Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Tervetuloa Persika :heart: Nyt toivotaan, että kaikki menee hyvin ! Pelkoahan tässä kantaa mukanaan itsekukin mitä erilaisimmista asioista raskauden suhteen, mutta välillä voi jopa rentoutuakin ja nauttia raskaudesta. Mutta aina tässä jotain odottaa, verikokeen tuloksia, ultraa, sykettä, liikkeitä jne...

Minulla oli lääkkeinä kortisoni muistaakseni jonnekin viikolle 8 tai 10 ( en enää muista... ) sitten alensin 10 mg 5:een ja viikon päästä lopetus. Estrogeeni ja Luget jatkui viikolle 12, niitäkin aloin vähentämään jo aiemmin lääkärin ohjeen mukaan. Nyt vielä menossa asperiini 100 mg. Ja Multivita, Bio-Folin. Söin aluksi myös Efamolia, minkä suomen lääkäri käski lopettaa, koska voi edesauttaa verenvuotojen synnyssä, mulla oli kahtena eri päivänä ihan vähän vuotoa jossain alkuvaiheessa. Kumma et nämäkin asiat unohtuu milloin... No, olen kyllä pitänyt päiväkirjaa :)

Mulla ollut nyt viikon joka aamu nenä ihan tukossa ja verta tulee niistäessä joka aamu. Pitää kait huomenna soitella neuvolaan ja käydä Hb:n mittauksessa ja jos tarvetta niin sit rautaa. Floradixiä ostin jo pullon.
Pulssi on noussut 60:stä lähes 80:een, joten ei tuo urheilu vaan tunnu kovin kivalta monestikaan, pakko vaan liikkua ja jopa salilla käyn nyt kun jotenkinnsinne jaksan vääntäytyä. Pulssi nousee siellä yli sadan jo pelkästä ajatuksesta...mutta itseään kuullostellen yritän jotain tehdä.

Ihanaa viikonloppua teille kaikille !

T. Paulanna ja pavut 13+4
 
Paulanna meillä mies käyttää myös heti 3kk mahdollisuuden olla kotona ja on asennoitunut, että minä hoidan toisen vauvan ja hän toisen. Siksi kysyin häneltä haluaako oman imetystyynyn kun en uskalla edes kuvitella täysimettäväni molempia poikia :) Mutta kysyin perhevalmennuksessa että opettavatko sitten sairaalassa miten imettää pojat samaan aikaan ja kuulemma kyllä opettavat, saas nähdä miten onnistuu...

Mulla muuten alkoi tukkonen olo myös alussa ja sitä kannan edelleen mukanani, toivottavasti jää sekin laitokselle, häiritsee hieman yöunia, sekin. Samoin verenvuoto, ei ole ennen nenä vuodellut mutta nyt välillä vuotelee. Ja leposyke mulla noussut myös päälle 80, hyvin samoja oireita tuntuu olevan :)

Persika tervetuloa tänne puolelle :wave:
Mulla taustalla myös aktiivinen endo ja ensimmäinen siirto luovutetuilla tärppäsi, sitä ennen 5 ivf:ää omilla soluilla ilman tulosta.
Meillä oli myös varhaisultran lisäksi seurantaultra 9+0 ja hyvä kun oli. Helpotti omaa oloa ja tuolloinhan suurimmat kehitykset pitäisi olla takana eli jos silloin kaikki kunnossa, niin km riski enää aika pieni.
Mulla taisi myös kortisoni mennä tuonne saakka, määrä oli eri kun selvästi eri lääke kyseessä. Klexane loppui rv 7+0 ja luget väheni hiljakseen ja loppui täysin olisko ollut rv 11.
Me kerrottiin avoimesti neuvolassa miten vauvat saaneet alkunsa, se kirjattiin myös neuvolakorttiin. Sen kummemmin asiaan ei olla palattu missään koska seulannat eivät vielä koske kaksosia, tilastot kesken. Muutoin yhdestä vauvasta tarvitsee tosiaan luovuttajan iän tietoon. Myöskään kukaan ei ole meille puhunut että vaikuttaisi millään tavalla synnytyksessä, ainakaan ei vielä :)

Sitten kysymys teille jotka ootte pidemmällä, Rudy ja tauku, vaivaako teitä miten turvotus? Mulla on viikossa, parissa tullut turvotusta kovasti niin jalkoihin kuin käsiinkin ja tuntuu jo onko tämä normaalia, ettei olisi yksi oire raskausmyrkytykseen. Reilu viikko sitten neuvolassa pissa oli ainakin puhdas ja tulevana torstaina on äitipoli joten voin siellä kysellä tarkemmin.

Muutoin tänne ei siis kummempaa kuin mahan kasvattelua (joka kasvaa nyt silmissä) ja ultran odottelua :)

Johkunen & pojat rv 31+4
 
Johkunen; nyt ei turvota, mutta kaksosilla kyllä turvotti. Kannattaa olla tarkkana sen raskausmyrkytyksen kanssa, kun on kuitenkin kohonnut riski kaksosten kanssa. Mulla turvotus ja korkea verenpaine ei kuitenkaan ollut sitä. Onneksi sulla on ä-poli pian, mutta kuuluu kyllä asiaankin. Ja kun noilla viikoilla oma liikkuminen ei enää ole ihan normaalia ;) , niin sekin kerää nestettä. Mä täysimetin kaksosia 6 kk ja jatkoin imetystä vuoden ikään saakka. Ei ollut mitään ennakko-odotuksia, olisin antanut huoletta pulloakin, jos olisi tarvinnut. Se vaan lähti niin hyvin sujumaan, maitoa tuli kuin meijeristä....sain aina pakkaseenkin. Saas nähdä kuinka tällä kertaa. Kaksoset ei meillä oikein tykänneet olla rinnalla yhtäaikaa. Toista ei häirinnyt, mutta toinen lopetti melkein heti imemisen, kun toinen alkoi puskea häntä :) Se oli kätevää kun heidät sai siihen samaan aikaan, säästyi vähän aikaa. Laskin silloin alkuun, että mulla meni 8 tuntia päivästä imetykseen :) Olo oli sellanen ammuu... sitten homma tietty nopeutui, kun vauvatkin kasvoivat, eikä heidän tarvinnut maitoa tilailla kokoajan. Kärsivällisyyttä vaan.

Omassa navassa kaikki hyvin :)

Rudy ja poikanen rv 33+1
 
En ehkä näin rv 4+5 vielä uskalla tänne sen kummemmin ilmoittautua, mutta tulinpahan vain kysymään, että tuleeko ne seuraavatkin kahdeksan kuukautta olemaan yhtä piinaavia? Tuntuu, että päivät matelee etanavauhtia. Tuntuu, että olen ollut ainakin kolme viikkoa raskausviikolla 4. Tuntuu, että siihen raskausviikolle 13, jolloin voi vähän luottaa tähän, on matkaa niin pitkä ikuisuus. Odottaminen - totta tosiaan. Nyt tajuan mitä se tarkoittaa.

Ja vielä sekin ajatus, että ensin on odottanut näitä useita piiiitkiä päiviä ja viikkoa, joka ei koskaan muutu seuraavaksi viikoksi, mutta sitten raskaus voikin mennä kesken ja joutuu takaisin lähtöviivalle. Ihan kauheaa.

Ennen aina ajattelin, että niillä on ehkä asiat paremmin, jotka sentään tulee raskaaksi, mutta saa keskenmenoja. Että ne sentään tietävät, että on jotain teoreettista toivoa edes tulla raskaaksi, toisin kuin itselläni (tätä ennen ei koskaan yhtäkään plussaa). Nyt en ole varma enää siitä. No, tavallaan tämä helpottaa, että tietää raskautumisen olevan mahdollista. Tämän jälkeen jaksaisi ehkä yrittää taas pari hoitoa, kun olisi jotain toivoa. Mutta olisihan se keskenmeno aikamoinen pettymys jo tässäkin vaiheessa.
 
Onnea Persikalle ja Hailaivalle ja tervetuloa tänne kirjoittelemaan. Kyllä se aika tuossa alussa matelee, mutta sitten se alkaa laukkaamaan ja aivan yks kaks ja koko se alkuajan epävarmuus jää taaksepäin. Muistan kyllä kun oikein muistelen, kun ei oikein tuntunut missään oli vain ne (kymmenet öhöm) raskaustestit ja sitten verikokeen tulos ja niiden voimalla mentiin eteenpäin. Sitten tuli alkuraskauden ultra ja sitten kas aika pian tulikin NT-ultra ja sitten siitä se lähtee aika kulumaan :)
Niinhän sitä joskus ajatteli että keskenmenokin olisi "kiva" että tietäisi jotain tapahtuvan. Sitten kun sain sen keskenmenon maaliskuussa 2013 niin joo se kyllä olikin kamalaa eikä siitä valitettavasti ollut edes mitään "lääketieteellistä" hyötyä meidän kohdalla.

rudy Kiva kuulla sinustakin. Muistan kun tulit raskaaksi ja ajattelin että meille ei tuota onnea taideta enää suoda ja nyt sitten ei meillä lasketuissa ajoissa ole kuin muutaman viikon ero :) Täytyy kyllä nostaa sinulle hattua tuosta kaksosten imetyksestä olen kuullut sen kuitenkin olevan aika vaikeaa, joten upeasti sait molemmat imetettyä.

johkunen Mulla oli mun mielestä turvotusta tuossa kesänlopussa, mutta nyt se on hävinnyt, mutta jos esim. kävelen pitkän matkan tai seison pitkään niin jalkapöytä alkaa näyttämään sellaiselta vauvan jalalta eli turvotusta kyllä tulee aika helposti juuri jalkoihin.

Paulanna Olisin toivonut, että olisin pitänyt päiväkirjaa edellisissä raskauksissa niin nyt olisi mihin sitten verrata. Nyt en taas ole pitänyt kun olen ajatellut että mitäpä niillä tiedoilla enää tekee kun lapset on nyt sitten tehty. On vaikea käsittää että ei enää sitten ikinä ole raskaana. Toki joskus nämä hommat on jätettävä taakse ja nuoremmille :)

Omassa navassa ei ihmeellistä. Vauva on välillä ihan älyttömän vilkas ja eilen meni varmaan muutama tunti kun punki itseään virtsarakkoa päin ja joka suuntaan ja välillä melkein sattui ja tuntui että tulee ihan varmasti jostain kohdasta kohta ulos :) Potkii todella voimakkaasti myös. Neuvolassa ihan käsin koittamalla veikkasi että syntymäpaino olisi siinä n. 3700 ja se on minusta aika ok. Radikin on selätetty ihan pelkällä ruokavaliolla joten sen puoleen ei pitäisi kasvaa vauvan isoksi. Yhtään sokeriarvon ylitystä ei tule kotona, joten taisin selvitä vähällä. Tosin eihän tämä ruokavalio mitään herkkua todellakaan ole, mutta hyvä kuitenkin näin.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Tauku 31+1
 
Tauku, helpottavaa kuulla, että tosiaan mieli rauhoittuu ja aika kuluu hiukan nopeammin näiden ensimmäisten viikkojen jälkeen :) Hyvä idea tosiaan myös tuo raskauspäiväkirja, täytyykin muistaa toteuttaa. Hieno juttu, että sait radin ruokavaliolla aisoihin. Varmaan kaikki makeat herkut kielletty ja onko myös nopeat hiilarit, kuten leipä? Entä miten hedelmät? Ei varmaan tosiaan ole mitään herkkua noudattaa uutta ruokavaliota, mutta pääasia, että se tekee sinulle ja vauvalle hyvää :)

Tekisi mieli melkein kysyä tällaista pientä galluppia tällä palstalla, että kuinka monta keskenmenoa kukakin on kokenut luovutetuilla munasoluilla ennen onnistumista ja että oliko keskenmenneissä raskauksissa ollut alussa vuotoa tai alhainen hcg. Ymmärtääkseni keskenmenon riski on suurempi luovutetuilla munasoluilla.
 
Mulla raskaus alkoi ensimmäisestä hoidosta luovutetuilla, sitä ennen oli 2 alkuraskauden keskenmenoa, joista toinen ivf-hoidosta.

Tässä raskaudessa verenvuotoja oli 11+6, viikolla 13, viikolla 18 ja sitten viikolla 30. Lopulta raskaus päättyi kiirelliseen sektioon, kun vedet menivät 31+2 ja ja tulehdus iski 31+5. Viikolla 30+2 heräsin aamulla verilammikosta ja ambulanssilla mentiin. Vauva voi kyllä joka kerta hyvin. Mutta tosi yleisiä nuo vuodot kyllä ovat, joskin tosi pelottavia!

Tsemppiä ja onnea odotukseen !
 
Tervetuloa Hailaiva :heart: Kyllä ne pelot vähitellen hälvenee niin ettei ihan joka hetki mieti mikä voisi mennä vikaan. Ultrat helpottaa tunteita muutamaksi hetkeksi ja varmaan sitten myös kun liikkeet alkaa tuntumaan ( sitä odotellessa ). Ja ainenkin omalla kohdalla auttanut myös se kun hankin dopplerin ja voin kuunnella sydänääniä kotona ja mieskin niitä mielellään kuuntelee.

Keskenmenoista : Luovutetuilla ei minulla keskenmenoja ole ollut ( kaksi kemiallista kylläkin ), mutta kaksi keskenmenoa olen kokenut luomuraskauksissa, toinen viikolla 5 ja toinen viikolla 8 ja molemmat alkoi vuodolla. Tuolloin ei mitattu hcg:tä enkä ultrassakaan kummassakaan tapauksessa ollut käynyt.

Päiväkirjoista : olen tosiaan pitänyt päiväkirjaa kaikista siirroistani ja nyt siis odotuspäiväkirjaa. Haluan, että lapset saa joskus sen itselleen :) Joka päivä en kirjoita, mutta viikottain kuitenkin.

).( kävin eilen neuvolassa mittauttamassa Hb:n ja oli kyllä vielä ihan hyvä :123. Eli väsymys johtuu muista seikoista. Yöt nukun huonosti, mutta johtunee jokapäiväisistä päiväunista myös.
Milloinkas te olette liikkeet tuntenut ?

T. Paulanna ja pavut 14+0
 
Rudy kiva kuulla sun imetyskokemuksia kaksosista! Meillä ei tosiaan ole mitään odotuksia imetyksen suhteen joten mennään mikä näyttää ja tuntuu parhaalta, mutta tosiaan toivoisin että alussa saisin imetettyä molemmat pojat samaan aikaan juuri tuon ajan takia!
Mulla on verenpaine edelleen alhaalla ja eilen lääkäri koitti jalkoja ja sanoi että ei vielä näkyvissä myrkytystä koska mm. pohkeet vielä pehmeät. Nyt siis nilkkajuppaa ja tukisukat josko auttaisivat.
Hienoa että siellä kaikki kunnossa :)

Hailaiva tsemppiä alkuraskauteen! Kyllä se olo ja huoli helpottaa alun jälkeen tai siis muuttuu toisenlaisiksi. Mutta heti kun pystyt niin koita nauttia raskaudesta! Mä ajattelin silloin 1/3 jälkeen että nyt nautin koska tämä on hyvin todennäköisesti mun ainut raskaus :) Hyvä muistutus tuo myös mulle nyt kun kremppaa meinaa olla ;)
Meillä ensimmäinen siirto luovutetuilla onnistui, ei keskenmenoja sitä ennen. Hcg oli alusta alkaen korkea vaikka vuosin ekat 3 viikkoa enemmän ja vähemmän.

Tauku tosi hyvä ettei radista pahempaa riesaa tullut! Ja tietysti pääasia että vauvalla kaikki kunnossa :) Toivottavasti säästyt vielä turvotuksilta etteivät tule takaisin.
Miten jakselet töissä? Onko se huono vastaanotto siellä selätetty?

paulanna mä teen juuri parhaillaan Odotus-kirja! Sinne on kerätty raskauden kulku viikko viikolta ja omat mittaukset, skannattu ultrakuvat ja muut tärkeät paperit sekä kirjoitettu hankinnoista ja niiden etenemisestä sekä tietysti kaikki neuvola ja äitipoli käynnit. Toki myös kaikkea muuta on kuvattu mitä oin 9kk ajalla ollaan tehty. On ollut kiva muistella myös alkuaikoja ja sieltä löytyykin, että ekat hipaisut ja kuplinnat tunsin rv 18. ja potkut myös mahan läpi rv 20.

ON: eilen käytiin äitipolilla ja oli hyvä käynti! Olin ensin 20min käyrillä ja sain kätilöltä kyseltyä asioita. Raskausmyrkytykseen ei tosiaan vielä vaaraa ja vaikka pojat liikkui tosi paljon niin että käyrät pätkivät, niin käyrät/sykkeet kunnossa. Mun kivut ovat tällä hetkellä liitoskipuja ja kiinnikkeistä johtuvia kovia kipuja. Helpotti kun niille löytyi syy ja muutoin kaikki kunnossa!
Lääkäri katsoi ensin kohdunkaulan ja siellä ei merkkejä vielä synnytykseen. Sitten vilkastiin sukupuolia ja kyllä sieltä edelleen löytyy kaksi hyvin selvästi kalleuksiaan esittelevää poikaa :D Vauvat ovat kasvaneet hyvin, hieman ovat keskikäyrän alapuolella mutta painot suunnilleen samat mikä pääasia, a-poika 1741g ja -poika 1710g. A majailee edelleen oikealla pääalaspäin ja b vasemmalla istuen.
Synnytykseksi suosittelevat alatiesynnytystä koska a tekee tilaa ensin joten b:n helpompi sitten tulle pyllyedellä mutta itse saadaan päättää onko se alatie vai sektio. Seuraava äitipoli 3 viikon päästä, neuvola viikon päästä.
Nyt on taas rauhallinen ja hyvä olo kun tietää poikien kasvavan hyvin ja sai moniin kysymyksiin vastauksia :)

rv 32+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla teidän tarinoita alkuraskaudesta. Erityisen helpottavaa oli lukea, että osalla on vuotojakin ollut. Nimittäin täällä alkoi eilen rusehtava vuoto. Määrät aika vähäisiä, mutta tänään jatkuu. Aika maailmanlopun tunnelmat, kuten arvata saattaa, mutta katsotaan nyt. Ultraan olisi vielä yli viikko.
 
Toivottavasti vuodot ei ole mitään vakavaa :heart:
Saitko Reprofitistä mitään ohjetta nostaa estrogeenia ja Lugeja, jos vuotoa on ? Mä sain ohjeet silloin...onneksi ei tarvinnut nostaa. Mullakin oli alussa yhtenä päivänä kirkasta verta aina pyyhkiessä, loppui sitten vajaassa päivässä. Ruskeaa tuhrua oli myös alussa vajaan päivän. Pelästyttäähän ne, mutta monelle tosiaan saattaa vuodella paljonkin ja kaikki silti hyvin. Kuten Odottavakin kertoi, hurjat vuodot hänellä vielä lopussakin ollut.

Varmaan ihana tuo sinun odotuskirja johkunen :)

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

T. Paulanna ja pavut 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tervetulotoivotuksista :), ja onpas mukavaa että hailaivakin tänne tuli, tervetuloa!

Kiva kun kirjottelitte noista lääkkeistä, itsellä määrätty loppuvan rv10, mutta ajattelin jatkaa sen verran yli mitä lääkkeitä on. Muistatko yhtään paulanna miten sinulla vähennettiin rv10-12? Luget menee nyt 2 aamulla ja 2 illalla, estrogeeni kolmesti. Jos käyttäisin rv10 jälkeen molempia aamuin illoin kunnes paketit loppuvat, kuulostaako järkevältä? Klinikalta ei otettu kantaa/sanottiin että voi jatkaa, mutta ei erityisesti suositeltu.

Hailaiva: tuhrutellut minullakin on ajoittain noin 7+0 ja 8+0 tietämissä, ilmeisesti on yleistä.

Kontrolli uä:ssä käyty pe ja kaikki oli edelleen kunnossa.

P 9+5
 
Lääkityksen vähennys ja lopetus :Viikolla 10 loppui Progynova kokonaan (meni 2 mg x 2) Viikolla 11 vähensin Luget 200mg 1x1:en (aiemmin meni 1x2) ja Estradot laastarin pienensin puoleen. Sitten viikolla 12 Luget loppui kokonaan ja samoin Estradot laastari. Nyt jatkuu vielä asperiini 100 mg 1x1. Ensi viikolla oma lääkäri ottaa kantaa kauanko.

Ihanaa persika, että ultrassa kaikki hyvin :heart:
 
Mistäköhän keskustelusta luin, että joku lääkäri oli sanonut, että lääkityksen jatkaminen liian pitkälle tai jopa jo viikolla 12:kin voisi aiheuttaa poikavauvalle jotain... oliko se nyt virtsatiehen liittyvää (oliko se peräti joku teistä, joka sitä sanoi?). Ajattelin itsekin kysyä vielä oman Suomen lääkärin mielipidettä siihen, että koska lääkkeet voi lopettaa, kun Reprofitista neuvoivat, että vasta viikolla 12. Paulanna, sain tosiaan samat ohjeet klinikalta ja nostin nyt sitten lääkitystä. Vähän hirvittää, kun vertaa noihin teidän annoksiin. Mulla nimittäin meni alunperinkin jo Estrofemiä 6mg/päivä ja Lugesteronia 900/päivä (eli kahdeksan pyörylää). Nyt sitten nostin Estrofemin 8mg ja Luget 1100. Huhhuh!

Minulla on aina aiemmin ollut pienemmät annokset, mutta lääkäri perusteli isoja annoksia sillä, että otin Procren piikin silloin hoidon alussa sammuttamaan oman hormonitoiminnan (ennen ollut Synarela-sumute). Ilmeisesti tuo pistos sammuttaa niin vahvasti, että pitää sitten olla iso annos hormooneja. Onko kukaan teistä näin isoja annoksia vedellyt vai olenko ainoa :)

Vuoto loppui nyt. Eilen illalla oli vielä hetken aikaa melko vahvoja menkkakipuja, mutta menivät ohi. Mietin sitten, että kun minullakin se endometrioosi on, että voi varmaan sekin aiheuttaa erilaisia kipuja ja kramppeja alkuraskaudessa. Tai niin toivon.

persika, sitä vielä, että oma lääkärini joskus selitti, että lääkitystä on tietyn ajan jälkeen turha lopetella vähittäin tms., koska oma hormoonitoiminta vyöryy niin vahvasti sen lääkityksen yli, ettei siitä ole mitään iloa. Ei tietenkään nyt sitten auta, kun en muista, että millä viikolla tämän piti tapahtua.
 
Kiitti tiedosta paulanna, taidan puolittaa nuo lääkkeet ja käyttää paketit loppuun, eipä niitä kyllä riitä kun noin 10+4 paikkeille ja sitten lopetus.

Hailaiva: muistelin jotain tuon suuntaista myös, mutta mielessä oli viikot 11-13, siis että istukka hoitaisi yksin tästä eteenpäin hormonit. Tietysti voin muistaa väärin. Hyvä että vuoto loppui, toivotaan että pysyykin poissa!
 
Hei onko teillä muilla ollut vaivana joka amuinen nenäntukkoisuus ja verenvuoto ? On niin kurja vaiva ja nyt ollut jo viikkoja ja tuntuu et vain pahenee. Tänä aamuna veri valui sitten jo suuhunkin :( Puhuin neuvolassakin, mutta ohjeeksi sain vain kostutuksen nenään, enpä ole sitä juurikaan tehnyt, mun mielestä nyt jostain muusta kyse.
Päätä jyskyttänyt myös muutaman päivän ihan kuin olisi poskiontelontulehdus, mutta tuskinpa kun ei nuhaa ole ollut jn. Vain tuo tukkoisuus :(
Kyllähän tämän kanssa pärjää, mutta kurjaa silti. Voihan olla, ettei tuo asperiini yhtään auta asiaan, kun voi lisätä verenvuotoja, mutta toisaalta menee vain 100 mg x1.

Mitäs teille yli 30 vko oleville kuuluu ? Jokohan kohta joku synnyttää ? Jännittää teidän puolesta...

T. Paulanna ja pavut 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Paulannalle hurrrrjasti onnea tuplaodotukseen! Aivan ihanaa, että kaikki on sujunut atähän saakka hyvin ja viikot vain vierivät vauhdilla. Olen kyllä lukenut plussauutisesi, mutta aika on välillä olevinaan niin kortilla, että en ole päässyt onnittelemaan. Nyt poitsu otti jatkounet ja isosisko päikyssä, joten mamma saa hetken relata. Aika touhua tämä elämä on, mutta hymyä ja naurua on onneksi sen verran, että itkut ja kiukut unohtuu. Näin kerran kaksosten äidin, jolla kaikki oli sujunut todella mallikkaasti, vaikka perheessä oli jo kaksi isompaa ennestään. Synnytys, imetykset ja unet olivat sujuneet ja äiti vaikutti oikein vireältä ja onnelliselta. Nyt pitää lopetella, mutta oikein ihanaa ja onnellista odotusta! Suuren suurta kevätmasua ja suloisia nyyttejä sylintäydeltä, t. Nalletyttö ja poitsu jo 5 kk.
 
  • Tykkää
Reactions: Odottava73
Paulanna Mulla ollut nenä enemmän tukossa koko raskauden, joten kuuluu varmaan kuvioon. Mua on myös vaivannut viheliäinen yskä koko raskauden. Olen googlettanut siitä ja se on kuulemma raskausvaiva. Nyt on hieman helpompaa, mutta aina kun menen makuulle niin pakko yskästä muutaman kerran. Kesällä kun kohdun kasvu oli huikeaa niin sain aivan hirveitä yskän puuskia ja ajattelin jo että olen saanut jonkun kamalan taudin. Helpotti kuitenkin itsestään.

johkunen Sama menohan se töissä jatkui, mutta nyt olen jo lomalla joten ei enää haittaa. Pomo ei sitten koskaan sulattanut raskauttani ja sen sain kyllä kuulla. En ole menossa sinne takaisin vanhempainvapaiden jälkeen, joten siinä mielessä se on nyt sitten historiaa. Mitäs sinulle ja pojille kuuluu?

persikalle Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Se kyllä rauhoittaa aina.

En oikein osaa ottaa kantaa noihin lääkityksiin kun mulla oli vain Luget ja ne loppui silloin viikon 7 ultran jälkeen aika seinään. En vaan enää ostanut lisää ja lääkäristä se oli ihan ok. Tämähän tehtiin luonnolliseen kiertoon niin siksi ei ollut mitään muuta lääkitystä.

Eilen oli neuvola ja kaikki hyvin. Vauva on nyt laskeutunut siis ei nyt varmaan "asemiin" vielä mutta alemmas ja sen kyllä tuntee. Sukkapuikolla välillä vääntää tuolta haarojenvälistä ja muutenkin tuntuu että vatsa "valahti" alas. Hengästyminen on ihan kamalaa. Meidän koti kahdessa tasossa niin hitsi välillä tuntuu et hengästyn kun kävelen nuo onnettomat portaat. Istua ei myöskään jaksa samassa asennossa kauan vaan on pakko liikkua. Kiire ei kuitenkaan ole synnyttämään sillä tämä on kyllä ihmisen parasta aikaa omalla tavallaan :) Välillä aina luulen että herään jostain unesta ja en ole koskaan raskaana ollutkaan vaan tämä on vain pitkä uni niin ihmeelliseltä tämä vaan tuntuu vieläkin.

Tauku ja "poika kotiin projekti" 32+2
 
Mitäs tänne kuuluu ?

Kävin eilen ultrassa ihan oman mielenrauhan takia, kun lomalle olen lähdössä. Kaikki ok, vilkkaita babyjä ja eipä saanut lääkäri juurikaan näkyvyyttä sukupuolien suhteen. Toinen edelleen poika (?), mutta oliko tämä sama kuin mitä kätilöt arvailivat, en tiedä. Istukan paikka takaseinämässä ja yhteenkasvanut, ei vaikuta ravinnonsaantiin kuulemma mitenkään, molemmille riittää kun alunperin olleet omat. Koot vastasi viikkoja ja olivat hyvin samankokoisia.

Olotila muuten täydellinen, mutta närästys :( ja tiedän sen jatkuvan loppuunasti. Ei paljon auta, vaikka miettii mitä syö, pelkkä vesikin närästää. Onneksi siihen on apuja kuitenkin olemassa, mitkä hetkeksi esim. yöllä auttaa. Unet onkin sitten katkonaisia. Mutta nukutaan sitten päivällä.

Kiva kun kävit kirjoityelemassa nalletyttö :)

Hyviä vointeja kaikille :heart:

T. Paulanna ja pavut 15+3
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin tuota nenän tukkosuutta, ällöttäväks karstaks kertyy ja nenä on kipeä, ei siihen kai mikään auta..

Tällä viikolla oli eka neuvola, eipä siellä mitään uutta, kun kesällä jo sama käynti. Sydänäänet kuunneltiin :). Parin viikon päästä uä-seula.

Mitäs hailaivalle kuuluu?

Mukavaa matkaa paulanna! Hyvää viikonloppua kaikille :)

P 10+4
 
Mä oon välillä käyttänyt nenän tukkoisuuteen merisuola-sumutetta, saa apteekista ja voi huoletta käyttää. Kyllä se ainakin hetkellisesti auttaa muttei esim läpi yön. Mulla onkin ollut koko raskauden läpi vesilasi yöpöydällä kun suu kuivuu öisin tuon tukkosuuden takia ja muutenkin yhdessä välissä raskautta oli öisinkin kova jano!

Närästykseen sain viime äitipoli-käynnillä reseptillä lääkettä, otetaan aluksi joka aamu 30min ennen aamupalaa ja sitten voi katsoa voiko vähentää vai pitääkö samana. Jos olisin tiennyt millainen helpotus siitä tulee niin olisin varmasti pyytänyt aikaisemmin! Mä oon närästyksen takia valvonut välillä öisin mutta nyt pystyn juomaan jopa kupin kahvia, ihana helpotus!

Hailaiva toivottavasti vuoto on jo päättynyt! Mäkin vuosin viikot 5-8 joka päivä, joskus ruskeaa ja joskus tuli kunnolla punaista pönttöönkin. Alussa pelättiin että toinen alkio vuotaa ulos mutta kaikki vuodoista huolimatta kunnossa :)

Persika kiva juttu että sydänäänet jo kuului :)

Ja paulanna hyvä myös että ultrassa kaikki kunnossa :) mun mielestä se oli vielä noilla viikoilla kun tyttöjenkin sukuelimet saattaa olla vielä turvoksissa ja siksi varmuutta sukupuolista ei ihan vielä ole, mutta rakenneultrassa pitäisi sitten kunnolla näkyä jos on näkyäkseen... eli siis meillä selvästi "roikkui" jalkoväleissä jotain hyvin näkyvää :) me käytiin myös viikon lomalla roomassa joskus rv 18-19 ja hyvin kaikki meni kunhan jaksoi katsoa mitä söi eli hyvää matkaa!

Tauku kiva kuulla että oot päässyt jo lomailemaan :) mulla on myös noita "sukkapuikko-supistuksia" päivittäin ja on aika häijyn tuntosta, onneksi ovat nopeita. Vähän on alkanut myös menkkakipua olemaan mutta muutoin ei kipeitä supistuksia, vain mahan kovettumista. Niin ja meillä myös 2 kerrosta joten välillä täytyy ihan istahtaa kun alakerrasta on kivunnut ylös :D

On: muutoin tänne ei kummosempaa, hissun kissun mennään päivä kerrallaan! Perjantaina neuvolassa kaikki kunnossa, A-poika painaa päätä jo tuonne alas ja potkii kylkiluiden alle, auts! B-poika istuu tukevasti ja potkii sitten alakertaan ja virtsarakkoon, auts auts! Viikon päästä seuraava äitipoli ja varmaan sovitaan sitten jo synnytyksestä.

Aurinkoista viikonloppua kun näyttää paistavan!

Johkunen & pojat 33+3
 
Moikka !!

Rakenneultrassa meille on aina sanottu, että on vielä silloinkin melko aikaista selvittää sukupuolta. Selkeä poika näkyy kyllä, mutta nämä tyttölupaukset voivat kääntyä vielä pojaksikin ;)

Kiva, että kaikilla raskaudet tuntuvat etenevän ilman suurempia ongelmia. Niin täälläkin :) Ihan uskomattoman hienosti on sujunut. Synnytys pyörii jo paljon mielessä ja vähän jännittääkin.... Yöt nukun kuin tukki, edes vessaan ei tartte herätä. Närästys on helpottanut, koska vauva on jo laskeutunut valmiusasemiin. Jos jotain voin "valittaa", niin ruoka ei maistu. Väkisin joudun syömään...painokin on laskenut 2 kg, eli nyt tullut siis yht. 6 kg. Ensi viikolla ä-poli, jolloin suunnitellaan vielä synnytystä. Vauva on edelleen ihanan aktiivinen :)

Rudy ja poikanen rv 35
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin ensin olla kirjoittamatta enää kuulumisia, koska näillä tiedoilla minut on aika helppo tunnistaa niiden, jotka tietää meidän tilanteen. Mutta sitten toisaalta, tämä netti on ainoa paikka, missä on tarjolla vertaistukea, kun en tunne ketään raskaana olevaa tai hoidoissa käynyttä saati sitten kaksosia odottavia jne. Eli jos joku tunnistaa, niin eipä se haittaa, koska ei nämä mitään salaisuuksia ole.

Eli juuri niin, varhaisultrassa selvisi, että vaikka minulle siirrettiin yksi alkio, niin kohdussa vilkkui kaksi sydäntä. Identtiset kaksoset siis. Yllätys oli melkoinen. Lääkärin mukaan tällainen alkion jakautuminen kahdeksi on täysin sattumanvaraista, eikä kai oikein tiedetä mistä se johtuu.

Ensin oltiin kauhistuneita ja sitten superonnellisia. Voiko tällainen onni tapahtua meille? Tuntuu epätodelliselta. Pari päivää on ollut yhtä onnen huumaa, mutta tänään olen taas pudonnut maanpinnalle ja lukenut muutaman keskenmenotarinan (miksi luen niitä!?). Kaksosraskaus on aina riskiraskaus, puhumattakaan identtisistä, jotka jakavat saman istukan... vielä ei tiedetä ovatko erillisissä pusseissa vai samassa, mikä lisäisi riskiä entisestään. Tämä tieto kaksosista ja sydänten näkeminen teki tästä kaikesta nyt vielä jotenkin tuplasti todellisempaa. Nyt tuntuu, että vaikka viikkoja on vasta näin alkeellisen vähän, niin en selviäisi menetyksestä ehjin nahoin.

Nyt siis päivä kerrallaan. Kuristava pelko kaverina ja pieni toivonkipinä sydämessä. Tänään rv 6+5. Hyvää vointia kaikille tähän viikkoon!
 
Hailaiva Pakko tulla heti ja pikaisesti onnittelemaan. Siis aivan VAU juttu! Miten voikin käydä noin uskomattomasti. Miten täällä onkin NIIN paljon kaksosia. Aika jännä. Toki monelle laitetaan se kaksi alkiota, mutta eihän niistä silti läheskään aina molemmat lähde kehittymään. Täältä nyt sitten todellista kaksos tukea varmasti saakin. Samaa olen itse miettinyt että varmaan jos tuttu tänne eksyisi niin tunnistaisi, mutta eipä tänne meidän tutut juuri eksy. Heillä ei vauvat eikä raskaudet enää ole mielessä :)

Kiva oli kuulla myös rudyn kuulumisia.

Tauku
 
Vautsi Hailaiva! Koita olla lukematta tylsiä juttuja ja mennä päivä ja viikko kerrallaan, niin mä tein kunnes pääsi turvallisemmille viikoilla. Niin kohta saattaa sitten tulla myös se tupla-huono-olo mutta sehän kertoo vaan että istukka toimii hyvin ;)
Mä oon toki myös lukenut identtisistä mutta teillä pitäisi sitten olla vielä tiuhempi seuranta ja pääasia että kasvaisivat samaan tahtiin. Tutuille syntyi pari viikkoa sitten identtiset ja kaikki meni kokonaisuudessaan hyvin :)

Kerronpa tähän loppuun yhden tupla-jutun kun täällä pojat hikottelee melkein päivittäin, niin hikan huomaa myös siitä, että jompi kumpi mahan puoliskoista hytkyy ulospäin, sitten saattaa siirtyä toiselle puolelle toiselle pojalle :)

Tänään 34+0 täynnä
 
  • Tykkää
Reactions: Odottava73

Yhteistyössä