*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Joulukuussa

kwaidan; Täällä tosiaan tuntuu vaihtelevan neuvoloiden kesken nuo käytännöt, joskin eräs tuttu sanoi, että aika hyvin ne siellä neuvolassa käsittelee asiat, mutta vasta ihan loppupuolella. Täällä päin kuulemma vauvan kanssa olemisesta, ja arjen jatkumisesta tulee asiaa vasta synnärillä. :O Olisin kuvitellut, että aiemminkin asiasta tulisi tietoa.

Ootteko työ muut muuten jo varailleet aikaa synnytysvalmennukseen? Meillä aika ois ensi kuun puolessa välissä, saas nähdä, minkälainen valmennus on. :) Aika piti tosiaan varata jo n. kaksi viikkoa sitten, kun niihin valmennuksiin on kuulemma viiden viikon jonot ainakin. :)

Fanny, kysyit lomista / töissäolosta, niin mie oon nyt tän kuun alkupuolelta lähtiin pitänyt ylityövapaata ja sit miullon talviloma vielä, ja sitten äippäloma alkaiskin. Helpompi tällä tavalla, kun tuntuu supistelevan välillä kipeesti, ja välillä vointi on ihan erinomainen, niin pääseepähän lepäämään silloin kun on tarvis. Tosin tällä "unirytmillä" ois kyllä ihan turha toivo käydä töissäkään, mutta onneks oon tehnyt ylitöitä niin paljon ns. jemmaan, että nyt niistä on hyötyä! :)

Nallu; Paikkakunnistahan tuo tuntuu tosiaan riippuvan, miten paljon neuvolassa käsitellään nuita asioita... Täällä tuntuu osa asioista tulevan paljon myöhemmin kuin osalla, ja osa taas tulee paljon aiemmin, kuin muualla. :) Onneks itse hakemalla saapi aika paljon tietoa. ^^

Minx: Meillä olikin miehen kanssa puhetta asiasta, ja meinattiin seuraavalla neuvola-ajalla kysyä, että miten nää hommat nyt oikeen menee. Nykynen neuvolatäti jää osa-aikaeläkkeelle, niin seuraavalla kerralla sillä on tuuraajana joku nuori neuvolatäti, niin saas nähdä miten lähtee kulkemaan. Jännää kumminkin, et täti vaihtuu kesken kaiken, mutta toivottavasti se vaikuttais vain positiivisesti näiden asioiden kanssa. :) Mukava oli kuulla, että siulla tämä raskaus on kestänyt jo näinkin pitkään aiemmasta huolimatta, tsemppiä jatkoonkin! :)

Julille onnittelut hyvistä uutisista ja voimia huonoista miunkin puolestani!

Hauskaa joulun aikaa!

Viude ja Dude 29+3
 
Tulin vaan poksumaan, ei oo kerenny kirjotella mitään, tänään viel töihin ja sit alko joulunvietto, ruhtinaalliset 3 vapaata :) Eilen supisteli illalla ikävästi aika monta kertaa, se on miun vapaa päivien riesa ollut. Työpäivinä ei supistele, outoo :)

Rauhallista joulua kanssaodottajat :) Eikä sit synnytellä pyhinä!!!

Sone ja Paavo rv29 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Mam_87
Kiitos taas kaikille onnitteluista ja tsemppauksista Ne lämmittävät aina mieltä :)

Nopponen kiitos onnitteluista ja onnittelut sinulle taas yhden etapin saavuttamisesta. Sinulla on jo hyvä tilanne, joten voit jo hieman huokaista. Uskotaan kuitenkin siihen, että viikkoja tulee vielä monta. Nyt kohti yhteistä tavotetta, johon on enää reilu viikko :) Jep, terve 2-vuotias meillä on, mistä en voisi kiitollisempi olla :). Esikoinen oli viikon teholla ja 5 viikkoa osastolla. Mitään isoja toimenpiteitä ei tarvinnut tehdä, joten hän oli sairaalassa lähinnä kypsymässä ja kasvamassa. Vajaa 2 kilosena kotiutui. Päätavoitteeni tässä raskaudessa on päästä 35. viikolle. Voitais mahdollisesti päästä synnytyksestä parin päivän päästä kotiin.

Onnea hyvistä kuulumisesta kaikille niitä saaneille ja Julille edelle voimia :hug: Toivottavasti pystytte nauttimaan joulusta pojan tilanteesta huolimatta!

Tänään meille tulee ensimmäiset vieraat, joten tästä alkaa meidän joulu.

Ihanaa joulunaikaa teille kaikille! Nauttikaa! :xmas:


Minx 29+3
 
Minxille onnea hyvistä viikoista!

Julille onnea hyvistä kuulumisista ja tsemppiä niiden ikävämpien keskelle.

Lääkärineuvolasta täällä on vain 1 käynti. Kokeiltiin alapään tilanne, mut ei ultrattu. Siskolla taasen ultrattiin tuossa naapurikunnassa ja oli hälle sanottu, että ei välttämättä tarvitse käydä ollenkaan lääkärillä.

(.) Käytiin eilen Savonlinnassa katsomassa mun mummoa ja toivottamassa hälle Hyvät Joulut. Kyllä tuo pitkä matka (3h per suunta) alkoi tuntua kropassa ja ajattelin että toista pitkää matkaa en enää autoon lähde ennen kuin vauva on syntynyt. Koko illan tuntui maha ihan kiristävältä ja pikkuinen kyllä temmelsi kovastikin mahassa, riehui myös suurimman osan matkasta. Jos tästä voi päätellä, ettei hän tule nukkumaan automatkoilla niin apua. :D

Meillä on oma koti laitettu joulukuntoon, on siivottu ja kuusi koristeltu! Nyt ollaan jo mun vanhempien luona joulun vietossa. Täällä on kyllä porukkaa kun on mun sisaruksetkin ja täti, eno, tädin ex-mies ja mun 3 serkkua, mutta niin ihanaa kun kaikki on rakkaita!

Tyttöseni tuumasi äsken, että "olet sinä kyllä aika pallomaha äiti!".

Hyvää Joulua kaikille mammoille ja pikkuisille!!

CandleLight ja poju 30+0 POKS!!:heart:
 
RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE!
Kohta keittiön ääreen hääräämään kaikki mahdolliset valmiiksi huomista varten, sit rauhoittumaan ja nauttimaan aatonaatosta.
lapset jo jännittävät pukkia kovasti!=)

pepper& typsy 26+5
 
Huomenna se sitten on; jouluaatto! :heart::xmas:
Kaikki jouluvalmistelut valmiina, kinkku vielä yöksi leivinuuniin ja kaikki on valmiina! Ja mikä parasta, saa olla kotona! :) Esikoinen painui jo pehkuihin kiireesti että ois äkkiä jouluaatto! ;)

Hyvää Joulua Kaikille!
:)

Nopponen 30+1
 
Nopsaa tulin lukasemaan täältä häärimisen keskeltä ;) Vielä pitää jotain pientä puuhailla, että huomenna vois ottaa rennosti (vaikka huomisellekin jäi pari pientä tekemistä.

Hei te jotka kamppailette sokerien kanssa. Meillä äiti on 2-tyypin diabeetikko (samoin hänen siskonsa), äiti ja sisko ovat alkaneet syömään kromia ja molemmille on joka aamuinen verensokeritaso ollut alempi kuin ennen kromin syöntiä. Äidin sokerit ollu yleensä aamuisin reilut 6+ ja nyt on ollu 5 ja jopa allekin. Kannattaa kokeilla, eikös krominkin pitäis sopia ihan raskaana olevalle :D

kwaidan Kiitos! :) Meillä taas kumpikaan vanhemmista ei olla oltu korvalapsia ja nyt tyttö on, niin sitä taas ihmettelen :D

fanny Täällä yksi joka on hoitoalalla, teen fysioterapeutin hommia vuodeosastolla (tai paremminkin kuntoutusosastolla). Meillä potilaat vaihtelee ortopedisista neurologisiin ja siitä dementikkoihin, joten pot. materiaali on laidasta laitaan. Tähän mennessä töissä on pystyny oleen, mut katotaan miten loppu aika sujuu. Oon niin kauan ku hyvälle tuntuu ja sit jään pois, jos tarvis. :)

minx Ihanaa, että oot jo paremmalla puolella ja toivotaan, että vaavi pysyy vielä tovin matkassa :)

pepper hui, no on teilläkin ollu siellä jännät paikat :( Onneks kaikki käänty hyvin ja saatte olla kotosalla ja poikakin ehtii nauttia joulusta :heart:

Halaun toivotella kaikille oikein ihanaa, rentouttavaa ja lämmintä joulua! Nauttikaahan mammat :heart: :xmas:
 
Pakkasen puremaa sunnuntaita!

Mä olen ollut aivan hukassa, kun meidän netti(vai läppäri?) sanoi sopimuksensa irti, enkä ole päässyt lukemaan muiden kuulumisia. Vaikken usein kirjoitakaan, lukeminen on mulle tärkeä jokapäiväinen rituaali:)

Oon tytön kanssa äitini luona joulun vietossa ja mies on 200 km:n päässä kotona,kun on töissä näin pyhienkin aikaan. Tänään tosin iski niin kaamee ikävä, et taidetaan huristella huomisaamuna takaisin susirajalla. 27.12 ois lähtö Prahaan mun äidin kanssa: 5 yötä omaa aikaa ja toivottavasti rentoilua. Hain viikolla lääkärintodituksen, kun tulee just matkalla se 28 vkoa täyteen, jolloin Finnairilla tulisi se todistus olla.

Äitiyspäivärahasta olikin tullut jo aika monella päätös. Täytyy sanoa, että odotan jännityksella. Oon ollut työttömänä ansiosidonnaisella ja tehnyt sijaisuuksia silloin kun niitä on ollut. Kelalla eivät ole sanoneet mitään siihen, minkä mukaan mun äitiyspäivärahat lasketaan, joten sieltä voi tulla melkein mitä tahansa.

Äitiyspakkaustaei otettu, kun ei koettu tarpeelliseksi. Esikoisen jäljiltä on jäljellä melkeen kaikki tarvittava ja päätin, et jotain uutta ostan ainakin osalla niistä rahoista mitä kelalta sai pakkauksen sijaan. Eilen löysinkin -50% värikkäitä ihanuuksia Anton&Ninasta. Noihin ois niiiin helppo hurahtaa ihan täysin, mut pitää pitää joku järki päässä kuiteskin.:) Muita hankintoja, mitä pitäs tehdä, ois ainakin hoitopöytä tai joku, mikä ajaa saman asian. Mitä ratkaisuja teillä muilla on tän suhteen?

Synnytysvalmennusta en oo muistanut ollenkaan! Esikoisen kohdalta ei jäänyt kovin hyviä kokemuksia. Täällä se järjestetään yhdellä kertaa pari tuntia kestävänä hyvin tuskasena luentona ja osastokierroksena. Osasto ja synnytyssali oli kiva nähdä etukäteen, mut muuten oli kyl väsyttävät kalvosulkeiset...|OOisin toivonut jotain, mikä oikeasti ois valmentanut synnytykseen. Näitä taidetaan järjestää hyvin eri tavoin. Muilla minkälaisia aiempia kokemuksia?

Neuvolalääkäri oli tällä vkolla. Ultrasi ja kokoarvio vkoilla 26+4 oli 900 grammaa. Kysyin sukupuolta, mutta oli semmosessa peppulaisasennossa, ettei siellä mitään näkynyt, eli jännitys säilyy edelleen. Jos vaikka seuraavassa ultrassa (28.1 kontrolliultra, kun napanuorassa suonia kolmen sijaan vain kaksi) näkyis. Miusta ois ihan kiva tietää etukäteen... Tällä hetkellä pyöritellään siis sekä tytön että pojan nimiä kiivaaseen tahtiin. Muuten ei ois lääkäri katsonut kohdunsuun tilannetta, mut lentoluvan takia varmisti et kaikki ok ja olihan siellä.

Painonnousuon viime vkoina ollut järjetöntä. Tuntuu et melkeen kilo vkossa; alkaa jo huolestuttaa. On kyllä semmonen fiiliskin, et kaikki mitä syön, jämähtää paikoilleen, eikä ruoansulatus ja aineenvaihdunta pelaa ollenkaan. Viime päivinä on iskenyt jo ahdistusta tän painonnousun suhteen ,vaikka kovasti yritän ajatella, et kuuluu asiaan...Jotenkin tää olo on niin pönäkkä ja raskas, että voivoi sentään. Onneks Prahaan on lyhyt lento, pidempi vois alkaa jo ahdistaa...

Voi että miten pitkällä sitä ollaankaan. Ihanaa, että teilläkin, joilla alkuun oli jo paljon muutoksia ja vaaran merkkejä, on pienet vielä matkassa mukana:heart:Ja sitä parempi, mitä pidempään yksiöissään vielä viihtyvät.

Lämmintä joulua kaikille ja hyvää vointia.

Triida ja Milli 27+2
 
Viimeksi muokattu:
Tapania kaikille :)

Täällä on mennyt joulu supistusten kourissa (kohtalotovereita???), eilinen ilta varsinkin meni tiheeseen tahtiin, ja liitoskivut siihen päälle. Mies sanoi että varsin johtuu tästä jouluruuasta ;) No tänään en ainakaan mätä enää mitään laatikoita, ja muutenkin on kyllä syöny vähempi ku maha ei vedä nin paljoa. Tänään jos viel jatkuu supparit samaa tahtia niin pitää varsin miettiä saikun hakemista.

Mites teidän muiden joulu?

sone ja paavo 29+3
 
Hyvin on joulu menny, ei oo ollu supistuksia tai muutakaan vaivaa mut en oo kyllä hirveesti jouluruokaa syönykkään. Ei vaan jotenkin maistunu. Suklaata on kyllä menny muttei paljo muuta. Esikoinen sai vesirokon päiväkodista ja sitä potiessa menny pyhät. Muutama jouluvierailukin jäi välistä kun ei ollu kyläpaikassa vielä vesirokkoo sairastettu. Kannattaa kyllä Sone hakee sitä saikkua jos hyvin supistaa. Mut voihan se olla et ne helpottaa kun arki palaa taas uomiinsa.

Särö ja Jalo 30+5
 
Sone*:Täällä on yksi kohtalo toveri supistusten suhteen.. Ollut suhteellisen kipeitäkin ja olen miettinyt, että pitäisi käydä tarkistamassa kohdunsuun tilanne jos näin tulevat.. :O Meillä meni joulu rauhallisesti äidin luona ja kotosalla.. :) Eilen käytiin siskolla kylässä.. :) Tänään olisi tarkoitus ajaa somerolle haudalle käymään kun sielä on kaksi hautaa missä pitäisi käydä kynttilä sytyttämässä :)

Särö78:Harmi tuo vesirokko, mutta hyvä puoli on kuitenkin että se tulee sairastettua :)

( . ): Tuossa ne kuulumiset tulikin jo pitkälti tulikin :) Vauva hikkaa paljon ja liikkeet on möyrimistä ja vatsanahka oikein nousee kunnolla kun pikkuinen sielä pistää menemään.. :D Vauvan pää on jo ihan häpyluun yläpuolella alhaalla, mutta ei ole kiinnittinyt kun miehen kanssa koitettiin. Mulla kiinnittynyt vasta lähtöasemiin synnärillä muut lapset niin taitaa tämäkin tehdä :)

Mites ihmiset ajatteli viettää uudenvuoden? Me ollaan todennäköisesti ihan vaan kotosalla.. :)


mam ja risbe 30+5 Hui kun tämä viikko on mennyt nopeasti.. :O kohta alkaa uusi viikko..
 
Viimeksi muokattu:
Joulu mennyt oikein mukavasti... Hertkuttelun merkeissä, niin ruokaa kun suklaatakin... Kun kerta sen sokerirasituksenkin sopivasti läpäisin... :) Mut tän päivän jälkeen on rajoitettava, alkaa ihan hirvittää mennä neuvolan vaa'alle uuden vuoden jälkeen... :ashamed: Tosin kaikkihan jouluna lihoo, eikös niin? Eikö siihen voi vedota?? :D
Ja mikä parasta, kotona oon saanu olla ainaskin tähän saakka, eikä ole sairaalaan lähtöä tullut vaikka sitä pelkään siihen synnytykseen asti... oon lepäillyt paljon ja vauva potkii ja myllertää mahassa niin et tuntuu kuin se tulisi kohta tuosta navan kohdalta ihan itse käpi... on ollu hyvin aktiivinen kun äiti syöny niin sokerista pari päivää. :) En oo varma mut eilen tuntu et ois potkinu kylkiluiden alle, oisko nyt kääntynyt? Vai nyrkittikö vain... ? Koko ajan ollut perätilassa tähän saakka. Niin ja sen huomasin että kyllä ne masuvauvamme jo näin pitkällä kun ollaan reagoi myös eri tilanteisiin ja ääniin, aattona oltiin sukuloimassa ja siellä paljon eri ääniä ja lasten meteliä kun pukkikin kävi niin voi kauhia kun potki monta tuntia kun siellä oltiin, koko ajan... Sit seuraavana yönä oli varmaan yhtä väsynyt kun äitinsä kun ei "herännyt" edes vessareissuilla potkuttelemaan kuten tavallisesti. Heti siis huomasi myös hän että on ollut erilainen päivä. :)

Sone:Voi kurjuus kun sinullakin alkaa supistelut vaivata. Suosittelen saikun hakemista, en usko et jouluruuasta moinen johtuisi. ;) Minulla myös supistellut samaan malliin kuin aiemminkin, vaikka kuinka ukkokin on ollut kotona auttamassa nyt koko joulun eikä ole tarvinnut siis tehdä sitä vähääkään kuin normaalisti kun hän on päivät työssä... Mut oon jo niin tottunut tähän... Nyt oon vaan onnellinen kun olen saavuttanut jo kaksi etappia; sain olla joulun kotona enkä osastolle joutunut makaan vuotojen takia ja rv 30 ylittyi... Seuraavaksi sitten tavoite päästä ensi vuoteen kotosalla ja yhdessä koossa! ;) Tsemppiä sinulle suppareiden kanssa, ne on nii ikäviä jos oikein kipeäksi äityvät, alkaa pelottaan et joko paikat pehmenee... ja sit ku ressaa sitä, tuppaavat supparit lisääntymään entisestään... : /

Hyvää Tapaninpäivän jatkoa kaikille! Huomenna jos elämä vähän normalisoituisi jo pikku hiljaa ja aion kyllä tehdä jotain aivan muuta ruuaksi kuin mitä on nyt viime päivät myntätty, kiitos! :) 3 päivää jouluruokaa on mun maksimi, tänään siis viimeiset naamaan tuolta jääkaapista vanhentumasta. :) Suklaata tuli taas vaan niin paljo et niitä ei voi kaikkia mennä ahmimaan, taitaa jäädä moneksi karkkipäiväksi hyvä jemma pitkälle ensi vuoteen. :)

Muoks. Kirotun kirotusvirheet. :(
Ja uudesta vuodesta vielä mam ehti kysellä; kotosalla ollaan, erittäin rauhallisesti. Tyttö haluaa sädetikkuja polttaa kuten viime vuonnakin, tinat valetaan ja mies varmaan muutaman raketin ostaa tyttären takia että näkee. :) Mut kuplivat jäävät tällä erää... kai se mies saunakaljaa pari varmaan ottaa. :) JOS siis saan viettää myös uuden vuoden täällä kotona. :) Tietty perunasalaatti ja nakit ovat kuuluneet uuden vuoden ilta menyyseen, todennäköisesti tänäkin vuonna. :)
Mites muuten, onko muilla tehnyt vielä kertaakaan mieli mitään alkoholillista nyt raskauden aikana? Mulla ei oo ollu mitään kiinnostusta kunnes nyt jouluna alko kauheena tehdä mieli kuivaa omena siideriä, siis ihan makuna, ei päihtymis tarkoituksessa... Tulikin mieleen et sit ku olen jakautunut, eka alkoholijuoma minkä nautin on varmana uppciderin kuiva omena; se on ollu jo pitkään mun lemppari siideri. :)

Nopponen! 30+4
 
Viimeksi muokattu:
nopponen Punaviiniä on tehny mieli jo monta viikkoa, jouluaattona otin ruuan kanssa 1/3 lasillisen ja ihan alkoholillista, hyvin pieni määrä kuitenkin.
Muutamia hörppyjä oon saunassa ottanu miehen sandelsista tän raskauden aikana.
Kyllä mie ootan sitä et saa ottaa ihan kokonaisen annoksen :saint:
Pitäsköhän ostaa jo pikkolopullo valmiiks jemmaan :LOL:

mam Mie kans mietin pitäskö käydä tarkistuttaa kohdunsuun tialnne, kun lääkäri ei sitä kattonu ennen joulua vaik oli puhe näistä supisteluista, ja mainitsin että työni on fyysistä, ja seisomatyö. Onks siulla miten tiheetä supistelua ja onko kipeitä? Miulla tuli eilen 20-30 supistusta päivän aikana about ja iltaa/yötä kohden kiihtyi. Kipeitä eivät onneksi olleet, mutta tuntuivat epämiellyttäviltä ja napakoilta, ja samalla kun oli noita liitoskipuja alaselässä ja mahaa juili niin ei oikein enää erota mikä tuntemus on mitä. (Tosin jos supparit olis oikeen kipeitä niin sen kyllä sit erottas, että kyl noi kipeet tuntemukset oli enempi niit muita juilintoja)


Uusivuosi
: Miulla menee aatto töissä, eli ma, samoin miehellä, illalla ollaan kotona ja ammutaan raketit hyvissä ajoin et pääsee nukkuu :D ( nukkuminen on parasta heti syömisen jälkeen.. :) ) Ti ollaan varmaan kans kotona, eli hyvin rauhallista meininkiä.

Stressi ja supistukset Nopponen taisi mainita että sitten kun stressaa niistä supistuksista niin ne vaan lisääntyy, mie oon huomannu vähän samaa. Ja vapaa päivinä varsinkin kun on aikaa vatvoa niin alkaa supistella. Mie kyllä reagoin aina muutenkin mahalla stressiin, ja nyt kieltämättä on ollu kovat paineet töissä.

särö Toivottavasti ootte päässy suht helpolla vesirokon kans. Meillä meni esikoisen kohdalla niin helposti se ohi että kävin kuopuksellekkin sen taudin hakemassa kun hän oli 2-3 vuoden vanha, ja se ei mennykkään niin helposti. Oli ihan hirveet kutinat ja tuskat tytöllä sillon, ja pari yötä meni valvoessa, katottiin piirrettyjä läpi yön, se oli ainoo mikä rauhotti. Ataraxia taisin antaa sillon helpotukseksi.

Paino Juu vähän hirvittää mitä vaaka näyttää joulun jälkeen.. Tosin nestettähän se suurinosa on, senverran suolasta tullu syötyy ja vettä litkittyä. Suklaata söin kahtena päivänä pari kourallista, nyt pitää ettii niille lopuille joku jemma :) Karkki/herkkulakko alkaa taas. 1,5kk menikin ihan hyvin ilman karkkia, niin eiköhän se taas tästä kun vaan alottaa. Jos sit seuraavan kerran maaliskuussa ;)
 
Uusivuosi mennään ihan kotosalla, ellei mitään kummempaa kukaan keksi. Jos naapureiden raketteja katteltas :)

Supistelut on jääny nyt vähemmälle, enemmän on tuntunu semmosta "kaiherrusta" tuolla alhaalla. En tiiä onko se a-vauvan pää, ku painaa alas vai mikä..?

Jouluruuat on aiheuttanu kauheeta närästystä ja jouluaaton yönä kävin oksentamassaki ku oli niin voimakasta. Nyt vaan tavallista ruokaa, josko helppais...

Alkoholista ostin yhden joulusiiderin ittelle, et jos olis maistanu, mut tuolla se jääkaapissa vielä on :) Välillä tulee olo et tekee mieli jotain drinksua, mut unohtuu aika pian :)

Eilen poksui 30, jee jee!

SoonFab 30+1
 
Joulu on täällä mennyt ihan mukavasti, liitoskivut ja muut vaivat ei toki jättäneet joulunakaan rauhaan ;) Eilen oltiin mun perheen luona syömässä ja tänään mennään miehen vanhemmille vuorostaan. Ja kotonakin olisi kaappi täynnä jouluruokaa.. Joulumieltä on vähän varjostanut Arttu-pojan kohtalo, jostain syystä otin sen aika raskaasti. Kai sitä äitinä voi vaan niin samaistua vanhempien suruun, vaikkei tietenkään ole hajuakaan siitä oikeasta tuskasta. Kamala tapaus kyllä :( ihan tuossa lähellä vielä tapahtunut tämä..

Uusivuosi menee meillä ihan tässä kotona. Syödään hyvää ruokaa ja katsellaan tytön kanssa raketteja.

(.) Vauva möyrii ja liikkuu edelleen ahkerasti, potkii kylkiluihin jonkun verran sekä tuohon navan kohdille vasemmalle ja ylös. Eilen ehkä tunsin hikan ekan kerran? Ihan tuolla alhaalla masussa tuntui tasainen "liike". En osaa tuota hikkaa kunnolla tunnistaa, esikoinen ei kauheasti masussa hikkaillut (tai sitten en osannut silloinkaan sitä tunnistaa).

Nallu ja pikkuveli 29+4
 
Mam ja Sone Vesirokko meni kyllä harvinaisen kivuttomasti, ei ollu kuumetta ja apteekin vesirokkovoide tepsi kutinaan niin hyvin et poika ei ollu mitenkään kiukkunen eikä repiny rakkuloita vaikka niitä ilmaantu varmaan satakunta. Ja yöt nukku kun tukki. Omasta mielestänikin tosi hyvä et nyt sairasti kun itsellä oli aikoinaan 17-vuotiaana ja oli kyllä ihan hirvee tauti. Tsemppiä teille supistusten kanssa, kurjaa kun joutuu hätäilemään et aiheuttaako ne jotain kohdunsuulle. Itselläni ollu paljo vähemmän supistuksia nyt kuin esikoista odottaessa, en tiedä mistä johtuu.

Alkoholista Välillä tekee hirveen mieli punaviiniä ja olenkin välillä hörpänny pienen lasillisen mut muuten oon menny ihan alkoholittomilla siidereillä/oluilla.

Uusivuosi ollaan varmaan ihan kotona, tinat valetaan ja muutama raketti ammutaan. Just miehelle ehotin et kutsuis jonkun kaverinsa saunomaan. Sai justiin uuden työpaikan ja sitä vois juhlistaa.

Hienoa Nopponen että sait olla joulun kotona eikä tullu lähtöö sairaalaan, toivotaan et uusivuosikin menis samaan syssyyn! :)

Nallu Minusta kans tuntui ihan hirveen pahalta se Arttu-pojan kuolema. Niin monen surullisen yhteensattuman summa. Kamala joulu siellä läheisillä. :( Miten monesti sitä itsekin lapsena mönki niissä lumiluolissa eikä tullu mieleenkään et jotain tuommosta vois sattua vaikka kyllähän sitä äiti varmaan varotteli.

(.) Minäkin olen huomannu et vauva reagoi jo ulkomaailman ääniin ihan eri tavalla. Työpaikan jouluruualla pomo lauloi joululaulun ja heti alkok vauva potkimaan kovasti. Hikkaa en oo vielä tuntenu mut sellasta tärinää on täälläkin tuntunu. Ihan kuin vauva potkis jaloilla oikeen nopeesti samaan kohtaan. :)

Särö ja Jalo 30+5
 
Heippa kaikille!

Joulu: Täällä joulu on mennyt aika stressi merkeissä. Meillä oli kumpanakin päivänä porukkaa syömässä ja viettämässä joulua joten sitä hyörinää ja pyörinää kyllä riitti. Supistuksia myös kyllä on mutta eipä se ole mikään yllätys kun niitä on jo niin pitkään ollut. Alkaa vain hieman rasittamaan nuo ainaiset supistukset. Olen tällä hetkellä sairaslomalla tuonne tammikuun loppuun jolloin lääkäri katsoo tilanteen uudelleen. Tänään saa sitten ottaa (toivottavasti) hieman rauhallisemmin ja lepäilläkin hieman.
Kyllä tää joulua on sitten "riskialtista"aikaa... Nuo kaikki ruoat, makeiset sun muut houkuttaa aikalailla. Tai no ruoan kanssa mennään suht rajoissa mutta nuo konvehtirasiat : / Yleensä en ole edes suklaan ystävä mutta tässä raskaudessa sitä on nyt kylä mennyt mielestäni aivan liikaa...

uudestavuodesta: Eli mekin varmasti otetaan tuo uusivuosi vastaan aika rauhallisesti kotosalla tai sitten mun isän luona. Käydään yksillä synttäreillä, mutta siis rauhallisesti uskoisin kaiken menevän. Ei tässä hirveesti riehuakaan tämän mahan kanssa voi ;) .

paino: painoa ei ollut tullut viime neuvolan jälkeen kun 3.1 kg alkupainosta mutta nyt sittenkun tämä joulu on ollut niin tuntuu että sitä on varmasti tullut ainakin saman verran lisää :ashamed: Toivon tosin että tämä paino nyt pysyisi loppuun asti maltillisena eikä hurahtaisi viimesillä viikoilla hurjasti. Esikoisen kanssa tuli painoa sellanen 8 kg, mutta tosiaan hänhän syntyi jo etuajassa viikolla 33 joten olisi varmasti enemmän tullut jos loppuun asti oltaisiin päästy.

(.) Eli täällä ollaan sitten saikulla tosiaan tuonne tammikuun puoleen väliin asti. Kävin perjantaina lääkärissä kontrollissa ja kaikki oli hyvin vaikka supistuksia tulee ja yskä ja flunssa on ollut kovaa. Kanavaa oli jäljellä päälle 4 cm hänen mittausten mukaan, kohdun ulkosuu oli kuulemma 0,5cm auki mutta ei se tee mitään. Vauva kasvaa keskikäyrillä :) . Lääkäristä jäi hieman epävarma vaikutelma. Mulla oli sellainen nuori erikoistuva lääkäri sillä käynnillä ja jotenkin se oli niin epävarman oloinen lähes kaikesta. Onneksi hänen työparinaan oli sellainen kokeneempi kätilö joka sitten "auttoi" toista ;) . Jotenkin vaan jää sellainen ärsyttävä fiilis jos itse lääkäri on epävarma asioista.
Ei täällä tosiaan sen kummempaa. Supistusten ja flunssan kanssa mennään ja olenkin jo yrittänyt sulatella asiaa, että näiden ainaisten supistusten kanssa mennään loppuun asti. Saapa nähdä miten loppu sitä on sitten H-hetkellä kun on jo viikosta 15 saanut joka päivä taistella supistusten kanssa. No onhan nuo aika pitkälle vain kovettumisia, mutta raivostuttavaa!

Hauskaa tulevaa vuotta kaikille! Näin se meidän kaikkien LA sitten lähestyy lähestymistään :)

Sannamary ja sissi 29+2

Ps. Pakko kysäistä onko kenelläkään sellaista "ongelmaa" että ei uskalla ostella vauvalle vielä mitään? Itsellä jotenkin on sellainen, että ei oikein uskalla mitään vaatetta tai muuta kampetta ostaa. Pelkään varmasti sitä että kaikki meneekin jostain syystä päin puuta. Onhan meillä siis noita esikoisen vaatteita tuolla jemmassa joten vaatteet toisella kyllä on (tosin "väärän" väriset jos veikkaukset pitää paikkansa), mutta mitään uutta en vaan ole uskaltautunut ostamaan. Ainoa minkä olen tulevalle ostanut niin on sellainen Ainu- rättipupu. Miksi tässä ei uskalla mitään ostaa?? Outoa! Vaikka miten ihania vaatteita löytyy, mutta ei...
 
Sone*:Mulla tulee supistuksia myös noin 10-20pvässä välillä vähemmän.. Mutta mulla kyllä on sen verran kipeää, että joutuu kumartumaan ja puuskuttamaan.. :/ Varmaan vaikuttaa se jo kun vauvan pää on niin alhaalla niin pääsee painamaan eritavalla tuonne alas kun tulee supistus.. :)
 
Mam_87 Mulla on tuota painetta ja nyt kun on joulun aikana supistellu vähän ehkä liikaakin, niin tuota vihlontaa ja sellaista inhottavaa terävää tuikkimista on tuolla emättimen perällä vähän väliä. Tässä olen vähän kuulostellu, jotta täytyykö soitella neuvolaan huomenna vai mitä tämä on.
 
painetta juu joinain päivinä on tuntunut, kun koko päivän seisoo töissä,, mut nyt ei kyl pyhinä.

Vauvan potkut: Koskeeko teitä muita noi potkut? Ei ole miul aiemmissa raskauksissa kyl koskenu, viime yönä oikeen peoltti millon se seuraavan kerran potkaseen, ihan kun olis potkinu istukkaan tai repiny sitä tai jotain outoo puuhannu.

(.) Plääh, töihin olis lähettävä, ei YHTÄÄN jaksas!! Vaikka tiedän et ihan kiva siel sit on olla kun sinne raahautuu mut väsymys on hurja Niinkuin mammutti ja sinttikin totesi, noiden huonosti sulavan ruuan ja suklaan jälkee. JA turvotuskin on hurja..


ps. Sanon nyt ääneen kun oon tätä mielessäni pähkäillyt jokusen päivän, vaikka oonkin nauttinu viime kuukausista ja odotan vauvan tuloa innolla, alan olla oikeesti ihan kypsä jo tähän raskaana olemiseen ja odottamiseen ja pelottaa tosiaan ne loppumetrit miten sitä oikeesti jaksaa. Toivon todella että viimiset 10 viikkoa menis supernopsaan :D


sone ja paavo 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Triida: Myö saatiin miehen vanhemmilta hoitotaso, sellainen jämäkän oloinen kunnollisilla reunoilla. Tyhjennettiin vauvan tarvikkeita varten yksi lipasto, mitä ei oltu käytetty, kun se on sopivan korkuinen, ja tuo hoitotaso toimii siinä päällä tosi hyvin. :) Tuo hoitotaso on kyllä sen verran leveä, että menisi esim. pesukoneen päällä tai jollain pöydällä.

Joulu meni hyvin meillä päin, aika paljon tuli reissattua, ja alkoi jo toissa iltana huomata sen. Eilen illalla ja toissa iltana olin niin rättiväsyny, ettei tosikaan, eilen illalla nukahdin kirjaa lukiessa vissiin joskus ilta seittemän tai kaheksan maita (?). Heräsin kumminkin vauvan liikkeisiin yöksi, joskus ennen yhtä yöllä alkoi taas melskaaminen, enkä enää saanut unta. Eilen ja toissapäivänä alkoi myös vähän supistelemaan taas, kun sitä ennen oli monia päiviä ilman, mutta tuo rasitus ilmeisesti vaikutti taas. Meinasin kumminkin nyt yrittää suht rennosti ottaa, tänään mennään kaverille kylään, ja tarkoitus ois ommella nuo kestovaipat loppuun. :)

Muuten täälläpäin kaikki rullaa omalla painollaan etiäpäin, ja menee hyvin. :heart: Pikkuinen on tosi aktiivinen, mutta saisi alkaa jo kääntyä pikku hiljaa. :)

Viude ja Dude 30+0
 
Sone*:Mä ilmoittaudun myös kypsänä raskaana oloon :wave: Ei yhtään enää huvittaisi.. :D Viimeiset viikotkin kun mennis yhtä "nopeasti" kuin tähänkin asti niin olisin niin tyytyväinen.. Kaipaan oman kropan saamista takaisin ja normaalia liikkumista.

( . ):Näin viime yönä aika fiktiivisen unen.. :D Näin, että vauva syntyi 35+6 ja painoi melkeen 4800g.. :D Se on kun pelkään, että tulee iso lapsi ja toivoo viikkojen menevän nopeasti :) Tänään olis tarkoitus mennä rakettien ostoon. Ei osteta mitenkään ylenpaattisesti. Lehdessä oli tarjous missä saa sellaisen "lasten" seka paketin ja ison paketin 15e niin ostetaan sellainen. Saavat isi ja poika paukuttaa sitten yhdessä :)

Tsemppiä nyt meille kaikille paineen kanssa ja supistusten kanssa painiville :flower:

mam ja risbe 30+6 Huomenna poksuis uus viikko käyntiin :) Täällä alkaa mukavasti poksua kolmosella alkavia :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hui, täällähän on jo monta joilla viikot alkaa kolmosella. Mulla vasta eilen poksahti rv27 :)

Joulu meni hienosti anoppilassa, eilen illalla tultiin kotiin. Viime yön jälkeen tuli sitten mieleen, että pitäisiköhän meidän hommata uusi sänky tai ainakin patjat. Saatiin anoppilassa appivanhempien makuuhuone kun meillä oli jouluvieraista suurin perhe. Ja minä nukuin tosi hyvin. Nyt sitten taas kotona koko yö pyörimistä ja valvomista...

Uusi vuosi ollaan kotona, varmaankin vieraita tulee, en tosin ole varma vielä ketä :) Esikoinen ja mies haluaa raketteja, joten niitä varmaan ostetaan ja tinat valetaan. Ja kiva että saa tehdä jotain hyvää ruokaa, kun jouluruokia ei tällä kertaa tarvinnut/saanut tehdä.

Vauva potkii todella alas, tuntuu että virtsarakkoon, kun siitä potkimisesta tulee kauhean pissittävä tunne.

Katsu ja Hippu 27+1
 
Joulu meni täälläkin kivasti. Jokin mua stressasi, kun supistuksia tuli tavallista enemmän. Onneksi päivystykseltä vältyttiin. Meillä oli kylässä miehen puolelta sukua. Oli kivaa, että täällä oli porukkaa. Kouluruoka ja -herkut jäivät minulta väliin yhtä juustokakkupalaa lukuunottamatta.

Vuodenvaihde menee yllätys, yllätys kotona. Mulle se on tänä vuonna yksi päivä muiden joukossa. Ehkä tinat valetaan, mutta tuskin paljon sen kummempaa tehdään.

Raskauteen kyllästynyt ilmottautuu. Tarkemmin sanottuna tähän tilanteeseen, mutta raskauteen sekin liittyy. Uskon tätä aivan maksimissaan kestävän enää noin 7vk. Pitkältä ajalta sekin tuntuu, mutta loppu on lähempänä kuin koskaan :) Tänään poksuu jo 30+0.

(.) Täällä havaittiin esikoisessa näppyjä. Hoidossa on ollut vesirokkoa, joten sitä se varmaan on. Esikoista ei viety tänään hoitoon, vaan isovanhemmat hoitavat tämän päivän. Vaikka tuollaiset taudit kuuluvat elämään, niin tähän tilanteeseen en olis sitä kaivannut. Täällä voi olla kireä tunnelma, kun mies hoitaa yksin kaiken. Ajattelin keksiä miehelle jotain kivaa kiitoksena tästä kaikesta, kunhan vauva on syntynyt. En vain vielä ole keksinyt, mitä se voisi olla.

Minx 30+0
 

Yhteistyössä