Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Noi raskausoireethan on niin yksilöllisisä ja joka raskaudessakin voi olla niin erilaisia ja näissä hoidoissa lääkkeet vielä niitä usein lisää kuten kaikki tiedämme. Rupesin kaivamaan muistiinpanoistani mitä mulla ollut alussa : pp 4 vain jotenkin tiesin, että raskaana olen ja silloin testasin plussan. Pp 5 hiki haisi ( ei koskaan haise ), heikko olo aamulla, pp9 kuiva suu, jano, rinnat arat. Pp 10 jano, kuiva suu, kuvotus aamulla.
Rv 4+4 tuli kirkasta verta.
Rv 4+6 olo melko hyvä, rinnat arat. Kahvikin maistuu ( maistunut muuten koko raskauden ajan, vaikka aiemmissa olen lopettanut sen juonnin jo alkuaikoina ).
Rv 5+0 rusehtavaa vuotoa
Ei mulla kauheestimitään oireita ollut alkuaikoina, luulin, että olisi ollut enemmänkin, kun kaksi babyä vatsassa, mutta vähiten mitä muissa raskauksissa on ollut.

Ole Oivikki luottavaisin mielin ja kohtahan se ultra on :) Toi alkuvaihe vaan on niin ajantappamista, kun koko ajan pelkää pahinta eikä uskalla nauttia plussasta.

).( täällä on rauhallisesti joulua vietetty. Nyt on alkanut aamuöiset supistukset levossa. Päivällä ei ole juuri ollut.
Verenpaineet pysynyt ok ja virtsan prot samoin.

Paulanna ja pavut 26+2
 
Viimeksi muokattu:
Paulanna yritän tässä olla rauhallisesti vaikka kokoajan km mielenpäällä. Katsoin tytön odotuksen aikaisia muistiinpanoja, silloin alkoi pahaolo vasta vko 6+ joten se vähän rauhoitti. Kesällähän tässä vaiheessa mulla oli kaksi alkoita mukana, joten sen takia kohduntuntemukset ja pahaolo alkoi aikaisemmin. Toivotaan. Yritän nyt ensivko ke vaan kärvistellä.

Itsellä tuottaa harmia myös luget, jotka ei välillä millään meinaa Minä kyllä tiedän, että pitäisi kyllä vaikutaa nopeasti yms, mutta välillä kuitenkin käy niin, että tulee ulos jo minuutin parin päästä laittamisesta. Sitten sitä yrittän takasin laittaa, mutta esim. tänään ei vaan pysynyt vaan litstyi ja kohta taas pois, joten minkäs teet. Olen käyttänyt niitä 100 pallukoita, kun ne paremmin pysyvät kuin ne 200. Huloestuttaa sitten sekin, että saako riittävästi lääkkeitä. Muistatteko milloin teillä aloitettiin lääkkeiden vähentäminen vai lopetettiinko ne kerralla ja millä vkoilla?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla vähenneltiin lääkkeitä vähitellen, loppui muistaakseni viikolla 12 sitten kokonaan ( näin hyvä muisti...kalenterin olen jo vaihtanut ensi vuoden kalenteriin ja edell. varastoinut kaapin pohjalle niin en voi nyt tarkistaa )

).( neuvolassa käyty, sykkeet ok, sf-mitta kasvaa ( hurjaa vauhtia ), Hb matala taas (104) ja paino laskenut, eli tullut +5 kg kaikkineen. Siitä pitää nyt sitten puhua polikäynnillä. Liikelaskentaa pitää jo aloitella. Virtsaa stixata ja verenpaineita mittailla edelleen.
Vointi on kyllä ihan ok :) yöt vaan menee välillä tosi huonosti nukkuen.
Molemmat babyt majailee edelleen jalat edellä tulevassa asennossa. Potkut alas tuntuukin välillä kuin moukarin iskuilta, jos sopivasti virtsarakkoon osuvat.

Juhlamekon ostin eilen, Kampissa on ihana äitiysvaatteidenliike Bebes :) Siellä myös vauvojen vaatetta, ostin potkarit 44 cm. Saas nähdä tuleeko käyttöä niin pienille, olivat kyllä joustavaa materiaalia.

Mä niin tiedän tuon sun tunteen Oivikki, ei sitä rauhotu ennen ultraa...Mutta eihän sulla onneksi enää kauaa siihen ole.

T. Paulanna ja pavut 26+5
 
Oivikki: mulla loppu lääkkeet muistaakseni vko 12, käytössä oli zumenon, kortisoni ja lugesteron.

Mitä vitamiineja syötte? Mä syön multivita ja rautalisä. Mietin pitäiskö myös omega alottaa, sitä oon säännöllisen epäsäännöllisesti ottanut.
Ruokavalio mulla saattanee olla pielessä/syön liikaa (syön samoja annoksia kuin ennen raskautta, liikkuessani PALJON enenmän), painoa tullut jo.. kehtaanko edes sanoa, 10kg!! Huh, kahdet äitiyshousut ostettu, muuten mennään vanhoilla vaatteilla. Olin kyllä tosi hoikka ennen raskautta, mutta selittääkö sekään tällästä painon nousua ;).

Seurava neuvola parin viikon kuluttua, sitä odotellessa.

P 22 +0
 
paulanna hienoa, että mekko löyti, Bebesissä on ihania tuotteita. Sieltä kävin ostamassa imetysliivit, osin etukäteen vain sellaisen topimallin, joka oli hyvä päätös, sillä olisin ostanut väärän koon ennen kuin maito nousi ja vatsa hävisi synnärille. Koska sinulla on se pkl aika?

Persikka sinulla on samat lääkeet ollut kuin minulla. Tuo lääkeiden lopettaminen mietiyttää ja toisaalta sitä toivoisi, että ei niitä tarvitsis muistaa ottaa. Minulla käytössä vitamiineista multivita, kalkki, foolihappo ja mangnesium. Näitä käytän kyllä muutoinkin. omegan olen jättänyt nyt pois, ajattelin sitten myöhemmin aloitta sen uudestaan ( jos raskaus jatkuu), mutta en nyt alkuun sitä syö.
 
Itsekkäästi nyt hehkutan, että sokerirasituksesta puhtaat paparit :) eli ei raskausdiabetestä.
Äitiyspolille menen ensi viikolla.
Nyt lepoa ja pientä touhuilua uusi vuosi, sitten onkin jo vuosi 2015.
Vitamiineista syön edelleen Multivitaa raskaana oleville. Ennen raskautta jo aloitin foolihapon ja lopetin sen oisko ollut vko 16, kun äitiyspolilla sanoivat ettei sitä enää tarvitse syödä. Efamolia söin alkuraskauden myös, lopetin varmaan viikolla 6-8, kun omalääkäri käski lopettaa, voi lisätä verenvuotoja.
No nyt siis Floradix menossa Hb:n nostoon Obsidanin ohella ja foolihappo ( ihan reseptilääke ) minkä pitäis tehostaa raudan imeytymistä.

Ihanaa odotusaikaa uudelle vuodelle ja kaikkea hyvää vuoteen 2015 :heart:

T. Paulanna ja pavut, huomenna 27+0
 
Viimeksi muokattu:
Onnellista alkanutta uutta vuotta kaikille!
Hienoa Paulanna, että sokerit on kohdallaan. Kuinka tiheään olet päässyt tuonne äpkl kontrolleihin? Jos itsellä r jatkuu niin, jos en jostain syystä joudu tiiviimpään äpkl seurantaan varmaan käyn yksityisellä myös myöhemmin raskaudessa ultrassa. Olin tytön raskaudessa pahoinvoinnin ja heikon painon nousun vuoksi seurannassa äpkl. Pahoinvointi kesti alettuaan synnytystä seuraavaan aamuun asti. Mutta silloin totuin noihin säännöllisiin syke + uä kontrolleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen käynyt viikolta 16 asti äitiyspolilla 3-4 vko välein ja tähän väliin tuli se yx sairaalayö, silloin väli oli vain 2 vkoa. Neuvolassakin olen käynyt 3-4 vko välein. Nyt siis myös kotona mittailen verenpainetta ja proteiinia virtsasta.
Mun yksityislääkäri teki lähetteen äitiyspolille viikolla 8+ ja sain siis ekan ajan sinne viikolla 16 tai oikeestaan sain jo ennen, mutta olin matkoilla viikolla 14-15.
Yksityisellä kävin ultrassa 6+2, 8+2, 15 ja 20 viikoilla. Ostin sykemittarin alkuraskaudessa ja viikolta 11 kuuntelin sykkeitä, kunnes liikkeet alkoi tuntumaan. Kontrolliultrat sairaalassa oli nt-ultra viikolla 12 ja rakenneultra viikolla 20.
Olen kyllä kokenut tuon äitiyspoliklinikan tosi tärkeäksi, siellä lääkärit ( viimeksikin oli 2 ) ultraavat molemmat babyt huolellisesti ja erikseen on aina kätilön luona käynti myös.
Aiemmissa raskauksissa en ole äitiyspolila käynyt kuin viimeisessä viikolla 38+ ja sitten jo vauva syntyikin seuraavana yönä.
Mulla kriteerinä tuonne äitiyspolille "pääsyyn" on ollut verenpainelääkitys jo ennen raskautta, ikä , ja kaksosraskaus. Jo olisi ollut tuo raskausdm niin olisin varmaan joutunut vieläkin tarkempaan seurantaan.

Pienikokoisia mullakin ollut kaksi ensimmäistä vauvaa, no kasvoivat kyllä just keskikäyrän alla, mutta syntyessään 3 kg ja toinen 2900 g. Kolmas olikin sitten jo isompi : 3670 g. Nyt uskon, että nämä eivät kovin suuriksi kasva ja koko ajan pelkään takaraivossa ennenaikaista synnytystä. Laskeskelen viikkoja ja eka etappi oli viikolla 24, seuraava sitten 28 jne.
Onneksi saan levossa olla paljon, se kait on ainoa keinoa hautoa näitä babyjä mahdollisimman pitkään.

Hailaivalle varsinkin ja muillekin haluan sanoa, että tehkää hankintoja ajoissa, silloin vielä jaksaa juosta kaupoissa ja silitellä vaatteita valmiiksi. Nyt en enää juuri kauppoihin jaksa lähteä.
Eilen hain pakkauksen ja olipas kyllä ihan kauniita vaatteita. Otin vain yhden, kun vaatetta kertynyt niin paljon ja olen ostanut jo äitiyspakkauskirpparilta aiemmin yhden haalarin ( eri vuosimallia ) ja makuupussejakin kertynyt jo muutama :)
Jos tänään alkais noiden vaatteiden pesut ja sitten silittelyt.

Näin se vuosi 2015 sai alkunsa ja meidän vauvojen syntymävuosihan on tämä :heart:

T. Paulanna ja pavut 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä että sokerirasitus oli paulannalla normaali, millä viikoilla se tehdään? Itellä neuvola parin viikon päästä, ilmeisesti sieltä selviää.

Mites noita vaatehankintoja sitten kannattaa alotella, äitiyspakkauksessahan on aika kivasti, mutta mitä kokoja kannattaa ostaa? 50? Ja kauankohan ne pienet koot menee? Miten niin oon pihalla :D

Uutta vuotta kaikille!

P22+2
 
Onnea oivikille plussasta, toivottavasti jatkuu hyvin loppuun asti :)

Kiva kuulla myös muilta hyviä ultra-kuulumisia!
Hetken päästä niitä vauvoja taitaakin sitten syntyä useampi =)

Mä en ole kerennyt palstalla käymään pariin viikkoon eli nopeasti kahlasin viestit läpi!

Hankinnoista...
Me tehtiin suurimmat hankinnat ennen raskausviikkoa 30 mutta mä jaksoin vielä viikolla 32 käydä mm korkeasaaren kissojen yössä, kaupoissa ja kirppiksillä viikolle 36 saakka. Vasta kun tuli se viimeinen kova turvotus niin kävely alkoi sattumaan. Mutta mulla ei tosiaan tullut kuin sukkapuikkosupistuksia säännöllisesti, muut meni ohi levolla ja sitä tosiaan harrastin päivittäin siitä lähtien kun jäin viikolla 26 saikulle.

Muuten vaatehankinnoista...
Meillä jäi pienet 46-50cm italian tuliais-vaatteet täysin käyttämättä kun pojat olivat syntyessään 49 senttisiä. Muutoin menee edelleen tutan 50cm ja muut 56cm poikien ollessa nyt 7 viikkoisia ja kokoa noin 56cm ja 4500-5000kg (2 viikkoa sitten neuvolassa 54,5cm ja 4kg, samankokoisia poikia :) )

Arjesta kaksosten kanssa...
Meillä onneksi yhteinen rytmi saatiin jo sairaalasta lähtien ja se ollaan pidetty, kun ensimmäinen herää/ haluaa ruokaa niin toinenkin herätetään ja syötetään. Tällä hetkellä syöttövälit 3-5 tuntia. Pisimmät välit tulee iltapäivällä kun nukkuvat rattaissa ja ensimmäinen yöpätkä nukutaan noin 4 tuntia. Muutoin siis meidän yöt koostuu kahdesta syötöstä eli kolmesta unipätkästä. Ihan hyvin saadaan nukuttua, yhteensä siinä 7 tuntia tosin unen laatu vaihtelee nukkuuko toinen poika kainalossa ja pitää tuttishowta vai nukkuuko omassa sängyssä ilman tuttia :) toinen nukkuu tosi hyvin omassa sängyssä ja nukahtaa helposti, toinen kaipaa enemmän syliä ja läheisyyttä ja nukkuu huonommin. Hyvin omia persoonia siis meidän pojat ja täysin erinäköisiä, toinen tumma ja toinen vaalea :) Mutta siis 6 kertaa vuorokaudessa nyt syödään mitä aluksi oli 8 kertaa. Toinen poika saa aina tissiä ja toinen mieheltä pullosta, seuraavalla syötöllä vaihdetaan.
Pojat ovat alkaneet nyt valvoa ja seurustella enemmän, hymyjä tulee, ja kun molemmat hereillä niin 4 kättä tarvitaan ja 2 syliä :) Syötöistä en selviäisi vielä yksin kun toinen pulauttelee kovasti, mutta muutoin pieniä pätkiä pärjää yksin ja varsinkin iltapäiväunet pihalla antaa omaa aikaa tehdä esim kotihommia :)
Kiirettä siis on ja ruoanlaitto, suihku ja siivous/ pyykkäys vaatii organisointia, mutta meillä on esim 2 sitteriä ja 2 kantoliinaa mulle ja miehelle omat niin saadaan välillä kädet vapaiksi! Poikien kanssa kyllä ollaan liikuttu aika paljonkin ja syöttöjen välillä nukkuvat hyvin autossa tms kun ollaan liikkeellä. Mutta siis kiirettä on ja oma aika vähissä mutta pojat aivan ihana joten mikäs tässä ollessa kun voi istua lähes koko ajan vauva sylissä =)

Nyt täytyy lopetella mutta jos joku mietityttää niin koitan sitten vastailla!
Hyviä vointeja kaikille :wave:
 
Persikka kannataa hankkia ihan perus edullisia käyttö vaatteita. Pieniä saa tosi siisteinä käytetynä esim lasten vaatekirpiksiltä mll paikallisyhdityset järjestävät nyt taas kevään aikana kirppiksiä. Myös Lindex kaphal ja h&m on tosi edullisia erityisesti kausi alessa. Pikkuiselle tykkäsin kättää kietaisi bodeja ja potkareita puoli tai perinteisiä.

Johkunen ihanaa kuulla teidän arjesta!

Paulanna minulla tuli viimeksi lähete äpkl neuvolasta. Mut se oli sisätauti lääkärille ja se ei mitenkään tutki vauvaa vaan käytiin läpi mun astma ja kilpirauhas lääkitys.

Tosinpitkältä tuntuu odotaa keskiviikkoa ja ekaa uä onko pikkuinen hengissä.
 
Ihanaa kuulla Johkusen ja poikien arjesta. Vaikuttaa, että hyvin teillä arki rullaa ja ilmeisesti ei koliikkivaivaa tai muuta ole pojilla :) Tule välillä kertomaan kuilumisia, jos ehdit :)

Vaatehankinnoista :olen hankkinut kyllä 40-50 cm muutamat vaatekerrat. Riippuu vaatteista, mutta osa venyy ja 50 cm menee kummasti jopa 56 cm vauvalle. Voi olla, että ihan noita pienimpiä en tule tarvitsemaan, mutta mitä olen kaksosäitien kanssa jutellut, monet ovat aluksi noinkin pieniä esim. Kolmekiloisilla käyttäneet.
Mutta riittää varmaan muutamat esim. 56 cm vaatteet. Äitiyspakkauksessa on jotain ihan pientäkin, mutta suurimmaksi osaksi vähän isompaa. Ja se haalari on iso ensialkuun, mutta hetkenpäästä esim. vaunuissa menee oikein hyvin.
Itse hankin myös kaukalopussit ( kahdet eri paksuiset ) käytettyinä. En tiedä kuinka kätevät on, ei ole aiemmin meillä ollut käytössä.
Sideharsoja olen ostanut paljonkin, niitähän on pakkauksessa enää 2 kpl. Ne on käteviä pukluliinoja ja monessa muussakin. Ja ostin myös kasan pieniä pyyhkeitä pyllyn pyyhintään Ikeasta saa halvalla. Kirppareita kannattaa kiertää ja myös nettikirppareita selata, sieltä tekee löytöjä, tosin kävi mulla huonostikin tori.fi:ssä kun tilasin vähän isomman määrän vaatetta, osa oli huonoja, nyppääntyneitä ja värit haalistuneet tai valkoiset harmaita, osa meni roskiin, oli niin kaameita :( Kuvissa näytti ihan hyville.

Sokerirasitus : mulle oli määrätty viikolla 24-28 mentäväksi. Neuvolasta antavat kyllä ohjeet, jos tarvetta mennä.

T. Paulanna ja pavut 27+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiva jutella hankinnoista, vaikka itse en osta mitään uutena ennen kuin vkoja on 24 ja se tuntuu vielä ihan eprealistiselta. Jos olisi kaksoset tuloss silloin kyllä varmaan aikaisemmin jo tekisin hankintoja. Kompaan Paulanaa harsot on hyviä, itse ostin viimeksi eurokankaasta hyvää harsokagsta ja mummo ompeli harsot. IKEAn lasten puolelta olen hankkinut niitä neliön muotoisia pikku pyyhkeitä. Tosi käteviä. Myös käytin niitä ikean pikku frotee ruokalappuja vauvalla. jos ei tiedä millaiset rattaat hankkisi parasta olisi kokeilla oikeissa tilanteissa rattaita kavereilla isompien lasten kanssa saa realistisemman käsityksen haluaako kääntyvät eturenkaat vai kääntymättömät. Työntäminen on ihan erilaista kääntyvillä ohjataan koko ajan ja toisilla taas painetaan tai nostetaan aisasta, kun ohjataan.
 
Hankinnoista vielä oma kokemus...
Meillä vaatteita on aivan liikaa!!! Ohjeen mukaan hankin kaksosille 20-30 vaatekertaa per koko, käytännössä ollaan käytetty 10 mieleistä kun pesukone pyörii joka päivä. Lähes kaikki hienosteluvaatteet käytetty vain kerran, parhaimpia kietaisubodyt + puolpotkarit/ puolhousut sukkien kanssa.
Kaukalopusseja meillä ei ole enkä ole kaivannut (mutta jotkut kehuu kovasti käytäntöä) mutta 56cm teddypuvut olleet todella hyvät peiton kanssa kun on liikkeellä. Meillä pojat on enemmänkin helposti liian kuumissaan kuin kylmissään. Pulauttelua on toisella paljon eli sideharsoja menee monet päivässä ja pikkupyyhkeet jotka myös ikeasta ostettiin pyllyjen pesuun ovat meillä ainakin liian pienet eli käytetään olalla syötön yhteydessä. Ulos rattaisiin makuupussin sisälle laitan äitiyspakkauksen kevyet haalarit ja nekin kantokopissa melkein liian kuumat. Isot ovat mutta se ei haittaa rattaissa, ovat ihanan pehmeät! Yökkäreitä menee enemmän kuin kuvittelin pulauttelun ja poikien pissavahinkojen takia, välillä vaihdetaan kahdesti öisin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatteiden määrässä tosiaan aika yksillöllistä se tarve. Liian isojahan voi myös hätätapauksessa laittaa päälle, jos sopivat on pesussa. Itse tykkään et on mielummin liikaa.Mutta suurin osa vaatteista on käytettyjä ja osa jo ihan siinnä kunnossa et meiltä menee poistoon. Ne on sit sellaisia varavaatteita.

Itsellä ei edelleenkään mitään raskausoireita. Joten yllätys on suuri, jos syke näkyy ke. Ennemmin pelkään et on kasvu pysähtynyt jo vkoll 4+ . Repivää on tämä odottelu. Pakkanen on tyhjä ja Tallinnassa uus hoito vasta syksyllä mahdollinen. Mielessä jo mistä kyselisin seuraavaa hoitoa.
 
Oivikki toivotaan, että syke löytyisi. Yksi konstihan varmistua raskauden jatkumiseen on ostaa digi ja sen pitäisi kyllä lähellä viikkoa 6 näyttää se 3+. Itse en enää testaillut senjälkeen kun hcg otettiin ja sitä ennen alkuviikosta digi näytti 2+. Mutta auttaako tuo mitään? Jokatapauksessa varmaan ultraan haluat. Pidetään peukkuja, että pieni voi hyvin ja tämä raskaus olisi sinulle vähäoireinen varsinkin alkuaikana :) Luulisi kyllä, että vuoto alkaisi lääkkeistä huolimatta ellei raskaus jatku. Joten nyt jotain positiivista ajattelua vaan kehiin :) ( helppo sanoa )

Vaatteista vielä : Mulla ollut aina liikaa vaatetta, kuitenkin ollut aina ne lempparivaattet mitä pitänyt vauvalla. Haalareitakin on ollut useita talveksi varsinkin, nyt ei ole kuin nuo äitiyspakkauksen topat, mutta arvatkaapa olenko nyt alessa hypistellyt Reiman haalareita. En ole niitä kuienkaan osanut, pojalle olisi ihana, mutta vaal.punaista vastaavaa en kaupoissa ole enää nähnyt enkä berkkokaupassakaan. Ja toiseksi olen vähän tuppuutellut niiden ostoa, kun tiedän, että mun äiti haluaa myös ostaa kaikkea vauvoille. Toistaiseksi olen saanut hänet tuppuuteltu ettei osta vielä. Appivanhemmat antoi rahaa vaunuihin ja muihinkin hankintoihin ja nehän on nyt tehty, paitsi yhden perussitterin hankin vielä, hankittuna on koliikkikeinu käytettynä.
Pitkän etsinnän jälkeen ostin torilta hoitolaukuksi Gracon laukun. Meillä gracon tuplamatkarattaat, mitkä meinaan säilyttää auton perässä kauppareissuja ja muitakin pikkureissuja varten, niihin lähinnä laukkua tarvitsen. Isommilla rattailla käyttötarkoitus on nukuttaminen ulkona ja lenkkeily niiden kanssa ( voi, sitä mä odotan ).

T. Paulanna ja pavut 27+3
 
Kolmas kerta toden sanoo. Olen jo kaksi kertaa yrittänyt saada viesti tänne mut tiltaa. Onko muilla samaa ongelmaa, jos puh. Kirjottelee?

Paulanna olen tota digiä miettinyt, mut kun se uä kertoo vasta koko totuuden niin en ole sitä ostanut. Yritän aikaistaa ajan huomiselle.
 
Reuman puvut on ihania. Ostin just tytölle alesta niiden takin ja housut. Vauvana tykkäsin Lennen puvuista. Myös välikausi puvussa on hihojen ja lahkeiden suut kännettävät. Talvi puku oli tosi paksu ja toimi hyvin vaunuissa nukuttamisessa kun silloin oli kylmät talvet. Auton istuimessa tuollainen paksupuku on sitten hankala. Mutta meilläkin on ollut useampia erintilanteisiin. Ulkoleikeissä on ollut käytössä Molon puku, joka ihanan ohut. Nyt siis toisena takki housu yhdistelmä. Tyttö täytti äskettäin 4 v.

Vaunu lenkkeily on ihanaa. Aluksi vaan ei tyttö oikein viihtynyt. Pian kuitenkin alkoi sekin nauttia ja ulkona nukkui päikkärit tosi pitkään.
 
Oivikki sydämestäni toivon, että huomenna ultrassa pieni sydän pompottaa :heart: Paljonko sulla on nyt viikkoja ?

Ostin eilen kirpparilta (netistä ) POPin fleecehaalarit sinisen ja punaisen. Niitä kehuttu kovasti esim. autoiluhaalareina. Netissähän on myös tuo POPin kirppis, mutta siellä on mielstäni kyllä ylihinnoiteltua vaatetta.
MOLO-merkistä en ole kuullutkaan, ei ollut silloin kun mun isommat oli pieniä, mikä liike myy ?
Reiman haalarit olleet aina hyviä ja kestäviä ja kivoja värejäkin. Paljon kävin Parkanossa tehtaanmyymälässä, kun pojat oli haalari-ikäisiä. Nut se tehtaanmyymälä on muuttanut Ikaalisiin. Sielläkin tuli käytyä syksyllä :) Ja nettihän toimii taas tässäkin asiassa. Enää ei tarvii kaupoille lähteä, kun kaikkea voi tilata kotisohvalta.

Mitäs kuuluu sussuannalle, persikalle, hailaivalle ja burmalle ? miten meni joulut ? Kerroitko Burma raskaudesta ?

Tää kirjoittaminen tökkii useinkin ja tekstit häviää tai oikeestaan mulla käy niin, että kun iPadilla kirjoitan niin yxkax näppäimet menee lukkoon ja pakko poistua koko sivulta.

T. Paulanna ja pavut 27+4 , nämä babyt liikkuu kyllä niin jämäkästi tai sit mun vatsanahka on jo tosi koetuksella, mutta välillä "sattuu" ihan tosissaan, kun samaanaikaan jumppailevat ja liikkeet tulee yleensä aina just samoihin kohtiin eripuolella mahaa. Selkeesti ovat omilla puolillaan ja samoinpäin, edelleen peput/jalat alhaalla.
 
Moikka; täällä vauva-arki rullaa täysillä :heart: Kaksosten jälkeen yhden vauvan kanssa tuntuu todella helpolta. Nautin täysillä joka hetkestä. Vauva nukkuu yöt hyvin. Syö monta kertaa, mutta minä nukahdan heti kun saan tissin laitettua vauvalle suuhun :)

Hankinnoista; meillä on kaksosten jäljiltä kaukalopussit ja on todella hyvät. Kauppaankin voi lähteä sisävaatteissa, hattu vaan päähän ja sitten kaupassa tarpeen mukaan aukaista pussukkaa. Sama pussi toimii myös vaunuissa ja on erittäin lämmin. Pieniä vaatteita laitoin paljon kiertoon, kun esikolla ja kaksosilla niitä oli aivan liikaa. He eivät pulautelleet, joten vaatteet pysyivät puhtaina. No tämä neiti sitten pulauttelee ja kakat tulee usein ohi vaipan, niin nyt kaipaisin vähän enempi vaatetta. Näillä nyt pärjätään kuitenkin, seuraavassa koossa onkin sitten paljon vaatetta odottamassa.

Synnytys oli mulla ihan kamala ja dramaattinenkin. Oltiin jo jossain vaiheessa menossa hätäsektioon, mutta ei onneksi tarvinnut. Kiireelliseen sektioon se vuorokauden rääkki sitten lopulta päättyi. Jos tämä olisi ollut ensimmäinen synnytykseni, en olisi koskaan enää uskaltanut touhuun uudelleen. Loppu hyvin onneksi kuitenkin :heart:

Ihanaa odotusta kaikille. Oivikille pidän peukkuja, että ultrassa on kaikki mallillaan. Paulannalle tsemppiä masun kasvatteluun ja Johkuselle voimaa kaksosarkeen; tuplatyö, mutta myös tuplaonni :)

Rudy ja tyttönen 6 viikkoa :heart:
 
Hyvää uuttavuotta kaikille mammoille <3 Vuosi alkoikin talvisesti ja on kiva kun on valoista taas.. Mies ei ole ollut yhtä iloinen kun on saanut tuota lunta puskea pihasta :).

Mä kanssa pidän kaikkia peukkuja Oivikille pystyssä ja uskon että kaikki onkin hyvin. Raskaudet on tosi erilaisia oireiltaan.
Vauvallisilla tuntuu rullailevan kivasti, vaikka väsypäiviäkin varmaan on välillä.
Hailaivasta ei ole kuulunut hetkeen, toivottavasti kaikki siellä kunnossa kanssa.
Mä en ole juurikaan mitään ostanut vauvalle, pikkusiskolla on ihan kauheesti kaikkea ja hänen kuopuksensa on nyt reilu 4 kk ja pikkuvaatteita satelee tännepäin kokoajan. Mulla on kyllä kanssa aiemmista vauvoista se kokemus, että vaatteita on liikaa. Käytössä on vaan ne tietytyt mukavat lempparivaatteet.
Pinnasänky pitää jossain vaiheessa ostaa, alkuun vaavi nukkuu varmaan kainalossa ja osin äitiyslaatikkoon kyhätyssä pedissä. Käykääs muuten katsomassa blogista Kalliolla kukkulalla (Kalliolla Kukkulalla: DIY Project: Ensisänky äitiyspakkauksesta ) millaisen verhoilun väsäsin ä-pakkauksen laatikkoon. Tai ei mun tekele siellä ole, mutta samankaltainen.
Sokerit ovat nyt tiukalla ruokavaliolla pysyneet aisoissa, enkä toistaiseksi ole insuliineja aloittanut. Huomenna on äpkl aika, jolloin ehkä saan jo synnytyspäivän (lienee helmikuun puolivälin jälkeen) ja ottavat kantaa myös sokeriasioihin ja tehdään ultra. Oon niin odottanut tuota huomista käyntiä! Vaavi masussa on aikas liikkuvaista sorttia ja viime ajat oleillut jo pää alaspain. Hikkaileekin usein :)
Elikkäs so far so good, toivotaan että kaikki menisi hyvin meillä kaikilla maaliin saakka.
Miten te vielä vauvattomat, jotka ootte saikulla / tai muuten pois töistä olette saaneet ajan kulumaan? Onko ollut odottavan aika pitkää?
 
Paulanna Molon vaatteita myy mm. Stockmann, toissa vuonna myös Sokos mutta sieltä on lopetettu lasten vaatteiden, kenkien ja lelujen myynti. Outoa. Itse tilasin Metsola verkko kaupasta tän vuoden puvun ja tietty alesta. Noin justiin käy minulle kun kirjoittelen i phonella. Outoa.
 
Rudy ikävää että jouduit kiirelliseen sektioon. Onneksi nyt teillä sujuu hyvin vauva arki.

Sussuanna hienon päällisen olet tehnyt laatikkoon. Meilläkin oli laatikko käytössä vaikka olikin pinniksen sisällä. Halusin pienemmän nukkuma paikan vauvalle kuin suoraan pinnikseen. Mun äiti ompeli sellaisen perinteisen mallisen kangas päällisen jossa oli rypytetty reuna ulkopuolella, minun hankkimasta kankaasta. Ja tietysti myös lakanat. Tule sitten kertomaan miten pkl tapahtu.

Kiitos kaikille hyvistä ajatuksista. Huomenna tai viimeistään ke näen missä mennään
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy täältä taustalta osallistua tuohon tarvike keskusteluun. Reilun 3vkon kokemuksella tästä vauvasta niin sanoisin, että turvakaukalon pussi on ollut nappi hankinta ja vaatteina body+housut olleet kätevimmät. Neuvolassa oli jo 54 pitkä, mutta silti meillä 50cm vaatteet käytössä. Liian isot vaatteet on aivan mahdottomia, koska kädet menee puseron sisään ja molemmat jalat on pois lahkeista heti joten ei voi pitää. Sukilla pitää myös aina "juntata" housut pysymään paikallaan :)

Täällä poika kasvaa silmissä. Yöt on aika hulabaloota siis ei muuten mutta kun hän menee nukkumaan vasta n. klo 01 yöllä. Siihen asti tankkaa jostain kuudesta saakka n. 30min välein niin että rinnat huutaa hoosiannaa. Hänessä on siis ihan kiinni. Nytkin on tässä polvella ja jännitän että saanko tämän kirjoitettua vai alkaako huutaa.

Oivikille peukkuja ja kaikille ihanaa raskausaikaa siis niin ikävä on sitä masua :)

Tauku ja poika 3vkoa
 
Mukava kuulla vauva-arjesta Tauku, Rudy ja johkunen :) Kummasti alkaa jo omatkin ajatukset olemaan tulevassa. Synnytystä mietin lähes päivittäin, jännää vain, kun ei voi tietää miten se tulee menemään. Eilen katsoin jotain ohjelmaa englannista monikkperheistä, yhdellä perheellä oli kaksoset ja siitä 10 kk päästä, vielä samalle vuodelle syntyi kolmoset, ja tämä äiti ei edes tiennyt odottavansa lasta saatikka kolmosia, kunnes ensimmäinen syntyi ambulanssiin vatsakipujen alettua. Oli kyllä aika pyöreä nainen. Yksi nainen oli käynyt keinohedelmöityksessä ja kolme alkiota oli siirretty, hän sitten sai identtiset kaksoset ja kaksi muuta vauvaa. Sitten oli vielä yksi perhe, jossa lapsia ennestään ja sinne syntyi 10 viikkoa etuajassa kolmoset, pienin perheessä oli n.vuoden ikäinen. Kyllä oli aika hulabaloota näissä perheissä. Eiköhän kahden kanssa pärjää :)
Näin kyllä taas viime yönä unta, että meillekin tulee kolme ( kaksi poikaa ja tyttö ). Tämä tunne mulla oli jo ultrassa viikolla 6 ja 9, jolloin pyysin lääkäriä ultraamaan tarkasti ettei vauvoja kuitenkin ole kolme.

Sussuanna :aika kotona kuluu todella hyvin ja nopeaan. Varsinkin, jos yhtään jaksaa touhuilla tai käydä esim. ystäviä tapaamassa. Hommansa on vauvan tavaroiden valmiiksi laitolla. Meillä on vielä huoneen valmistelu meneillään ollut koko ajan, mut edelleen on kuin varasto.
Kivannäköinen oli tuo äitiyspakkauksesta tehty ensipeti. Meillä vain yksi pinnis ja meinaan nukuttaa vauvat samassa sängyssä poikittain aluksi. Ja varmaan tulee myös viereen otettua. Haluan, että vauvat saavat olla sängyssä vierekkäin, ovathan he kohdussakin niin lähekkäin :heart:

Nyt sitten odotellaan Oivikin ja Sussuannan lääkärikuulumisia. Mulla poli vasta loppuviikolla, labra ennen sitä ( PVK ja Alat=maksakoe )

T. Paulanna ja pavut 27+5
 

Yhteistyössä