Maaliskuiset 2018

@mannanen mulla edellisessä odotuksessa neuvolalääkäri arvioi, että viikkoja on jo ainakin 12 tai reippaasti yli eli pisti vauhdilla varaamaan np ajan, että ehtii ajoissa....noo sinne, kun pääsin ultraan nii viikkoja oli vaan 9. Oli mukamas kohtu niiin iso. Ja sama lekuri meinas, että kaikki vaivat johtuu siitä kun mulla on jo niiin monta lasta eli siis 2 ja masussa yks...
 
@Edith_87 huippua, että kyytiläisellä on kaikki hyvin (y) se vuoto voi johtua vaikka mistä muusta.
Mulla esikoista odottaessa raskaus huomattiin vasta 12 viikolla, kahdet kuukautiset tuli vielä odottaessa. Eka merkki oli joka aamuinen oksentelu koiraa lenkittäessä. Nyt ei onneksi ole sitä.

Sikiöseulonnasta.. Itse meinasin osallistua vain ultraan, lapsivesipunktioihin en. Oon ihan neuroottinnen alatietulehdusten suhteen. Kärsin aika ajoin VTI ja kahdesti sairastanut kohtutulehduksen sekä esikoinen syntynyt tulehduksen vuoksi ennenaikaisesti, joten ei varmaan ihan aiheeton pelko. (Tai sitten oon vaan hullu :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:)
 
Olinpa yllättynyt, kun eilen soitin neuvolaan ja antoi ajan jo tämän viikon torstaille:rolleyes:
Omien laskujen mukaan tänään on rv 4+5:)
Vähän jännittää, kun edellisestä ekasta neuvolasta on 4,5 vuotta:D
Mulla oli vähän samat fiilikset kun eilen soitin ajan, ja huomenna jo neuvolaan menen :) 8+5 neuvolan laskemana huomenna siis.

Minäkin huomasin huhtikuisten ketjun :)

Huih, olipa kuumottavaa kun mun vanhemmat kävi äsken kylässä ja hakemassa mun 9v:n mökille mukaan. Tuntu kokoajan että äiti jotenkin huomaa!
 
@Edith_87 huippua, että kyytiläisellä on kaikki hyvin (y) se vuoto voi johtua vaikka mistä muusta.
Mulla esikoista odottaessa raskaus huomattiin vasta 12 viikolla, kahdet kuukautiset tuli vielä odottaessa. Eka merkki oli joka aamuinen oksentelu koiraa lenkittäessä. Nyt ei onneksi ole sitä.

Sikiöseulonnasta.. Itse meinasin osallistua vain ultraan, lapsivesipunktioihin en. Oon ihan neuroottinnen alatietulehdusten suhteen. Kärsin aika ajoin VTI ja kahdesti sairastanut kohtutulehduksen sekä esikoinen syntynyt tulehduksen vuoksi ennenaikaisesti, joten ei varmaan ihan aiheeton pelko. (Tai sitten oon vaan hullu :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:)
Tarjotaanko sun kotikunnassa punktio vaihtoehtona seulontoihin?
Mää osallistun seuloihin, eli verikoe+niskaturvotus. Muistakin näin. Yhdessä raskaudessa oli kohonnut riski verikokeen perusteella johonkin trisomiaan ja meille tarjottiin mahdollisuus lapsivesipunktioon..siitä kieltäydyttiin koska lapsi näytti ultrassa normaalille, joskin laskettuaika muuttui yli viikolla. Lääkäri oli tuolloin sitämieltä että kohonnut riski -tulos johtui väärään aikaan otetusta verikokeesta.
Muoks* syntyi terve tyttö.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ei uni oikeen maistu ja väsyä ja uupumusta pukkaa. Päivät pärjää kuvotuksen kanssa mut kun pitäis kympiltä illalla alkaa töihin niin eka työtunti menee vessassa ravaamiseen ja yökkimiseen. Tuliskin jotain joskus ylös niin varmaan helpottais sillä sitten toi paha olo. Mikään terveellinen ei edelleenkään oikeen mee alas ja vaihdellen mikään epäterveellinenkään. Moodswingit ja hieman alakuloinen ja innoton olo jotenkin, varmasti väsymys vaikuttaa aika paljon olotilaan. Tänään aattelin käydä nyt kävelyllä väsymyksestä ja heikotuksesta huolimatta.

Eilen kylässä kävi puolison vanha tuttu 6 v. poikansa kanssa ja voi että olin kyllä ihan fiiliksissä että "kohta" meillä saattaa oma vipeltäjä olla täällä pyörimässä :love:

Me aateltiin osallistua kaikkiin mahdollisiin seuloihin mitä vaan saa ja otetaan kyllä lisätutkimukset jos jotain kohonnutta riskiä löytyy.
 
Tänään oli meillä eka neuvola. Höpistyä tuli pitkä tovi mutta eipä se tätä sen todellisemmaksi muuttanut :D ootan kovasti ultraa, ehkä se konkretisoi tämän asian. Täällä on menossa arviolta rv 7+4 eli parin viikon päästä käydään labroissa ja siitä vielä hetki eteenpäin ultraan. Täällä ultrataan rv 11-13 ja ultraan tulee kutsu, joten pitäisi malttaa odotella. Toisaalta mikäs tässä odotellessa ja paisuessa :D nesteitä kertynyt niin että farkut kiristää.
 
  • Tykkää
Reactions: rubikinkuutio
Ihanaa, kun tänne on tullut positiivisia ultrakuulumisia! On se vaan ihmeellistä nähdä alkio ja syke, varsinkin jos esikoinen kyseessä. :love:

Täällä väsymys vaan voimistuu. Viime yönä 9,5h unet ja silti pitkin päivää meinaa nukahtaa aina kun on paikallaan. :ROFLMAO:

Perjantaina olisi juhlat, jossa paljon miehen sukua paikalla. Otan taas holittoman kuskin roolin, mutta silti pelottaa että moni arvaa tai epäilee. o_O Täytyy yrittää pysyä naama normilukemilla.

Ylihuomenna eka neuvola :love: Ja nyt siis rv7+0 varhaisultran laskujen mukaan. On kyllä hullua, että täälä on jo huhtikuisten ketju! Ihana kun aika kuluu.
 
Hei! Olen ollut salalukijana jonkin aikaa ja nyt ilmottaudun mukaan. LA neuvolan laskujen mukaan 7.3. eli viikkoja kasassa 7+. Vointi on ollut melko hyvä, minkä vuoksi raskaus tuntuu epätodelliselta. Esikoisen kanssa monta vuotta sitten en osannut hermoilla, mutta nyt en oikein osaa vielä nauttia. Haluaisin päästä jo ultraan saamaan varmuuden, että kyytiläinen on matkassa.

Onko muilla ollut toispuoleista, tuikkailevaa kipua? Minulla tuntuu vasemmalla puolella alhaalla silloin tällöin nipistystä, joka ei varsinaisesti satu, mutta tuntuu ja nostattaa pelkoja mm. kohdunulkoisesta. Esikoisen odotuksesta on niin kauan, että tunnen itseni aivan ensikertalaiseksi ja kaikki jännittää :D

Mukavaa, kun on vertaistukiporukka! Onnea kaikille odotukseen!
 
  • Tykkää
Reactions: rubikinkuutio
@Iimaka mullakin on ollut ennen plussaa ja myös nyt viime aikoina vasemman puoleista vatsakipua. Jostain luin että normaalia olisi, mutta silti hermostuttaa kohdunulkoisen mahdollisuus :cautious: Onneksi mulla ei oo mitään vuotoja, pari kertaa pyyhkiessä on jäänyt vaaleaa rusehtavaa paperiin mutta ei muuta.

Huomenna vapaapäivänä aion soittaa neuvolaan, kääk. Tänään mittarissa 5+0 eli varsin alussa mennään. Menisipä aika nopeammin!
 
Mullakin noita vihlaisuja alavatsalla, kummallakin puolella. Joka raskaudessa pahempina tuntuneet.. samoin ku loppuraskauden tuikkaisut..
Väsyttää mutta en usko että helpolla tulee uni, jännitän vähän aamuista neuvolaa :/
 
Tänään soitin itekin neuvolaan :X3: Mullahan taitaa olla myöhäisin LA tässä ryhmässä, neuvolatäti puhelimessa laskeskeli että se oliskin 30.3. :LOL:
Eli ihan alussa ollaan, 4+5 näyttää Preglife. Pitkiä viikkoja kun neuvola-aika vasta vajaan neljän viikon päästä! Mitenkähän pysyn järjissään, pitkiä viikkoja :eek::ROFLMAO: Mutta silloin päästään myös ultraan, neuvolatädin sanoin "katotaan montako siellä on"... :LOL:

Joku mainitsi alakuloisuudesta, mulla kans eilen meni ihan itkeskelyksi ja masisteluksi kun olin illan yksin kotona ajatusten kanssa... Oon muutenkin hyvin tunteikas ja herkkä hormonihouruille, miehellä ei kyl tuu oleen helppoo... :ROFLMAO:
 
Moi taas!

@iiel hyvä kun jomotukset poistuneet, varmaankin alun kasvukipuja. Siis todella inhottavia nämä repäisykivut!

Mulla myös viime odotuksesta on jo 6 vuotta :eek: ja en muista kyllä tämmösiä oireita... ei voi edes yskästä et viiltäis jommalla kummalla alavatsalla, saati pitkällään vaihtaa kylkeä jne. Pahoinvointia ei myöskään ole ollut kahdessa edellisessä! Oonko tullu vanhaks?? :D:eek::D (32vee)

Tervetuloa @Iimaka!! Ja onnea kuitenkin vaikka ei enää niin "tuore" juttu olekaan. Kirjotinki jo nuista repäisykivuista, olisko samoja kun sinun tuikkivat kivut? :love:

@Suikku1 Sama ongelma juhlien kanssa...:sick: koko elokuu on melkein buukattu täyteen (omatoimisestikin) kaikenmaailman juhlia ja kekkereitä ennen kuin tuli tieto että odotan. Nyt varmasti "jään kiinni" jo näin alussa :censored:

@Pupiini73 Kahvi ja nestevajaus nostaa sykettä ainakin minulla. Kokeile juoda vähän extraa et huomaako eroa.

Onnea ultrakuulumisista! Oon vähä kade kun saa itse vielä 2vkoa odotella :confused:

Epätodellinen olo on joo koko raskaudesta, en oikein oo sisäistänyt. Enkä oo oikein miehellekään osannu puhuu mitään mistään oireista tai fiiliksissä. Nyt tiedostaessani ihan ajatuksella juttelin oireista et tulisi vähä konkretisoitua tätä asiaa. Ja pitäs kai sit listallekin uskaltautuu eli:

25.3 Uuna 32v. P-KKS (3.lapsi)

 
Mä en millään malttaisi odottaa perjantaita. Vaikka ultrattiin jo kaksi viikkoa sitten, niin jotenkin toi eka neuvola on sitten se konkreettinen juttu. Jos sieltä sais neuvoja tähän ruokahaluttomuuteen ja "nirsoiluun".

Tuntuu että meillä puoliso on enemmän tohkeissaan, sanoi jo, että haluaa olla jokaisella käynnillä mukana. Kahden vuoden yrittämisen jälkeen olisi varmasti toki kuka vaan. Ja luulen että tuo miehen ammatinvalinta lisää innostusta :LOL: mun puoliso on siis kouluttautunut lastenhoitaja. Ja sille tää on vielä eka raskaus.

Toivon vaan, että tää olis mullekin eka Normaali raskaus. Edellinen ei ollut mistään päästä normaali, jättää tiettyjä kammoja.
Yritti jo 23 viikolla pihalle, mutta sairaalassa vuodelevossa ja tipassa saatiin pysymään 28+4 sisällä. Sen jälkeen pikkutyyppi vietti 7viikkoa vielä osastolla. :( tästä on siis jo kauan, se tyyppi täytti toukokuussa 11v..
Mutta jännitys jäi..

Missä vaiheessa ootte ajatelleet kertoa sukulaisille? Meillä on varmaan vaikea pitää salassa, koska mä oon aina tilaisuuden tullen juonut litrakaupalla kahvia ja ruoan kanssa lasin punaviiniä, jos on tarjottu. Nyt kahvi ei uppoa ja viini on kielletty. Oon ollut nyt kolme viikkoa sitten käymättä kylässä kenelläkään :censored: tulee hieman mökkihöperöksi. Onneksi on ollut täällä flunssa niin on voinut sanoa ettei halua tartuttaa ketään.
 
@Tuut1kk1 mulla on kans välillä vasemmalla puolella pistävää kipua, joka menee aika nopeasti ohi. Veikkaisin sen olevan keltarauhanen joka pistelee. Ainakin eilen gyne sellaisen bongasi vasemmasta munasarjasta eli ovulaatio oli sieltä lähtenyt. Myös oikealla puolella tuikuttaa välillä, vaikka raskaus on todetusti juuri siellä missä pitää.

Eka raskauteni oli kohdunulkoinen ja siinä en saanut kuin himmeän haamuplussan. Niukkaa punaista vuotoa oli viikon verran niin, että koko ajan jotain tuli. Sitten alkoi yhtäkkiä toispuoleinen pistävä kipu mikä siis oli ihan kokoajan. Ja siitä kivut voimistuivat kolmen päivän kestäväksi koviksi kivuiksi. Ja koko ajan toispuoleisesti niin että särky säteili alaselkään ja reiteen. Samaan aikaan vuoto voimistui kokoajan kunnes kaikki tuli itsellää pois (onneksi). Eli kyllä sen kohdunulkoisen huomaa :) Jos ihan kokoajan särkee toispuoleisesti ja tiputtaa samaan aikaan niin eikun lekuriin.
 
  • Tykkää
Reactions: *Louhi*
Hei ja tervetuloa kaikille uusille!

Olen lukenut kuulumisianne säännöllisesti, mutta kirjoittaminen on tuntunut jotenkin vaikealta. Yritän nyt jotain kirjoittaa ja kertoa kuulumisia.

Minulla on siis neljä lasta (10/10, 1/12, 9/13 ja 11/15), ja tämä ihmisenalku on viides lapsemme. Kaikki aiemmat raskauteni on hoidettu äitipolilla valtavan kohtukuolemapelon vuoksi, ja niin hoidetaan tämäkin syyskuusta eteenpäin (ensimmäinen aika on tullut jo postissa). Kohtukuolemaa en ole joutunut kokemaan, mutta minulla on raju hyväksikäyttötausta lapsuudesta, enkä vieläkään pysty uskomaan, että kehoni voisi tuottaa jotain tervettä ja elävää.

Pelot ovat tälläkin kertaa aivan järkyttäviä, ja sen vuoksi pääsin käymään kaupungin ultrassa maanantaina. Siellä sykki hienosti kasvaneen alkion sydän. Mutta vaikka kaikki oli hyvin, pelkään silti. On tämä kamalaa :(. Sen jälkeen, kun lapsi on maailmassa, pelot ovat onneksi aina helpottaneet.

Niille, jotka murehtivat sitä, ettei ole pahoinvointia, voin lohduttaa teitä: minulla on siis jo neljä lasta eikä pahoinvointia ole ollut juuri ollenkaan.

Vielä Facebook-ryhmästä. Voisin nyt liittyä mukaan, mutta en muista osoitetta, mihin piti lähettää pyyntö. Voisiko joku laittaa osoitteen?

Helmitoivo ja vauva, 8+4, 5. lapsi, OYS
 
Viimeksi muokattu:
@Uuna Sama juttu täällä, kaikki kinkerit sovittu ennen raskautumista. :confused: Tekisi mieli ilmoittaa vaan kaikille että en osallistu mihinkään ja linnoittautua turvalliseen kotiin. :ROFLMAO:

@Helmitoivo tervetuloa mukaan! Onpa ikävää, että menneisyyden traumat on aiheuttaneet tuollaiset pelot. :( Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Hemmetti, meillä miehelle on tullut joku masisteluvaihe. Hän stressaa nyt ihan kaikesta. Osaako hän olla hyvä isä, pystyykö tarjoamaan lapselle kaiken tarvittavan, pärjätäänkö taloudellisesti jne jne jne. Aika kireä ilmapiiri välillä, kun mua ärsyttää tommonen jossittelu. Olen sitä mieltä että jokainen varmasti on omalle lapselleen paras vanhempi ja vanhemmuuteen kasvetaan mm. tämän raskausajan myötä. Ei kukaan ole täysin valmis heti. Hohhoijaa. :cautious: Kai tuollaiset fiilikset sitten välillä kuuluu asiaan varsinkin kun esikoinen tulossa.
 
Kiitos @Edith_87 kun kerroit kokemuksesi. Ei mulla onneksi ole kuin ajoittaista tuo vasemman alavatsan vihlominen ja tosiaan ei vuotoa, mutta jotenkin sitä vain ajattelee aina pahimman kautta. Kaikki on vielä niin uutta ja tuoretta ja vaikka suuri osa raskauksista menee hyvin niin mistä sen tietää miten itselle käy :( No kyllä minä pääasiassa olen aivan positiivisella asenteella! Luulen etten oo vielä kunnolla sisäistänyt tätä hommaa ;) Puolilta päivin alkaa neuvolan puhelintunti ja mulla on jotenkin ihan huijariolo, vaikka menkkoja ei näy ja raskaustestit näyttää kahta vahvaa viivaa niin silti muka epäilen olenko sittenkään raskaana. Hahah :D onko kellään samanlaista tunnetta?

Me aiotaan kertoa vasta 12. viikon jälkeen vanhemmille ja sisaruksille ja läheisille ystäville sitä mukaa kun luontevalta tuntuu. Saatoin kyllä jo viime viikonloppuna herättää anopin epäilykset kun kieltäydyin viinistä.. äh niin ärsyttävää :D

Tsemppiä neuvolaan @mekkuli81 ja tervetuloa @Helmitoivo ja onnea pikkuisen sydämensykkeestä!
 
@Tuut1kk1 mulla ihan sama homma et epäilen oonko sittenkään vaikka oon jo tehny 2 testii :D
@Helmitoivo tervetuloa mukaan ja onnea odotukseen.
Mä yritin kysellä äitiltä oonko sairastanu vihuri ja vesirokkoo ja tietty se ihmetteli miks semmosta kyselen :) toivottavasti meni mun selitys läpi et kaverin kaa vaa mietittii tommosta :D mieli tekis kertoo totuus mut ei vaan vielä rohkene...viikon pääst on sitte jo eka neuvola käyty :)
 

Yhteistyössä