Luppis&Krisu&Piija

Löysin vastikään nämä sivut ja mietin josko saisin liittyä mukaan keskusteluun... Meillä on esikoinen 8.5kk. Allergia/ruoka-aineherkkyys alkoi 6vkon iässä ja sillä tiellä ollaan. Vaihtelevasti on menty eteenpäin ja välillä on tuntunut olevansa ainokainen ruoka-rajoituksia miettivä koko suvussa. On joutunut selittämään ja vääntämään rautalangasta monille ihmisille -ja nyt totesin että en jaksa enää. Olen siispä ollut tilanteestamme hiljaa suurimmalle osalle sukulaisia. Totean vaan että hyvin menee..

Mutta, jospa palaisin alkuun ja hiukan kertoisin alkutaivalta... Lyhykäisesti tilanteen laukaisi oma antibioottikuurini, jonka jouduin syömään kun Poikamme oli 2vkoa. Sain pahan tulehduksen epparihaavaan ja antibiootti 10päivää. No maitohappobakteereita syötiin molemmat, mutta kun antibiootti loppui, alkoi pojan masuvaivat. Oireilee suolistolla, iholla ja itkulla. Neuvolan mukaan kakka sai olla vihreää, tulla 10x/pv ja itku oli koliikkia. Ihottuma kuitattiin hormoninäpyiksi. Itke kokeilin maidotonta dieettiä ja se auttoi hetkeksi.. oireet kuitenkin hiipi takaisin...No Pikkujätissä käytiin yksityisellä allergialääkärillä ja imetysdieetti alkoi laajentua. Ihottumat helpottikin heti kun pois jätettiin maito,muna,kala,soija, kotimaiset viljat, sitrushedelmät, pähkinät, nauta, broileri ym ym. Otettiin verikokeet, joissa ei vasta-aineita näkynyt. Näin pienelle ei suositeltu muit testejä, pelkkää välttämis/altistus kokeilua. Ja tällä tiellä ollaan oltu nyt kohta 7kk. Pakan sekoitti kiinteiden aloitus 5kk iässä. Ja silloin vaihdettiin antioksidanttiklinikalle Rauli Mäkelän hoitoon.

Täs välissä on ollut paljon takapakkeja -unettomia öitä ja itkua, mutta jaksettu on. Dieetti on edelleen päällä ja imetystä on jatkettu. Lääkäri on ollut sitä mieltä että sitä jatketaan vielä, jos vaan poika on lähes oireeton. Ens viikolla kontrolli ja katsotaan mihin suuntaan jatketaan.

Kiinteitä meillä on nyt viime aikoina löytynyt;
kalkkuna, nzlammas,bataatti,kukkakaali,ruusunmarja,mustikka,maissi, riisi, hirssi, rypsiöljy,omena ja päärynä. Epävarmoja on iso liuta kokeilussa "kerranviikossa" tahdilla... Näitä on banaani,kesäkurpitsa,persikka,vadelma,peruna,porkkana

Ja suurin osa näistä sopii vain keitetynä ja pakastettuna -pelkkä keitto tai pakastus ei yksin riitä. Viimeisin nokkosihottuma tuli tuoreesta vadelmasta. Salapoliisintyötä. Imetysdieettiä ei olla purettu paljoakaan. Lihat on nautaa lukuunottamatta saatu takaisin itselleni. Mutta viljojen kokeilu päättyi siihen että poika itki kainalossa koko yön ja masu oli turvonnut ja kosketusarka -ja nyt on kokeilut vähäksi aikaa stop. Yritämme kerätä voimia...

Olen hiukan lueskellut teidän muiden taivalta ja olisi mukava päästä mukaan :) Ei tunne olevansa niin yksin tämän asian kanssa. :)
 
Tervetuloa vaan joukkoon! Tuli noista antibiooteista mieleen, että minulla oli myös synnytyksen jälkeen antibioottikuureja muistaakseni ainakin kaksi ja niiden jälkeen ongelmat alkoivat. Mä syytän vähän niitä kuureja myös. Toisaalta annoin kuurien aikana maitohappobakteereja, joissa oli maitoproteiinia, olen myös miettinyt herkistyikö maidolle siinä sitten. Kaiken näköistä jossittelua olen siis minä ehtinyt harrastaa, vaikka aika hyödytöntä se nyt on. Jos en olisi imettänyt ja antanut vaan Nannia kuurin ajan, sitten varmaan jossittelisin, ettei olisi pitänyt antaa korviketta, kun siksi lapsesta tuli allerginen. Ei pitäisi ajatella liian syvällisesti :/

Tuosta Rauli Mäkelästä, mitä lisäravinteita hän teille määräsi käyttöön (vai määräsikö ? Itse olen periaatteessa ihan kiinnostunut hänen työstään ja eräs tuttuni käyttikin joku aika allergista lastaan hänen vastaanotollaan ja oli ihan tyytyväinen. Ikävä kyllä heidän lapselleen ei sitten kovin moni valmiste sopinutkaan. Lähinnä mietin, että olisiko hukka reissu, jos listalla on paljon valmisteita, mitkä on jo kokeiltu ja sopimattomaksi havaittu. Meillä on lähinnä painittu epäsopivien maitohappobakteerien kanssa, kun ei sopivaa oikein tahdo löytyä. Nyt on onneksi suolison bakteerikanta saatu hiukan paremmalle tolalle liian monen antibioottikuurin jäljiltä.
 
Täällä oon kanssa mietiskellyt ja pohdiskellut syytä tuohon pojan allergia/ruoka-aine herkkyyteen. Oon saanut muutamilta tutuilta kuulla kuinka oma raskauden aikainen pähkinän syönti olisi tän aiheuttanut ja toisaalta oon kuullut että lapsi on pidetty liian "pumpulissa" ettei ole saanut vastustuskykyä -tosi fiksuja sanoja näiltä ihmisiltä ja varsinkin kun nää tuli ihan siellä alkuvaiheessa kun itsekin tosi paljon pohdin syytä -itseäni ja antibioottikuurejani syyttelin eniten... No nyt oon tullut siihen tulokseen että varmaan osaltaan geeniperimässä on taipumusta (sekä itsellä että miehellä pientä allergiaa) ja sitten saattoi olla että se antibiootti laukaisi sen... -nää on kyllä niin mystisiä...

Niin, Raulin luona ollaan nyt reilut kolme kuukautta käyty. Ollaan oltu tyytyväisiä. Alkuun aloitettiin sillä että itse vähensin sokerin aivan minimiin ja pojalle prosymbiofloria. Lisäksi itse sain vitamiini ja hivenainekuurin sekä maitohappobakteereita, koska ne menee sitten rintamaidon kautta pojalle. Tuo prosymbioflor oli juuri sen takia kun takana oli antibioottikuuri, niin ei voitu aloittaa symbioflor1:stä. Seuraavalla kerralla aloitettiin sitten varovaisesti tuo sbf1 ja edettiin ohjeiden mukaan sbf2:seen. Molempien aloituksesta tuli aluksi vatsavaivaa ja tosi varovaisesti aloitettiin. Nyt ollaankin siinä vaiheessa että alotetaan lopetteleen ilmeisestikin tätä kuuria. On kestänyt tän reilut 3kk...

Ai niin, ja ekalla kerralla sain itse ohjeeksi ottaa vitamiini-hivenaineiden ja maitohappobakteerien lisäksi jotain valitsemaani kalaöljyvalmistetta -eli rasvahappoja olis pitänyt lisätä. Tosin poika itki yöt läpeensä kun aloitin sen joten siitä oltiin kaksi kuukautta tauolla. Nyt oon pystynyt syömään normaalisti rasvahappoja -niissä on kuulemma kalan proteiineja sen verran että saattoivat pahimmassa vaiheessa ärsyttää pojan mahaa.

Meillä on ens viikolla kontrolli ja aletaan miettiä noita maito, vilja ja soija-altistuksen ajankohtia. Tässä kun viimeksi kokeilin näitä omaan ruokavaliooni takaisin, niin ihottumat ja vatsavaivat alkoi heti. Eli kaippa ne pitäisi tässä vaiheessa testein testata tai altistaa -kun kohta olis edessä tuo imetyksen lopettaminen .. maito on vähentynyt niin paljon, että vain toisesta poika suostuu enää juomaan. Ostinkin imetysteetä -ja ihmettelin kuinka poika vääntelehti ja peppu punoitti -tarkistinpa imetysteen huolella ja siellähän se syypää oli -ohramallas... Se oli taas niitä hetkiä kun tunsin itseni maailman tyhmimmäksi äidiksi... :)

Hedelmäsoseista -oon kanssa itse tehnyt osan lähinnä päärynästä ja omenasta sekä mustikkaa. Keitän ja pakastan pieniin annoksiin. Ongelma on ollut tosin siinä, että mustikkakin pitäis keittä ja pakastaa ennenkuin antaa -onko teillä muilla ollut tällaista että raaka/tuore/pelkästään keitetty ei sopisi? Purkkisoseista käy muutamat ja tuo Hipp omena-päärynä ja muksun päärynä on olleet ne yleisimmät mitä oon antanut reissun päällä :) On aina haaste tehdä reissuille ruuat mukaan, kun kaupasta ei liharuokaa saa valmiina... Kuljetatteko te muut pakasteina ruokia mukananne?
 
Meillä ei nuo Symbioflorit sopineet yhtään, nyt on kaksi aloitusyritystä tehty Prosymbioflorilla ja molemmilla kerroilla oli pakko lopettaa, kun tuli liikaa oireita. Meillä kävi aika pitkään DSS Junior, joka nyt on tauolla. Sillä saatiin onneksi häädettyä Clostridium Difficile, joka oli päässyt valtaflooraksi suolistossa. Meillä oli tosi vaikeaa löytää esim. sopivaa D-vitamiinia ja eka vuosi reilusti meni pelkillä Neocaten vitamiineilla. Sitten löytyi Dee-tabletti, joka käy ja annan sitä murskattuna. Onneksi kaikki ravintoarvot on aina olleet tosi hyviä, ihme lientä se Neocate ilmeiseti. Koska ruokavaliossa ei ole mitään hyvää rasvaa, on käytössä ollut jo aika pitkään Eye-Q, jota sietää pieniä määriä. Siinä ei ole annosta kovin isoksi uskallettu nostaa, vaan ollaan pidetty se aika varovaisena, ettei vaan allergisoituisi sillekin.

Meillä ollaan harrastettu noita itsetehtyjä soseita, koska kaupan eväistä ei oikein sopivaa löydy. Kuljetan mukana pakasteet ja muut eväät ja omistan jo aika monta erilaista kylmälaukkua :D Kyllähän se matkustusta hiukan rajoittaa tai ainakin pitää suunnitella etukäteen hiukan huolellisemmin. Autolla liikutaan paljon ja mulla onkin tupakansytkäriin sopiva kylmälaukku.
 
Tervetuloa Lyytimamma ja Pohjolan neito!

Meikäläisellä tämä aika on tosiaankin kortilla nykyään, ei meinaa ehtiä keskittyä tähän ketjun lukemiseen/kirjoittamiseen. :|

Tuo peruna on jostain syystä semmonen, josta aina meillekin muutamat sukulaiset sanoivat, että kai sä nyt olet sille perunaa antanut.... :kieh: :kieh: Kyllä mua alko kiehuttaa jossain vaiheessa. Ja teen samoin kuten te muutkin, eli en enää nykyään puhu neidin ruoka-asioista ellei joku ihan väkisin kysele. Sittenkin yritän päästä vähällä kommentoinnilla.

Mäkin olen joskus miettinyt mistä meidän neidin allergiat voisi johtua. Sai heti sairaalassa lisämaitoa, kun mulla ei sektion jäljiltä ihan heti tullut riittävästi, joten voihan se ollut osaltaan vaikuttamassa. Toki on varmasti myös perinyt minulta allergisen taipumuksen, koska itse olen koivu-allergikko, joten eipä sille sitten mitään voi... aina ei mene tuurit kohdalleen. :(

Mä olan myös tämän raskaan kiinteiden alkutaipaleen jälkeen alkanut vannoa tuon pakastamisen ja keittämisen nimeen. Mitä enemmän "käsitelty", sitä parempi...

Meidän omaa napaa sen verran, että neiti joutui heti ekalla työviikollaan sairaslomalle... :/ Eli yskä paheni sen verran, että lääkäri määräsi kotihoitoon pariksi päiväksi. Alkava korvatulehdus ja keuhkoputkentulehdus ja tietenkin antibiootti :eek: :kieh: :eek: No, vatsahan siinä menee sekaisin kun ei meille ole tuota maitohappobakteeriakaan löytynyt. TAAS menee kokeiluaikaa hukkaan ja kukkakaalisosevarastot sen kun ehtyvät... Meillä on nyt siis rotaatiossa Muksun kukkakaalisoseen lisäksi Oolannin perunasose, NZlammas, banaani ja ruusunmarja. Kesäkurpitsa ja bataattikin ilmeisesti tippuivat pois. Quinoaa kokeiltiin yhtenä päivänä, tuli puklu vielä saman päivän aikana, mutta vaan yksi. Muuten ei ole kyllä enää puklaillut ollenkaan, että en sit tiedä.... Mut ei voitu siis kokeilua jatkaa, kun tuo antibiootti sekoitti pakan jälleen kerran.
Mut neiti oli kyllä niin kipeä, että pakkohan siihen jotain oli saada.

Nyt en muista mitä kaikkea oli kirjoiteltu, että sori kun ei vastaile ihan kaikkeen... Taidan painua pehkuihin, kun neiti vielä nukkuu suht levollisesti.

 

Yhteistyössä