?? LOKAMASSUT ?? huhtikuu

Hei kaikille! Voiko liittyä joukkoonne? Meillä on ensimmäisen lapsemme laskettu aika 18.10. Asutaan Savossa ja Kys:ssä ois tarkoitus synnyttää. Nyt on aikaa kirjoitella netissä kun olen sairaslomalla pahoinvoinnin takia. Hermot vaan meinaa mennä ku koko ajan oksettaa. Tätä on jatkunut jo kuukauden, että toivottavasti pian loppuu. Helpompina hetkinä hypistelen innoissani vauvatarvikkeita mutta kun kovasti tekee pahaa ni ei jaksa innostua.
Vauvatarvikkeita meinaa olla kertynyt meille jo melkoinen määrä siihen nähden että raskaus on vielä aika aluillaan. Pari päivää sitten ostettiin jo vaunutki. Paitsi.. luultiin löytävämme hyvät ja edulliset kirppikseltä, Nettiä selaillessani totesin kuitenki että samalla hinnalla oltais saatu uudet vastaavat. mikä pettymys! No onneksi ne meidän ostamat oli kuitenki tosi hyvässä kunnossa.
Ihanaa on muuten tämä odotus, jos pahoinvointia ei lasketa. Pelottaa vaan koko ajan, että jos massussa ei olekaan kaikki hyvin. Ekan ultran jälkeen helpotti hieman ku näki vauvan liikkuvan massussa.
 
Topsy
Heips,

Kiva kun on taas uusi pino. Ei tässä meinaa perässä pysyä =) Aina ehtii viestit lukea, mutta sitten taas pitää mennä eikä ehdi kirjoitella kuulumisia.

Joku valitteli pääkipuaan ja panadolien vaikutusta, tai siis sitä kun eivät vaikuta. Itse kärsin myös melkoisen kroonisesta pääkivusta ja aina silloin tällöin olen ottanut Buranaa. Uskallan siksi että kätilösiskoni siihen kannusti. Hän sanoi että he hoitavat osastollakin ensimmäisenä kivuliaita äitejä Burana 600 kuurilla. Eli kuurin syöminen ei vahingoita lasta, saatikka sitten jos ottaa yhden silloin tällöin, mutta yleisesti näiden särkylääkkeiden ottamista ei voida suositella, sillä esimerkiksi pitkäaikaisesta käytöstä voi olla haittaa.

En toki halua kannustaa nyt esim Buranan syömiseen, sillä onhan aina parempi ettei söisi mitään lääkkeitä (edes Panadolia) raskauden aikana, mutta kyllä itse uskallan ainakin silloin tällöin lääkkeen nykyään ottaa.

Omassa massussa on kaikki oireet kadonneet ja olo on mitä mainioin. Eipä voisi sanoa olevansa raskaana jos ei olisi sydänääniä kuullut muutamaan kertaa =) Massukaan ei ole kasvanut lainkaan. Ensi viikolla on neuvolalääkäri, muuten tässä elellään ihan rauhallista meininkiä. Vaatteita tai tarvikkeita en ole vielä jaksanut ostella, jotenkin sitä vielä olettaa että raskaus on ihan alussa, kun joku kysyykin millä viikolla olen, vastaan yhä vielä että ihan alussa vasta... Haluan odotella sinne ainakin viikolle 20 ennenkuin annan luvan itselleni henkäistä :)

Topsy 10+6
 
Anteeksi että tuppaudun pinoonne, mutta en voi olla kommentoimatta Topsyn burana- puheita, olen saanut aivan päinvastaista tietoa että nimen omaan Burana voi aiheuttaa alkuraskauden keskenmenoja!

Kannattaa siis jutella ehdottomasti lääkärin kanssa jos Pandolit eivät tehoa, niin määrää jotain muuta tilalle.
 
Heipä hei!

Kävin pikaisesti kurkkaamassa...

Niinuska pahoitteluni ja voimia teille :hug:

Tervetuloa uusille! Nyt on pakko mennä syömään tai oksu tulee...
Keskiviikon neukkalääkäriä odotellessa

Hena ja Kunto-Ursula 11+1
 
henkka81 harmaana
iso :hug: niinuskalle!!!

tänään kävin sit töissä taas pitkästä aikaa :D ei sie kyl jaksa olla...ei niiku mitään motivaatioo....mut no...kävin taas mittauttamassa hemoglobiinin ja tarjos ne mulle saikkuakin taas,mut lupasin yrittää...jos vaik jaksaisin olla töissä! HB oli siis taas tippunu reilusti ny se oli jo 107,ku viimeviikon keskiviikkona oli 118.....rautaa rupeen ny sit syömään!!!hassua miten raskaudet voikin olla näin erilaiset,esikon kans rupees laskeen siihen 124 hujakoille vasta viikoilla 20 ja jotain!!!!!
päätäki on särkeny taas tänään...johtuisko niskoista!!!

henkka ja muru 11+0
 
tuutilulla harmailee
Arvatkaapas mitä äitini äsken totes: Voi luoja jos siä tohon tahtiin lihot niin mikä ootkaan lopussa :ashamed: :LOL:

Siis ihan oikeasti tää maha on järkyttävä. Mutta miä oonkin taas pari päivää syönyt enempi kuin pariin viikkoon yhteensä :ashamed: Pitäisköhän tota pupeltamista jo rajoittaa :whistle:
 
Nyt on np-ultra takana ja ihana ultra kuva profiilissa :heart:
Kaikki oli hyvin,näkyi vain itselläni munasarjassa kysta... Kuulema ihan varaton ja voi johtua raskaushormoneista, ei kuulema vaikuta mitenkään raskauteen tai synnytykseen. Saa nyt sit synnytyksen jälkeen nähdä häviääkö vai ei..ihme juttuja kaikkee :ashamed:

Mutta vauva oli todella virkeä ja sormiaan ja varpaitaan kovasti levitteli =) laskettu aika pysyi samana vaikka ite arvelin et siirtyy aikasemmaks..

yksäiti+ hippu rv13+0
 
kiisumirri
Moro kaikille!

Niinuskalle voimia! :hug:
Ja mukana taisi olla uusiakin tulokkaita, ei muuta kuin tervetuloa! :wave:

Tänään oli sitten se ultrapäivä, ja siellähän se oli!! Voi vitsit mikä tunne nähdä oma pikku kirppu ekaa kertaa. Tuli itkut ja naurut yhtäaikaa! Kaikki mitat oli kohdillaan, sydänäänet kuului ja kovasti liikkeessä oli pikkuinen, sanoivat vain että tervetuloa syksyllä synnyttämään. Hih, kyllä elämä on ihanaa. =)

Meinattiin kyllä käydä sitten myöhemmin vielä yksityisellä ultrassa, varmuuden vuoksi. Meillä kun ne ei tarjoa kuin tän yhden kerran jos kaikki on ok. La pysyi samana, eli jos Tuutilulla päivittelet tietoja, laitatko mulle la:ksi 13.10. ja synnytyssairaala PHKS. Kiitti!

Paksuja vointeja kaikille!

Kiisumirri ja kirppu 12+4 (ultran mukaan)
 
hena harmaana
mulla on kiukuttanut tänään kaikki...

No tosta lihomisesta... Mulle tuli ekan 10. viikon aikana vain kilo ja nyt on tullu viimesen viikon aikana melkeen 2 kiloa. Kamalan huono omatunto on kun vain lihoo eikä jaksa edes enään juuri liikuntaa harrastaa. Kävelyllä ollaan käyty joskus ja jouluna mutta salille en ole jaksanut kun muutaman kerran plussauksen jälkeen ja nyt viimeksi varmaan kolme viikkoa sitten. Kotosalla mulla on tuo ukkeli joka vahtaa jokaista suupalaa ja muistaa kyllä kertoa kiloista, levinneestä takamuksesta ja vattamakkaroista. On aina vahdannu mun syömistä ja painoa. Nyt se vaan tuntuu niin pahalle kun täytyy kuitenkin syödä ettei tule paha olo. Olen saanut jo kotona lempinimen Norsu... :ashamed:
 
Topsy
Voi meitä elukoita :) Mä voisin sitten olla Mursu, niillä on niin mainiot poskikarvat ja isot hampaat :D

Harmi että kirjoitin tuosta Buranasta, heti joku vieras tulee kommentoimaan... ei siinä mitään, toki saa kommentoida (vaikka ihan oikeesti lukeeko joku muitakin pinoja kuin omaansa...?) mutta heti tulee sellainen olo että noniin, luulevat että söpötän jotain ihan omia juttuja. Mut kyllä mä uskon mun kätilösiskoa, ei sillä ois mitään tarvetta tollasia valehdella :LOL: Mutta paras tieto on se mihin itse uskoo! Eli jos jostain tuntuu ettei saa syödä esim Buranaa, niin sitten sitä ei kannata ottaa! Mut sehän on totta että sairaaloita, kätilöitä ja lääkäreitä on tosi paljon erilaisia. Toiset uskoo toiseen asiaan ja toiset toiseen. Eli ehdottomasti kannattaa tehdä niinkuin oma lääkäri sanoo, tietty jos itsekin on sillä kannalla =)

Just kun aiemmin kerroin että eipä ole oireita ja elämä on leppoisaa, niin eiköhän tänään ole melkoiset venymiskivut alavatsassa tuntuneet, saattoi johtua myös siitä että olin töissä koko päivän ;) Pitänee välttää sinne menoa mahdollisimman paljon :whistle:

Jeps, mies vei esikoisen nukkumaan ja kattelee nyt sohvalla töllöä, taidan liittyä seuraan. :wave:

Topsy 10+6
 
Niinuskalle voimia :hug: :'(
Topsy,duodecim terveyskirjastosta luin buranasta et "Lääkettä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, mutta yksittäisistä lääkeannoksista ei katsota olevan haittaa." Joten burana silloin tällöin jos panadol ei auta niin ei varmaan haittaa mutta jokainen tekee omat päätöksensä. Minä oon vielä panadolilla pärjännyt kun välillä pää tulee niin kipeeksi kun yökkään ja oksennan. Ostin multitabs inkivääri kapseleita ja kuvotus ehkä vähän vähentynyt vai kuvittelenko vaan :whistle: Mutta edelleen kuvotusta riittävästi et hermot menee :ashamed:
Ultrassa hyviä uutisia saaneille :flower: :flower: Nyt ei ehdi koneella istumaan kun ulkona niin hyvät ilmat. Ihanaa tämä kevät =)

Isla ja pikkuinen 9+6
 
Unohtui.. uusille tervetuloa :wave: :wave:
ja hena älä välitä jos ukkos tarkkailee syömisiä,se on niin helppo niiden sanoa kun eivät itse ole tässä tilassa :D Meillä ei onneksi vielä muuta kommenttia kun että roskaroka sitten maistuu :whistle: :ashamed:
 
kyllä on ilma,lunta sataa ja jostakin pilven reunan takaa aurinko yrittelee paistaa =)
eipä kyllä tarttes paljon enää sadella lunta..

täällä köhän kourissa joka iikka,itellä tautisen kipeä kurkku ja nenä tukossa. :'(
toivottavasti ei mikään yskä tule,silloin ihan kauheeta kun mahaan käy se yskiminen :/

tosta buranan syönnistä..ite en ole uskaltanut ottaa kuin panadolia,sitäkin yleensä aina heti tupla annoksen jos pikkuisenkin tuntuu että päätä käy juilimaan,jos se menee jo pakotuksen puolelle niin sitten ei kyllä tehoa vaikka söis laatikollisen panadolia. :'(

onko kellään kokemusta maitohappobakteereista?
jostakin luin että se saattas estää lasta alergioilta ja olis vatsalle hyvä ym?
uskaltasko syödä?
ja että vauvalle vois antaa niitä?
siskoni muistaaksein syötti jo ihan vauvasta asti lapsellaan niitä,mutta en muista ikinä kysyneeni että oliko mitään teoa ja vaikutusta.
itse olen syönyt ja ehkässyt vatsatautia niillä.
ja vanhempi tyttöni söi niitä kun meillä kaikilla muilla oli vatsatauti ja häneen ei mahatauti tullut..

juon gefilus piimää,ja joitain gefilus juomia olen juonut,ne ovat tosi hyviä,itelläni ei ole nyt olut mitään vatsavaivoja,kuitenkin aika ongelma vatsa muuten on ollut.niin ennen raskautta.


mutta nyt kotihommiin..

 
Hanna23
Moikkelis kaikille lokamassuille :) tänään tuli sitten käytyä np-ultrassa ja kaikki oli vallanmainiosti, siellä se pikkunen liikuskeli vaan niin mahottomasti että oli sitä mukava katsella. Nyt sitten hyvillä mielin etiä päin ku tietää et kaikki on kunnossa :) niin ja la olisi nytten 16.10 eli sen voisi muuttaa. Hyviä odotusaikoja kaikille :flower:

Hanna23 ja masukki 12+0
 
Ginnifer
Moikka,

Onkos muilla ilmennyt pelkotiloja, osin irrationaalisia? Alussa olin ihan varma, että on tuulimuna tai kohdunulkoinen, ja nyt kun noi pelot on todistetusti turhia niin on alkanut lakkaamatta mielessä pyöriä kromosomipoikkeavuudet ja se että mitä jos aiheutan itse sikiölle jotain vahinkoa. Jouduin viikonloppuna moninkertaisesta, väistämättömästä sosiaalisesta pakosta olemaan 3-4 tuntia tupakansavussa ja nyt on sitten hirveä morkkis siitä. Näen mielessäni ahdistuneen kouristelevan sikiön ja tulevan astma-lapsen... Siis inhoan tupakkaa muutenkin ja nyt vielä joku ääliö katsoi tarpeelliseksi piinata kanssaihmisiä #&%?$!* sikarilla... Olen siis huono äiti kun en nostanut meteliä sauhuttelusta tai vaihtoehtoisesti poistunut paikalta.

Toinen juttu - ja tämä voi nyt olla todella tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin - teinköhän pahasti kun mulla oli sellaiset vatsaa litistävät sukkahousut jalassa? Siis itsellä oli niissä ihan hyvä olo, mutta jäi mietityttämään... Tavallisten sukkisten vyötärökumppari tuntui NIIN ahdistavalta, että en pystynyt; hipsterimallisetkin ostin mutta nekin puristi tosi ikävästi; ja myöhään ja kiireellä kun on liikkeellä niin en sitten mitään mammasukkiksia onnistunut saamaan, kun ne oli hullujen päiviä varten siivottu varastoon.

Että tällaisia mietin... Täysikuun myötä tullut tässä jo kaksi unetonta yötä, ja täytyy todeta, että ei-nukkuminen on vähän kuin ei-syöminen = välittömästi kauheampi pahoinvointi. Loppuviikosta luulin, että se olis jo vähän hellittänyt, mutta näköjään ei. Lääkärillekin sanoin, etten tarvi saikkua, mutta nyt kaduttaa. Onneksi on lyhyt viikko!

Ginnifer ja "Se" 11+1
 
MOi

Kerhon puolella on tosi hiljaista, mutta voin sen salasanan sulle yv:nä laittaa!

Noista peloista, minä kuulun joukkoon joka tällä hetkellä pelkää ihan kaikkea.
Nyt on menossa 11+4, ja vieläkin pelkään keskenmenoa ihan hulluna.
Sitten pelkään sitä että vauvalla ei ole kaikki kunnossa, kaikki mahdolliset kehitykseen liittyvät häiriöt on tullut mietittyä läpi.

Itse olin myös toissaviikonloppuna tilanteessa, jossa ihmiset ympärillä tupakoi, ja myös minä itkin seuraavan päivän kun surin miksen vain lähtenyt paikalta..

Nyt on myös alkanut nousta pintaan pelot omasta hyvinvoinnista, jos minulla pettääkin terveys, kuka sitten huolehtii lapsistani..

Eli nuo pelot on tuttuja, ikävä kyllä. Tajuan että suurin osa niistä on varmasti turhia, ja suremalla ei asiat ainakaan parane, mutta minkäs teet.

Mietin juuri että helpottaako nämä pelot raskauden edetessä, vai muutaakko ne vaan muotoaan.


 
Moikka,

Meille suositeltiin useaan otteeseen neuvolassa maitohappobakteereita joten sitten päätin käydä ostamassa sellaisia. Minulla vain tämä pahoinvointi jatkuu, joten olen kyllä oksentanut niistä valtaosan mitä olen syönyt, joten vielä en ainakaan ole nähnyt mitään vaikutusta. Kovasti kuitenkin tuntui suosittelevan.

Apteekista kysyin onko maitohappobakteerivalmisteilla eroa. Myyjä sanoi että on ja laittoi ystävällisesti takaisin hyllyyn paketin joka mulla oli kädessä. Se sanoi että vain osasta on oikeasti tutkimustietoa että bakteerit ei kuole vatsahappojen vaikutuksesta vai miten se nyt meni. Kannattaa kuitenkin kysästä apteekista. Minä olin ainakin tyytyväinen kun auttoivat, eikä se "tutkittu" paketti ollut sen kalliimpi kuin muutkaan.

Täällä on myös Pelkotiloja! olen ottanut netistä selvää kaikenlaisista kromosomipoikkeavuuksista ja mahdollisista synnynnäisistä sairauksista.. pelkään istua hartiat lytyssä ja maha kippuralla, tai maata mahallani ettei vauva litisty, vaikkei minulla vielä näy mahaa!

Mitä te olette mieltä yksityisen tekemistä ultrauksista? Meidän neuvolassa sanottiin että jos haluaa tarkempaan ultraukseen niin täytyy mennä yksityiselle, mutta minä olen vähän miettinyt... tiedän etten voisi keskeyttää raskautta vaikka siellä näkyisi mitä ja toisaalta en halua edes joutua miettimään asiaa.
 

Yhteistyössä