Luppis&Krisu&Piija

Moi!
Luppis tuossa jo aiemmin ehdotteli yhteistä ketjua kun ollaan suht "samassa jamassa". :|
Millanen ketju pistetään pystyyn, että voidaan vaihtaa kuulumisia ja kommentoida puolin ja toisin (niin, ja vastaanottaa muiden tärkeitä kommentteja!)?
Meidän neiti on nyt siis reilu 6kk ja NC-korvattavuus saatiin joitain viikkoja sitten 1-vuotiaaksi saakka... Tällä hetkellä menee kukkakaali, maissi ja possu. Riisi kokeilussa, mut puklut alko eilen. Tosin tuli nyt mieleen, että voihan olla myös possusta, jota kylläkin mennyt nyt reilu viikko... Rasittavia nuo puklut, kun voivat tulla niin viiveelläkin...
 
Tähän ketjuun vaan sitten viestejä! =)
Jos keksitään hyvä otsikko, sen voi sit Piija muutttaa.

Meille kuuluu yhtä sekavaa kun aiemminkin: NANnilla mennään, Zantacia menee koko ajan. Kiinteitä ollaan kokeiltu: bataatista tuli poskiin ihottumaa ja lopetti sen syönninkin sitten eikä sen jällkeen oo mikään kiintee maistunu. Meillä kun maitona on toi NAN ni kiinteitä tarttis jo.. paria päivää vaille 6 kk kun ikää. Sit annoin kesäkurpitsaa: ei oireita mut ei uppoo; perunaa: sama vika; persikkaa:ainoa, jota syö mutta vaan 1/2 dl/vrk, ei oireita; riisille teki totaalisen stopin eilen, ei oireita. Tarjosin kylläkin eilen myös bataattia teelusikallsen kun halusin varmuuden noihin oireisiin.. ja sain.
JOS oisin saaut ton riisin (riisivelli) uppoomaan, olisin alottanu seuraavaks possun. Mut nyt täytyy taas miettiä asiaa uudelleen. Kukkakaalia vois sit kokeilla et sais kotain kasvista lihan kans.. vai kokeiliskohan kesäkurpitsa-possua vaan.

JA MITEN MÄ SAAN POJAN SYÖMÄÄN KIINTEITÄ???!!!

Huomenna on neuvola ja lääkärin soittoaika, saas näöhdä, mitä neuvoja saan..todennäköisesti en mitään :(

Allergialääkärille onneksi varasin TAAS ajan, sinne sitten 29.4.

Pitäskö vielä kokeilla NC:a vai ei.. kaks viikkoohan sitä meni mutta ei ollu sillä parempi. Soija?


p.s. Nukkuu yöllä hyvin yhdeksän-kymmenen tuntia, syö kerran eikä mitään välihuutoja tms. Päivällä uusi rytmi hakusessa (?) mutta nukkuu ylensä yht. kolme-nejä tuntia. Kakka ok, vihertävää mut ei löysää eikä limaa. Ei juurikaan pulauta mut silentia on.
 
Noissa kiinteissä meilläkin meni kuukausi ennen kun hokas että täähän on ruokaa... Nyt osaa paremmin syödä, ei aina tunge kielellä kaikkea ulos. :) Mutta kärsivällisyys oli täälläkin hukassa syömistä opetellessa.
Ja toinen juttu sitten tuo ruokien sopivuus. Bataatti ei käynyt meilläkään ja teki kanssa täyslakon.
Mutta valmissoseista kukkakaali on ihan ykkönen (huom. sisältää riisitärkkelystä). Se on sopivan löysääkin, että menee kun humpsis alas. Tosin nyt saa possua seassa, joten välillä vähän kakoo kun menee turhan iso possunpala :/
Mut tohon syömiseen en voi muuta neuvoa antaa kun kärsivällisyyttä ja yrittää vaan ruoka-aikoina aina edes se pari lusikallista sitä jotain, mitä nyt sitten jo syökin.... että tottuis tuohon syömiseen.

Meillä meni tosi kauan ennen kun tilanne NC:llä rauhottui. Itkeskelyt ja silent refluksi loppui aiemmin, mut pulauttelut vasta jokin aika sitten.
 
Anteeksi kun tuppaudun ketjuunne.. :ashamed:

Mulla olisi vain Luppikselle ehdotelma... Että jos kokeilisit tuota NC:a vielä uudestaan ja jos tilanne ei pahentunut, vaan pysyi suht samana, niin pidemmällä ajanjaksolla saattaa tästä löytyä ratkaisu. Meillä oli tilanne se, että kolmannella viikolla neocaten aloittamisen jälkeen aloin vasta huomaamaan jotain muutosta, pulauttelut väheni jne. Nukuttiin kyllä yöt heti paremmin kuin semperillä. Mutta tuo kannattaisi kokeilla ehkä siksi,e ttä ne kiinteät alkaisivat rullaamaan paremmin, jos voimme olettaa, että kurkku/ruokatorvi ovat kipeytyneet nannista....?

Mutta vielä lisään, että meillä poika nyt 10kk ja meillä on juotu nutrisoijaa pian pari kuukautta ja paljon paremmalla menestyksellä kuin neocaten kanssa. Saman tien alkoi poju vetelemään läpi yön hirsiä kun soija aloitettiin. Oletan että meille tuo nc ei ollutkaan paras vaihtoehto kuitenkaan. Eli mikäli emmit tuota nc:a, niin mikään ei estä kokeilemasta soijaa, onhan se sitä paitsi halvempi vaihtoehtokin.. (Vaikkei raha olekaan pääasia tietenkään) Onko teillä soijaa kokeiltu jo aiemmin? Meillä soija kokeiltiin pojan ollessa n.4-5kk, mutta se teki toisella syötöllä hirveän ihottuman, mutta ilmeisesti aika on parantanut jo sopimaan.....

Muistan niin hyvin tuon takkuisen ajanjakson kun ajattelin että syökö tämä poika koskaan mitään, tai juoko edes....?!? Mutta niin vain meilläkin alkaa kiinteitä löytymään ja itse tehtynä tuntuvat kaikki sopivan paremmin, valmiit soseet kun on täynnä tiäs mitä, meille sopimattomia mm. rypsi ja riisi, että itse on kaikki tehtävä ja tätä suosittelen teillekin kaikille. Kokeilkaa puhtaana kaikki ja sen jälkeen vasta kaupan soseena, näin ei tule niin hirvittävästi takapakkia, eikä turhan tiukkoja ruokavalioita.

Tsemppiä! =)
 
Ja kannattaa aloitella tosi simppeleistä ja sileistä vaihtoehdoista, niin menee mukavasti alas ja mietoja makuja, jottei voimakas maku heti tyrmää..

Meillä ensimmäinen sopiva sose oli aprikoosi. Se on vieläkin (ihme kyllä) suurin herkku. Kaikki muut tuntui tökkivän tai olevan ei-sopivia..
 
Mä en oo keksiny mitään kivaa otsikkoa "meidän" ketjulle niin en ole sitten
aloittanut :ashamed: mutta kiitos piija!

Meidän tilanteesta...
Neocate korvattavuus päätös saatiin eilen,HIPHEI :D ja siihen hiukka reilu vuoden ikään saakka se on(31.10 saakka,kun typy täyttää 9.10 vuoden)
Meillä on nyt ruvennut "maitokin" siitten vihdoin viimein maistumaan :)
oikein kaksin käsin aina otetaan pullosta kiinni,ihanaa!!!!
Määrällisestihän tuota ei paljoa mene,mutta hyvin neiti näyttää sillä pärjäävän ja kokoajan näyttäs määrä hiukan kasvavan.
Kiinteet alotettiin sunnutaina bataatilla..EI UPPOO EI :headwall: :headwall: :headwall:
Muutama lusikallinen menee ja sit yökitään ja huidataan käsillä,mut ehkä se tästä niin kuin piijakin sanoit,että hetki siinä meni,että syöminen rupes onnistuu.
Laitan toivoni siihen :LOL:
Mitäköhän sitä seuraavaks kannattais sitten kokeilla? ehdotuksia otetaan vastaan :D

Krista ja melina 6kk :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja krisu:
Mä en oo keksiny mitään kivaa otsikkoa "meidän" ketjulle niin en ole sitten
aloittanut :ashamed: mutta kiitos piija!
Sama täällä. Kaikenlaisia olen päässäni pyöritellyt.. ehkä se sieltä vielä löytyy.

Tosta mun listasta jäi pois vielä se et luumua kokeilin kans- sitähän meni sillon 2-3 kk iässä joka päivä ja sama homma ku bataatista-posket lehahti. Mustikka on kans kokeilussa- sen alotin kun luumu ei käynytkään. Mut ei uppoo...Luumu kyllä maistui. :|

Taidan olla vähän liian hätäinen näiden syömisten kanssa mutta en viitsis tuputtaa jotain kahta viikkoa ja sitten todeta että ei uppoo vieläkään ja ehkä joskus toisen kahden viikon päästä todeta et ei sitten sopinutkaan. Mitenkähän sitä edes tietää, sopiiko, jos alas menee koko ajan vaan se 1 tl? Perunaa on menny toi määrä nyt jo muistaakseni viikon (vai kaksi - onneksi on toi ruokapäiväkirja). Ei oireita mutta voiko tolla määrällä vielä mitään tulkita?

Montako kertaa päivässä kiinteitä kannattaa tarjota näin alkuun? Meillähän kiinteet on jo aloitettu tätä ennen kaksi kertaa maissilla ja se uppos sillon hyvin mut vaan kerran päivässä tarjosin. Nyt oon tarjonnu aamulla riisivelliä, päivällä kasvista ja illasta hedelmää (=persikkaa, muuta ei vielä). Tiedän että kiinteiden syöminen sinällään kyllä onnistuu koska persikkaa menee JOSKUS 1 dl kerralla mutta aika harvoin eli siitä ei ole kiinni.

krisu: piijalla oli joku lista noista kiinteistä. Ahmutar tietänee asiasta kans jotain.. Kannattaa mun mielestä harkita tarkkaan ts. ottaa kokeiluun vaan TÄRKEITÄ siis ravitsemuksen kannalta. Et esim. ei viittä kasvista peräkkäin vaan vähän jotain ruokaisempaa ja erilaista esim. ehkä joku kasvis vielä ja sitten liha tai hedelmä ja jossain vaiheessa vilja. Ja yrittää saada joka ryhmästä joku varmasti sopiva. Ja joku öljykin pitää kait löytää jossain vaiheessa.
Voihan olla ettei olekaan pahasti muille allerginen ja saatte nopeastikin kunnon ruokavalion kasaan.

Jonnakar: Tuota soijaa mä vähän mietin, allergialääkäri vähän epäili et meille ei NC sovi jo ennenku alotettiin. Soijaa jo sillon pohti mut sano et kunhan ikää tulee.. kohtahan tuo 6 kk on täynnä. Jokohan sitä kannattas yrittää?

Ja jonnakar, ahmutar, nallepuh82 & muut: Toki tänne saa muutkin kommentoida. Neuvoja ja kommentteja otetaan mielellään vastaan. :flower:


Luppis ja Paavo 6kk (okei, kaks päivää vajaa)
 
Kiitos luppis! ja lisää vinkkei kiinteitten suhteen otetaan vastaan :)
Itekkin tossa jo hieman pohdin,että josko ottas viel yhen kasviksen ja sitten hedelmän/marjan maisteluun..hmm..mutta minkä kasviksen? Kelpuuttaskohan meiän neiti kukka-tai parsakaalin?
Noh,täytyy miettiä ja eihän meillä vielä ees suostuta syömään mitään sosetta eli pitkä on vielä matka,HUOH!! :kieh: :headwall:
meillä kun tosiaan on ongelma ihan jo pelkästään syöminen. kiva,että teillä luppis poika sentään "osaa" syödä :D Ja eiköhän teillekin rupea niitä sopivia raaka-aineita löytymään.
 
Luppis: jos kiinteää, esim. perunaa, menee 1 tl päivässä ja ei tule oireita, niin tiedät että 1 teelusikallisen verran peruna ainakin sopii. Jos/kun perunaa alkaa menemään enemmän, tarkkaile vaikutusta - sopiiko edelleen enempinä määrinä.

krisu. Sopivia kokeiltavia (alllergiariskiltään suhteellisen alhaisia) voisivat olla esimerkiksi (en muista mitä olette jo kokeilleet...) :

Kasvikset: bataatti, kesäkurpitsa, kukkakaali/parsakaali, maa-artisokka
Hedelmät/marjat: mustikka, vadelma, banaani, aprikoosi
Lihat: uuden seelannin lammas, poro
Viljat: hirssi, tattari, riisi
Rasva/öljy: Sininen keiju

On hyvä mennä jossain järjestyksessä noissa kokeiluissa, esim. liha vilja, kasvis, ja hedelmä/marja. Líhat ja viljat toki kuvioihin vasta 5 kuukaudesta eteenpäin. Noin puolesta vuodesta eteenpäin kasvun ja energian tarpeiden takia ruokavaliossa olisi hyvä olla liha ja vilja. Elikkä yhden sopivan lihan ja yhden sopivan viljan löytymistä voisi painottaa varsinkin jos kasvu alkaa tulemaan käyrillä alaspäin.

Tuossa järjestyksessä on ideana se, että ei tule samanlaisia ruokia kokeiltua peräkkäin. Näin saattaa myös löytyä tietona se että joku kategoria saattaa olla vaikeampi kuin muut. Esim. meillä saattaa olla marjat hankala kategoria löytää sopivaa. Todennäköisesti seuraavaksi kokeillaan mieluummin hedelmiä eikä marjoja.

Riisi ja maissi ovat ravintoarvoltaan aika köyhiä verrattuna esim. hirssiin tai tattariin. Mä annan pojalle hirssiä tai tattaria aamu- ja iltapuuroina. Riisiä olen käyttänyt lihakasvissoseaterioissa.

Rasva- tai öljylisällä ei ole kiirettä ennen 1 ikävuotta. Mutta jos vauvan kasvu on selvästi alaspäin mennyt käyrillä, rasva/öljylisä voi olla tarpeen ennen sitä.

Kokeilujen kanssa on hyvä ottaa kuitenkin sen verran "löysin rantein", että jos esim. sopivaa viljaa/lihaa ei heti löydy, niin sitten sitä ei löydy. Pääasia on löytää lapselle sopivia kiinteitä ja iloita niistä. Lapsi pärjää kyllä suppeamallakin ruokavaliolla ja ottaa useimmiten kasvun kiinni sitten kun sopiva vilja/liha on löytynyt =)
 
Jonnakar: Teitkö myös aprikoosisoseen itse vai valmissoseena? Me kokeiltiin jossain vaiheessa sitä, mutta neiti ei suostunut syömään. Tosin oli silloin alkuvaiheessa, kun ei juuri mikään mennyt alas.

Joo, toi Neocate-korvattavuus helpottaa elämää (ja visalaskua). :/

Mä tarjoan edelleen pääosin vaan 2x kiinteitä päivässä; lounaan ja päivällisen. Välipalaa yritetään sit kun ehitään jotain hedelmää/marjaa kokeilla. Nyt tosin ollaan 2 pvää kokeiltu riisipuuroa aamulla, joten se on nyt se kolmas kerta sitten. Tosin nyt en tiedä kumman huomenna pudottais hetkeksi pois, tuon riisipuuron vai possun...

Ahmutar jo laittokin hyvää listaa noista kokeiltavista. Sen voin kertoa että meidän neiti sieväselle ei mene alas parsakaali eikä kesäkurpitsa. Parsakaalia kun ei saa ihan siloiseksi... Otin sit riskillä ton Muksun kukkakaalisoseen; on niin siloista eli helppoa syödä. Sillä meidän syöminen sit lähti kunnolla käyntiin.
Lihaa ja viljaa meillekin neuvottiin seuraavaksi etsimään, kun kasvukäyrä näytti hieman kääntyneen. Ei mitään paniikkia vielä, mutta kuulemma alkaa jo näkyä että ravintoa tarttis lisää.

Allergialääkäri sanoi, että perunaa voi kokeilla sitten siitepölykauden jälkeen ja aloittaa esim. Oolannin pakasteperunasta. Miksiköhän just siitä; tietääkö kukaan?
 
oliskos tuo possu sellanen liha millä alotella?
Ja mitä possun osaa ootte käyttänny? ulkofilettä? Ja mitenkäs sen sais tarpeeks mössöks? meneekö pamiksilla? Kun en oo koskaan kokeillu :D
Jos meinaan ekaks kuiteski koklais jotain "tavallista" lihaa,et ei het noita lampaita ja poroi.
 
Possu on siitä hankala aloitusliha, että jos lapsella sattuisi olemaan paha vilja-allergia (josta ei vielä edes välttämättä ole tietoa), possujen syömä rehuvilja saattaa oireiluttaa vaikka itse possu sopisi.

Mulla on tarkoitus kokeilla possua sitten kun tiedän sopiiko lapselle esim. vehnä. Musta tärkeintä oli ensin löytää jotain sopivaa lihaa, jotta turvataan lapsen kasvu ja ravitsemus. Tämän vuoksi kokeilin ekaksi tuota uuden seelannin lammasta, jota muuten löytyy ihan Pirkka-tuotteenakin jauhelihana.

Pakastus ja keittäminen eli kaikenlaiset käsittelyt vähentävät allergeenin "voimaa". Mä kokeilin perunaa omana pakasteena bataatin kanssa pakastettuna ja peruna on näin ainakin meille sopinut.
 
Joo, tuo possu oli ehkä virhe minulta. Toiveikkaana ajattelin, kun lääkärikin mainitsi sen listassaan. Mutta jos se nyt osoittautuu pahikseksi, luulen sen olevan just noiden rehujen takia. Imetysdieetin aikana puklailu meinaan hieman väheni, kun lopetin viljat.

Ahmutar: Saako tuota Pirkka-lammasjauhelihaa ihan valmiiksi pakattuna lihatiskeiltä?

Mä laitoin muuten ihan possun jauhelihaa, eikä sitä tietty ihan mössöksi saanut. Mutta suht pieneksi kuitenkin, että kyllä se kukkakaalin sekaan hyvin möyhennetynä sit meni alas. Varmaan sama tuon lampaan jauhelihan kanssa... Täytyis hankkia bamixiin se tehoterä, kun ei tullut paketissa. Mistähän senkin sais ostaa...
Siskoni joskus keitti jotain lihaa miljoona tuntia, ennen kun sai siitä tarpeeksi mureaa muhennettavaksi. Siksi uskon, että jauheliha menee paremmin mössöksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piija:
Ahmutar: Saako tuota Pirkka-lammasjauhelihaa ihan valmiiksi pakattuna lihatiskeiltä?

Mä laitoin muuten ihan possun jauhelihaa, eikä sitä tietty ihan mössöksi saanut. Mutta suht pieneksi kuitenkin, että kyllä se kukkakaalin sekaan hyvin möyhennetynä sit meni alas. Varmaan sama tuon lampaan jauhelihan kanssa... Täytyis hankkia bamixiin se tehoterä, kun ei tullut paketissa. Mistähän senkin sais ostaa...
Siskoni joskus keitti jotain lihaa miljoona tuntia, ennen kun sai siitä tarpeeksi mureaa muhennettavaksi. Siksi uskon, että jauheliha menee paremmin mössöksi.

Pirkka uuden seelannin lammasjauhelihaa saa K-kauppojen ja CityMarkettien (siis Keskon kaupoista) pakasteltaista. Se on sellaisessa pienessä pahvilootassa. Siellä on usein myös sitä Pirkka poron jauhelihaa (on pelkkää poron lihaa, suolatonta yms.).

Kun lisää sitä keitinvettä soseutusvaiheessa, sekin auttaa saamaan lihasta mahdollisimman sileää.


 
Kohta palaa pinna... :(

Kävin neuvolassa: paino edelleen -17 käyrällä. Kysyin sitten ruokailuun ohjeita ja ainoa ohje oli et ruokailun täytyy olla kivaa (tämä oli hyvä ohje) ja sekoita siihen ruokaan öljyä niin saat enemmän kaloreita menemään. Siihen mihin ruokaan? Se täti ei yhtään kuunnellut!! Ja tietty ehdotti kaikkea sellasta mikä tässä tilanteessa ei käy (hänen mielestään lapsella ei ole mitään vaivaa koskaan ollutkaan siis ei allergiaa tai reflkuksia). Mm. kokeile ruusunmarjaa jne. Ja älä anna makeaa sosetta niin peruna uppoo paremmin. Ja ei noi hedelmäsoseet oo kovin ruokaisia, anna kasviksia mieluummin. Ruokaisuudesta en tiedä, mut kasviksissa ei kyl oo kaloreita sitäkään vertaa kun jossain persikassa :|
Ja "voi, kun sitä maitoa menee noin vähän" (nyt siis 8 dl/vrk).
Ei tämän ikäisten pitäisi juuri yöllä enää syödä, istuttaa ei saa edes sylissä ennenkuin suojarefleksit toimii paremmin, ei saa sylissä myöskään seisottaa koska on vielä jaloissa tarttumisrefleksi, pitää pitä lattialla mahallaan (siis alkaa kova huuto kun laittaa mahalleen, selällään viihtyy kyllä ittekseenkin jonkin aikaa) jne. Niin, ja sitten vielä sitä että miksi teillä ei ole enempää noita ruokia vielä kokeiltu? Siis mehän aloitettiin pääsiäisenä ja mun mielestä meillä on aika paljon (vähän liikaakin) maisteltuna kaikkee.
:headwall: :headwall: :headwall:
 
Miten on mahdollista,että nuo neukkutädit joka puolella yhtä urpoja? :headwall: :headwall:
Mäkin oon niin loppu siihen meiän akkaan :kieh:
Luppis toisesta korvasta vaan ulos kaikki samantien :hug:

Meillä tyttö päätti taas alottaa lakon :eek: menny toi neocate aika huonosti tänään eikä bataattiakaan tietenkään syönyt kun sen 2tl.

Minkäs verran piijan tytöllä neocatea menee päiväs?
Meillä kuin ihan maksimi 750ml..eiks se oo aika vähän? Vaik tietty toi neocate on paljon ravitsevampaa ku nan/tutteli..

Luppis Missä te käytte allergialääkäril? ettekös te asunutkin pk-seudul vai muistanko ihan väärin :ashamed:
 
Sellanen tuli vielä mieleen,että ois kiva kuulla teidän vauvojen mittoja :)
meidän neiti syntyessään 3870g ja 52cm. 6kk neuvolas 7,5kg ja 68,5cm..roimasti mennää vissiin miinus käyräl,mut en oo siitä ressannu VIELÄ :ashamed: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja krisu:
Sellanen tuli vielä mieleen,että ois kiva kuulla teidän vauvojen mittoja :)
Veit sanat suustani. Meillä poika syntyessään 3780 g ja 50 cm. Nyt 6 kk neuvolassa 7500 g ja 70 cm. Ja -17 pituus/painokäyrällä niinku jo pari kuukautta.. :(
Soitti sitten se lastenlääkärikin: Zantacia vaan ja mielellään taukoja pitäen aina välillä :LOL: Joo, ja arvatkaa vaan, pidänkö ihan heti. Lehahtelu ei kuulemma ole allergiaoire.. että kaikkea vaan kiinteitä kokeilemaan. Tosin sanoi et ei niillä ole kiire vielä kun kerran kasvaa hyvin (!). Kontrolli elokuussa.

Onneksi on ensi viikolla allergialääkäri. Pikkujätissä on käyty, siis kerran aiemmin, nyt varmaan käydäänkin vaan siellä. Ja Liisa Kuikalla on siis käyty. Tykkäsin eka käynnistä, saas nähdä, kuinka ensi viikolla.

Meillä menee muuten NANnia toi 8 dl/vrk eli 750 ml NC:a on aika hyvin musta, sen verran meilläkin meni sillon reilu kuukausi sitten. Ja kun krisu tyttö on kyseessä, niin oletus on et syö vähemmän ku poika. Tosin meillähän ollaan tiputtu jo käyriltä et ei kantsi meidän poikaan verrata.

Neuvolatäti sitten lopuks kysy et millon halutaan tulla seuraavan kerran, johon vastasin et ihan sama. Kysy et tuutteko kuukauden päästä vai vasta 8 kk lääkärineuvolaan. Ja vastasin et ihan sama mulle. Mennään nyt sitten 6 viikon päästä siihen lääkärineuvolaan. Mitä mä turhaan käyn tädin juttusilla pahoittamassa mieleni.
:p
 
Moi!

Meidän neiti oli syntyessään 3,3kg ja 50cm ja 6kk neuvolassa 7,16kg ja 65,9cm. Että pieniä täälläkin ollaan, mutta tasaisesti on kuitenkin kasvanut omalla käyrällään. Toisaalta kyllä kai tuolla allergialla ja suolisto-oireilla on vaikutusta. Itse synnyin ennen aikoja ja kilon pienempänä, mutta olin tässä vaiheessa jo isompi tyttö...

Me asutaan kans pääkaupunkiseudulla ja käydään Tuomelalla Itiksen Pikku-Jätissä. :)

Neocatea meillä menee nykyään 700-900ml/vrk. Jotenkin tuntuu, että on nyt vähentänyt sen juomista kun parhaimmillaan meni 1000ml. Mutta toisaalta ruoka-annokset on vähän isompia (n puoli purkkia menee kukkakaalia ja maissia kerralla). Että mun mielestä tuo 8dl on aika hyvin... Meillä ei ainakaan kerralla mene yleensä 100ml enempää; joskus illalla voi mennä 120ml mut toisaalta joskus menee vaan 50ml... (ja kallista Neocatea valuu viemärirotille, kun ei neiti osaa sanoa paljonko milloinkin haluaa juoda)

Meillä ei olla tänään puklattu vielä =) . Koputan puuta... Possua en antanut nyt lounaalla lainkaan, mutta riisipuuroa annoin aamulla. Katotaan nyt pari päivää näin.

Toi neuvolan täti kuulostaa kyllä painajaiselta. Ei meilläkään kauheesti allergioista tiedetä tai refluksista eikä muakaan kovin vakavasti siellä alussa otettu, mutta mähän teinkin sitten oma-aloitteisesti näitä diagnooseja (ahmuttaren ja Nallepuhin avustuksella :) ) ja sitten mentiin yksityiselle. Mutta muuten onneksi meidän neuvolan täti on oikein kannustava ja positiivinen ja neuvoo minkä pystyy. =)
Meille on sanottu, että saa sylissä istuttaa jos kerran itse nousee istumaan. Mut ei muuten, esim syöttötuoliin tms. Enkä laittaskaan kun ei selvästi ole lapsella siinä hyvä olla ja on niin kovin pienikin siihen vielä :eek:

Muuten, meillä neiti joi jossain vaiheessa ruoan päälle vettä pullosta, mutta pari viikkoa sitten alkoi vesilakko. Eikä juo sitten millään.... yritin hörpyttääkin, mutta ei. Pää kääntyy siihen malliin, että ei siinä auta pyristelyt. Mitäköhän keksisi?... Onneksi kakka on nyt kuitenkin kulkenut joten kuten...
 
piija: Meillä on ny nokkamuki in. Siis ilman mitään taikamuki juttuja. Oon antanu sen ittensä lotrata aina mukilla syönnin jälkeen, tuntuu olevan todella kivaa =) ja vaatteet kastuu mut menee sitä vettä kyllä kurkustakin alas.
Meillä menee kerralla maitoa 50-130 ml, useimmiten tasan 100 ml. Eli aika monta kertaa syödään päivän aikana. Ja kiinteitä tuo 2 tl paitsi sitä persikkaa 1/2 dl kerralla. Oon nyt siis kolme kertaa päivän aikana tarjonnu, neuvolatäti meinas et sen viis kertaa vois...................

En mäkään muuten oo asntanu ku sylissä istua sen minkä punkee istumaan ja siis välillä seisomaan. Mut ei sais kuulemma antaa niin tehä. Ei sen puoleen ei kyllä viihdykään pikiä aikoja istuenn eli ei oo vielä sen aika mut kai sitä voi tosiaan sen antaa istua, minkä itse tahtoo ja jaksaa. Selkä pysyy kuitenkin ilman tukeakin jo suorana.
 
Kaikki vauvat näyttäs sitten olevan samaa kokoluokkaa..ei mitään jättiläisiä,mutta ihan normi kokosia miun mielestä..sanoo ne käyrät sitten mitä vaan. :D

Meillä kyllä istutaan sylissä :eek: kun ei muuten viihdytä,vauva asento ollu jo muutaman kuukauden ihan out :LOL: syödessä vaan kelpaa olla niin.
Eikä meille siitä olla neuvolassa sanottu mitään(ihme?) ja mikäli oon nyt oikein ymmärtäny niin sylissä istuminen ei oo istuttamista,kun siinä kuitenkin tuetaan vauvaa kainaloitten alta tai käsistä. Mutta muuten meillä ei kyllä vielä istuta,kun oon koittanu esim.lattial ni kumoon kellahdetaan heti.

Meillä menee tuota neocatea kerralla 100-200ml ja 5kertaa päiväs syödään. Sosetta oon nyt antannu 2kertaa päiväs,kun sitä menee kerralla niin huonosti...eli alotettiin siis suoraan sillä 2kertaa päiväs tyylillä,onkohan ok? Kun kuitenkin typy jo sen 6kk,niin täytys alkaa sitä sapuskaa saamaan.
 

Yhteistyössä