Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Tyyne73: Minullakin on hoitoja tehty omilla soluilla lukuisa määrä (kuusi hoitoa, joissa neljässä päästiin siirtoon). Päädyimme yrittämään näitä lahjasoluhoitoja, kun olen kuullut, että epäonnistumisten syy voi olla alkioperäinen. Mietin, että jos tämä mahdollisuus meilläkin on, niin sitten lahjasoluilla tai lahja-alkioilla (tätä emme ole kokeilleet vielä) voidaan vielä yrittää uudelta pohjalta. Kun sinulla on alkion kiinnittyminenkin onnistunut, niin sinun tilanteessasi yrittäisin kyllä lahjasoluilla. Minulla ei ole kiinnittyminen koskaan onnistunut omilla eikä lahjasoluilla (tuoresiirto + pas, kummassakin siirrettiin kaksi hyvää alkiota), mutta kun sattuman mahdollisuus on vielä olemassa, niin keväällä olisi tarkoitus tehdä vielä hoito. Olemme hoidossa Fertinovassa, jossa jono on vain 4-6kk. Jaksamista näiden asioiden pohdiskeluun!
 
Melkein henkeä haukkoen täällä lähetän VEKARALLE ja koko perheelle ONNEA ja kaikkea hyvää tulevaan!!! :D
Vihdoin ja viimein saitte niin kauan kaivatun aarteenne. Iso hatun nosto teille, teidän taival hoidoissa on ollut todella pitkä! Mutta se jos mikä antaa uskoa muille, se kun aina välillä on hukassa ;)

Kovasti terkkuja kaikille muillekin! Tosin eipä taida montaa olla jotka minut edes muistaisivat. Kovin olen enää harvakseltaan täällä käynyt, mutta joskus on ollut pakko tulla tarkistamaan Vekaran tilanne, me kun olemme täällä aikanaan monesti tukenee toisiamme ja vaihtaneet ajatuksia. Tämä palsta oli minullekin aikanaan todella tärkeä juttu!
Ja täytyy myöntää että tuossa tammikuussa kyllä monesti ajattelin asioita, olisihan ollut laskettu aika, jos olisimme onnistuneet siinä viimeisessä siirrossa.
Mutta meillä on aarteemme, joka meille suotiin ja olemme siitä kiitollisia. Sisaruksia hän ei tule saamaan, mutta rakkautta yllin kyllin kaikilta muilta :)

Pitäkää huolta itsestänne j a toisistanne, niin kauan kuin on toivoa on elämää!

terv. mybaby ja "natiainen" 2v ja 2kk :heart:
 
Tyyne73 :Olen ollut aikaisemmin hoidoissa Avassa Tampereella. Ikäni puolesta tuoresiirto ei enää Suomessa ollut mahdollinen, jotenka innostuin kysymään mahdollisuutta Riikassa. Luovuttaja löytyi heti. Päivi Virta hoiti kaiken Suomesta käsin. Asia eteni todella nopeasti. Kustannus oli tietenkin aika kova. Suomessa lääkärinvastaanotto ja ultrat. Riikan osuus oli 7300 euroa.

Menin vain vastaanotolle sovittuna ajankohtana. Tuoresiirto ei onnistunut, mutta nyt todennäköisesti PAS. Huomenna ultra. Onhan latvialainen lähempänä suomalaista perimää kuin espanjalainen... Meillä siniset silmätkin rasitteena =) .

Minulla aiemmat hoidoilla saadut kaksospojat 3v 5 kk.

Apua ! Jännittää huominen... No onneksi enää yksi yö, vaikka nukkunut olen kuin possu, niin väsyttää.

 
Sela: Luovuttajan löytymisestä kesti aikaa alkionsiirtoon n. kuukauden verran. Tässä välissä sovitettiin oma kierto luovuttajan kiertoon, odotettiin luovuttajan piikittelyt ja punktio ja kasvatettiin omaa limakalvoa. Suurin piirtein sama aika vaikutti menevän kuin hoidoissa omilla soluilla pitkällä kaavalla. Lahjasoluhoidot voidaan tehdä ivf:llä tai icsillä. Meidän klinikallamme lääkäri kertoi, ettei ota riskiä, ettei yksikään hedelmöittyisi ivf:llä, joten puolet soluista hedelmöitetään ivf:llä ja puolet varmuuden vuoksi icsillä.
 
Sela : Käytännössä sopiva luovuttaja ilmoitettiin muistaakseni seuraavana päivänä, kun olin ilmoittanut olevani kiinnostunut hoidosta Riiassa. Sitten meidät vain rytmitettiin samaan kuukautiskierron suhteen siirtoa varten.

Ultrassa löydettiin hieno syke pieneltä veijarilta. Toinenkin ruskuaispussi näkyi, mutta ilman sikiökaikua ja sykettä. Oli yrittänyt kiinnittyä. Viimeksi nähtiin kyllä vastaava 6+4 ja nyt se ruskuaispussi touhuaa täysillä. No, kyllä tätä katsottiin joka suunnalta ja tyhjäksi todettiin. Saattaa aiheutta vielä vuotoa täysin tyhjentyessään. Sijatsi kyllä turvallisen kaukana alkioista. Alkiokin oli "hyvällä paikalla" kohdun takaseinämässä.

Lääkitystä vähennettiin vain kortisonin osalta, joka jäi pois. Fragminia joudun käyttämään raskauden loppuun saakka. Tukee kuulemma istukan toimintaa. Zumenon ja Luget pois 15.3.

Olen vahvasti sitä mieltä, että osasyynä onnsitumiseen oli pitkä viljely. Heikot karsiutuivat pois. Toivottavasti tämä jaksaa loppuun saakka.

Terv. Discovery 7+2 (ultran mukaan)

 
Hei vain kaikille, saisinko liittyä joukkoon?

Meillä takana kolme ifv/icsi-hoitoa julkisella (ei alkaneita raskauksia, lähes kaikki alkiot huonolaatuisia) ja nyt olisi sitten aika kai harkita lahjasoluja. Aiomme todennäköisesti vielä yhden kerran kokeilla omilla yksityisellä, ja sitten munasolujonoon... Ei tosin ole varmuutta onko ongelma munasoluissa (vaiko siittiöissä, vaiko kiinnittymisesssä), mutta lahjamunasoluja meille suositeltiin. Itse olen miettinyt että eikö ensin kannattaisi kokeilla lahjasiittiöillä, jos vaikka alkioiden laatu paranisikin...? Kun niitä olisi heti saatavana. Onko teillä kellään tällaisesta kokemusta?

Muuta vikaa meistä ei ole löydetty kuin minun ikä (36) ja miehen hieman alentunut siittiömäärä. Luomuhedelmöityskin pitäisi periaatteessa olla mahdollista mutta koska sitä ei ole näinä yritysvuosina tapahtunut niin sen varaan lienee turha jättäytyä.

Olen aika hämmentynyt koko asiasta, lueskelin hieman teidän viestejä tuolta alkupäästä ja tästä loppupäästä. Lähinnä nyt mielessä pyörivät seuraavat kysymykset, osaisittekohan valaista kokematonta:

- jos luovuttajalta saadaan esim vain yksi kelvollinen alkio (eli vain tuoresiirtoon päästään), onko hinta silti sama, ja joutuuko sitten taas jonon hännille? Käyköhän näin usein? Takaako mikään klinikka useampaa alkionsiirtoa?

- voiko yhtä aikaa mennä jonoon useammalle klinikalle? Onko jonoon pääsyn vaatimuksena lääkärikäynti kyseisellä klinikalle, vai onnistuuko puhelimitse?

- Pitääkö jokaista klinikkaa varten käydä eri psykologilta hakemassa "suostumus"? Vai riittääkö yksi psykologinlausunto joka paikkaan?

Nuo ulkomaanhoidot kiinnostavat myös. Tyyne, mistä tuo espanjan vaihtoehto tuli esiin, onko jollain suomalaisklinikalla siellä yhteyksiä? Vai onko siellä vain paljon halvempaa?

Kivalta tuntui kun löytyi kohtalotovereita, ja näköjään raskauksiakin alkaa aika mukavasti.
:)
 
Kiitos Hillevi. Vähän on sekava olo vieläkin. Jännitin niin, että kädet hikosivat. Täytyy myös tunnustaa, että helpotus oli meille, että vain yksi, vaikka toisaalta on väärin ajatella niin. Pojat vaativat kuitenkin vielä niin paljon huomioita ja ei ne kaksi ihan mene siinä kuin yksi, vaikka hyvin olemme selvinneetkin. Lisäksi yksöisraskaus tuntuu jopa helpolta. Pysyisi vain tuo sokeri kurissa.

Pahaa tekee enemmän kuin ennen. Ehkä tyttöä odottaessani vähän samalla lailla. Jospa...
 
Discovery: ONNEA Ultranäkymistä!

SiljaTii: Klinikka In-Tiimi Kuopiossa kertoo nettisivuillaan heidän yhteistyöklinikasta Espanjassa. Olimme siellä hoidossa tämän viimeisen ICSI:n. Siellä luovuttajia on kuulema heti ja hinta oli jotain 5000e paikkeilla.

Oulun Väestöliittoon oli 6 - 12 kk jono, mutta hinta vaan 4800e pitää nyt vähän miettiä ja sulatella... luomuihmettä meidän on turha jäädä odottelemaan...
 
Onnea Marru, Simmis ja Vekara, nauttikaahan vauva-arjesta :heart: ja niinhän te varmasti teettekin =)

Onnea Discoverylle hienoista ultranäkymistä :heart:

Tervetuloa kaikille uusille ja onnea tulevaan koitokseen =)

Vilhelmiina, miten jakselet tuplamasun kanssa ?

Piti kirjoitella pidemminkin, mutta rakkaat pallerot kutsuvat :)

Rudy ja täydelliset rupsukat 6 vkoa
 
Discoverylle onnea ihanista ultrakuulumisista. Ja vaikkei Aliisaa saanutkaan onnitella, sanon silti että iloitsen täällä kotona sun plussasta.

Vastailen nopsaan Siljalle vaikken vielä konkari olekaan, mutta olen lukenut tätä pinoa ehkä vähän enemmän.

Elikkäs: hinta on sama vaikka munasolujen saldo olisi mikä. Klinikat eivät käsittääkseni mitenkään voi taata, että jotain jäisi pakkaseen ja että pystyttäisiin tekemään PAS-siirtoja. Voi siis hyvin olla, että siirtokelpoisia saataisiin esim. 1-2. Sitä en osaa tarkkaan sanoa, putoaako ihan totaalisesti "jonon hännille" jos homma ei ensimmäisen luovuttajan kanssa toimi. Minusta näyttäisi siltä, että aika vauhdikkaasti toisiin kokeiluihin on kuitenkin päästy, mutta tuleehan siihen jonkinverran väliä väkisinkin, olipa sitten sama tai eri luovuttaja. Voit mennä jonoon vaikka kuinka monelle klinikalle, mutta se vaatii lääkärikäynnin ko. klinikoilla. Yksi psykologin lausunto/käynti kuitenkin pitäisi riittää.

Tsemppiä pohdintoihin ja myös omilla kokeilemiseen. Et maininnut, miten noi teidän IVF:t on menneet stimulaation osalta? Ymmärrän hyvin ton pohdinnan, että entäs jos onkin kiinni siittöistä. Vaikea sanoa kun ei sun hoidoista tiedä enempää mutta juteltuani oman lääkärini kanssa aiheesta ja myös oman palstailukokemuksen perusteella sanoisin, että yleensä lääkärit alkavat puhua luovutetuista munasoluista jos stimulaatiovasteessa on jotain häikkää (isot annokset hormoneja/vähän munasoluja) yhdistettynä siihen, että tuloksia ei ala kuulumaan. Alkion laadusta taas ei aina tunnu olevan niin väliä: täälläkin kun on tullut vuosikausia pyörittyä, on saanut lukea tasaiseen tahtiin ihmisistä, joille siirretään huonokuntoisia alkioita ja plussaa vaan plopisee... En tarkoita masentaa tällä, tämä on siis ihan yhtä omakohtaisesti surkeaa mullekin vaikka tilanne onkin toisin päin. Alkiot on meillä olleet aina hyviä, toppeja ja lähes toppeja, mutta kun ei vaan niin ei. Tästä johtuen (myös koska muutama raskauden alku on ollut) lääkärit eivät alunperin korkeasta fsh:stani huolimatta ole suositelleet luovutettuja munasoluja, koska "onnistumisen mahdollisuudet ovat niin hyvät". Hehe. Nyt joka tapauksessa ollaan siinä tilanteessa, ettei päätä kannata hakata enää seinään ihan loputtomasti: stimulaatiovaste on huono ja munasoluja saadaan vähän ja se viestii ihan kiistatta siitä, että reservi on lopussa ja ilmeisesti (vaikka tästäkin on vastakkaisia mielipiteitä eikä lääkärini tätä mitenkään suostunut vahvistamaan, myönsi vain, että se vaatii hirveän paljon enemmän hyvää tuuria ja useampia yrityskertoja, että "hyvä" löytyy) niiden laatu on sitten saissea, eli siellä on sitten silmän ja mikroskoopin havaitsemattomissa kromosomivirheitä yms. Olen siis itse alkanut vähitellen hyväksymään, että kyllä se vika valitettavasti mussa paljon suuremmalla todennäköisyydellä on kuin miehen pikkukavereissa. Mutta kieltämättä, on sellainenkin käynyt mielessä, että kun nyt tähän munasolujen luovutushommaan lähtee, niin pitäiskö sitten tutkia miehenkin simpat dna-fragmentaatiotestiä myöden, että sitten varmasti homma ei ole kyse niistä. Mutta tähän ajatukseen en saanut lääkäriltä kannatusta. Voihan sen tehdä, mutta ei se kyllä ole todennäköistä, että siellä mitään olisi. Ja jos on, niin mitäs me sitten sillä tiedolla tehtäisiin, koska sama ongelma munasolujen "best before" päiväyksen kanssa säilyy edelleen! Siittiöitä on tosiaan helpommin ja nopeammin saatavilla mutta kyllä niitä munasolujakin saa, paikasta riippuen jopa alle puolessa vuodessa, joka näin pitkän odotuksen jälkeen tuntuu aika lyhyeltä ajalta. Siedettävältä ainakin...


Kaikille voimaa tarpoa lumessa.



 
Hei kaikille pitkästä aikaa ja onnittelut kaikille plussaajille ja vauvan saaneille!

Minähän siis yritän esikoista, ja kolmas siirto on tehty. Siirrettiin kaksi. Tänään on pp 9, pitkän viljelyn jälkeen. Tänään mulla on se kierron päivä, että normaalisti alkais menkat. Ja äsken vessassa käydessäni huomasin, että ruskeaa tuhrua on tullut... Ja menkkakivut vaan yltyy... Onko siis niin, että progynova ja progesteron vaan pitävät kunnon kuukautiset pois, ja siksi tulee tuhrua? Olen niiiiin surullinen, jotenkin ajattelin että jos tämä nyt olisi onnistunut kun oli pitkä viljelykin. Olen töissä, ja itkettää.. :'(
 
Tyyne ja Pohtiva, kiitos paljon vastauksista.

Pohtiva, meidän tilanne siis on se että stimulaatiovaste on ollut kai kohtuullinen, 150-225-lääkeannoksilla on saatu 4-10 kypsää munasolua (6-13 follikkelia) kussakin hoidossa. Kato on ollut suurta, kaikkiaan noissa kolmessa hoidossa on saatu 11 hyvin jakautunutta alkiota, joista vain kolme on ollut siirtokelpoisia (loput 8 olivat monitumaisia). Siirretyt olivat top- tai 2-luokkaa, eli ihan hyviä, mutta niitä on siis tullut kovin vähän, ja kaikki muut ovat menneet roskiin.

Niin, ja minun fsh on alhainen (5,1) eli siinä ei pitäisi olla ongelma. Kuitenkaan munasoluja ei kovin suurta määrää ole jostain syystä saatu vaikka lääkettä lisätty, lääkärit ovat siitä vähän ihmeissään. Tietenkin mietityttää myös se miksi yksikään niistä kolmesta hyvästä alkiosta ei edes yrittänyt kiinnittyä, vaikka limakalvo oli tosi hyvä. Että voisiko ne luovutetut munasolutkaan kiinnittyä... Musta tuntuu että mä jotenkin hyljin niitä alkioita. :(

Mekin harkitsemme tuota siittiö-dna-testiä, jos sieltä jotain löytyisi niin sitten ainakin kannattaisi varmaan kokeilla lahjasiittiöillä ensin. Vaikka meidän lääkäri ei ollenkaan kannusta siihen testiin vaan suoraan lahjamunasolujonoon vaan.

Espanjan kuvio olisi aika mielenkiintoinen, tosin se Riika olisi mukavan lähellä ja enemmän samantyyppistä geeniperimää. Toisaalta tuo Oulun väestöliiton jonohan ei olisi kovinkaan paha, ja hinta halvempi kuin riikassa.

Mutta mitä sitten tapahtuu jos luovuttajalta ei saadakaan yhtäkään siirtokelpoista alkiota??? Tulisiko hoitokulut silti meidän maksettaviksi? Se kuulostaisi todella kauhealta, niin isoista summista on kyse... Oletteko kuulleet sellaisista tapauksista? (noita monitumaisia kuulemma jossain tapauksissa siirretään jos mitään muuta ei ole, mutta minä en ainakaan niihin suostuisi kun ei niistä kuulemma mitään loppuun asti jatkuneita raskauksia ole tiedossa)
 
SiljaTii välikommenttina tuohon Oulun jonoon, että sielläkin tilanne saattaa vaihdella kovasti. Itse olen siellä jonossa ja alkuun näytti, että pääsisi nopeasti, mutta nyt ei kuitenkaan mitään ole tapahtunut. Mutta mikään ei estä tosiaan olemasta useammassa jonossa. Eikä varmaan mikään estä sitäkään, että laitatte itsenne jonoon, mutta silti jatkatte esim. siittiö dna-testiin, onhan sillä tuloksella ratkaiseva merkitys luovutettujen hoidossakin.

Niin ja tervetuloa kaikille uusille minunkin puolesta!
 
[/b]Emilia tuntuu usein, että nuo pahat hetket tulee töissä kun pitäisi keskittyä työhön, mutta kuitenkin ajatukset vaeltaa näihin asioihin ja sitten itkukin on pinnassa. Välillä tilanteesta on vaikeampi päästä yli, välillä helpompi. Monesti tuntuu, että töissä kaikki vuodot alkaa. Mutta ei tuo tuhru vielä mitään välttämättä kerro. Minun lääkäri aina painottaa, että mikään ei ole selvää ennen testipäivää vuodoista huolimatta. Itse olen käyttänyt Lugesteronia, välillä pitää menkat poissa, välillä ei.
 
Korjaan tuota Riikan hintaa. Muistan aina tuon ennakkomaksun väärin eli 500 + 6300 on tuoresiirto ja PAS 250 + 1000 euroa. Lisäksi tietenkin tuli Suomessa kaksi vastaanottoa tuoresiirrossa ja PAS:ssa yksi sekä lääkkeet.

Hyvä, että ketjuun on uskaltautunut uusia. Tervetuloa !
 
Silja: onko sulla vasta-aineet tsekattu? Jotkut immuniteettihäiriöt voi vaikuttaa munasarjojen toimintaan ja munasolujen laatuun (ml. endometrioosi mutta myös munasarjavasta-aineet, kilpparivasta-aineet, tumavasta-aineet jne) - ja monien ulkomaisten tutkimusten mukaan (Suomessa pikkasen eri meininki) myös vahvasti alkion kiinnittymiseen. Onko sulla ollut kortisonia mukana hoidoissa? En mä nyt siihenkään vannoisi - itselläni ollut viimeisissä hoidoissa, eikä ole mitään muuttanut vaikka alkiot hyvälaatuisia. Mutta monilla se on toiminut!

 
Discoveryllä ja Aliisalla hyviä uutisia tähän pinoon. Ymmärrän hyvin, että et Aliisa halua onnitteluja tässä vaiheessa kaiken kokemasi jälkeen, mutta uutinen hyvä kuitenkin :) Jaksamisia jatkopiinistelyyn!!

Matilda: kyselit raskauden seurannasta. Mulle ei ole oikeastaan ton lahjasoluhoidon takia mitään lisäkäyntejä tietääkseni ollut.. olen siitä kyllä neuvolassa ja naistenklinikalla maininnut, mutta kaksosraskauden takia on ultrat olleet n. rv. 12, 20,24,28 ja seuraava viikolla 31. Siitä sitten ehkä tihenee. Identtisiä kaksosraskauksiahan seurataan vielä tiheämmin.
En ole itsekään ihan täysin tietoinen mitä nämä lahjasoluhoidon lisääntyneet riskit ovat, mutta ainakin yksi riski on pienentynyt kohdallani.. kun itse olen 37 v ja luovuttaja 30 v. niin riski downin syndroomaan on lapsella pienempi, kuin jos munasolut olisivat olleet omiani.. eli jotain hyvääkin tässä on.

Meille tehtiin luovutushoidossa puolille munasoluista ivf ja puolille icsi. Lääkäri olisi ensin tehnyt kaikille icsin, mutta toivomuksestani puolille tehtiin ivf (kun meillä yleensä hedelmöittymisessä ei omissa hoidoissa ole koskaan ollut ongelmaa, vaan lähes kaikki munasolut on hedelmöittyneet, ongelma ollut alkioiden karsiintuminen hedelmöittymisen jälkeen). No onneksi icsi tehtiin myös, sillä yksikään ei hedelmöittynyt ivf:llä.. joka oli lääkärinkin mielestä tosi outoa.. (ajattelin mielessäni, että mieheni siittiöt edes halusivat pysyä minulle uskollisena :))

Rudy: kiitos kysymästä, vointi on ihan hyvä olosuhteisiin nähden.. maha kasvaa päivä päivältä, ja pientä kremppaa on toki kaikenlaista, mutta ei niin pahasti ainakaan vielä, kun mitä pelkäsin. Lähinnä nukkuminen tuottaa vaikeuksia.
Muutama kuukausi saisi vielä pienet pysyä mahassa..eiköhän sen kestä :)
Mites teillä on vauva-arki lähtenyt sujumaan? Ootteko saaneet yhtään nukuttua?!

Tervetuloa uusille! ja onnea hoitoihin kaikille kanssasisarille!

Vilhelmiina ja pojat, rv 30 jo meneillään.. :heart: :heart:
 
.. niin ja täällä piikitetään kanssa klexanea koko raskauden ajan.. parisataa piikkiä on jo kohta tullut tuikittua mahaan..
Mustelmia ei mulle jostain syystä juurikaan tule, mutta kirvelee kyllä joka kerta. Alkaa jo mennä rutiinilla..
 
hyvin nukutun yön jälkeen ;) !! Neiti rauhallinen ja omaksunut jo mukavan rytmin...antaa vanhempienkin lepäillä välillä ihan riittävästi.

Mukava oli kuulla sinusta JUUNI, nautinnollista vauva arkea sinne :hug: !!

TYPYLIINILLE ja JONSKULLE pahoittelut negasta :hug: !!

ALIISALLE :p :D :hug: !!!!

Kiitos MYBABY...perästä tultiin :D ...NATIAISELLE halit!!

Onnittelut DISCOVERYLLE ultrakuulumisista :flower: !!

RUDYLLE mukavaa ja työntäytteistä :heart: :heart: vauva arkea!! Ja WILHELMIINA, hyvillä viikoilla sielläkin mennään ;) !!

TUUTTITUULIA, mites meni siirrossa?? Paljon jaksamista ja tsemppiä sinne teille molemmille :hug: !!

Tervetuloa kaikille uusille mukakaan mahtavaan poppooseen :D !! Täällä sitä konkarit roikkuu (minä ainakin :D ) vaikka nyytit jo kainalossa. Mukava seurata eri vaiheita ja antaa tukea ja neuvoa aina kun mahdollista.

Halit kaikille VEKARALTA :heart:
 
Huomenta!!

Tervetuloa uudet palstailijat! =)

Discovery Ihania uutisia sulla! Pieni sydämensyke, voi kun kivaa!! :heart:

Olin siirrossa maanantaina ja kaksi viimeistä alkiota siirrettiin. Nyt sitten piinistellään, ikävä päänsärky vaan vaivaa jo toista päivää, enkä uskalla ottaa mitään lääkettä. Olen oikein ratkiriemukasta seuraa iltaisin kotona, mies parka... :) Onkohan mikään lääke "suositeltavaa" tässä piinistelyn aikana? Meinaan jos tämä pahemmaksi menee, pakko harkita jotain lääkitystä. Nyt vielä kärvistelen... Huuh...

Täältä kun on pari päivää pois, on tullut paljon kirjoituksia, enkä tiedä muistanko kommentoida kaikkia. Kaikille kuitenkin kaikkea hyvää. Mites Aliisalla menee? =)
 
Tuuttituulia, kovasti tsemppiä sinne. Raskauden aikana on ainakin sallittu Panadol kipulääkkeenä, joten sitä vois uskaltaa ottaa varmaan jo tuossa alkuvaiheessakin. Itse olen hiukan kärsinyt tässä keskiraskaudessa päänsärystä, mutta kärvistellyt ehkä turhaankin enkä ole ottanut lääkettä. Maanantaina naistenklinikalla sanoivat että sitä voi ottaa ja on turvallista....
 
Kiitos Minni tiedosta! Mä kans muistelin, että olisiko tota just sallittu mulle aikaisemmin kun kävin hoitojen välissä vai aikanako se oli, poistattamassa viisaudenhampaan. Selvisin siitä hämmästyttävän helpolla, enkä ottanu muistaakseni kuin yhden heti operaation jälkeen. Mäkin taidan kärvistellä vaan... :)

Hei kiva, että sun rakenneultrassa kaikki oli hienosti!! Onnea vaan jatkoon kovasti ja käy aina meitä täällä seuraamassa, kirjoituksesi ovat ainakin itselleni antaneet kannustusta! =) Sähän olet jo yli puolenvälin, niin se aika menee!!
 

Yhteistyössä