*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Joulukuussa

Niittyvilla Tsemppiä sokereiden kanssa! Tuskin sieltä mitään 5kg vauvaa tulee kun arvot vaan saadaan kuntoon :) Mulla taas on niin päin, että miehen vanhempia kiinnostaa, mutta mun äitiä ei tippaakaan (isäni kanssa en ole edes tekemisissä). Ite en vois kuvitellakaan olevani noin välinpitämätön jos/kun mun oma tyttäreni (tai tämä poika) joskus saa lapsia.

Lääkärineuvolasta täällä on normaalin raskauden aikana 3 lääkärikäyntiä, ja kaikissa tehdään sisätutkimus. Jos taas tulee käyntejä ä-polille, niin ne korvaa noita lääkärikäyntejä. Ja jos polilla ei tehdä sisätutkimusta niin ei sitä neuvolastakaan saa :/
 
SaHi Kiitos! Eiköhän meidän rinsessan kivun hoito ala olemaan paremmalla puolella, vaikka mää täällä panikoin nyt ton toisen korvan suhteen, ku sitä aika-ajoin valittaa :( Ohhoh! Onpas jännää, miten eri käytännöt :O Ja onpa mukavaa, jos läkäri on tyrinyt omalla panikoimisellaan ja saanut lapsenkin pelkoihin :(

Kiitos viude! Tuosta perätilasta, että vakaasti uskon, että vaavi on edelleen perätilassa, koska tänään viimeks tuolla alhaalla tuntu jotain räpiköintiä, välillä jotakin osaa punkee tuossa rintalastan kohdalla, mutta luulen sen olevan pää. Nytkin tuntuu jotain hivelyä/venyttelyä tuossa vasemmalla puolella masua, oisko sitten pikkuiset kädet jotka siellä liikuskelee? Voih kunpa nää vaavit ymmärtäis kääntyä, mua alkaa jo ihan hirvittää, koska sektiota pelkään ehkä kaikista eniten :/

mam kiitos! :) Olipas harmi, jos tuo tukivyö ei nyt sopinutkaan sinulle. Ite oon kans saanu yheltä tutulta lainaan ja töissä sitä käytän, kun yli puolet päivästä saan kävellä ees sun taas.

nippatäti Olipas ihana kömmähdys teillä, mutta aika hyvin, jos siitä tuli joulun uusi herkku :D :p

minx kiitos! Ja ihana, että olet ottanut tuon asenteen "pakkolevon" suhteen, varmasti helpottaa oloa, kun "osaa" ajatella sen olevan parhaaksi. Voimia!

sone kiva kuulla hyviä uutisia :)

Nopponen kiitos! :) Helpottuneita ollaan täälläkin ja parasta olisi, että korvatulehduskierre on nyt menneen talven lumia :) Voi siellähän on asiat sitten mukavasti. Ajatella, jos jo ens kerralla saat sektio päivän tietoon, ihan hurjaa ajatella, että nyt jo :) Tsemppiä huilailuun!

Alisa & Hippu 29+4
 
Nuska83, ota ihmeessä mies mukaan! :) Mie en siellä sokerirasituksessa joutunut käymään, mutta mies on ollut yhtä neuvolakäyntiä lukuun ottamatta aina mukana pikkuiseen liittyvissä asioissa. :heart: Kiitos myös vastauksesta tuohon neuvolalääkärijuttuun, hyvä kuulla, ettei siellä ihmeempiä tehdä. Kerroin tuosta yhdelle tutulle, jolla vuosi sitten syntyi vauva, niin hänkin piti vähän outona, ettei sitä neuvolalääkäriä ole tällä välillä.

Mam, mukava kuulla että arvelin oikein! :) Hankala aina näin netin välityksellä olla 100% varma toisten fiiliksistä, niin piti varmistaa vielä. ^^ Ilmeisesti tuo neuvolalääkärillä käymisen pääasia on tuo kohdunsuun tilanteen tarkistaminen, ainakin siltä kuullostaisi. Hassua kumminkin, että tällä välillä ei tarkisteta, vaikka supistuksiakin on aika paljon, ja osa kipeitä, mutta kai se on ihan normaalikäytäntö sitten. Ja kiitos masukehusta. :) Tukivyöstä myös oli asiaa, Niittyvilla suosittelikin jo yhtä hyvää tukivyötä, miullakin on käytössä sellainen napakka, mutta pehmeä tukivyö, ja on mielestäni ihan riittävän tukeva. :) Saattais sopia paremmin, jos on supisteluherkkyyttä, miulla ei ainakaan pahenna asiaa, ja tuo tuntuu mukavalta päällä.

Kiitokset vastauksista myös Minxille, Nallulle, Tiipulalle, Nopposelle, Nipalle ja Särölle. Hassua miten paljon nuiden lääkärineuvoloiden määrä vaihtelee paikkakuntien kesken. Mie en oo vielä toistaseks käynyt varsinaisella neuvolalääkärillä kertaakaan, kaks ultraa oli ja sitten se kohdunkaulan tarkistus, ja perusneuvolakäynnit. Nippatätille sen verran, että meillä oli aluks puhetta joskus syksyllä, että se neuvolalääkärikäynti ois joskus 30 viikon hujakoilla, se "keskiraskauden neuvolalääkäri", ja ilmeisesti ihan loppuvaiheessa on yks neuvolalääkärikäynti. Kumminkin, ei kuulemma tarvitse käydä, mut vähän outoa miusta, että tähän jää näin pitkä väli. Ihmettelin kyllä, kun rakenneultran jälkeen se kätilö vaan tokas, että jos ei tuu ihmeempiä, niin tervetuloo synnyttämään ens vuoden puolella, nää ultrakäynnit oli tässä. :O

Vähän hämmentää kaikki neuvolakäynnit ja muut, kun tuntuu, ettei ehdi itse kysyä yhtään mitään, kun aika on jo loppu. Luulin, että asioita käsiteltäis vähän enemmän raskausaikana, mutta kauhean monet asiat tuntuu menevän viimesille viikoille, ja sitten mietitäänkin, että kerkeekö kaikesta tarvittavasta saada tietoa, jos vauva päättäiskin tulla jo etuajassa? Kai se ensimmäisen lapsen odotusaikana muutenkin vähän hämmentää, mutta tosiaan yllätti miten vähän loppujen lopuksi ollaan esimerkiksi tähän mennessä käsitelty asioita. Noh, ei auta kuin itse lukea vielä enemmän ja ottaa asioista selvää, en malta oottaa ihan vikoille viikoille asti, että sais tietää kaikesta mikä mietityttää. ;) Tuskin oon ainoa, jolla välillä menee sormi suuhun näitä kaikkia asioita miettiessä. :D

Päivä vaihtui juuri, joten täällä poksutaan 29+0! :)

Viude ja Dude
 
Verikokeista täälläkään ei otettu sormenpäästä mitään sokerirasituksessa, vain ne 3 putkiloa. Mulla on ollut aivan järkyttävä verikoekammo ja olen useamman kerran pyörtynyt verikokeessa, siis ihan jännityksestä. Vauvan kuolinsyyn tutkimiseksi multa otettiin 10 putkiloa kerralla, mutta en oikeastaan edes huomannut sitä, kun millään ei ollut mitään väliä. Sen jälkeenkin on joutunut käymään paljon verikokeissa ja olen kai jokseenkin tottunut. Ei jännitä enää jos menen omaan labraan tutulle näytteenottajalle. Sit jos on vieras, niin pyydän laittamaan tuolin makuuasentoon, kun en tiedä millainen näytteenottaja on. Vaikka kaipa ne labrassa on kaikki osaavia :) Neuvolan terveydenhoitajan en antanut ottaa.

Tänään olisi lääkärineuvola ja kuulen sokerirasituksen tulokset. Outoa mennä yksin neuvolaan, kun mies on ollut mukana joka kerta ekaa käyntiä lukuunottamatta. Meillä on kaiketi 2 lääkärineuvolaa, tämä on nyt ensimmäinen ja se toinen on niin loppuvaiheessa, että en varmaan ehdi siinä enää käymään. Mutta viikosta 32 mulla alkaakin äitiyspoli-seuranta.

Katsu ja Hippu rv 26+1
 
Täällä sitä labrassa istuskellaan ja odotellaan viimeistä verikoetta. Tylsistymistä ja väsytystä lukuunottamatta mennyt hienosti. Aika pahaa se litku oli. Sellaista punertavaa, pelkälle sokerille maistuvaa, mutta meni sentään alas. Kurkkua se ärsytti kyllä ja puolisen tuntia piti yskiä limaa pois sen jälkeen. Huonoa oloa ei vielä ainakaan ole ollut, enkä vielä ole edes pyörtyillyt vaikka tuo toinen putkilo tuntui jo vähän... Saa nähdä mitä tekee viimeinen. Miehen jätin nyt kotiin ja ihan hyvä, paremmin täällä olen itsekseni tabletin kanssaviihtynyt. Huomiseen sitten jännäilen tuloksia! Saa nähdä miten käy kaikelle jouluherkuttelulle... Kiitos tsemppailuista kaikille!
 
Lääkärineuvolasta päästy töihin. Sokerirasituksen tulos oli normaali, itseasiassa parempi kuin edellisessä raskaudessa. Kohdunsuu oli pehmentynyt, mutta kiinni ja kanavaa 3 cm. Lääkäri sanoi, että koska kaikki on kunnossa, niin sitä 36 viikon lääkärineuvolaa ei ole, jos ei mitään ihmeitä tule...
 
Viude Erilaiset käytännöt hämmentävät itseänikin! Neuvola- ja lääkärikäynnit vaihtelevan paikkakunnittain, mutta myös saman kaupungin sisällä tuntuu olevan eroavaisuuksia. Itselläni on kaksi kaveria nyt samaan aikaan raskaana ja kaikki olemme uudelleensynyttäjiä, mutta eri terveysasemien asiakkaita. Meillä on käyntien määrä ja viikot vaihdelleet ihan kovastikin. Itsellä on ollut tähän mennessä ultrien lisäksi kaksi neuvolakäyntiä (rv 9 ja rv 22) ja tänään oli ensimmäinen lääkäri (rv 28). Seuraava neuvola on joskus tammikuussa ja toinen lääkäri rv 36. Meillä on lääkärissä ultra, mutta kaikilla se ei ole vakiona. Ultralla saatiin vauvan painoarvio ja tarjonta katsottua. Lääkärintarkastuksen yhteydessä tehtiin myös sisätutkimus. Enempää käyntejä en ole kaivannut, tosin en olisi pistänyt pahitteeksikaan. Kaikki on kuitenkin sujunut melko hyvin ja edellinen raskaus on vielä niin tuoreessa muistissa.

Alisalle84 ja tytölle toipumisia leikkauksesta! Toivotaan, että nyt korvatulehduskierre helpottaisi. Olen itse ollut varsinainen korvapotilas lapsuudessa ja minulta leikattiin myös kitarisat melko pienenä. Kauhulla olen odottanut samaa kohtaloa esikoiselleni, mutta hän on toistaiseksi välttynyt kokonaan korvatulehduksilta *koputtaa puuta*.

Katsulle74 onnittelut hienoista sokeriarvoista ja lääkärikuulumisista!

Nuskalle83 tsemppiä sokeritulosten odotteluun. Hienoa, että itse koe on sujunut helpohkoissa merkeissä, vaikka eihän se pistäminen ja odottelu mitään herkkua ole.

(.) Lääkärineuvolassa tosiaan kaikki ok. Vauvan kokoarvio oli niin keskikäyrillä, kuin vain voi olla. Painoarvio oli 1150 g. Sf-mitta oli tasoittunut edellisestä lukemasta, nyt 26.5 cm, joka on himpun verran keskikäyrän yläpuolella. Viime lukema rv 22 oli 23 cm, joka oli selvästi yläkäyrän yläpuolella. Lääkäri oli tosi mukava ja kyseli kiinnostuneesti kuulumisia ja muuta. Tuli hyvä mieli. Painostakaan ei tullut naputusta, nyt noussut yhteensä 6.5 kg. Kun lähtötilanne ei ole mikään ihan ideaali, en toivoisi kovin paljon nousua enää, mutta lääkärin mukaan nousu on ollut oikein maltillista. Voi olla, että siihen max. 10 kg päästään. Se olisi toive, ettei ainakaan kovasti yli.

Tänää on siis hyvä päivä aloittaa joululoma! Tosin mies soitti juuri töihin, että esikoinen oli oksentanut aamulla : / Vaikkakin oli heti sen jälkeen halunnut jatkaa aamupalan syömistä, eli ei ihan kamalan kipeältä vaikuttanut! Toivottavasti ei nyt vaan oksenneta koko perhe koko joulua... Oma olo on ainakin toistaiseksi hyvä :)

Mukavaa loppuviikkoa ja jouluodotusta kaikille :heart:

kwaidan ja Puh 28+1
 
Nyt omaa napaa.. mietityttää. Eilen oli kontrolli äippäpolilla, ja kokoarviota tehtiin. Ja vauveli on huimasti kasvanut, eli oli 1,5 kg, käyrillä +2 tuntumassa kuulemma! Onkohan muilla ollut näin... Mulla on kakkostyypin diabetes tbl-lääkityksellä, joten sen takia seurannassa.

Ja miten sattukin sellanen naislääkäri joka ei yhtään turhia puhellu - jotenkin menin itsekkin niin mykäksi etten saanut suutani sitten auki yhtään... Diabeteshoitajaan käski olla yhteydessä josko ruokavaliossa olis jotain rukkaamista. No, eipä siinä kyllä oikeestaan oo muuteltavaa kun oon alusta asti ollu vhh-ruokavaliolla...

Mutta toisaalta, se on vaan hyväksyttävä tuo painoarvio (onneksi vaan arvio) ja toivottavasti kaikki menee tästä eteenpäin hyvin ja kasvu hieman rauhoittuisi :)

Patulikki + masuasukki 29+0 :)
 
Heippa naiset!

Kerkesin vasta viimeisen sivun kuulumiset lukaista. Täytyy illalla paneutua asiaan kunnolla. Sen perusteella kenellekään ei mitään hirveää kuulu!?

Sokerirasitus oli eilen ja selvisin tilanteesta hyvin. Paniikki oli päällä, kun edellisessä raskaudessa oli se järkyttävä paha olo ja pyörrytys. Litku maistui nyt makeammalle, vadelman makuista oli. Heti tänään aamulla piti soittaa terkkarille ja kysellä tuloksia. Ja ne olivat hyvät!! En olisi ihmetellyt yhtään vaikka tulokset olisivat olleet ties mitä. Tämä raskaus on mennyt kyllä niin herkkujen syömiseksi että!! Makea maistuu ja varsinkin hedelmät!! Niissä kun noita hiilareita kuitenkin riittää.
Meillä otettiin ne kolme näytettä niin kuin kuuluukin ja sitten sormen päästä myös. Sormen päästä ottavat verensokerin heti ihan vain siksi, että jos se näyttää liikaa (enemmän kuin 8) niin eivät juota sitä litkua ollenkaan.

Meinaatteko olla loppuun asti töissä? Aluksi suunnittelein itse pitäväni lomaa ennen äitiyslomaa, mutta nyt kun olo on niin hyvä, niin tavoitteena on olla töissä ihan normaalisti äitiysloman alkuun asti. Oliko täällä kuinka paljon hoitoalalla työskenteleviä? Miten olette jaksaneet?

Fanny 28+3 (?)
 
Heipä heii vaan kaikille!

paaaaaljon on taas tekstiä tullut.. meni aikansa kahlatessa sitä läpi :)

Sokerirasitus- olin eilen toisessa rasituksessa ja tämäkin oli ihan normaali. Minua on kuitenkin jäänyt mietityttämään tämä maiden eri käytäntö asiassa: täällä Tanskassa se tapahtuu näin: mennään sairaalaan klo 8 aamulla 10 tunnin paaston jälkeen, juodaan pari desiä sitä makeata litkua, odotetaan 2 tuntia ja sitten otetaan verinäyte korvan nipukasta, josta saadaan tulokset samon tein. Eli hyvinkin erilainen proseduuri kuin Suomessa. Mihin ne kaikki veriputkilot Suomessa menee? Onko täällä ketään alalla olevaa, joka tietäisi, että voiko olla että minulla kuitenkin olisi RD vaikka tuo yksi näyte onkin normaali. Minulla oli SF mitta viime viikolla 30 cm, joka on kaikkien käyrien yli ja paino arviokin on melkein 1,6 kiloa jo tässä vaiheessa (RV 28+6).. Olin ihan varma, että mulla olisi ollut RD noiden mittojen takia ja sanoivat vielä, että arvot ovet erittäin hyvät... vähän arveluttaa, että minkälainen jöötti tämä meidän poju tulee olemaan...

Äippäloma- mulla olisi 3 viikkoa lomaa otettavana vielä tänä vuonna ja luulen, että otan sen ennen äitiyslomaa, kun meillä olisi muutto edessä ja pitäisi siis pakkailla ja siivota jossain välissä. Eli näillä näkymillä jään pois töistä tammikuun puolessa välissä, eli noin 2,5 viikkoa töitä jäljella huomisen jälkeen :)

(.) Kävin männä päivänä 3/4D ultrassa kun a) halusin antaa miehelle joululahjaksi kuvia ja b) iso SF mitta pisti miettimään tuota kokoa.. ja todellakin, iso muksu siellä ultran mukaan on (mutta kuulemma on vielä normaalin mitoissa, mutta ihan yläkantilla).. pään koko oli ihan keskikokoa, mutta reisiluu ja vatsan ympärys olivat ihan yläkäyrällä. Vaikken tuota RD diagnoosia saanutkaan, niin pitää kyllä paremmin katsoa mitä syö vaikken muutenkaan ole kauhean perso makealle. Mutta olipa ihana nähdä pieni taas. Siellä se imi napanuoraa tyytyväisena ja oli jopa kääntynyt pää alaspäin.

eipähän tässä nyt muita tule mieleen.. pitäisi useammin käydä niin osaisi kommentoida paremmin muidenkin juttuja :ashamed:

Talvi terkuin Rena ja Pikku Pullukka 29+1
 
Rena Onpas siellä tosiaan erilainen käytäntö! Minä kuvittelisin että tuosta putkiloverestä saa tarkemman tuloksen kuin esim. sormenpäästä mutta korjatkaa hoitoalalla olevat jos olen väärässä. Minulla oli edellisessä raskaudessa se keskimmäinen arvo hieman koholla (joka otetaan tunti litkun juomisen jälkeen) ja ihan se riitti RD-diagnoosiin. Kahden tunnin arvo oli siis jo normaali.

Särö ja Jalo 29+6
 
^ Minulla oli myös keskimmäinen, se 1h litkun jälkeen otettava arvo koholla, oli 10.6 kun saisi olla 10. Paastoarvo ja 2h arvo oli normaaleja. Nyt on vähän sellainen olo, että mitä jouluna oikein "uskaltaa" syödä. Kaikki kalat ja pasteijat ym. on muutenkin kiellettyjen listalla, pitänee nyt jättää konvehditkin välistä ja katsoa sivusta kun muut vetää herkkuja kaksin käsin. Aaargh mikä joulu, ensi jouluna otan kyllä vahingon takaisin :D.

Mua alkoi lähes oksettamaan, kun kuulin kautta rantain miten anoppi ja miehen sisko oli kertoneet olevansa hirveän iloisia meidän perheenlisäyksestä ja blab blaa. Siis huh huh! Eivät ole onnitelleet, eivät soittele tai pidä mitenkään yhteyttä, anoppi tosiaan tokaisi kuullessaan meidän vihkipäivästä että "vai niin" ja vauvasta hän vaikeni täysin kun viimeksi nähtiin. (Eiköhän jokainen ns. normaali olisi kysynyt edes jotain tai edes onnitellut, mutta ei mitään kommenttia.) Erikoista sitten kylillä selittää kuinka iloisia ovat vauvan tulosta :mad:. Kaksinaamaista, prkl!

Vielä pitäisi huominen jaksaa töissä ja sitten pääsisi vähäksi aikaa huilimaan. Otin vain 2 välipäivää lomaa, koska haluan säästää vähiä lomapäiviä tammikuun loppuun, että pääsisin edes muutamaa päivää aiemmin äippälomalle. Kun on muuttokin silloin tammikuun lopussa, niin jokainen vapaapäivä pakkaamiseen on tarpeen. Tuskin tulee pakattua yhtä rivakasti kuin edellisessä muutossa :LOL:.

Ihanaa joulun odotusta kaikille ja rentouttavia pyhiä! Sekä tsempit kaikille sokerien kanssa painiville ja muuten vaan "normiraskaus-ruokavalilaisille" safkoista kieltäytymiseen!

28 + 6
 
Neuvolakäynnit on täälläkin tosi pikaisia. Tehdään vaan ne rutiinitoimenpiteet. Tuntuu, ettei mistään ehdi puhumaan. Kun kaikki on katsottu niin ollaan tyyliin jo ovelle viemässä.. Mä oon luonteeltakin sellainen, että pidän sisälläni paljon murheita jne, joten olisi kiva saada ihan rauhassa puhua ne asiat. Muakin ihmetyttää se, että miten Suomessa saa niin erilaista hoitoa kunnasta tai neuvolasta riippuen. Esim. toiset saa vaan pakolliset 2 ultraa, kun taas toisilla ultrataan melkein joka käynnillä..

Rena Mulla sf-mitta oli tuon 30cm jo viikolla 26+6. Vähän pelottaa, että iso vauva on taas tulossa. Mulla kasvoi esikoisesta sf-mitta ihan samalla tavalla ja iso vauvahan siellä masussa asusti. Mulla kuitenkin on sokeriarvot kummassakin raskaudessa ollut ihan normaalit. Luulenkin, että mulla on vaan geeneissä se, että vauva pääsee kasvamaan isoksi. Itekin olin syntyessäni sen 4,9kg.

Ihanaa joulua kaikille maalismahoille!!
 
Ihana kuulla taas hyviä uutisia Sonelta, Kwaidanilta ja Nopposelta!

Viude vaadi aikaa keskustelulle neuvolassa. Joko otat asian heti käynnin alussa puheeksi tai olet yhteydessä neuvolaan ja kysyt ylimääräistä aikaa. Ota se palvelu, joka sinulle kuuluu.

Nopposelle tsemit hiivakierteen kanssa. Pieni asia, mutta siitä tulee iso asia, kun jatkuvasti kärsit hiivasta. Laitetaan toivo estolääkitykseen!

Patuliikki vauvasi vaikuttaa kieltämättä isolta, mutta johtuisiko se geeneistä tai muusta kuin sokereista? Sokerivauvat kasvavat usein isoksi vatsasta eikä aina kokonaisvaltaisesti. Toki vauvasi vatsanympärys oli isompi kuin päänympärys tai reisiluu. Kannattaa kysyä lääkäriltä, niin saat varmaa tietoa.

Bingo jee! Kävin katsomassa omaa tilannetta, mutta eipä ole vielä tullut pätöstä. Milloin lähetit hakemuksen? Hui, kun sinulla on ollut jo kovia supistuksia. Muista levätä tai ainakin ottaa rauhallisesti, jos se auttaisi.

Niittyvilla ei ole kivaa tuollainen kaksinaismoralismi :(

Bingo kyselit, voiko verensokerit olla liian matalat. Voi olla. Ne ei saisi laskea alle 4. Hienoa, jos arvosi ovat hyvät. Tsempitykset kaikille sokereiden kanssa painiville!

Tikuliinaa olen itsekin kaivannut tänne.

(.) Eilen paukkui raskausviikot 29+0. Iloitsen kuitenkin enemmän tästä päivästä ja näistä raskausviikoista 29+1. Esikoinen syntyi rv 29+1. Nyt kaikki raskauteen liittyvä on mulle yhtä uutta kuin ensisynnyttäjille. 11 viikkoa lepoa takana max 5 viikkoa edessä. Enpä uskonut näin pitkälle pääseväni, joten olo on sanoinkuvaamattoman hyvä. Seuraava tavoite on vuosi 2013!

Ihanaa joulunodotusta maalismammoille!

Minx 29+1
 
Niittyvilla On niin tuttua tuollainen läheisen kaksinaamaisuus :headwall: Oikeasti ei kiinnosta tippaakaan, mutta facebookin puolella sitä niin esitetään..

Mulla tuli tänään postissa päätös vanhempainpäivärahasta. Eipä tuo summa päätä huimaa, mutta kiva kun päätös on nyt tehty.

Käytiin tänään maistraatissa täyttämässä esteiden tutkinnan hakemus. Ajatella, että kolmen viikon päästä tähän aikaan, olen jo hetken ollut rouva ;) Kauhea stressi hääjärjestelyistä, vaikka meillä onkin ihan pienet häät. Tosin mulla rahatilanne vaan lisää tätä stressiä. Mut eiköhän tästä jotenkin selvitä :)

Nallu ja pikkuveli 28+6
 
Nyt olis tämän vuoden työt tehty, eikä ensi vuonnakaan olis enää kun 11 työpäivää! Jee!

Niittyvilla On kyllä inhottavaa tuollanen! Kai sitä joillakin on sit tarve esittää muille jotain muuta kuin mitä todellisuus on, pitää ns. kulissit kunnossa. Itse huomasin et miehen täti ei vastaa enää viesteihini, laitoin hänelle kiitosviestin pojan joululahjasta ja hyvän jouluntoivotukset. Eikä vastannut syksylläkään vastaavanlaiseen viestiin. Ilmeisesti on siis tieto menny sinnekin ettei olla anopin kans enää tekemisissä. Eipä silti, osasin kyllä odottaa että siskonsa puolen valitsee, verihän on vettä sakeampaa...

Neuvolasta Olen kyllä itsekin huomannut et jos ei neuvolassa itse ota asioita puheeks ja kysele niin käynnit menee ihan noiden perusjuttujen läpikäymisellä. Itsekään en ole oikein osannut mitään kysellä kun kaikki on ihan normaalisti eikä mikään oikein paina mieltä. Mut ehkä sitä loppua kohti alkaa asiat mietittyttämään.

Hyvää Joulua kaikille ja tsemppiä sokereiden kanssa painiville jouluherkkujen ääressä!

Särö ja Jalo 30+0 POKS! (enää 1/4 jäljellä!)
 
Päätös vanhempainpäivärahasta kolahti myös minulle tänään postilaatikkoon... Onhan se pienempi kun palkka mut eiköhän pärjäillä kuitenkin lainanmaksusta huolimatta... Enemmän jännittää tuleva kodinhoidontuki aika... Sille jään vaikka mikä ois joksikin aikaa. :)

Minx:Onnittelut suuren päivän saavuttamisesta! :) On varmaan todella helpottavaa tietää et olet jo vähintään niin pitkällä kuin esikoisen synnyttyä ja olen ymmärtänyt että ihan terve lapsi on hänkin?? Miten teillä meni alkuaika silloin, jos saan udella? Oliko vaikeuksia? Olet voinut kertoakin jo täällä aiemmin mut nyt en yhtään muista??? Mutta meillä on sitten yhteinen päämäärä; vuosi 2013!! :) Ja yks oma päämääräni on huomenna... rv 30+0, koko ajan olen ajatellut et pääsis edes sinne 30+ viikoille. :)

Täällä ei kummempaa... Rauhassa odottelen joulua kun ei muutakaan voi. Oma ihana äitini:heart: soitti eilen ihan yllättäen että tulen muuten kohta teille tekemään joulusiivoja... Ja niin oli kohta matot kartanolla. :) Ihanaa kun pyytämättä auttavat oma perhe kun tietävät minun tilanteen. Mieshän meillä tekee kaiken ja sen alkaa myös huomata. On tosi väsynyt kun töiden ohella pyörittää arkea. Onneksi tänään hänelläkin alkaa pitempi jouluvapaa! :heart: Olishan hän toki siivonnutkin mutta äitini ilmeisesti huomannut että hommaa on miehellä jo ihan hirveenä muutenkin ja työviikkokin ollut tavallista rankempi näin jouluviikolla. Nyt on enää ruokakauppareissu tekemättä joulua varten, kuusi sisälle sitten aatonaattona ja kinkku uuniin aaton vastaiseksi yöksi... Eli ei enää paljoa, ehtii jo v.loppuna mieskin levähtää ettei aattona oo ihan poikki poloinen! :) Nyt vaan toivon että itse saan joulun viettää kotosalla, ettei tule taas äkkilähtöjä sairaalaan...

Lämmintä ja tunnelmallista joulua teille kaikille ihanat mamma-kollegat!
:xmas:


Nopponen 29+6 (Huomenna siis poksuu rv 30 täyteen, joka onkin yksi tavoitteeni ollut näiden ongelmien keskellä! :) )
 
Viimeksi muokattu:
Minx Olen iloinen puolestasi että olet näin hyville viikoille jo selvinnyt. Toivottavasti pienokaisella on vielä monia viikkoja edessä masussa :)

Onnittelut kaikille jotka on selvinnyt sokerirasituksesta puhtain paperein! :) Saatte nauttia hyvillä mielin joulupöydän antimista.

Aika mielenkiintoiselta kuullosti tuo Renan kertomus verikokeesta. En ole koskaan kuullutkaan että sellainen korvan nipukasta otettaisiin . Täälläkin otettiin ne kolme putkiloa sokerirasituksen aikana, ei sormenpäästä lainkaan.

(.) Tänään saapui päätös äitiyspäivärahasta. Samojen tulojen mukaan tuo katsottiin kuten esikoisen aikanakin, tosin joku indeksikorotus siihen on tullut koska hieman suurempia oli nuo maksettavat summat :) Viikko sitten tuli äitiyspakkaus ja heti esikoisen kanssa ihasteltiin sisältöä Se siilipeitto on kyllä niin ihana :heart:

Nyt on viikon aikana tuo alapää ollut iltaisin kuin tulisilla hiilillä :/ Päivät mennyt touhutessa kovasti niin kostautunut iltaisin. Nyt on takana 6pv:n sokeriseuranta ja kaikki arvot taas hienosti. Viikon päästä olisi sitten ultraa taas kokoarvion merkeissä, mielenkiinnolla odotan että miten pienokainen on kasvanut. Aion kyllä samalla pyytää että katsovat kohdunkaulan tilanteen.

Täällä kuusi koristeltiin jo sunnuntaina kun ollaan huomisesta lähtien koko joulu poissa kotoa. On edes hieman saanut fiilistellä joulua kotonakin. Nyt onkin mentävä suorittamaan siivous loppuun ja aloitettava pakkailut.

Oikein ihanaa ja rauhallista joulua kaikille maalismasuille! :)

Toiveikas84 & papu 27+1
 
nyt pelkästään omaa napaa, ennen kuin luen teidän jutut. on pari päivää ollut etten oo ehtinyt koneelle.

ensinnäkin kiitokset teille jotka temppasitte pojan leikkaukseen.:flower:

nii hällä siis oli nivustyräleikkaus joka tehtiin päiväkirurgiassa. itse leikkaus meni hyvin kesti vähän kauemmin vain kun oikeanpuolinmainen oli nii iso et sulkeminen oli työläämpää, sit se halus vetäistä kiveksen mukaan ylös joten jouduttiin avaamaan myös kivespussi ja sitomaan se kives sinne alas.
poika oli ihan pihalla loppupäivän ja kun sil oli ollut letku nii yskiminen teki ilkeetä nii oli myös vähän kiukkusempi.
seuraavana päivänä alkoivat ongelmat, poika oli todella kiukkuinen ja kuumettakin alkoi nousemaan mikä ei kuulunut asiaan, saatiin ohjeet seurata tilannetta, yö olikin aivan kauheeta ei nukkunut mitään ja kuumettakaan ei saatu enää laskemaan, sanoin miehelle et se on vietävä sairaalaan, 4 aikaan mies vei sen meidän paikkakunnan sairaalaan jossa siltä otettiin verikokeet ja ambulanssilla ne sai lähteä hesaan mis poika leikattiin nii, selvis et sil on kivestulehdus. oli kyl rankkaa valvoo kaks päivää putkeen. poju sai sit uudet lääkkeet ja antibiootit nii viime yö oli jo paljon rauhallisempi ja tänäänkään ei ole kuume enää noussut ja muutenki on ollut paljon reippaampi. vihdoin ehtii tehä jotain muutkakin, pelkäsin jo et joulukin saadaan viel viettää sairaalas.
kaikki tämä huoli pisti itellekin supistuksia vähän väliä ja jotain ihan outoja kipuja, mietin et joudunko viel itekin sisälle, mut nyt nekin ovat rauhoittuneet kun yön sain aika hyvin nukuttua...

pepper& typsy 26+3

nyt lueskelemaan teidän juttuja, niitä onkin kertynyt.:whistle:
 
onnittelut katsu74, fanny07, rena sokeritestin läpäisystä!:flower:
soonfab4ille ja niittyvillalle tsemppejä sokerin mittailuun.:hug:

alisa84 ihanaa kuulla et tytön leikkaus meni hyvin. voi hyvin uskoa et pienille herätys on ikävää, kun näki omankin pojasta et oli ihan pihalla. teillä ollaanki jo varmasti parannuttu hyvin ja arki on normaalia...=)

sone kiva kuulla hyvistä ultrakuulumisista, hyvä et istukka toimii niin kuin pitääkin vaik nuora onkin kiinnittynyt reunaan.=)

niittyvilla onpas sulla erikoinen anoppi, ikävää tommoinen pelleily.:(

neuvolalääkäri on meidän paikkakunnalla 3 kertaa, raskauden alussa, keskellä ja loppupuolella.
niissä kuunnellaan sydänäänet, otetaan sf-mitta, tehään sisätutkimus ja tietenkin jutellaan raskauden kulusta et voi kysellä jos jokin mietityttää. ultraa ei meidän neuvolassa ole.

joulukuusi otettiin tänään sisälle, koristeltiin lasten kaa se, huomenna toivon mukaan ajoissa kun kaupat ovat ovet avanneet mennään tekee jouluruokaostokset. pitääkin alkaa nyt seuraavaks keskittyy listan tekoon...
 
Pari päivää sokrumittailua takana ja kai ne siitä pikkuhiljaa. Täytyy vaan kattoo mitä suuhunsa laittaa :)

Tänään oli neuvola: hemog. 111 (ed. kerralla 109) eli rautaa joutuu lisäämään, ku ei neljässä viikossa ton enempää ollu noussu. Syön tällä hetkellä obsidania yhden päivässä. Mietin, että nostaisko se nestemäinen rauta arvoa paremmin? Onko jollain kokemusta?

Verenpaine normaali samoin pissa. Painonlisäys +619 g/vk, n. 10-11 kg tullut kokonaisuudessaan (menen samassa painossa kuin edellisessä raskaudessa yhdestä :) ). Sf-mitta oli 30 (vertailuna ed. raskaus sama mitta rv 33, esikoisesta rv 38:lla).

Kahden viikon päästä on sit äippäpolille aika ja kolmen viikon päästä neuvolaan.

Joulutouhut alkaa olla valmiit, leipomiset valmiit, huomenna enää kämpän siivous. Meen varmaan huone kerrallaan ja kunnon huilitauko välissä :) Esikoinen lähti joulun viettoon isälleen jo ja vieläpä loistotodistuksen kanssa :)

Alkaa pikkuhiljaa vuodenvaihteen kummankin puolin poksua kaikilla se 30 viikkoa :) Jännä nähdä koska ekat maalisvauvat syntyy, ei sinnekään enää pitkä aika ole. Neuvolassa alkoi jo puhua synnytyksestä, et kai siihenkin täytyy alkaa orientoitua :) En oo ite vielä vauvojen vaatteita kattonu millä ne kotiin tulis, mut kohan joulu on ohi, niin ruveta laittaa nekin valmiiksi, kun ei tiiä millon tulee lähtö. Omat kamat on helposti käsillä ja kasassa, jos tarve tulee. Enpä oikeestaan muuta ota ku kännykän, neuvolakortin ja henk.koht. hygieniavermeet. Tossut pitää olla sairaalaan omasta takaa, joten nekin on mukana. Omat vaihtovaatteet saan sit pyydettyä vaikka vanhimman tyttären tuomaan, kun käy mua kattomassa sairaalassa.

:xmas: Viettäkää mammat rauhallinen joulu ja toivottavasti kaikki saa viettää sen kotona, ettei tule sairaalalähtöjä kenellekään :heart:

SoonFab ja sisko ja sen veli rv 29+3
 
:xmas: !Hyvät joulut kaikille!:xmas:

En ole pariin päivään kirjoittanut niin enköhän ole tippunut kärryiltä joten lupaan taas vastailla seuraaviin kysymyksiin ja vointeihin paremmin..:D Täällä mennyt niin joulu tohinassa, että oksat pois :) Jos sitä saisi nyt jo pikku hiljaa rauhoittua ja valmistautua joulun tuloon..:xmas: Ihanaa kun alkaa viikot olemaan kaikilla jo pikku hiljaa turvallisen puolella ja niin kuin sanottu niin eihän sitä tiedä, koska eka poksahtaa.. ;) Ei tänne siis muuta kuin toivotan vielä kerran ihanat rauhalliset joulut ja onnellista seuraavaa vuotta..:heart:

mam ja risbe 30+1 eilen poksuttiin... ;)
 

RIKS RAKS POKS 30+0

Uskomatonta 30 viikko lähti käyntiin n. 70 päivää laskettuun aikaa!!! :)

Tässä nyt on joulu hössötystä ku päätettiinki että kaikki tuleekin nyt tänne meidän uuten kotiin. Tänään haettiin kuusi ja huomenna koristellaan.
Ruuista ei tarviikkaa huolehtia, vain kattaus ym.
Porukkaa on tulossa, meillä ku nyt o isoin huusholli niin kun tulee molempien vanhemmat, minun sisko+mies+ 1.5v ja 6v ja miehen veli + vaimo+4v,6v ja 13v sekä miehen sisko ja häne mies + siskon vauvamaha 20+0 :)
Vilinää tulee olemaan kun on 18 ihmistä :eek: saa nähä mitä tästäki ny sitte tulee.

Ensi torstaina on 4D ultra
Nähdää sitte pikku vielä lähempää ja tarkemmin.

Esikoise pääkuvat
Oli hyviä ja huonoja. Hyvä oli se ettei kasvain ole alkanut uudelleen kasvaa mutta toisessa alueessa on.muutoksia :(

KAIKILLE OIKEIN HYVÄÄ JOULUA!!! :xmas:
 
Juli Onnea hyvistä uutisista ja voimia huonojen uutisten johdosta!

Täällä on vielä joulusiivoukset kesken. Tänään pesin saunan ja kyllä kolottaa joka paikkaa :/ Huomenna pitäs vielä imuroida ja pestä lattiat, sekä tuulettaa petivaatteet ja vaihtaa lakanat :) mut eiköhän tää tästä, mies on onneksi avuliasta tyyppiä.

Tänään taas poksuu viikot, enää viikko niin alkaa viimeinen täysi kymppi :)

Nallu ja pikkuveli 29+0 :heart:
 
Juli voimia ja halauksia!

En ehtinyt eilen käydä kertomassa sokerirasituksen tuloksista, kun joulukiireitä riittää... Mutta siis onneksi pääsin läpi hyvin, eikä tarvitse joulun ruokailuissa sitä ihan niin miettiä. Panikointi oli siis lopulta monessakin suhteessa turhaa. :)

Tänään oli vähän rankka päivä kun piti joulusiivouksia tehdä, vaikka lähdetäänkin vanhempieni luokse jouluksi. Sain tässä eilen illalla vielä alkavan flunssan riesakseni ja se vei aamuyöstä yöunet kun kurkku oli todella kipeä. Päivän ahkeroinnit siis etenivät aika verkkaiseen tahtiin, mutta onneksi tehtyä saatiin kaikki mitä pitikin ja huomenna päästään lähtemään hyvällä omalla tunnolla. :)

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille!!!
 

Yhteistyössä