Maaliskuun Muruset 2012 *Tammikuussa*

Hellurei TOOOSIII pitkästä aikaa!!
On ollu niin väsy ettei oo jaksanu täälläkään käydä.

Äippäraha päätös tuli heti joulukuussa kun sairaskassa sai verotiedot. Ja ihan mukava summa sitä tuleekin :) siinä oli kaikki maksupäivät summineen mukana myös :)

Pinnasänkyyn petaria ekaks suunnittelin, mutta muistin sitten ettei sitä saisi olla ihan pienellä vauvalla.. toki isompana sitten varmaan kivempi köllötellä, jos sen hommaa.. :) Pehmusteet pitäisi vielä alkaa väsäileen siihen, kun löytäis jotain kivaa kangasta :)

Alotin talviloman 1.1 ja sillä tiellä olen edelleen, kävin eilen lääkärillä, kun meinaa nuo liitokset kipuilla.. Välillä on ollut niinkin kipeenä että ihan veet valu silmistä kun käveli. Olin loppu vuoden kevennetyssä työssä, mutta nyt sitä ei voitu enää tarjota ja siksipä siis äippälomaan asti oon saikulla :) Jotenki ihana, vaikka en koskaan mikään kotona makaaja oo ollutkaan..

Seksihaluja ei hirveesti löydy.. Piti kuitenkin yks ilta miehen mieliksi vonkia, kun toinen rukka ei oo pitkään aikaan saanu ja jo aivan sääliksi kävi :D Alapäätä se ei multa alkanu ajeleen vaikka ehotin.. Sokkona oon pahimmat turpakkeet poistellu :D

Huomenna olis ultraan meno, kun ei tuo eilinen lääkäri saanu kohdunsuusta mitään käsitystä.. Ihana ku pääsee nyt siihen kun pyysin lähetettä sinne painoarvioultraan sen takia ku mies on ollu hirviä jöötikkä syntyisään, et ei tarttis ihan riskillä lähtä synnytteleen jotaki 5 kilosta "pienokaista". Sokereitaki mittailin tossa 2 viikkoa joulukuussa kun lääkäri alko puhumaan sokerirasituksesta ja minä en sinne aio mennä.. (laatta lentäis heti) sano sitte että voit mittailla ne sokerit ja jos niissä ei mitään oo niin ei tartte sit mennä.. Ja hyvät arvot sieltä tuli, et nou panic :)

Neuvola:30+6
rr 117/70
pissa puhdas
kohdunpohja 27,5
tarjonta pt?
ss:145+
liikkeet ++

lääkäri 32+1
SF-mitta: 30
sydän äänet 140+
liikkeet ++
ja Raivotarjonta :)

Tuon raivotarjonnan takia tuo lantio varmaan kipuileekin yhtäkkiä noin paljon, ku painaa aikamoisesti välillä... kiva ku nuo potkut tuntuu nuissa kylkiluissa aikas kipeesti välillä, mutta koitetaan kestää vielä...

Semmonen kiva juttu tässä paljstu, ku meidän synnärin lakkautuksesta oli syksyllä puhetta.. no se viel on pystyssä ainaski tän vuojen.. noh, eipä siinä ku just 10 viikolla ku on mun laskettuaika se pitää ovensa kiinni HIIHTOLOMAN takia!! Eli me mennään sit ilmeisesti OYSiin synnytteleen jos sattuu niin huono mäihä että vauva just sillä viikolla syntyy.. (ja mun tuurilla just niin käy) HUOH! Ei siinä tietenkään mitään muuten pahaa oo, mut toi välimatka ja sit ku pistävät sieltä kotiin helposti jos paikat ei oo auki niin mukava ajaa joka päivä sinne (75 km/suunta) et joko joko... Voihan sitä tietenki hotellissa olla mut mielummin sitä olis kotona sit... Ehkä ressailen vaan turhaan tätä, mut jotenki niin raivostuttaa...


PÄIVITYKSET:ikä 28 ja poikalupaus

tuplamamma-12 ja "Pauli" rv 32+2
 
Viimeksi muokattu:
Laretzki
Jos minä kirjoittelisin neuvolakuulumisia 33+5:
- paino 97,3kg (97,55), -125g/vk. Tästä oon aika ylpee, voin ehkä sittenkin pysyä 20kg tai alle nousussa, tähän mennessä tullut n. 15 kg.
-RR 138/81
-Pissa --
-Sf 32 cm, lapsiveden määrä normaali, RT, sykkeet 140 ja liikkeet ++

Tänään ollut vähän puuhakkaampi päivä ja oon ihan poikki. Puuhakkaampi tarkoittaa siis yhen hyllyn hakemista, divarin kiertämistä, neuvolaa, vierailijoita, hyllyn kokoamista ja kaupassa käyntiä. Tosiaan oon ihan poikki nyt. Häpyluussa tuntunut kipua aamusta alkaen, mutta totta kai vasta neuvolan jälkeen käynyt tosi kipeäksi, muuten olisin sanonut niistä kyllä neuvolassa. Närästyksestä ja lisääntyneistä supistuksista muistin sanoa, mutta eipä niihin sen kummemmin mitään kommenttia saanut kun ei ole erityisen kipeitä. Kävely hidastuu entisestään tuon häpyluun takia.. :/ Huomenna otankin sitten taas rauhallisemmin, ajattelin ehkä tehdä vanhasta petarista pinnikseen sen reunasuojuksen. Pihi kun olen, niin en ehkä viitsi ostaa kun materiaalia kuitenkin löytyy. Tosin, sen verran pitää kysyä, että mihin kohtaan ne sidonta nauhat pitäisi ommella?!

Saankin alottaa sit jo nyt ravaamisen neuvolassa viikon välein, ens perjantaina jo uudestaan. Kun terkka sanoi, että haluaa ensisynnyttäjien kohdalla tavata useammin jo aikasemmin. Sain myös viimein lähetteen äitipolille, joten nyt odotellaan sitten aikaa vaan synnytystapa arviointiin.

seksi Mulla kyllä mieli tekis, mutta mies on hieman nihkeämpi. Kyllä se sit tykkää kun innostuu, mut yleensä se oon minä joka kysyy, että hei, voisko?

Alapää Summan mutikassa menee, yleensä saksilla vähän siistin ja sit koetan höylällä isompia ottaa pois tieltä :D

Lare ja Spyro 33+5
 
Hei,
Täällä neuvolatäti soitti ylimääräisen käynnin, jossa tuota SF-mittaa seuraillaan. Jos ei ole kasvua tapahtunu niin sitten lähetään ultraan. Hyvä, että seurataan :)
Muuten nuo neuvolakäynnit on ollu parin/kolmen viikon välein.

Halut on alkanu pikkuhiljaa palailemaan. Olivat aika kadoksissa tuossa 2lla kolmenneksella. Onneksihan sitä voi tehä muutaki kun naiskennella :whistle:

Tuplamamma-12 Täällä kans jännittää tuo matka. Synnärille on semmoset 150km. Esikkoki synty 5 tunnissa, niin varmaan justiin kerkiän LKSn ovelle tämän kans :D

Laitan neuvolakuulumisia sitten tiistaina.

Naapurinneiti ja Lennart 31+0
 
Heip! mä oon koittanu saada päivitetyks noi mun tiedot,mutta..koitetaan vielä kerran :) eli kolibro 29 K-HKS toinen tyttölupaus JA LASKETTUAIKA 3.4 tack,toivottavasti joku saa laitettua.

mä en kyllä saa ainakaan ajeltua enään noita karvoja höylällä..onneks on sellanen karvakone joka ei tee haavoja.tosin oon kyl unohtanu käyttää sitä kun mies tossa just yks ilta hämmästy tuosta tuherosta :ashamed: täytyis varmaan ottaa nyt se kone esiin.seksihaluja on ollu melko vähän,on niin väsynyt ja mulla on tosi kipeä alavatsa niin sekin ahdistaa.ja ahdistaa noi sokerihommat kun aamusokerit on aina vaan korkeet,ihan sama mitä syö.
onks joku jolla olis kans noi paastosokerit huonot ja jos niin millä ootte saanu ne pysymään?!

mulla on ollu nyt viikon välein toi neuvola,kauheeta ramppaamista,mut just ensiks ku oli pissatulehdus ja sit nyt noi sokerit ni oli tällä viikolla ylimääränen lääkäri.se oli kyllä kans niin turha reissu.sen lääkärin piti ultrata,mut ei nyt sit viitsinyt,ultraa sitten ens viikolla jos mun sokerit on pysyny hyvinä ja jos ei niin sitten saan lähetteen hämeenlinnaan missä kuulemma saavat ultrata.vähän kyllä harmitti kun ei se nyt varmaan olis ollu kauheen iso homma sille.muutenkin tossa meijän neuvolalääkärissä tökkii joku,en tiä mikä.nyt se määräs mulle jotain antibiootti töhnää emättimeen kun " voihan se olla että tulehdus on emättimessä eikä näy pissassa " ja se ei kuitenkaan katsonut mun paikkoja miltä näyttää?! mulla siis ihan samalla lailla kipeä tuolta alhaalta kun oli virtsiksessä,kauheen vaikee kääntyä,nousta tai tehdä esim.lumitöitä kun sattuu niin sikana.mut niin,se vaan määräs sitä lääkettä,missä nyt kun luin on mahdollisina haittavaikutuksina mm.epänormaalisynnytys,virtsatulehdus,hiiva,sokerit plussalla virtsassa jne..ja nyt mua arveluttaa laittaa sitä kamaa tonne mut myös arveluttaa jättää laittamatta.ääääääääääh.mitä mä teen?!

mulla on nyt alkanu noi yöunet pätkimään,herään jossain vaiheessa ja on tosi vaikea nukahtaa uudestaan ja sama pikkäreissä,en vaan saa nukuttua varttia kauempaa vaikka toi poitsu nukkuu kuitenkin se puoltoist tuntia ainakin.höh.no,mut nyt ollaan sit tehty miehen kans niin et laitetaan kello soimaan seiskalta,se lähtee lenkille ja mä rupeen tekee joogaharjotuksia ni on kyllä päivät alkanu ihan eritavalla vaikkei olis nukkunutkaan.ihan kiva hiljentyä miettimään tulevaa ja olevaa :)

mun veli sai just viikonloppuna vauvan ja voi luoja,miten ihana pieni paketti se on :heart: apua,mä en kestä,se oli niin ylisöpö ihanuus.ja kuinka sen pienuuden voi unohtaa?!

Ellurako se oli kuka oli muuttamassa tänne riihimäen suuntaan?! ooksä tuolla fb-ryhmässä? Me muutettiin kans puoltoista vuotta sitten tänne riihimäelle,tosin oon ennenkin asunu mut nyt vasta oikeestaan päässy sisälle tähän :eek: ja mun lähitutuista täällä ei oo juuri kellään samanikäisiä lapsia joten mammaseura on aina tervetullutta :) millä aikataululla ootte muuttamassa?

no,taidetaan ton jäppisen kanssa lähteä koittamaan noita lumihommia,josko sais edes pari lapiollista tehtyä.mä oon kyllä ihan fiiliksissä tosta lumesta kun toi niin paljon valoa,jee! hyviä vointeja kaikille =)

kolibro & bambiino 32+5
 
heissan pitkästä aikaa:)

Tuplamamma Minkä kokonen miehes on ollu syntyessään?:)
meinaan että mutkin laitto suoraan painoarvioon/ laittaa ku mies ollu 5840g 58cm ja pipo 38cm:D ja tosin niillä pienin ollu muutenki 4700g ja 4 yli 5kg:D ja yht niitä 8:)

ei muuten meinattu uskoa neuvolas että on ollu ton kokonen ja alateitte synntytetty:/ mut sit näki neuvolakortin nii usko:D:D
niin ja ensimmäistä odotan.

täälä on vauva pääalaspäin ollu jo pari viikkoa ja sanottiin että tuskin enää kääntyy. hb edelleen 108 ja verenpaineet on tuo 93/50 alueella:)

vointi on hyvä ja malttamattomana odotan jo pientä<3

mimmu ja pieni 32+1<3
 
Täällä paiskittu töitä viikon verran loman jälkeen ja kyllä oon puhki! Lasken vaan päiviä äippäloman alkuun.. =/ Vielä 5,5 viikkoa töitä..

Neuvolaa odotan kovin, siihen vielä hieman reilut 2 viikoa aikaa..Edellinen neuvola oli marraskuun loppupuolella, siinä välissä ennen joulua lääkäri. Saas nähdä, koska pääsen edes neljän viikon välein käymään! =(

Kolibro, mullakin ne aamupaastot koholla useimmiten. Nyt siis Kättärin diabeteshoitajan seurannassa olen. Huominen on taas mittauspäivä (sen 8x/pvä), sitten tämän viikon arvot taas sähköpostilla lähetän Kättärille. Jänskättää, mitä sieltä maanantaina vastataan, kun pelotteli sen insuliinin kanssa mua..Kun noita aamupaastoja ei muuten kuulemma saa alas. Mun arvot heitelly 5.3-5.7 välillä. Aika usein se 5.5..

( . ) Vaikka masu ainakin työkaverien mukaan on kasvanut tuossa parin viikon loman aikana, välillä on taas tunne, että ei raskaana olekaan.. =O Pöh! Mietityttää, onko kaikki hyvin ja tuntuu että on aika yksin tän raskauden kanssa. Ärsyttää, kun noita neuvola-aikoja noin pantataan.. =/ Toivottavasti edes diabeteshoitaja varaa lääkärin äippäpolilta, riippuu vissiin noista arvoista sitten..Kaipa pitäis mittailla huonoja arvoja enemmän, että pääsis johki..plääh..että tämmöinen päivä..

Ainut hyvä asia, että eilen poksui jo (tai vasta) 29+0, eli tasan kymmenen viikkoa poitsun sektioon. =)

moomin 29+1
 
Minä en ole päässyt kirjautumaan aikoihin kun ei ole huolinut salasanaani vaihdoista huolimatta ja nyt vihdoin huoli noin sadannen pyydetyn salasanan..
Minä oon alkanut voimaan aika huonosti fyysisesti. Tuntuu että ei jaksa mitään, heikottaa niin ettei välillä jaksa kättään nostaa ja alkanut närästys ja suolistovaivat(ripuli&täysi olo vaikkei olisi kuin vettä juonut). Väsymys on ääretön. Sf-mitta jatkanut 4vkoa edellä olemista kahdesta sokerirasituksesta ja ultrista huolimatta. Vauva arvioitiin viime viikolla jo 1,6kg painoiseksi. Olen lohduttautunut sillä että kakkonenkin arvioitiin kuukauden vanhemmaksi koon perusteella aikoinaan ja silti laskettuna aikana tuli normaali 3,8kg vauva. Olen vain NIIIN väsynyt ja kipuinen..
Minä en varmaan ehdi synnytyksen koittaessa sairaalaan ollenkaan, kun kuopuskin syntyi ekasta tuntemuksesta 1,5 tuntia myöhemmin.. Ja neuvolat olleet mulla 6-7vko välein, nyt 4vko seuraavaan ja sitten 2vko loppuun saakka ellei mitään yllättävää tule eteen. Kolmosesta ja nelosestakaan en useammin käynyt, kai ne katsoo että jos kolme odotusta ollut normaalit niin ei tarvitse niin usein tarkkailua?

Babis+poju 30+0
 
Viimeksi muokattu:
31 POKS POKS:popcorn:

soitin eilen sinne kelaan ja sanoivat että olivat juuri toissapäivänä saaneet työnantajalta tiedot ( vaikka oon jo monta kk sitten toimittanut paperit sinne)
joten sanoi, että eiköhän tässä muutaman viikon päästä tule kotiin päätöksiä... aika myöhään mielestäni kun loman alkuunkaan on alle kuukausi.....

JUMPPAAMISESTA, nyt taas jumpat käynnistyvät, onko joku vielä jumppailemaan uskaltautumassa... itse tanssin sinne joulukkuulle saakka ja nyt mietin, että vieläkö uskaltaudun muutamaksi kk tanssahtelemaan mahan kanssa.....??????????

v-loppuja
 
Punakaneli Mä en kyllä uskaltautuis jumppailemaan, mutta johtuu ihan siitä, etten muutenkaan käy jumpissa. Varmaan jos olisin joulukuulle käynyt, niin uskaltaisin ainakin käydä kokeilemassa :) Eiks se yleensä mee niin, että uusia lajeja ei hirveesti kannata alotella, mutta vanhoissa harrastuksissa saa kulkea niin kauan kun hyvältä tuntuu :)

Mä ajattelin punnertaa itseni uimaan nyt kun en oo töissä enää... Katsoo vaan mimmonen alemmuuskompleksi tulee entiselle kilpauimarille kun lyllertää altaaseen! Pitää ensin kotona testata uikkarin mahtuvuus, olis hiukan inhottavaa tyytyä vaan saunomaan uimahallissa :D

Ootteko uskaltaneet sormuksia vielä pitää? Mä tuhtasin eilen rasvan kanssa kihlasormuksen irti ja nyt aloin katselemaan, että aika jäätävät painaumat on vieläkin... En taida enää laittaa takasin, muuten menee vielä uuden ostoksi. Aika jännä, kun en ole muuten kauheesti turvotusta huomannut (siis edes sormissa) mutta toi sormus paljasti kyllä turvotuksen olemassaolon näkymättömyydestä huolimatta.
Tuntuu vaan hölmöltä olla ilman sitä :S

Mariaja & Tyllerö 29+5 (Uudet kymmenluvut häämöttää jo <3)
 
Punakaneli eiköhän omien tuntemusten mukaan saa rauhallisesti jumpata, varsinkin jos oot vielä joulukuussa ollut liikkeellä. Mä en ite pysty ku kävelemään vähän ja hitaasti, vaikka ennen raskautta liikuin aktiivisesti. Mutta ehkä sitten joskus taas....

Mariaja Oon pitänyt vielä sormuksia, mutta iltapäivisin alkaa olla jo vähän tiukassa. On kyllä lähtenyt pois sormista vielä ilman rasvoja. Mulla on nilkat ihan turvoksisa ja illalla on aina kivat painaumat sukista.

kolibro Meillä on asunto vielä myymättä, eikä uutta sopivaakaan ole vielä löytynyt, joten muutosta (minne ja koska) ei ole mitään käsitystä. Riihimäki on siis yksi vaihtoehto. Riksu on mullekin tuttu paikka, asuin siellä nelisen vuotta 2000-luvun alussa. FB-ryhmään en kuulu, mutta voisin kyllä liittyä. Pitääkin laittaa sitä viestiä.

Neuvola oli torstaina sf-mitta oli 26 eli sama mitä lääkäri mittasi kolme viikkoa sitten. Noh, ilmeisesti johtui eri mittaajista. Terkkarin käyrillä näyttää tasaiselta kasvulta. Hb on ollut koko ajan alhaalla ja rautaa oon saanut syödä lokakuun alusta lähtien, nyt lukemat 117.

Vitsit täällä menee sähköt koko ajan!! Onneks tulevat nopeasti takaisin, mutta ärsyttävää silti...

Viikonloppuja ja hyviä vointeja :)

Ellura ja pallura 30+5
 
Kolibro: Kyllä se tulehdus kannattaa hoitaa pois jos sellainen on. Mulla oli rajumman puoleinen bakteerivaginoosi, joka oli muhinut jo pidemmän aikaa ja kohdunkaula alkanut pehmetä ja suu vähän auki. Toki se voi olla ihan normaalia tokassa raskaudessa, mutta bakteeritulehdus helposti "syö" sitä kaulaa ja voi olla haitallinen vauvallekin. Mulla oli siihen viikon Dalacin kuuri (emätinvoide) ja hyvin parani sillä. Väheni supparitkin ja alkoi taas esim. istuminen olla mukavaa. Niin ja tulehdus todettiin labraviljelyn perusteella. Ihme jos ei labraan kuitenkaan laittanut lähetettä sulle.

Sormukset menee edelleen ihan hyvin. Mä pidän niitä muutenkin vain jos lähden kotoa jonnekin ja mulla turpoilee sormet pääsääntöisesti vain öisin, joten en pelkää että en niitä ehtisi ajoissa poistaa. Esikoisesta jouduin jo tässä vaiheessa jättämään sormukset pois (laitoin ne kaulaan), kun sormet oli sellaiset nakit ettei niihin saanut sormuksia hyvällä tahdollakaan. Silloin olikin kesä ja olin muutenkin kuin täyteen puhallettu tiskihanska.

ON:
Paska päivä! Tyttö on ollut aamusta asti ihan mahdottomalla tuulella. Kokoajan tekemässä jotain kiellettyä tai sitten roikkumassa mussa kiinni kuin pieni apinan poikanen. Ihan helyyttävää joo, mutta kun ei kelpaa olla sylissä kuin niin että seison ja kokoajan pitäisi kantaa. Mun kroppa taas ei kestä sellaista tällä hetkellä ja tosi turhauttavaa yrittää laittaa ruokaa, käydä vessassa tai muuta... Argh! Muutenkin kaikki on mennyt tänään ihan persiilleen ja mies palaa ulkomailta työreissusta vasta myöhään huomen iltana.

Sipsunen & pikkusisko 31+1
 
Viimeksi muokattu:
Sormukset mullakin menee hyvin vielä sormiin tai ovat ainakii pysyneet siellä kun en kovin usein niitä ota pois. :) Mut turvotuksesta en oo pahemmin kärsiny vielä. Ja esikoisen aikaankaan en siitä kärsiny oikein missään vaiheessa vaikka kesähelteinä oli h-hetki, joten toivon ettei sitä vaivaa tulis tämänkään kanssa...

Punakaneli kyllä minäkii sinuna kävisin kokeilemassa vielä jos intoa on ja vointi on sulla ollu hyvä. :) Jos rupee tuntumaa pahalle nii hiljentää tahtia.

Ens viikolla oliskii taas neuvola päivä ja saan ravata siellä viikolla nyt kahteen otteeseen kun ensin ke on tytön 1,5v lääkärineuvola ja to olis sit mun masuneuvola. Onneks tuo matka ei nii kovin pitkä oo et kehtaa siellä useempanapäivänäkin pyörähtää..

Täällä on kans yks joka oottaa kelanpäätöksiä ja luulis et ne nyt mulle tulis suht nopeesti kun saan samat rahat kun esikoisen aikaan, mut täällä tuo käsittely ilmeisesti vähä hitaan puoleista kun sain äitiysavustustakii ootella pitkään.. Jos ei ens kuuhun mennessä oo kuulunu mitään nii kyllä alan soitella et missähän päätökset viipyy..

Mine88 ja juniori 30+4
 
mine tack!!! Täytyy ehkä varailla toi pojan 1,5v neuvola.. :ashamed: onhan tässä vielä helmikuun alkuun aikaa mut mut -unohtanu täysin koko homman :D :D

sormukset edelleen ihan normaalisti, välillä voi olla hetkittäistä turvotusta mut epäilenpä et ei vaikuta tää raskaus mitenkään vaan ruokavalio :ashamed: "ai mitenniin joku pitsa saattaa pistää koko kropan ihan turvoksiin"...

Mä en osaa päättää et lähtiskö hakee pojat hoidosta aiemmin vai käviskö takas nukkumaan -ei oikein toi 50km houkuttelis mut en tykkää et ne joutuu olee "turhaan" hoidossa kun kuitenkin oon jo hereillä ja ei ois ku yks pätkä yö jälellä ni sen nyt jaksaa vaikka vähä pienemmilläki unilla.. Mut sit jos ne on ihan hirveella tuulella ni vähä oon pahalla päällä ku väsyneenä kuuntelen :D + et huomenna niillä on vapaapäivä vaik mies töissä ni mä joudun herää jo 3h unien jälkeen..

ehkä mä lähen ne apinat hakee ja mennää käymää kaupassa ku pitäs sielläki käydä.. ja vaihteeks ois lumitöitäki!! Eilen tein kahesti.. :headwall: KESÄÄÄ!!!

hei ja juu 31+0!!! Wipwipwip!!!
 
Mimma]:Mies on ollu 5,1 kg ja 61 cm pitkä :O se puhu se lääkäri et pääsee painoarvioon, mut sit ku menin neuvolaan ja otin asian esille, niin se lekuri oli kirjotellu et edellinen vauva on ollut ton verran!!! ku siis meillä on eka yhteinen ja toi mun esikko oli vaan sen 3 620 g.

Eilen kävin tosiaan siel ultrassa ja vauvalla oli kaik loistavasti ja painoarvio oli n 2kg eli vaikuttaa toistaseks ainaki ihan normaalilta.. mut mun toinen munuainen on laajentunu, eikä sieltä tuu nesteet pihalle.. kävin sit ihan ylilääkärin tutkittavana.. viime yön koitin nukkua tyynyn kans puoliks mahallaan ettei vauva painais sitä ja et se pääsis tyhjentyyn.. kävin kyllä kaks kertaa vessassa yöllä et tiiä sit tyhjenikö vai ei ku normisti käyn vaan yhesti siel... maanantaina sit lekuri soittaa et mitäs sille tehdään vai tehdäänkö mitään.. Kivoja tämmöset yllärit... :/
 
hei onko teillä muilla tullut sanomista painosta neuvolassa vaikka omasta mielestä olis ihan ok? täällä oli ennen raskautta/sen alkaessa bmi 24, ja painoa ullut nyt 11,5kg. neuvolatäti sanoi että nyt ei sais enää tulla (rv 32 siis menossa) koska 8-10kg on se normi. Olin vähän järkyttyny (siinä suoraan sanoi miehen nenän edessä että rouvas onkin alkanut läskiä kerää vähän liikaa), oma äitikin kun sanoi 4n lapsen kokemuksella että aina on tullut 20kg ja hyvn on pois lähtenyt. illalla itketti kotona mut sitten mietin että wtf, tätä raskautta on odotettu niin hemmetisti, etten kyllä pilaa sitä tollasen sanonnoista. varsinkin kun omaan ruokavalioon ei kuulu sokeri, pullat, keksit, jätski pitsat ym. vaan kalapitonen kasvisruoka.
 
Tunturihilla: Mulle tullut nyt tasan 10kg, eikä terkka ole kertaakaan sanonut siitä mitään. Edellisessä raskaudessa tuli muistaakseni 12kg ja siitä kommentoitiin neuvolassa, että varsin maltillisesti oli tullut. Musta kyllä 8-10kg kuulostaa tosi vähältä, eikä miltään normilta :O Silloin kun esikoista aloin odottamaan niin eka terkka (eri neuvola kuin loppu raskaudesta) sanoi, että olisi suositeltavaa jos painon nousu pysyisi siinä 10-12kg sisällä, mutta että toisilla nousee herkemmin.
 
tunturihilla: no jopas !mulle tullut nyt 11,5kg ja terkan mielestä tosi maltillisesti.. esikoisesta tuli 17kg,ja silloinkaan ei mitään sanottu,turvotuksia toki oli tuosta iso osa,mutta mitä väliä mistä se paino koostuu.. mun mielestä saakin nousta se paino...

sunniee ja vv 32+4
 
no hyvä jos otin herneet nenään ihan aiheesta. sanoinki miehelle että saa käydä loput neuvolakäynnit yksin, että minen enää mene :D
ja kun eihän se paino oo mikään pääasia, vaikka tietty reilusta painonnoususta pitää terkankin jo sanoa. mutta näköjään se on terkasta kiinni kenen mielestä mikäkin on paljon.
turvonneelta on alkanu sormet ja nilkat tuntua iltaisin, kai sekin tosiaan sitä nestettä kerää.
 
niin, ja muuten eniten harmittaa se, että olin niin hyvillä mielin painon noususta vielä ennen neuvolaa. joskus rv 28 neuvolassa täti sanoi jo 400g viikkovauhdista että enempää ei saa nousta.
miullekin sunniee on ihan sama, tuleeko sitä painoa 10 vai 20kg, ja mistä se koostuu,kun tietää että keväällä-kesällä-syksyllä sitten vaunuilee, imettää (jos vaan onnistuu niin varmasti pitkään imetän) ja työ on niin rankkaa fyysisesti (pienviljeljöitä ollaan). jotenkin tuntuu että kun on raskaana niin saa sanoa mitä vaan. ei kukaan asiantunteva hoitohenkilö kyllä läskistymisestä puhuisi potilaalle joka on ei-raskaana.

...mut vaikka sitä kuinka ajattelee noin järjellä että hyvällä mallilla tässä asiat on, kaikki arvot ollu alusta asti ok jne, niin kyllähän tuollaiset kommentit itsetuntoon vaan kolahtaa. ärsyttää, pitäis vaan olla välittämättä.
 
  • Tykkää
Reactions: sunniee
tunturihilla älä välitä sen tädin puheista yhtään, jos sun ruokavalioon ei ees turhat herkut kuulu nii eiköhän sullakii oo ihan täysi normaalia painon nousua. Mun mielestäkii tuo 8-10kg painon nousu kuulostaa vähälle. Täällä taitaa aika useella muullakin olla noussu paino jo sen päälle 10 kiloo. Mullakin viime käynnillä tullu jo 10kg, tällä hetkellä uskon et on jo enemmänkin. Mulla nous esikoisen aikaa paino lähemmäs 20kg eikä mulle siitä mitää huomauteltu. Nauti vaan raskaudesta ja jätä tuollaset puheet murehtimatta.

30+4
 
hei mä tääl tyhmänä ihmettelen et pitääkö sormukset ottaa pois jossai vaihees? tai siis eikö esim synnärillä saa olla:O? (heh huomaa et on ensisynnyttäjä ku aiva hukas;)

TUNTURIHILLA : mullakin tullu vähä yli 10kg ja kukaa ei oo moittinu:O tainnu olla huono päivä neukkutädillä:/

TUPLAMAMMA: on vissii lääkäri käsittäny vähä väärin vai? :D hui ompa ollu pitkä sun miehes:O tai no 3cm mun mieheen verrattuna:) joo no mullaki oli tän hetken painoarvio 2kg ja painoarvioon pääsen viä joskus 36vkolla:)


Tuntuu muuten hurjalta tuo 10kg nousu ku en oo ikinä painanu yli 54kg ja alotus paino 53kg ja nyt 63.7kg:D ¨

onko muilla hidastunu painon nousu 30 viikon jälkeen ku mulla tullu aina enne n.+400g/vko ja nyt yhtäkkiä tullukki vaa 100g/vko:/

mimmu ja pieni 32+2<3
 
mulla esikoiselta tuli tosi kovasti turvotusta ja menin sit tunkeen sormuksen liian aikasin takas sormeen ja niinhän siinä kävi et siniseksi veti ja äkkiä kultasepälle katkotuttaan sormus... samalla se sitä isonsiki sit. mulle tuli kans tytöltä 20 kiloa painoa ja ei siitä kukaan noin törkeesti sanonu.. 14 kiloo on aika perus jos ei mitään ylimääräistä tule.. tottahan toki sitä seurata pitää, et tuleeko yhtäkkiä turvotusta tosi paljon, ettei sit raskausmyrkytystä pukkaa päälle, mut et tolleen sanoa niin huh! mulla kans neukkatäti kyl tokalla kerralla sano et on tullu aika paljon ku melkein kilo per viikko, no onhan se paljon joo, mut olin alkanu syömään säännöllisesti pahoinvoinnin takia.. sit tosiaan tasaantu tuo nousu tuossa keskivaiheilla ja oisko mulle nyt joku 13 kiloo tullu.. ja ei oo etes turvotusta kovin.. Et jos 8-10 on normaali niin sanon että 95 prosenttia raskauksista on sit epänormaaleja painonnousun suhteen koska aika harvalla se tuohon jää.. tai uskon ainaki niin. Painolle se ja sama, tulee mitä tulee, pääasia et on hyvä olla niin itellä ku vauvallaki :)
 
  • Tykkää
Reactions: mesisa

Yhteistyössä