Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Tervehdys kaikille! Olen seuraillut tätä ketjua jo melko kauan, mutta vasta nyt rekisteröidyin. Tosin taitaa käydä niin, että ketjun seuraamiset jäävät pian historiaan sattuneesta syystä....

Kuinka yleistä mahtaa olla se, että siirtoon ei saada yhtään alkiota? Tarkoitan, että hedelmöityksen jälkeen kaikki hedelmöityneet munasolut lakkaavat jakautumista varhaisessa vaiheessa? Meille sanottiin etukäteen kun asiasta kysyin, että se on kovin harvinaista. Niinpä vain sitten kävi. Kysessä siis pakastetut luovutetut munasolut, jotka hedelmöitettiin mieheni siittiöillä.

Mielenkiinnolla odotan, paljonko klinikka veloittaa tällaisessa tilanteessa, ultratkin kun kävimme tekemässä välimatkan vuoksi muualla.
 
Voi miten harmittava tilanne, Larus!
Mä oon hoidossa Virossa, siellä käytäntönä on että jos yhtään alkiota ei saada, niin rahat palautetaan. Ultria ja muita käyntejä ei kuitenkaan palauteta.

Nää hedelmöityshoidot on varsinainen villi länsi. Kysy klinikalta mikä niiden käytäntö on ja tarvittaessa reklamoi!
Tsemppiä!
 
Klinikalta soitettiin. Eivät veloita mitään ja tarjoavat uutta mahdollisuutta parin kuukauden päästä. Mielestäni todella reilua ja olen positiivisesti yllättynyt tästä. Se, lähdemmekö enää yrittämään, on vielä harkinnassa. Jäi silti hyvä mieli tuosta puhelusta.

Mutta sitten toinen juttu, jonka tajusin vasta tänään aamulla. Olemme olleet aikaisemmin yhdessä lahjasoluhoidossa toisella klinikalla. Kysessä oli tuoresiirto, jossa saaliiksi saatiin siinäkin seitsemän munasolua, joista niistäkin viisi hedelmöittyi. Alkioille tehtiin toivomuksestani pitkä viljely. Siirtoon tullessani sain kuulla, että yhtä lukuunottamatta kaikki muut alkiot olivat menehtyneet. Hyvänä uutisena kuitenkin kerrottiin, että tämä ainokainen blastokysti on oikein hyvä. Siirtoon siis päästiin, mutta raskautta sillä ei aikaan saatu.

Olen ollut tähän päivään asti siinä uskossa, että tuo siirretty alkio oli tosiaan oikein hyvälaatuinen, kuten lääkäri ennen siirtoa kertoi. Vasta kun tältä toiselta klinikalta alettiin kysellä minulle aiemmin siirretyn alkio tarkempaa luokitusta, aloin tarkemmin tutkia ensimmäiseltä klinikalta myöhemmin tilaamiani potilasasiakirjoja. Olin lentää pyrstölleni kun tajusin mitä näin: Siirretty blastokysti on ollut luokitukseltaan CB, eli "oikein hyvälaatuisesta" melkoisen kaukana ainakin tämän luokituksen mukaan. Olen niin vihainen, mielestäni olisin ollut oikeutettu kuulemaan asian todellisen laidan ennen siirtoa!

Olen siis FridaHelmi kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että todellista villin lännen toimintaa tämä kyllä on!
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Larus, onpa kyllä törkeää toimintaa teidän eka klinikalta :confused:

Meillä oli samantyyppinen tilanne kuin teillä; 7 pakastettua munasolua tuotti yhden elinkelpoisen alkion. Mutta meillä siirto onnistui ja tuloksena syntyi poika 1kk sitten. Klinikka kuitenkin veloitti munasolujen hinnasta vain puolet, koska alkioita oli vain yksi. Hoidon muut osat jouduimme kyllä maksamaan normaalisti. Että ilmeisesti klinikoilla on näitä korvauskäytäntöjä.

Ja meille myös sanottiin, että alkio on oikein hyvälaatuinen, ja otin kyllä lääkärin sanan sellaisenaan. Ja varmaan se olikin, kun kerran hoito onnistui, mutta eipä me ois sitä tiedetty vaikka oisivatkin valehdelleet. Emmekä ole missään vaiheessa edes pyytäneet potilaspapereitamme.
 
Lämpimät onnittelut zammakko pojan syntymän johdosta!
Kerrottakoon, että olet ollut osaltasi vaikuttamassa valintaamme tämän toisen klinikan suhteen. Yritin löytää kaikkia mahdollisia kokemuksia eri klinikoista ja pohdin eri vaihtoehtoja. Tätäkin ketjua tuli selattua edes takaisin vaikka kuinka monesti. Että kiitosta vaan kokemuksien jakamisesta :) En ole katunut valintaamme, vaikka tämä uusi yritys menikin mönkään.

Yön nukuttuamme päätimme, ettemme vielä(kään) luovuta, vaan tosiaan lähdemme vielä uuteen yritykseen. Hullua. En olisi ikinä voinut kuvitella olevani joskus tällaisessa tilanteessa....
 
Onnea kaikille vauvan saaneille❤
Me saatiin pitkän matkan jälkeen kaksoset 2015 alkioadoption seurauksena, Tsekeissä Reprofitissä käytiin. Sitä ennen lukuisia kertoja Tartossa.
Tie voi olla pitkä ja rahaa palaa, laskin joskus, että kaikkineen ei 40 000 e tainnut olla kaukana, enää en tuota mieti, onnistuminen vei ajatukset muualle ja onneksi ei lainaa tarvinnut ottaa.
Hyvää jatkoa kaikille ja toivottavasti onnistuttu ihan kaikki saamaan vauvan/ vauvat .
Meillä jo taaperoikäiset tuplat, niin rakkaat ❤
 
Hei ja hyvää juhannusta kaikille kanssasiskoille! ❤

Kyllä tämä lahjasolun odottaminen on välillä todella raastavaa. Vaikka tavallaan tuntuu mukavalta saada vähän taukoa hoitoihin niin ajattelen kuitenkin koko ajan asiaa ja kuluvaa aikaa. Ja sitä, että mitä jos ei raskaaksi tuleminen onnistu myöskään lahjasolulla. Välillä tekee mieli soittaa toiselle klinikalle, ihan vaan sen takia että asia etenisi johonkin suuntaan. Sitten koitan taas sanoa itselleni, että nauti nyt vaan kesästä ja vapaudesta, että kyllä se soitto tulee aikanaan. Lohduttavaa on lukea, että ainakin joillakin on onnistunut, että lapsi on tulossa tai tullut ❤

Kovin erilainen juhannus on tänä vuonna kun en kestänyt lähteä mökille viettämään juhannusta koko perheen ja raskaana olevan siskoni kanssa ja tämän takia asia on taas kovasti mielen päällä. Surettaa miten lapsettomuuteni vaikuttaa perhe- ja ystävyyssuhteisiin mutta tulipahan ainakin kovin suoraan kerrottua kaikki omat tunteet äidille kun asia aiheuttaa jonkin verran vääntöä. Lapsettomuuden suru ja kipu on itsessään niin ylivoimaista ja kaiken kattavaa ja sen lisäksi joutuu kamppailemaan mustasukkaisuuden ja katkeruuden tunteiden kanssa. Tunnen itseni tosi huonoksi ystäväksi, siskoksi, tyttäreksi, kun en jaksa kohdata itselleni tärkeitä ihmisiä.

Suljettu ryhmä kuulostaa hyvältä. En tiedä voiko sellaisen luoda tälle forumille vai pitäisikö se perustaa muualle.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla @paulanna tuplaonnestanne! Se rohkaisee meitä muita.

@Larus Hyvä että klinikka tuli vastaan ja että saitte päätettyä hoitojen jatkosta. Mun kokemus viiden vuoden hoitojen jälkeen on, että klinikoilla tehdään usein virheitä ja virhearvioita, toi koko ala on niin subjektiivinen ja mutuilun mahdollistava. Ihmiset eivät jaksa niistä valittaa ja jos valittavat, niin klinikka vetoaa lääkärin sen hetkiseen näkmykseen tms.
Alaa pitäisi valvoa tarkemmin.

@Sukkis Ymmärrän täysin tunteesi. Nämä juhlapyhät ovat aina rankkoja lapsettomuuden kanssa kamppaileville. Sinulla on oikeus tunteisiisi, ja ajan kanssa ne helpottuvat, etenkin jos ja kun lahjamunasoluhoito tärppää.

Älä soimaa itseäsi niistä. Keskity asioihin, joista tulee hyvä mieli.

Me ollaan hoidossa Virossa, siellä ei ollut muuta kuin ”järjestelyjonoa”.

Suljetun ryhmän voisi perustaa esim. s-postirinkinä (jossa voi myös käyttää anonyymiosoitetta, moni varmaan haluaa niin tehdä, tämä kun on niin yksityinen asia) tai somealustalle.

Hyvää juhannusta kaikille!
 
Suuret onnittelut vauvan saaneille! <3

Kiitos linkkaamastasi artikkelista FridaHelmi. En vielä ehtinyt lukea, mutta luen varmasti.

Suljettu ryhmä vois olla hyvä idea, kannatan sähköpostirinkiä esimerkiksi. Some (face) alustasta en oikein innostu, vanhanaikainen kun olen. Pelkään, että face vakoilee kaikki jutut kuitenkin :alien::).

Täällä on nyt totiset paikat pohdinnoissa: soitanko ja varaanko meidät luovutussoluhoitoon. Nyt se päätös olis tehtävä kun kolmaskin ivf meni mönkään. Tavalllaan olen jo päättänyt asian, mutta kun pitäis ottaa puhelin käteen ja soittaa, niin en uskalla.:confused:
 
@Piikkinen Joo, sähköpostirinki olisi hyvä ainakin alkuun!
Soita vaan rohkeasti klinikalle kun kerran olet jo päätöksen tehnyt, vaikka ainahan siinä pitää taas yhden viivan yli kävellä... Prosessiin voi mennä sen verran aikaa, että matkan varrella ehditte valmistautua. Ja ainahan jonosta voi lähteä pois :).
 
Heippa kaikille :)

Onnea vauvan saaneille. Ihana lahja <3

Täällä menee ihan ok. Pahoinvointi on edelleen läsnä. Väsymys on vähän helpottanut. Mahakin kasvanut jo sen verran, että itse sen huomaan. Kyllä aika vain menee hitaasti..Pitkä aika vielä.(14+1)

En osaa iloita tulevasta vauvasta, koska kahdeksan vuoden lapsettomuus on tuonut pelon koko aikaiseksi läsnä. Minulla on tunne, että tämä onnistuu vasta, kun hän on syntynyt.
Hetkittäin tunnen vierautta ja olen pohtinut lahjamunasoluasiaa. Uskon kuitenkin, että kiintymyssuhde muodostuu lapsen syntymän jälkeen. Vauva kasvaa sisälläni kuitenkin...On vain ajateltava, että tämä oli ainoa mahdollisuus saada oma lapsi.

Piikkinen; Minne olette aikoneet mennä hoitoon? Jos jonoa on, niin kannattaa vain mennä jonottamaan ja miettiä siinä samalla. teiltä sitten kyllä kysytään, kun hoidon aika tulee, oletteko vielä varmoja asiasta :)

Tsemppiä kaikille ja aurinkoista kesää <3
 
Joo hoidot on noissa maissa missä keskiansiot matalat varmaan siksi edullisempia? Baltian maita suositteli gyne kun Suomessa klinikat pitää 46 ikää maksimina vaikka laki ei sinänsä sano mitään..... ja ei oo lahjasoluja joita adoptoida alkiona tai munasolun luovuttajia kuin jonon kautta. Onko kokemuksia minkänäköisiä vauvoja syntyy kun Pietarissa luovuttajat on kuvattu lapsena jne mut hinnatkin on 20 000 e....
 
Liitynpä minäkin tähän keskusteluun. Taustaa: olen 45-vuotias ja tässä uudessa liitossa lapsettomuutta, ja yritystä takana 4,5 vuotta. Edellisestä liitosta kolma tyttöä: 19-, 17-, ja 12-vuotiaat. Yksi tuulimunaraskaus saatu miehen kanssa alulle.

Olemme Dextrassa jonossa luovutettuun munasoluun ja jonotustan. 6kk. Soitin myös Kuopioon. Siellä ei ole jonoja ja ikäraja 47, eikä sekään ihan ehdoton.

Kävimme ensin psykologilla ja se ei voinut kirjoittaa puoltavaa lausuntoa,koska mies epävarma hoitojen suhteen. Miehellä ei ole lapsia ja ei ole edes varma, haluaako isäksi. Pääsimme kuitenkin jonoon, mutta mikäli mies pistää jarrut, jää tämä liitto lapsettomaksi. Luomuplussaan en enää usko :(

Itse olen vauvakuumeillut kymmenen vuotta ja taitaa olla kroonista luontoa :) Hoivavietti on kova.

Minulle luovutetun munasolun käyttö ei ole mikään juttu. Olen siitä täysin avoin töissä, lapsille ja ystäville. Itsellä adoptoitu serkku, joten tiedän, ettei geenit ole kiintymyksen perusta <3
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Hei, minakin laitan sanasen myos tanne! Toivottavasti pystyn antamaan kanssasisarille tukea ja myos hiukan saamaan sita... :) Eli olen 45-vuotias ja mieheni on samanikainen. IVF-hoitoja on tehty viimeisen puolen vuoden ajan, mutta alkion kiinnittymista omilla soluilla ei ole ainakaan viela tapahtunut, vaikka munasoluja on kylla tullut. Kummallakaan ei meista ole lapsia.

Viimeisin IVF-hoito paattyi tassa juuri (kirjoittelen myos tuonne IVF-palstalle), ja kun ei onnistunut, niin nyt sitten alkaa ERA-testikierto ja ensi kuussa luovutushoitokierto (olemme olleet jonossa koko ajan). Psykologikaynti tehty ja olemme molemmat asian takana, vaikka miehella kestikin suostumuksen ajatusprosessi pikkuisen kauemmin kuin minulla. :)

@kirsillevauva, hienoa kuulla kuopiosta - tama koko ikarajajuttu on niin stressaavaa, etta hienoa kuulla, etta siella on korkeampi ikaraja eika niin ehdoton! :)

Tsempataan yhdessa! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan @Rusakkonen ja @kirsillevauva !
Meillä mies empi hetken, mutta asiaa tuumattuaan on täysillä mukana lahjamunasoluasiassa. Toivottavasti asiat kääntyvät yhteisymmärryksen tolalle. Hyvähän tätä asiaa on pohtia kunnolla, on tämä sen verran iso askel ja valinta, vaikka se jälkikäteen helpommalta jo tuntuukin.
Ulkomailla ei ole yhtä tiukkoja ikärajoja kuin Suomessa – ainakin Venäjällä ja muistaakseni myös Virossa hoidetaan 45+-ikäisiä naisia.

@neppari7 Mihin tulokseen olet tullut neuvolassa kertomisen suhteen? Mä itse varmaankin kertoisin, ihan siksikin että on ne veriryhmäjutut ja muut. Ja jos en kerro, joutuisin myös ikäseuloihin.
Mikä on muiden kokemus asiasta, oletteko kertoneet?

@isbeth En ole perehtynyt Pietarin Avaan, mutta joskus katselin niiden sivuja. Käsittääkseni luovuttajista saa myös kuvia, joissa he ovat aikuisia, sivuilla on vain esillä osa (vaatii rekisteröitymisen tms.).
Tuo 20 000 euron hinta oli muistaakseni joku takuupaketti, jolla luvataan lapsi syliin asti. Muutoin hinnat ovat kaiketi samaa tasoa kuin Suomessakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@FridaHelmi, jos muistat, mista sait lisatietoa takuupaketista, niin kerrothan/laitathan linkin! Naihin IVF-hoitoihin on mennyt jo yli 20 000 kuitenkin, joten jos se on oikea takuupaketti, niin aika kannattava olisi! :)

Tallinnassa ikaraja on 50. Lontoossa monessa paikassa on 54-55 (vauvan pitaa syntya ennen 55. Syntymapaivaa), mutta hinnat Lontooossa useasti kovempia.
 

Yhteistyössä