Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Ultrassa on käyty eilen ja tänään.

Eilen olleessa ultrassa ei löytynyt vuodon syytä virkeä vauva sydän sykkien siellä möllötti.

Illalla verta ei tullu kun ihan vähän ja aika tummaa ja vaan vessassa käydessä. Maha oli vähän kipee ja olin tosi väsynyt. Keskiviikkona piti olla nt-ultra, mutta varasin tälle päivälle ajan, kun oli peruutusaika. En kestäny oottaa keskiviikkoon.

Tässäkään ultrassa ei vuodolle löytynyt mitään syytä. Vauva oli erittäin liikkuvainen ja sydän sykki 167 kertaa minuutissa ja kuullosti taas niin hienolta kuulla ne.

No kohdunsuun tilannetta kukaan lääkäri ei ole vieläkään tutkinut, joten kävin viä klinikalla. Ja kysyin sieltä ensin oman hoitajan ja sain sen kysyyn lääkäriltä voisko se tsekata kohdunsuun tilanteen. Lääkärillä oli sit onneksi aikaa siihen. Katto kohdunsuun ja teki alakautta ultran. Sano heti 2sekuntia ruutua tuijotettuaan, että istukka tulee ihan kondunsuun viereen ja vauva on niin vilkas, että se saattaa potkuillaan aiheuttaa vuotoa. Vuotoja voi olla yli 20 viikolle asti.

Eli nyt toistaiseksi kaikki hyvin. Huoh. Silti jos vuotoja tulee niin heti käynti lääkärissä. Huhhuh.
Rakenneultra on sit lokakuun loppu puolella. Joku arvo joka kertoo istukan toiminnasta oli 0.27, kun pitäis olla yli 0.3, niin sen takia rakenneultra käynnillä tehään lähete äitipolille.

Maha tuntuu välillä vähän kipeeltä tai jotenkin herkältä. Sohvalle, kun istuin niin tuntu mahassa oudolta, mutta ei nyt sattunut, mut tuntu oudolta. Voiskohan se johtua kasvukivuista tai jostain? Joku joka toista odottaa, niin oliko maha kipeempi tai pinkeempi tai poikkesiko esikoisen odotuksesta jotenkin?

elinas
❤12+4❤
 
elinas huh-huh, kylläpä säikäytti. Ei nuo vuodot mitään mukavia ole, varmasti säikäyttää ja saa ajattelemaan pahinta. Olen viime aikoina lukenut paljonkin muiden kokemuksia vuodoista, ja kyllä siellä riittää pienempää ja isompaa vuotoa ja ne voivat hyvinkin olla harmittomia. Toivotaan että kaikki sujuu ja jatkuu hyvin! (y)
 
Juu sitä toivotaan. Uskon kyllä, että sujuu ja jos ei suju, niin sit ei suju.

Maha on kyllä ihan erilainen nyt, kun esim. ennen sunnuntaita. Mahan olemassaoloa ei tavallaan huomannut, mutta nyt alamahassa tuntuu koko ajan painon tunne tai sellanen pieni kivistys tai painontunne. Mitä en esikoisesta tuntenut. Outoa. Vähän oon siitä huolissani, mutta ehkä se tästä helpottaa.

Töissä jouduin kertomaan eilen, kun vein sairauslomalapun töihin. No olisin muutenkin kertonut nyt ihan lähiaikoina. Kohta kuitenkin rupee näkyyn maha. Ja jos tulee haastavia tilanteita, niin ymmärtävät miksi vetäydyn taka-alalle.

Mikäs vointi solakka silakka on? Olikos sulla ens pe nt-ultra?
 
Elinas hienoa että kaikki hyvin. Nuo vuotelut aina säikäyttää vaikka olis harmittomiakin.
Ei mulla oo ollu kun noita liitoskipuja ja ne kyllä kivuliaita välillä mut oon ajatellut et johtuu siitä kun on kaks niin on liitokset kovemmalla. Mut on kyllä niin kovia välillä ettei pysty liikkuun ja itku meinaa tulla.
Ja maha nyt tietysti ihan jäätävän kokoinen jo nyt.
Mikä lukema se oikein on en muista ollenkaan tuollaista lukemaa koskaan kuulleeni?

Maanantaina kävin rakenneultrassa, ilmeiseti kaikki hyvin... Jäi vaan jotenkin niin huono maku suuhun kun lähtiessä totesin että oltiin siellä puolituntia... Kuitenkin oli tunnin aika varattu kun kaksoset on! Rupes tuntuu siltä että kattokohan nyt sit kaikki? Ja vielä lopuksi kun kysyin että kuvaa niin totes vaan että ei tästä mitään kuvia saa tää oli vaan mittoja varten... Tekis mieli mennä yksityiselle...
No toisesta antoi tyttölupauksen mutta toinen vielä jäi salaisuudeksi...
Oma fiilis on kyllä toisenkin sukupuolesta mutta selviää sitten...:)

Burma 21+0
 
Moi elinas olikos tämä viikko 12 niitä aikoja, kun se kohtu nousee ylemmäksi? Ajattelin jos kivut johtuvat ja ovat erilaisia sen takia. Enhän minä varmasti tiedä, kun en ole aiemmin ollut näin pitkällä raskaana mutta jotain tuon suuntaista olen lukenut, että se hieman siirtyy ylemmäksi.

Burma olipas ikävää kun rakenneultra oli käyntinä pettymys. Mutta jos se oli sen takia nopeampi kun kaikki kunnossa. Noihin ultriin kun lataa niin paljon odotuksia kun niitä viikkokaupalla ensin odottaa.

Mulla on NT edessä vasta viikon päästä perjantaina, silloin viikot 13+0. Mieskin tulee ensi kertaa mukaan.
 
Solakka Silakka, no niin on...
Vertaan juuri siihen edelliseen joka oli aivan erillainen, ultrasi paljon kauemmin,piti pientä yksinpuhelua mutta selitti koko ajan mitä katsoi... Ja silloin vaan yksi.
Nyt kun oli kaksi niin sama puolituntia meni ja tosiaan musta aika ylimalkaisesti. Ja ei sanonut sanakaan.
Joo vaikka on maksuton kaupungin ultra niin olisi kiva jos tuntuisi että ei olis vaan liukuhihnatoimintaa.
Ja viimeksi otti ihan nassukuvan pojasta lopuksi. Niin oli kiva päätös ultralla. Ei luulis olevan liikaa vaadittu.

Elinas, tuli semmoinen mieleen että mulla on ollu alapäässä huomattavasti enemmän paineen tunnetta, mut ei vatsakipua.
Johtuu kuulemma juuri siitä että on toinen raskaus, on kuulemma normaalia toisessa raskaudessa. Jos se on jotain sellaista...?
 
Ihan jännitti tulla tänne katsomaan, mutta onneksi sai huokaista helpouksesta koska elinas:llä olikin hyviä uutisia. Jos istukka on todella siinä kohdunsuulla, se voi vuotaa yhtäkkisesti paljonkin.

KIva oli nähdä myös Burman kuulumisia. Pääasia on, että kaikki oli hyvin. Olihan täälläkin yleisellä puolella ihan erilaista kuin yksityisellä. Ei nähnyt itse edes koko ruutua, eikä ultraja muuta kuin saneli tietoja toiselle hoitajalle, joka kirjoitti raporttia lääkärille. Sykkestäkin jouduin erikseen kysymään. Harmi, että sinulle sattui tuollainen elämäänsä kyllästynyt tuppisuu, joka ei tajua että hoitoalallakin tarvitaan asiakaspalveluosaamista.

Olen menossa huomenna ultraan. Jospa siellä näkyisi tällä kertaa selvemmin, kuin viimeksi. En tiedä mikä ultran tarkoitus on näillä (28) viikoilla, onko teillä siitä tietoa? Sain eilen flunssan ja olen tehnyt tänään töitä kotoa. Olen alkanut arvostaa pomoani aina vaan enemmän.
 
Solakka silakka Juu kyllä näin taitaa olla, että kohtu kasvaa nyt hirveetä vauhtia ja aiheuttaa kipuja.

Eilen alkoi taas vuotaan verta ja kävin terveyskeskuksessa kuunteleen sydänääniä, mutta ei kuulunut kunnolla. Sai korkeimmillaan 121. Sehän ei mua kauheesti lohduttanut, kun aattelin et jotain kurjempaa olisi tapahtunut.

Tänään piipahdin klinikalla taas ultrassa, kun aattelin et se sit helpottaa eikä tartte enää kolmatta kertaa sitten käydä. No en olis käynyt, jos oisin tiennyt, että sieltä tulee 153€ lasku. Aika kohtuuttomia hintoja sanoisin, aikaa meni maksimissaan 9min.

No helpotti kuitenkin. Piipahdin ylimääräisessä neuvolassakin tänään, kun ois ehkä ollu lisätarvetta sairauslomalle, mutta en nyt sit ottanu lisää saikkua. Sydänäänet kuului hyvin ja oli tismalleen samat, kun tiistain nt-ultrassa eli 162. On ehkä parempi mennä tekemään duunia, kun vaan lorvia kotona. Saan vähän ajatuksia muualle.

En vaan tajua miten jaksan tehdä töitä, kun oon vaan nukkunu koko viikon. Oon ollu jotenkin extramega väsynyt. No ei oo kovin montaa päivää töitä, kun on taas kolmen päivän vapaat. Tosin niillekin on ohjelmaa ihan riittävästi. Tekis mieli viedä esikoinen päivähoitoon vapaapäivinäkin, kun en meinaa jaksaa sen kanssa. Ja pinna on hirmu kireellä koko ajan. Vai miten burma sä koet esikoisen kanssa olon ja puuhastelun?
 
No hyvä Elinas että sait kuitenkin jotain apua vaikka olikin tyyristä.

Mua väsyttää kans aika paljon ja on kans pinna kireellä, mut se on oikeesti hiukan helpottanut. Meillä ei esikoinen oo päikkyyn vielä menny, varmaan menee sit kun kaksoset on maailmassa. Säälittää kyllä välillä pikkumies kun ei vaan jaksa touhuta ihan normaalisti. Tai ollenkaan normaalisti. Mä oon jo nyt ihan kauheen kokoinen. Viime raskaudessa käytössä olleet verkkarit kiristää jo nyt. Oon ihan järkyttävän turvoksissa iltaisin varsinkin.
Toinen mammii vaakatasossa alhaalla ja toinen pystyssä , eli ihan kivasti täytettä mahassa. Ja varmaan niinkuin edellisessä raskaudessa, reilusti lapsivettä joka ei oloa varmaan helpota.
Mä en oo töissä ollu kovinkaan paljoa niin en oo siitä kovasti joutunut kärsimään.

Toivottavasti olosi paranee ja noi säikäyttelyt loppuu... Et varmasti kaipaa ylimääräistä ressiä.
 
Mitäs sulla burma on nyt viikkoja?

Tänään tullu taas vuotoa vähän pyyhkiessä, mutta ei kirkasta, onneksi. Ainakaan vielä. Eikä mahakivut ole olleet sellaisia, että enteilis edes vuotoa.

Enkä yhtään ihmettele jos vuotoja tulee. Sen verran villi kaveri tuolla kohdussa majailee. Ihan eri kaliiperia, kun esikoinen.

❤13+1❤
 
Voihan työt. Tiedättekö tunteen, kun ei yhtään huvita? Ei sitten pätkääkään. Kiinnostus on kutakuinkin nolla työntekoa kohtaan. No ehkä se taas tästä, kun pääsee vauhtiin.

Kävelin pojan ja rattaiden sekä koiran kanssa päikkyyn ja takaisin. Eikä ruvennut tuleen verta. Vielä tulee ruskeeta vuotoa, mutta ei onneksi paljoa. Oon ehtinyt miettimään sitäkin vaihtoehtoa, että jos on nyt joku emätintulehdus tai muu vastaava, kun sitä verimöhnää on päivät pitkät emättimessä. Aattelin käydä ostaan canestenin twstin jos sillä selviäs mikä vaivaa. Vai onko mitään vaivaa.

Mitäs muille kuuluu? Kuinka odotus sujuu?

elinas
❤13+3❤
 
Taalla kans lomalainen on takaisin toissa. Onneksi on toimistotyo ja minulla on lisaksi tyopoyta, joka nousee, eli voi istua tai seisoa ja tehda hommia. Taallahan aitiysloma on vaivaiset 2-3kk, eli sita ei tosiaan halua aloittaa ennen kun on synnytys ihan lahella. Mutta saikkua saa, jos silta alkaa tuntua ja pitaa vaan yrittaa kuunnella kroppaa.
elinas, siella on ollut jannitysta. Onneksi tilanne on ok ja toivottavasti loppuaika sujuisi hieman vahaisemmalla stressilla!! Taalla oli kans eka kerran pari tippaa verta housuissa viime viikolla, kun kavin vessassa salin jalkeen. Olin edellisena paivana kavellyt kunnon lenkin ja sitten menin aamulla salille vahan kuntoilemaan. En tosin huhkinut, mutta taisi olla sitten liikaa. Tosin seuraavana paivana tein kaverin kanssa pitkan kavelylenkin, eika tullut enaa mitaan. Eli tieda mista johtui, mutta kylla saikaytti vahainenkin maara.
Burma, hattua nostan, kun on kaksoisraskaus ja pieni kotona. Itsellani on kolmevuotias ja olin kylla ekat kuukaudet tosi omantunnontuskissa, kun en oikein jaksanut mitaan tehda. Han menee kylla paivakotiin ja olen vienyt vapaapaivinakin, jos on tuntunut, etta tarvitsee lepoa. Nyt on onneksi ollut enemman energiaa ja jaksaa taas leikkia.
Pikkukintsu, ehka vaan ultraavat siella enemman. Taalla ultraavat enemman varsinkin loppuvaiheessa.
Omaa napaa, taalla on alkanut tuntua liikkeet. Minulla ei ole juuri ollut liitoskipuja, mutta olen kylla selvasti isompi kun eka kerralla.
18+4
 
Viimeksi muokattu:
elinas minulla on taas toisin päin, menen oikein mielelläni töihin. Siellä on niin vauhdikasta, että en ehdi miettiä tätä raskautta. Kotona olen kuitenkin saamaton. Tuntuu, että ikkunoiden pesut sun muut isot työt vaatii suuren energian, että saan edes aloitettua niitä. En ole töissä kertonut vielä. Odotan ainakin perjantain nt-ultraa, enkä kerro välttämättä sittenkään vielä. Ajattelin odottaa että ensimmäinen ihminen huomauttaa mahasta, sitten vasta kerron. Katsotaan miten pitkälle pääsen :sneaky:

Mulla on vuodot loppu. Muutama päivä lugejen lopetuksesta ei ole tullut enää edes ruskeaa. Punainen loppui aiemmin, kun jätin disperiinin pois. Pitkillä lenkeillä en kuitenkaan ole käynyt, saunaan jo uskalsin mennä.

Maria on varmasti ihanaa tuntea liikkeet. (y) Mietinkin juuri eilen kun tunnustelin mahaa, koska niitä liikkeitä voisi tuntea. Samoin olen miettinyt koska tulee linea negra, vai tuleeko sitä kaikille?
 
Kiitos Maria , kyllä välillä tuntuu siltä ettei mitenkään jaksais...
Mutta onneksi olen ilmeisesti hyvinvoiva raskaana ollessanikin, ainakin eka raskaus ei tuntunu missään edes lopussa vaikka meni jo 42 viikolle!
Pikkukintsu kai se on kokoarvio mitä siellä eniten katsotaan ja varmaan tietysti kohdunsuuta että on kiinni. Näin ainakin kuvittelisin. Mulla seuraava ultra jo 19.9. mut se varmaan johtuu kyllä kaksosista. Kun en vielä joutunut äitiyspoliklinikalle, radin takia.
Solakka Silakka ei sitä kaikille tule, itselle ei ainakaan.

Itseäni mietityttää kovasti tuo synnytystapa, jotenkin hirvittää yrittää alateitse kun ei tuo yksikään ihan sovinnolla tullut. Imukupilla saatiin esikoinen pihalle ja repeämätkin oli sen mukaiset.
Hirvittää jos sit yritetään alateitse ja toinen tulee alakautta mutta toinen sitten hätä-sektiolla... Näin kai voi herkästi kaksoten kanssa tapahtua... Ihan kauhee ajatus...

Burma 21+6
 
Solakka Silakka hieno kuulla, etta vuoto on nyt loppu. Hyva huomio toista myos, taalla on vahan samat fiilikset. Olin kotona viikon ja tuli kylla mietittya kaikenlaista, kun oli liikaa aikaa. Nyt on ollut taas mielellaan takaisin toissa. Tietysti olisi voinut siivota etc, mutta jostain syysta kotihommat ei innostaneet. Minulle tuli linea negra ensimmaisessa raskaudessa. Se havisi pikkuhiljaa, nyt on janna nahda tuleeko se takaisin.
Burma hienoa etta sinulla on energiaa. Muistaakseni minulla oli eka raskaudessa paras/helpoin viimeinen kolmannes. Eka meni pahoinvoidessa ja toisella kolmanneksella tuli paljon painoa. Ymmarran, etta sektio pelottaa. Minahan tulen saamaan toisen sektion. Viime kokemuksen jalkeen ei kylla huvita lahtea yrittamaan alakautta, mutta ei se leikkauksesta toipuminen herkkua ole. Sinullahan varmaan tosi tarkkaan katsotaan missa asennossa vauvat ovat ja kaikki muu mahdollinen. Haluaisitko itse sektion, vai yrittaa ala-kautta??
Monta kertaa muuten heraatte oisin vessaan, tai muuten vaan. Oma uni on melko katkonaista, mietin karsivatko kaikki samasta probleemasta. Unet on myoskin melko villeja!!
18+5
 
Mä heräilen ehkä 1-2x yössä. Viime yönä en kertaakaan. Ilmeisesti kohdun asento jollakin tavalla muuttunut, kun öisin ei pissata enää niin usein. Päivällä kyllä ravaan senkin edestä.

Mulle tuli linea negra joskus 20 viikon jälkeen. Ja haaleni pikku hiljaa synnytyksen jälkeen.

On tää raskaana olo vaan ihmeellistä ja ihanaa. Tulipa vaan mieleen tälläisenä sivuhuomautusena.

elinas ❤13+4❤
 
Maria joo välillä energiaa ja välillä ei...
Teen vähän hommia kotona mutten paljoa, pari asiakasta vko.
Mulla ei ollut viime raskaudessa muita vaivoja kuin raskausdiabetes mutta ei sekään mua haitannut. Ja sen ruokavalion vuoksi laihduinkin jo loppuraskaudessa.
Nyt vähän huolestuttaa toi täys olo, on tosi vaikeata saada ruokaa alas kun on jo ähky olo. Toivotaan että pian vauvat löytää uudet paikat ja olo helpottuu. Tiedän että kun meen neuvolaan ens viikolla on mun paino tippunut. Täytyy luottaa et vauvat ottavat sen mitä tarvitsevat.
En ainakaan tällä hetkellä haluaisi kokeilla alakautta, ei mulla sinänsä sitä vastaan ole mitään mutta pelko siitä että tapahtuu jotain ikävää on ehkä kovin. Nyt siis tuntuisi suunniteltu sektio ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mutta toki siihen vaikuttaa muutkin asiat. Leikkaus nyt yleensä ottaen paranemisineen ei houkuta. No saatta se mielikin vielä muuttua. Istukat kai ihan hyvässä paikassa alateitse synnyttämistä ajatellen.
Mä en kyllä oo enään ravannu vessassa öisin, ainoastaan jos poitsu herättää yöllä niin sit käyn samalla. Alkuraskaus oli sitä ravaamista kyllä.

Poks Burma 22+0
 
Vauvat syntyvät tavalla tai toisella. Sitä ei kannata etukäteen miettiä ollenkaan. Mä toivoin kahta asiaa yksi liittyi synnytykseen ja toinen imetystä. Kumpikaan ei onnistunut. Joten nyt en toivo mitään, niin ei tule pettymyksiä.

Synnyttämään lähteminen oli niin kamala kokemus, että en toivo sellaista kenellekkään ikinä. Siitä onneksi selvittiin :)

Mut ymmärrän burma huolesi. Ja toivottavasti pääset asian tiimoilta itseäsi miellyttävään lopputulokseen mahdollisimman pian, niin ei tartte jännittää sitä.
 
Synnytyksistä puhuitte, itse olen ensikertalainen synnytyksen suhteen, niin en tiedä mitä odottaa. Siksi ei ehkä jännitä, vaan enemmän odotan, että pääsen kokemaan sen. Täytyy varmaan vaan luottaa ammattilaisiin ympärillä. Nettiä lukiessa tulee törmättyä ikäviin juttuihin, ehkä niistä kirjoitellaan enemmän?

Kävin eilen NT-ultrassa, kesti n 45 min käynti. Hieman häiritsi, kun ultraaja oli niin hiljaa välillä, että onko kaikki hyvin? Aluksi pikkuinen ei liikkunut ollenkaan ja kysyin hädissäni, eikö se liiku. Lopulta siellä herättiin ja vauhtia sen jälkeen riitti. Sikiö oli kuulemma niin kuin pitääkin. Pikkuisella oli pituutta reilu 7 cm (vastasi viikkoja ja oli vähän edelläkin) Sydän sykki näkyvästi, mutta sykettä ei mitattu. Niskaturvotusta ei ollut ja sitä oli hyvin vaikea mitata, kun ei ollut juurikaan. Sitä yritettiin monesta asennosta mitata ja pyytää kaveria kääntämään päätä, mutta ei oikein suostunut.

Ei minulle sittenkään tehdä sitä NIPT-testiä, jonka lähetteen neuvola kirjoitti. Aiemmat veritestit, joissa kävin olivat jotain neuvolan rutiinitestejä. Ultrauksen jälkeen oli lääkärin vastaanotto ja hän tarkisti vielä ylilääkäriltä, että onko NIPT aiheellinen, koska lahjamunasolu nuoremmalta, eikä niskaturvotustakaan ollut. Menen kuitenkin siihen toisen kolmanneksen trisomia- verikokeeseen, kun sain valita haluanko sen. Jos siinä on hälyttävää, niin sitten otetaan NIPT. Mies oli mukana ja ihmetteli minulle, että onko tämä niin harvinaista, että käytetään lahjamunasolua, kun parhaimmillaan kolme henkilöä mietti, mitä testejä tarvitaan ja mitä kirjoittavat papereihin?

Syysterveisin SS 13+1
 
Sen unohdin mainita, että minulle on nyt tullut huonoa oloa, ollut noin viikon eli viikolta 12 lähtien. Luulin, että pahoinvointi loppuisi näihin aikoihin, mutta täälläkö se vasta alkaa? Mites teillä muilla, onko ollut vielä rv13 pahoinvointia?
 
Solakka silakka, esikoisesta oksensin ad. 26 viikolle säännöllisesti. Mullakin on ollut välillä huonoa oloa, mutta tosi vähän. Hienoa, että kaikki oli nt-ultrassa hyvin. Se on kyllä niin hienoa nähdä vauvan liikkuvan ❤

Omaa napaa...tää ilman kertyminen mahaan on ihan kamalaa. Nää iltavuorot ei ainakaan yhtään auta asiaa. Maha on niin sairaan kipee sen takia ja mikään muu ei auta, kun makoilu. No mut ei tätä kestä enää, kun 25 viikkoo o_O:whistle:

elinas
❤14+1❤
 

Yhteistyössä