*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Joulukuussa

Nippatäti kiva kuulla, että äitisi vierailu oli positiivinen yllätys :)

Pixielle onnittelut tyttölupauksesta ja hienoa, että ultrassa ei paljastunut mitään uutta huulihalkioon liittyen.

Kotiutumisvaatteita en ole vielä miettinyt. Riippuu siitä minkä kokoisena massuasukki saadaan kotiin. On mulla mielessä, millaiset todennäköisesti haluan, joten pistän miehen kauppaan, kun vauva syntyy.

Tsemppiä flunssasta kärsiville. Mä olen kokenut sarvikuono-/nokkakannun hyödylliseksi, etenkin jos sen käytön aloittaa heti, kun merkkejä flunssasta ilmaantuu. Muuten se ei auta mulla ainakaan tukkoisuuteen, mutta irrottaa limaa. Olo on ainakin hetkellisesti hyvä käytön jälkeen.

Hienoa kuulla, että sairauslomasta on ollut sinulle Sannamary apua supistuksiin. Toivottavasti olosi pysyy hyvänä jatkossakin, eivätkä supistukset liiemmin vaivaa.

Tervetuloa Maymon :wave:

Nopposelle onnittelut sokerirasituksen tuloksista. Mahtavaa, että yksi huoli vähemmän. Sinuna tekisin samoin eli aikaisemman rd takia rajaisin herkuttelua kaikesta huolimatta. Kyse on lyhyestä ajasta ja teidän molempien parhaaksi, joten hyvin se mee. Imetyksen aikana saa herkutella :)

Kela-asioistamun mielestä lakimuutokset hyväksyttiin. Äidiltä ei viedä 12 päivää, jos äitiysloma alkaa ensi vuonna. Nyt siis pitämään vauvat tiukasti kiinni masussa :) Siinä ei tullut muutosta, kuinka monta päivää voi maksimissaan pitää isän kanssa samaan aikaan. Mun työsuhde todennäköisesti päättyy ensi vuonna, joten luultavasti olen työtön, kun isä pitää loppuja 6 vk. Vaihtoehtoina on pitää lomapäiviä, jos siis on työsuhteessa, mennä töihin tai sitten olla kotona. Jos on vain kotona, niin äiti ei saa rahaa. Kotihoidontukea ei makseta siltä ajalta.

Danialla hauskoja yöseikkailuja :D Kerro niitä lisää, jos tapahtuu hauskoja kommelluksia.

Joululahjat on vielä osittain hankkimatta ja jopa keksimättä. Isovanhemmille tehtiin kuvakalenterit esikoisesta. Esikoiselle annetaan leluja ja jotain hyödyllistä.

Ihania masuja Mam, omppulimu ja Leo, ihan oikeita raskausmahoja :heart:

Minä join edellisen raskauden aikana vadelmanlehtiteetä, tosin toisen merkkistä (Clipper) VADELMANLEHTITEE luomu (20 pss) Clipper Vaikea sanoa oliko sillä vaikutusta synnytykseen. Mulla oli helppo synnytys, mutta se saattoi johtua niin monesta muustakin tekijästä. Tuskin siitä haittaa on kohtuudella nautittuna, joten aion taas juoda sitä. Join jo aiemmin, mutta se loppui. En ole saanut aikaiseksi pyytää miestä ostamaan sitä lisää. Aiotteko käyttää muita (luontais)tuotteita raskaudessa synnytyksen helpottamiseen tai muuten raskausaikana? Minä olen harkinnut asiaa, mutta en ole vielä käytännöntasolle päässyt. Löysin linkin, jossa oli erilaisia vinkkejä http://www.frantsilankehakukka.fi/extranet/ext/cms3/attachments/Onnellinen_odotus.pdf Toki näihin kannattaa suhtautua kriittisesti, mutta tuskin niistä haittaa on, joten jotain varmaan kokeilen.

En ajatellut hankkia toppapukua eikä meillä ennestään ole pienempää. Käyttöaika on sen verran lyhyt, etten varmaa osta. Meillä on turvakaukaloon pussi, joka on tosi kätevä. Helppo pukea ja riisua vauva, koska käytännössä ei tarvitse kuin sulkea ja avata pussi. Ostetaan sitten, jos on tarve.

Marais meillä ainakin on näillä näkymin pieni vauva tulossa. 26+5 vauvan painoarvio oli 800g eli alimmalla käyrällä mennään. Toki arviot on arvioita, mutta suuntaa-antaa ainakin. Esikoinenkin syntyi muistaakseni alimmalla käyrällä. Hoikka lapsi on edelleen, mutta on hieman kirinyt painossa ja etenkin pituudessa. Huomenna on taas lääkärikäynti, jolloin painoarvio katsotaan uudestaan.

Tulipas taas kirjoitettua paljon, joten jääkööt omat kuulumiset huomiselle. Tulen lääkärikäynnin jälkeen kertomaan kuulumisia.

Minx 28+3
 
Työputken keskeltä kurkkaus palstalle.
Mukavaa lukea kuulumisia, ihania masukuvia ja kiva että uusia löytyy joukkoihimme :)

Niittyvilla Komppaan sua ton työstressin kanssa. Myös täällä työtahti tulee olemaan kova äitiyslomaan saakka. Jännitän ja mietin työssä selviämistä päivittäin (työ tulee uniinkin), varsinkin kun kipeät supistelut on vaivannut jo pitkään. Voimat kun olisi varmaan koetuksella vähemmälläkin tahdilla! Mulle on aina ollut vaikeaa jäädä sairaslomalle, kun koitan viimeseen asti hoitaa työni enkä halua kuormittaa muita.

Kotiutusmisvaatteista Ostin huutiksesta vauvalle henkkamaukan toppapussin kotiutumista silmällä pitäen (Nippatädin tavoin totesin, että äp-puku on kooltaan niin suuri!). Muutenkin uskon pussin tulevan käyttöön maalis-toukokuulla. En viittinyt pussiin enempää investoida, kun käyttöikä on niin älyttömän lyhyt. Seuraavalle talvelle voi sitten miettiä toppapukuhankintaa äitiyspakkauksen toppapuvun rinnalle.

Semituttujen suhtautuminen raskauteen Palstalla on moneen otteeseen keskusteltu suvun, ystävien ja lähipiirin suhtautumisesta raskausuutisiin. Mutta entäpä vieraat ja puolitutut? Olen huomannut, että miehet avaa oven tosi herkästi, kun kulkee mahan kanssa kaupoilla. Tänään punnersin valtavien kantamusten kanssa autolta töihin ja yksi talon edessä palloillut, vanhempi taksinkuljettaja kantoi jopa mun kantamukset mun autolta sisälle (pyytämättä)! Hämmentävää avuliaisuutta! Lähiviikkoina olen miettinyt erityisesti asiakkaiden ja vieraiden suhtautumista raskauteen. Muutaman kerran, viimeksi eilen, olen joutunut todella kummalliseen tilanteeseen, jossa täysin tuntematon ihminen tulee taputtelemaan mahaa ja puhumaan raskaudesta!! Huomaan olevani melkolailla reviiritietoinen ihminen: ei tuntunut hyvältä. Välillä vieroksun myös asiakkaiden raskauskommentointia..jotenkin tuntuu vieraalle puhua omasta itsestä, yksityisasioista (perhe) ja omasta kehosta tai sen muutoksista puolituttujen ihmisten kanssa. Onko muita, jotka miettii moisia?

Tsemppiä alkavaan viikkoon kanssamahailijat!
HaaveissaPulla ja Pulla (huomenna poksuu 28+1)
 
Viimeksi muokattu:
Tuntemattomien suhtautumisesta: mäkin olen asiakaspalvelutyössä ja käyttänyt löysiä tunikoita ym. peitelläkseni tilaani mahdollisimman pitkälle. Nyt ei enää raskauden piilottelu oikein onnistu ja asiakkaiden pitkät katseet tuntuu kiusallisilta. Kukaan ei toistaiseksi ole sanonut ääneen mitään eikä yrittänyt koskea, alkaisinkin varmaan kirkua jos joku yrittäisi hiplata mahaani!

Minusta raskaus on melko intiimi asia, johon pitäisi suhtautua hienovaraisesti. En itse ikinä kehtaisi toljottaa jonkun mahaa avoimesti samoin kuin mua on toljotettu. Esim. kuntosalilla joku nainen tuijotti viime viikolla pitkään ja useampaan otteeseen (aina kun päätä käänsi sinne päin, niin tapitti mua) alkoi ahdistaa ja kiusaannuin tosi paljon. Treenaa siinä sitten mukamas ja yritä olla välittämättä... Tuijotusten pelossa en ole saanut lähdettyä uimahallillekaan, vaikka uinti olisi varmaan parasta liikuntaa kun ei tällä hetkellä koiran kanssa kävelykään oikein onnistu.

Tiedän olevani liian nyhvö, kun välitän muiden katseista, mutta olo on välillä ollut kuin sirkuseläimellä. Aspana on kuin tarjottimella ja vapaata riistaa muutoinkin kaikelle kuralle. Lohdullista kuulla, että joku muukin (HaaveissaPulla) pyörittelee mielessään näitä juttuja, enkä ole yksin yliherkistelijä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille tsempityksistä! :wave: Huomenna on sitten aamusta se toimenpide ja toivottavasti kaikki menee hyvin heräämistä myöten. Täytyy myös toivoa, että päästään kotiin ennen puolta päivää, että saadaa tyttö kotiin päikkäreille :) Hieman meinaa jänskättää, mutta onneks se on sitten ohi.

Nanna Oiii, ihanaaa!! Onnea miehen kosinnasta :heart:

Juli Ihanaa, että ootte saanu pojan kotiin, pojalle nyt kovasti paranemisia!! Ja tuhannesti onnea uuteen kotiin :flower:

maymom kyllä noita juttuja kuulee aina välillä, että tyttölupaus onkin vaihtunut syntymän jälkeen pojaksi tai toisin päin :D Voin kuvitella teidän ilmeet, ku pojan oottekin saaneet maailmaan :D :D

Nopponen Voi että, ihania uutisia sait rd rintamalla, onnea niistä :) :)

dania sen juuston täytyy olla hyvää :p

pepper muakin eniten se nukutus ja herääminen jännittää, mut yleensä ne hyvin menee :)

viude meidänkin masuasukki majaili perätilassa viimeks lääkärineuvolassa, toivottavasti ymmärtävät kääntyä hyvissä ajoin ;)

sintu mää ainakin suosittelen ostamaan jotain tyköistuvampaa haalaria vauvalle, kun tuo äippäpakkauksen haalari meni meidän tytölle vielä 1-vuotiaana..

Paranemisia kaikille flunssalaisille! :snotty:

Alisa & Hippu 29+1 (kohta paukkuu jo uudet kymmenet, ihan hurjaa ajatella) :)
 
Niittyvilla Juurikin samoja mietin. Tavallaan hassua sekin, että oma suhtautuminen vaihtelee tilanteesta ja päivästä riippuen. Tuntuu välillä tosi hyvältä, että joku vaikkapa just avaa oven tai työkaverit kyselee vointia.. toisaalta välillä on kova tarve todistaa, etten mä mitenkään kyvytön/vajaakuntoinen/sairas ole, vaikka raskaana olenkin!
Meillä on melko iso työyhteisö ja usean työkaverinkin kanssa olen vain hyvänpäivän tuttu. Tietysti jotain on tullut äitiysloman alkamisesta ym puheltua vieraampienkin työkavereiden kanssa. Mutta asiakkaat kuuluu ihan omaan luokkaansa, ja yleensä ottaenkin olen miettinyt melko tarkkaan, mitä olen itsestäni valmis kertomaan. Nyt sitten yhtäkkiä tuntuukin, että olen "vapaata riistaa", ja millon kukakin kyselee perhetilanteesta, tulevasta ikäerosta lasten välillä, raskauden kulusta jne.. :eek:

HP
 
Tervetuloa uusille!! Mukavaa kun porukka kasvaa! :)

Juli upeaa kun saitte pojan kotiin ja onnea uuteen kotiin!

Toppapuku meillä on suunnitelmissa hankkia pikkuiselle jonkinlainen 56cm toppapuku. Äp-puku on niin iso, että menee vasta sitten ensi talvena. Esikoinen oli niin kirppu että taisi se äp-puku mennä hälle vielä 2v:näkin.

Joululahjat tytölle on jo hankittuna osittain lahja. Miehen poika on jo lahjansa saanut ku oli meillä viimeksi. Lapsille on yksi yhteinen lautapeli hankittu. Pitäisi alkuviikosta tehdä sinappia ja fudgea ihmisille lahjaksi. Lista on tehtynä mitä kellekin hankitaan, täytyisi vaan kaupoilla käydä. Isoja lahjoja eikä montaa nyt saa kukaan kun on rahasta tiukkaa. Hankitaan miehen kanssa uudet puhelimet, että siinä on meidän lahjat toisillemme.

Kestoliivinsuojat ajattelin nyt kokeilla niitä. Esikoisen aikaan käytin kertiksiä, olivat kätevämmät kun jouduin pitämään 2 suojaa/kuppi ja vaihtamaan usein kun maitoa tuli reilusti.

Seisomatyöstä multa lääkäri nla:ssa kysy millasta työtä teen ja kun sanoin että seisomatyötä niin kyseli että pääsenhän istumaan välillä. Ei sanonut, että pitäisi sitä välttää, vaan että pitää huoli kropasta ja muistaa huilata. Jos alkaa tehdä seisominen kovasti kipeää tai supistella, niin sittenhän pitää jo miettiä saikkua.

(.) Tänään käytiin kauneimmissa joululauluissa. Oli kyllä mukavaa. :) Esikoinen oli mukana ja jaksoi hienosti. Pikkuinen potki välillä kovasti. Viime yön nukuin taas huonosti kun oltiin mun vanhemmilla yötä kun siskoni tuli Englannista jouluksi kotiin (hän opiskelee Englannissa). On täytynyt rueta kyljellään nukkuessa pitämään tyynyä jalkojen välissä kun meinaa selkä ja lonkka vihotella, saan myös selkeästi paremmin nukuttua niin. Joten näillä puheilla yöpuulle!

CandleLight ja poju 29+0 POKS! :)
 
Toisten suhtautuminen Aika julkisesti olen ollut tämän mahan kanssa, kun yrittäjänä toimin ja ihmiset alkaa hätääntymään mihin ne sitten menee kun minä olen äitiyslomalla. Aika luonnolliselta on nyt tuntunut puhua raskaudesta, kuitenkin jokainen asiakas melkeinpä jotain kysyy. Aluksi vähän ahdisti kun ei ollut itsekkään ihan tottunut odotukseen, mutta kun maha pullahti esiin niin eipä tässä mitä sen puoleen. Oikeestaan ihan kiva, raskaus yhdistää meitä naisia.
Oven avaamiset ja kauppakassit hoidan kyllä itse jos vaan kukaan ei tyrkkää siihen itteensä, se olis ahdistavaa jos joku alkais "paapoa" mahani takia (paitsi oma mies). Oon ollu aina "minä itse" tyyppi :D

Nannalle Hirveesti onnea kosimisen johdosta, se on ihana tunne :)

Kohta neuvolaan...

Sone ja Paavo 28+1
 
Sone, nippatäti ja Jemimi: Ensinnäkin luulen siis turvotuksen johtuvan viimeisestä kolmannesta niin kuin Sone arveli myös :) Mulla ei siis muita oireita ole mitkä viittais r-myrkytykseen :)

( . ):
Täällä lapset ja aikuiset ollut tosi kipeinä koko viikon : / Mahtuu oksennusta ja kuumetta/flunssaa :snotty: Miehellä sitten vielä silmätulehdus iski tänä aamulla :( Mulla myös supisteli koko yön ja juoksin koko yön vessassa kun oli hirveä vessahätä. Eilen illalla tyhejni suoli ja tänään aamulla. No ummetus jäi taas vähäksi aikaa. En usko kuitenkaan supistusten olevan muuta kuin harjoitus suppreita.

Jotenkin ihan tyhjä pää kun valvonut koko viikon.. pyydän anteeksi siis siitä.. : / Niin ja kun masun kokoa olitte kommentoineet niin onhan täällä muillakin aika mahtavia massuja jo.. :D

mam ja risbe 29+3
 
Nukkumisesta sen verran, että helvettiä on nuo yöt. Niinku täällä monet muutkin ovat kertoneet, myös minä nukun muutaman tunnin hattaraunia alkuyöstä, sitten unet loppuu. Kolme yötä oon kulkenut zombiena pitkin asuntoa, käynyt taas yhden tunnin sängyssä ja taas kukkunut. Huoh. Esikoisen aikana nukuin loppuun asti aivan loistavasti... No eipä silloin ollut liitoskipuja, peräpukamia, stressiä ym. vaivojakaan valvottamassa. Risoo vaan se, että mies ei oikein ymmärrä miten huonosti tosiaan nukun. AARRGHH. Ois ny ees viikonloppuna antanu mun nukkua. Idiootti. |O
 
Leolla on niin kaunis vauvamasu :)

Viude Muakin kauhistuttaa toi kääntäminen, joten toivon kovasti vauvan kääntyvän pian itsestään oikein päin. Vielä ainakin mahtuu hyvinkin pyörimään tuolla, mutta pelkään ettei joku kerta enää mahdukaan kääntymään oikein päin. Mulla esikoinen oli aina rv 26 alkaen pää alaspäin, kylkeä vaan käänteli.

Toppahaalari/-pussi Meillä on esikoisen jäljiltä sellainen toppapussukka, jonka jalkaosan saa myös haalarimalliseksi. Se on kokoa 50/56 ja meni lokakuussa syntyneellä reilu 4kg vauvallakin melkein koko talven, pari vikaa viikkoa piti tosin pitää sitten äitiyspakkauksen haalaria.

Täälläkin on ollut masussa tuota tärinää jo muutamia viikkoja, enää ei niin usein kuin alussa. Pissaaminen mullakin tuli heti mieleen, hassun tuntuista kyllä :)

Liitoskivut on täälläkin tosi kovia. Mahaa ja alapäätä vihloo ihan hirveesti, välillä ihan itkettää :(

Mun tekisi niin mieli pistää vauvalle jo kaikki kuntoon, mutta katsotaan sit enempi joulun jälkeen. Meillä tosin on häätkin tammikuussa, mutta niiden jälkeen sitten saa enempi keskittyä vauvan tuloon. En ole viitsinyt vielä aloittaa edes vaatteiden yms pesua, kun ei ole lipastoa hankittuna niille. Lipasto hankitaan vasta häiden jälkeen..

Mä sain perjantaina kutsun ä-polille ultraan. Mulla pitäisi siis olla synnytystapa-arvio ja kokoarvioultra ä-polilla sektion ja aikaisemman yli 4kg vauvan vuoksi. Yllättävää kuitenkin oli, että aika on jo 33+4. Eikös noi synnytystapa-arviot kuuluisi olla vasta rv36? Pitää varmaan ensi neuvolassa vähän kysellä, että millaisen lähetteen oikein ovat laittaneet, pelottaa vaan etten saa sellaista hoitoa kuin kuuluisi :(

Nallu ja pikkuveli 28+2
 
Olipas seikkailua, kun lääkäriin oltiin matkalla. Tiet oli tukossa ja sen takia myöhästyttiin. Jouduin odottamaan jonkun tovi, mutta onneks ottivat vastaanotolle.

(.) Tilanne on mennyt huonompaan suuntaan. Kohdunkaulaa vajaa 2,5cm, vaikka supistuksia tullut aika vähän. Näköjään pitää maata ahkerammin, koska pelkästään pystyssäolo lyhentää kaulaa. Onneksi keinoja vielä on pitkittää raskautta. Painoarvio 1100g eli siro vauva tulossa. Jos kasvu jatkuisi samanlaisena, niin laskettuna aikana painoarvion mukaan meille syntyisi 2800g vauva. Kontrolli taas 2 viikon kuluttua. Fiilikset on kaikesta huolimatta ihan hyvät. Vauva on raivotarjonnassa ollut nyt pidempään, vaikka olen kuvitellut muuta eli synnytykseen suhtaudun positiivisesti. En myöskään osaa pelätä näillä viikoilla syntyvää keskosta, vaikka sitä en tietenkään toivo. Esikoisen helppo keskosaika ei ole tae mistään, mutta auttaa henkisesti uskomaan, että kaikki menisi hyvin nytkin. Edelleenkin jaksan uskoa pääseväni ensi vuoteen.

Tilanteesta johtuen pitää nyt pakata sairaalakassi valmiiksi. Kohdunkaula, kun alkaa lähestyä 2cm, niin osastolle joutuminen on entistä lähempänä. Minä ajattelin pakata sinne normitavaroiden lisäksi makeisia. Vielä kun osaisin päättää mitä. Aiotteko te pakata jotain erikoista mukaan sairaalaan? Pitäisi pakata myös esikoiselle tavarat valmiiksi, jos joudumme viemään hoitoon synnytyksen ajaksi.

Minx 28+4
 
Vauvan asennosta piti vielä kommentoimani. Mulla tosiaan takana yksi perätilasynnytys, joka olo helpoista helpoin. Nyt 27+5 tämä ipana on ainaskin tällä hetkellä pää alaspäin, mutta jos tulossa olisi uusi perätilasynnytys, niin suhtautuisin asiaan lähinnä olankohautuksella. Tietysti perätilasynnytyksen mahdollisuus pitää tarkkaan syynätä; synnyttävän lantion koko ja vauvan koko jne. Mutta muuten pelkästään hyvää sanottavaa. Huippukokemus :) Leikkausta en perätilan takia edes harkinnut (tosin valmiushan siihen oli koko ajan) ja kääntäminen ei kohdallani tullut kysymykseen lapsiveden niukan määrän + vauvan vakiintuneen perätilan takia. (oli ihan koko ajan istuvassa asennossa sen jälkeen kun jotenki asettui.) Että vaihtoehto sekin jos jotakuta mietityttää :)
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83
Hyvää viikon alkua mammat! Olipas paljon tullut taas tekstiä tänne.

Kiitos kaikille kihlautumisesta onnitelleille! :) Tänään pitäisi saada sormukset kaiverrutuksesta. Tilattiin samalla kertaa myös vihkisormus. Nyt vaan odotetaan että maistraatti tekee avioliiton esteiden tutkinnan, ja katsotaan josko tossa välipäivinä jo pääsisi naimisiin. :)

Onnea Minx hyville viikoille pääsemisestä! Toivotaan että raskaus saisi kuitenkin jatkua vielä pitkään! Tsempit lepäilyyn.

Pixie onnea tyttölupauksesta! :heart:

Sannamary, mä laitoin flunssassa iltaisin yhet suihkeet Otrivinia sieraimiin, että yöllä edes sais hengitettyä ja nukuttua paremmin, kun nokka oli niin mahdottoman tukossa. Noissa nenäsumutteissa kai yleensä lukee että ei suositella raskaana oleville. Lääkäriystäväni kuitenkin oli sitä mieltä että suihkaus päivässä lyhyen ajanjakson ei aiheuta mitään haittaa. Lähinnä suositus perustuu siihen että kun asiaa ei ole tutkittu, niin sitten ei voida käyttöä suositellakaan.. Hyvä että sulla suppailut lieventyneet saikulla!

Tervetuloa Maymom tänne muiden raskausdementikkojen seuraan! :D

Nopponen onnea hyvistä sokeriarvoista! :)

Mam, Omppu ja Leo ihanat mahat teillä!

Pepper83 Tsempit pojan leikkaukseen!

Marais mä käväsin tänään muilla asioilla äippäpolilla lääkärillä. Lääkäri kurkkas vauvankin ja sai kokoarvioksi 877g. Ei sanonut mitään että olisko iso vai pieni, mutta isompihan tuo on kun teillä.. Mua enemmän pelottaa että jos poika kasvaakin kovin isoksi, niin on sitten vaikeempi saada ulos!

Santzuu
ja Maymom voimia teillekin unettomuuden keskelle! :hug:

Tervetuloa Pink78!

Nippa olipas kiva kuulla että äitisi kanssa sujui hyvin!
Kaipa sitä saa kuusen tuoda sisään sillon ku ite haluaa. :D Meillä oli lapsuuden kodissa tapana tuoda sisään ja koristella vasta aattoaamuna, mutta ei kai siihen mitään sääntöä ole. :LOL: Omassa kodissa nyt "aikuisena" mulla ei oo kuusta vielä kertaakaan ollukaan.. lähinnä tilanpuutteesta johtuen. Olishan se kaunis ja tois ihanasti tunnelmaa! Ja miksikäs siitä ei sitten nauttisi vähän pidempää aikaa?

Mam paranemisia teidän perheelle!

Tyttö-/poikalupauksista
me saatiin ainakin pari niin selkeetä kuvaa pippelistä, että ei tää vauva voi enää tytöksi muuttua. :LOL: Mutta oon käsittänyt, että tyttölupaukset voi herkemmin muuttua pojiksi, jos vehkeitä ei vaan ole syystä tai toisesta nähty ultrassa kunnolla.

(.) Kävin tänään siis äippäpolilla lääkärissä, kun mulla on toisessa munasarjassa kysta. Sitä on noissa normaaleissa seulontaultrissa kätilöt seuranneet, ja rakenneultrassa haluttiin vielä varata lääkärillekin kontrolli nyt 26. viikolle. Kysta oli siellä edelleen, mutta todennäköisesti se pysyy harmittomana koko raskausajan eikä sen pitäisi haitata synnytyksessä. Synnytyksen jälkeen katsotaan sitten uudestaan, josko se pitää sieltä leikata pois. Kivointa oli kuitenkin nähdä taas pieni mahamyllertäjä! :heart: Kokoarvio oli tosiaan jo sen 877g ja kaikki näytti olevan kunnossa. Ylihuomenna on sitten ensimmäinen lääkärineuvola, niin saa vähän paremmin tietoa miten raskaus sujuu ja mikä on alakerrassa tilanne. Vähän on ruvennut huolettamaan noitten harkkasupistustenkin vaikutus, kun niitä on alkanut tulla niin usein. Nyt viikonloppuna niitä tuli ehkä 20 päivässä, välillä ihan parin minuutin välein. Tänään ei oo vielä vatsa kovetellut, mutta pientä menkkamaista jomotusta ollut eilisillasta. : /
Muuten kaikki rullaa hyvin. Alan pikkuhiljaa uskaltautua ajattelemaan että meillekin on kevätvauva tulossa. :heart:

Nanna 25+6
 
lääkärineuvola kuulumisia;
painoa tullut lisää viime kerrasta 404g, oli nyt 74,8kg. ei olis tarvinnut tulla yhtään lisää,no ei voi mitään. verenpaine 130/68, terkan mukaan oli ihan ok, mut lääkäri sanoi et olis hyvä mitata täs jossain vaihees uudestaan kun oli vähän noussut kuin mitä ollut, mut kumminki normaali se oli. hemppa tippunut 111 eli rautalääkitys olis hyvä aloitella. sf-mitta 24. sydänäänet oli +140 ja typy oli istuvassa asennossa, vähän aikaa sai kokeilla kun ei millään meinannut hahmottaa miten päin hän oli. kohdunkaula on kiinni ja kiinteä, pituus 3cm. sormi menee kyllä kohdunkaulaan mut se johtunee siitä ku edellisestä synnytyksestä on nii lyhyt aika.
elikkä kaikki oli ihan ok sinällään. sokerirasitukseen pitäs saada varattua aikaa, sekin vielä, plääh!

nallu tiedän tunteen, mullakin on alkanut täs vihoitella noi liitoskivut oikein kunnolla, en oo nyt muutamaan yöhön pystynyt nukkua paljoakaan ku koko ajan joutuu vaihtaa asentoa ku alkaa vihloo nii kovasti et särkee jalkojakin kokonaan ja kääntyminen on myös kivuliasta et yöt ovat jo pelkästään ton takia yhtä tappelua, sit ei pysty tehä mitään suurempaa, pelkästään kun yritin ottaa lumia pois terassilta nii sekin sai aikaseks kaameet kivut.:( ja mä tiiän et tää pahenee viel tästä ennen loppua....

toppahaalari löytyy meiltä kokoa 62, se on viel semmonen mis on jalkatöppöset kiinni ettei tartte pukea erikseen niitä ja käsiaukotkin saa käänntettyä et niistä tulee suljetut. mut saa nähä millaset ilmat on maalis-huuhtikuun vaihtees et tarviiks sitä.

toisten suhtautuminen raskauteen ei oo mitenkää kiusallista mulle, on ihan ymmärrettävää et ihmiset haluavat kysellä kaikkea, ihmisluontohan on nii uteliasta sorttia!:D mut ei kyl kukaan oo ikinä missään raskaudessa tullut kokskettelee mun vatsaa tai muuten lääppimään nii en sit tiiä miltä noi vois tuntua... tai mitään erityiskohtelua vierailta en ole saanut, töissä kun olen ollut raskaana nii onhan se ollut mukavaa jos työporukat ovat olleet avuliaampia ku kumminki raskastyö itellä nii kaiken ylimääräisen avun olen mielelläni ottanut vastaan. ku ei ne kumminkaan ole jatkuvasti paaponeet.

minx82 ikävää et kohdunkaula on päässyt lyhentymään lisää. toivottovasti ei tosta enää lisää lyhenny ja saat paljon lisää viikkoja.

erikoista sairaalakassiin jotain puuhaa mitä vois tehä sit sairaalassa ollessani, esim. kryptoja tykkään ratkoa, lukemista ja tietenkin jotain hyvää naposteltavaa, ainakin mitä nyt tuli mieleen, mitään laitteita ei ole et netissä sit pääsis oleskelee ku kännykkäkin on nii huono nii mitään sellasta ei tuu otettua mukaan.. noi ainaskin tuli mieleen...

imetyksestä voisin ottaa nyt ylös, pitäis neuvolassakin alkaa puhumaan. mä en tiiä haluunko alkaa enää tappelee tän neljännen kaa siitä, mul on kaikkien kolmen lapsen kaa imetys epäonnistunut, mulla ei vaa nouse maito ja ku nää sit on saanut korviketta pullosta nii ne ovat huomanneet et maito tulee paljon helpommin siitä ja alkavat saada tissiraivareita ku yrittää niille tuputtaa sitä kun on nälkä. tokan lapsen kaa meni muutama kk osittain imetyksellä mut nyt tää viimosin nii mulla oli tissit ihan rutikuivat kun syntyi ja vuodeosastolla kun poika itki nälkää hoitajat sanoivat ettei se itke sitä et kyl multa tulee sen vertaa maitoo et poika saa syötyä (eivät vaa tarkistaneet asiaa) ja sit ku vihdoin ja viimein sain korviketta pojalle ja toinen veti sen nopsaa tyhjäks vaik ne sanoi ettei se tuu kumminkaan juomaan kaikkia kun on multa saanut, olivatkin ihmeissään et oho! olihan sillä nälkä kun kaikki meni viimistä pisaraa myöten ja mulle tuli huono omatunto kun poika on joutunut olla nälissään. nii on tullut vähän semmoninen olo et en ala enää tän kaa turhaa tappelee ku tuntuu ettei mun keho ole vaa tarkoitettu tuohon hommaan.

perätila synnytys just olin miettinyt tota asiaa kun muut muksut ovat olleet jo pää alaspäin täs vaihees kun on ollut lääkäri ja tää istui nii aloin miettii et toivottovasti tajuaa vielä kääntyä, muuten tulis kauhee sumpliminen et kumpi peräsynnytys vai sektio... kumpikin pelottais... ihanaa kun maymom olit laittanut et voit suositella perätilan synnytystä. mul on kyl semmonen lantio et ihan hyvin on 4kg muksut tulleet ulos ilman mitään ongelmia joten varmasti vois tulla toisinkin päin... no ohan täs aikaa viel kääntyillä vaik miten päin.

huomenna sit pojan nivustyräleikkaukseen, siinä meneekin koko päivä.

pepper& typsy 25+6
 
Ihanaa, kun tämä on niin aktiivinen ketju! Joka päivän käyn lueskelemassa teidän kuulumisia, mutta jotenkin tuntuu, että itsellä ei oikein ole mitään asiaa, niin pitäydyn enempi lukijan roolissa.

Alisan84 ja pepperin83 perheille tsemppiä leikkaukseen!

Minxille82 lepoa, lepoa ja lepoa. Hienoa, että osaat kuitenkin olla positiivisin mielin ja onneksi jo näinkin pitkälle on päästy.

HP kyseli muiden suhtautumisesta. Meillä on todella naisvaltainen työpaikka ja viimeksi äsken lounastunnilla ruodittiin synnytyksiä ja sairaalassaoloa ja tästä aasinsiltana toki omaa tilannettani. Välillä en jaksaisi jauhaa koko asiasta ja ärsyttää, jos tunnin aikana neljä eri ihmistä ehtii kysymään "miten olet voinut mahan kanssa?" tai "milloinkas nyt olitkaan jäämässä äitiyslomalle?". Mutta harvoin sitä saa näin paljon (pääosin positiivista!) huomiota työkavereilta tai ylipäätään keneltäkään, että onhan siinä puolensa. Mahantaputtelijoita ei ole vielä ilmaantunut, mutta en taida sitäkään ihan herkästi kavahtaa.

Ihania masuja täällä on myös ollut! Mam_87 pohdit ihan oikein, että alkaa täällä jo muillakin olla kilonsa kannettavinaan ;) Lisäksi taidat olla usempia melkein kuukauden edellä, joten luulisi tämänkin näkyvän. Toivottavasti perheenne paranee jouluksi!

(.) Viime päivinä olen alkanut tuntea itseni enemmän raskaanaolevaksi. Varmaan noilla lumikinoksilla on osuutta asiaan, sillä ihan lyhyetkin kävelylenkit, etenkin rattaiden kanssa, tuntuvat välillä vaativan sellaisia ponnistuksia, että kotiin päästyään sitä ihmettelee, onko mulla enää mitään vatsalihaksia olemassakaan! Eilen kävin ostamassa viimeisiä joululahjoja lapsen kanssa ja meinasi kyllä itku tulla, kun taistelin yli lumivallien rattaita työnnellen. Kotona sitten vatsa oli ihan kivikova ja kipeä ja nivuset tulessa. En kyllä varsinaisesti näitä oireita säikähtele, sillä uskon kuuluvan asiaan. Ja hyvähän se on itseään kohtuudella rasittaakin, kun tuntuu, että niin vähän liikuntaa tässä on ehtinyt taas harrastaa. Ehkä sitä on siksi päässytkin jo tähän kuntoon, esikoisen kanssa kävelin pitkiä lenkkejä vielä synnytystä edeltävänä päivänä! Tosin silloin olikin heinäkuu. Muuten olo on kohdillaan, nukkuminen on välillä vähän levotonta, kun vessassa ravaaminen (2-4 krt) on taas alkanut pienen tauon jälkeen. Nukahdan kyllä aina sitten saman tien ja iltaisinkin uni tulee heti, kun sänkyyn pääsen. Tästä osaan olla erittäin kiitollinen, sillä (kuten olen joskus aiemmin tainnut mainitakin) olen ollut todella huono nukkuja aina ja kärsinyt säännöllisen epäsäännöllisestä unettomuudesta pitkään. Yllättäen kaikki tähän liittyvät ongelmat loppuivat ensimmäisen raskauden ja lapsen syntymän myötä. Nykyään nukun hyvin ja aina, kun siihen on mahdollisuus. Huonot unet johtuvat sitten ulkoisista syistä, kuten lapsen heräilyistä (ei niinkään enää nykyään) tai vaikka juurikin mainitsemastani vessassa ravaamisesta.

Jep. Eli tässä tämä ei-mitään-asiaa taas nähtiin. Yritänpäs kirjoitella seuraavaksi vähän useammin :LOL:

kwaidan ja Puh 27+5
 
Nallu:Mulla on koko arvio rv36 mutta kai sekin voi olla yksilöllistä ja laittavat uudestaan tulemaan parin viikon päästä sinut sinne tuon jälkeen jos on tarpeellista :)

Nanna*83:Mulla alkanut nyt tulemaan myös paljon noita harkka supistuksia, mutta kuopuksesta alkoi tulemaan paljon juuri näillä viikoilla ja kärsinkin sitten niistä päivän yli lasketun ajan.. : /

pepper83:Mun pitäis myös varata sokerirasitukseen aika nyt kun alkaa flunssa olemaan kunnossa.. Päätin ,että varaan kun kerkeän.. mulla seuraava neuvola kuitenkin vasta puolessa välissä tammikuuta.

Sone*:Mulla pysynyt turvotus samanlaisena.. Mitä nyt iltaa kohden lisääntyy välillä ja kun pistää kädet nyrkkiin niin huomaa ja jos ottaa sormuksen pois niin jäljet jää, vaikka väljä sormus mulle normaalisti.. Mistähän sitä sitten tietää koska turvotus on normaalia tai ei.. : / Ei ainakaan mielestäni ole vielä mennyt yli äyräiden tuo mun turvotus.. :confused: Toivon mukaan sullakin nyt olisi vaan harmitonta turvottelua eikä raskausmyrkytyksestä johtuvaa.. Paineet sulla onneksi kuitenkin normaalit :)

( . ):
Täällä supistellut koko päivän.. :( epäsäännöllistä tosin, mutta supistukset ottaa sen verran jo alakertaan, että siitä välillä olen huolissani.. : /


mam ja risbe 29+3 erelleen :)
 
pepper83: Meillä oli kans esikon kans imetys melkoista showta. nyt haluaisin todellakin ottaa asian rauhallisemmin ja saada sen onnistumaan paremmin, sen tietty näkee sit miten menee. Mulla kans ei tahtonu maito nousta ja tunkivat laitoksella tissikumin puoli väkisin mulle josta ei sit päästykään eroon ku vasta kuukauden päästä ku oppi sillä vaan syömään. Se oli niin rasittavaa sen käyttö ensinnäkin!!! Lisäksi kamalat rintaraivarit ku joutu pullolla satunnaisesti antaan vaikka sitä yritin välttääkin... Saapa nähdä pääsenkö nyt helpommalla...?

Minxille: Voimia edelleen lepäilyyn... samassa veneessä edelleen ollan, joskin hiukan eri syystä... Viikot vilisköön molemmilla, ootan ens vuotta enemmän ku koskaan aikaisemmin, se on mun eka päämäärä... :)

Mulla on pienikokoinen 74cm toppapuku vauvalle, jossa tossut jo kiinni puvussa myöskin. Huomattavasti pienempi ku äitiyspakkauksen puku mut menee varmana koko loppu talven. Ostin myös pienen pienen kypärälakin, sekin oli niin iso äitiyspakkauksessa, lisäksi sain kaverilta lainaan keskoselle tarkoitetun toppalakin, mut sekin niin kookas et varmana menee vaikka 4kg vastasyntyneelle, mut istuupahan paremmin. Ja meidän vauvahan näkee viimeistään rv 37 päivänvalon, eli pienikokoinen varmaan onkin...

mam: Mulla ei turvotuksia oo mut suppareita kans... 10 ainaski joka päivä ja hiukan kipeitäkin vaikka lepään jo valmiiksi tod. paljon... Ikäviä. :/ Kunhan ei pehmittäis paikkoja... Tsemppiä myös sinne! :)

( . )
: täällä taas vaihteeksi istukka muistuttelee ongelmallisesta paikastaan... aamulla ja nyt pävälläkin vähän tuhrutellut... :/ En oo näytille kuitekaan lähteny ku sellaista vanhan näköistä niukkaa tuhruttelua vain, viimeksi sanoivat et sit jos kirkasta verta tulee ja enemmän kuin lusikallinen ni sit pitää aina tietty tulla. Mulla muutenkin keskiviikkona meno ä.polille kontrolliin joten sinne saakka yritän pärjätä eli makoilen vaan paljon... tylsää! Ja niin tympeää ku pelottelee jatkuvasti. Osastolle EN halua ku joulukin tulossa... :'( Lisäksi hiivahan se taas oli ku neuvolasta soittelivat... vaikka alustavasti näytti pe ettei olis. :( Odottelen nyt keskiviikkoon ja kysyn lääkäriltä josko kokeillaan jo muuta ku canestenia 4. kerran peräkkäin!!! Aloin sit miettiin et onkohan mun alapää jo niin ärtynyt jatkuvista tulehduksista et tihkuttais tyyliin senkiu vuoksi jostain limakalvolta verta...?? Onko kellään ollu koskaan? Nyt tuntuu eka kertaa pientä kirvelyäkin alapäässä... oisko sit ärhäkämpi?? Aiemmin ei oo ollu muuta oiretta ku se runsas valkkari... Voi kumpa viikot nyt kuluis...

Nopponen 29+2
 
nopponen miulla oli puoli vuotta hiiivakierre ja alapää oli niin ärtynyt että ihan verillä oli limakalvot.. Ja todella kipeät! Ootko kokeillu niit ph-tasapainoon vaikuttavia kapseleita? Miulla ne auttoi vähän, ja sokerit pois.

mam: Miulle ei mee sormukset enää sormiin ja töissä hanskatkin on vaihtunu M kokoon, ja ennen käytin s kokoa. Kiloja oli tullut kuitenkin suht maltillisesti vielä, 8kg yhteensä. Jos sais pysymään kurissa niin se 12kg olis ihan optimaali.. Mut riippuu varmaan just turvotuksista kun herkkuja en mätä.

(.) Heh, neukku otti sf-mitan ja sanoi huuli pyöreenä että ei olis uskonu sen menevän keskikäyrän yläpuolella kun hän ei mahan kasvua huomannut löysän paidan alta ollenkaan! :) sf oli siis 27, mutta kutisti sen 26 kun vauva liikahti, ja miun mielestä kohtu on korkeemmalla vielä kun se kohta mistä painoi. Liikeet meinaan tuntui ylempänä siinä samalla!!!

Muuten oli kaikki arvot ok, paitsi proteiinia pissassa.
 
Jaahas, tänään sain sit sokerirasituksen tulokset.. Eka arvo oli 4,8 eli ok mut ne kaks jälkimmäistä 11,3 ja 11,1 eli käry kävi. Nyt sit puuttuu enää et tulee raskausmyrkytys lopussa niin on sit koettu kaikki mahdollinen mitä aiemmissa ei oo ollu. Ke pitäis käydä neuvolassa, joutuu sit alottaa kotimittailun ja pe on virallinen neuvola-aika. Olo on muutenki ilman tota ihan maansa myyny, jostain syystä masistuttaa. Viime aikoina nukkumarytmi on vähän muuttunu, puolen yön jälkeen saa vasta unta ja sit herään kuuden maissa kuin herätyskellosta ja siitä pienen valvomisen jälkeen yrittäny viel nukkua... Alkaa olla kypsä tähän isoon mahaan ja tukalaan oloon. Onneks enää max 9 viikkoa. Tää on kyllä viimenen raskaus mulla ikinä!

SoonFab 28+6
 
Posti toi kotiovelle tänään aamulla äitiyspakkauksen :) . Mies soitti mulle töihin että mitä isompaa olen tilannut kun painaa 8 kiloa, en meinannut malttaa odottaa että pääsen kotiin hypistelemään pieniä vaatteita :heart:

Se makuupussi on aivan ihana!
 
Sone:joo käytin nyt edellisen ja tän tulehuksen välillä niitä maitohappobakteeri kapseleita... ei näköjään auttanu... Sokeria nautin rajoitetusti muutenkin aiemman rd-taustan takia mut pitää tiukentaa näköjään... Tuliko sulla silloin ihan siis rusehtavaa valkkaria ku limakalvot oli verille asti ärtynyt? Mulla nimittäin tänään tuli valkkarin seassa sellaista tosi ruskehtavaa ja mut kuitenkin melko hailakkaa, ilmeisesti verta...? Aloin vaan miettiin ku ei nyt enempää sit tullu et tulikokaan istukasta asti vai vaan emättimen limakalvoista ku tänään tuntunu kirvelyäkin... Ois kuitenkin pienempi paha jos limakalvoilta peräisin... Canestenillako hoitelit aina pois vai?
 
Viimeksi muokattu:
nopponen, juu canestenia käytin ja se pahenti joka kerta ja ärsytti vaan enemmän.. Sitten kun kuparikierukka otettiin pois niin loppuivat miltei kokonaan. Vissiin pesi siinä kierukassa se hiiva. Mutta noi maitohappobakteerit auttoi kaikista parhaiten ja käytin niitä monta kuukautta sen kierukan poiston jälkeen vielä kun pikkasenkin alkoi kutiamaan tai enempi valkkaria, aina petipuuhien jälkee. Aina kun joutuu käyttää canestenit niin kasvualusta uudelle hiivalle on valmiina, eli heti ne maitohapot perään. Ja stressi oli myös paha tekijä miulla..
 
Kiitos tervetulleeksi toivotteluista! :)

Toppapukua mäkin oon miettinyt ja päättänyt hankkia kirppikselta pienempi kokoisen, jolla on mkuava vauveli kuskata kotiin. Äitiyspakkauksen puku oli koko lailla suuri. Muita vaatteita olen ostellut joitakin, kirppikseltä ja pari uutta.

Turvaistuimen löysin Tori.fi -palvelusta, viime vuoden malli ja oli ehjä ja siisti. Päällisethän voi pestä. Ja pesenkin, tietty.

Pinnasänky ja hoitopöytä ovat vielä hankintalistalla. JOtenkin nyt on tullut tunne, että pitää jo saada valmista. Ehkä vauveli on tullut todemmaksi, kun sen potkuttelut tuntee nyt päivittäin. Ja kun tietää, että se alkaa jo olla sen kokoinen, että selviäisi elämään. Pinnasängystä joku mies kertoi, että kun niissä useissa on se pohja, jonka voi säätää eri korkeudelle, niin hän oli tehnyt siihen vielä yhden pykälän lisää, niin sai parisängyn viereen samalle korkeudelle. Kuulosti hyvältä.

Yksin odottaminen ja synnyttäminen tuntuu päivä päivältä varmemmalta ratkaisulta. Vaikka stressiä on töissä ja elämässä muutenkin nyt eron myötä, on ajateltava kuin se mummo lumihangessa: eteenpäin.

Hb mulla oli nyt 108 ja sain lisärautaa. Millaisia arvoja teillä muilla? Ja ootteko olleet väsyneitä? Mulle tämä väsymys on varmaan leimaavin piirre ollut koko raskausajan. Jaksan juuri töissä käydä ja sitten oon ihan kanttuvei.

Mukavaa tätä päivää!
 

Yhteistyössä