Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

johkunen, ihanasti siellä jo viikkoja kasassa. :) Ja nyt kun lähestulkoon kaikki tarvittava on hankittu, voitkin keskittyä rauhassa masun kasvatteluun. Hieno juttu, että seuraavat teilläkin tarkemmin polilla, rauhoittaa varmasti omaa mieltä. Juu, täällä kuumeillaan lähestyvää rakenneultraa, tässä onkin ollut jo pitkä tauko sitten viimeisen neuvolan. Selviä liikkeitä olen kyllä tuntenut jo parisen viikkoa - niin erilaista kuin esikoisen kanssa, kun istukka oli etuseinässä - ihania nämä pikku masukutittelut ja -muljahdukset. :)

paulanna Enpä tosiaan miettinyt sitä tuubiasiaa tuplien kannalta, esikoisen kanssa käytin tuubeja ihan loppuun asti, mutta kahden kanssa voi käyttöaika tosiaan jäädä aika lyhyeksi kuten johkunen kirjoittelikin. Itseäkin muuten hieman sisäisesti hymyilytti ne neuvolan jaksamis- ym. aiheet. Kysyttiin myös tuntemuksia kropan muuttumisesta ja mahdollisista huolista liittyen vanhemmuuteen. Ei ehkä tosiaan tässä iässä ja elämäntilanteessa niin keskeisiä, mutta hyvähän se on, että kyselevät. Mieluummin ottaisin kuitenkin vaikka yhden polikäynnin.:D Voi että, ei ole teilläkään enää pitkä aika np-ultraan. :)
 
Niskaturvotusultra-aika tuli ja samalla ohjeet mennä etukäteen labraan, mun terkkari sanoi, että voi mennä ultrareissulla, mutta eipä voikaan. Elikkäs parin viikon päästä rv 12+5, ei jaksais mitenkään odotella...
Neuvolalääkäri onkin sitten samana päivänä. Äitiyspolille sain ajan viikolle 42 ja siitä se seuranta vasta alkaa, ajattelin, että olisivat alkaneet seuraamaan jo aiemmin, mutta jos jotain tarvetta tulee niin onhan mulla oma lääkäri olemassa.
Sydänääniä tosiaan viime viikolla yritin kuunnella, aina kuului vain omani. Nyt en ole edes kuunnellut.

Mitäs teille muille kuuluu??

Olen lähdössä syyslomalla aurinkolomalle (silloin viikkoja 16+) ja taitaa olla vika reissu ennen h-hetkeä.
Olotila on aika hyvä väsymystä lukuunottamatta, aamut menee ihan ok, mutta sitten klo 13-14 iskee ihan tajuton väsymys. Illat menee kuvotuksen kanssa ja miettiessä mitä söisi, mikään ei maistu oikein...päivällä syön hyvällä ruokahalulla kylläkin. Kohta varmaan olotila vähän helpottuu ainenkin väsymyksen osalta, näin toivon. Housut ei saa enää painaa yhtään tai tulee tukala olo, siirrytty äitiysfarkkuleggareihin ja löytyi kaapista yhdet löysät capritkin :)

Välillä iskee paniikki, että mitä olen mennyt tekemään: tuplat tässä iässä ja kuinka tästä selviää. Sitten tulee onneksi pian ilo mukaan ja ajatukset, että tätähän sitä toivottiin :) kyllä vain elämä tulee muuttumaan pikkunyyttien myötä täydellisesti, mutta antaa muuttua vaan :) Sorry nää vuodatukset, mutta helpottaa tuoda ajatukset julki, eipä tästä juuri kellekään vielä voi puhua. Mun paras ystävä tietää kyllä.

Terkuin
Paulanna ja pavut rv 10+4

Ps. Näkyikö johkusella sukupuolet niskapoimu-ultrassa ???
 
paulanna meillä myös täytyy itse testata pissa neuvolassa ennen varsinaista aikaa mutta terkka ottaa kyllä huoneessaan verenpaineen ja hemoglobiinin sekä paino mitataan siellä. Meille puhuttiin myös mahdollisuudesta perhetyöntekijään mutta se liittyi kaksosiin jos tuntuu että joskus apua tarvitsee.
Mulla ensimmäinen kolmannes meni melkein päivittäin päikkäreillä työpäivän jälkeen ja öisinkin nukuin suht ok. Pahin pahaolo oli myös iltasin eli yritin kanssa keksiä mitä saa alas. Olo alkoi helpottaa suunnilleen rv 13-14 ja silloin pystyin rentoutumaan ja alkamaan nauttimaan vauvoista enemmän. Mua siis myös huolestutti kaksoset, miten pärjätään ja meneekö kaikki hyvin. Luinkin että nuo ajatukset on hyvin normaaleja kaksosia odotellessa eli koitahan jaksaa siellä, muutaman viikon kuluttua on toivon mukaan helpotusta tulossa ja mielenkin pitäisi nousta omiin sfääreihin =) testaa muuten pastilleja pahimpaan väsymykseen ja tuoremehua, mulla ne hieman helpotti että jaksoi töissä olla.
Mulla oli normaalit ultrat nt- ja rakenne-ultra, sitten alkoi tarkemmat seurannat, eli sulla alkaa kyllä vähän aikaisemmin. Nt-ultrassa ei pysty harmi kyllä näkemään vielä sukupuolia. Se oli joko viikolla 14 tai 16 kun pystyy näkemään. Saitteko neuvolasta sellasen kierrevihko-kirjan Vauvan odotus? Se on musta tosi hyvä ja on koko ajan helpottanut omaa odotusta, tietää mitä on menossa ja tulossa. Sun pitää vaan lukea aina pari viikkoa myös eteenpäin koska kaikki kolotukset tms. tulee etukäteen ;)

ulpunen kiva että pääset kanssa kohta ultraan näkemään pientä =) kyllä mullakin ne liikkeet viimeistään konkretisoi tilannetta ja silloin alkoi erilainen kiintyminenkin vauvoihin! Ja tietysti sekin vaikutti kun sukupuolet selvisi ja alettiin puhumaan pojista :)

ON: niin meillä oli äitipoli viime torstaina. Mulla onneksi paikat täysin kiinni ja kohdunkaulaa täydet jäljellä. Helpottaa aina kun mitään viitteitä synnytykseen ei vielä ole vaikka maha painaa jo kovasti! Se on noin viikolla 28 kun mahan pitäisi olla yhtä iso kuin yksösraskauden lopussa ja oma sisko sekä miehen sisko tuossa sanoivatkin etteivät heillä ole koskaan olleet yhtä suurta mahaa kun mulla nyt ja tästähän tämä kasvattelu vasta alkaa :D mutta kaksosvatsaksi tämä on silti vielä aika siro eli oma pieni koko vaikuttaa selvästi asiaan.
Niin pojat olivat vaihtaneet kerrossängyn rinnakkaispediksi, eli a-poika majoittunut oikealle puolelle pää alaspäin ja b-poika vasemmalle pylly alaspäin. Mukeltamisista epäilinkin että jotain on tapahtunut ja hyvä näin! Pojat ovat edelleen tosi saman kokoisia, toinen 1180g ja toinen 1230g sekä voivat hyvin joka pääasia :heart: Oma vointi edelleen suht hyvä kunhan saa puolet päivästä huilattua ja päikkärit otettua :D

muoks. menossa siis 28+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: paulanna
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa! Täällä sitten tuli radi tuomio ja sitä olen sulatellut nyt viikon ja ottaa niin päähän että :(. 19.9 aika diabeteshoitajalle ja mittari sitten vaan kotiin ja sormenpäät hellinä pääsee mittailee ja nyt pidän ruokapäiväkirjaa ja tarkkailen syömisiäni. Tuntuu että mitään ei voi syödä siis marjojakaan ei saa syödä eikä hedelmiä. Maitoa ei voi juoda ja ottaa kyllä päähän. Tykkään niin mustikoista ja maito on myös suosikki juomani. Pelottaa silti että en osaa syödä kumminkaan oikein ja syömättäkään ei voi olla vaan pitäisi puputtaa jotain aina 3h välein ja sitten ei leipääkään...no mitä ihmettä sitä ihminen voi 3h välein syödä kun kaikki kuuluu kiellettyjen listalle. Vähänkö kuulkaa pännii! Hirveä pelko ja painajainen, että vauva kasvaa 6 kiloiseksi punkeroksi.

Paulanna Sellaista se nykyään on täällä tee-se-itse-yhteiskunnassa :) Me mentiin siihen 3D/4D ultraan juurikin siksi, että saadaan sukupuoli selville. Se tehtiin 18+0 päivänä. Silloin on ensimmäinen mahdollinen päivä saada Kela korvaus. Kysyin lääkäriltäni niin hän sanoi, että tavallisella ultralla on ihan tuuria näkyykö sukupuoli edes vielä rakenneultran aikoihin sillä jotkut sikiöt eivät "paikkojaan" esittele vaan saattavat kääntää selän. Siis jos varman sukupuoli tiedon haluat ja mahdollisimman aikaisin niin sitten se on melkein mentävä 3D/4D ultraan. Onhan se aikamoinen elämän muutos siis muutenkin vauva tässä iässä ja toki sitten kaksoset varmasti vielä tuntuu suuremmalta muutokselta, mutta kyllä kaikki hyvin menee ja onneksi on aikaa sopeutua.

ulpunen Niin se aika sinullakin menee...hurjaa miten tämä raskaus on kohta ohitse ja se on sitten viimeinen...nyyh...tietenkin on tässä iässä viimeinen, mutta harmittelen kuitenkin :). Ultra kuulumisiasi odotellessa.

johkunen katos, katos, että pojat on noinkin sitten paikkaa vaihtaneet. Luulisi että siinä koko vatsa heiluu kun kaksi vaihtaa paikkaa:) Välillä tuntuu että kun tämä yksikin tekee kuperkeikan niin sekin tuntuu. Tosin liikkeet tuntuu siellä ja täällä ja en tiedä mikä on peppu ja mikä pää, mutta välillä sellainen kovempi iso kohta tuntuu tuossa vatsanpeitteiden lävitse ja jos siitä silittää niin alkaa vinha potkiminen eli joku kohta siinä on :) Oletpa saanut tarkat paino tiedot pojista. Itse aina olen luullut että antavat sinne päin arvion mutta että noinkin tarkan arvion saa niin sehän on hyvä. Itse ajattelin nyt tämän ikävän radin takia mennä yksityiselle ylimääräiseen ultraan tuossa 30+ viikolla sillä haluan tietää että en ole menossa synnyttämään jättiläistä.
Äitiyspolille tuli kutsu viikolla 36, mutta se tuli kuulemma iän takia ei radin. Sinne asti en jaksa odottaa tietoa vauvan koosta.

Tällaista siis tänne näin 28+0 kunniaksi. Kiva kuitenkin kun aurinko paistaa ja vielä on edes hetki kesää jäljellä.
 
johkunen :saatiin kirjanen neuvolasta, nimeltään Meille tulee vauvat, ei muuta. Mutta olen kyllä ladannut puhelimeen vauvasivuilta odotuspäiväkirjan, missä päivittäin kerrotaan missä mennään. :)

Toi radi on niin ikävä juttu, mutta kyllä sen kanssa selviää tauku. Ja onneksi ei sitten välttämättä jatku mitenkään synnytyksen jälkeen. Toivotaan näin :)

).( sainpas sitten vihdoin kuuluville vauvan sydänäänet, siis toisen oikein selvästi ja toisenkin ohimennen :heart: Olipa mukava tunne ! Kyllä se oma syke kuuluu joka kohdassa ja niin selvästi, että meinasin jo heittää koko vehkeen jorpakkoon, kun monena päivänä yrittänyt ja aina kun oon miehelle huutanut et nyt, niin aina ne on ollut mun omaa sykettä. Mutta nyt siis onnisti. No nythän vatsa 11+0 niin ihmekö tuo ettei välttämättä ole kuulunut aiemmin. Mutta hätäinen kun olen.

Ehkä vähän pirteenpänä on alkanut tämä viikko ja illallakin voin jopa jotain syödä :) jospa pahin vaihe olisi selätetty ennen loppuhuipennusta. Voihan olla, että ei yhtään ole oloa kivemmaksi tehnyt Luget ja estrogeenit, nyt ne on ihan minimissä ja ensi viikolla loppuu.

Mitäs sussuannalle ja ulpuselle kuuluu ? Entäpä rudylle ?

T. Paulanna ja pavut 11+0 (jo tai vasta...)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Odottava73
Tauku harmi tuo radi mutta oikeilla keinoilla et varmaan joudu synnyttämään 6 kilon vauvaa! Toivottavasti saat hyvät ruokaohjeet jotka sitten helpottavat syömistä.

Meillä otetaan äitipolilla mitat vauvojen päänympärystästä, mahasta ja sitten reisiluun pituudesta. Sen perusteella ohjelma laskee painoarviot ja sillä tavalla seurataan että pojat kasvavat tasaisesti ettei suuria eroja tule.

Juu enää muutama viikko täällä aikaa vauvojen vaihtaa asentoa, sitten käy tila liian pieneksi joten täytyy toivoa että tuo b-poika tekisi vielä kuperkeikan raivotarjontaan :)

Varmaan hyvä idea mennä ylimääräiseen ultraan niin helpottaa omaa mieltäkin plus näkee sen nyytin tietysti :) ei sullakaan sitten montaa viikkoa ole enää ultraan!

Paulanna joo, vau.fi-sivulla on ainakin sama viikkokalenteri vauvan ja äidin kehityksestä mitä tuossa kirjassakin. Mä oon tykännyt lisäksi seurata joka lauantai omaa painoa ja vatsanympärystää, niitä on kiva katella miten viikottain tulee muutosta :)
Hei ja hienoa että sait sydänäänet kuulumaan!! Mä en koskaan dopleria hankkinut joten en osaa siitä sen enempää kommentoida.

On: me käytiin eilen perhevalmennuksessa jossa oli 4 osiota: ensin kätilö kertoi synnytyksestä, sitten jakaannuttiin kolmeen ryhmään ja kierrettiin aiheet imetys, vauvan kylvetys ja kivenlievitys synnytyksessä. Oikein hyvä ja antoisa ilta meidän molempien mielestä :)

Johkunen ja pojat 29+1
 
Kyllä tuntuu kun teidän päivityksiä lueskelee, että aika rientää ja viikot kertyy! Omalla kohdalla taas jotenkin matelee... Paulannakin kohta jo turvallisilla viikoilla :) Ja Tauku jo JOhkunen kohta jo kalkkiviivoilla. .
Mä olen käsittämättömän paksu ja puhiseva. Vissiin se ikä sitten tekee tehtävänsä, että painoa kertyy. Kauheeta. Ja mulla on alusta saakka ollut hengitys kumman työlästä -välillä melkein huolestuttaa.
Mä myös tunsin liikkeet jo 14+ viikolla, uskomatonta, mutta olen varma että sitä se oli. Ja nyt olen tuntenut ihan päivittäin :) Ihan mieletön tunne, väkisin alkaa hymyilyttää.
Seuraava etappi on lääkärin neuvola 30.9. ja sitten rakenne ultra. Olen vähän kahta mieltä haluanko tietää sukupuolen, mies pitää itsestään selvänä että kysytään. Oikein mitään aavistusta ei itsellä ole. Poikia ollut kaikki aiemmat, jotenkin ajattelee ennemmin ehkä poikana tätäkin.
Mukavaa ja vissiin auriankoista viikonloppua kaikille, voikaahan paksusti
 
paulanna, onpa ihanat reissusuunnitelmat - kiva, että pääset vähän rentoutumaan ja nauttimaan, seuraavaa matkaan voikin tosiaan kulua tovi :). Täälläkin podetaan armotonta matkakuumetta, mutta miehen lomat on lusittu enkä ole muutakaan matkaseuraa saanut houkuteltua, mutta ehkä sitten isommalla porukalla ensi kesänä tai syksynä... Meillä on muuten myös itsepalveluneuvola pissanäytteiden ja verenpaineen mittailun osalta. Kiva, kun sait dopplerin kuulumaan, rauhoittaa varmasti mieltä tuossa vaiheessa, kun liikkeitä ei vielä tunnu. Esikoisen kanssa oli itselläkin kapistus käytössä ja alkuun kuulin pikkuisen äänet jostain sieltä tosi alhaalta ihan häpyluun tuntumasta. Ihanaa, että olosi on ollut vähän parempi, jospa se siitä alkaisi nyt pikkuhiljaa helpottaa. Omalla kohdalla kestokrapula jatkui n. viikolle 15, vieläkin tosin iskee välillä lamauttava iltapäiväväsy. Ja aamupahoinvointia on edelleen ehkä joka toinen päivä, mutta olen huomannut, että hapankorppu auttaa. :)

Tauku no voihan nenä, että piti sokeritestin napsahtaa, mutta hyvä tosiaan, että kontrolloivat ja laativat tarpeelliset seurannat ja dieetit ym. Olisikohan sieltä d-hoitajalta antaa jotain tarkempaa dieettiohjelmaa, jota voisi ainakin alkuun seurailla, kunnes kehkeytyy enemmän varmuutta/rutiinia ruokavalioon? Samaa haikeutta on muuten täälläkin ilmassa, että viimeistä kierrosta tässä mennään. Jäi meillä pakkaseen yksi alkio, mutta tuskin sitä lähdetään enää sulattelemaan, vaikka oikeastaan olisin kyllä toivonut 3 lasta.

Kaikille muuten kysymys: Onko niin, että luovutettujen m-solujen avulla aikaansaatuja alkioita ei voi lahjoittaa kuin tutkimustarkoituksiin? Eli ei siis voi lahjoittaa eteenpäin toiselle luovutuksensaajalle?


Johkunen Kuulostipa hyvältä tuo teidän perhevalmennus, mekin ollaan ilmoittauduttu ja innolla odotankin sitä. Ja vaikka täällä esikoisen vauva-ajasta ei niin kauan olekaan niin tuntuu, että jotenkin sitä ei vaan muista enää moniakaan juttuja. Toivottavasti teidän pikkumiehet tosiaan järjestäytyvät parisukellusmuodostelmaan vielä kun mahtuu kuperkeikkailemaan.

Sussuanna, tiedän tuon tunteen puuskutuksesta ym., hengästyn ajoittain tosi helposti ja selällään pitää välillä oikein vetää henkeä. Maha on selkeästi isompi kuin edellisessä raskaudessa ja usein tulee ihan tuskaisen kuuma ja hiki otsalle. Ja enemmän kiloja on täälläkin kertynyt, ehkä ikä tosiaan vaikuttaa. Ei meillä muuten ainakaan vielä ole lääkärineuvolaa ollut, taitaa vaihdella käytännöt paikkakunnittain. Liikkeistä, itselläkin tuntui vkon 14 kieppeillä ensimmäiset hipaisut - sullakin varmaan istukka takana, kun tuolloin jo tuntuivat. Ne tuntemukset on kyllä ihania, tekevät tämän kaiken niin paljon konkreettisemmaksi. :)

Rakenneultra tuli käytyä ja hyviä olivat uutiset. Sukupuolestakaan ei jäänyt epäselvyyttä, pieni poikahan siellä hillui. :) Jännityksellä odottelen sokerirasitusta, viimeksi oli ok, mutta eihän sitä tiedä ja nyt on kyllä tullut herkuteltuakin ihan liikaa. Monta kertaa olen mukamas päättänyt ryhdistäytyä, mutta niin vaan tulee taas kuin vahingossa mässytettyä kaikkea herkkua.

Ihanaa ja toivottavasti aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Sussuanna ihana että tunnet jo liikkeet :) kyllä säkin jo pitkällä olet kun rakenneultra lähestyy!

Tuosta puuskutuksesta, joka mulla alkoi jo ensimmäisen kolmanneksen aikana, se voi johtua myös verenmäärän lisääntymisestä kropassa eli kun siellä kiertää enemmän verta niin sykekin on korkeampi » puuskuttaa, hengästyttää. Sitä siis itsekin ihmettelin kunnes terkka valaisi että mulla on esim. tuplamäärä kropassa verta tällä hetkellä ja puuskutus siis jatkuu edelleen :)

Ulpunen ai löytyi teilläkin selkeä pikkupoika ;) onnea! Toivottavasti sokerit olis kohdillaan, kävin myös mutta unohdin terkalta kysyä tulokset! Ilmeisesti ok koska hänkään ei mitään sanonut :)
Kyllä se valmennus vaan konkretisoi vielä enemmän asiaa kun vieläkin välillä ihmettelen peiliin katsoessa! Ja vaikka kirjoista lukee ties mitä, niin on silti kiva porukalla jutella myös niistä ja kuulla muidenkin tuntemuksia.

Joo niin se menee, että luovutettuja soluja/alkioita ei voi luovuttaa eteenpäin eli vain tieteelle. Harmi sinällään, meilläkin jäi pakkaseen 4 alkiota pitkän viljelyn jälkeen eli voisivat olla hyviä alkioita jollekin : /
 
Eilen löytyi ainakin osaselitys mun puuskutukselle; mulla on normisti hb 140 luokkaa ja eilen vaivaiset 114. Kävin hakemassa sitä rautajuomaa, toivotaa että tepsii. Matkakuume olis kova mullakin, mutta nyt on vaan niin matti kukkarossa hoitojen jäljiltä, että pitää tyytyä nojatuolimatkailuun. Ehkä sitten joulun jälkeen.. Mutta ihanaa reissua Paulannalle!
Onko muuten muilla semmosta ärsyttävää pientä päänsärkyä? mulla on ollut melkein joka päivä pakko ottaa särkylääke, oikein huonoa tekee välillä. Toisaalta olen liikkunutkin niin hävyttömän vähän, että ehkä niskakin jumittaa ja tekee pään kipeäksi. En vaan jaksa liikkua! Edelleenkin just ja just viittii pakolliset tehdä ja sit äkkiä taas soffalle. Koskas se keskiraskaus alkaa? On kuulelemma leppoisaa ja oireetonta :) Mulla on aiemmat raskaudet menny niin vaivattomasti, mutta nyt ikä tekee tepposet vissiin.. Mutta mieli on onnellinen tästä ihmeestä!
 
Onnea ulpuselle poikalupauksesta :heart: Onkin kovin poikavoittoista täällä nyt, mullakin vahva tunne, että kaksi poikaa meille tulee, mutta sehän on vielä vain tunne. Pieleen on mennyt ennenkin...

Sussuannalle liikunnasta : tiedän tunteen, kun ei yhtään huvittais ja kun alkumetreillä puuskutus on jo kuin ois 10 km juossut niin ei vaan innostais ja ei jaksais. Mullakin meni monta päivää ilman kunnon lenkkiä ja nyt oon päätyänyt, että se vaan on mentävä tinnin lenkille joka päivä ja vähän kahvakuulaa tai vastaavaa lisäksi, kohtahan voi olla tilanne ettei saa liikkua. Sitä pelkään. Olen lueskellut vanhoja kaksosodottajien kertomuksia ja moni on joutunut pakkolepoonkin, sitä en tietenkään halua ja kuinka rapakuntoon sitten meneekään.

Ostitko sussuanna muuten Floradixiä rautajuomaksi ? En ole pystynyt sitä aiemmissa raskauksissa juomaan, mutta join sitä viime syksynä ja ihan ok maistui. Mulla Hb 138 neuvolassa, mutta tiedän, että tulee kyllä alas. Mulla olemassaan matala ja toi oli ihmeen hyvä arvo mulle.

Mukava kuulla johkusen valmennuskuulumisia. Meillekin neuvolassa terkkari sanoi, että voimme mennä jos halutaan. No miehelle se olisi ollut ihan tarpeellista, mutta minä taas koen kolmen lapsen jälkeen että ei kiitos, eiköhän ne ole käyty ja ei mieskään halunnut, joten opetan sitten häntä :)

Milloinkas tauku saat verensokerimittarin kotiin ? Voipi olla, että sun kotiarvot on ihan ok, toivotaan niin :)
Mulla sokerirasitus en perjantaina, ja varmaan sitten jatkossa vielä muutaman kerran. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut mitään kohonneita arvoja, mutta niistä on jo tovi aikaa.

Hyvää ensi viikkoa kaikille ja toivotaan ettei syksy alkaisi ihan vieläkään !

T. Paulanna ja pavut 11+4
 
Hemoglobiinista mulla se oli ihan aluksi 126, siitä laski 110 jolloin aloitettiin rauta, vielä tippui 105 jolloin annos tuplattiin (lisäksi söin päivittäin multivitaraskaus ja ramavit-rautavitamiini neste), arvo nousi 120 jolloin annos puolitettiin taas (vaivasi kova närästys) ja tänään oli 115 ja rauta jatkuu. Paulanna varsinkin sulla kun verenmäärä tulee tuplaantumaan niin rauta laimenee nopeasti, joudut varmaan tosiaan kuurille. Ja tuo veren määrän tuplaantumien on mulla myös nostanut leposykettä tosi paljon! Alussa jaksoin vielä salilla käydä ja juosta mutta nopeasti se sydämen kova hakkaaminen tuntui niin kurjalta että kovempi liikunta jäi. Mutta kyllä mulle on monesti sanottu kun pohjakunto on niin hyvä niin jaksaa tän loppuraskauden paremmin. Se lepo tulee sitten jossain vaiheessa pakostakin kun vauvat kasvaa ja paine alapäässä lisääntyy etteivät tule liian aikaisin ulos. Keväällä meinaan sitten aloittaa taas juoksut kun vaunulenkit ei enää riitä =)

Sussuanna mua vaivasi jossain vaiheessa juuri tuollainen pääkipu ja harmitti ottaa lääkettä. Jotain hormonaalista se on ja onneksi helpotti hetken päästä (olisko kuukauden kestänyt). Toivottavasti pääset siitä myös pian eroon ja seesteiselle keskiraskaudelle ;)

On: tänään on ollut ensimmäinen kivulias päivä, kohdunkannattimet kinnaa ja venyy. Yöllä heräsin viiltävään kovaan kipuun vasemmalla alhaalla ja valvoin pari tuntia sitä hieroen. On siis oireillut ennenkin mutta mennyt nopeammin ohi. Kipu palasi heti aamulla ja jatkui vielä päivällä. Mulla oli sopivasti neuvola ja siellä kaikki kunnossa. Sain ohjeet synnytystä varten, poikien sykkeet löytyi hyvin, ohjeet sain myös liikkeiden seurantaan, mukava käynti :) sf-mitta 33.
Päikkäreiden jälkeen kipu alkoi helpottamaan ja tein 2 isoa kattialista omenasosetta pakkaseen odottamaan :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sussuanna Mulla oli myös tuota päänsärkyä siis heti kun pääsin siitä 24/7 krapula olosta niin johan alkoi päänsäryt. Päätä särki jo heti aamusta kun heräsi eli siitä tiesi että ei menisi edes nukkumalla ohi. Panadolilla ja Paratabsilla sitä hoidin ja mittailin verenpaineita, kun päänsärky ja korkea verenpaine saattavat olla yhteydessä, mutta ainakaan mulla näin ei ollut. Kesti varmaan niinkuin Johkunen sanoi niin joitakin viikkoja. Sen jälkeen ei sitten olekaan juuri päänsärkyä ollut.

Tänne ei mitään uutta. Odottelen perjantain d-hoitajan tapaamista, kun en ole varma mitä voi syödä niin nyt sitten on ruokavalio aivan varmasti aivan liian yksipuolinen. Vaatteita olen kaappiin jo järjestellyt ja sänkyä hieman petailin kun sitä piti kaverille esitellä niin siinä samalla sitten pedattiin :) Hankintoja olen hiljalleen tehnyt ja nyt vielä hakusessa on se koliikkikeinu. Uutena on niin kallis, että metsästän käytettyä.

johkunen On se jännä nähdä miten lähelle laskettua aikaa kaksosten kanssa pääset. Mullakin on noita liitoskipuja välillä enemmän ja välillä vähemmän. Riippuu kai vauvan asennosta miten niitä on. En kyllä edelleenkään tiedä miten päin tää kaveri masussa on.

Paulanna Onpa hienoa jos pääset eteenpäin ilman sitä lamauttavaa pahaa oloa joka taisi silloin samaan aikaan vaivata minua ja johkusta. Muistan sen vieläkin ja aina kun muistelen kevättä niin muistan sen pahanolon...huh jäi traumat :)
 
Nostellaan samalla ketjua :)

Tauku menikö perjantain tapaaminen hyvin?
Teilläkin alkaa sitten kai olemaan hyvin tarvittavat kasassa?! Vai puuttuuko vielä paljon?
Me haettiin tänään viimeiset must-ostokset eli kylpyammeet pojille. Ei kyllä yhtään liian aikaisin sillä ei meinaa liitoskivuilta enää montaa tuntia jaksaa kaupoilla, lepo auttaa onneksi hyvin!

Muutoin tänne ei kummempaa, suurin osa päivästä lepoa ja välissä pientä puuhailua :)
Mitäs muille?

30+4 tänään
 
Vihdoinkin nt-ultra takana ja kaikki oli ok, kaksi oikein vilkasta veijaria siellä näkyi. Omissa pusseissaan ja yhteinen istukka heillä ( omat sulautuneet yhteen ). Kokenut kätilö sanoi kyllä lähes heti toisesta, että lähes varmasti on poika. Toinen ei esitellyt itseään nin selvästi, että olisi näkynyt.

Neuvolassa sydänäänet kuului hyvin ja lääkäri teki sisätutkimuksen ja sekin ok. Sokerirasituksesta puhtaat paperit :)

Vaatteita olen hankkinut, sellaisia mitkä sopii molemmille, vaaleansiniset ja -punaiset on vielä kaupassa ja saa vielä seuraavaan ultraan asti ollakin. Vähitellen pitäisi mennä vaunuja/rattaita hypistelemään ja päätöksiä niiden suhteen tehdä. Uutena ne hankitaan, käytetty tarjonta ei ole vastannut toiveita.

Hyvä ja energinen olo on palannut kroppaani, voi kun tämä jatkuisi pitkään...

Ihana päivä kera hyvien uutisten saa minut hymyilemään :)

T. Paulanna ja pavut 12+5
 
D-hoitajan luona meni viime perjantaina ihan hyvin ja nyt olen sitten aamu sokereita mittaillut ja kaikki on hyvin eli ei lähellekään raja-arvoja. Saa sitten nähdä kun koko päivän mittaan eli joka ruokailun jälkeen, mutta olen kyllä ollut onnellinen jo näistä että jos nyt sitten kuitenkin selviäisiä pelkällä ruokavaliolla niin olisihan se hienoa. Tuohon pistämiseen tottuu kyllä nopeasti tosin mulla ei vaan tule millään verta sormenpäästä :(

Välillä saan puuskia laittaa kaikki valmiiksi vauvalle ja sitten taas välillä en jaksa mitään. Pieni masennus nyt jostain syystä valtaa mieltä...en tiedä oikein miksi...varmaan jotain hormonaalista. Vauva pyörii ja hyörii niin että koko vatsa heiluu ja nukkuu kun nukun (hyvä piirre :)) ja herää aamulla aina samaan aikaan sitten pyörimään.

Paulanna Onnittelut hienoista ultranäkymistä ja nyt sait sitten ainakin hyvän arvauksen mitä merkkiä olisi tulossa :)

johkunen Vau! Teilläkö kaikki jo kunnossa? Milloin saat seuraavan kerran arvion poikien painosta? Mua niin kiinnostaa kun mulla pitäisi olla suunnilleen saman kokoinen tai toki yksönen voi olla hieman isompi, mutta ei kai juurikaan vielä näillä viikoilla. Toki nyt jos sokerit pysyy kurissa niin saatan synnyttää jotain muuta kuin 5kg lapsen ja hyvä niin...Liitoskivut on (AUTS) niin viheliäisiä että! Mulla välillä on ja välillä ei yhtään, joten olen päätellyt sen johtuvan myös hieman sikiön asennosta ja siitä kauan olen paikallani. Pitkään jos vaikka istuu niin siitä liikkeelle lähtö tuntuu aika "namilta".

Uusia kirjoittajia tänne huhuilen ja olisi kiva kuulla myös jo synnyttäneiden kuulumisia...

Tauku 30+1
 
Hienoa paulanna että ultrassa kaikki kunnossa =) Sulla varmaan tuleekin tarkemmat seurannat tuon yhteisen istukan vuoksi että molemmat saa oman osuutensa. Vai poika olisi toinen :)
Ja hyvä jos olo alkaa parantumaan, kannattaa varmasti hyödyntää tuo energia ja onhan se hankintojen miettiminen sekä tekeminen aika kivaa valmistautumista!

Tauku no sehän olis tosi hyvä jos ruokavaliolla olisi hoidettu tuo! Mulla oli kanssa joku hetki sitten vähän itkuisuutta mutta kirjasen mukaan se tosiaan johtuu hormoneista ja kuuluu asiaan. Onneksi suurin osa ajasta on vielä positiivista leijailua :) Yhteinen rytmi kuulostaa myös hyvältä! Täälläkään vauvat ei öisin valvota mutta jos itse valvon ja käännän ja väännän niin kyllä vatsassakin aletaan kylkeä kääntämään :D

Viikon päästä torstaina on seuraava äitipoli, mutta tosiaan poikien painot ovat saattaneet alkaa jätättämään, eli eivät välttämättä kasva enää samaa tahtia yksilö-vauvojen kanssa ja sekös mua nyt jännittää! Maha on kyllä kasvanut edelleen kovasti mikä viittaisi poikien hyvään kasvuun, mutta silti jännitän ettei kasvu liikaa hiipuisi.
Päivät menee tosiaan aika pitkälti huilatessa ja toki koitan joka päivä jotain puuhastella, mutta sitten jos on liikaa liikkeellä tai kävelemässä, niin vatsa kovettuu helposti, tulee noita kipeitä liitoskipuja ja vatsa myös "väsyy" niin että sitä pitää käsin kantaa! Öisinkin tulee herättyä aina kun pitää kylkeä kääntää tai kädet puutuu ja alkaa särkemään, joten päikkärit otan lähes joka päivä :) Vaikka tää olo alkaa olemaan aika raihnanen niin silti toivon että pojat pysyis vielä ainakin sen 4 viikkoa tuolla sisällä!

Ai niin, viime ultrassa pyydettiin että tässä seuraavassa vielä tsekattaisiin sukupuolet, ei muuta syytä mutta ihan varmuuden vuoksi, me molemmat kun nähtiin unta että toinen oliskin tyttö :D

johkunen & pojat 30+6
 
Heippa kaikille !!

Pikaisesti luin kuulumisenne läpi !

Täällä kaikki sujuu vallan mainiosti. Olen voinut todella hyvin ja vauva on erittäin vilkas. Vatsa kasvaa samaa tahtia kuin kaksosilla, sf oli pari viikkoa sitten 33. Painoa tullut kuitenkin vain 8 kiloa. Hb oli 100, mutta nyt todennäköisesti noussut, koska virtaa tuntuu taas löytyvän. Ihanaa odottaa !!! Tämä on vihonviimeinen kerta ja olen kyllä saanut nauttia täysillä, ilman huolia . Jota hieman ihmettelen, etten ole panikoinut mistään. SYnnytys vähän mietityttää, kun siihen joitakin riskejä edellisistä liittyy, mutta olen hyvässä hoidossa ja uskon kaiken sujuvan hyvin. Stressaamalla en voi siihen kuitenkaan vaikuttaa. Pari viikkoa sitten ä-polilla vauvan painoarvio oli 1750 g, eli hieman oli aikaansa edellä. Ihanaa odotusta kaikille !! Ja toivottavasti saadaan pian paljon uusia tälle puolelle !!

Rudy ja poikanen rv 32+2
 
taukulle: saat verta tulemaan paremmin sormenpäästä kun hierot sormenpäätä ennen pistoa ja sitten kun olet pistänyt lypsät (= puristat) kauempaa pistopaikasta.

Ootte kyllä jo pitkällä odotuksissanne tauku, johkunen ja rudy. Nyt jännää kuka ensiksi ennättää synnyttää :)

Se siitä ihanasta olotilasta :( Viime yönä alkoi sitten ihan kauhea närästys. Eikä tietenkään ollut mitään helpotusta kotona. En muistanutkaan, että se on kyllä erittäin ikävä vaiva. No, nyt kävin apteekissa ja ensi yönä meinaan nukkua ja pitää vissiin alkaa miettimään mitä syö. Eilinen kiinalainen oli hyvää, mutta ei paras vaihtoehto närästyksen kannalta.
Ootteko muut kärsinyt samasta vaivasta?

Kävin kuntosalilla piiitkästä aikaa ja olipa kokemus: ei jaksanut sit yhtään mitään, tuntui et henki salpaantuu kun olin 3 min ollut crosstreinerissä :( Kyllä muutaman viikon huono liikkuminen jättää heti jälkensä ja voi kiisus et närästi sielläkin. Mutta en valita, kestän vaikka mitä, tätähän mä olen halunnut :heart:
Nyt vain on käytävä säännöllisesti salilla pelkkä kävely ei riitä. Siellä takaraivossa koko ajan pelko pakkovuodelevosta, sitä ei kelkekään toivo. Ja liikun nyt kun vielä liitoskivuilta voi ja kohtahan tuo vatsakin alkaa olla tiettyjen liikkeiden tiellä :)

Kaksi imetystyynyä hankin käytettynä, molemmille omat :LOL:
Niin ja ostinhan mä vaal.sinistä vauvalankaa, josko kutoisi haalarin. Jos poikalupaus muuttuu niin kiertoon sitten...

Toivottavasti tulisi lisää kirjoittelijoita pian tuolta toiselta palstalta, muutoinhan mä jään tänne kohta yksin kun te synnytätte. Niin no sussuanna jää vielä onneksi ja ulpunen !

T. Paulanna ja pavut rv 13+0
 
Viimeksi muokattu:
Mä täältä sivusta kommentoin, että mulla närästys oli aivan kauheaa! Heräsin jopa öisin tukehtumisen tunteeseen ja sainkin lääkäriltä reseptin omepratsoliin, joka kyllä auttoi suht hyvin. Harmi vaan että jonkinasteisena vaiva jatkuu edelleen, tosin ei ihan niin pahana.
 
Kivaa, tänne onkin tullut uusia päivityksiä. Ja aikas mukavalla mallilla täällä tuntuu kaikilla asiat olevan.
Tuo närästys on tosi inha vaiva, mullakin välillä pikkasen oirehtii. Onneksi apteekista saa helposta! Paulanna tuossa kyseli mun rautalisästä Floradix tosiaan on mulla käytössä. En olekaan testannut onko toiminut vielä. Ei vissiin kauheesti, hengitys on vieläkin raskasta ja olen koko ajan hengästynyt. Liikunta on ollut vähäistä verrattuna aiempaan, lähinnä kävelyäm pyöräilyä ja eilen olin vesijumpassa. Just ja just meni uikkarit päälle, meinas hiki tulla pukkarissa kun kiskoin sitä päälleni. Mulla on niimittäin vatsan lisäksi the RINNAT. Siis ihan kauheet; suuret, painavat ja suonikkaat :) No niistä kyllä pääsee eroon kun imetys sitten aikanaan loppuu. Mutta vähän kateena kyllä luin Paulanna reipast suunnitelmaa saleilusta..
Aika poikavoittoista on tällä hetkellä meidän tuleva vaaviporukka! Mulla on rakenneultra silloin 17.10 ja taidetaan kanssa kysyä sukupuoli. Ukko varsinkin on innokas kurkkimaan etukäteen. Ja on kyllä muutenkin liikuttavan tohkeissaan <3
 
rudy hyvän kokoinen poikanen sulla siellä :) Kiva jos olo on vielä jaksava muutenkin!

paulanna mulla taisi närästys alkaa joskus tuolloin myös lievenpänä, ihmettelin miksi ruoka nousee suuhun kun koskaan ennen en ollut moisesta kärsinyt! Rauta kun piti aloittaa niin närästys paheni ja edelleen närästää varsinkin kun pitkälle menee, ihan kuin pala koko ajan kurkussa, ei kiva. Mulla selkeästi kahvi aiheuttaa närästystä ja toisena yritän etten syö liian myöhään enkä muutenkaan liikaa iltasella, on kivempi käydä nukkumaan.
Tuo salilla jaksamattomuus kuulostaa tosi tutulta :) Sali jäi juuri puuskutuksen ja vetämättömyyden takia, ohjeeksi sainkin että pitää liikkua omaa kroppaa kuunnellen. Mä pyöräilin työmatkat sinne viikolle 27 asti joten joka päivä tuli siten kevyempää liikuntaa. Tällä hetkellä mulle riittää kotityöt ja portaiden ravaaminen (asutaan 2-kerroksisessa talossa) ja niidenkin jälkeen pitää huilata :D Olin kanssa lukenut että loppu voi olla aika vaikea ja siihen olin varautunut, mutta samalla tuntuu etten koskaan ole ollut niin rapakunnossa kuin nyt! Neuvolassa ja lääkärissä lohduttavat että tämä on väliaikaista ja nyt täytyy oman voinnin mukaan mennä, liikkumaan kerkeää sitten taas tämän jälkeen :)
Ootteko muuten miettineet jääkö miehesi vauvojen synnyttyä pidemmäksi aikaa kotiin? Tuli vaan mieleen tuosta imetystyynystä molemmille, meillä mies ei kuulemma omaa tarvitse ;)

Sussuanna miten uiminen muuten menee? Me oltiin Roomassa joskus rv 19 ja uin päivittäin altaassa, oli jännä tunne miten vatsa painoi vaikka vesi kuitenkin kantaa :)
Mä oon kanssa miettinyt että onko ne poika-siittiöt jotenkin "kestävämpiä/ jaksavaisempia" kun poikia enemmän tuloillaan :)
 
Meillä jää mies kotiin kun tuplat syntyy, tai siis tekee tälläkin hetkellä yrittäjänä töitä suurimmaksi osaksi kotona, mutta sitten jättää työt melko vähälle ainenkin muutamaksi kuukaudeksi :)
Itse haaveilen olevani kotona 3-vuotta.

Ostettiin tänään Emmaljungan tuplakärryt, on ne vaan niin ihanat :) Ei ollut tarkoitus ostaa, mutta nämä oli ainoat poistomyynnissä poistunut malli ja saatiin niin edullisesti että oli ostettava. Harmi vaan, että mukaan sai vai yhden kantokopan, nyt täytyy yrittää metsästää samanlainen tai vastaava jostain muusta liikkeestä. Mahtuvat muuten hyvin ovista täällä sisälläkin. Pyörät on mukavan isot ja kuomussa kiinni hyttysverkko ja aurinkosuoja mitä arvostan. Nämä oli meille just hyvät. Täytyy miettiä, jos vielä jossain vaiheessa hankitaan ns. kauppakörryt, mitkä on helpompi laittaa auton perään ja pidetään nämä kotivaunuina/rattaina, kun ajattelin nukuttaa vauvoja paljon ulkona ( vanhemmat ovat nukkuneet 3-v asti ulkona rattaissa päiväunet.
Kaukalot nyt hakusessa, olen joskus hankkinut Emmeljungan kaukalon ja voipi olla ,että nyt yritän löytää toisen käytettynä tai sitten päädytäön ihan muihin merkkeihin. Noihin Emmaljungan tuplavaunuihin ei ole kuitenkaan tarkoitusta kaukaloita kiinnittää. Toisaalta luulenpa, että käydään senverran missään kauppakeskuksissa tai vastaavissa missä kaukaloiden kiinnityksestä vaunuihin olisi hyötyä että ei tarvita sitä vaihtoehtoa.

Tuli se hiivatin närästys siis jäädäkseen nyt :( Mulla ollut kyllä aina raskauksissa, mutta että näin aikaseen en ainenkaan muista.
Vatsa on pullahtanut esille, mutta olen vielä tietyissä tilanteissa peitellyt löysillä vaatteilla. Kaikille ei vain halua paljastaa tilannetta.

Äitiysuimapuku pitäis hankkia ja aloitaa myös uinnit viikottain, voisi olla ihan hyväksi. Toivottavasti vatsa ei vedä kohta pohjaan ;)

johkunen : mun oli pakko nauraa kun luin tekstisi...mä tarkoitin et hankin imetystyynyt molemmille vauvoille ja sä ajattelit et mulle ja miehelle. Molemmat hyvät vaihtoehdot :LOL:, mutta luulenpa että aluksi ainekin syötöt mun juttu, siis niin kauan kuin pelkällä rintamaidolla pärjää (tuplien kanssa voi kyllö joutua turvautumaan pulloon piankin...).

T. Paulanna ja pavut 13+1
 
Heippa kaikki :)!

Ehkä minäkin nyt uskaltaudun tänne ketjuun. Monet nimimerkit ovatkin jo tuttuja. Itsellä ikää 35+ ja taustalla endo, joka pakotti siirtymään 3. omilla tehdyn hoidon jälkeen luovutettuihin munasoluihin. Ensimmäinen tuoresiirto kesällä toi plussan, joka meni kesken rv9+. Nyt sitten pakkasesta siirrettiin ja taas plussa, ultrassa nähty syke ja rv 8+ nyt. Varsin oireettomana mennään, mietin että menen ultraan velä tossa 9+ ihan varuiksi, km pelottelee mielessä :(. Neuvolaankaan en ole vielä varannut aikaa, ehkä sitten ultran jälkeen..

Olisin halunnut heti kysästä teidän lääkkeistä. Mille viikoille ja millä annoksella ja mitä lääkkeitä? Itsellä menee kortisoni 10mg rv10 asti.

Oletteko kertoneet neuvolassa että on luovutettu hoito? Vaikuttaako se mitenkään muuten kun riskilaskentaan ekassa seulassa (ikä). Vaikuttaako synnytyksessä?

Taitaa olla paulanna ainut, joka on ees vähän lähellä mun viikkoja, muuthan jo kohta synnytätte :)? Tulisipa nyt pian porukkaa tänne!

Mukavaa viikonloppua :)

P 8+4
 

Yhteistyössä