Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

sussuanna paljon onnea! :flower: nyt se odotus on ohi ja ihana vauva sylissä. :)

paulanna sinun uutisia odotellaankin seuraavaksi! :)

armiina tervetuloa! Nuo pelot vaivaa tässä vaiheessa, täytyy vain toivoa parasta. Itsellä pelot ovat toki läsnä, mutta olen päättänyt että jos ei ole kipua/vuotoa niin kaikki on ok.

).( täällä rauhallista oloa. Väsyttää ja rinnat ovat kipeytyneet.

Aniraz_ 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: Sussuanna
Onnea Sussuannalle pienestä pojasta! <3

Paulanna sit seuraavaksi!

Persika oot jo kans noin pitkällä! : )
Jokos oot ostellut kaikkee?

Tänään meidän masumöyrijä varmistunut pojaksi.... Melkoinen melskaaja onkin vaikka etuseinämän istukka vaimentaakin hyvin liikkeitä.
Rakenneultrassa kaikki normaalia, ei leikkausarpikaan kohdussa näy ja hyvä niin.

Burma 22+4
 
  • Tykkää
Reactions: Sussuanna
lääkkeiden vähentämisestä kysymys, onko teillä ilmaantunut siinä vaiheessa vuotoa? Mulla väheni eilen progynova 3xpv kahteen päivässä. Tänään on ollut vähän vaaleanruskeaa lugejen seassa. Mietin olisiko progynova-annoksen tippumisesta johtuvaa?

Tää väsymys on aika mieletöntä, kello on yhdeksän niin tekis mieli mennä nukkumaan. :D

burma onnea hyvistä ultrakuulumisista!

persika sä oot varmaa paulannan jälkeen vuorossa?
 
Viimeksi muokattu:
Sussuanna Onnea tuhannesti! Ihanaa pieni poika sieltä tuli :) Nauti joka hetkestä täysillä. Meidän poika nyt 2,5kk ja tuntuu että aika menee liian nopeasti.

Onnea kaikille vaiheisiinne ja hienoa että uusia onnistujia tulee palstalle.

Paulannaa saa seuraavaksi jännittää :)

Tauku ja poika
 
Vielä lisäys:

Oli kiva lukea johkusen kuulumisia. Meillä samanlaista tarttumisen opettelua ja poika keksi lomalla että kun kättä heilauttaa niin saa sellaisen vaunuissa roikkuvan lelun heilumaan ja sitä sitten jaksoikin yhden päivän harjoitella.

Kiva myös, että amv kävi palstalla ja jos amv vielä luet tätä niin voin vain sanoa että niinhän hän sitten on enemmän kuin oma :)

Tauku
 
Onnea Armiina :heart: Onpa ihanaa jos molemmat pysyvät matkassa :) Milloin seur. ultra ?
Näkyikö vielä onko omissa pusseissaan vai samassa? Näkyikö suonikalvoa ? Omat istukanalut ?
Vautsi :) Toivon niin, että kaikki menee hyvin :) voin sitten myöhemmin vinkata sulle pari hyvää kaksosketjua facen puolelta ( suljettuja ryhmiä ) mistä saa hyvää vertaistukea.

aniraz kyseli lääkkeiden vähentämisestä ja vuodoista : ei kokemusta vuodoista tuolloin, ei ole tullut sitten alkuraskauden vuotoja. Kantsii varmaan kysyä klinikalta.

Kaikille odottajille ja vauvan jo saaneille ihanaa kevättä :cool:

(.) käväsin eilen synnärin päivystyksessä, kun meinaa myrkytysoireita tulla : verenpaineet on koholla ( lääkitys aloitettiin ) ja prot välillä plussalla, huonoa oloa. Verikokeet oli ok, no se Hb ei 108:sta miksikään nouse... KTG-käyrät ok vauvoilla ja ultratenkin kaikki ok. Kasvu hidastunut edell. ultraan verrattuna, siksi jo viikon päähän uusi kontrolli. Painoarviot nyt reilu 2 kg ja 2,3 kg. Mitään jättejä ei näistä vauvoista kasva, nyt enää muutama viikko synnytykseen.

T. Paulanna ja pavut 35+0
 
Sussuanna onnea!!!

Armiina myös onnittelut tuplaplussasta!

Ja Paulanna tsemppiä viimemetreille! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Aniraz, mulla oli myös sitä pikkutuhrua viimeviikolla, eipä tullut mieleen että olis voinut johtua progynovan vähentämisestä. Toisaalta mulla on ollut sitä on/off vko 6 asti, enemmän silloin vko 6. Nyt näyttäis loppuneen sekin. En osaa olla kovin huolissani. :)

).( taitaa voida ihan hyvin. Viime viikolla oli eka neuvola, ja eka soitto äitiyspolille. Olipahan kokemus yksityisklinikoiden jälkeen. ;) Töissä hoppu jatkuu, joten raskaus on ollut vähän taka-alalla. Kokonaan se ei kyllä pääse unohtumaan lugejen, ällötysten ja päänsärkyjen kanssa... Vatsan seudulla ei tunnu oikeestaan mitään joten ihmetyttää onko siellä ketään? No ehkä housut alkaa aavistuksen verran kiristellä. Vieläkin vähän haastetta sisäistää mitä on tulossa, koskahan aivot pääsee täysillä tähän kelkkaan mukaan? :eek:

Tt 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ensimmäinen neuvolakäynti takana vaavin kanssa. Nyt pieni jo melkein syntymäpainossaan, eli hyvin kasvaa rintamaidolla. Kaveri nukkuu toistaiseksi pitkiä pätkiä ja vähän mietitytti että kasvaako vaikka hyvin jaksaakin imeä, ei ole keltaisuutta ja pissaa tulee hyvin. Koska kasvaa hienosti, saadaan jatkaa vauvan tahtiin. En edes uskalla hehkuttaa miten hyvin meillä on nukuttu :D Mutta itsellä olo hyvä ja mielialakin pysynyt aika tasaisena eikä mitään baby bluesia ole tuntunut. Tänään pääsin itse eroon hakasista ja haava tuntuu heti paljon kivuttommalta. Aamusta oli haava vähän vuodellut, mutta onneksi on muuten siisti. Mies on ollut ihan korvaamaton kultakimpale, hoidellut kaikki kotihommat ja pikkuisenkin hoitaisi yksin jos pystyisi imettämään :LOL: .
Sitten päästäänkin jännittämään Paulannan loppumetrejä, toivotaan että vielä hetken saat kasvatella pikkuisia kohdussa ja myös toivon että alatiesynnytys onnistuu tuplien kanssa. Ja sitten taitaa olla Persika ..
 
armiina onnea!! Oikein tuplaraskautuminen sinulla. :)

tia-tuu tänään on ollut tuhruton päivä, tiedä sitten mikä aiheuttanut. Mäkin mietin tänään että onneksi tää raskaus vie aikansa, on tässä muutoksessa niin paljon sulateltavaa.

(.) Täällä maha aivan turvoksissa ja jotain liitoskipuja mitälie jotka jomottelee nivusia välillä tuikkaillen. Toivottavasti pieni siellä tekee itselleen tilaa.
 
Mukava, että teitä on nyt useita alkumetreillä olijoita ja saatte tukea toisistanne :)

Onnea Burmalle poikalupauksesta :heart: Nyt pääset tekemään "täsmä" hankintoja. Mä oon niin fakkiutunut poika/tyttö väreihin, että halusin ehdottomasti tytölle vaal.punaista hankkia ja pojalle vaal.sinistä. Toki paljon muunkin värisiä vaatteita on tullut hankittua. Ja esim. punanen käy hyvin pojallekin, mutta ei mun mielestä vaal.pun. Tämä siis vain mun mielipide.
Mä oon hankkinut noita prinsessajuttuja ihan hirveesti ja joskus tullut mieleen, että josko ultra onkin erehtynyt... Ihan yhtä tervetulleita olisi kax poikaa. Ja pojistahan mulla on kokemuksia, ei tytöistä, paitsi kummitytöistä :)
Mahassa tämä neiti on niin vilkas, että saas nähdä millaiset persoonat täältä syntyy.

Hyvää viikonloppua kaikille !

T. Paulanna ja pavut 35+2
 
Käytiin taas ultrassa, kun seurattiin hematoomaa. Se olikin pienentynyt puoleen ja ei enää pitäisi olla vaaraksi! Ja alkio oli jo ottanut vauvan muotoa, pää, keskivartalo ja pienet jalat ja kädet näkyivät, ja niitä se hieman liikutteli. Oltiin miehen kanssa aivan ihmeissään. :heart:

Neuvolassa käytiin myös ja nyt odotellaankin kutsua julkisen ultraan.

Aniraz_ 8+4
 
Paulanna: Olivat omissa pussukoissaan mutta en siitä tohinasta oikein muuta muista. Ovat sen verran erillään, että varmasti omat istukat kehittävät... Lääkärin mukaan hyvässä paikassa kohdun sopukassa ovat. Seuraava uä on noin viikon kuluttua, nyt sitten jännään nähdäänkö sydänäänet. Raskausoireet on aika vahvat, syödä täytyy säännöllisesti tai tuntuu että taju lähtee, välillä pahoinvointia ja ihan hirveesti nukuttaa! Aijotko muuten alatiesynnyttää vai onko sinulla jo päivä tiedossa milloin saat nyytit syliin?

Aniraz: Ihanaa, kun hematooma pienentynyt ja kaikki kunnossa!

Tia-tuu: Mäkin niin odotan eroon pääsemistä lugeista, siihen menee vielä ikuisuus mulla.
 
Tarkoitus on alakautta babyt synnyttää, kos kaikki menee hyvin ja B mahtuu perätilassa tulemaan. Voi olla, että tehdään lantion magneetti vielä, jos näyttää vauvat kovin kasvavan. Tuskinpa, koska vasta oli kasvu hiema hidastunut ja siitä seuranta jo ensi viikolla. Eivät varmaan edes 3 kg taida kasvaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sussuanna
Kotona ollaan :) tykkään reissata ja kaikki meni ihan hyvin, mutta jotenkin oloni on rauhallisempi tämän raskauden suhteen täällä koto-Suomessa. Apu lähellä jos jotain tulee...

Jännät paikat meillä, yllättäen nt-ultra onkin jo HUOMENNA. No sittenpä selviää onko kaikki kunnossa. Toivotaan parasta!

Mukavia uutisia täällä ollut lomani aikana. Hienoa Aniraz, että hematooma on pienentynyt ja muutenkin kaikki kunnossa. Ja uusia plussiakin, Armiina sekä Lumona ja Lempiviola (?) tuolta toiselta palstalta. Vertaistukea toisillemme, kun Paulanna ja Persikakin kohta synnyttävät (hui, kuinka aika rientää). :)

Fanni 12+6
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla fanni että matka meni hyvin :) Aina se vähän jännittää olla kaukana kotoa, jos jotain sattuu. Olin itse 15-16 viikolla etelässä, maassa, jossa en saraalaan olisi halunnut. Ei onneksi tarvinnut mennä, vaan kaikki meni hyvin, mutta koko ajan oli pieni jännitysmomentti takaraivossa. Mutta onhan se helpompi matkustaa alkuraskaudessa kuin myöhemmin, ei olisi kiva joutua synnyttämään ulkomailla ja esim. hoitaa keskosta siellä.
Jännä päivä teillä huomenna ultrassa. Aika tosiaan rientää ja vastahan plussasit :) Onnea ultraan !

Tänne on tullut kivasti plussia, minusta tuntuu, että ihan plussa-aalto :kieh: Tuntuu niin hyvältä jokaisen puolesta !

(.) olen alkanut nähdä synnytysunia, vaikka synnytys tuntuu kaukaiselta asialta edelleen. Yritän nyt valmistella pääkoppaa siihen, koska se voi tapahtua ihan milloin vain. Olen koko ajan halunnut alatiesynnytksen ja tiedän, että olen pettynyt, jos sektioon joudutaan, mutta sillekään en mitään voi, jos tilanne sen vaatii. Pelottaa sitten vain miten oma toipuminen lähtee käyntiin, kun kahta vauvaa pitäisi pystyä hoitamaan / imettämään. Onneksi miehellä isyyslomaa sitten :) ja muitakin auttajia lähipiirissä.
Silti tuntuu uskomattomalta, että kohta meillä on vauvat. Olen joka päivä kiitollinen tästä onnesta ja toivon kaiken sujuvan hyvin.

Pitäkää palsta vilkkaana niin saatte tukea toinen toisistanne ! Minusta tuntuu, että teitä jää tänne ihan ennätys suuri joukko ja uusia on tulossa varmasti vielä keväänkin aikana :)

T. Paulanna ja pavut 35+4
 
Viimeksi muokattu:
fanni hyvä että loma sujui ongelmitta! Eikä ultraa ehdi jännittämään, kun se on heti edessä. :)

Mä tykkään kanssa matkustaa juuri siellä thaimaan suunnalla. Mutta päätin jo ennen plussaa että kotona pysytään raskauden ajan. Ihan vaan siitä syystä etten halua mitään lisästressiä, ja on turvallisempi olo. Mies on yrittänyt kääntää mun päätä että edes espanjaan, mut mä en vaa uskalla ja enkä nauttisi reissusta yhtään. Ehtiihän sitä myöhemmin. :)

Musta kans tuntuu että plussa-aalto on menossa! Aivan mielettömän ihana juttu, ja toivottavasti plussanneet siirtyy tänne. Tällä taustalla on kuitenkin tosi vaikeeta saada vertaistukea oikeassa elämässä, tai muilla palstoilla.
 
Mä olen kyllä kurkkinut tälle puolelle mutta en ole vielä mitään kirjoitellut... teidän innoittamana liityn nyt kuitenkin joukkoon! Etenkin kun täällä on nyt useampi alkupuolella oleva :) On niin mahtavaa että onnistumisia tulee kun täällä kaikilla on varmaan kuitenkin yritystä ja pettymystä historiassa ihan tarpeeksi.

Mun pitikin heti kysyä teidän tukilääkityksistä: aniraz, mainitsit että sulla alettiin nyt vähentämään lääkitystä? Mistä mihin? Millaisia tukilääkityksiä ja määriä/aikoja muilla on (ollut)? Mulla ei vähennetä asteittain lääkitystä ollenkaan, vaan käytän samaa 4x zumenon ja 4x lugesteron limakalvon kasvattelusta 10+0 asti, eli vielä kaksi viikkoa. Varsinkin toi zumenon-määrä tuntuu isolta ja siinä etenkin se, että lääkkeet sitten vaan kerrasta lopetetaan. Hoitava lääkäri kyllä kovasti vakuutteli että se on ihan ok, siinä vaiheessa istukka tuottaa jo suuret määrät hormoneja ja että hänelle ei ole koskaan tullut vastaan että raskauden jatkuminen olisi vaarantunut lääkkeiden lopettamisen takia.

Mulla myös kovasti vatsan turvotusta ja myös kipuja kohdun sivuilla. Myös muita perusoireita on, kuten rintojen arastusta ja etovaa oloa. Välillä tulee paksua kellertävää/beigeä limaa, se vähän mietityttää. Viikko sitten seksin jälkeen tuli niukkaa vuotoa, mutta ultrassa 2 päivää sen jälkeen kaikki oli kunnossa. Seuraava ultra viikon päästä, varsinaisesti kystakontrolli mutta toivon/oletan että kohdun puolellekin kurkistetaan!

fanni, tsemppiä nt-ultraan!

Lempiviola, 7+6
 
lempiviola tervetuloa mukaan! Tosiaan, täällä palstalla kaikki ovat kulkeneet sen pidemmän reitin.

Mun tukilääkitys on ollut punktiosta saakka progynova 2 mg ja lugesteron 200 mg 3xpv. Viikolla 8 alkoi lääkkeiden astettainen vähentäminen, prog 2xpv, luget 3xpv. Ensi viikolla prog 1xpv, luget 2xpv, sitten vaan luget 2xpv viikon ja viimenen viikko luget 1xpv, vk 12 alussa kaikki lääkitys on loppunut. Uskoisin että jokaisella klinikalla on oma käytäntö näissä. Mulla valkovuoto on ollut ihan vesimäistä. Mutta kun ultrassa kaikki on ok, niin tuskin kannattaa huolestua. :) vaikeaa se on, mä oon kysellyt omalta lääkäriltä vaikka mitä kauhuskenaarioita ja todennäköisyyksiä niille. Multa vois estää pääsyn googleen, varsinkin väsyneenä eksyn selaamaan kaikkea kamalaa mitä voisi tapahtua ja sitten onkin ahdistunut olo. Todella fiksua, tiedetään. :headwall:
 
).( Nt-ultrassa käyty ja kaikki kunnossa. Erittäin liikkuvainen tapaus on, mutta lopulta saatiin kaikki tarvittava ultrattua :) Tämä oli tärkeä etappi meille, taustalla kun on raskaudenkeskeytys ja kkm. Toki tässä saa edelleen jännätä, mutta kuitenkin. Neuvolasta suosittavat kotidopplerin hankintaa tai vaihtoehtoisesti voi tiistaisin käydä avoimessa neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Ehkä tuo jälkimmäinenkin voisi toimia.

Lääkkeiden lopetuksesta, tapoja on tosiaan monia. Minua ohjeistettiin lopettamaan kaikki kerralla 9+0 ultran jälkeen. Terolutin lopetin silloin ja Crinonen ja Estradotin sitten viikkoa myöhemmin. Ei tullut mitään vuotoja. Kuulemma lääkityksen osuus on tuossa vaiheessa jo niin minimaalinen, ettei sillä ole enää kovin suurta roolia. Tsekki-klinikka ohjeisti jatkamaan lääkitystä rv 12 asti. Olen tyytyväinen, että lopetin lääkkeet aikaisemmin, vaikutukset on ollut vain positiivisia.

Fanni 13+0
 

Yhteistyössä