Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Hieno juttu Fanni, nauti raskaudesta. Sulla onkin kivasti masu suurimmillaan kesän aikana! Itse just mietin että mulla tuskin ehtii masu ees näkyä kesän aikana, tai elokuussa varmaan jo.
Me on mietitty naimisiin menoa miehen kanssa..onhan tässä 14 vuotta jo yhdessä oltu ja nyt eka yhteinen lapsi, lähinnä juridisista syistä vois mennä, ei me muuten sitä mitenkään välttämättömänä pidetä.
10+1
 
  • Tykkää
Reactions: fanni_
fanni, hieno homma :)

Iitu, juridiset syyt on kyllä hyvä peruste naimisiin menolle. Vaikka on se muutenkin mukavaa olla naimisissa ;)

aniraz, kai sitä nyt yhden reissun ranskalaisilla elää ;) Ei vaan, tiedän tunteen.

Valion sivuilla oli muuten hyvät ohjeistukset heidän tuotteistansa raskaana oleville. Lähes kaikkia juustoja saa syödä, myös tuorejuustoja, sillä ne pastöroidaan pakkausvaiheessa. Mutta tietty jos paketti on kauan jääkaapissa auki, niin on otollinen paikka listerian kasvamiselle.

Huh, täällä rakenneultra takana ja kaikki oli hyvin! Vauvan koko vastasi viikkoja ja rakenteet ok. Tyttöä tänne lupailtiin sitten kumminkin :heart: Huomenna menen käymään neuvolalääkärissä supistusten takia. Tsekataan siis taas kohdunkaulan tilanne. Better safe than sorry...

Lempiviola 20+2
 
Hei pitkästä aikaa! Aika mennyt niin nopeasti, etten ole tännekään ehtinyt.

Onnea rakenneultrista! Ainakin Aniraz ja Lempiviola!

Täälläkin nyt varhaisultra takana, ja näkyi ja kuului sydämensyke! :heart:
Tämän lääkärin mukaan heilläkin käytäntönä lopettaa lääkkeet rv 9. Puhuttiin sitten, että tuon jälkeen ensin vähennän ja sitten lopetan (olikohan se nyt rv 10). Primaspania olen jo vähentänytkin. En kyllä tiedä menenkö uudestaan ultraan ennen lääkkeiden lopetusta, oli sen verran kallista kumminkin. Vaikka kokonaisbudjetissahan se ei ole juuri mitään...

Oli minulla ensimmäinen paniikkikin ennen ultraa, tuntui vain että oireet vähenivät ja panikoin, että nyt on mennyt kesken.

Muutoin vitamiineista, otan raskausmultivitamiinia ja raskausomegaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Weeru
lempiviola onnea tytöstä! :heart: Mun kohdunkaulasta ei ole kukaan kiinnostunut, onko muilla sitä tarkastettu? Ei ole ollut supistuksiakaan, johtuuko siitä?

saiga onnea hyvistä ultrakuulumisista!

(.) Käytiin 4d-ultrassa. Kaikki kunnossa mut meidän vaavi oli pää alaspäin, kasvot mun selkään päin ja vielä pää syvällä mun lantiossa, ettei saatu kasvoista vilaustakaan! Kyllä harmittaa, vaikka tärkeintä on että kaikki on kunnossa. Lääkäri heilutteli ja töni, mut tämäpä viis veisasi, potkiskeli vain tyytyväisen. Noh ei auta kuin odottaa! :) ainiin, outoa kun nyt sanottiin että istukka on takana, koko ajan on sanottu että on edessä. Käytiin sitten vielä hankkimassa turvakaukalo ja telakka.

Aniraz_ 21+2
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tänään aamulla käyty taas ultrassa kurkkaamassa kaksosten vointia. Kaikki näytti edelleen hyvältä ja vauvat ovat kasvaneet tasaisesti. Olivat ihan saman kokoisia, meidän pienet identtiset. :heart: ovat päällekkäin poikittain, Avauva alla pää oikealle ja B vauva päällä pää vasemmalle. Molemmilla oli hyvin lapsivettä ja rakenteet mitä nyt näillä viikoilla katsotaan kunnossa. Niin isoja jo olivat etteivät samaan kuvaan enää mahtuneet. Istukka mulla etuseinämässä joten kuulemma liikkeitä saan vielä tovin odotella. Kovasti liikkuivat ja polskivat menemään. En voi käsittää edelleenkään että 7 epäonnen vuoden jälkeen me saadaan tällainen onni kokea. Varmaan tällä palstalla kaikilla samanlaisia fiiliksiä. =)

Fannille onnittelut sokerirasituksen läpäisemisestä. Mulla edessä varmaan n.4 viikon päästä.

Lempiviolalle onnittelut tytöstä. Mekin jännityksellä odotetaan tietoa sukupuolista. Tänään lääkäri sanoi jo aavistuksen olevan, muttei sitä meille kertonut. Ehkäpä ensi ultrassa sitten.

Saigalle onnittelut hyvin menneestä ultrasta. Kiva kuulla että kaikki oli sinulla hyvin. Mä lopetin kaikki lääkkeet rv 10 kun tuli täyteen. Nauti ihmeessä jos oireista pääset eroon. Mä oksentelen edelleen silloin tällöin eikä se kyllä kivaa ole. Onneksi väsymys on vähän hellittänyt.

Aniraz harmi ettei baby suostunut kasvojaan paljastamaan, mutta kuten sanoit, tärkeintä että kaikki oli hyvin. Me taidetaan 4D jättää välistä kun nyt käydään kuitenkin 2 viikon välein ultrassa niin se ehkäpä riittää. Plus että joka kerta lääkäri ultraa kun identtiset niin joudutaan polimaksu 32 e maksamaan joka kerta. Kertyyhän siitäkin sitä maksettavaa kun niin tiuhaan siellä käydään, mutta en valita!!

Eilen mulla oli neuvolakin ja sielläkin kaikki oikein hyvin. Pissa puhdas ja hemppa hyvä. Verenpaine oli taas korkea, mutta nyt olen kotona mittaillut eilen ja tänään niin paineet aivan hyvät. Taidan potea valkotakki painetta.:LOL: Sovittiin nyt terkan kanssa että mittailen kotona päivittäin ia laittelen hänelle lukemia. Onneksi kotona paineet ok niin ei tarvitse mitään verenpaine lääkkeitä tässä ruveta miettimään. Kohtu mulla jo korkealla, heti navan alla. Johtuu kaksosista, ei näillä viikoilla kai yksiöistä vielä ihan niin korkealla ole... Ja hienot sykkeetkin löysi terveydenhoitaja molemmille, 150 lyöntiä/minuutti molemmilla.

Kivaa loppuviikkoa odottajat!!
-Weeru rv16+1 ja pienet kippuraiset
 
Saiga, onnittelut ultrakuulumisista, mahtavaa että sydän sykki ja kaikki oli hyvin!

aniraz, harmin paikka ettei kasvoja näkynyt! Toki tärkeintä että kaikki on kunnossa, mutta sitä katsottiin kumminkin jo rakenneultrassakin. Varmistuiko sukupuoli vielä uudelleen, ettei sekin vaihtunut, niinkuin istukan paikka? :) Kumpihan tieto istukasta pitää paikkaansa, ei se nyt kuitenkaan siellä sijaintiakaan vaihda...

Weeru, hienoa että edelleen kaikki hyvin. Kaksosten odottaminen kuulostaa niin jännittävältä (hyvällä tavalla), kaksi vauvaa samaan aikaan ruudulla :) Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti. Toi verenpaineen nousu neuvolassa on muuten yleistä ;) Kotona saa paljon parempia arvoja. Pitäisköhän se paikkaansa painonkin kanssa ;)

Nyt on kohdunsuu tarkastettu ja ei ole supistukset onneksi tehneet mitään vaikutusta. Tosi jännä että neuvolapalvelut vaihtelevat niin paljon paikkakunnittain. Täällä kohdunkaulan tilanne katsotaan neuvolalääkäreissä rutiinisti. Samoin olen ihmetellyt, kun toisilla paikkakunnilla veriseulaan mennään vasta nt-ultran jälkeen, kun täällä siihen mennään kahta viikkoa ennen ja tuloksen kuulee heti ultrassa paikan päällä.

Supistusten lisäksi olo on välillä ihan kauhean ahdas, ihan kuin joku istuisi mahan päällä ja pingottaisi nahkaa... vähän kauhistuttaa kun nyt jo on tällainen fiilis ja vielä on maaliin matkaa 4,5 kuukautta :O Mutta yritän olla valittamatta ja nautin pikku potkuista ja vauvan odottamisesta :)

Lempiviola 20+3
 
Heiii unohdin ihan kertoa ihan törkeän hyvän jutun tuolta neuvolasta... Siis mähän oon kokoajan ajatellut että kiloja on varmaan tullut ihan sikana kun masu on kasvanut hurjaa tahtia. Noh, astuttuani vaa-alle terkka oli ihmeissään ja pyys uusintamittausta koska MÄ OLIN LAIHTUNUT KILON!! Siis meinasin lentää pyllylleni... Mutta mun raju pahoinvointi ja se että oon nyt yrittänyt syödä mahd terveellisesti raskausaikana ovat tehneet sen että yksi kilo olikin tippunut.. Ei haittaa yhtään sillä mulla tuo lähtöpainokin oli aikaa mojova. Nyt vaan kuulemma jatkettava samaa mallia. =)

Sitä piti vielä kysyä kun teiltä että onko teille mainittu mitään sellaisesta että luovutettu munasolu nostaisi riskiä sairastua raskausmyrkytykseen? Mulle lääkäri tästä tänään ultrassa mainitsi ja jäin miettimään sitä kun ainakaan klinikalla hoidon aikaan ei meille tästä mitään puhuttu...

Lempiviola itse käyn kättärillä ultrissa ja lääkärissä niin juuri tänään kun kysyin tosta kohdunsuun tarkastuksesta niin mulle sanoi että välttävät "turhia" sisätutkimuksia koska sekin saattaa ärsyttää kohdunkaulaa tms... Mulle ei ole vielä kertaakaan sinne kurkattu lääkärin toimesta raskauden aikana. En tosin tiedä liittyykö toi tutkimusten välttäminen kaksosraskauteen vai miten. Mutta hyvä siis että sulla ei siellä muutoksia ja paikat ummessa.

-Weeru rv16+1
 
lempiviola poikana pysyi! :D ehkä mun istukka on liikkuvaa sorttia? Soitin vielä ja yritin järjestää uusintakäyntiä ihan vaan kasvoja varten. Nihkeä oli suhtautuminen, katsotaan mikä on lopullinen vastaus. Vinkiksi 4d:tä harkitseville, kysykää etukäteen miten toimitaan jos kasvoja ei voida kuvata.

weeru kysyin tuosta lääkäriltä omalla klinikalla. Ei ole mitään noussutta riskiä munasolun takia, vaan siksi että yleensä näitä hoitoja tehdään sen ikäisille naisille, joilla riski on noussut iän takia. Kiva kuulla, etten ole jäänyt paitsi mistään tutkimuksista! :) hienosti sujuu kaksosodotus siellä!

(.) Tänään vilkaisin itseäni peilistä ja oikein pysähdyin että onko tuo raskaana oleva nainen minä? Sen verran maha työntyy jo esiin.

Aniraz_ 21+3
 
Nyt on jo varma olo että nämä ovat liikkeitä eikä ilmavaivoja. Muutaman kerran päivässä tuntuu ja tunnen ne myös kun laitan käden mahan päälle. Onpa ihanaa! :heart: Huomenna alkaa kesäkuu jo, aika vaan menee niin nopsaan, mennäään miehen kanssa perhevalmennukseen.

Aniraz_ 21+6
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! Anteeksi kun tunkaisen tänne mutta ketkäs kaikki oli reprofitin plussaajia? Olen tainnu vähä kysellä ennenki mutta jos jaksatte antaa mulle kootut tiedot niistä hoidoista :)! Sivuilla näkyy hinta "4500€". Mitä kaikkea tähän tulee päälle? Paitsi matkat ja Suomen ultrat tms? Ja jäikö sellanen olo että hommaan voi luottaa? Ja onko siellä jotain ns takuuta? Onko kukaa käyny enemmän ku kerran?
Muok meillö siis suunniteltu sisarushoito mutta alkaa vähän hirvittää hinta tuolla meidän klinikalla :( eli täytyy harkita myös vaihtoehdot.
Kiitoksia paljon :D! !
Ja onnea kaikille tasapuolisesti <3
 
Viimeksi muokattu:
Hei!
Meillä nyt pohdinnassa se, milloin uskaltaa kertoa muille raskaudesta. Pitäisikö odottaa sitä rv12 ultraa, vai joko aiemmin? Miten te muut aika alkuvaiheessa olevat olette kertoneet? Ja Tytsy, olet mua hieman pidemmällä, miten on sujunut?

Sellainen kysymys olisi lääkkeet lopettaneille, että jos olette lopettaneet esim. rv9 tai mikä vaan, niin oletteko lopettaneet rv9+0 vai rv9+6? Mä olen vielä hieman ulalla näistä raskausviikoista, eli esim. milloin tulee jokin raskausviikko täyteen?
 
Calcifer, me kävimme Reprofitissa, tosin tämä oli nyt ensimmäinen hoito siellä. Tuon listahinnan lisäksi tulivat verikokeet (halvemmat siellä, olisiko ollut n 100? per nenä), alkioiden pakastus (n 200) ja meillä myös siittiöiden pakastus. Kävimme siis kaksi reissua, ja matkojenkin kanssa hinta oli halvempi kuin Suomessa aiempi hoito (se klinikka kyllä taisi olla sieltä kalleimmasta päästä). Lääkket ostimme Suomesta. Ei ollut muistaakseni mitään takuuta, mutta esitimme toiveen, että olisi esim. aiemmin luovuttanut, että olisi jotain tietoa munasolujen saamisesta. Kaiken kaikkiaan hyvin asiallinen ja hyvä fiilis jäi klinikasta (vaikka aika kiireiseltä se meno vaikutti, tai siis paljon asiakkaita näkyi).
 
Saiga me kerrottiin laajemmin rv12 ekan ultran jälkeen, tosin mä kerroin vanhemmille ja parille ystävälle heti plussatestin tehtyäni. Töissä ajattelin odottaa jopa rakenneultraan, mutta kerroin varmaan rv 15 tai

Mun mielestä rv 9+0 tarkoittaa että on 9 raskausviikkoa täynnä ja rv 10 alkaa. Mutta kannattaa tarkistaa klinikalta, kun noi tulkinnat vaihtelee.

(.) Täällä nautitaan liikkeistä, käy väkisin hymyilyttämään kun tuntuu mylläämistä mahassa. Tänään oli neuvola ja lähti äitiyspakkaus tilaukseen saman tien. :)

Aniraz_ 22+2
 
Viimeksi muokattu:
Ihan on ollut vieroitusoireita kun en ole päässyt tänne melkein viikkoon! Olen ollut puhelimen varassa ja se on tällaselle "tädille" liian hankalaa.
Kertomisesta, samaa juuri pohdin..kerroin plussasta äidille ja parille kaverille jotka tiesi hoidoista. Me käytiin ultrissa viikolla 6+ ja 8+ joten tuon viimeisen jälkeen kerroin muutamalle lisää. Nyt olisi sitten mietinnässä koska töissä kerron, koska jään ite pian lomalle ja esimies jää silläaikaa kans ja menee johonkin 22+ asti ennenkuin ollaan samaan aikaan töissä!! olisi ensi viikon to ultra 12+4 ja seuraavana päivänä mun vika työpäivä ennen lomaa..josko sitten uskaltaisin!
aniraz, varmasti ihania nuo liikkeet! Niin odotan niitä.
Mulla on ollu huimausta välillä. Onko muilla sellasta? rautaa otan ja tiedän että on luonnostaan matalat verenpaineet, ehkä johtuu siitä.Ihanaa kun tän viikon lopussa saa lopettaa viimeiset lääkkeet!
11+3
 
Saiga: Olen kertonut 3 ystävälle heti alkuvaiheessa. Muille kerron varmaankin viikon 12 jälkeen. Mulla on vähentynyt oireet. Tämän hetkiset oireet: Hajuaisti on tosi hyvä, väsymys, rinnat arat ja välillä pientä huimausta. Mulla on pudonnut paino 1-2 kiloa. Aloitin ihan alkuraskauden alussa säännöllisen, useammin ruokailun. Yritän välttää suuria annoksia kerralla. Miten teillä on sujunut?

Kävin vielä uudelleen ultrassa eilen. Totesin, että en pysty odottamaan viikolle 12. Siellä pikkuinen nukkui ja sit herätettiin hänet ja sitten alkoi pikku käsien ja jalkojen huitominen :) Huomenna ensimmäinen neuvolakäynti.

Tytsy75 9+6
 
Kiitos Saiga!
Mites teillä kävi? Paljonko alkioita tuli /montako siirrettiin?
Mekin oltiin hoidossa Suomessa klinikalla jossa hoidom hinta tais olla yli 7000e. Ja vaikka mä todella arvostan Suomen hoitoja ja toivomme sitä "oikeaa" sisarusta niin nyt tässä rahatilanteessa mulla iski ramppikuume. Lähinnä siks että meillä om aina tullu huonosti alkioita, vikassa vain yhteen siirtoon. Mies ei oikein lämpene ulkomaille mutta mua vähän masentaa tuo raha-asia yhdistetynä siihen pelkoon että ei päästä kuin yhteen siirtoon ja sit koko panos on siinä :confused:

Tsemppiä ja onnea raskauteen!
 
Voi Tytsy, kuulostaapa ihanalta tuo jalkojen ja käsien heiluttelu! (sydänhymiö, jos olis...) Melkein tekisi itsekin mieli mennä "väliultraan", ihan vaan näkemään pikku otus. Mutt yritän kestää... Raskaana olo kyllä tuntuu koko ajan, jonkinlaista kivistystä ja välillä enemmänkin kipua on vatsan sivuilla, lisäksi lievää kuvotusta (eilen tosin vähän enemmänkin, mietin jo, että alkaako nyt jo oksentaakin - ei onneksi!). Tuo kuvotus mulla on vienyt nälän ja paino vähän tippunut. Lisäksi myös tuota hajuherkkyyttä sekä itkuherkkyyttä. Niin, ja jokaöinen unettomuus! Ja sitt väsymys.

Calcifer, kannattaa myös miettiä se, että Tsekeissä lapsi ei tule tietämään luovuttajan henkilöllisyyttä (mikä on musta ainoa, mutta tärkeä, huono puoli siellä). En tiedä onko teidän 1. lapsella jo tämä mahdollisuus? Jos on, niin olisiko parempi jos sisaruksella olisi sama tilanne? Meillä siis raskaus alkoi ekasta siirrosta Tsekeissä, ja lisäksi 5 blastoa jäi vielä pakastimeen. Oli siis hyvä mieli jo ennen plussaa, että jos ei nyt tärppää niin on vielä monta mahdollisuutta. Tosin, ekassa hoidossa Suomessa meillä oli 4 alkiota pakkasessa, eikä niistä yksikään selvinnyt sulatuksesta, joten ei ne pakkasalkiotkaan aina takaa mitään. Että tuttu tuo tilanne, että maksaa itsensä kipeäksi yhdestä siirrosta...
 
Viimeksi muokattu:
Tytsy vielä kysyisin jos haluat vastata, kuinka paljon sinulla menee lääkkeitä? Mulla estrogeeni 3 x 2 mg ja progesteroni 2 x 400 mg. Tuo Lugejen määrä tuntuu vaan aika isolta mulla, ainakin on isompi kuin aiemmissa hoidoissa.
 
Saiga: Mulla on viikko 7 sama lääkitys kun aikaisemmin eli progynova 2 mg x3(yksi tabletti meni alakautta, loput yläkautta) ja luget 200 mg x3. Sen jälkeen lähdettiin pudottamaan lääkemääriä ja nyt viikko 10 en käytä enää progynovaa ja luget 200 mg x2, viikko 11 luget 200 mg x1 ja viikko 12 lääkkeet loppuu.
 
Mulla menee nyt viimeinen viikko lääkkeitä..Progynova 2mg 1x1 ja Crinone 1x1 (lugea vastaava), ihana päästä niistä eroon, mutta hassu tunne päässä että mitä jos alkaa kauheat vuodot t5ms heti kun lopettaa lääkkeet! Jokin ihmeellinen turvan tunne on noista lääkkeistä tullut.
Kiertelin tänään Lindexillä..NIIN ihania pikku vaatteita! Hypläilin mutten ostanut mitään..jos olisi tiennyt kumpi tulee niin varmasti olisin ostanutkin jotain!
Vaunuja kattelen harva se päivä Torista..niin paljon vain on eri malleja että en yhtään tiedä mitkä olisi hyvät juuri meidän käyttöön. Pitäisi kulkea hiekkatiellä ja lumessa, ehkä käytetyt Emmaljungan ihan perusversiot ja Teutoniaa olen kans katsonut. Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan! Vielä katselen ja syksyllä sitte ostan..kunhan kaikki menee hyvin!
11+4
 
Iitu, ihanaa kun pääset kohta lääkkeistä!

Ja kiitos Iitu ja Tytsy lääkeinfosta! Ehkä minäkin huomenna (9+1) jo vähennän Luget 3 x 200. ja siitä sitten pikkuhiljaa lisää. Sama pelko kyllä täälläkin, ett jos lopettaakin liian aikaisin... Mutta Iitu, istukan pitäisi hoitaa homma jo viikolla 12, joten tuossa vaiheessa ei pitäisi olla hätää. Tsekin ohje sanoo, että jos vuotoja tulee, niin molempia lääkkeitä tulisi lisätä.

Mä olen jo haaveillut Naturkindin vaunuista, mutta ovat Suomessa törkykalliit. Mutta mitään tietoa ei ole mistään, joten jos jollakulla jo kokemusta vaunuista, niin kiva oisi kuulla!
 
Joo, viikko 12 on turvallista lopettaa, vaikka Pietarissa ohjeistivat käyttämään Crinonea rv 20 asti, Suomen lääkäri sanoi ettei missään tapauksessa. Sitä oon miettinyt että mitä jos alkaa vuotelee joskus monen viikon päästä? Ei kai sitä nyt uskalla sitte alkaa itte lääkkeitä ottamaan uudestaan..meilläkin oli ohje lisätä lääkkeitä vuodon sattuessa, mutta olin ihan ajatellut että ennen vkoa 12.
Saiga nopeasti aika mennyt, justhan säkin vasta plussasit! Musta tuntuu että nyt kun kesä tuli, aika menee hirmusesti nopeammin! Mä olen aina ollu kesäihminen ja alkanut jo juhannuksena suremaan että johan ne illat taas alkaa lyhentyä..nyt on ihanaa kun ei mitään väliä, odotan vain että syksy tulee ja sitten joulukuu. Katsoin jo makkarin kaapin päällä olevia joulukynttelikköjä, että sitten kun laitan ne ikkunaan, ei ole kuin muutama viikko laskettuun aikaan! Joo joo, olen ihan höpsö..! Mutta nyt nautitaan kesästä!
11+5
 
Iitu78 eipä tuossa oo mitään höpsöä, hyvä vaan miettiä positiivisia etappeja. Mä tykkään toki kesästä, mut nyt saa mennä nopeesti, koska elokuun lopussa jään äitiyslomalle. :) että innokkaana odotan jo syksyn sateita ja harmautta!

Saiga mäkin vilkuilin noita vaunuja, laadusta saa tietysti maksaa. Mua miellytti tuo että vaunut on "ekologiset", mutta päädyttiin sitten toisiin vaunuihin. Mutta liikkeeseen vaa työntelemään ja kyselemään. :) Netistä löysin jonkin verran kokemuksia. Me ostettiin babyjogger city mini gt-rattaat ja niistä löytyi älyttömästi kokemuksia ja videoita netistä. En edes testannut liikkeessä, vaan luotin nettiin, ja ovat kyllä kehujen arvoiset alkutuntuman perusteella. Meille nousi tärkeimmiksi kriteereiksi helppo kasattavuus, mahtuu liikkumaan kaupoissa ja julkisissa, mahtuminen auton takakonttiin ja pieneen hissiin, pitää olla kevyet, ja pitää kestää loskakelejä (ei mitään minipyöriä).

Tää palstauudistus on aika kökkö! En huomaa mitään parannusta ja kerhot lopetettiin, onpa tylsä homma.

Aniraz_ 22+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä