*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Elokuussa

Nimendi: Kuulostaapa hurjalta sun kivut, toivottavasti hellittävät!!!

Ihania ultrakuulumisia oli monella, onneksi olkoon!!

Mulla on myös noita repäisykipuja esim. nopeasti ylösnoustessa ja aivastaessa. Kait ne kuuluu asiaan. Muistan aiemmissa raskauksissa olleen samanlaisia.

Odotan innolla ensi viikon neuvolaa, voisikohan sydänäänet kuulua jo? Silloin viikkoja taitaa olla 10+3. Tuntuu olevan jo niin pitkä aika siitä kun olin alkuraskauden ultrassa. Olisi mielenrauhalle ihanaa kun saisi tietää onko vauvalla kaikki hyvin. Odotan jo sitä aikaa kun tuntee liikkeet, ei tarvi miettiä että ollaanko masussa hengissä vai ei...

Pahoinvointi on hiukan hellittänyt :)

Mulla on vahva tyttöolo, mitäpä muuta kun meillä jo 3 tyttöä on :)

Pihlaja78 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74
^Juu kuolema melkein korjasi siinä paikassa. siellä synnytys vastaanotossa kun odottelin niin tuntu, että veri ei enää kiertänyt. Mut joku pieni tunne siitä, että kyllä se siell on, piti kasassa. Jos siellä neuvolan ultrassa ei olis yhtään mitään vilahtanut olisin ollu ihan varma, että väärässä paikassa on. On muuten kumma miten se selkäsärkykin tuntu lisääntyvän ihan hirveästi siinä odotellessa... ja katos melkein samantien kun syke näkyi pikimmiten kun ultraamaan alkoi. :D ihmisen mieli on kyllä kumma. :p
 
Nallu juu samaisessa paikassa kävin itsekin :) Kati Pentti oli lääkärinä. Mikä sattuma! :D

Täällä on hyvin pahoinvointi helpottanut mutta väsymys ei tunnu antavan periksi millään. Tänäänkin oltu puistoilemassa ja shoppailemassa esikoiselle vaatteita niin turha edes haaveksia päikkäreistä :) Kyllä niin taas mieli teki mennä hypistelemään pieniä, suloisia vauvanvaatteita mutta pare odotella vielä jonkin aikaa ettei karkaa mopo käsistä :D

Huomenna aamulla sitten ekaan neuvolaan..

Toiveikas84 & papu 7+1
 
pahoinvointirannekkeesta huhuu te joilla käytössä/kokemuksia.. Onko teillä Sea Band vai joku muu? Ootteko mistä ostanu ja mihin hintaan? Onko ollu apua?
Ite taidan käydä kyllä tommosen hakemassa, alkaa meinaa tää yökötys vaikuttaan jo pikkusen liikaa tähän elämään, pitäis kuitenki jaksaa tota tyttööki jotenki hoitaa ja kotia.. Jospa niistä jonku avun sais.. Toinen mikä auttais on syöminen, mut ainut mikä menee on greippimehu, sillä ei vielä iha kuuhun asti mennä :D
 
Nimendi; mulla on ollut kans tosi kovia kipuja tän viikon. En oo tehnyt muuta kun maannut sohvalla ja nukkunut. Käppyrä asento auttaa, mut heti jos suoristaa niin sattuu... tuntuvat krampeilta ja aika "menkkamaisilta". Neuvolan kirjasessa ja jossain muuallakin sanottiin että viikolla 9 saattais sattua niin en oo tajunnut huolestua... lääkkeisiin en oo koskenut enkä lääkärissä käynyt, ultrakin on vasta kolmen viikon päästä. Toivottavasti sun kivut laantuu, päivitä miten käy :S En tiiä pitäiskö tästä sittenkin itse kans huolestua? Eikö kellään muulla oo ollut kovia kipuja jotka olis osoittautuneet "normaaleiksi" ?
 
Ensimmäinen neuvola takana. Varhaisultran jälkeen tietysti kovasti latasin toiveita, että neuvolassa olisi jo kuunneltu sydämenääniä, mutta pettymykseksi ei :/ Hienoinen pettymys oli sekin, miten vähälle huomiolle uudelleensynnyttäjät neuvolassa jää. Käyntejä on todella paljon harvemmassa! Omasta raskausajasta/synnytyksestä kuitenkin niin kauan aikaa, että koko aika unohtunut jo autuaasti. Tänään varasin ajan np-ultraan (vkolle 12) johon asti pitäisi kärvistellä ennen seuraavaa vahvistusta.

Neuvola sai tosissaan ajattelemaan ruokavaliota ja elämäntapoja. Olen melkoinen nautiskelijaluonne, mutta päätin ylipainon vuoksi koittaa noudattaa matalahiilihydraattista raskausdiabetes-ruokavaliota, että raskauskilot pysyisi kohtuullisina. Ja tällä matalahiilihydraattisella ei siis tarkoiteta karppausta, vaan tavoitteena hyvien hiilihydraattien suosiminen ns. pullaviljan sijaan.

Olo Olo on varhaisultran jäljiltä aikaisempaa rauhallisempi, mutta huoli kyllä pulpahtelee mieleen päivittäin. Eilinen ja tämä päivä on ollut pahoinvoinnilta siedettäviä, mutta väsymystä on ollut sitten senkin edessä. Neuvolassa sanottiin, että raskausväsymys on hormonaalista, eikä lepo auta väsymykseen!


Hankinnoista
Mille viikoille aiotte oottaa, ennenkun alatte ostostelemaan? Kauheasti jo houkuttaisi vauvatarvikkeet, kun esikon vauvanvaatteista suurin osa on jo ajat sitten pistetty kiertoon. Toistaiseksi olen pystynyt hillitsemään itseni lastenvaatekaupoissa. Sen sijaan tilasin netistä bola-korun - mikä onkin todella ajankohtainen hankinta, kun vauvalla ei ole vielä edes korvia! :D Kovasti olen pohtinut myös kotidopplerin hankkimista ja itseasiassa joku vauva-lehtikin hukuttaisi kovasti..

HaaveissaPulla ja Pulla 8+4
 
Uusille tervetuloa :wave::flower:

No niin, nyt mä sitten tein sen: kävin shoppailemassa Amazonista kotidopplerin kaiuttimella ja näytöllä! Maksoi kotiinkuljetuksineen n. 45 €, paljon halvempi, kuin olisin tilannut vastaavilla ominaisuuksilla Suomesta. Ajattelin, että mä laitoin rahat tähän, enkä varhaisultraan. Heti tilauksen lähdettyä tuli kauheat morkkikset, että "ei sieltä kuitenkaan mitään löydy, turhaan maksoit ja tilasit". No, myynpähän sitten huutiksessa yihinnalla eteenpäin, jos en itse pääse käyttämään ;) Toimituksessa menee noin 1,5-2 viikkoa, eli ihan hyvä, ettei tarvitse jo ensi viikosta asti kärvistellä ja miettiä, milloin sitä uskaltautuisi kuuntelemaan. Ehkä silloin rv 9-10 on sit jo ihan hyvät mahikset saada jotain kuuluviin :heart:

Leolle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

HaaveissaPulla samaa mietin minäkin, Helsingissä noita uudelleensynnyttäjien neuvoloita näyttäisi olevan todella harvakseltaan. Tällaiselle panikoitsijalle ei ollenkaan hyvä : / Ehkä kompensoin tuota neuvolakäyntien vähyyttä sillä dopplerilla sitten!

ON: tänään on ollut ihan koomapäivä, olen vaan nukkunut, nuokkunut, voinut huonosti ja syönyt. (Ja istunut koneella tilailemassa doppleria :LOL:) Odotan, että lapsi menisi jo nukkumaan, niin ei tarvitsisi tuntea huonoa omaatuntoa tästä saamattomuudesta. Onneksi mies lähti juuri hänen kanssaan ulkoilemaan. Viikonloppuna meillä vietetään 2-vuotisjuhlia, pitää ladata kunnolla akkuja siihen mennessä!

kwaidan ja ihmeellinen ihmetys 7+3
 
Olen huono kirjoittelemaan tänne, lueskelen kyllä uteliaana ja ilahtuneena teidän kokemuksistanne!

Mutta pieni kysymys silti: Pahoinvointia on ollut jonkin verran, mutta onko muilla niin että pahoinvointi loppuu lähes täysin kun lähtee ulos? Eli raitis ilma tuntuu olevan parasta lääkettä tähän...

Tänään tuli vietettyä viisi tuntia Särkänniemessä ja meni hienosti, mutta sisälle jos jää kotiin, niin ei oikein mitään saa tehtyä kun öklöttää ja väsyttää. Pitäis olla jotain pihahommia siis melkein, että pärjäis. Saa nähdä miten töissä kun ne viikon päästä taas alkaa!
 
Nimendi, itselläni oli ekassa raskaudessa tosi paljon kovia kouristuksia, mutta ei niille syytä löytynyt.

).( taas veristä valkkaria!! Nyt enemmän kuin aiemmin ja selkeästi verta eikä vaaleanpunaista :( Pitäisi jo tottua, kun joka viikkoista, mutta toivottavasti jää tuohon ja on jälleen kerran vain ne limakalvot. Vois hypätä pari viikkoa ihan huoletta eteenpäin :(

Kilu ja Onni-Unelma 7+6
 
Voi jessus, kun ärsyttää tää puhelimella kirjoittelelu. Pitkät pätkät kirjoittelin ja sit kaikki
hävis!!

Heiduli, mulla on just ne SEA bandin rannekkeet. Tosin sain ne kaverilta, niin hinnasta ja
paikasta ei tietoa. En ole kunnolla vielä testannut niitä. Olin nimittäin täysin unohtnut
niiden olemassa olon, ennen kuin muistutit. Joten kiitos sulle!! :)
Nuska, luulisin että monilla pahoinvointi helpottaa ulkona. Itse en tosin kykene olla
paljo nauttia raittiista ilmasta, kun pystyasennossa heti alkaa oksettaa.

Tänään oli muuten neuvola. Tosin eipä siltä reissulta vielä mitään ihmeellistä käteen
jäänyt. Nyt vaan ensimmäistä ultraa odotellessa.. :)

Niin ja tytölle nousi nyt illalla kuume. Ehkä jään tytön kanssa viettämään saikkupäivää huomenna.

Fanny07 8+3
 
Viimeksi muokattu:
Heipat kaikille! :wave:

Tervehdys uusille ja onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Täälläkin päin tosiaan uudelleen synnyttäjät jää hieman vähemmälle huomiolle. Itselläni oli neuvola tällä viikolla ja seuraava viikolla 16..:O Neuvolan täti perusteli, että kun on ar-ultra juuri tulossa ja heti perään np-ultra, niin eihän sitä siinä välissä tarvitse enää neuvolaan rampata. Mutta mitä jos haluaa kuunnella sydänääniä??:LOL:

Toivottavasti Nimendi sun kivut helpottaa pian ja saat hetkeksi hengähtää.

Juttelitte aikaisemmin miehen osallistumisesta. Meillä mies tulee ultrakäynneille mukaan, mutta muuten taidan hoidella neuvolakäynnit itse, ne kun on sellaista rutiinihommaa yleensä. Muuten mies kyllä osallistuu ihanasti odotukseen! Tosin en tiedä onko raskauden mukana tulleet kiukunpuuskat, niitä mukavimpia juttuja hänelle, mutta onneksi mieheni on melkoisen pitkällä pinnalla varustettu.;)

Oma vointi jatkuu melko samanlaisena kuin muutenkin tähän asti. Päänsärky ja sen mukanaan tuoma ällötys vois vaan jo kadota!!:mad: Itsellänikin ulkoilma auttaa ällötykseen hieman, mutta se kauan kaivattu aurinko ja lämpö puolestaan pahentavat päänsärkyä. Yhtään ei tee mieli mitään liharuokia, salaatit ja kasvikset vaan maistuis, mutta ei sitä taida niiden voimalla kaksi ihmistä elellä, etenkin kun tuota painoa on muutenkin ehkä hieman niukanlaisesti.

Te ketkä olette raskaudestanne esimiehillenne kertoneet, niin miten ilmoitukseenne suhtauduttiin ja missä vaiheessa kerroitte? Mulla olis tuo asia edessä ja jännittää melkoisesti...Esimieheni on kyllä aivan huippu tyyppi, mutta jotenkin se silti tuntuu vaikealta.

Aurinkoista iltaa kaikille!

Hygge ja murunen 7+6 (huomenna poks,poks! :) )
 
Toiveikas Heh, mulla oli myös ihan sama lääkäri! :)

Kovasti houkuttaisi ostella jo vauvalle vaatteita. Yritän vielä malttaa mieleni nt-ultraan asti. Mutta jos löytyy joku oikein ihana ja vastustamaton niin miksei sitä ostaisi :)
 
Heipä hei!

Meillä oli tytöllä tänään viimeinen hoitopäivä! Hyvillä mutta hieman haikein mielin. Hoitotädit on kaikki aivan ihania tyyppejä ja tyttö viihtyi paikassa hyvin. Erään aikakauden päätös, hoito loppuu ja kohta tytöllä alkaakin koulu. Oli kyllä hoitotädeillä ja äidillä tippa linssissä.

Oon huomannu, että on alkanut olla mielialan vaihteluita. Pala tulee kurkkuun ja itkettää todella helposti. Pillitän suurta pudottajaa katsoessakin. Miehelle palaa myös käpy helposti. Pahaa oloa ja ruokahaluttomuutta esiintyy kun nälkä iskee.

Huomenna eka neuvola! Jännittää vaikka onkin sinällään tuttua huttua esikoisen ajalta. Mielenkiinnolla kyllä odotan miten usein meillä täällä noita neuvoloita on. Huomenna on myös vika työpäivä ja sitten alkaa kesäloma! :)

CandleLight ja 9+3(?)
 
pahoinvointirannekkeesta huhuu te joilla käytössä/kokemuksia.. Onko teillä Sea Band vai joku muu? Ootteko mistä ostanu ja mihin hintaan? Onko ollu apua?
Ite taidan käydä kyllä tommosen hakemassa, alkaa meinaa tää yökötys vaikuttaan jo pikkusen liikaa tähän elämään, pitäis kuitenki jaksaa tota tyttööki jotenki hoitaa ja kotia.. Jospa niistä jonku avun sais.. Toinen mikä auttais on syöminen, mut ainut mikä menee on greippimehu, sillä ei vielä iha kuuhun asti mennä :D
juuri tuon niminen ja auttaa tuohon jatkuvaan etomiseen kyllä. Apteekista ostin. hintaa 20e se kahden kappaleen pakkaus. Mutta on kyllä hyvä. ite epäilin, mutta kyllä ne vaan on auttanut.
 
  • Tykkää
Reactions: heiduli87
Kiva huomata että en ole ainoa kellä on turvonnut olo..ei tätä pallomahaa oikein enää piiloon saa :D

Neuvolaan on saanu olla yhteydessä kerran viikossa.. Elämän eka hiivatulehdus kärsitty..sitten löytyi myös leukkareita, mut eipä kai se tohtori tahtonu alottaa niihin mitään kuuria..hieman huolestuttaa.toivon että niitten lisääntyminen johtui tuosta hiivasta. Onko teillä muila ollu hiiva tulehduksia? ja ovatko helpost lähteneet yhdellä hoidolla?

Seuraavaksi alkoivat sokeri arvot nousta omista normaaleista arvoista..ja nyt sitten kotimittauksia, ravitsemusterapautille ja vkol:lla 12 rasitustestiin..tämänpä nyt itse jo arvasinkin, kun ekassa raskaudessa oli jo raskaudiabetes..vaan melkoisen alussa jo alkoi oireilla.

Pahoinvointia on edelleen, 1,5vkoa olin sairaslomalla sen takia. Kaveri lupasi lähettää pahoinvointi rannekkeet..eipä niistä varmaan haittakaan ole :)

Töissä kerroin pomolle raskaudesta..rehellisyys maan perii..syyskuun lopussa olisi työsopimus loppunut, mutta lupasi jatkaa vuoden loppuun, vaikka tietää raskaudesta... =)) tuplista en tosin maininnut mitään..mutta niinhän sen pitäisi mennä ettei raskaus saa vaikuttaa työn saantiin/jatkuvuuteen. Pomo kertoi myös työkavereille, jotka on kaikki ollu tosi ihania,monet kyyneleet silmissä kun ovat kuulleet..nostelut ovat kieltäneet ja menneet tekemään kaikki vähänkin raskaat hommat miun puolesta..ihana että on tuollaisia työkavereita.. ja toisaalta tosi hyvä..ite oon semmonen että en tajuu luovuttaa/olla tekemättä ennen kun oon tosiaan ihan kanttu vei.. Olettekos te jo miten töissä kertoneet? tuleeko teillä raskaus vaikuttamaan töiden jatkumiseen?

Sunshine9 ja pikkuiset 9+6
 
Hankinnoista Sen sijaan tilasin netistä bola-korun - mikä onkin todella ajankohtainen hankinta, kun vauvalla ei ole vielä edes korvia! :D Kovasti olen pohtinut myös kotidopplerin hankkimista ja itseasiassa joku vauva-lehtikin hukuttaisi kovasti..
Kiitos, hihitin bola-jutulle oikein kunnolla :LOL: (tänään olenkin aiemmin lähinnä ollut täysin ilman syytä raivoissani ja/tai itkenyt, joten vaihtelu virkisti! Hitsi näitä hormonaalisia mielialavaihteluita, mieskin alkaa olla tosi varuillaan ettei sano mitään väärää vahingossa.... Aion kyllä tilata Bolan ja Vauva-lehden tilasin muutama viikko sitten :)

Hankinnoista... Olen paljon katsellut netistä äitiysvaatteita, etenkin farkkuja, joissa on sellainen joustava ja leveä "maharesori". Harmittaa kun plus-kokoisia äitiysvaatteita on tarjolla suomessa todella huonosti vaikka ostajia olisi taatusti muitakin kuin minä. Isoin äitiysvaatteiden koko suomessa on 99%:sesti 46 tai XL, mikä sekin on monilla edullisilla vaatemerkeillä aika pienikokoinen - ja yleensä aina ensimmäisenä kokovalikoimasta loppuunmyyty. Päätin, että tilaan äitiysvaatteeni Briteistä ja/tai U.S:A:sta ellei muuta löydy. Muutamat suomessakin myytävät äitiysvaatemerkit, kuten FunMum, ovat postituskuluineenkin paljon edullisempia ulkomailta tilattuina :)

- Toivoja ja ihme 7+3
 
sunshine: Miulla raskaus ei tule vaikuttamaan töiden loppumiseen mutta tulee vaikuttaa siihen että joudun tekee töitä äitiyslomallakin, oon yrittäjä. Ei nyt onneks tarvi koko ajan olla töissä mutta jonkunverran täytynee käydä. Jospa oliskin "helppo" vauva niin jaksas paremmin ;) Meilä on kyl noi aiemmat vavottanu kolmeen vuoteen saakka niin pitänee varmaan varautua siihen taas :)

Neuvolasta Miulla on myös seuraava neuvola jossain viikolla 15 ja eka oli viikolla 5. Eli aika pitkä väli, mut ei minuu haittaa.

Astma: Onko tällä muita astmaatikoita? Miten ootte pärjänny? Mie oon ollu hyväkuntonen, harrastanu juoksuu ja salia ym, nyt kun kävelee pienen hetken niin oon jo ihan hengästynyt! Ihan kaamee tunne, jotenkin ahdistavaa kun on niin rajoittunut olo. Raskaus ilmeisesti teettää tota hengästymistä mutta mietin että onko tää astmakin nyt syynä :/


Mielialat
: On joo... Välillä meinaa pakahtua onnesta ja välillä taas iskee masennus/ahdistus ja tuntuu että pitäs itkeä, jotenkin niin surkea olo tulee. Sit taas välillä on ihan lepponen olo ja kohta jo kiristää hermoa ihan sikana! HORMOONIT!!!!|O

sone 8+5
 
Ei oo mahollista :LOL: Reilu pari viikkoo sitten vaaka näytti 61.8 ja tänä aamuna 67kg!! Enkä oo ees syöny herkkuja! Loppus nyt tää pahoivointi niin pystys jo rajottaa tota syömistä. Nyt on menny siis tunnin välein jotain suolasta ettei yrjö lennä. oon ihan järkkyttyny, onneks mittasin painon!
 
Nopponen
Leo:Onnea sykkeiden löytymisestä. :)

Haaveissapulla:
Mulla toimi esikoisen kohdalla matalahiilarinen ruokavalio niinkin hyvin et lääkäri sano loppuraskaudessa et voit vähä repsahdella. :) Kilon tippui paino ihan loppu viikkoilla milloin yleensä vauva kasvaa eniten ja painokin nousee, läskit siis lähti vaikka vauva kyllä kasvoi! :) Olin kyl niin hoikka imetyksen viel lisää laihduttaessa... Mut imetyksen loputtua takasin osa kiloista palasi... Nyt taas paine kun paino noussu jo jatkuvan pahonvoinnin ehkäisemiseksi syönnin takia jo pari kiloa... :ashamed: Mut ite joudun diabeteksen pelossa myös aloittaan tässä pikku hiljaa tiukemman ruokavalion niin ehkö se sitten kompensoituu. :)
Meidän neuvolassa näköjään uudelleensynnyttäjiä kohdellaan samoin kun ensisynnyttäjiä, samalla tavalla neuvolakäynnit ja ultrat kuin ensimmäisessäkin raskaudessa... :)

Hygge:Mun esimies vaan sano et sehän on kiva kun tulee vauva! :) Työkavereille kerron ku np-ultra on ohi.

Vauvanvaatteista: Mulla on tosi paljon jo valmiina tytölle mut pojalle taas juurikaan mitään... Aioitaan tällä kertaa kysyä sukupuolta jos näkyy, esikoisen aikaan ei kysytty. Mut mun kaveri antoi jo valmiiksi talvihaalarin joka on pienempi kun äitiyspakkauksen haalari ettei vauva vallan huku siihen. Esikoisen kohdalla ei tarvittu pienempää kun syntyi kesällä. :) Mut siis tavallaan on jo jotain "hankittu" tälle vauvallekin! :)

Nopponen 9+5
 

Yhteistyössä