Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

Täällä kans yks jolla on huonosti nukuttu yö takana! :kieh: Oon nukkunut 7 tuntia ja siinä ajassa käynyt viidesti pissalla ja kerran herännyt suonenvetoon :O Eli n. tunnin välein oon heräillyt joten eipä oo kunnon levosta tietoakaan. Nyt sitten päätä särkee ja väsyttää. Mä kun oon tottunut sellaset 10 tuntia nukkumaan :whistle:

Suonenveto saattaa johtua mun kohdalla siitä kun unohdin juomapullon ottaa sinne uimaan ja tosiaan istuskelin kauan saunassa ja uinkin jonkun verran ja taas saunasin jne. Ja olis pitänyt juoda. Mut tosi mukavaa kyllä oli siellä uimassa ja hyvin onnistui :) Kiva kun sai piiiitkästä aikaa olla maha alaspäin, siis vedessä kun ui :D

Pahkuratäti mä laitoin sulle yv:tä!

Tänään mennään kierteleen naapurikuntien kirppiksiä ja kierrätyskeskuksia, kivaa :)

Munkin on tosiaan pidettävä noita silmälaseja koko ajan, en mä muuten näkis mitään. Lähelle kyllä näen ilman mitään ongelmia mutten kauas. Ja "lähellä" siis tarkoittaa jotain kirjan tekstiä, en mä ilman rillejä näkis tätä tekstiäkään mitä kirjoitan. Piilareita haluaisin käyttää muttei ole löytynyt sellaisia jotka sopis.

Kisak: Niin, kyllä mä rupesinkin vähän miettiin että raaskinko leikkuuttaa.. Mutta nää hiukset on tosiaan ihan hirveät, puolet on sellaista takkukasaa. Aika vasta kokeilin ystävän luona kaikenlaisia hoitojuttuja, mut ei. Lyhyissä hiuksissa on kyllä se ärsyttävä juttu että niitä pitäs laittaa jotenkin että pysyvät kuosissa. Mä en osaa laittaa hiuksia yhtään! Pitkät saa vaan laitettua kiinni jos siltä tuntuu.. Mutta mä mietin vielä :p

Leipominen ei ole ollenkaan mun juttu. Voin suoraan sanoa että suorastaan inhoan leipomista ja ruuanlaittoa. Mutta tykkään kyllä syödä leivonnaisia ja ruokaa :LOL: Ruuanlaittokin on sellaista "pakollista pahaa" joka on vaan pakko tehdä. Toivoisin kyllä kovasti että kokisin jonkun ihmeherätyksen ja alkaisin tykätä kys. hommista. Mä en muista milloin olisin leiponut viimeksi. No joulun aikaan pipareita. Eiku hetkinen, alkuraskaudesta mulle tuli joku puuska ja leivoin peräti kahdesti jotain kakkua! Mutta sitä edellisestä leipomiskerrasta on vuosia. Voishan sitä kyllä jos saa sen pakastimen, leipoa sinne pullaa ja sämpylöitä. Niin ja osaan mä perusruokia tehdä mutta pitää kai alkaa siihenkin panostamaan nyt kun lapsikin tulee ym.

Mukavaa lauantaita :)

LD + Pikkunen 32+5
 
Leipominen Tykkään kovasti ja yleensä joka viikko tulee jotain leivottuakin. Mikään ammattilainen en tosiaankaan ole. Jäljestä näkee, ihan harrastelija oon. Yleensä onnistun, mut välillä menee ihan pipariksi.



Siinä meitin pojan 3v-kakku. Tästä tuli aikas kiva, edelliset kakut on olleet aika rumii, heh..

Uutta pömppiskuvaa 32 poks!

 
Farkut: kyläillessä meillä käytössä, mutta kotona ei koskaan. Itse vaihdan heti kotiin päästyä jotku "kotihousut" jalkaan. Vaatteiden pitää olla kotona kevyet, eikä saa puristaa. Meidän tytöllä onkin siksi paljon legginsejä ja tunikoita :)

Pahkuratädin pullat näytti niin hyviltä. Oon ihan heikkona normipulliin.

Välilihan hieronta: hieroin esikoisesta loppuvaiheessa välilihaa iltaisin Ceridal intime-öljyllä kun jossain neuvottiin niin tekemään repeämisen ehkäisemiseksi. Aloitin muistaakseni rv 37, enkä revennyt välilihasta, mutta emättimen anatomia meni uusiksi :( Onko teillä tarkoitus alkaa venyttelemään paikkoja? Sitä öljyä edelleen jäljellä ja mietin onko se vaivan arvoista.

SuzZ: hienoa! Nyt vaan otat rauhallisesti.

Materialisti en myönnä suuremmin olevani. Vaatehöperö kylläkin, mutta ostan yleensä vaatteet halvalla, koska meidän sottapytyllä niistä ei olisi enää muille käytettäväksi. Toki joskus tulee ostettua parempaa. Ulkovaatteisiin panostan ja ostan merkkiä.

Omaa napaa: Neuvolassa siis proteiinit hävinneet pissasta ja sokeri tullut tilalle. Sokerirasituksessa arvot olivat kunnossa. Eilen kävin sitten lääkärissä, josta selvisi tästäkin tulevan pieni vauva. Paino arvio oli 2200g, mutta kaikki oli kunnossa :heart:. Sukupuoli pysyi samana. Paikat oli 1cm auki ja kaulaa 1cm jäljellä. Sanoi pienten pyrkivän aiemmin ulos kasvamaan, mutta ei kuulemma haittaa. Rauhallisin mielin eteenpäin, voi kun pysyisi vielä pari viikkoa mahassa.

Olin vähän pettynyt palveluun yksityisellä. Aika oli 15min myöhässä, olin varannut 30min ajan, mutta palvelua sain vain 15min. Silti laskutettiin 30min. Muutenkin lääkäri oli jotenkin poissaoleva. Kuulin sillä olevan jokun toimenpiteen jossain kesken, jonka kanssa oli ongelmia eli siksi varmaan oli muissa maailmoissa. Silti maksoin melkei 160e siitä käynnistä :kieh:

Meillä on tänään 70-luvun syntymäpäivä juhlat. Mulla on ihan järkyttävä 70-luvun äitiysmekko sinne, kääks! Ihan hävettää mennä se päällä. Esikoinen lähti ukin ja mummin kanssa kylpylään, joten lapsi vapaa vuorokausi edessä :)

Peppioliina rv 36+1
 
Viimeksi muokattu:
SuzZ eikös Kaksilla oo sellanen iso huone,mihin synnyttämättömät laitetaan?? ite ainaki makasin sellases kolme viikkoo ennen sektioo ja sit siirryin toiseen huoneeseen. muistaakseni 6 hengen huone...
leipomisesta mulle tulee joskus sellasia puuskia,et pitää jotain värkätä. mun bravuuri on mansikkarahkapiirakka :D siihen päälle viel vanilijakastiketta NAM!!! nonnii,ny alko mieli tekemään : /
nyt saa mieliteot olla,pitää yrittää välttää kaikkee hyvää.
hiuksista mulla oli jokunen vuosi sitte tonne lapaluitten väliin asti pitkä tukka,sit repäsin ja leikkuutin niskan paljaaksi! mut se oli sellanen mallii,et ei ollu ns poikamainen,vähä polkkatukan tyylinen nut rikottu sellanen. ja meni viel ponnarillekki ku vähä kasvo.
napa mulla on sellanen syvä kuoppa,ei oo ikinä pullahtanu. mut nyt oon huomannu,et ei oo enää syvä. ukkelillekki sanoin eilen,et millonkahan alkaa nahka rapsahtelemaan. on sen vertaa kiriällä jo nahka...
Naurukohtaus se 'tunne' mitä oottelet... se kyl tulee sit kun se tulee. siinä voi kestää jonku aikaa synnytyksen jälkeenki,mut siitä ei tarvii huolestuu. täällä saa kyllä tuuletella päätään!!!
 
Tsau!

Kivahan se on kun tekstiä kertyy, mä oon koittanut joka päivä jotain saada tänne aikaiseksi kun muuten aiheita ois niin paljon mitä kommentoida, että tulee hirvee romaani raapustettua. Ja täältä saa kyllä hyviä vinkkejä välillä, hankinnoista ja muista, joten onhan tää muutakin kuin huvia ;) (miehelle oon kovasti koittanut selittää, kun se ihmettelee ) :D

Silmälasit: mulla on kaukolasit, pari vuotta takaperin hankkisin, kun alkoi näkö vaivaamaan. Käytän kyllä tosi harvoin :ashamed: Just ja just sain kuorma-autokorttia ajaessani (täst on siis se pari vuotta aikaa ) meneen lääkärin näkötarkastuksen läpi ilman laseja, joten ajaessa en tarvitse lain mukaan vaikka oikeesti välillä tuntuu että tarttis oikeesti käyttää. Miehellä on kaukolasit, ajaessa käyttää varsinkin työaikana, hänellä vaan toisessa silmässä vikaa.

Farkut: joo kuten flowerin tekstistä kävi ilmi, että meillä on farkkuja, ja ihan kaiken sorttisia pilliä ja löysempää mallia. Vauva kokoa 56 on mun mielestä yhdet farkut, mä kyllä vauvalla käytän aikapaljon potkareita sun muita, niin kuin noilla isommillakin kotona voi ihan hyvin olla ihan mitä vaan vaatteita semmosia mukavia, kyläilyt ja kauppareissut sitten erikseen vähän paremmissa vetimissä. Kuten oon aiemminkin sanonut, että mä tykkään itsekin pukeutua tilanteen mukaan.

Kenkiä: vauvalle mulla on vaan yhdet, enempi tuollaisia kankaisia tossuja suosin. Ne on kivoja missä helistimet varsinkin kun vauva alkaa enempi potkimaan.

En katsonut sydänääniä, vaikka piti... marttina vei mun huomion, tai sit se härveli sen päässä :kieh:

Leipominen: tykkään leipoa, mun bravuuri on suklaakakku, mut jostain kumman syystä mä harvoin onnistun tekemään hyviä pullia, joten tuollaisista pahkuratädin pullista saan vaan haaveilla :LOL: Ruuanlaitossa oon koko ajan parantanut, tykkään kokeilla uusia reseptejä... netistä tulee kanssa usein katseltua uusia ohjeita.

Miehen kanssa nukkuminen tykkään nukkua kainalossa. Mut jossain vaiheessa yleensä vetäydyn omalle puolelle ja jossain vaiheessa sänkyyn tulee täytettä ton taaperon muodossa ja usein herään siihen kun taaperon nassu on suurinpiirtein sentin päässä omasta :D

Kivoja masukuvia taas tullut, tuo miracin masu näyttää niin symmetriseltä, niin kauniilta!

Napa, kai se on vähän pullahtanut. Laitan tähän kuvaa edestä ja sivulta. Huomasin, että linea negra näköjään tekee tuloaan tuohon, mut on tosi vaalee kyllä vielä.

[URL=http://aijaa.com/v.php?i=006537400477.jpg][/URL]

[URL=http://aijaa.com/v.php?i=008337400543.jpg][/URL]

Mindi83 31+5
 
Silvia siis se tissien öljyäminen käy ihan tavallisella öljyllä. Idea on siinä se, että se saattaa aiheuttaa kohdun supistelua. Sitten kun vauva imee tissejä, niin se aiheuttaa (mulle tosi järkkyjä) jälkisupistuksia, jotka supistaa kohtua sitten normikokoon synnytyksen jälkeen. Eli ilmeisesti samalla logiikalla tuo miehen hieronta. Ja onhan naisen rinnat todella herkkä paikka joka saa muutenkin piparin reagoimaan *hih* ;)

Välilihan hierontaa yritin esikoisen aikana. Eppariinhan se meni kuitenkin, mutta hyvä niin. Nyt en aio hieroa, epäilen että on niin löysä torttu jotta tenava tulee helposti ulos... :D

( . )
Heräsin uudestaan, tai no nukuin 7-11:30 ja teki niin hyvää. Nyt aamupalalle ja suihkuun, niin lähtee päivä käyntiin :)

Ai niin, tuleva isoveli antoi sekä tyttövauvalle, että poikavauvalle nimet. Tyttö: Roksi, poika: Batman!

GCS15 & Touko-Pouko rv 34+4
 
Vammaisuudesta Me ollaan käyty myös kaikissa seulonnoissa ja tarvittaessa olisin lapsivesitutkimukseenkin mennyt. En tiedä mitä sitten olisi tehty jos vauvalla olisi todettu joku paha, paljon paljon toimenpiteitä vaativa vamma tms. Kuitenkin olisi todettu mitä hyvänsä, olisin sen etukäteen halunnut tietää joka tapauksessa.
Ikinä ei tosiaan tiedä mitä tapahtuu ja voi siellä synnytyksessäkin jotain käydä. Oman suhtautumisen voi siis varmasti sanoa vasta sitten jos moinen osuisi omalle kohdalle... Siihen asti kuitenkin odotellaan tervettä pienokaista kunnes toisin todistetaan. Eli en turhaan ala murehtimaan tällaista...

Farkut vauvalla onhan ne pienet farkut suloisia, mutta yhdet epäkäytännöllisimmistä ja epämukavimmista vaatteista vauvalle, mielestäni. Meillä molemmilla lapsilla on pikkuvauvana olleet farkut, muitta niitä on käytetty ehkä kerran jossain kyläillessä.... käytössä on siis super huonot! MEillä 3- ja 4-vuotiailla lapsilla on farkut tms. housut vain kauppareissuilla tms. käytössä.

Napakorusta Täältä löytyy! :wave: Just vaihdoin sellasen "banaani" korun renkaaseen kun alkoi jotenkin painamaan ja kun on napakin pikkasen tullut ulos päiv. Saa nähdä kuinka tämä pötsi tässä vielä kasvaa, että joutuuko ottamaan korun loppuajasta vielä pois. Mulla ei ole missään raskaudessa napa pullahtanut kokonaan ulos, vain osittain! :D

materialistia saattaa mustakin vähän löytyä ja löytyisi varmaan enemmänkin jos kukkaro antaisi periksi. Kosmetiikkaan panostan, eli mahd. laadukasta pyrin ostamaan. Vaatteissa mulle riittää että näyttää hyvältä päällä, mutta enpä ole kauheesti itselle tykännyt ostettella kun tuntuu ettei mikään ole hyvä päällä... tarvisi saada painoa pois että vois olla tyytyväinen kroppaansa.

silmälasit Mulla on lasit ja optikko kehoitti ne heti aamulla herätessä lyömään päähän ja illalla nukkumaan mennessä ottamaan pois mutta en vaan ole niihin tottunut.... tuntuu että ovat vaan edessä jos koko ajan käyttää. Lukiessa ja yleensä tietsikalla ollessakin on pakko päähän laittaa kun ei näe. :ashamed:

miehen kanssa nukkumisesta Me nukutaan yleensä aika lähekkäin ja nukun todella huonosti jos mies "karkaa" ihan toiselle puolelle sänkyä tai jos nukun yksin. Mutta lasten vieressä nukunkin levottomasti sitten. Viimeyönä Yksi superräkäinen poika nukkui vieressä ja jossain vaiheess tyttö kömpi toiselle puolelle ja itse valvoinkin yli puolet yöstä sitten.


Välilihan hieronta En ole tätäkään toimenpidettä suorittanut ikinä ja aiemmissa raskauksissa vähinnä naarmuilla silti selvinnyt. Toivottavasti selviän nytkin sillä en ajatellut nytkään alapäätä rasvailla. :D

Mindi83 Sulla on kyllä super siro, söpö masu.... tosin näytät olevan aika pikkuinen/hoikka muutoinkin. ;)

GCS15 No hyvä että teillä on nyt sitten vauvalle nimet valmiina niin ei tarvii enempiä moisen asian kanssa päätä vaivata! Eivätpä ainakaan ole tusina tavaraa!! :D

( . ) Mä olen nyt kerran päivässä joutunut insuliinia pistämään ja sillä yhdellä pistoksella pysyy sokerit vuorokauden verran alhaalla vaikka vähän jotain herkkuakin söisi. :whistle:

Takana huonosti nukuttu yö ja issiaskivut ihan mielettömät. Mutta eteenpäin porskutellen kuitenkin!

Liro ja papunen 31+6
 
Viimeksi muokattu:
Napakorusta Miulla kans esikoisen odotuksessa alko repeämään se yläreikä niin otin pois enkä sen jälkee ole takas laittanu ku se hukkuis tonne makkaroihin :D ja on nuo raskausarvet sen verran hurjat että ei tarvi kun pitkän paidan päälle piilottamaan mahan :LOL:.

Miehen kanssa nukkuminen Meillä vasta saatiin vallattua sänky takasin ilman että siellä enää nukkuu lapsia niin on opeteltava uudestaan isännän kainalossa nukkuminen :D Kyllä on luksusta kun mahtuu kunnolla omaan sänkyyn :p.

Farkut Meillä molemmilla tytöillä on ollu käytössä ihan pienestä asti mut vaan kyläillessä tai muussa vastaavassa eli kotona ei olla pidetty.

Mindillä Ihana pieni ja sievä maha omaani verrattuna :)

Sydänääniä katoin ja oon ihan hulluna kaikkiin tollasiin ohjelmiin taas kun se on itellä ajankohtasta :D

Vammaisuudesta Veljellä on kehitysvammainen lapsi joten läheltä on tullut seurattua..Tietysti toivoo ettei oma lapsi olisi sairas millään tapaa mut uskon että kaikkeen sopeutuu jos tarve niin vaatii..

( . ) Sokerit alkanu heittelee tosi kovasti mut en ota paineita asiasta kun ens viikolla on lääkäri joten sieltä toivottavasti löytyy apu. Yöunet on ollu pitkään jo olemattomat mut tähänkin alkaa olla niin tottunu ettei enää päivisin vaivaa mitenkään järjetön väsymys.

Minttis ja pokkula 31+3
 
SuzZ eikös Kaksilla oo sellanen iso huone,mihin synnyttämättömät laitetaan?? ite ainaki makasin sellases kolme viikkoo ennen sektioo ja sit siirryin toiseen huoneeseen. muistaakseni 6 hengen huone...
yhden yön olin jossain 2 hengen pikkukopissa, mut heti ennenku aamupalaakaa olin kerenny viemään huoneesee tultiin sanomaat et mun siirretään takaisin sinne 6 hengen huoneeseen. Ekaa yötähän mä en nukkunut ollenkaan.
 
Sydänääniä katsoin minäkin eilen! Kiva ku alkoi tuommonen sarja :)

Pullat on niin tavallisia peruspullia ko olla vaan voi. Välissä kanelisokeria ja voita :saint: Hirveän terveellistä. Vaan eipä noita tuu syötyä oikeastaan muutoin ku vieraiden kanssa kahvitellessa. Koko kilon satsi meni pakkaseen.
Leipominen yleensäkkin kuuluu mun lempiharrastuksiin, jos sitä voi harrastukseksi sanoa. Tykkään panostaa kyllä esim. täytekakkuihin sillon ko synttäreille niitä teen. Ja ystäviä on kiva yllättää tuoreella leipomuksella ko menee kyläilemään. Nyt leivon sämpylöitä ja vien illalla kaverille osan ku tahtoivat kahville. Periaatteena on, että pakkasessa pitää aina olla jotain itseleivottua, kaupan pullia en osta :xmas: Paistovalmiita joskus ko laiskotuttaa. Muuten en todella ole mikään kodinhengetär - inhoan perus kotitöitä. Pyykinpesu on kertakaikkiaan vastenmielistä enkä osaa pitää tavaroita järjestyksessä.
Gorthaurilla hieno täytekakku! Millä oot koristellu? Uudet ideat aina tervetulleita :) Hehe.. pikkusisko 3v kysy, että miksi siinon spagettia päällä? :snotty:

Välilihan hieromista öljyn avulla on sekä ystäväterkka että serkkuterkka kehoittaneet tekemään. Mietin vaan, että miten se niinko käytännössä tehään? :ashamed:

Maitohappobakteereita kehottivat molemmat myös alkaan syödä nyt ku LA parinkuukauden päästä. Vaikuttaa kuulema vauvan suoliston/vatsan kehitykseen.. Tiedä häntä, mutta ite olen ollu kunnon koliikkivauva ja koko suvun riesa 2vko:n ikäisestä 3,5kk:n ikäiseksi :whistle: Siksi tuo koliikkihomma jo valmiiksi vähän hirvittää ja jos maitohappobakteerien popsimisella siltä vois välttyä niin aion kyllä kokeilla. Syöttekö te niitä tai onko aikomus syödä?

Sokerijuttuihin heitän kommenttia senverran, että viimeksi ku mulla oli lääkärineuvola (rv 30+ jotain) niin pyysin päästä rasitukseen uudestaan, koska alkuraskaudessa oli niin lähella raja-arvoja, niin lääkäri sanoi, että ehei niitä kuule tässävaiheessa enää aleta testaileen, että raskaus jo niin pitkällä, että seuraillaan vaan vauvan kasvua ja edetään sen mukaan. :confused: Vähän jäi ihmetyttämään.. mutta kai ajatteli ku vaavi normikäyrillä menee, ettei oo tarvetta. Noh, jatkan syömistä niinko ennenki :popcorn:

-Pahkis ja poju 32+0- *Po-Poks!*

HYVÄNEN AIKA 6 VIIKKOA JA VAUVA SAA TULLA KUNHAN HALUAA!! :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa jatkuva kipu alavatsalla on loppunut kestettyään 2 päivää!!! Jippii!! Nyt jaksaa taas tätä supistelua paremmin kun se ei tunnu niin kauhealta kuin jatkuva kipu.

napakoru on kaunis, mutta ei mun vatsalle kiitos, kun kahden sektion jälkeen tää on sen näköinen, ettei paljon oo koruilla sijaa.

farkut vauvalla olen pitänyt pehmeitä farkkuja ja farkkuhaalareita. Eihän niissä vauvojen farkuissa edes ole mitään kireitä vyötäröitä. Poikani on 2 vuotta täytettyään vaatinut farkut jalkaan melkein joka päivä, ollaan sitten kotona tai ei. Kai tuo itse tuntee missä on mukavin olla. Itsekin ennen aina pidin kotonakin farkkuja, nyt enemmän oon alkanut harrastaa kotona kivoja rentoja housuja.

hiuksista oon tarkka ja käyn säännöllisesti kampaajalla. Tosin juuret on värjättävä itse, ei ole varaa käydä kuukausittain. Lyhyitä en oo pitänyt vuosiin, eivät sovi mulle niin hyvin kuin pitkät. Mun hiukset on hankalat ja vaatii laittamista, suoristamista ja myös kuivumistaipumuksen takia erittäin hyviä aineita. Onneks ei oo raskaus rasittanut tukkaa. Vaaleat raidat on pahin vihollinen. Tekisi niitä välillä mieli, mutta hiukset menee vaalennuksesta kauheiksi. Pari viikkoa sitten laitoin mustaa raitaa.

Merkkitietoinen ei ole varaa olla. Ostan sellaista Esprit-tyyppistä "laatua". Eli itselleni en mielelläni osta H&M tai Lindex-vaatetta, kun haluan niiden kestävän ja tuollaiset Espritit ja Your Facet kestää minusta aika hyvin. Lapsille H&M vaatteet onkin ihan eri laatuisia kuin aikuiselle joten sieltä ostan paljon lapsille ja eniten sisävaatteita varmaan kirppareilta. Kosmetiikassa en säästä tietyistä tuotteista koskaan, olen mieluummin meikkaamatta kuin laitan huonoja meikkejä. Jos olisin rikas, en tiedä, ehkä sitten tulisi ostettua merkkivaatteita, en osaa sanoa. Ne eivät tunnu tärkeiltä.

Leipominen ei kauheasti kiinnosta, leivon lähinnä vieraille ja harvoin lasten kanssa muuten vaan. En kauheasti välitä leivonnaisista, karkki ja suklaa on enemmän mun juttu. Ruuanlaitto onkin sitten eri asia, siihen panostan ja teen melkein aina ruuat itse ja rakastan kokkailemista.

Navan pullahtamista on odottanut edellisissäkin raskauksissa mut ei oo tapahtunut. Nyt on pullollaan.

Silvia mä olen tarkka tuosta lapsen riisumisesta sisätiloissa. Esim kaupassa aina talvella hattu ja hanskat pois ja haalari auki, samoin bussissa. Tää johtuu varmaan siitä että itse olen niin kuumaverinen että olen aivan tuskissani jos joudun vaikka vartin kauppareissulla olemaan untuvatakissa ja vielä pipossa ja hanskoissa. Eli sen oman olon kautta sit ajattelen että lapsikin pitää päästää piinasta. Mutta tämähän on aika yksilöllistä. Ehkä kaikki eivät hikoa niin kauheasti. Mä olen tuon lasten pukemisen kanssa aina tarkkana ja pähkäilemässä ettei olisi liian kylmä tai lämmin. Aika hyvin oon oppinut etteivät niska hiessä esim näillä nollakeleillä ulkoile.

Näköjään muutkin valvovat ja heräilevät kukonlaulun aikaan. Viime yönä heräsin niin monta kertaa etten pysynyt edes laskuissa. Ties kuinka monta pissahätää ja suonenvetoa. Aamulla on ihan kivakin herätä aikaisin yksin. Noiden kahden pienen touhuajan kanssa olen tottunut arvostamaan hetkiä jolloin syön aamiaisen ja selaan Hesarin aivan rauhassa keskeytyksettä.

Leppismom 34+1 eli liian kauan vielä h-hetkeen... huokaus
 
Napakoru löytyi täältäkin mutta otin pois jo puolessa välissä tätä raskautta. Takaisin en aio laittaa sillä ei se ollut enää kaunis edellisenkään jäljiltä... Mulla lähti kanssa ne ainoat raskausarvet siitä korusta ja lopussa (vaikka koru oli jo pois silloinkin) repesi myöskin. Napa pullahti ulos vaikka olikin semmonen syvä kaivo niin ekassa raskaudessa eikä ikinä palautunut takaisin. Nyt näyttää aika kamalalta mutta edelleen näyttäis olevan ainoat arvet siinä navan ympärillä... Ja lisää tulee.

Välilihan hieronta... Kovin oli juu suunnitelmissa ekalla kerralla mutta toteutus jäi kokonaan väliin. En aio nytkään sitä tehdä. Uskon, että se oma kudostyyppi vaikuttaa niin paljon tuohon eikä rasvailut sun muut. Mahaa tai rintojakaan en muista rasvailla... Ehkä pitäis kyllä! Muistaakseni pari tikkiä tuli repeämään.

Nukkuminen... Oma tila siinäkin asiassa nro 1! En kestä jos joku hengittää naamaan tai on kiinni. Joskus tuntuu et 180cm sänky on liian pieni. Uni on mulle muutenkin semmonen et jos mua häiritään tai herätetään väärään aikaan voin vaikka huitasta. Näin on tapahtunut... Ainakin kärttynen olen useimmiten. Tosin aamuherätykset on eri kun ne kuuluu poitsun kanssa asiaan ;)

Leipominen... Rakastan! Samoin ruuanlaiton kanssa. Kaikki kakut on suosikeita on ne sitten täyte-, juusto- tai hyydykekakkuja... NaM! Myös keksit, piirakat ja kääretortut onnistuu mutta pulla on semmonen et peruspullaa en vaan saa onnistumaan... :headwall:

*Muoks* Piti lisätä et mä en edes varmaan tiedä mitä ne merkkivaatteet oikein on nykypäivänä... Sillon kun olin nuori niin Levis tais olla se ykkösmerkki ja muita ei tainnut ollakaan! Niitähän on siis ihan simona ja suomesta saa murto-osan... Eikös kaikilla kuitenkin ole merkki ;). Meille ostetaan sitä Espritiä, Meandia, Tommya... ja H&M:ääkin! Vilasta sekä Benettonilta löytyy kanssa istuvia vaatteita. Alusvaatteet löydän aina ck:lta. Sitten urheilumerkit, ulkoiluvaatteet ja kengät erikseen. Kengät tosin mulla ne on lähes kaikki Espritiä kuten laukut ja asusteetkin. Mutta siis merkkivaatteiksi en noita laske koska on musta aika keskitason hintaisia!!! Kamalaa mutta ei tule edes mieleen mitään "oikeita" kalliita merkkejä :p
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on tukala olo... Nivusiin särkee kamalasti ja kävely vaappumista :(

Vauvalla farkut: ei tule meidän pikkuisella ainakaan olemaan. Eivät mielestäni ole vauvan vaate. Vauva on vauva ja kuuluukin pukea vauvamaisesti :) Minusta ihan ok, jos tosiaan ovat vauva malliset (pehmeät, eivät kiristä ym.) mutta se, että joku pukee tiukkoihin pillifarkkuihin sen takia, että vauva näyttäisi hyvältä on mielestäni todella itsekästä ja pinnallista.Juu toki, jos vauva viihtyy. Näin kerran eräässä vaatekaupassa äidin ja vauvan. Vauva oli puettu todella tiukkoihin farkkuihin ja farkkutakkiin ja itki aivan kamalasti koko aika. Johtui osakseen varmasti myös vaatetuksesta sillä lapsi yritti liikutella käsiään ja jalkojaan ja se näytti todella kankealta. Kuitenkin se, että vauvalla on mukava pitäisi olla pääasia eikä se miltä vauveli näyttää. Nämä ovat niin mielipideasioita mutta minusta järkyttävää, jos joku pistää oman itsekkään tarpeensa lapsen mukavuuden edelle. Isommalla lapsella farkut jo eriasia mutta siinäkin tapauksessa niin, että ne ovat vaate muiden joukossa ja ne saavatkin mennä likaiseksi/rikki touhuissa. Itselläni oli hoidossa lapsi, joka ei uskaltanut edes hiekkalaatikolle mennä farkkuineen, koska pelkäsi että äiti suuttuu... :/ Lisäksi lapsen farkut ym. olivat niin tiukkoja, että nappi puristi ja vyötärölle jäi jäljet.

Miten muuten... Kotihoidontuella olemisesta: Voiko työnantaja estää jäämästä hoitovapaalle? Itse olen ollut perhepäivähoitaja ja työnantajani tuntuu pitävän itsestään selvänä sitä, että palaan jo ajoissa töihin ja oli tosi vaikeana, kun kerroin hoitavani lasta kotona jonkun aikaa ennen töihin paluuta. Haluan kuitenkin omalle lapselleni antaa aikaa ihan ilman hoitolapsia niin pitkälle, kuin se on mahdollista. Joku sanoi, että työnantaja voi estää hoitovapaan. Pitääköhän tämä paikkansa??

marrr + prinsessa 35+4
 
välilihan rasvaus en tee en oo tehny ennekään... turhaa mun nähdäkseni..

maitohappobakteerit ensyö,juon kyllä piimää missä on vastaavaa mukana. mutta piimä on muutenkin suurta herkkua :)

marr ja hoitovapaa mun tietääkseni olkoon työpaikka mikä tahansa, ei voida pakottaa töihin missään vaiheessa... perhepäivähoitajista en tosin tiedä, mutta kyllä mun mielestä jokaisella äidillä se hoitovapaa on mahdollisuus olla kotona. ota vaikka liitosta selvää,miten voit toimia.

napakoruyök. ei ole. en halua.

farkut vauvalla no tää jakoi taas aika hyvin mielipiteitä :D

lapselle korvikset: minkä ikäisenä laitattanut/ haluaisit laitattaa? entä ihan vauvalle??? itse en anna enkä halua laittaa vauvalle, enkä ihan pienellekkään taaperoiselle.... oma tyttäreni sai kun oli esikoulussa, oisin antanut hiukan nuorempanakin mutta tyttö itse ei halunnut. joten ei sit väkisin laitettu :)ja nyt kun on kouluikäinen, saa pitää pieniä renkaita,mutta mitään isoa ja näyttävää ei... lapsen tykkään tässäkin asiassa näyttävän lapselta... sama lapsen hiusten värjäyksessä... ei liian nuorena... näitä pissiksen alkuja on kyllä aivan liikaa lapsilla kaveripiirissäkin...
pojalle en tule koskaan antamaan lupaa edes yhteen korvakoruun, ne ei ole miehekäs juttu mun mielestä...sen saa itse sit päättää kun on täysi-ikäinen ,piste :D

leipominen ja ruuanlaitto on mun juttu :) kuten kodin pitäminen järjestyksessäkin.... en kestä kun kaikki on pois paikoiltaan... pyykit viikkaan narulta samantien koriin..aamuisin en lähde minnekään ennenkuin kämppä on tuuletettu ja sängyt pedattu... appivanhemmilta sain kenwoodin korvaamattoman yleiskoneen, leivon niin paljon pullaa ja sämpylöitä.. ja sillä on huippu-helppo tehdä myös itse kebabia :D
leipomaan en tosin ala ennenkuin keittiö on siivottu,rasittais touhuta epäjärjestyksen keskellä..!!!

kotihengetär olen ja tykkään olla :)

nyt välipalalle ja odottamaan illan saunomista :)
 
Yleiskone on täälläkin ihan ykkösväline keittiössä. Mulla on siis semmonen jolla voi vatkata, sekoittaa taikinaa jne. mutta missä ei ole mitään teriä tms. Sitten omistan tehosekoittimen mutta seuraava hankinta olis tämmönen : KitchenAid - Monitoimikoneet-5KFPM770EER-859720001010 ja punaisena tietty niinko muutkin =)
(tosin sitten joskus kun ei ole koko ajan jotain muuta tärkeämpää ja ajankohtaisempaa listalla odottamassa jokaista seuraavaa ylimääräistä euroa,,,)
Yks keittiön ykkösväline on Tupperwaren speedy chef!!! Mä en edes tiedä mitä tekisin ilman koska vihaan vatkaamista mm. kermavaahdon kohdalla... Tuntuu et sitä on joka paikassa mutta tolla se onnistuu hetkessä!

Lapselle en antaisi laittaa korviksia ennen ala-astetta. Hiuksia ei tarttis värjätä ennen ylä-astetta... Ne kerkeää pilaamaan myöhemminkin. Vaikka itsellä on ollut lävistyksiä niin en niitäkään antais laittaa naamaan edes ylä-asteella. Tatuointien kanssa kehottaisin täysikäisenäkin odottamaan... Tiedän meinaan et vielä 18-vuotias voi nähdä hyvänä ideana laittaa tipun tai jonkun muun naurettavuuden käteen, tai kirjoittaa jotain kivaa näkyvälle paikalle... Vanhempana osaa jo ajatella kuvan pysyvyyttä ja sitä miten se vaikuttaa mm. työelämässä jne.!
 
Viimeksi muokattu:
Korvakoruista, meillä on keskusteltu näistä, tytölle on luvattu, että sa ajos haluaa ja on siis 4. Ei kylläkään vielä halunnut, kun sanoin, että niiden laittaminen sattuu. Mutta vauvalle en laittaisi.. Kukin kuitenkin tavallaan ja toisiin kulttuureihinkin kuuluu.

Kodinhengetär en ole, mikä kyllä vimmastuttaa anoppia.. :D Eli siis mielellään leivon ja laitan ruokaa, mutta siivous saattaa kyllä jäädä väliin. Meillä ei siis aina ole vastaimuroitua, ei likaistakaan kuitenkaan.

Napakorua ei ole eikä tule. En ole lävistysihmisiä muutenkaan ja kyllä toi mun navanseutu alkaa olla niin venähtänyt, ettei mikään koru sitä enää peittäisi. :D

Tässä lainaus Kelan sivuilta tuosta hoitovapaasta: Voit pitää hoitovapaasi enintään kahdessa osassa lasta kohti niin, että se kestää vähintään kuukauden kerrallaan. Hoitopaasta tulee ilmoittaa työnantajalle viimeistään 2 kuukautta ennen sen alkamista. Molemmat vanhemmat eivät voi olla hoitovapaalla yhtä aikaa. Oikeus hoitovapaaseen perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö).

Välilihan venyttelyä pitäisi tehdä.. Tutkitusti vähentää välilihan repeämiä, jos aloitetaan ajoissa (noin rv 32->). En vaan ole saanut oikein aikaiseksi. Mutta perusperiaatteena on öljyn (mikä tahansa oikeastaan kelpaa) kanssa hieroa ja venyttää sitä välilihan aluetta peukalon ja etu- ja keskisormen välissä. Jos tässä vielä saisi aikaiseksi..

Tissien hierontaa varmaan harrastetaan sitten lähempänä laskettua aikaa enemmänkin, kun halutaan tosissaan sitä synnytystä käynnistellä. Oksitosiiniahan siinä saadaan aikaan, vaan eihän se synnytys käynnisty ennen kuin on sen aika. Mutta voihan siitä olla apua. :)

Vyöhyketerapiaa aion kokeilla myös lähempänä laskettua aikaa.. Vaikkei varsinaisesti käynnistäisikään synnytystä, valmistaa se kuitenkin paikkoja ihan mukavasti synnytykseen. Kivunlievityksenäkin olisi kiva kokeilla, jos osuu osaava kätilö hoitamaan. Mun oman äidin synnytys on sairaalassa käynnistetty vyöhyketerapialla, kun supistukset loppui aina sairaalaan päästyä..

Maitohappobakteereista on tullut nyt vasta uusia tutkimuksia, joiden mukaan niiden käyttö raskauden viimeisten kahden kuukauden aikana vähentäisi lapsen allergioita ja suolistovaivoja vauvaikäisenä. Itse olen käyttänyt säännöllisesti maitohappobakteereita muutenkin, joten en joudu muuttamaan tapojani tässäkään (kun mun maha voi paremmin, kun syön niitä). Myös esikoinen käyttää maitohappobakteereita ja ostin vauvallekin rela-d-tippoja, joissa on d-vitamiini ja maitohappobakteerit mukana. Mun mielestä noiden käyttö on vähentänyt meillä sairastelua ja koska niistä ei mitään haittaa ole niin jo se "saattaa vähentää" riittää mulle perusteeksi käyttää.

Nukkuminen on kamalaa. Ja mun mielestä se on aina ollut ihanaa. Joten en ole kovin iloinen. :) Asentoa on tosi vaikeaa löytää ja jos sitä haluaa vaihtaa niin pitää herätä. Ja vessaan täytyy joka tapauksessa herätä. Ja unta en saa ennen kuin kahden tai kolmen aikaan, mikä tarkoittaa, että aamulla uni maistuisi. Mitenköhän iltavirkku vauva meille onkaan tulossa!?!

ON Esikoinen oli tänään elämänsä toisilla kaverisynttäreillä ja myöhästyi tunnin, koska tämä loistoäiti ei tarkistanut alkamisajankohtaa.. Huoh. Oli kuitenkin ollut kivaa, mikä lienee pääasia. Nyt pitäisi järjestää vähän kirjahyllyä ja katkoa kultaköynnöksestä lehtensä tiputtaneita oksia pois.

muoks. Niin ja Gorthaurin kakku oli tosi hieno!! Mun alkoi tehdä mieli täytekakkua.. :D

pihpuu ja pieni poksuu 34+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka,

Mä tässä just synnäriltä kotiuiduin. Yöllä alko jo kauheet alavatsa kivut. En oikeen tienny että supistaako vai mitä mut sen tiesit että SATTU ja paljon.. Aamulla kun heräsin ni oli parempi mutta vähän aikaa kun olin liikkeessä, ni taas alko kauheet jomotukset.
Soitin sitte synnytysosastolle ja kysyin että mitä pitäis tehdä. Käskivät tulla näytille.
Siellä olinki sitte monta tuntia. Olin reilun puol tuntia käyrillä ja siihen ei piirtyny yhen ainutta supistusta. Kivutki loppu ku seinään.. Sydän käyrä oli priimaa kuulemma. Syke heitteli 130-200..
No sitte piti odotella että pissa ois ollu rakossa tarpeeks kauan että sain annettua pissa näytteen.
Sen jälkeen pääsin lääkärille ultraan. :) Kohdun suu oli pehmeä, mutta kiinni. Kanavaa ei ollu jäljellä enää juuri yhtään.. :O Ja vauva oli TODELLA alhaalla. Aivan lähtökuopissa. Lääkäri sanoikin että " sä synnytät viikon sisällä".... KÄÄÄK... :eek:
NYT MUA ALKO JÄNNITTÄÄ IHAN HIRVEESTI!!! :rolleyes:
Vauvan painoarvio oli 2660g ja lääkäri oli sitä mieltä että ei oo mitään hätää vaikka syntyiski.

Hiuksista Mulla kasvanu ja paksuuntunu hiukset ihan hurjasti tän raskauden aikana. Nää ei oo ollu aikoihin näin hyvässä kunnossa. :)

Leipominen Yleisesti oon ollu aina tosi laiska ja huonokin leipomaan. Nyt on joku ihme kärpänen purassu et haluisin koko ajan vaan leipoa. Ja oonki nyt kotona ollessa leiponu pullaa ja sämpylöitä.

Farkut vauvalla Kyllä meilläkin on farkut kokoa 56. Ei ne kylläkään oo mitkään tönköt ja kireet vaan sellaset väljät, vähän pussimaiset.

Nukkuminen Mä tykkään kanssa nukkua ihan omassa rauhassa. Toki kun sänkyyn mennään, ni ensin saatan olla kainalossa tai muuten ihan lähellä miestä, mutta sit kun ruvetaan oikeen kunnolla nukkumaan, ni kaivataan molemmat sitä omaa tilaa...

Mä meen nyt huilaamaan, kipuilua taas on.. :|

Nunnika+prinsessa rv35+5 (ainii, siellä se kätilö katto mun neuvola korttia, ni sano että oon sen kiekon mukaan jo viikolla 36+2.. eli siis sillä mennään vissiin loppu aika.) :)
 
Korvikset Niitä en vauvalle laittaisi, vaikka siipan kulttuurissa niin vissiin usein tehdäänkin. Jos on tyttö niin saa ne kun haluaa. Mutta pojalle en itse halua, eikä siippakaan.
Tatuoinnit... ovat minusta rumia, joten toivon että lapseni ei niitä koskaan tahdo.

monitoimikone Mulla on haaveissa monitoimikone, mutta ei tonne meidän keittiöön mahdu. Se on oikeasti keittokomero ja kaappitilaa on tosi vähän. Tämä asunto on enemmänkin suunniteltu sinkkukodiksi, kuin 3h taloudelle.
 
korvikset likka sai jotain 5-6v,mut pojalle en oo antamas lupaa. sit täysikäisenä ottakoon jos haluaa. ite sain 6v korvikset tädiltä lahjaksi.
monitoimikone sain lahjaksi ukkelilta viime jouluna, tosi kätevä tehä taikina sillä. mun olkapää ku ei kestä sitä vaivaamista...
jos tästä ny suuntais jotain tekemäänki...
 
Täällä tosissaan tulleet nyt nuo liitoskivut vai mitä onkaan, riesaksi. Kaupoilla kun tänään kävi niin kävely oli todella hankalaa ja oli lähellä etten jo itkua vääntänyt kun sattui ja lisäksi harmitti se kun ei tuntunut pääsevän mihinkään. Nivusiin sattuu ja häpyluun päälle sellasesti pistää, että kyllä nää nyt varmaan niitä on..

Nunnika: Ooh, jännää :D Ja hurjaa että vauva voi periaatteessa syntyä milloin vain!

Korvikset saa tyttölapsi sitten kun haluaa, mutta missään nimessä en vauvalle laittaisi. Ja kerron tietysti että korvisten laitto sattuu. Itse sain muistaakseni ekalla. Pojalle en mielellään haluaisi korviksia laitattaa, ovat mun mielestä sellainen tyttöjen juttu :p Mutta vaikea nyt sanoa asiaan juuta tai jaata. Hiuksien värjäyksestä en osaa siitäkään mitään sanoa että milloin saa. Kevytväreillä varmaan jo ala-asteella, en tiedä. Tai semmosilla sävyteshampoilla. Ite oon alkanut 11-vuotiaana värjään kestoväreillä, tosin raidoilla aluksi ja sitä ennen sellasella sävytevaahdolla. Mulla oli/on niin kauheen väriset hiukset. Lävistyksistä ei puhutakaan ennen kuin on 16v. Mutta ei sitä voi vielä edes tietää mikä on "ajan henki" joskus 16 vuoden päästä..

Yks kaveri poikkes tässä ja oli ostanut kirpparilta semmosen aivan ihanan haalarin kokoa 56 :) Se ei siis ole toppahaalari vaan joku semmonen.. emmä tiedä :D Kumminkin että sillä tarkenee varmasti tulla synnäriltä kotiin jos laittaa mun äidin neuloman nutun alle :)

Luoja mikä väsymys, otin pienet päikkärit tuossa. Ja keittelin kahvit uudella keittimellä :D

LD + Pikkunen 32+5
 
Mies tulee taas huutelemaan ja kertomaan kuulumisia.

Nyt huomaa että raskausaika on selvästikin jakautunut kolmanneksiin kun naisen juttuja miettii. En uskonut että ne näin dramaattisia olisivat kuitenkaan.

Ensimmäinen kolmannes meni vauva-ajatusta sulatellessa, pahoinvoidessa ja kiukuttelua/ärtymystä oli varmasti puolin ja toisin.

Toinen kolmannes oli sitten sitä hienoa aikaa, naisesta taas huomasi että millainen suhde on parhaimmillaan, yhdessäolo oli mahtavaa, ensimmäisten potkujen tunteminen, seksielämä, kaikki oli vaan niin mahtavaa.

Kolmas kolmannes on nyt alkanut ja huomaan taas että paha olo alkaa painamaan päälle ja ilmeisesti hormoneista johtuva kiukuttelu (tuntuu taas että mikään ei ole hyvin). Myöskin taas on tullut tämä ettei kosketuksista tykkää ollenkaan. Kyllä sen ymmärtää että kun ei ole hyvä olla, on jalat ja selkä kipeänä, pahoinvoiva olo jne, niin eikai sitä kovin onnellisena voikkaan olla, mutta toivoisin kuitenkin että välillä myös muistettais kiittää toisiamme ja pahoitella sitä, jos aiemmin on sanonut pahasti.

Toivoisin jo että pikkuinen syntyisi maailmaan, haluaisi nähdä että mitäs ulkonäöllisiä seikkoja on perinyt, onko yhtä aktiivinen kuin masun sisällä jne. =)

Muuta elämässä tapahtunutta: Työhaastattelussa kävin perjantaina ja hyvin meni, ensiviikolla selviää että pääseekö sinne töihin, toivottavasti. Myös ilmoitusta odotellaan, että asumisoikeusasunto vapautuisi ja muuttamaan pääsisi.

Iloksihan tämä elämä vielä muuttuu, vaikka välillä ei ihan niin mukavaa olisikaan.

Onnittelut myös kaikille jo synnyttäneille, toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin, niin fyysisesti kuin vanhemmilla myös henkiselläkin puolella, varmasti raskasta kun lapsi on nuorena syntynyt ja suuri huoli pienokaisesta.
 
Se on sitte tänään mittarissa 18.V!

Vauvalle farkut kaapissa on jo 2 farkut, kun löyty niin halvalla ja kivat, ne ei ole kuitenkaan farkkukangasta, saa nähä tuleeko käyttöön.

Leipominen tykkään! Osaan parhaiten mokkapalat ja pikku tarkat kuviot elintarvikevärituubeilla, niihin tulikin joskus törsättyä, haaveena olis väsätä ite kastekakku:) Nyt on jääny herkkujen leipominen, koska söisin ne itse.

Hiukset on aikalailla samanlaiset, ehkä pikkasen paksuuntunut, mulla on aina melkein voinu huonosti hiukset.

Nukkuminen yksin ihanan tilavassa sängyssä, tällä hetkellä uni maittaa, paitsi muutama vessa kerta häiritsee yöllä

Opiskelu pitäis jatkaa helmikuun 14 päivään ainakin.

Lauantai ihanaa vapaata! Vanhemmat tuli käymää, ne toi kakun jossa olin 1.vuotis kuva musta:) Sitte sain tiskikoneen kun tässä asunnossa ei ollut! JEES! ,nyt ois tarkotus vaa olella ja kattoo leffa vaikka ja nukkua huomenna pitkään.

Vauva oli muistaakseni himpun verran alle 2,7 kiloa:) Olen käynyt nyt 3 krt pelkopolilla ja en oo oikeastaan mitään apua saanut, kuulemma miksi hankkiuduin raskaaksi nuorena ja kipuherkkänä-.- Viiminen kerta on 37 viikolla. Synnytys alkaa aikalailla pelottamaan:/

Pinsku ja Prinssi 35+3
 
Pinsku siis NOIN sanoivat pelkopolilla?!?!?! VAADI päästä jonkun toisen kans juttelemaan!!!
siellä taas joku elemäänsä katkeroitunu vanha kääkkä yrittää päteä... Mut kivusta voin sen verran apuja antaa,et synnärillä kyllä on kaikenlaisia kipulääkkeitä käytettävänä,ei sua pakoteta kestämään lääkkeittä :hug:
ja muuten sit niit television "synnytyksiä" ei kannata niin vakavasti ottaa :p

tuleva isä tsempitykset sinne. onhan tää loppu aika hankalaa,ku joka paikkaa särkee ja hormoonitki heittelee. itestäki joskus huomaa,et pinna kiristyy ihan pienestä. mun mies ainaki tekee siinä tilantees vaa nii,et menee omia hommia tekemään ja antaa mun puhaltaa vitutuksen pois.

hikasta kysyisin kuinka usein teijän masukeilla on hikka? täällä nimittäin on lähes joks päivä ja tuntuu ihan ulkopuolellekki...
 

Yhteistyössä