Maaliskuun Muruset 2012 *Marraskuussa*

möh, täällä alko nyt sit joulustressi. Rakastan joulua, mutta olin niin asennoitunut että tänä vuonna me mennään valmiiseen pöytään vaan kun ei. Eilen selvisi, että tämä(kin) joulu menee meidän residenssissä, mikä tarkottaa siis 7 ihmisen kolmepäiväistä paapomista. Voi huoh. Jouluruuat ostan töistä, sanovat mitä sanovat!!

Paino oli noussut vajaassa kolmessa viikossa kolme kiloa! Neukkutäti sanoi kyllä että joskus vaan tulee sellasia kasvupyrähdyksiä, mutta mä olen kyllä silti vähän huolissani nimittäin viime kerran jälkeen en ihan oikeasti ole syönyt mitenkään päin liikaa, tai musta ei ainakaan tunnu siltä. Jotenka pelkään että nousu on nyt johtunut sitten jostain ihan muusta :( Verenpaineet oli kyllä normaalit, pissa puhdas eikä oo ollu mitään päänsärkyä tms. oireita. Ens viikolla on sokerirasituskoe, toivottavasti siinä ei olis mitään hälyyttävää. Muuten oli kaikki niinkun pitää sf-mitta käyrien sisällä ja kohdunkaula kiinteä ja kiinni :)
Seuraavan kerran thneuvola mulla vasta reilun kuukauden päästä ja sillon oltais sit jo 30 viikolla. Luulin että neuvolakäynnit olis jo tiheentynyt, mutta ei näemmä vielä.
Yks asia särähti mun korvaan th:n puheista, kun satuin mainitsemaan että murunen oli muutaman päivän aika hissukseen tässä taannoin, mutta on nyt ollut taas ihan aktiivinen niin neuvolatäti sano että kyllä näillä viikolla pitäs jo päivittäin tuntea ne liikkeet ja liikelaskenta olis hyvä alottaa. Olin vähän ihmeissäni kun oon lukenu ettei kaikilla todellakaan edes tunnu liikkeet säännöllisesti näillä viikoilla?!?

Onks kukaan muu innoissaan Twiligtista!! Mä oon tällänen ”vanha” hurahtanut höppänä ja liput on ollu taskussa jo ennakkomyynnistä asti :D Sit mennään ukon kans syömään ja leffaan, sain sen houkuteltua mukaan tarjoomalla mätöt, mutta voi olla että kadun sitä vielä kun se kuitenkin ruikuttaa koko leffan ajan miten hänen kallisarvoinen aikansa menee nyt hukkaan.
Sunnuntaina lupasivat lunta tännekkin, en kestä :( Lumi on ihan kiva juttu, mutta en olis pistänyt pahakseni jos se olis tänä vuonna jääny väliin. Mä ajan töihin sellasta pientä metsätietä 30kilometriä ja mulla on ihan onneton pikku-auto, oon jotenkin tosi arkana liikenteessä nyt ja varsinkin sit kun on liukasta.

Mun maha on nyt ensimmäisiä kertoja alkanut oleen vähän tiellä, sellanen puhina ja ähinä käy aina kun teen jotain. Ei se vielä turhauta varsinaisesti, mutta onhan tässä reilu kolme kk aikaa kyllästyä siihen :D

Mahan koosta on tullut hauskoja ja ei niin hauskoja kommentteja, pahin oli kun yks duunikaveri joka ei millään tavalla oo aikaisemmin noteerannu asiaa kysy kerran naama ihan pokerina, että vieläkö mahun tosta meidän duuni n pyöröportista. Ei hele :D Vastasin kyl sit ihan läpällä, että onneks tuolla on toi ajoportti, mutta kyllä vähän pisti omassa mielessä miettiin, että oonko niin iso muka!

Ihanaista viikonloppua rakkaat siskot!

T:Memssi ja pikkarainen 24+6
 
  • Tykkää
Reactions: mesisa
Sunniee ai sukkapuikko ja liitoskivut on sama juttu, ei mulla ollut hajuakaan :ashamed: joka päivä oppii jotain uutta ; )

Pikkumökö kiitti kommentista, käyttökokemukset on aina tervetulleita :) City crossit siis pisteen edellä.

Täällä myös maha on ihan yleinen/avoin arvostelun kohde. Töissä aika monet asiakkaat on asiaa kommentoineet, useammat miehet kun naiset, joka on mun mielestä aika ylllättävää. Monet miehet on alkanut selittään 'omista' raskauksistaan tai kuinka molemmat lapset on tullut laskettuna aikana jne. Yks vanhempi mies tokas vaan että onnea, sieltähän tulee poika.. (poika siis tulossa) Ja taputtelijoita riittää, mä niitä karsastan, mun mielestä vaan lähimmäiset saa koskea, möh.
 
sillon ku ootin edellistä ni yks sellanen n.30v mies tuijotti mua kassalla tosi kauan, olin sillo vielä hesessä, sit kysyin siltä jotain tyyliin mikä juoma?! niin vastaus: "oot sä raskaana?!" ...öö, joo... "mun vaimoki on!" ja sit vastas jotain tyyliin cokis ja tilanne ohi.. tosi hämärä! Sit nyt on tullu yheltä mieheltä kommenttii et (edellinen raskaana ollu jäi just pois töistä) "teillä taitaa olla tuolla ravintolan puolella aika hyvää ruokaa ku yks toisesa jälkeen "lihoo" :D

mä voisin kans skippaa koko talven ja lumen ja pakkasen! vois alkaa suoraan kevät :)
 
H.o.p.e. ei ne mun mielestä ainakaan ole sama asia. Sukkapuikot tuntuu siellä kohdunsuulla, ihan kuin joku kirjaimellisesti yrittäis tunkee suikkapuikkoo sieltä läpi. Liitoskivut taas tuntuu tossa häpyluussa joka on siis tossa ihan edessä, eikä missään "sisällä". Mutta jokainen toki nimittäköön niitä miksi haluaa! ;)
 
Pööppis
Hei, tuli mieleeni huudella Sonskun perään, onko kukaan nähny/kuullu? On mulla saattanu mennä ohikin. Mut eikös hällä ollu ne kriittiset hetket ja viikot käsillä vasta? Toivottavasti kaikki hyvin!


(.) Viime yön unet sitten taas kadoksissa. Voi hemmetti mikä yö. Sydän sit alkoi vielä hakkaamaan väsymyksen vuoks ja vauvakin potkiutumaan mahassa. On kyllä zombie olo :I
Aurinko paistelee, pitäis laittaa hyntyttä niskaan ja painella sessujen kaa ulos paistatteleen, jos se mielikin virkistyis. Päätä särkee hulluna toi väsymys.
 
Pööppis, täällähän minä ja tänään poksahti 24 viikkoa täyteen.

Eilen kävin kontrollissa, tilanne suht ennallaan, paineessa antaa kohdunkaula enemmän periksi. Makuuhoitoa kotona edelleen, olisin "päässyt" osastollekin, mutta koska tilanne on pysynyt samana (suljettua kanavaa 16-23mm, paineessa vähemmän) päätin pysytellä kotipedissä.
Ongelmana on nyt sit, että emättimestä löytyi enterokokki bakteeri ja sen ei todellakaan pitäis olla siell. On vielä antibiootille herkästi resistenttiä kantaa, joten voi olla suonen sisäiset antibiootit edessä jos tämä nykyinen kuuri ei pure. Tämä hoito on siis nyt infektiolääkärin harteilla ja pakko kai se on edes vähän uskallettava luottaa, että tietävät mitä tekevät!

Keuhkojen kypsyttelyyn annettiin eilen eka celestone annos ja kohta tulee entinen työkaveri tuikkaamaan toisen. Sen verran on tämä tilanne epävakaa ettei tosiaan tiedä milloin tapahtuu. Suurin ongelma on nyt jos toi bakteeri pääsee kanavan läpi niin silloin takuuvarmasti menee vedet.
 
Vaunut Me oltas ostettu City crossit jos ei oltas näitä mondialeja otettu :)

sonskulle tsemppejä! :heart:

Unet on täällä ainakin ihan outoja ja nään niitä joka yö :)

Liitoskivut Ovat täällä taas.. Taitaa pötsi ottaa kasvupyrähdystä!

pikkumökö Arvaa vaan alkoko tekeen mieli hesen ruokaa! Nams :p


Tänään siivotessa tuntui "epämukavalta" mahassa, jokohan olis ollu suppareita??

Oon aamun myös yrittäny olla arkkitehti -huonolla menestyksellä! Miehen kans päätettii et alotettas laajennus tässä parin vuoden sisään. Anoppi on arkkitehti niin anto käskyn piirtää sille suuntaa antava talokuva, et mimmonen halutaan. Vähänkö se nauraa kun näkee tän kun en osaa piirtää ovien aukeamis suuntiakaan oikein :LOL: No, tulispahan kakskerroksinen 4-5 makuuhuoneen talo, jossa olkkarissa ihana korkea tila :heart: ja PALJON lapsia! ;)

Ja TAAS POKSUU! Voitteko kuvitella???

kn&tyyne 24+6
 
  • Tykkää
Reactions: Minnarun
Meidänkin vaunuista sais sen tukikaaren irti, mutta kun en osaa (vielä) :D No mut tosiaan kuten Rhonda sanoit, niin onhan tässä vielä aikaa opetella. :) Ja kiitti muuten neuvoista! Arvelinkin, et aikamoinen homma olis irrottaa nuo valjaat tuosta.. tai siis no juu, ei ohjekirjassa edes selosteta sellasesta mitään (niin et siitäkin olisin voinu toki päätellä jo jotain)! :D

Sonsku oon hengessä mukana, toivotaan parasta. En oikein tiiä, mitä sanoa edes. :/ Paljon voimia ja lepoa! :hug:

Huihiui! Mie tein tänään jotain hullua, ehkä. Toivottavasti en saa katua tätä tulevaisuudessa. Menin nimittäin samalla kun lääkäri tutki paikat (kuulemma oikein hyvältä tuntuu sormeen -mitä se ikinä lie meinaakaan:D) niin influenssarokottamaan itteni. :O Ollaan miehen kanssa jo mietitty tuota jonkun aikaa, ja päädyin sittenkin siihen, et otan sen. (Aluks olin, että en varmasti ota, pärjään ilmankin) Mut sit, että vauva ei välttämättä pärjää, vaikka mie pärjäisinkin. Ja toisekseen uskon ja tiedän (luulen ainakin), että se on täysin turvallinen rokotus -sikainfluenssa rokote on kastissaan sit toisenlainen. Näillä perusteilla siis nyt on sit meiät :heart: rokotettu ja suojattu ainakin pahimmalta influenssalta, toivottavasti. :) Mites te muut, käyttekö ottamassa rokotteen?

Hopea ja Alien siirtyy renkaan vaihtoon 23+5
 
Sunniee ja Lyytinen niin mäkin ajattelin että ovat eri asia. no oli nimi mikä tahansa niin molempia on ja voisivat kyllä mun puolesta olla olemattakin ;)

Sonsku kovasti voimia sinne ja toivotaan että antibiootit puree! :hug:

Hopea mä olen kahden vaiheilla tuon influenssarokotuksen suhteen. ensin olin kans sitä mieltä että en varmasti ota, mutta nyt kun olen hieman lukenut aiheesta ja ajatellen nimenomaan että se suojaisi pikkuisen - itsellä ei niin väliä - olen tosiaan kahden vaiheilla... ensi viikolla olisi seuraava nla, siellä tulee varmaan puheeksi joten sitä ennen pitäisi päättä. miten tosiaan muut, ootteko ottaneet?

Raskaana olevien influenssarokotukset
 
Viimeksi muokattu:
Pööppis
Sonsku, Tsemppiä kovasti ja paljon sinne !!!! Voi kunpa kaikki menisi hyvin :hug:

Minä otin sen influenssarokotteen, ihan senKIN takia, että se suoja riittää sinne maaliskuulle ja antaa kallisarvoisen tärkeää immuniteettiä pukkusen ekoille viikoille kohdun ulkopuolella. Toinen syy oli se että JOS JOS JOS sairastuis ite siihen influenssaan, olisi se varma nakki osastolle, sillä viimeks olin 5 pvää vuodepotilaana,enkä ois pärjänny yksin, niin korkeen kuumeen nosti. Että niinköhän se vauva kestäis sitä yli 40 asteen kovaa kuumetta monta päivää. No okei,ei voi tietää,mut just siks otinkin sen, ja kolmanneks mulla on astma ja tavan kuumeflunssatki pistää olotilat lujille, niin viime talvena en sairastunut (sattumaa?) edes kiertoflunssiin,joita työkaverit sairasti, työn puolesta kuitenkin tapasi päivittäin kymmeniä ihmisiä.

Mutta tosissaan jokainen tekee niinkuin oikeaksi tuon asiaan kanssa katsoo. Ketään en neuvo ottamaan sitä, kerroin vain kuinka ite tein ja miks. Ja neuvolantäti oli mulle ainakin ihmeissään, ettei voi ymmärtää, kun suositus on että se raskauden aikana otettaisiin,että miksi ihmiset kammoaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sonskulle jaksamista! Toivottavasti vauva pysyy masussa vielä tovin jos toisenkin ja toivottavasti se bakteeri saadaan pian häädettyä teitä kiusaamasta!!

Minua ihmisten kommentit ja katseet eivät häiritse. Minusta on jopa mukavaa, kun raskaus huomataan ja siitä kysellään. Tai kun vieraat ihmiset muuten vain tulevat juttelemaan. Ja myös jännä huomata, kuinka kasvava maha yhdistää. Tänäänkin asiakaspalvelutilanteessa tuiki tuntematon nainen alkoi jutella ja kysellä koska mulla on la, ja kertoilla omia kuulumisiaan. Hällä la vajaa kuukausi ennen minua, esikoinen tulossa ja ovat uusia paikkakunnalla. Hauskaa, että näinkin voi tutustua ja saada "mammakavereita". :) Pahansuovat kommentit ovat tietenkin asia erikseen, mutta niiltä olen onnekseni välttynyt.

Mulla sama asenne, kuin Epalla, en ota influenssarokotetta. Jos tauti tulee, niin tulee ja sitten kärsitään. Muutenkin vierastan ylimääräisiä "varmuuden vuoksi" otettuja rokotuksia ja vielä enemmän lääkekuurien, kuten antibioottien, popsimista heppoisin perustein. Niihin turvaudun vasta, kun on tosiaan tarvetta. Luotan oman kehon puolustuskykyyn ja kun se pettää, niin sittenpähän sairastetaan. Vakavia tauteja vastaan tietenkin rokotan sekä itseni että lapseni, eli perusrokotusohjelman mukaan mennään.

Moikkamoi!
 
Ainiin, piti kiittää vielä teitä kaikkia ihanuuksia, jotka jaksaa neuvoa idioottia vaununeitsyttä! KIITOS Ehkä mä siihen koppaan päädyn, saan taas jotain metsästettävää huuto.netistä ;) Ja jos nyt semmonen pussi sattuis halvalla nokan eteen niin... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea
Voi ruska miten kaunis vatsa:) miulla on muhkuja ja housuista tulee rajoja on tuota pehmyttä kuitenkin sen verran... tänään taas kaverini ihmetteli vatsani pieuuta kun samalla paino nousee syöksymällä ja sf-mitta huitelee yläkäyrillä :LOL: mut joo vielä ei asiakkaatkaan huomaa varsinkin jos on jonkinlainen takki päällä.

Mariaja: myt olivat poistaneet koetin käydä kurkkaamassa.

ASUNTOLAINA: tällä hetkellä osasta pankeista vaikea saada mut kannattaa käydä kysymässä useammasta. Ja jos nyt eivät anna ni kannattaa jo sitten kartoittaa missä vaiheessa sen voisi saada. Mie oon ollu kotihoidontuella aikoinaan kun asuntolainan saimme mut meillä päin omakotitaloon omalla tontilla ei juuri 100 000 enempää tarvita max 120 000...

Voi mesisa: älä sure kyllä se siitä itselläni meni eilinen ihan päin mäntyä sen jälkeen ja varsinkin kun oma olo on olu kaunis ja hehkeä ja sitten vaaka herätti ja pahemman kerran. Huomen aamuna hakemaan sokerimittarit ja saas nähdämitä sitten.

Suklaanhimo: voi vietävä kuinka paljon sitä voisin syödä mut sattuneista syistä ruokavalio meni remonttiin ja suklaa ei kuulu siihen... :'( no jos yhden patukan kerran viikossa sallisi itselleen. Karkkipäivänä.

Sunniee: älä pelkää se on kuitenkin helpoin hoitaa raskauden aikaisista vaivoista ja varsinkin jos selviää pelkällä ruokavaliolla. Miulla on kanssa noita kipuja alhaalla ja ne on inhottavia kamala paine tuntuu lakerrassa ihan kun halkeis ja jos ne oikein äityy ja käy lepäämään kivut vaan kasvaa ja kasvaa...itkun kanssa siinä melkein saapi olla.

Sonsku: kamalasti voimia reippaasti oot jaksanu levätä kun noin hyvä tilanne yhä...onneks viikot etenee. Voi kunpa tulehdus saataisiin kuriin yleensäkkin tulehdukset lisäävät supistuksia joten ei hyvä ei. Kyllä ne tietää mitä ne tekee... voi kun aika kohdallasi lentäisi :hug:

Ensi järkytyksestä toivuttu eilen masensi sokeritulokset mut tänään jo paremmalla fiiliksellä. Ruokapäiväkirjaa suunnittelen ni hieman on parempi kontrolloida syömisiä sokereita ja painoa.

Minnarun&rinssi 24+1
 
Rokote en ota. Vauva saa käsitykseni mukaan vasta-aineita kehoonsa mahassaolo ajalta ja imetyksen yhteydessä äidiltä.

Tänää käytiin naperon kanssa kerhossa ja paluumatka mulla kesti 45min 25min sijaan kävellä.. repi niin pirusti kylkiä ja emättimen kohilta et piti jatkuvasti pysähtyä ja hengitellä. Tuo on kyllä kurja homma. Toivottavasti helpottanee ajan kanssa.

Paljon voimia sonskulle ja pikkuiselle:)

Nyt tekemään jotain sapuskaa-->

H&mörrykkä 24+4
 
Mä sain käskyn syödä paljon salmiakkii ja lakuja :D Ei tarvii aina montaa kertaa tollasia käskyjä esittää :D
Kattelin tänään aiempia neuvolakortteja ja kuin paljon painonoussu tässä vaiheessa, 1. 10kg ja kokonaisuudessaan melkein 30kg. 2. 5kg - kokonaisuudessa 10kg ja 3. 9kg- kokonaisuudessa vajaa 15kg. Et pikkasen erilaisii kaikki raskaudet painonnousun suhteen :D Saas nähä kuin nyt käy..

Mulla on nyt jokseenkin päänsärky ton äippisloman / vuosiloman suhteen -en tiiä ollenkaan millon alotan / pidän ja pitäs alkaa pikkuhiljaa tietää...mies ei jaksa keskustella ollenkaan asiasta mut on kuitenki sitä mieltä et ois kiva ku loma ois yhtäaikaa ja äippärahan maksupvä ois lähes sama ku palkkapäivä..aaaaargh!! Tai sit vaan en siirtele äippistä mihinkään ja pidän loman sit ku se listaan laitetaan... täytyy kaikesta aina tehä niin vaikeeta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Hopea ja hepuhi
Minä en myös mielellään ylimääräsiä rokotuksia ota, joten en aijo ottaa infulensarokotettakaan. Minä muutekin sairastan hirveen harvoin mitään pientä flunssaa pahempaa, jos kohalle sattuu niin sairastan ja kärsin sen.. Meillä ei ainakaan vielä ees neuvolassa oo kysytty haluaisinko rokotetta.

Sonskulle voimia ja puhalletaan pöpöt pois sieltä. :)
 
Laretzki
influenssa En ottanut sitä, kun terkka viimeksi sitä tarjosi, eikä ruvennut siitä sitten mitään sen suurempia keskutelemaankaan.

Mä en mitenkään tiiä miten saan ajan kulumaan lauantai iltaan asti : / Tänään tehnyt jo vaikka mitä, käynnyt kirpparilla, kaupassa, maalannut vessaa, virkannut sinne ensimmäisen säilytyskorin ja äsken laitoin pannarin uuniin, jonka aion syödä mansikoiden ja kermavaahdon kanssa.. Tuntuu että ilta menee ihan kamalan hitaasti. Noh, pitää huomenna käydä kaupungilla ostamassa kudetta isoihin koreihin, maalata vessan tehosteseinä, tilata sinne seinätarra, käydä neuvolassa ja sit aion ehdottomasti mennä kattomaan uuden Twilightin, koska mies ei sitä luvannut mun kanssa lähteä katsomaan...

Eli kai sitä tässä jotain keksitään.

Lare ja Spyro 25+5
 
Hei vaan kaikille!!
Ilmoittautuisin mukaan tähän maaliskuisten odotus ryhmään=)
Olen lueskellut teidän juttujanne jo jonkin aikaa ja päätin itsekkin liittyä joukkoon.

Eli olen 29-vee kahden lapsen äiti ( poika 01 ja tyttö 03 syntyneet) ja nyt odotan kolmatta lasta. Lastelu aika on 18.3 ja KYS.llä tapahtuu synnytys. Rakenneultra oli 3.11 ja siellä näkyi vilkas ja ihana rakkauspakkaus. Ei haluttu puolison kanssa tietää kumpi tulee. Nyt viikkoja 22+4.

Mulla ollut tosi helppo raskaus tähän mennessä (verrattuna aikaisempiin raskauksiin), mutta häpyluu on ollut tosi kipee viikolta 16 lähtien, mutta nyt vaivannut vähemmän kuin aikaisemmilla viikoilla.

Vauvan liikkeet olen tuntenut hyvin 16 viikolta asti! Masu on valtava, mutta kun ottaa huomioon minun 152cm pituuden, niin ei kai se ole ihmekkään :LOL: Ajattelin myös kysellä samaan syssyyn, jos täällä on muita Kuopion alueen odottajia, niin olisi mukava ihan tutustua. Olen itse juuri valmis Tradenomi, ja jään kotiin kasvattelemaan massua, niin olisi kiva saada tältä alueelta myös kahvi seuraa =)


Aijaa.com - 9073960.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Influenssarokotetta en ottanut itselleni enkä tytölle kun sitä neuvolassa maanantaina tarjottiin. Sitten olisin harkinnut jos olisin töissä ja tyttö hoidossa. Kaikki rokotusohkelman rokotteet otetaan kyllä. En ole ikinä ottanut influenssarokotetta ja sen ainoan keran kun mies otti, niin oli läpi talven vähän väliä jossain pienessä nuhakuumeessa. Sikapiikin otin silloin kun se jylläsi. Odotin silloin esikoista (rv6) ja olin työni takia altis taudin saamaan. Muutenkin saan tosi harvoin edes tavan nuhak
uumeita itselleni.

Mulla meni sitten polvi tänään : / Se ( tai oikeastaan molemmat) on vähän oikutellut joskus aiemminkin, mutta nyt se on sitten ihan tosi kipeä. Aamulla kun kyykistyin jotain tekemään, niin tuntui kuin olisi tungettu nauloja polvilumpion läpi. Nyt ei kestä yhtään kyykkiä tai taivuttaa sitä kovin koukkuun. Napakin on taas särkenyt tänään, ettei olisi tarvinnut enää polven alkaa vihoittelemaan. Kunhan ei nyt vielä iskiashermo jää pinteeseen. Se(kin) vihloo melkein päivittäin, mutta ne on onneksi ihan satunnaisia ja nopeasti katoavia pistoksia. Parempaa huomista odotellessa...

Lauantaina vaunuostoksille ja sitä seuraavana viikonlopouna mahdollisesti kylpylään kahdestaan miehen kanssa :heart:

Niin ja...
Sonskulle ihan hirveästi tsemppiä ja pienelle lisäviikkoja! Toivottavasti antibiootti puree.

Sipsunen & pikkusisko 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: -ruska-

Yhteistyössä