Maaliskuiset 2018 *lokakuussa*

Nyt on rakenneultra yritys kaksi takana :LOL: Kaikki oli oikein hyvin eikä raskausdiabetes ollut vielä vaikuttanut pieneen. Sain vahvistuksen omalle vahvalle sukupuoliaavistukselleni. Hauska huomata, miten oma vaisto oli oikeassa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: lloyd
Huh, eipä ole ehtinyt kirjoitella tänne.

Meilläkin oli viime viikolla rakenneultra ja siellä oli kaikki kunnossa :) . Pikkuveli sieltä on perheeseen matkalla, siellä hän hengaili kädet ja varpaat otsalla :D . Vähän meinasi olla vaikeaa saada kaikkia mittoja, kun hepulla oli koko ajan naamalla ne raajat, mutta onnistui sitten kuitenkin. Nyt sit julkistettiin asia somessakin, niin ei tarvi aina hävetä, kun näkee jonkun pitkästä aikaa ja se huomaa mahan :ROFLMAO:. Istukka oli etuseinässä, niinku arvelinkin, liikkeitä ei siis navasta ylöspäin tunnu, kun se mötikkä on siinä edessä, vaan lähinnä alhaalla tuntuu kutittelua.

Hankintoja oon tehnyt lähinnä vaatteita muutaman ja niin hommattiin me tuplarattaatkin... Aika paljon on tallessa tai saadaan kavereilta, mutta turvaistuinpalapeli on vielä tekemättä ja menee vissiin uusiksi kaikkien kolmen istuimet, auts mikä rahanmeno! Mut ei muuten mahdu kolmea takapenkille millään. Sitteri tarvii hommata myös ja leikkimatto, mutta muuten ei taideta kauheesti mitään tarvita.

Rattaat vai kantoliina -kysymykseen vastaan, että ehdottomasti molemmat! Tai jos ei liinaa, niin reppu :) . Ite oon niissäkin sitä mieltä, että molempi parempi :D . Mulla on molempien kanssa vaunulenkeillä ollut hätävarana reppu tai rengasliina vaunujen alakorissa sinne päälle 1v tienoille, koska sit kun vauvalla on mennyt vaunuissa hermot (kaikki vauvat ei oo vaunuissanukkujia...), niin sen on voinut ottaa kantovälineeseen rauhoittumaan.

lloyd + otus rv 21+2
 
Tänään oli rakenneultra. Kaikki mitat mitä saatiin, niin oli Ok. Mutta kaveri köllötteli niin takana tiukasti, että sydämestä jäi mittoja ottamatta. Istukka kohdun yläosassa. Kaverin päämitta oli vähän isompi ja muutenkin. Ensimmäisessä ultrassa sanoi samaa jo, että pitkä kaveri. Mutta ei ne laskettua aikaa alkanut muuttaa.. kun kysyin sukupuolta, ni jalat oli ristissä ja oltiin jo yliajalla. Kätilö oli katsovinaan, et olisi poika, mutta se ehkä sit varmistuu huomenna. Ehkä nyt uskaltaisi alkaa hommaa jotain...

Sain huomiselle heti uuden ajan, kun olen haaveillut äkkilähtöjä, kun nyt olisi mahdollisuus ja, jos kaikki olisi kunnossa. Mut mun maha ihan sekaisin! :(Johtuneeko tästä kaikesta stressaamisesta ja irtisanoutuminen ja kaikki... toivottavasti helpottaisi! Elän niin kropallani kaikkea. Olisi helpompi jos vollottaisi vaikka menemään. :LOL:

Kaarina 20+1
 
Hei. Kertokaas te kokeneemmat mitä kaikkea olisi hyvä hankkia ennen lapsen syntymää ja mitä pian sen jälkeen. Eli mitä kaikkea pitää kirjata ostoslistalle :giggle:

Listalla tällä hetkellä:
- Vaunut (Millaiset on hyvät? Yhdistelmät?)
- Pinnasänky (Mitä nukkumisjärjestelyitä teillä on vastasyntyneen kanssa?)
- Hoitopöytä + alusta
- Turvakaukalo
- Pyyhe
- Vaatteita
- Lämpöpussi olisi ilmeisesti aika hyvä maaliskuuvauvalle?
- Vaippoja
- Sitteri (onko tästä suositusta minkä ikäiselle hyvä? o_O)
- Hoitolaukku
- Harsoja
- Kaikki muu tilpehööri mitä ei ole äitiyspakkauksessa (KUTEN???)
- vauvan kylpyamme

Nimimerkillä ensikertalainen hädässä tän tavaramäärän kanssa ja kaikkea ei kehtaa kysellä kavereilta :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä molemmat lapset ovat olleet niin haastavia pieninä joten pyrin siihen, että hankinnat on tehtynä ennen syntymää. Jokainen hankkii ja tarvii vähän omannäköisiä tarvikkeita, mutta meillä on tai aiotan hankkia:
- yhdistelmävaunut
- kaukalo
- pinnasänky ja sänkyvaatteita (yöt vauva nukkuu meidän välissä, mutta päikkäreiksi)
- unipesä
- sitteri
- kantoliina
- hoitoalusta
- punkka
- vaatteita, vaippoja, tutteja, desinfiointiaine, vanulapppuja, topspuikkoja, d-tippoja (vai saiko ekan pullon neuvolasta..?), pesuöljy (oliko öljyä Liberolauku
ssa?) jne.
- itselle siteitä, maidonkerääjiä, tissilappuja (mikä niiden nimi on), pumppu
- +mitä äitiyspakkauksesta tulee

Varmasti jotain unohtui, mutta nuo nyt ainakin.

Lily79 rv 21+1
 
Meillä molemmat lapset ovat olleet niin haastavia pieninä joten pyrin siihen, että hankinnat on tehtynä ennen syntymää. Jokainen hankkii ja tarvii vähän omannäköisiä tarvikkeita, mutta meillä on tai aiotan hankkia:
- yhdistelmävaunut
- kaukalo
- pinnasänky ja sänkyvaatteita (yöt vauva nukkuu meidän välissä, mutta päikkäreiksi)
- unipesä
- sitteri
- kantoliina
- hoitoalusta
- punkka
- vaatteita, vaippoja, tutteja, desinfiointiaine, vanulapppuja, topspuikkoja, d-tippoja (vai saiko ekan pullon neuvolasta..?), pesuöljy (oliko öljyä Liberolauku
ssa?) jne.
- itselle siteitä, maidonkerääjiä, tissilappuja (mikä niiden nimi on), pumppu
- +mitä äitiyspakkauksesta tulee

Varmasti jotain unohtui, mutta nuo nyt ainakin.

Lily79 rv 21+1
Mikä on maidonkerääjä ?
 
Ainakin babybox.fi jos tilaa sen boksin (saa noutaa Lastentarvike-liikkeestä) taitaa olla tuttipullo.

Meillä ei oo pinnasängylle ollut tarvetta ennen kuin 1-2v, tää pienempi ei oo tainnut ikinä nukkua siellä :D . Mut nää on tosi perhekohtaisia juttuja, että mikä tyyli kellekin sopii. Meillä on vauvat nukkuneet vieressä, siitä on ollut helppo hoitaa yöimetykset väsymättä itse liiaksi.

Sitterinä meillä oli viimeksi TinyLove Rocker Napper, joka oli alkuun semmoinen kehto ja siitä sai semmoisen istuimen sit muokattua. Pieni nukkui päiväunia siinä kehto-osassa ensimmäiset kuukaudet, oli kätevä kun sitä pystyi eri huoneeseen siirrellä.

Liivinsuojia kannattaa hommata etukäteen, useimmilla sitä maitoa tulee alkuun aika reilusti sitten, kun tuotanto lähtee käyntiin. Toisaalta mä en ekan kanssa niitä juuri tarvinnut. Sit en tokaakaan varten hommannut ja sen kans olikin sitten ihan eri tasolla maidontuotanto :D. Kestot on mukavampia, mutta pahimpana aikana käytin kertiksiä kans (ja öisin tungin harson liiveihin :D ), kun ois saanut olla joku sata paria niitä. Siteitä on kans hyvä olla valmiina kotona. Jälkivuoto usein rauhoittuu muutamassa päivässä niukemmaksi, että kauheaa määrää ei semmoisia megavaippoja kannata etukäteen hankkia, yksi paketti riittänee.

Maalisvauvalle näkisin ite tärkeänä pehmoisen villahaalarin, se äitiyspakkauksen villahaalari on vastasyntyneelle valtava ja paremmin sopii sit syksyllä vasta. Samoin villakypärämyssy lämmittää, mutta ei hiosta. Vauvaa tykkään muutenkin pukea villaan, joten pari villabodya oon ostanut. Jos sisällä on viileä, niin vauva pysyy paremmin villassa lämpöisenä. Samoin sellainen turvakaukaloon laitettava lämpöpussi on hyvä, niin ei tarvi vauvaa topata kaukaloon niin kovasti ja sen voi sit sisätiloissa avata, niin vauvan ei tule niin kuuma. Mulla on hankinnan alla myös Ruskovillan silkkimyssy vastasyntyneen koossa, mikä laitetaan jo sairaalassa päähän. Vähän semmoista pientä luksusta toiselle, kun on syntynyt, se on aika rankkaa kuitenkin :) .

Ite ostin esikoista odottaessa kaikenlaista vauvanpesunestettä ja talkkia ja voidetta jos jonknlaista ja sit saatiin hyväihoinen vauva, jonka kans ei tarvittu niistä oikein mitään, joten tuommoisia ei kannata hirveästi etukäteen hankkia. Niitä saa kuitenkin mistä vaan marketista, jos tulee tarvis ja rasvata voi ihan oliiviöljylläkin tai sit lanoliinirasvalla, jota on muuten nännejä varten elintärkeä olla olemassa. Purelan on vähän edullisempi merkki sitä, Lansinoh on kalliimpaa ja sitä usein neuvolassa tms. suositellaan. Se siis hoitaa niitä nännejä, jotka voi alkuun olla aika kipeät, kun ovat imetykseen vielä tottumattomat.

Suosittelen lämpimästi myös imetystyynyä, siinä saa ergonomisemman imetysasennon, niin ei mene niskat niin jumiin. Monet kyllä pärjää ilmankin, mut ite oon kokenut tosi hyödylliseksi sen. Toiset tykkää raskausaikana jo nukkua sellaisen kanssa, jos on epämukava olo :D .

Meiltä puuttuu lähinnä turvakaukalo ja sitteri noista isommista. Ja isosisaruksille tarvii jotain pientä lahjaa keksiä "vauvalta" :). Ja sit haluan ne sellaiset Baby milestone -kortit, ei sellaisia noiden isompien vauva-aikana ollut :D . Ja vauvakirja :). Paljonhan sitä voi monenlaista hommata sitten vauvan synnyttyäkin, pieni vauva tarvii lähinnä vaatteita, vaippoja ja äidin :D .

lloyd + otus 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Tuut1kk1
Tuo lloydin mainitsema Tiny Love Rocker Napper on ihan ykkönen! Meillä esikoiselta tallessa, on käynyt tässä välissä eka kaverin kaksosilla ja sitten seinänaapurin vauvalla lainassa. Me käytiin aina saunassakin niin et tyyppi pötkötteli tossa vempaimessa kylppärin puolella (meillä on lasiovi) ja saatiin rauhassa löylytellä :D muutenkin ihan huippu äänineen, valoineen ja tärinöineen.

Hyviä listoja oottekin tehneet. Meillä ei tarvittu (onneksi ei siis hommattukaan) esim. hoitopöytää, en olis ees osannut hoitaa kakka-asioita muualla kun kylppärissä jossa vesipiste (hoitotaso sit pyykkikoneen päällä) ja olis vienyt turhaa tilaa. Rintapumppua mietin ja mietin mut en tarvinnut enkä hommaa nytkään ellei tuu pakkoa. Pinnasänky koottiin vaan oli vaan kaman kerääjänä kunnes n. 10kk alko nukkua siellä, nyt ei varmaan jaksa heti edes koota :D Muuten varmaan aikalailla samoja tarpeita kun teillä muilla! Onneksi kaikki suunnilleen säilössä valmiina..
 
  • Tykkää
Reactions: lloyd
Hyviä listoja tosiaan! Sain monta ihan uutta vinkkiä pohdittavaksi :)
Meillä on aika paljon tarvikkeita vielä hankkimatta. Onneksi saadaan paljon käytettynä... Aloitin kuitenkin jo siitä "tärkeimmästä" - tilasin eilen tapetit lastenhuoneeseen :D heh...
 
Nää listat on hyviä, itsekin ensikertalaisena ihan ulapalla, että mitä oikeasti kannattaa hankkia etukäteen ja mitä sit vasta tarpeen mukaan. Tekisi mieli ostaa vaan pakolliset heti ja jättää muut härpäkkeet vauvan tulon jälkeiseen aikaan, mutta toisaalta sitten vauvan tulon jälkeen sitä ei niin vaan lähdetäkään shoppailemaan...

Tasan viikon päästä on rakenneultra, jos siellä on kaikki hyvin, niin sitten aletaan varmaan hankkia juttuja. Tähän asti on ostettu vaan muutamia vaatteita. Vieläkään ei liikkeitä kauheasti tunnu, joten hermostuttaa tosi paljon, että onko kaikki masussa kunnossa :oops: Mutta sydän siellä sykkii edelleen, joten ehkä istukka vaan blokkaa tuntemukset :love::love:

Muuten ei tänne kuulu mitään ihmeellistä. Liitoskivut on yltyneet, jos pidemmän istumisen jälkeen lähtee kävelemään, niin pimpero on ihan tulessa. Saa nähdä minkälaiset tuskat vielä tulee kun raskaus etenee pidemmälle...

Jesy + pikkukaveri 19+1
 
Kiitän myös viisaampia näistä listoista! Meillä on myös ensi viikolla rakenneultra, ja sen jälkeen olisi tarkoitus alkaa tehdä näitä suurempia hankintoja, kuten turvakaukalo ja vaunut yms. Samoin tuleva lastenhuone saa uudet pinnat :love: Luultavasti seinät saavat aika neutraalit värit, mutta silti tuntuu että sukupuolen tietäminen helpottaisi kaikkia valintoja. En tosin pidä termistä "poika- tai tyttölupaus, ei se mikään lupaus ole kun lähinnä arvio :p

Mulla on tullut vähän selkäoireita myös, kun esim makoilee sohvalla töiden jälkeen, tuntuu ettei mitenkään pääse siitä ylös kun alaselässä tuntuu jokin "lukko". Samoin koiria lenkittäessä tulee silloin tällöin vasemman puolen iskiasoiretta. Jotenkin säälittää mun mies kun se joutuu vauvan synnyttyä ottamaan enemmän lenkkivastuuta noista karvalapsista, kun tähän asti esim aamulenkit on tehty 50/50 ja illan pitkät lenkit joko yhdessä tai minä yksin. Toivottavasti kumpikaan koirista ei tuu mustasukkaiseksi minun huomiosta :(

Odottaako muut jo äitiyslomaa? Musta tuntuu että oisin jo ihan valmis jäämään kotiin ja valmistautumaan vauvan tuloon. Tämä pimeä vuodenaika ei yhtään helpota sitä että mukavinta olisi vaan hommailla kotona kaikessa rauhassa.
 
Täältäkin suunnasta kiitosta listoista. Näin ensikertalaisena sitä ei voi aavistaakaan mitä kaikkea tulee tarvitsemaan.

Tänään oli se päivä, jolloin neuvolasta saatiin todistus. Pääsee hakemaan jo äitiyspakkausta ym. Aika kivaa!

Isyyspakkauskin alkaa olla ihan viittä vaille valmis! Taitaa puoliso yllättyä isänpäivänä kun saa ison yllätyspaketin.

Oloissa ei edelleenkään valittamista. Kun ei oo koko raskauden aikana mitään koskaan ollukaa ni sama linja jatkuu edelleen. Onneks vauva on sen verran vilkas tapaus että ilmottelee olemassa olostaan jatkuvasti potkuilla jotka jo mieskin tuntee.

hoo# + masuasukki 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Hauska kuulla kuinka samoja tapoja muillakin on. Meillä myös sitteri raahataan suihkuun/saunaan, että näkee vauvan. Vauva nukkuu kutakuinkin eka vuoden meidän sängyssä imetysten sujuvuuden vuoksi. Meillä hoitopöytänä toimii kodinhoitohuoneen taso niin pyllynpesut yms. on helppo hoitaa.

Sitteriä mietin jonkin verran, että otetaanko tuo Tiny Loven Rocker Napper vai Baby Björnin Balance Soft. Päädyin Baby Björniin. Kummastakaan ei ole itsellä kokemusta ja molempia kehutaan.

Pregnancy brainit on täällä valloillaan. Teen niin typeriä juttuja.. Ostin mm. Britaxin kaukalon ja telakan vanhana kun ajattelin, että on kätevää, että toisessa autossa on telakka valmiina. En ajatellut ottaa kaukaloa käyttöön.. noh, meidän oma kaulalohan on Gracon :cautious::whistle::LOL:

Lily79 rv 21+2
 
Heippa!

Kiva kuulla kaikilta hyviä ultrakuulumisia, onnea kaikille niistä!

Kiitos tosiaan noista "mitä hankkia vauvaa varten" -listoista, itsekin ensikertalaisena vähän ulapalla että mitäs kaikkea sitä nyt tarvii. Me haluttaisiin päästä mahdollisimman vähällä, siis tietenkin kaikki tarpeellinen hommataan mutta ei ihan kaikenmaailman tilpehööriä. Ostaa sitten vauvan jo synnyttyä lisää jos hoksaa jotain mitä tarvii.

Nyt on vauvan liikkeet alkanu tuntua jo ihan urakalla, varsinkin iltaisin kun käy nukkumaan niin melkoinen potkiminen alka mahassa. :D Vielä liikkeet ei tosin ulospäin näy tai tunnu, niin mies ei vielä ole saanut "omaa osaansa". Rakenneultrassa silloin näkyi, että istukka on etuseinässä niin se selittää sen miksei niitä liikkeitä oikein ole tuntunut.

Mullakin olisi tarkoitus tehdä isänpäiväksi miehelle yllätyksenä pieni isyyspakkaus. Ajattelin sen viedä mun vanhemmille etukäteen jemmaan ja kun isänpäivänä mennään minun isiä moikkaamaan niin samalla annan sitten miehellekin yllätyspaketin. :p

Tänään 21+4 :)
 
Me vähän puolivahingossa tehtiin hankintoja :LOL: kerroin töissä työkavereille raskaudesta ja siinä samassa yks työkaveri sano haluavansa päästä eroon vauvakamoista. Ostettiin sieltä babybjörnin sitteri, kasa käyttämättömiä tutteja ja tuttipulloja ja kuolalappuja. Kaupan päälle saatiin vielä pussillinen vaatteita, suihkuun sellanen härpäke joka estää veden menon silmiin ja parit kengät. Koko hommasta maksoin 35e :eek: toivon salaa et muiltakin työkavereilta löytyis vielä vanhoja tavaroita. En oikeen nettikirppareilta uskalla ostaa :ROFLMAO:

Liikeet tuntuu nyt päivittäin ja aika selkeinä. Istukka on myös edessä niin se vähän vaimentaa. Välillä sivuille tulee sellasia potkuja et tuntuu mahan päältäkin :love: töissä on ihana istua ja hymähdellä itekseen ku toinen touhuaa ja möyrii :LOL: oon niin rakastunu tohon pikkumieheen. Toivottavasti menis loppuraskaus myös hyvin.

Rosmarin & toukka 23+1
 
Täältäkin pikaset ultrakuulumiset. Kaikki pienellä niinku pitääkin. Takaseinäistukka, että ei ihme että liikkeet tuntuu niin hyvin. Nytkin kätilö totes että anturiinkin kyllä potkut tuntuu. Ja sukupuolikin saatiin tietää. :)
 
Meillä kun ei imetys ole ollut itsestään selvää kummankaan lapsen kohdalla, niin varaan suoraan pari tuttipulloa ja äidinmaidonkorviketta kaappiin. Ei tarvi sitten turhaa stressata, kun tietää, että pienelle on varmasti syötävää.

Täällä vieläkin reilusti aikaa rakenneultraan. Oikein ole uskaltanut sitä ajatellakaan vielä. Toivottavasti kaikki olisi hyvin. Oletteko muuten ottaneet tai ottamassa influenssarokotteen? Pitkän harkinnan jälkeen päädyin sen ottamaan, vaikka yleensä en sitä ole ottanut.
 
Mä oon hankinnoissa aikalailla "vähemmän on enemmän" -linjoilla. Aika pienillä hankinnoilla tulee toimeen, ja meillä kun on aika pienet tilatkin niin en halua liikaa härpäkkeitä pyörimään ympäriinsä. Eikä rahaakaan ole varsinaisesti ylenmäärin. Aikalailla noissa muiden tekemissä listoissa on tullut kaikki olennainen! Sit kannattaa muistaa että vauvan syntymän jälkeen tulee kaikenlaista lahjaa tuttavilta ja yleensä ristiäis-/nimiäislahjojakin tulee. Esikoisen syntymän jälkeen saatiin niin paljon vaatteita lahjaksi, ettei tarvinnut puoleen vuoteen ostaa yhtäkään vaatekappaletta (mikä oli toisaalta vähän tylsääkin :D )

Me ei olla tehty vielä mitään hankintoja. Tekis kyllä mieli jotain jo hankkiakin mutta ei oo ollut liiemmin aikaa ryhtyä sanoista tekoihin. :D No, yhden bodyn ja housut olen ostanut sentään.

Mä otan influenssarokotuksen. Oon aiemmin suhtautunut niihin aika nihkeästi, mutta viime vuonna jouduin työn takia ottamaan (pakko siis oli ottaa) eikä siitä onneksi mitään haittoja tullut. Lisäksi viime raskaus avasi silmät sen suhteen mitä kaikkea vakavaa raskausaikana sairastetty paha virusinfektio voi aiheuttaa. Meidän viime kerralla menettämällä vauvalla siis luultavasti oli alusta asti mennyt kehitys pieleen, mutta yksi mahdollisuus jota ei voida täysin poissulkea, on että joku virus olisi aiheuttanut vauriot. No, mulla ei silloin ollut tavallista flunssaa kummempaa, joten syy ei ehkä ollut mikään virus, mutta joka tapauksessa suhtaudun nyt varauksella kaikenlaisiin pahempiin tauteihin ja siksi aion sen influenssarokotuksenkin ottaa.
 

Yhteistyössä