*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Täällä on ainakin vauva laskeutunut, maha on tooooodella alhaalla tänä aamuna, varmaan tippuu kohta! Mie kyl toissailtana tein lantion ja sisäreisien venytyksiä joten ehkä sitä venymistä ja laskeutumista on sen takia tapahtunut ja siitähän seurasi tää kusella jatkuva juokseminen. Suosittelen siis muillekkin ketkä haluaa ravata yöt vessassa, jos ei tälläistä vielä ole :LOL: Ei vaan siis oikeesti ,venyttelyllä se vauva vois laskeutua vähän ketkä toivoo jo että alkais edistyy :) Siis ihan kykkyasennossa jalat mahdollisimman levällään pitkiä aikoja.

mam :heart: Ihana vauva ja kiva kuulla että kaikki meni hyvin :) Siulla olikin jo hirveen rankka se loppuaika, toivotaan että muutkin pääsee pian synnyttämään kellä kovat kivut! :)

Posteljoonilla yökukkuja?? :D Meidän molemmat tytöt on ollut hirveen huonoja nukkujia koko ajan, joten en odota että tääkään tyyppi nukkus hyvin.. Apua.. :)

Hui kun alko eilen jännittää et kumpi tää on! Me kun ei olla kysytty sukupuolta :) Silmien väri myöskin jänskättää, miehellä siniset, miulla ruskeet! Esikoisella on ruskeet ja kuopuksella siniset. Ketäs muita täällä oli ketkä ei tiedä kumpi on tulossa?

37+3
 
  • Tykkää
Reactions: nippatäti
Huomenta!

Mam miten ihanan suloinen pieni poitsu! Ja ihana että siellä meni kaikki hyvin! Mie niin samaistun tänä jättiläismahani kanssa siun tunnelmiin ennen synnytystä. Yhtä itkua ja odottamista ja turhautumista tämä on :/

Meillä on kanssa vaunuissa pehmyt koppa, tarkotuksena meillä vaan silleen pitempää kävelymatkaa tehdä vaunuilla. Ei nuo hirviöt mahu edes meijän autoon :LOL:

Sone mie kanssa tein paljon tota kyykkyilyä ja jumppalallon kanssa oon hengaillu jo pitemmän aikaa ja masu on kyllä niin laskeutunu kun voi olla. Mutta herranjumala mitkä persepukamat sain aikaseksi, että mietin just onko tää sen arvosta :LOL::kieh::headwall:

Posteljooni
Mie juttelin kanssa Paavon kanssa yöllä siitä, onko sopivaa käytöstä potkia äitiä terävillä pikkujaloillaan hereille. Paavon mielestä asia oli niinku ihan ok, joten luovutin sitten ja valvoin aamukuuteen. :stick:

Täällä on vetiset meiningit. Ihan liurua valkkaria tulee niin että housut on koko ajan märät, se limatulppa onneks loppu jo, se oli jotenkin etova homma.. Ihan makean hajustahan tuo valkkari on, mutta oletan ettei se oo mitään ja venaan taas perjantain seurantakäynnille että mainitsen. Perjantaina aion vaatimalla vaatia lääkärin sanomaan jonkun takarajan mihin meidän pitää kärvistellä ennen kun käynnistetään. Viime perjantaina painoarvio Paavolla oli 3500 g ultralla ja kätilö ja toinen lääkäri käsikopelolla sanoivat nelikiloseksi.

Vauvakuulumisia mie haluan lukea! Kertokaa miten ne tuoksuu ihanilta ja millasta on elämä pikkusen kanssa, miulla ei oikein oo käsitystä.. Ja antakaa vinkkejä kokemattomalle mitä pitäis ottaa huomioon, ehkä sellasta mitä ei osaa ajatella etukäteen?

Nippa ja Pavel 37+4
 
Piula mie pelkään samaa kun sie. Ja nyt kun käytiin "treenaamassa" niin meille sattu ainakin kätilöt jotka ties koko ajan mitä pitää tehdä, eikä kysyneet meiltä mitään. Kätilö tuli vaan huoneeseen yöllä "anna tänne se ahteri niin laitetaan tämä kipupiikki". Sain vasta seuraavana päivänä kuulla edes sen lääkkeen nimen mitä meikäläisen ahteriin työnnettiin. Ihan oikeesti pitää olla tiukkana siellä. Ja sydänkäyrää pystytään ottamaan seisaallaan, paskaa jauhavat jos muuta väittävät. Se sain ite läpi, kun makaaminen aiheutti välillä niin järkyttäviä kipuja! Mutta jos siulla tulee tukihenkilö mukaan, sano sill niinkun mie miun miehelle, että hänen tehtävä on pitä siun puolia ja vaatia selittämään kaikki mitä he haluaa siellä tehdä ja hän voi sanoa, että sie haluut itse ehdottaa lääkkeellisiä menetelmiä kun ja jos haluat. Ne tekee varmaan vaan niin rutiinilla sitä työtä siellä, että pitää ite olla ikävä kyllä varmaan aika aktiivinen.
 
Suuret onnittelut Hanskiukselle ja posteljoonille vauvoista!!

En taas muuta jaksa/kerkeä kommentoida, mutta salaista ryhmää kannatan!! Esikoista odottaessani palstailin myös, ja silloin perustimme salaisen ryhmän tuonne KERHON puolelle!! Yksi perusti ryhmän ja häneltä anottiin perusteluineen pääsyä ryhmään. Se toimi!! :) Silloin uskaltaa hiukka yksityiskohtaisemmin kertoa itsestään ja perheestää. Itsehän ärsyyntyisin todella, jos joku puolituttu tulisi kertomaan, että on tunnistanut minut täältä.

Siskolisko tervetuloa!!

Pikaisesti luin muiden kuulumiset. Oikein ärsyttää, kun ei pysty kommentoimaan nyt. Toivottavasti jossain välissä löytyisi aikaa.
Tsemppiä ja jaksamista jokaiselle sitä tarvitsevalle!! :hug: Eli varmaan kaikille!! :)

Fanny 37+2
 
Tervetuloa siskolisko, kyllä joukkoomme mahtuu =) ja tekstiä lukiessa ei haittaa vaikka ne ään ja öön pisteet puuttuvat,minä ainakin ne automaattisesti luin ääksi ja ööksi =)

Joo-o...ylihuomista odotellessa...huih... tuli vaan tuossa mieleen,että mistäs sen tietää vaikka leikkaisivat ensi viikolla,kun viikkoja kuitenkin silloin 37+,seuraavalla viikolla viim. leikataan (ainakin luulisin) kun muutkin siis leikattu 38+ viikolla,ahdas lantio syynä siis sektioihin...

Muistanko väärin vai oliko mammutilla nyt se leikkaus aika viime viikolla vai tällä viikolla...mitenkä se olikaan (hmmm) valaskaa paremmin muistavat...

Päivän jatkoja!

Jemimi ja pikku-ukko 36+3
 
Onnea hanskius ja ihanaa vauvantuoksuista arkea teille!

Stalkkaus kuulostaa kauhealta. Vaikka jonkun kirjoituksia seuraisi, niin en menisi kirjoittajalle sitä sanomaan. Mun raskausaika oli poikkeuksellinen, joten mut voisi tunnistaa. Siksi en halua kirjoittaa mitä vain. Tästäkin syystä salainen ryhmä kuulostaa hyvälle.

Miehen osuus synnytyksessä oli olla lähinnä mukana. Eipä siinä ole paljon muuta ehtinyt tekemään kuin pitämään kädestä kiinni ja tsemppaamaan. Piula tässä synnytyksessä mies sanoi kätilölle, etten halua kivunlievityksiä. Mulle on jäänyt kuva, että kätilöt tekevät työtänsä rutiinilla eli jos sinulla on toiveita, niistä pitää sanoa. Niitä ei välttämättä kysytä. Kuten Nippatäti sanoi, niin ohjeistat miestäsi kertomaan sun toiveista. Mä huusin monta kertaa, ettei mulle sitten piikkejä :D Hyvin meni viesti perille. Ponnistusasennosta sanoin, etten halua puoli-istuvaa. Kyljelläni synnytin, kun muuhun asentoon en ehtinyt. Mun kokemuksien perusteella sanoisin, että pitää olla itse aktiivinen, mutta se kannattaa.

Nipalle voimahali. Äitisuhteelle voi olla vaikea tehdä paljon, vaikka kuinka muutosta toivoisi. Nyt mietit itseäsi ja vauvaa ja teidän koko perhettä. Teet niin kuin teille parhaimmaksi koet. Olen viime aikoina lukenut paljon akupunktiosta ja kävin raskauden aikana akuhoidossa säännöllisesti. Perehtyessäni akupunktioon törmäsin WHO:n listaan, johon on listattu sairauksia, joihin akupunktio auttaa. Peräpukamat on mainittu listalla. Kannattaa kokeilla. Muistaakseni vyöhyketerapiallakin voi hoitaa pukamia.

Meillä on vaunuissa kantokassi ja makuupussi. Niillä pärjättiin viimeksikin hyvin.

Mam ihana kuulla teistäkin. Suloinen vauva :heart: Olit tosi rohkea, kun yksin synnytit, oli sille vaihtoehtoja tai ei.

Posteljoonilla ja vauvalla ihania keskusteluja :heart: Täällä vauva ei valvo öisin, mutta toisinaan on vatsa pipi tai muuten nukun huonommin yön kuin normaalisti. Mulla ongelmana taitaa ennemminkin olla se, etten herää heti vauvan itkuun :O Mulla on liian hyvät unenlahjat :LOL:

Tervetuloa Siskolisko! Olisi kiva kuulla, millainen neuvolakäytäntö siellä on.

Täällä päivät menevät nopeasti, vaikka tuntuu etten tee mitään. Vauva nukkuu paljon, joten omaa aikaa on. Yhtenä päivänä siivosin vaatekaapin, mutta muuta en olekaan ehtinyt tekemään. Mihin tämä aika menee? Toki vauvaa pitää syöttää usein ja omiin syömisiin ja ruoanlaittoon menee oma aikansa. Vauvaa tulee jonkin verran tuoksuteltua ja ihailtua, mutta en tee sitä tuntitolkulla. Tunne lasta kohtaan on kuitenkin jotain sanoinkuvaamatonta. Odota Nippa ja muut, kun saatte ne vauvat syliinne. Mulla on vauvan syntymän myötä seesteinen ja hyvä olo. Eikä se liity mitenkään vaikeaan raskauteen, vaan siihen, että nauttii elämästä, perheestä ja pienestä tulokkaasta. On onnellinen siitä mitä elämässä tällä hetkellä on. Yksi unelma on toteutunut. Enpä osaa kauheasti antaa vinkkejä, mutta ruoanlaitto meinaa aina jäädä, joten sitä kannattaa tehdä varastoon, jos onnistuu. Yleisenä vinkkinä voisin sanoa, että asioita ei kannata ottaa turhan vakavasti vauvan synnyttyä, vaan nauttia siitä pienestä ja elämän pienistä asiosta. Muut asiat voivat odottaa. Vauva kasvaa nopeasti eikä sitä aikaa saa takaisin. Tämä vauva ei itke tai ole vielä itkenyt paljon, mutta esikoinen itki enemmän. Mulle itkujen sietäminen oli aluksi vaikeaa, koska ei tiennyt miksi vauva itki. Siinä joutui taistelemaan omien tunteiden kanssa ja sen vauva aisti, mikä pahensi itkua entisestään. Siihen saa varautua, että äitiys nostaa muutenkin tunteita pintaan. Vauvanhoitoon liittyviin asioihin en osaa vinkkejä antaa. Ne on mennyt omalla painollaan.

Minx ja poika vajaa 3vk
 
Siskolisko tervetuloa! :)

Mam hirmu suloinen pikkuinen teillä! :heart:

Nippa toivottavasti saat tietoa miten pitkään pitää vielä jaksaa, vai käynnistelisivätkö.

Stalkkaamisesta kurjaa sellainen kyttääminen. Moni tietää kyllä että palstailen ja tiedän, että esim. sisko lukee kuulumisia välillä täältä, eikä se haittaa mitenkään. Mutta tuollainen, että puolituttu tulee juttelemaan että on lukenut ja tietää kaikkea, niin kurjaa sellainen on. :/

Toiveiden huomioiminen synnärillä Esikoisen kanssa toiveet kyllä huomioitiin hyvin. Synnytys kyllä oli tosi nopea, mutta pääsin toiveideni mukaan esim. käymään suihkussa kokeilemassa josko ois kipua lievittäny. Mitään turhia toimenpiteitä ei silloin tehty ja kaikki meni mukavasti. Saapi nähdä miten menee nyt ja onko miten erilainen synnytys.

(.) Kävin tuossa aamulla kaupassa ja kiva, kiva, meidän auton akku teki tenän siinä kaupan pihassa. Akun kanssa on muutenkin ollut ongelmia, niin siinäpä sitten olin kun auto ei käynnistynyt. Soitin isälleni ja hän pyysi työpaikaltaan muutaman miehen tulemaan apuuni. Miehet sai sitten n. 15 min taistella sen auton kanssa, että saatiin akkuun virta. Upeaa, että löytyy ja saa apua sellaisiltakin ihmisiltä joita ei itse niinkään tunne ja, että viitsivät lähteä apuun! :)

Eilen sitten supisteli pitkin päivää epäsäännöllisesti. Nukkumaan mennessäkin tuli muutama supistus. Hieman toivoin, että olisivat vaan jatkuneet ja lähteneet voimistumaan, mutta nukahdin pian sänkyyn menon jälkeen ja nukuin suht hyvin, että joko supparit loppuivat tai sitten olin niin syvässä unessa ettei tuntunut. Tänään on pari supistusta tullut. Näinköhän meikäläistä nyt sitten supistaa aina välillä koko loppuraskauden, mutta mitään ei tapahdu.. Haluisin jo sen nyytin syliini! :heart:

CL ja poju 38+3
 
tervetuloa siskolisko!:)

sonehan täällä jänskäili sukupuolta ja vauvan ulkonäköä.
mie en jänskää sukupuolta kun tyttöä lupailtu, mut ulkonäköä jänskäilen kovasti, kahen ensimmäisen kaa olen ollut vähän itserakkaampi ja tehnyt heistä ruskeasilmäset ja tumma tukkaiset;), kuopus on saanut tulla isiinsä vaalea hiuksinen, sinisilmäinen.:saint: kovasti olen miettinyt minkäköhän näköinen tästä tulee, tasajako vaiko äidin puoli voittoisampi.:p

salainen ryhmä, kannatetaan. saapi sit jokainen kirjoitella rauhallisin mielin arjestaan.

te joilla on sektioajat tiedoissa ja lähtö sinne. käykäähän ilmoittelemassa, muistuttelemassa meitä, on hirveen vaikea muistaa kaikkien päivämäärät, mutta olishan se kiva jänskätä hengessä
mukana!:)

maaliskuukin lähestyy kovaa vauhtia, enää 8 päivää.... jotenki olen kyl sisäistänyt kovasti et huuhtikuun alus on vasta mun vuoro ja yrittänyt fiilistellä sinne ajatuksiani, silloin olis jo kevätkin nii vauhdissaan...

pepper&typy 35+1
 
Noni nyt oli pakko tulla kertoo että limatulppa irtos tänään, hirvee kasa rusehtavaa limaa!! Hyi! No mut sehän ei kai vielä tarkota mitään... Nyt vaan alko kauhee odottelu, voi että oon malttamaton :D

Juu ja minä myös kannatan salaista ryhmää, niin saa ihan huoletta kirjoitella :)!!

Emsuli 37+4
 
Limatulpasta, voiko limatulppa olla sellainen, että sitä irtoaa vain vessakäyntien yhteydessä? Ja vähän kerrallaan? Onpa outoo.. Kaikki on niin jännää ku on ekakertalainen ni ei tiedä mistään mitää..:D

Salaista ryhmää täälläkin kannatetaan, hyvin ahistavaa tuommoinen stalkkaaminen!!

Tervetuloa vaan uusille!:) Ja zemppiä niille, joilla jännät ajat on koittanut!

Vaunut&koira, käytiin tänään harjottelemassa ulkona kävelyä koiran ja vaunujen kaa. Mahto olla huvittava näky kun työntelin tyhjiä vaunuja tossa kadulla koiran kanssa.. No onneks ei tullu naapureita vastaan. :D Yllätyksekseni se harjottelu meni vieläpä hyvin! Eipä tarvii sitäkä enää sitten stressata.

Pinnasänky&kissa, onko teillä jonkin sortin viritelmiä, estääksenne kissan menemistä pinnasänkyyn. Vai annatteko olla? Meillä tää yks yrittää selkeesti sinne aina nukkumaan.. enkä tiiä mitä tekisin. Nyt ollaan yöks pistetty makkarin ovi kiinni, niin ettei se pääse ollenkaan makkariin. Tavallaan ois kiva et se meiän sängys nukkuu.. muttaku aina se sieltä jossai vaihees yötä pinnasänkyyn sitte siirtyy.. säälittää toinen nyt ku ei saa olla makkarissa enään.

greentea1 35+2
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan Siskolisko! Siellä Briteissä varmaan on aika erilainen neuvolakäytäntö. Joskus katsoin jossain ohjelmassa että neuvolatäti tuli kotiin mittailemaan loppuraskaudesta sf-mittaa ym. Lieneekö ihan yleistä?

Mam Mukava kun kävit kertoilemassa kuulumisia, ihana pieni mies siellä! :)

Vauvan ulkonäköä jännäilen täälläkin. Sukupuolihan on jo tiedossa enkä usko et niin suurta yllätystä tulis et ne vehkeet ois hävinny ja tämä vielä tytöks muuttuis :) Mut kaikkihan on aina mahollista. Sitä ulkonäköö odotan mielenkiinnolla kun tämä kaveri oli sillon rakenneultrassa ihan isoveljensä näköinen 4D:llä katsottuna. Et kuinka hyvin se sit pitää paikkansa :)

Minx Ihana kuulla että sinulla on siellä oikein seesteinen olo, tuollaista vauva-arkea minäkin toivoisin. Itsellä meni esikoisen vauva-aika enempi tai vähempi panikoidessa milloin mistäkin, jospa nyt osaisin ottaa vähän rauhallisemmin. Olen kyllä kuullut että monesti sitä sitten toisen tai kolmannen vauvan kanssa on jo ihan erilainen ote siihen hommaan. Sitä odotellessa/toivoessa :)

Greentea1 Hyvä että lenkkeilyharjoitukset koiran kanssa meni hyvin, meilläkin koirien kans menny ihan ok, ainoat hankalammat paikat on kun metsästyskoiria ovat niin jos sattuu fasaani ropastelemaan ohi niin sit alkaa hirvee kiskominen. On vaan tarkkana ettei hihna pääse kiertymään ja tarttumaan vaunuihin niin ei koira vedä vaunuja nurin. Limatulpasta minulla ei ole omakohtaista kokemusta mut semmonen käsitys mulla on että sitä saattaa tulla pitkäänkin pienissä erissä.

Täällä alkaa kyllä monella olla jännät paikat käsillä: limatulppaa irtoo, supistelee, sektioaika lähenee :) Onpahan tässä jotain jännättävää itselläkin kun omissa oloissa ei ole mitään mainittavaa muutosta tapahtunut. Se runsaampi valkovuotokin lopahti heti alkuunsa ja ei sieltä kyllä mitään limatulppaa tullut. Välillä melkein tuntuu ettei raskaana olekaan :)

Särö ja Jalo 38+5
 
Greentea: oon koko aamun lueskellut limatulpasta, niin se voi kai irrota vähänkerrallaan, tai kerralla klönttinä jne.. Mää huomasin yöllä vessassa käydessä että ohhoh nyt on limaa ja sitten aamulla tuli sellanen kunnon klöntti, ja vieläkin tulee sitä limaa..:D ällöä :D!
Juu sama täällä että kaikki on jännää kun ekaa kertaa tällästä tapahtuu, en edes tiedä miltä kipeä supistus tuntuu... Että vaikka toi limatulppa irtos niin tuskin tässä hetkeen oon synnyttään menossa :D!!
 
Salaista ryhmää kannatetaan myös täällä... Tiedä kuinka moni minutkin täältä on jo tunnistanut ku mulla viel niin poikkeuksellinen raskaus ollu... Mut toisaalta en mä täällä hirveenä oo sellaisia asioita kertonu mitä en muille kertois jotka kyselee... Mut mukavampi se on pysyä anonyymina silti. :)

Tervetuloa uudet vaan mukaan!
:flower:

Minx: Sun teksti oli kuin minun kirjoittamani esikoiseen liittyen. Meillä kans esikoinen oli koliikki, itki paljon. Itteeni syytin aluksi kamalasti etten vaan osannu hoitaa, imetys oli kamalaa tappelua jne. Nyt tää ihana poika on ainaskin vielä niin perustyytyväinen vauva etten ois koskaan voinu kuvitella et minäkin saisin kokea "helpomman" vauva-ajan. :) Toivotaan et rautalisän aloitus ei pilaa tätä ihanuutta. :) Poika alkanut pidentään syömisvälejä, 3h ja yöllä jopa 4h ollut pisimmillään väli. Eli hyvin menee ja yöllä ehtii jopa nukkuakin jo enemmän kuin ei tartte 2h välein tissittää. Ja siis edelleen tissilinjalla mennään täysin, uskomatonta et keskonen ja näin pieni osaa niin hienosti syödä rinnasta kun esikoisen kanssa se oli niin vaikeaa vaikka hän täysiaikainen vauva... Mut ihanaa et siellä osataan anuttia hetkestä ja perheestä. Täällä myös isäntä ollut isyysvapaalla ja koko perheenä ollaan saatu ihmetellä uutta tulokasta! :heart: On se ihanaa! :)

greentea1: Meillä on kissa mut se on niin hyvin koulutettu ettei uskalla edes katsoa pinnasänkyyn päin. Esikoisen aikaan yhdesti oli mennyt aluksi sinne kun vauvakaan ei ollut vielä syntynyt, lensi niin makealla kaarella pois komennuksien saattelemana että muistaa sen lopun ikäänsä. Rajun kuuloista, mut pakko oli et menee heti kättelyssä jakeluun ja nyt onkin sit saanut kissa elää omaa elämäänsä ja antanut vauvan ja minun elää omaamme, nukkuma paikkojen suhteen. Sama koskee vaunuja, ei mee ku sai häädöt eka kerrasta esikoisen aikaan ku oli salaa menny nukkuun tyhjiin vaunuihin. Nyt ei tartte ulkona nukuttamistakaan pelätä oman kissan suhteen, mut naapurin kissat onkin sit eri juttu... : /

Täällä monella jo lupaavia oireita... ;) Toivotaan et alkaa tapahtua pikku hiljaa maaliskuun alkupuolen odottajilla varsinkin... ;)

Nopponen + poika 2vk 5pv
 
Viimeksi muokattu:
Alisa Sähän oot jo ihan "loppusuoralla" :)

Vauvan laskeutumisesta Mulla maha on roikkunut jo vähän aikaa, lisäksi liitoskivut on kamalat ja pissattaa usein. Silti tää vauva vaan on kuulemma ylhäällä.. Mun maha on siis varmaan oikeasti polvissa ja istun koko ajan pytyllä, kun tää päättää laskeutua. Mulla toi "kyykkyily" ei ole tuottanut tulosta vielä ainakaan.

Salainen ryhmä kuullostaa hyvältä, meillä on esikoisen ryhmä edelleen kasassa :)

Mammutille tsemppiä huomiselle! Kohta sulla on vauva sylissä :)

Täällä ei oikeastaan mitään kunnollisia oireita synnytyksestä ole, pientä menkkajomotusta ja epämääräistä mahakipuilua (ei mitään kovaa). Olo on kyllä melko malttamaton, ensi viikolla on sitten kokoarvio taas ja käynnistysharkinta :)

Nallu ja pikkuveli 37+4
 
Nopponen, on se kissa mullaki kerran kaaressa jo sieltä sängystä lentänyt.:D Olin ihan raivona kun olin just pessy vauvan päiväpeiton ku edellisestä kerrasta kissa oli siihen jotain ällöttäviä rähmiään pyyhkinyt tai pärskinyt jotain likaa. Että mua ärsytti! Nyt se ei oo kyl päiväs aikaan enää ollenkaa sinne yrittäny. Yöllä se kuitenki hiipis sinne.. tarvii kokeilla jos sais sen jollain vesipullolla kouluettua ettei menis sinne!

Särö78, meillä ku on kans tää mettäkoira, ku se jotain mielenkiintosta haistaa ni se on menoa sit. Ja se lähtee sitte ajamaan sitä hajua hirvee neliveto päällä samalla haukkuen ajohaukkua, toivon että näitä tilanteita ei tuu vaunukävelyjen aikana. :D

emsuli, tää ensikertalaisuus on joo raskasta kaikin puolin ku ei osaa yhtään tosiaan osaa mistään mitään sanoa. Ja arvuutteluks ja ihmettelyks menee aina kaikki. :D Nyt oon vasta osannu erottaa näitä erilaisia, kipeitä ja kivuttomia supistuksiakin toisistaan. Mutta jännään sitä että tiedänkö varmasti sitte milloin on oikee hetki lähtee sairaalaan synnyttämään. Ja kun neuvola läääriltäkin tuli vain sellainen ohje, että "menet äitipolille heti kun tulee outo olo". Siinähä sitte mietin millon ja millainen tää outo olo sitten on.. :D

Malttamattomuus, nyt kun muut on alkanu vauvaantua niin on iskenyt ihan kamala malttamattomuus!! EN kestä, haluun jo !! Olin ihan varma että ois jo viime viikolla tullu. Mut nyt kun on vaakatasossa kaiket päivät melkein ni sielä se nyt onkin malttanut pysyä. Supistusten estolääkkeet on toiminu!


greentea1 35+2
 
Viimeksi muokattu:
Ihana kuulla vauva-arjesta, Mam_87, Posteljooni ja Minx82! Unien kanssa tai ilman, niin sitähän me kaikki täällä jo kovasti odotellaan omallekin kohdalle :) *muoks* ja Nopponen! kanssa!

HP ihmetteli kotikonsteja kääntämiseen. Minulle sanottiin, että asennoissa olisi hyvä viettää pitkähköjä aikoja kerralla (mikäli vain tuntuu hyvältä), eli siksi eivät varsinaisesti sovellu tehtäväksi esim. neuvolakäyntien yhteydessä. Pylly pystyssä makaaminen tai kontillaan olo eivät sinällään ole mitään aktiivista kääntämistoimintaa, vaan mahdollistavat vauvalle paremmin tilaa lähteä kääntymään itsekseen. Koska asennoissa ei tehdä mitään muuta kuin olla, minun on vaikea kuvitella, että niillä voisi aiheuttaa jotain vaaratilannetta itselle tai vauvalle. Päältä päin taas en itse lähtisi väkisin kääntelemään, siinä kun tuntuisi olevan jo omat riskinsä. Minulle ei kukaan kyllä edes suositellut tuota mahan päältä kääntelemistä. Monethan sanovat, että nuo kotikonstit ovat ihan huuhaata ja ei niillä vauvaa saa kääntymään, mutta ajattelin, että ei kai kokeilusta mitään haittaakaan voi olla!

Comolle tsemppiä tulevaan koitokseen ja harmi, että vauva ei suostunut yhteistyöhön kääntämisyrityksessä. Näin olen kuullut, että jos on jo laskeutunut, niin mahdollisuudet kääntymiselle ovat melko olemattomat. Onneksi nykyään nämä asiat tiedetään etukäteen, niin itselle on varmasti helpompi, kun osaa hyvissä ajoin varautua tulevaan :heart: Toivotaan, että Könkkänän vauvalla olisi vielä aikaa kääntyä.

Mukava kuulla Alisa84, että jaksat edelleen hyvin liikkua ja viime yöt ovat sujuneet unisissa merkeissä. Itselläni ihan sama homma. Toisaalta odottelen kärsimättömästi, eikö jo jossain vaiheessa alkaisi tulla merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Näin meni myös viime kerralla, kävin vielä 1 1/2 h kävelylenkillä iltana ennen käynnistystä ja ensimmäiset supistukset tuntuivat vasta sitten kalvojen puhkaisun jälkeen synnytyssalissa. Onko omalla kohdallasi mennyt samalla tavalla kuin esikoisen loppuodotus? Millä viikoilla hän syntyi?

Sone* mekään ei tiedetä vauvan sukupuolta, kuten ei viime kerrallakaan. Oliko teillä tietoinen päätös, vai eikö tulokas suostunut näyttämään sitä ultrassa?

Piula ja Nippatäti pohtivat toiveiden huomioimista synnytyksessä. Totta on, että liian ehdottomia tai yksityiskohtaisia suunnitelmia ei etukäteen kannata tehdä, mutta kyllä äidin oma tahto tulisi mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon synnytyksessä. Omalla kohdallani kaikki meni juuri niin päinvastoin, kuin olin toivonut siinä mielessä, että luonnonmukaisuus vaihtui käynnistykseksi, enkä voinut vauvan huonojen sydänäänien vuoksi päästä juurikaan liikkumaan tai veteen/suihkuun, koska olin koko ajan kiinni sydänäänikäyrillä. Ponnistusasentokin oli puoli-istuva juuri huonoista sydänäänistä johtuen. Kaikki kuitenkin selitettiin minulle ja olin koko ajan selvillä, miksi näin tehdään, eikä tullut sellainen olo, että minulta kielletään jotain ihan huvikseen tai rutiinilla. Tästä johtuen oma kokemukseni edellisestä synnytyksestä on erittäin positiivinen. Tiedän, että toimenpiteillä varmistettiin vauvan hyvinvointi. Kätilö oli todella hyvin lukenut synnytystoiveistani ja itsekin pahoitteli, että hän ei voi kyllä nyt minua päästä suihkuun eikä jakkaralle johtuen siitä ja tästä. Lääkäri, joka pari kertaa pyörähti synnytyssalissa alkoi tuputtaa epiduraalia suurinpiirtein heti ensimmäisten supistusten alettua. Kätilö oli onneksi tosi hyvin puolellani ja kertoi, että äidin toiveena on mahdollisimman lääkkeetön synnytys ja hän kyllä jaksaa vielä. Lääkärin toistuvista kehotuksista huolimatta epiduraalia ei tarvittu ja koko toimitus oli ohi neljässä tunnissa. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pyytää/kehottaa tukihenkilöä pyytämään, että hoitohenkilökunta selittää milloin mitäkin tapahtuu ja miksi. Joitain toiveita/pelkoja voi olla hyvä listata etukäteen ja varmistaa, että tukihenkilö on näistä myös tietoinen. Toivottavasti mahdollisimman monen kohdalle sattuu huomioonottavaa, yhteistyöhaluista ja ammattitaitoista hoitohenkilökuntaa synnytyksen aikana! Sen toki pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille meille.

greentea1 kyseli pinnasängyn suojaamisesta. Olen aiemminkin kertonut, mutta meidän kohdalla ainakaan kissat eivät ole viihtyneet vauvan sängyssä enää syntymän jälkeen. Ennen sitä majailivat pinniksessä ahkerastikin. Vauvan tultua kissat eivät menneet kertaakaan sänkyyn, eivätkä mene nykyäänkään. Kenelläkään tutullani ei ole kissasuojaa sängyn päällä, enkä ole kuullut keltään kokemuksia, että kissa olisi mennyt pinnikseen vauvan viereen/päälle nukkumaan. Ehkä kannattaisi katsoa, miten kissat reagoivat vauvan synnyttyä ja hankkia suojus tarvittaessa vasta siinä vaiheessa, jos kissat tosiaan menevät edelleen ahkerasti pinnikseen? Tietenkin on ikävää, jos täytyy stressailla ja miettiä koko ajan, voiko vauvaa jättää sänkyyn hetkeksikään valvomatta kissojen takia. Mutta meidän kohdalla ainakin kissat osoittivat heti selkeästi, että eivät ole sänkyyn enää menossa, joten huoli jäi hyvin lyhytaikaiseksi.

*muoks* Mammutille ja sintille roppakaupalla tsemppiä huomiselle! Teillä sitten jo pian nuuskutellaan vastasyntynyttä :heart:

kwaidan ja Puh *OHO!!! poks, poks* 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Aluksi iso kiitos etta olen nain tervetullut maaliskuisiin :)

Ja suuret onnittelut jo vauvautuneille!

Vahaisen voisin kertoa neuvolakokemuksistani taalla, asun Walesissa joten voi olla etta jotkut asiat vaihtelevat paikkakunnittainkin.. Raskaustestin jalkeen kun soittelee terveyskeskukseen niin saa ajan n. 8-9 raskausviikon neuvolaan jossa vain otetaan perustiedot ja varataan aika ekaan ultraan (n. 11-13 vko). Sit on rakenneultra n. 19-21 viikolla. Valissa tais olla yks neuvolakaynti. Sokerirasitukseen ei joudu/paase jos BMI ei ylita 30, tai ihan lahisuvussa on diabetesta, aidin ikaa ei siina katsota. Neuvolakaynti on n. 15min suunnilleen 'How are you', katsotaan pissa ja verenpaine, mitataan sf ja vahan tunnustellaan mitenpain vauva on, ja kuunnellaan sydamen sykkeet. Saro78 en oo meillapain kuullu et neuvolantati tulis kotiin mittaamaan sf:aa, mut voi olla et toisilla paikkakunnilla on eri kaytanto. Hemppaa ei alkuraskauden kerran jalkeen ole otettu, ei myos kohdunkaulaa mittailla, edes laakarissa. Taalla ei myoskaan kokoarviota harrasteta, ja mulle oli ihan uus juttu taa vesien meno -vaara jos vauva ei oo kiinnittyny! Synnytyssairaalassa tosin ainakin esikoisen kans tuntu et sain hyvaa hoitoa.

Greentea mun ystavalla oli ihan samanlainen ongelma kissojen kanssa, han viritti rattaiden hyonteisverkon sangyn paalle silloin kun vauva ei nukkunut sangyssa, eika kissat uskaltaneet hypata siihen.

(.) Liitoskivuissa karvistellaan, talla viikolla alko aitiysloma, joten varmaan aktiivisesti seurailen naita keskusteluja..

Siskolisko 35+4
 
kwaidan, ois ihanaa jos tän kissan kiinnostus pinnasänkyy loppuis kans ku vauva tulee. Sen näkee sitten. Toivotaan, että meilläkin menis niin. On niin ikävä aatella jotain suojaviritelmää siihen pinnasängyn päälle. Tulisi ihan sellainen olo et nukkuttasin lastani jossain häkissä.

vauvan lasketuminen alas, täällä ollu jo 2 viikkoo pää ihan alhaalla, syvällä lantiossa ja olo todellakin sen mukainen. On mös huvittavaa ku vauvan hikka tuntuu nykyää lähinnä tuola persuuksissa. :DD On aika koomista, voin kertoo!

greentea1 35+2
 
Minulla iskee mökkihperyys täällä osastolla. Mitään tekemistä ei ole (onneksi puhelimella pääsee nettiin valittamaan). Osastolla on mun lisäks muutama perhe, jotka tietty viihtyy omissa huoneissaan. Olen yrittänyt mm. lenkkeillä käytävällä vauva kantoliinassa. Tulee sellainen olo, kun olisi joku häkkiin suljettu eläin, joka vaan tallaa stereotyyppisesti yhtä reittiä edestakaisin. Huomenna pitäis päästä kotiin, ja ehkä sitten joskus myöhemmin vauvan kanssa ulos. Aurinko paistaa kybällä, ekaa kertaa ties kuinka pitkään aikaan, ja itte on kykkinyt sisällä jo monta viikkoa, kun kaikki liikkuminen on tehny kipeetä tai aiheuttanu suppareita. Valivali. Mutta on kyllä kiva ajatus, että kevät tulee ja voi viettää päivät pitkät lykkien vaunuja auringonpaisteessa.. Yhtään vesisdepäivää ei hyväksytä koko keväälle!

Kiitos ja anteeksi

Posteljooni ja pikku apuri
 
  • Tykkää
Reactions: Zuza
Vesien menoa olen tuossa miettiny kun minullakaan ei oo vauva vielä kiinnittyny (lieneekö edes yhtään laskeutunu) niin uskaltaakohan tässä enää edes missään kävelyllä käydä. Ajattelin vaan et onpa mukava jos ollaan vaikka potkurin kans jossain ja sit vedet hulahtaa niin pitääkö siihen vaan ambulanssi soittaa samantien. Minnekäs esikoinen sitten tormuutetaan. Kai ne ambulanssimiehet sit kyyvitsis meidät kotiin ja odoteltas siellä niin kauan et lapsenvahti tulee :D Minäkin kun oon nyt sen neljä päivää viikossa "yksin" kotona kun mies on työmatkalla niin pakko tässä on kuitenkin kauppareissut tehdä, ulkoilla ja neuvolassa käydä. No, perjantaina ois neuvola niin pitää sit kysellä tarkemmin tai jospa se vauva oiskin jo siihen mennessä kiinnittyny.

Särö ja Jalo 38+5
 
Limatulppa se voi ilmeisesti olla ihan mitä vaan :LOL: Miulla sitä tuli jäätävä keltainen klöntti, pienempiä klönttejä, vaaleanpunaista klönttiä ja tänään veriviiruilla varustettua klönttiä ja vettä ja limaa ja ties mitä -yks helvetin limanuljaska olen :LOL:

Särö mie en muutenkaan oo nyt uskaltanu silleen kauas kotoa lähteä, saatan pitkän lenkin heittää mutta silleen että pyörin ihan vaan lähistöllä. Just, jos menee vedet tai jotain muuta, niin pääsee pian kotiin.

Posteljooni, täällä on kanssa ollu ihana ilma. Käytin tuossa kävelyllä just miehen kanssa, ihanan keväinen ilma=)
 
Greentea1, mun on pitänyt kans monet kerrat mennä koirun kanssa harjoitteleen vaunukävelyä, muttä en mä kehtaa :D Asutaan rivarissa ja naapurit näkis helposti, tuntus niin hassulta, kun tyypit olis ihan "Voi joko teidän vauva syntyi" ja meikäläinen posket punasena että eiii, koiran kanssa vaan harjottelen :D Mietin tuossa kyllä, että jos raahaisi ne vaunut viikonloppuna anoppilaan mukaan, siellä sitä sais maalla kaikessa rauhassa harjoitella..

Mam, onpa suloinen pieni, ihana tuo käsien asento! Saisinpa jo omanikin syliin...

Kiitokset imetysvinkeistä, saa nähdä, kuinka se sitten lähtee sujumaan? Jotenkin mietityttää, kun maitoa tai muutakaan ei ole näkynyt, ei tipan tippaa. Mulla kasvoi rinnat aivan alkuraskaudesta jonkin verran, mutta sittemmin niissä ei ole kyllä tapahtunut mitään muutosta. "pitäisikö" jo olla? Tai onko teillä muilla maitoa puristettavissa tai rinnat muuten jotenkin muuttuneet?

Kaikkea sitä ekakertalaisena miettiikin...

Kukahan täältä seuraavan kerran synnyttää, monella on jo niiin lähellä!

Mulla on huomenna vihdoin se kauan odotettu neuvolalääkäri. Viimeksi neukussa täti epäili vauvan olevan perätilassa. Mulla ei suoraan sanoen ole mitään pienintäkään hajua, kuinka päin hää tuol majailee! Tuossa navan seudulla, välillä sivussa ja välillä yläpuolella tuntuu sellainen tosi kova möntti. Voisi hyvin olla pää! Mutta liikkeet tuntuu koko mahassa, hikka alamasulla, en tosiaan tiedä siis! Jännitän huomista paljon, silleen odottavasti. Saa nähdä! Jos pt, niin ensi viikolla koittavat sitten kääntää...

Limatulppaa, suppareita tai juuri muitakaan oireita ei ole kuulunut. Vessassakäyntitiheys lisääntynyt huimasti, turvottaa, kylkiluita vähän venyttää ja sellasta pientä, mutta pääasiassa jakselen kyllä toistaiseksi tosi hyvin, kop kop kop. :)

Ainiin, sehän on POKS! Ssaraa & nuppu 36+0
 
kwaidan: Ihan tietoinen päätös kyllä oli ettei kysytä, haluttiin pitää jännitystä yllä :) En ole asia ahirveesti edes miettinyt, enemmän juurikin vauvan ulkonäkö, silmien väri ja muut piirteet on jänskättänyt, onko minun näköinen vai isänsä :)

Sahi: et oo ainoo, mie kans toivon että tää kestää viel kyydissä jokusen viikon, ei oo hinku viel laitokselle, vähän ehkä jännittää se synnytys :whistle: Miullahan on 11.3 ultra rv 40+1 ja oon ihan asennoitunut että sinne menen, toki jos tulee ennemmin niin sittenhän se tulee. Jotenkin kyllä en usko että näillä suppareilla menis sinne asti, ja kun limatulpankin pukkas jokunen päivä sitten. Mut ... :)

37+3
 
  • Tykkää
Reactions: SaHi80

Yhteistyössä