Luovutettu munasoluhoito

Niitä ihmeteltiin myös itse, mutta niihin on jo totuttu. Lääkäri muistaa kerrata joka kerta :kieh: !! Ensimmäisen hoitokerran jälkeen kyselin tampereen avasta että onko tosiaankin näin, niin sanoivat, että joka klinikalla on omat sääntönsä.

Eiköhän se mene ihan hyvin silleen, että itse miettii vähän mitä tekee. Olen kyllä saunonut istumalla lämmössä löylyä paljon heittämäti :)

VEKARA :p
 
Tervetuloa Ronyah ja Suzyanne mukaan palstajlemaan! Ihana kun uusia ihmisiä tänne löytää, vaikka ei sinänsä ole kiva että ihmiste "joutuu" tänne! Mutta ihana on kun tämä palsta on olemassa!!

Aliisa Ihana kun kaikki meni hyvin siirtoon asti!! :flower: Nyt peukkuja positiivisen piinikseen!! :heart:

Hillevi ja Vekara Kohta alkaa teille viimeiset piinispäivät!! Onnea kovasti, ja toivottavasti plussaa puhkaa teille molemmille!!

Piri Toivottavasti pääsette pian hoitoon!! :flower:

Itselleäni pari päivää oksennustaudissa ollaan oltu, mutta nyt ollaan jo voiton puolella! Ja täyttä vauhtia kohti ensi viikon siiirtoa! =)

Kaikille oikein hyvää viikonloppua!!

:wave: :wave:
 
Suzyanne
Joo, vekara, Tartoon juuri olemme hoitoihin menossa. Kerronpa tässä nyt vähän siitä miten kaikki alkoi.

Olimme Tartossa käymässä ihan muutenkin, ja koska olimme tietoisia klinikasta, niin päätimmepä ihan ex tempore mennä sinne kyselemään ihan vain alustavasti, ilman ajanvarausta.

Saimme heti todella ystävällistä palvelua, meidät vietiin erilliseen huoneeseen keskustelemaan, jossa hoitaja vastaili meidän kysymyksiimme kärsivällisesti. Hän kertoi mm. eri vaihtoehdoista, että joko kaikki vaiheet tutkimuksista siirtoon voidaan tehdä heillä, tai sitten osa suomessa jne. Päätimme että otamme selvää voisiko esim. tutkimukset tehdä suomessa, niin ei tarvitsisi ravailla niin paljon eestaas.

Kokeilimme sitten ihan kunnalliselle puolelle hakeutua alkututkimuksiin, ajattelimme että testitulokset voisi sitten lähettää Tartoon.

Odottelimme sitten nelisen kk aikaa Naistenklinikalle, mutta ei sitä vain kuulunut. Lopulta sitten ihan toiseen asiaan liittyvän terveyskeskuskäynnin yhteydessä lääkäri luki koneeltaan, että emme pääse tutkimuksiin ollenkaan kunnalliselle puolelle, koska Suomessa ei sillä hetkellä (oli marras-joulukuu-07) luovutetulla hoitoja tehty. Käsitin, että kunnallisella puolella ei siis ole mahdollista vain tehdä pakollisia testejä ja tutkimuksia, ja sitten lähettää tulokset Tartoon, vaan testit olisi pitänyt teettää yksityispuolella. Meille ei tullut koskaan miään kirjettä siitä, ettemme pääse kunnalliselle puolelle, ainut tieto oli tuon lääkärin tokaisu, että ette sitten päässeet testeihin. Aika tökeröä minusta. :|

Sitten taas mietimme mitä teemme, ja koska vietämme Virossa muutenkin paljon aikaa, ajattelimme että otame Tartosta "koko paketin". Kirjoitimme päätöksestämme tässä keväällä, ja saimme listan luovuttajista. Niitä olemme nyt sitten kovasti tässä pähkäilleet.

Olemme menossa kesäkuuksi Viroon, Tarton lähistölle loman viettoon, ja sovimme tässä lähiaikoina ajan testeihin, varmaan kesäkuun alkupuolelle. Käsitin että verikokeet tms. jutut meistä molemmista, ja spermatesti olisi ensimmäiset etapit. Niin se kai on Suomessakin?

Hillevi, vekara ja typyliini , pistän kaikki sormet ja varpaat pystyyn että plussaa näyttäisi! Voimahali teille kaikille! :hug:
 
Tämähän tuntuu olevan aktiivinen palsta. koko ajna tapahtuu, se on hyvä.

Suzyanne: olipa tökeröä käytöstä lääkäriltä. Onneksi varmaan saatte ulkomailla parempaa palvelua. Verikokeet, spermanäyte, papa-koe, on käsittääkseni ekoja tutkimuksia.

Aliisa: PAljon onnea, kaikki meni sitten nappiin vihdoinkin. Nyt vaan pitkää pinnaa piinaan. Aiotko mennä verikokeelle vai teetkö pissatestin?

Koskas Hillevi ja Vekara aikoo testata?

Enkelitytön äidilläkin siirto päivä lähenee. Tuo mahatauti kuulostaa hyvältä, mulla oli kans juuri ennen siirtoa siinä ainoassa tuloksekkaassa hoidossa. Paljon peukkuja sinulle!

Tarvisin itse tietoa/apua: Mä oon alle 30 v. ja kela aikoo evätä multa korvaukset! Miksi? ei aavistustakaan. Suorakorvausta klinikat ei kuulemma voi enää antaa, ja ainoa vaihtoehto on hakea korvaukset itse. Meillä on ilm. liian monta hoitoa takana??? En ymmärrä, sillä tämä on vasta 2. ivf luovutetuilla munasoluilla ja syy hoitoon on lääketieteellinen: paha endo. Tosi törkeetä jos kela aikoo nyt säästää ja evätä näistä korvaukset pois. Aika monella nimittäin on jo pitkä historia ennen lahjasoluhoitoihin lähtöä...Tietääkö kukaan lisää asiasta? Onko netissä esim. tiedotetta asiasta?

Täällä piina etenee hyvin, heh eka päivä menossa :LOL: Uskaltaiskohan tänään juoda lasillesen valkkaria kun ois tuolla kaapissa puteli? Miten muut, oletteko olleet aina ilman pisaraakaan piinan ajan, mä yleensä olen. Ei silti harvoin otan muutenkaan, tänään tekis mieli lasillista kun on tällanen ilmakin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Suzyanne
Hoito maksaa kaikkineen, alusta loppuun 4300 e. Jos puolet luovutetuista munasoluista annettaisiin toiselle saajalle, hinto olisi 2600 e. Uudet yritykset ovat 1200 e/kpl.

Alkioita istutetaan tuolla aina kaksi kpl, eli kaksoset tulee, jos kaikki menee hyvin. Ja kaksi alkiotahan voi kuulemma vieläkin jakautua, eli kolmoset tai neloset voi tulla, iik! :eek: Mutta tietenkin ne otetaan ilolla vastaan, tuli kuin monta tuli. :flower:

Luovuttajasta kerrottiin ikä, siviilisääty, lasten lukumäärä, pituus, paino, hiusten sekä silmien väri, onko silmälaseja, ja koulutus. Itse kyllä hieman ihmettelen tuota miksi koulutus piti mainita. No, emme me ainakaan akateemista luovuttajaa valinneet, koska pidimme kanssamme samankaltaista ulkomuotoa ja kokoa tärkeämpänä. :/
 
Suzyanne
Joo, mahdollisia pas-siirtoja. Uusi luovuttaja menee kalliimmaksi sitten, mutta toivottavasti siihen asti ei tarvitse mennä. ;)

Alkiot pakastetaan heillä aina tuplina kuulemma, ja siirretään myös, niinkuin jo kerroinkin. =)
 
Huomenta! Kirjoitin jo pitkän pätkän, mutta sitten se vaan katosi:( Oon tällänen aamuvirkku ollut heti tuon lääkityksen aloituksen jälkeen.. iltaisin nukahdan väkisin jo viim. klo 2300.. eilenkin yritin sinnitellä Suomen peliä katsoakseni. mutta ei.. Kai ne nää lääkkeet on mitkä väsyttää..

Typyliini: En itseasiassa ollut edes vielä miettinyt niin pitkälle kuin raskaustestiin.. mutta luulenpa että teen ainakin jokatapauksessa ensin kotitestin ja sen jälkeen sitten jos tuloksessa näkyisi edes haaleakin viiva niin kävisin veritestissä.. mutta jos puhdasta negaa näyttää, niin sitten varmaan jätän veritestin väliin.. tiedän kyllä, että joskus raskaus ei näy kotitestissä.. mutta silti.. täytyy nyt katsoa.. Kiinnittymistsemppiä sinulle! Päästään sitten samana päivänä testailemaan! Miten itse meinaat testata? Kokeella vai kotitestillä? Ja milloin aiot testata..

Itsellä tuntuu, että flunssa on pukkaamassa päälle. Kurkkua karistaa ja nenä on vähän tukossa.. kevätflunssa vissiin tuloillaan.. Toiv ei kunnolla pukkaa päälle.

Mä taas vuodatan täällä.. mutta mä oon jotenkin pettynyt meidän klinikan toimintaan.. mulle ei annettu mitään ohjeita esim. että mitä tuolloin kun tehdään raskaustesti.. jos se näyttää negaa.. niin lopetetaanko lääkitys samantien? Vai miten silloin toimitaan..? Tai sitten jos haluaa piakkoin kokeilla ensimmäistä passia niin jatketaanko lääkitystä ja pitääkö ennen passia tulla vuodot..?On jotenkin niin pihalla oleva olo.. Pitää laittaa sähköpostia hoitajalle ja kysyä montaa muutakin asiaa.. Mun mielestä infous meni jotenkin ihanohi tuolla klinikalla.. :( Tai ehkä musta vaan tuntuu siltä.. en tiiä onko yleistä muilla klinikoilla että infoa annetaan kovin niukasti....

Milloin Hillevi ja Vekara pääsee testailemaan? Kovasti peukutuksia täältä!

Minkälaisia oireita ihmisille on tullut plussauksesta? tai ylipäänsä alkionsiirron jälkeen? Mulla ei vielä oikeestaan oo muuta kuin että rinnat on ollu tosi arat ja vatsaan välillä vihloo.. Lisäksi noi luget on laittanut virtsaamaan paljon useammin kuin normaalisti.. Oon lueskellut, että ne turvottais jne.. että jättäis nesteen elimistöön.. mutta mulla kyllä neste ei elimistöön jää..Progynovan aikana tullut kilot on alkanut katoamaan tuon kovan virtsaustarpeen vuoksi.. Outoa.. toiv tää on ihan normaalia eikä tarkoita negaa heti alkuunsa..

Kuinkahan pian muuten tuo alkio sitten kiinnittyy jos on kiinnittyäkseen? Luin jonkun klinikan sivuilta, että alkio kiinnittyy muutaman päivän kuluttua siirrosta, jos on kiinnittyäkseen.. mutta tarkoittaako se paria päivää vai viikkoa.. Anteeks mun tyhmät kysymykset.. mutta oon tosian ihan ensimmäistä kertaa näissä hoidoissa.. niin on paljon kysymyksiä.. jonkun mielestä ehkä tyhmiäkin sellaisia.. Sitten lisäks mietitytti sellainen, että voiko alkio valua pois kohdusta.. mutta klinikan sivuilla luki, että tekeepä mitä tahansa niin se ei pois voi tulla.. Silti lueskelin ihmisten kokemuksia.. jtn ristiriitaisuuksia tuli...

Mikä päivä [/b]Pikkuenkelin äiti oli menossa siirtoon??

Mukavaa alkanutta sunnuntaita kaikille!
 
Mun tietääkseni alkio kiinnittyy 4-5 pvän kuluessa. Pois ei oikeestaan voi kohdusta valua, paitsi esim. mulla poikkeuksena tukkeutuneet munatorvet aiheuttivat nesteen kertymistä torviin ja valutti sitä myös kohtuonteloon. Lääkärit epäilevät sitä yhdeksi syyksi aiempiin epäonnistumisiin. Mutta nyt torvet poissa...

Mä varmaan teen pp 14 pissatestin. Verikoettahan ne suosittelee, mutta mä ehkä kuiteskin testaan nyt kotitestillä. Mulla näytti clearblue plussana arvon 38 viime kesänä (kohdunulkoinen), siksi varmaan testaan sillä.

Jos haaleekin viiva niin sitten kantsii mennä veritestiin. Jos selvä nega ja pp14 tai yli niin lääkkeet voi lopettaa. (näin mulle infottu) Kun vuoto alkaa niin kp 1-2 voi aloittaa zumenonin/progynovan pas:ia varten.

Mulla tulee Lugesteronista sekä turvotuksia että tuota pissatusta. Ristiriitaista tosiaan. Ja tietty nuo kivat raskausoireet, jotka onneksi jo tiedän johtuvan vain lääkityksestä. Saisivat johtua jo jostain muustakin välillä.
 
Mun taytyisi kai alkaa vahitellen varaamaan hotellia Riikasta jos kerran siirtoon mennaan 19.5. tienoilla. Voisiko joku teista Riikan kavijoista suositella kivaa hotellia klinikan lahelta. Kiitos ja kumarrus :)

Watrossi
 
Terve!

Täällähän tapahtuu, ettei meinaa enää perässä pysyä! Peukutuksia kaikille piinistelijöille!

Watrossi: me oltiin ihan vaan yhdessä hostellissa. Halvemmat hinnat, aamiainen kuului kuitenkin hintaan ja tilat ihan siistit. Tosin vessa ja suihku käytävällä, mutta se ei haitannut. Hostelleita on koko vanhakaupunki täynnä ja Stokkaltakin kävelee klinikalle varmaan puolessa tunnissa, jos ihan rauhallisesti kävelee, eli välimatkat on pienet.

Miten tarkaan sä olet muuten saanut tiedon, että milloin siirto on?

Aurinkoista sunnuntaita vaikka täällä veti just pilveen!
Piri
 
Suzyanne
Olen lukenut nyt tätä ketjua sivulle 13, ja se on temmannut minut ihan kokonaan mukaansa. Ja huh, mitä minulla onkaan edessä! Jotenkin en osannut tuota kaikkea edes kuvitella ihan tarkkaan, kuin vasta nyt, kun olen lukenut hoidoissa käyneiden tuntemuksista- jännitystä, pelkoa, tuskaa, epäonnistumista, pettymystä..mutta onneksi myös onnistumisen riemua!!

Olen myös nyt paljon viisaampi hoidoissa käytetyistä lyhenteistä ja "slangista", minulla vasta ekoja hoitoja suunnittelevana kun ei ollut aiemmin noista mitään tietoa. Olen minä aikaisemminkin lapsettomuuspalstoja lueskellut, tässä 11 vuoden aikana minkä olen tiennyt olevani hedelmätön, mutta ei ne lyhenteet minulle mitään merkinneet, tuntuivat vierailta, kun en jotenkin uskonut, että itse koskaan hoitoihin menisin. Mutta olenpa kuitenkin nyt menossa.
;)

Yksi asia kyllä mietityttää, kun ei vakigyniksenikään siitä mitään puhunut. Kun olen näistä keskusteluista käsittänyt, että menkka-ajankohdat tms. ovat tärkeitä lääkityksen ajoitukselle tms. , niin mitenkäs, kun ei minulla edes ole mitään menkkoja??? Ilmeisesti siis kaikki lääkitykset voi aloittaa silloin koska vaan?

On kyllä aika kummallinen fiilis kerrassaan, että kaltaiselleni, jolta on munasarjojen toiminta loppunut kokonaan 11 vuotta sitten, (ja munasarjat poistettiin kokonaan viime elokuussa, johtuen aina vaan uusiutuvista kystista, jotka lopulta tuhosivat munasarjat ja munatorvet) voidaan ilmeisesti kuitenkin tehdä Ivf luovutetulla munasolulla, ja muka raskauskin ylläpitää tysin ulkopuolelta tulevien hormonien voimin. Jotenkin tuntuu vieläkin, että gynegologini on käsittänyt väärin, en ainakaan koskaan ole kuullut että kenelläkään kaltaisellani olisi raskaus onnistunut. Miten niin muka voi onnistua, naisella jolla ei ole ollenkaan omaa hormonitoimintaa!!

Pelottaa vähän, että gynikseni täällä Suomessa, ja sitten ne siellä klinikalla Tartossa ovat käsittäneet väärin, ja luulevat että minulla on hormonitoiminta ja menkat. Tartossa on vähän kielimuurikin haittana, kun ei meidän englantimme ole kovin kummoista, eikä heidänkään. Esim. ensimmäisellä käynnillä olin jo kertonut, että minulta on molemmat munasarjat poistettu. Silti hoitaja kysyi minulta käynnin loppuvaiheessa kuukautiskierrostani.. :( ( vaikka olikin erittäin ystävällinen) Olemme nyt tosin kirjoitelleet saman hlön kanssa, ja selvittäneet mahd. tarkasti tilani, ja lähetämme lähiaikoina lääkärin epikriisin myös klinikalle, niin ei ainakaan pääse syntymään kielitaidon puutteesta johtuvia väärinymmärryksiä puolin tai toisin.

Niin, te jotka olette hoidoissa ulkomailla, oletteko käännättäneet suomalaisen lääkärinlausunnon englanniksi, vai kohdemaan kieleksi, vai lähettäneet ihan suomalaisen version, ja antaneet heidän huolehtia kääntämisestä?

Minullahan on vasta suomalaisen lääkärin sana siitä, että kaltaiselleni ennenakaisesta mummotaudista jo pikään kärsineestä voitaisi koko toimenpidettä edes tehdä. Ihan kamalaa, jos lääkärinlausunnon lähettämisen jälkeen sieltä tuleekin meili, että eivät he pysty minua hoitamaankaan!

Voi voi, nyt olette te, palstallakävijät, saaneet oikein vihoviimeisen stressaajan tänne pähkäilemään! :LOL: Mutta on mahtavaa, että tämä palsta on olemassa, ja ennenkaikkea, te kaikki hoidoissa kävijät!! :hug: Piinailijoille Tsemppiä! :flower: :flower: :flower:
 
Suzyanne
Niin, vielä aloimme miehen kanssa pähkäillä, että korvaakohan Kela mitään ulkomailla tehdyistä hoidosta, vai täytyykö ottaa selvää siitä maasta , jossa hoidot tehdään, eli meillä Virosta? Vai meneekö kaikki omasta kukkarosta? :(
 
Hei kaikille, uusille ja vanhemmille palstailijoille!

Suzyanne, Kela ei valitettavasti korvaa ulkomailla tehtyjä hoitoja. Mutta jos sinulle tehdään ennen alkionsiirtoa ultrauksia Suomessa mm. limakalvon vahvuuden selvittämiseksi, niistä voit saada korvauksen, jos olet alle 43-vuotias.

Omaa napaa. Eilen aamulla oli rintojen arkuus hävinnyt ja tänään tuli pieniä limakalvon kappaleita lugemössön seassa. Eikä tunnu plussanneelta ollenkaan... HCG-testi on torstaina, mutta negahan sieltä tulee. käyn kuitenkin, jos näkyisi edes pikku häivähdys kiinnittymisyrityksestä. Kahden aiemman hoidon jälkeen HCG on ollut alle 3, eli ei mitään yhteistyötä alkioiden ja limakalvon välillä...
Ensi viikolla alamme sitten akupunktiohoidon ja jos sekään ei tehoa kesän aikana, kokeilemme vielä kerran ivf:ää omilla soluilla tai hakeudumme Tartoon tai molemmat ;)

Toivottavasti muilla piinapäiviä "viettävillä" asiat ovat paremmin :heart:

Hyvää viikoa kaikille!
Alamaissa oleva Hillevi, pp11
 
Moi!

Suzyanne: Mä ainakin vein Riikaan ihan suomenkieliset epikriisit. Lääkäri oli tyytyväinen, sillä sai niistä heti latinankieliset termit ja ymmärsi sen pohjalta, mitä leikkauksia oli tehty jne. Otti niistä kopiotkin, joten ehkä ne sitten tarpeen tullen käännättää ne itse.

Piri

 
hei taas kaikki, minäkin olen ollut yhteydessä Tartoon ja jos me nyt hoitoon ylipäänsä ryhdytään niin kokeilemme lahja-alkiota elokuussa. Mieheni ei vaan ole hirmu innostunut koko hoidosta, joten en tiedä miten käy. Nämänhän on sellaisia asioita, että siihen tarvitaan molempien sitoutuminen ihan 100 %.
Hinta on 1600 eur ja klinikka vakuutti, että siirtoon päästään. Eli alkioita sulatetaan niin monta, että kaksi hyvää päästään siirtämään. Lahja-alkio on sinänsä helpompi operaatio, että miehen kokeita ei tarvita lainkaan.
Suzyanne, silloin kun olimme lahjasolujonossa Väestöliitolla niin lääkäri kertoi, että puolet näistä lahjasolun vastaanottajista oli juuri sellaisia joilla ei ole kuukautisia lainkaan, mutta en tiedä miten lääkitys silloin aloitetaan. Mielestäni kannattaa pyytää Suomesta joltain klinikalta englanniksi selvitys tilastasi ja toimittaa se Tartoon, ettei tule väärinkäsityksiä.
 
Suzyanne: eikö sinulla siis ole tullut kuukautisia moneen vuoteen? En ole tuollaisesta tilanteesta tosin kuullutkaan.. Itsellä ei tule myöskään kuukautiset kuin lääkkeiden avulla. Jos lopetan lääkkeet niin kuukautiset on ja pysyy poissa.. Mutta olen noita lääkkeitä syönyt nyt muutaman vuoden.. Lääkäri sanoi että on tärkeää että ne kuukautiset tulee.. Mutta enpä tiedä sinun tapauksessasi kun sinulta on poistettu munasarjat... Mutta lääketiede on nykyään ihmeelllista, joten lapsen saanti voi olla hyvin mahdollista myös sinun tapauksessasi!

Hillevi: Minkälaisia on limakalvon palaset?? Mulla valuu toi luge aina pöksyihin.. Ällöttävää mömmöä.. Nyt oonki pyrkiny makaan aina tunnin paikallaan kun lääkäri sanoi että se vois auttaa, mutta enpä tiedä.. samanlailla valuu... Mulla lääkkeistä tuli alkuun rinnat pirun kipeiks mutta eilen se kipu katos taivaan tuuliin.. toiv ei ollu mikään paha merkki.. vaikka eihän alkio ole vielä edes kiinnittynyt kun vasta pp 3 meneillään...

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
 
PIRPANA2: Samaan klinikkaan mekin ollaan oltu yhteydessä ja laskunkin ovat jo sähköpostiin lähettäneet valmiiksi vaikka tehtäisiin hoito vasta loppuvuodesta. Ei siis tarvi vielä maksaa, mutta kuitenkin ennen hoitoa. Epäröin vaan vieläkin kun onnistumisprossat on kuulemma vain 25% per siirto vaikka kaksi siirrettäisiin. Ja blastokystisiirron jos haluaa niin joutuu maksamaan 800e lisää. Ollaankin nyt kallistumassa Pietarin suuntaan, siellä tekevät automaattisesti blastokystisiirron ja luovutetut alkiot ovat munasolun ja siittiöiden luovuttajan alkioita eikä pariskunnilta jääneitä kuten Tartolaisella klinikalla. Viro vaan tuntuu jotenkin "helpommalta" maalta ja mies haluaisi sinne mieluummin lähteä.

PIETARIN AVA klinikasta kuulisin mieluusti kokemuksia jos Hillevi ja Bea jaksaisivat kertoa jotain. Onko esim. juna-asemalta kovin pitkä matka klinikalle? Bea taisi kirjoittaa, että ottavat siellä monta asiakasta vastaan samanaikaisesti, ei kai siis huoneeseen samaan aikaan? Voi kuulostaa pöljältä kysymykseltä ;) Entä onkos se Olga lääkärinä kaikilla ulkomaalaisilla? Sivuilla sanotaan, että sinne pitäisi viedä lääkärintodistus ettei ole perussairauksia yms. esteenä raskaudelle, veittekö? Entä mitä muuta ne siellä vaatii kun menee ensikäynnille? Entä onko riittänyt, että viipyy vain 1 päivän siirron yhteydessä?

 
Hei ronyah,

Pietarin Suomen-asemalta pääsee metrolla (yksi vaihto) ja pikku kävelyllä AVA-klinikalle tai taksilla helposti. Klinikalla sai ekalla käynnillä vähän odotella, ensin juteltiin ja sitten lääkäri kirjoitteli papereita ja taas juteltiin - jos vielä oikein muistan. Olga taitaa hoitaa englanninkieliset ulkomaalaiset ja lahjasoluhoidot. Ennen varsinaista hoitoa täytyy olla todellakin todistukset perusterveydestä aika laajasti - kaikki mitä kotisivullaan kerrotaan, mutta ei tarvitse olla ekalla kerralla veilä mukana. Ne voidaan ottaa myös heidän labrassaan, mikä on paljon halvempaa kuin Suomessa yksityisellä. Ensikäynnillä me veimme myös sperman pakastettavaksi, että olisi mahdollisuus joustaa sitten hoidon siinä vaiheessa.

Olga ja muukin henkilökunta oli molemmilla tapaamiskerroilla oikein ystävällisiä, välineet laadukkaita ja uusia. Kannattaa ostaa lääkkeitä AVAn omasta apteekista, ainakin osa on halvempia kuin Suomessa.

Kannattaa varautua menemään paikan päälle pari päivää ennen blastokyst-päivämäärää, koska esim. meillä siinä vaiheessa ei enää eläviä alkioita olisi ollutkaan ja siirto tehtiin 3. päivänä punktiosta, alkiot olivat muistaakseni 6- ja 7-soluiset. Tuosta blastokyst-vaiheeseen kasvattamisesta ollaan kahta mieltä, jos alkioita on paljon ja jakautuvat hyvin, päästään valitsemaan parhaat alkiot siirtoon. Mutta jos määrä ei ole suuri tai jakautumisessa häikkää, ei ehkä päästäkään siirtoon saakka. Mun suomalaisen lääkärin mukaan kohtu on alkiolle paras paikka. Muistaakseni Bealle luovuttanut kasvatti enemmän munasoluja kuin minulle luovuttanut, mutta blastokyst-päivänä Bealla vain kaksi oli jäljellä.

Ja jos voitte valita, pyytäkää luovuttajaksi nainen, joka on aiemminkin luovuttanut HYVIÄ munasoluja. Meillä 25-v luovuttajan munasolut jakautuivat hitaammin kuin minun omani (44-v). Alkiot olivat muuten hyvälaatuisia, mutta jakautuminen hidasta ja joidenkin alkioiden soluista osa kuoli kasvatuksen aikana. Pari ensimmäistä päivää alkion kehitykseen vaikuttaa pääasiassa munasolu ja vasta vähän myöhemmin myös siittiö.

AVA Peterissä tehtävän hoitosopimuksen mukaan koko hoito täytyy maksaa etukäteen, myös alkionsiirto. Tästä piti vähän vääntää kättä, kun Olga kertoi meille ensikäynnillä muuta, enkä halunnut maksaa etukäteen ja olettaa että he palauttavat rahat, jos alkionsiirtoon ei päästä.

Pietarilaiseen hoitoon päätyessä kannattaa hankkia vuoden monikertaviisumi, jolloin se on aina valmiina. Lyhyemmän jakson viisumeissa on kerrottava etukäteen matkustuspäivät ja niitä on vaikea tietää. Viisumin hakukin on joka kerralla hidasta ja hankalaa.

Onne matkaan :wave:

Aliisa, olen tulkinnut ruskeat rullalle menneet ohuet ikään kuin ihon kappaleet limakalvoksi, hyytymiltä eivät näytä.

Terkut kaikille,
Hillevi
 
Hillevi: kiitos kovasti kun kerroit noin tarkasti! Meille tulossa sitten luovutettu alkiohoito pakastealkioilla ja ne ovat jo pakastettu blastoina eli ei onneksi voi käydä niin ettei siirtoon päästä. Meillä tyttö saanut alkunsa tällä tavalla ja niin haluamme olevan myös mahdollisen seuravan lapsen kohdalla. Siis tarvittiinko muuta lääkärintodistusta kuin ne verikokeet mitkä pystyy ottamaan klinikalla?

PIRPANA2: Kysyin sähköpostin välityksellä noita onnistumisprosenttejä ja sanoivat 25%. Jos tekee hoidon niin että luovuttajan munasolut sekä siittiöt ja siirretään tuoreeltaan niin sitten 50%. Mutta periaatteessa väliäkö noilla prosenteilla kun joko onnistuu tai ei onnistu eli 0% tai 100%.

Nyt täytyy joutaa!



:) =)
 

Yhteistyössä