Luovutettu munasoluhoito

Watrossi

Heikunkei Vekara ja kaikki palstalaiset!

Hieno juttu Vekara, etta kaikki oli niin kuin pitaakin. Sa paaset varmaan siirtoon sillon vkolla 19.3. alkuperaisen suunnitelman mukaan!

Ma sain ne mun estradioli-arvot ( alle 15pg/mL) ja se on kuulemma ihan niin kuin pitaakin. Seuraavaksi mun taytyy nyt sitten kayda hysterosonogramissa tarkistuttamassa ettei ole polyyppeja yms. Onneksi sain ajan maanantaiksi nain lyhyella varotusajalla. Taa on mun neljas laakarissakaynti 10 pvan sisalla, alkaa toissa tekosyyt jo loppua :$

Kysyit, etta mita tapahtuu alkioille 1.9. jalkeen. Mulle sanottiin klinikalla, etta jos lahjottaja on nimeton niin alkiot on tuhottava. :/

Hyvaa viikonloppua koko joukolle!
 
Ippu67
Moi Vekara (+ muut)!

Hieno homma, että asiat on ok! Sulla alkaa jännät paikat olla ihan käsillä. Minäkin ootan kuun loppupuolta kuin kuuta nousevaa... että pääsen alottaan oman osuuteni lääkityksestä eli Suprecurin.

:flower: kaikille viikonlopuksi!

t. Ippu
 
Watrossi

Heippa Vekara, Maija ja Ippu

Mulle tehtiin se hysterosonografia eilen ja eika kohdussa nakyny polyyppeja eika muutakaan ihmeellista, joten paasen vihdoinkin alottamaan zumeronit huomenna - kaks viikkoa alkuperasia suunnitelmia myohemmin.

Kattelin just etta, Vekaran siirto on vkolla 12, mun vkolla 15 ja Maijan seka Ipun vkolla 16 - eli me neljan kopla liikutaan melko samoilla aikatauluilla. Eiks nelilehtisten apiloitten pitaisi tuoda onnea...

:flower:

 
Heips Watrossi, Ippu, Maija ja kaikki palstalla seilaavat! Ihana oli kuulla että sinulla Watrossi kaikki hyvin. Siirron ajankohdalla ei väliä vaikka vähän myöhästyykin. Muista että että hitaasti kaikki hyvin!! Kovin jännittää perjantainen ultra, silloin saan kuulla miten estrogeeni on vaikuttanut kohdun limakalvoon. Maanantaina pitäisi olla luovuttajan punktio ja siirto keskiviikkona tai torstaina. Ipulle ja Maijalle toivotan myös levollista mieltä odotukseen, pitää vaan jaksaa uskoa että loppujen lopuksi kaikki menee hyvin. =)
 
Watrossi

Vekara, sun H-hetki on jo niin lahella!!!! Mua rupes heti jannittamaan sun puolesta. Kerrothan miten meni ultrassa. Pitaako laakarit sua ajan tasalla lahjottajan tilanteesta eli kertovatko onko paljon munasoluja kehittimyssa jne?

Ma otin ekan zumenon tanaan aamulla hyvilla mielin.

Aurinkoista paivaa kaikille
 
tuleva luovuttaja

Tahtoisin tulevaisuudessa luovuttaa munasoluja. Voisiko joku valaista hieman mitä tuo rekisteroityminen tarkoittaa? Ymmärsin että luovuttajan tarvitsee antaa yhteystietonsa ja kirjoittaa kirje. Onko kirje tarkoitettu lapselle/lapsille vai vastaanottavalle naiselle? Minua ei siis tuo rekisteroityminen saa muuttamaan mieltäni luovutuksesta; ajankohta vain ei ole ollut vielä sopiva ja nyt haluaisin kuulla enemmän muutoksista. Ikäraja on siis yhä 35 vuotta?

Tsemppiä ja onnea teille kaikille hoitoihinne!!
 
SJos olen asian oikein ymmärtänyt, niin tulevalla lapsella on täysi-ikäisenä oikeus saada tietää keneltä lähjasolut on saatu. Riippuu siis täysin vanhemmista kertovatko nämä miten lapsi on saanut alkunsa ja siitä haluaako lapsi aikuisena sitä tietää. Tämä ei ole mitää sata varmaa tietoa. mutta nain minaä sen olen ymmärtänyt. Ajattelin varmistaa asian seuraavalla lääkärissä käynnillä.
 
Heips Watrossi, Ippu ja kumppanit. Täällä aletaan olla jo niin kipsissä että ajatuskaan ei tunnu selvästi juoksevan. Niin paljon ajatuksia päässä harhailee. Yritän nyt kuitenkin saada jotain järkevää sanotuksi. Niinpä Watrossi, nyt sinullakin taas yksi askel eteenpäin hoidoissa! Tässä me kukin vuorollaan. Ihana saada jakaa tunteita samassa tilanteessa olevien kanssa, koska me emme ainakaan ole kertoneet projektistamme muille. Ja välillä kieltämättä tuntuu että on asioiden kanssa melko yksin miestäni lukuunottamatta. Kysyit Watrossi että olenko saanut tietoja luovuttajan tilanteesta lääkäriltäni. Niin, enpä ole. Lääkäri käynteja lukuunottamatta kaikki asiointi tapahtuu hoitajien välityksellä. Mitään en ole myöskään kysellyt, meillä ainoastaan tieto jonka luovuttajasta saimme. Silmien ja hiusten väri, paino, pituus ja myös iän saimme tietoomme. Nyt perjantaina meinaan kysellä miten pistokset ovat vaikuttaneet eli montako munasolua on odotettavissa. Tänään olen kaivanut tietoa myös onnistumis mahdollisuuksista luovutetulla munasolulla. Raskaaksi tulon mahdollisuus on kuulemma noin 50 prosenttia, mutta synnytykseen asti johtaa noin 37-40 prosenttia raskauksista. Onnistumisen kannalta tärkeitä asioita ovat munasolun ja siemennesteen laatu sekä kohdun limakalvo, mikä saattaa myös hylkiä vierasta munasolua. Yllättävintä oli kuulla että tulokset pakastetuilla alkioilla ovat vielä parempia, noin 46-48 johtaa synnytykseen. Olin aiemmin luullut että pakastus ja sulatus heikentäisi alkion laatua. Sanoivat että sellaistä alkiota jonka ei uskota selviävän pakastusprosessista ei lähdetä edes pakastamaan. Jäin myös miettimään sellaista että perustuuko prosentti siihen, että tuoresiirron jälkeen moni olisi ryhtynyt kahden alkion siirtoon. Enpä tiiä. Nyt siirryinkin siihen asiaan mikä kovin mietityttää; siirtääkö yksi vaiko kaksi. Prosentteihin tuijottaen varmempaa olisi toki siirtää kaksi, mutta olenko valmis kaksois raskauteen? Näitä asioita pyöritän mielessäni. Mitä olette te muut miettineet? Myös ajatus siitä, että lapsi ei tule olemaan täysin biologisesti meidän tulee välillä mieleeni. Aikoinaan kun yritimme omilla munasoluilla, niin ajatus luovutetusta munasolusta tuntui kaukaiselta. Nyt kun olemme ELÄNNEET tähän tilanteeseen, niin ainut toive on saada lapsi. Jos hänet meille joskus suodaan, niin tärkeintä minulle on että isä on mieheni jota rakastan ja saan itse lapseni sisälläni kantaa ja synnyttää. Mukava olisi kuulla mietteitänne asiasta. Myös onko omia lapsia entuudestaan kiinnostaa ja mitä tietoa teillä on tulevasta luovuttajasta. Tässäpä tarinaa taas tällä kertaa. Kohta saunaan ja unille, että jaksaa huomenna taas jännittää!! =)
 
Onkohan tunkeilevaa kysyä syytä miksi joudutte käyttämään luovutettuja munasoluja?
Mulla on aiemmin todettu heikot munasolut eli ne ovat sisältä liian pehmeitä.Mietin vaan että onko tämä meillekin ainut hoitomuoto...
 
Watrossi

Vekara, ma olen hengessa mukana sun kipsittelyissa. Kirjottelethan sitten, etta miten ultrassa meni ja montako munasolua on kasvanut. Mun ultra 23.3. ja siella tarkistetaan limakalvon paksuus.

Mieheni ja mina olemme kertoneet hoidosta molempien vanhemmille, jotka suhtautuivat asiaan positiivisesti ja luonnollisesti. Ma juttelen aitini kanssa asiasta usein (puhelinlaskut sen mukaiset) ja mita enemman siita puhuu sita luonnollisemmalta se tuntuu. Laheisemmat ystavamme tietavat meidan olevan yleisesti hedelmoityshoidoissa, mutta eivat lahjamunasolusta. Syy tahan on lapsen (siis mahdollisen ja niin toivotun ja niin odotetun....) oikeusturvan takaaminen - han saa itse aikuisena kertoa asiasta jos niin paattaa.

Ma olen saanut samat tiedot louvuttajasta kuin sinakin eli ian, painon, pituuden seka silmien ja hiusten varin. Sen myos tiedan, etta han on aikaisemminkin luovuttanut.

Ma olen myos etsinyt tietoa onnistumismahdollisuuksista ja samoja prosentteja nahnyt kuin sinakin. Lukemissani artikkeleissa mainitaan, etta myos luovuttan ika vaikuttaa onnistumismahdollisuuksiin.
Meidan klinikalla tehdaan muuten tama lahjamunasoluhoito aina ICSIlla, entas teilla?

Odotan innolla uutisia perjantain ultrasta! Jaita hattuu.

Lampimia ajatuksia

Watrossilta
 
Heips Watrossi ja muut palstalla seilaavat. Tänään kävin siellä ultrassa ja sain kuulla että luovuttajalla kaikki hyvin. Kyseessä nuori 22v synnyttänyt, mikä meille vaan plussaa. Minulla limakalvo siinä kohdin mistä siirto tapahtuu on 8.1mm, muutoin lääkärin mukaan liian ohut. Vähän samaa ongelmaa kuin sinulla Watrossi. Vai oliko niin? Sain uuden ultran tiistaiksi, luovuttajan punktio keskiviikkona ja siirto perjantaina. Estrogeeni jatkuu ja progestroni alkaa keskiviikkona jos näin lääkäri tiistaina toteaa. Ymmärsin että estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvoa ja progestroni jymäyttää sen sitten jotenkin paikalleen. Meillä myös hoito tehdään ICSI;llä. Tiedätkö sinä Watrossi luovuttajan ikää? Mitä ajatuksia sinulle raskaaksi tulo luovutetulla munasolulla? =)
 
Muistin Watrossi sen limis asian väärin. Mullahan vanhan poisto perustui luonnolliseen kiertoon eli lääkkein saatiin vuoto alkamaan ja sinulla ohennettiin kalvoa lääkkein. Kuitenkin molemmilla tarkeintä että siirron ajankohtana kalvo riittävän paksu. Munarakkuloiden määrästä ei annettu mitään väliaikatietoa, sanoivat vaan että riittävästi, koska ei osata sanoa montako munasolua lopulta saadaan. Torstaina saan soittaa ja kysyä montako alkiota ollaan saatu. =)
 
Watrossi

Hyvaa sunnuntai-paivaa Vekara ja kaikki palstalaiset!

Vekara, mun tietojeni mukaan 8mm limakalvo on riittavan paksu siirtoon ja yli 9mm olisi ideaali. Sullahan on viela viikko aikaa kasvatella. Tiistainako laakari paataa, etta paasetko siirtoon? Vai onko se jo varmaa?

Mullahan limakalvo oli liian paksu ja siksi epailtiin liian korkeaa etsradioli-arvoa seka polyyppeja. Onneksi mitaan ei loytynyt ja siksi sain jatkaa hoitoa. Mulla on ultra 23.3. jossa tarkistetaan taas limalkalvon paksuus. Mulla se ei kai liian ohut voi olla ennemminkin liian paksu (yli 14mm). Onhan taas jotain jannittamista...

Meidan hoidot ovat olleet melko erilaisia, sulla paljon lyhyempi kuin mulla. Koska aloititkaan estrogenin? Mun pitaisi kuulemma napsia estrogeni-tabuja kuukauden verran.

Mun lahjottaja on 23-vuotias, joten meillakin on siina ollut onnea niin kuin teillakin. Kysyit tuntojani lahjamunasoluvauvasta. Joskus musta lahjamunasolun kaytto tuntuu aika luonnolliselta, joskus mulla tulee mieleen sellasia ajatuksia kuin etta "rakastaako mun vanhemmat meidan vauvaa sitten yhta paljon kuin mun veljen lapsia?" Omia tuntojani en oikeestaan epaile yhtaan, olen muutaman kerran yrittanyt miettia, etta tulevassa vauvassa ei ole mun suvun perimaa ja etta haittaakohan se mua. Loppupaatelma on joka kerran ollut, etta ei haittaa! Mulle oli tosin tarkeaa tehda hoito Suomessa, koska halusin vauvassa olevan suomalaista perimaa, se on minulle sita minun perimaa. Mita ajatuksia sinulla on ollut, olen ollut ymmartavinani etta sinulla on jo lapsia?

Kirjoittelethan taas pikaisesti. Ma olen hengessa mukana sun tarkeassa viikossa!

Lampimia terkkuja
Watrossilta
 
Watrossi

Hyvaa sunnuntai-paivaa Vekara ja kaikki palstalaiset!

Vekara, mun tietojeni mukaan 8mm limakalvo on riittavan paksu siirtoon ja yli 9mm olisi ideaali. Sullahan on viela viikko aikaa kasvatella. Tiistainako laakari paataa, etta paasetko siirtoon? Vai onko se jo varmaa?

Mullahan limakalvo oli liian paksu ja siksi epailtiin liian korkeaa etsradioli-arvoa seka polyyppeja. Onneksi mitaan ei loytynyt ja siksi sain jatkaa hoitoa. Mulla on ultra 23.3. jossa tarkistetaan taas limalkalvon paksuus. Mulla se ei kai liian ohut voi olla ennemminkin liian paksu (yli 14mm). Onhan taas jotain jannittamista...

Meidan hoidot ovat olleet melko erilaisia, sulla paljon lyhyempi kuin mulla. Koska aloititkaan estrogenin? Mun pitaisi kuulemma napsia estrogeni-tabuja kuukauden verran.

Mun lahjottaja on 23-vuotias, joten meillakin on siina ollut onnea niin kuin teillakin. Kysyit tuntojani lahjamunasoluvauvasta. Joskus musta lahjamunasolun kaytto tuntuu aika luonnolliselta, joskus mulla tulee mieleen sellasia ajatuksia kuin etta "rakastaako mun vanhemmat meidan vauvaa sitten yhta paljon kuin mun veljen lapsia?" Omia tuntojani en oikeestaan epaile yhtaan, olen muutaman kerran yrittanyt miettia, etta tulevassa vauvassa ei ole mun suvun perimaa ja etta haittaakohan se mua. Loppupaatelma on joka kerran ollut, etta ei haittaa! Mulle oli tosin tarkeaa tehda hoito Suomessa, koska halusin vauvassa olevan suomalaista perimaa, se on minulle sita minun perimaa. Mita ajatuksia sinulla on ollut, olen ollut ymmartavinani etta sinulla on jo lapsia?

Kirjoittelethan taas pikaisesti. Ma olen hengessa mukana sun tarkeassa viikossa!

Lampimia terkkuja
Watrossilta
 
Heips Watrossi ja muut palstalla seilaavat. Nyt alkoi sitten meille tärkeä viikko. Huomenna menen ultraan ja saan tietää sitten limiksen paksuuden. Toivottavasti olisi kauttaaltaan kasvanut. Uskon että siirto tehdään kaikesta huolimatta perjantaina. Luovuttajan punktio on kaskiviikkona. Omat ajatukseni lahjamunasolu vauvasta ovat hyvin selkeät. Se on meille tällä hetkellä ainut mahdollisuus saada lapsi. Kuitenkin miehen perimä ja saan hänet itse kantaa ja synnyttää. Näin pitää vaan jaksaa uskoa että näin vielä käy! Lahjamunasolu vaihtoehdon koen meille sopivammaksi kuin esim. adoption. Ja kyllä minulla on lapsia entuudestaan, nyt yritämme saada nykyisen mieheni kanssa sitä yhteistä. Entä sinä Watrossi, missäpäin eurooppa asustelet? Onko helppoa käydä hoidoissa kahdessa maassa? Kuinka usein suomessa käytte? Mitä Maijalle ja Ipulle kuuluu? Kaikki hyvin? Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja KIITOS "mukanaelämisestä" Watrossi! :flower: =)
 
Moi Vekara ja muut. Kyllä täällä on kaikki ihan kunnossa. Jatkuvasti mukana seurailen, kun itselläni alkaa vasta pikkuhiljaa jotain tapahtumaan. On tää aika hullua. Ei riitä. että jännittäis omien hoitojen kanssa, vaan nyt on mukana jännittämässä kuinka toisille käy. Huomenna aloittelen estrogeenilaastareiden liimailun. ja olen hengessä mukana ja pidän peukut pystyssä. Meillä siirto siis viikolla 15. Jaksaa paremmin odotella kun voi seurata toisten tilannetta. Meille ei kerrrota luovuttajan tarkkaa ikää.

Räntäsateesta huolimatta iloista kevätmieltä
 
:wave: Täällä ollaan kuulolla!
Olin pari päivää koulutuksessa viime viikolla ja nyt on töissä vähän kiirusta ettei ehi paljoo omiaan harrasteleen.. ;)

Kyllä kai tässä ihan hyvin menee. Ens viikkoa ootellessa, jollon saan alottaa Suprecurin.
Minäkin kyselin klinikalta luovuttajasta mutta vain sen verran, onko hänellä lapsia ennestään. Ei ole, tuli vastaus. On kuulemma opiskelut kesken, avopuoliso hyväksyy kuitenki munasolujen luovuttamisen. En mä varsinaisesti enempää haluakkaan tietää. Hoitajan mielestä luovuttaja muistuttaa hyvin paljon mua ulkoisesti. Voi raukkaa... :LOL:

Ehkä tulee enempi kirjoteltua kuulumisia kun alkaa tuo konkreettinen osuus hoidossa. Taustailen silti koko ajan ja seuraan miten teillä muilla menee!

t. Ippu :flower:
 
Hormonihirviö
Siis otetaanko sellaisiakin luovuttajaksi jolla ei ole lapsia ennestään? Mistä sen tietää että on kunnollisia munasoluja? On niin kalliitakin noi munikset että laitttaa kyllä miettimään jos en omilla saa lapsia että kannattaako luovutetuilla yrittää. Mulla itelläkin on tasainen kierto ja mitään häikkää ei pitäisi olla ja en saa lapsia..... Onnea hoitoihin!
 
Watrossi

Heikun kei

Kiva etta Maija ja Ippukin kavivat tervehtimassa! Vekaralla on tanaan ultra, janna kuulla miten se meni. Tuntuu jotenkin juhlavalta, etta Vekara on nyt sitten meista ensimmaisena menossa siirtoon... Saadaan sitten kaikki yhdessa piinailla Vekaran kanssa!

Vekara, kyselit mun asuinmaasta. Asun Belgiassa ja taalla mun hoitoa seuraa yliopistollinen keskussairaala, on itseasiassa se klinikka jossa ICSI on kehitetty. Hoito kahdessa eri maassa on aika suoraviivaista, koska molemmat klinikat ovat tottuneet tekemaan kansainvalista yhteistoimintaa hoidoissa. Toimintatavoissa on paljon eroja kuitenkin. Taalla esimerkiksi tehdaan heti alkuun taydellinen "hedelmoityskartoitus", jota ei ymmartaakseni tehda Suomessa. Suomessa hoito on taas inhimillisempaa ja henkilokohtaisempaa.

Naihin nakymiin lopettelen talla kertaa.
 
Pitkä tarina miksi tänne kirjoitan, mutta ajattelin kirjoittaa kuitenkin.
Luin vähän aikaa sitten, että luovutetuista munasoluista aika isossa osassa (n. 60 %, vaikka luovuttajien ikä 21-29 v) oli kromosomihäiriö (väärä määrä), ja uudella tekniikalla näistä kypsyneiden alkioiden kromosomihäiriöt pystyttiin tarkistamaan ja että vain ne alkiot joissa "oikea kromosomisto" laitettiin sitten kohtuun kasvamaan. Onnistumisprosentti (elävien lapsien määrä/ivf hoito) kasvoi 74 prosenttiin eli tuplaantui! Alla linkki englanninkieliseen juttuun.

http://www.newscientist.com/channel/sex/mg19325893.900-egg-screening-doubles-ivf-success.html

Olen itse ajatellut luovuttaa munasoluja, mutta se taitaa jäädä haaveeksi, jos ja kun se uusi hedelmöityshoitolaki astuu voimaan. En nimittäin ole missään vaiheessa ajatellut, että jos luovuttaisin munasoluja niin ne olisivat minun lapsieni alkuja, vaan ne olisivat soluja joista kasvaisi jonkun muun lapsia.

Onnea teille kaikille hoitoihin!

 
hennalii
Kata76:lle

Toivottavasti voit vielä harkita luovuttavasi munasoluja. Vaikka lahjamunasoluilla hoitoja tehdään pikkusen enemmän kuin lahjasiittiöillä, munasolujen jonotusajat ovat pidemmät ja saatavuus on paljon hankalampaa.

Sukusolujen luovuttamista voisi jollain lailla verrata verenluovuttamiseen, tai elinten testamenttaukseen. Toki verenluovutuksessa ei mene tieto vastaanottajalle, kenen verta oli saanut. Uuden lakimuutoksen myötä sukusolujen luovuttajien pitää olla rekisteröityneitä, mutta ei se tarkoita sitä, että tämä "jälkeläinen" tulee esittämään jotain vaatimuksia ovellesi jonain kauniina päivänä 18-vuotta täytettyään. Rekisteröitymisessä ajatellaan lapsen ja sen tulevan perheen parasta, esimerkiksi jos lapsi alkaa sairastella, voidaan tiettyjä asioita jäljittää ja ehkä siten saada arvokasta tietoa lapsen hoitoa varten.

Juuri viime viikolla uutisoitiin joissakin lehdissä, että luovutetuilla sukusoluilla tehtävät hoidot loppuvat tai vähintään vähenevät dramaattisesti syyskuun 1. päivän jälkeen, ja jo nyt joillakin klinikoilla on puutetta rekisteröityneistä luovuttajista, jopa lopetettu hoidot joksikin aikaa. Se merkitsee sitä, että ne pariskunnat, jotka eivät omilla sukusoluilla lasta voi saada, joutuvat odottelukannalle entistäkin pidemmiksi ajoiksi tai heille suositellaan jopa suoraan adoptiota! Ja kun se ei kaikkia kiinnosta, niin sitten ei jääne mitään muuta vaihtoehtoa kuin jäädä kokonaan lapsettomaksi.

Kannattaa myös muistaa, että eivät kaikki vanhemmat aina kuitenkaan kerro lahjasolutaustasta lapselleen (vaikkakin asian kertomista suositellaan, jottei myöhemmällä iällä asia paljastu vaikkapa vahingossa ja tee sitten vanhinkoa ihmisen itsetunnolle ja identiteettikuvalle). Näissä tapauksissa luovuttaja on siis ainakin teoriassa melko "turvassa".

Itse olen melko varmasti jossakin vaiheessa tarvitsemassa lahjamunasolua, ja toivon hartaasti, etteivät potentiaaliset luovuttajat luovu aikeistaan :) Ja mikä vielä parempaa, saisivat mahdollisimman monta ystävää luovuttajiksi, sekä munasoluja että siittiöitä.

 
hennalii
Vekara ja Watrossi,

jos oikein ymmärsin teidän kirjoituksistanne, teille tehdään icsillä nuo lahjamunasoluhoidot. Jos suotte, että kysyn:
Olisi kiinnostavaa tietää, miksi ne tehdään teille icsinä eikä pelkällä ivf:llä?

Meille on mitä luultavimmin tulossa eteen jossain vaiheessa lahjasoluhoito. Tässä on vain sellainen pulma, että mieheni siittiötkään eivät ole mitään huippuyksilöitä; seikka, jota olen jaksanut etukäteen voivotella ja murehtia, miten ikinä hoito voisi onnistua näin heikoilla eväillä... Haen nyt siis hieman taustatukea ja vertailukohtaa, minkälaisissa eri tapauksissa on päädytty tekemään lahjasoluhoito icsillä? Meille itsellemme icsi on kyllä tuttu toimenpide.

 
Ippu67
Kyllä luovuttajaksi otetaan myös sellaisia nuoria terveitä naisia, jotka ei oo synnyttäneet aiemmin. Eihän näissä asioissa koskaan voi ihmisen päälle katsoen sanoa onko sukusolut hyviä vai ei. Ei minustakaan mitään vikaa oo löydetty mutta niin vaan on että jakautumisvaiheessa ne villiintyy eikä niistä oo mihinkään!
Minäkin kieltämättä ensin aattelin, että voi kun sillä ois ollu lapsi ennestään, mutta kun sen tiedän kuitenki, että kyseessä on terve nuori nainen, niin muulla ei oo väliä. Otan ilolla vastaan kaiken mitä hänellä on mulle annettavaa, koska omillani en koskaan onnistuis.
:flower: Ippu :flower:
 
Huomenta kaikille! Mukava oli huomata että liikettä on taas ollut asian tiimoilta. Rohkeasti vaan kaikki kirjoittelemaan vaikka asia luovutetusta olisikin vasta harkinnan tasolla! Eilen kävin siellä ultrassa ja arvaappa vaan Watrossi miten siellä kävi? Me mennään perjantaina siirtoon!!! Aluksi jännitti kovin kun lääkäri sanoi että kasvua on tapahtunut mutta ei kuitenkaan toivotulla tavalla. Limis on kasvanut epätasaisesti ja tehnyt jonkinlaisen pullokaulan jos oikein ymmärsin. Lääkäri sanoi suoraan että on kahden vaiheilla; mennäänkö siirtoon vaiko kasvatetaan lisää ja pannaan alkiot pakkaseen. Kävi palaveria toisen lääkärin kanssa ja siirtoon päätyivät. Toinen lääkäri näytti ultra kuvasta "keskellä" olevaa vaalean selkeän näköistä kalvoa ja totesi; että koska tämä näin hyvä niin siirtoon vaan. Itse taisin olla niin kipsissä että en osannut edes mitään kysyä. Teen sen sitten perjantaina. Tässä vaiheessa voi ainoastaan luottaa lääkärien arvioon. Tänään on sitten luovuttajan punktio ja huomenna saan sitten soitella että montako alkiota olemme saaneet. Nyt töihin. Mukavaa päivää kaikille!! =)
 

Yhteistyössä