*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Joulukuussa

Huomenia kanssamahailijat,

Joulu ja oma napa Joulu tuli ja meni. Tunnustan, etten ole erityisesti mikään jouluihminen. Joulu meni kuitenkin kivasti. Oltiin oman perheen kesken, mikä oli ihan parhautta. Mulla on kiistatta maailman ihanin perhe :heart: Tuli syötyä ja kiskottua herkkuja ihan liikaa, en uskalla edes kurkata vaa'alle.. Suppailut jatkuu ja olo on välillä tosi kipeä ja tuskainen. Puhelimessa pohdin yks päivä äidilleni, miten erilainen tämä toinen raskaus on ollut.. Äiti totesi suoraan tapaansa sen johtuvan siitä, että olen nyt VANHA! :LOL:

Vaivat Vaivoissa löytyy. Välillä pitää oikein keskittyä, etten koko ajan olisi voihkimassa jostain asiasta (olenhan kuitenkin pääsääntöisesti ihan positiivinen ihminen ja raskauskin on hyvin toivottu ja odotettu tila). Suppailun ohella löytyy liitoskipuja, uniongelmia, lantion puutumista, suonenvetoa, turvotusta - ja uutena tulokkaana orastavaa närästystä! Myös painontunne ja potkut virtsarakkoon tekee olosta monesti aika mielenkiintoisen.. Joku kerta vielä pissaan alleni kun aivastan!

Vuoden vaihtuminen Uutta vuotta vastaanotetaan kotosalla perheen kesken. Ehkäpä siitäkin saa tekosyyn ylettömälle herkuttelulle.. :D

Kassi ja valmistelut Sairaalakassia olen ajatellut minäkin. Varsinkin suppailujen keskellä olen miettinyt, että ainakin tärkeimmät tavarat olisi hyvä olla yhdessä koossa. En ole taikauskoinen, enkä osaa ajatella etteikö vauvalle voisi jo hankkia yhtä jo toista. Mutta vaiheessa ollaan.. Pinnasänky on vielä kokoamatta, vaunut ostamatta. Varmaan tässä hiljalleen aletaan vauvakamppeita haalimaan ja kokoamaan, kun joulusta on selvitty. Yksi yö heräsin supisteluihin ja iski hassu keskiyön paniikki, ettei lapsi voi vielä syntyä, kun vauvalle ei ole vielä edes vaippoja ostettuna!

Sikareita isyyspakkaukseen? Olen siis kokoillut isyyspakkausta, mihin on jo kertynytkin jo vaikka mitä. Huomaan tarvitsevani aina jonkun projektin, johon keskittymällä unohdan supistukset, huonon olon ja muut kurjuudet edes hetkellisesti. Pakkaus tarvitsee ehdottomasti täysikokoisia, pitkiä sikareita, vaan siis mistä sellaisia saa???

HaaveissaPulla ja Pulla 29+4

ps. Olo on ihan kuin rantautuvalla valaalla!
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei kaikki!

Joulu meni oikein kivasti. Oltiin mun vanhempien luona ja tehtiin jutut samalla kaavalla ja rutiinilla kuin aina. Ensi joulu voikin olla erilainen kun on hieman ollut puhetta, että ollaan vaan oman perheen kesken kotona. Minä ja tyttö ollaan vielä tässä mun vanhempien luona (asuvat n. 1km päässä meiltä), kun täällä on näitä sukulaisia vielä käymässä ja ajattelin, että saa mies nyt nauttia omasta rauhastaan kun eihän tässä enää kauaa mene kun pikkuinen syntyy ja sitten hän ei niitä yksinäisiä päiviä oikein saa. :D On kyllä tullut syötyä niin ruokaa kuin herkkujakin, että hirvittää nousta tammikuussa vaa'alle neuvolassa! Saatiin siskolta Englannista aivan syötävän suloinen puku vauvalle! Täytyy ottaa siitä kuva ja laittaa teille näytille jahka mennään kotiin.

Uusi vuosi ollaan varmastikkin ihan vaan kotosalla perheen kesken. Miehen poika tulee lauantaina meille loppulomakseen ja pojat varmasti hommaavat raketteja ja paukkuja.

Alkoholi Välillä on tehnyt hieman mieli kuohuviiniä tai saunan jälkeen siideriä, mutta eipä kuitenkaan kamalasti. Toisaalta nautin tästä raittiudesta. :)

Sairaalakassia en ole vielä ajatellut pakata, kun olokin on ollut ihan hyvä.

Potkut eivät nyt oikeastaan koske. Ikävältä kyllä tuntuu kun pikkuinen potkii suoraan virtsarakkoon. Enemmän tuo liikehdintä on hällä sellaista möyrimistä kuin teräviä potkuja. Vauvalla tuntuu kyllä usein olevan hikka kun tulee pieniä tömähdyksiä tasaisin väliajoin. Oon myös tuntenut sen vauvan tärinän, mistä täällä oli aiemmin puhetta.

Minkä muotoisia mahoja teillä on? Oon huomannut, että maha on selkeästi ihan eri muotoinen kuin edellisessä raskaudessa. Tyttöä odottaessani, maha oli kuin pelastusrengas, eli tuntui, että se oli poikittai tuossa. Nyt se menee selkeästi eteenpäin, eikä takaa välttämättä huomaisi, että olen raskaana. Ovat kuin klassiset tyttö- ja poikamahat.

Painetta alapäässä Ei onneksi pahemmin ole. Välillä, jos istun huonossa asennossa tai olen seissyt paljon, alkaa hieman tuntumaan, mutta ei niin, että huolestuisin.

Sikareita ihan kunnollisia saa esim. täällä keski-suomessa Sokokselta tms vähän "hienommista" kaupoista.



(.) Olo alkaa olla välillä jo aika iso ja hankala. Onneksi ei ole enää kuin tänään ja huomenna, sekä ensi viikolla muutama työvuoro ja pääsen lomalle. Täytyy sanoa, että odotan kyllä jo kovasti! Nyt olen näköjään saanut flunssan kaverikseni, kurkku on hieman kipeä ja nokka tukossa. Täällä muutama on sairastanut vatsatautia näin sopivasti jouluna, mutta onneksi ollaan tytön kanssa vältytty siltä! Nyt tuonne aamupalalle!

Hauskaa päivää masukollegat!

CandleLight ja poju 30+4
 
Viimeksi muokattu:
Moi Masutyypät!

Joulu meni täälläkin mukavasti, syötiin ja makoiltiin, lenkkeiltiin koiran kanssa ja oltiin relasti miehen kanssa. Onneks kuitenkin loppu, ainakin nuo ruoat tökki pahasti jo joulupäivänä!

Uusi vuosi meille tulee miun ystävä kylään ja valetaan ainakin tinoja ja rentoudutaan. Odotan innolla, en oo häntä nähny juhannuksen jälkeen kun oli Israelissa pitkään.

Kokoarvio oli pieni shokki tänään. Kävin siis äitiyspolilla noiden sokereiden vuoksi. Lääkäri arvioi vauvan painavan 1740 g eli ihan yläkäyrillä mennään. Sano kuitenkin että on sopusuhtainen, eli ei oo kyse siitä että vauva olis pulska, se on vaan jättiläinen! Isänsäkin paino kyllä syntyessään 4,5 kg ja sellaisena arvioi lääkäri tämänkin syntyvän. On siis motivaatiota pitää kurissa nämä sokerit, ei huvittais yhtään enää sen isompaa kyllä synnyttää :O

Raskausdiabetekseen sain tänään reseptin niille tablettilääkkeille, kun ei sitä paastoarvoa saada kuriin. Ahdistaa, tuntuu että oon epäonnistunu. Onneksi se lääkäri ymmärsi että kaikkeni oon yrittänyt. Painoakaan ei oo sokerirasituksen jälkeen tullu ollenkaan. Oon siis myös ihan helvetin kyllästyny tähän raskauteen. Mukava etten oo ainoa:kieh:

Mukavaa päivää masuttajat!

Nippa ja pavel 29+5
 
Raskauskypsähtänyt täälläkin. Korostui erityisesti joulupöydässä, kun ei oikein mitään saanut syödä joko raskauden tai diabeteksen takia. Alakerrassa tuntuu painetta ja lapsi pyörii kaiket illat ja yöt niin kovaa, että nukkuminen on tosi huonoa. En oikeasti ymmärrä, miten jaksan töissä jos tämä meno jatkuu ensi viikollakin pyhien jälkeen...

Eilen palattiin sukuloimasta kotiin ja vauva aloitti melskaamisen heti kun yritin levähtää sohvalla ajomatkan jälkeen. Rumba jatkui koko yön ja tuntui välillä kivuliaalta / tosi epämukavalta, ihan kuin ois pesukone lingonnut vatsassa. Ei rauhoittunut vaikka yritin mitä asentoja, nukuin klo 23-02 ja that´s it. Rakko ärtyi riehumisesta ja kävin tunnin välein vessassa ja pyörin vaan :(. Miehellä on paljon stressiä ja kiirettä töissä ja tuntuu pahalta, kun varmasti meni yöunet pilalle hänelläkin mun ravaamisen ja sängyssä pyörimisen takia :(.

Nyt on olo ihan töttöröö ja pitäisi neuvolaan kohta lähteä. Joo, esimakua tulevasta, mutta tuntuisi "järkevämmältä" valvoa oikean vauvan takia, eikä kuperkeikkoja heittelevän maha-asukin vuoksi :D. Tuntuu edelleen ihan abstraktilta koko vauva-asia, mahassa käy tajuton möyry, kaikkea kremppaa on jne. mutta silti en ole vieläkään ihan tajunnut, että meille on oikea lapsi tulossa.

Ei meilläkään ole paljoa mitään hankintoja, tosin suurin syy on muutto, ei kannata 400km päähän lähteä hirveää vauvaroinakasaa viemään, hankitaan sitten kun on muutettu. Päästäisiinpä muuttamaan niin voisi ruveta sisustamaan oikeaa perheasuntoa, 3vko vielä...

29+6
 
Viimeksi muokattu:
Vanhuudesta tuli "hauskaa" kommenttia siskontytöltä 4v: Oli kysynyt mummolta, että tuleeko mummolle ja papalle vauva. Mummo siihen että ei näin vanhoille voi tulla enää vauvaa. Tytön seuraava kysymys oli, että miksi Katsulle sitten tulee? :) Kuinkahan vanhana hää mua pitää???
 
Kiitos kaikille tsemppareille :)

Joulu meni hyvin kaikki oli siis meillä, aatto meni tosi kivasti ja tuli syltyä ehkä VÄHÄN liikaakin :x. Mutta tänään ei sitte mikkää maistunu :D Vanhempani yllätti täysin ja oli ostanut MASUKILLE jo Graco Lovin' Hug oli aivan ihana lahja! Tosi onnellinen siitä. Ja miehen vanhemmat antoi 150e lastentarvikeliikkeeseen samaiseen josta keinu on. Oli kyllä parhaita lahjoja. Mieheltä sain raskausajan ihonhoitotuotteita ja kasvohoito lahjakortin.
Esikoinenkin jaksoi olla virkeänä jouluna ja oli innoissaan uusista leluista!

Tänään oli 4D ultra Siell se murunen oli :) Painoa oli 1489g ja 35cm. Oli ihana nähdä kasvot ja pikku kädet ja varpaat. Onneksi pieni ei ole vielä lähdössä maailmaan päin. Oma painokin on nyt sitte noussu 10kg, paljonko??

Potkut on yleensä kivuttomia, joskus kyllä potku tulee todella lujaa ja se sattuu varsinkin kun osuu johonki luuhu tms :D

Mahan muoto tasa pyöreä, ei eteenpäin levinny tai sivuille. Vaan tuollainen tasaisen pyöreä mahaa pitkin menevä. Loistava selitys :D

Uusi vuosi menee varmastikkin miehen siskolla, saman ikäinen lapsi melkein kun esikko on ja on myöskin raskaana. Ollaan mietitty heitä masukin kummeiksikin mutta sen näkee sitte. Varmasti ihan herkutellaa, pelataa, istutaa tölö edes tms. Lasten mieliks varmasti pamauttaa muutana raketin. Tinaa mekin Valetaa ja näin.

Esikko mennää taas lääkäriin ensi keskiviikkona kuvaukseen ensi perjantaina :/ Aina saa pelätä:(
.

Kaikille hurjasti tsemppejä!

Juli ja Ensku 30+5
 
Viimeksi muokattu:
mam Ootko soitellu sinne neuvolaan supistuksista? Mie soitan kyl huomenna, sama meininki jatkuu täällä, tähän mennessä ei oo töissä supistellu, mut nyt nää ei oo loppunu. Vähän pikkupaniikki päällä ettei vaan alkas paikat oikeesti pehmenee... :/
 
Triida Meille ei tuu hoitopöytää ollenkaan, kodariin teen vaipanvaihtopisteen ja yläkerrassa saa sitten toimia vessan taso hätävarana. Edellisessä kodissakaan ei ollu erillistä hoitopöytää vaan kylppärin taoslle ostin sellasen pehmukkeen. JOs teillä on sivusta täytettävä pesukone, niin senkinhän päälle voi tehdä ns. hoitopöydän, jos tuntuu että ite hoitopöytä vie liikaa tilaa :)

Sone No olipas kurjaa, mulla meni esikon kanssa joulu juurikin noin, että kärvistelin suppareiden kanssa kaikki joulunpyhät, ei ollu tosiaankaan kivaa. Tsemppiä sinne!

Joulu meni liian nopsaa, syöden ja herkutellen ja sehän sitten näkyy :p Meillä on tapana saada aika järkkyjä määriä karkkeja joululahjaks, niin niitä oon nyt sitten ihan tosissani mussuttanu, jospa uuden vuoden jälkeen ottais itteensä niskasta kiinni ;)

Uusvuos menee kotosalla tytön kanssa, mies on töissä. Yks odottava kaveri tulee varmaan meille istuun iltaa, niin jatketaan sitten tätä syömislinjaa vielä sillonkin :popcorn:

alkoholista Ei oo tehny yhtään mieli, ku muutenkaan en oikeastaan juo. Viimisen kolmen vuoden aikana oon ollu varmaan kaks kertaa kännissä, ja eipä sitä tuu osteltua edes sitä yhtäkään, ku oon niin kranttu juomien suhteen :D

sannamary Täällä yks joka ei oo myöskään ostellu yhtään mitään tulevalle vauvalle : / En teidä miks, ehkä johtuu osin siitäkin, että ei tiedetä sukupuolta ja esikoiselta löytyy ihan hirvee määrä vaatteita. Pakko viimestään mammaloman alussa tehdä pieni inventaario ja katsastaa, että mitä oikeasti puuttuu. Nytkin alennusmyynnit ois hyvä käyttää hyväksi vaatteiden suhteen.. Jospa sitä jotain neutraalia löytäis.

paineen tunteesta mullahan tuota paineen tunnetta on ollu puolesta välistä asti, ei onneks koko aikaa, mut nyt se on jälleen palannu. Pitkään seisominen tai kyykistely aiheuttaa alapäähän, häntäluuhun ja ristiselkään sellasen kurjan paineen tunteen, joka välillä ihan repii takareisiin asti.

väsymystä on on, tunnin päikkäritkään ei tunnu missään.. :/ Mulla sitä energistä kautta ei taida olla taaskaan näkyvissä...

masun muoto Samanlainen kuin esikollakin eli suippo, työntyy tuonne eteen eikä takaapäin näy. Sukupuolesta ei oo tietoa, mutta esikko oli tyttö, joten masun perusteella ei ainakaan sillon voinu päätellä mitään :D

Tänään käyty neuvolassa ja kaikki ok (suluissa edellisen neuvolakäynnin tulokset)

paino: 62.1 (60.4kg)
turvotus: -- (--)
RR: 118/67 (118/69)
pissa: puhdas (prot. +)
HB: 104 (116)
SF: 28 (24)
tarjonta: PT (PT)

Eli siis hemppa on tehnyt totaali romahtamisen ja nyt raudansyönnin joudun erityisesti muistamaan. Vauva edelleen perätilassa, HUOH! Kahden viikon päähän varattiin lääkärineuvola ihan varuilta, jos vointi ok ja jaksan olla töissä, niin perun ajan ja meen normi neuvolaan. Hurjaa, että nyt neuvolat alkaa oleen 2 viikon välein :D Sehän vain tarkottaa sitä, että h-hetki lähenee päivä päivältä, jaiks! :)

Alisa & Hippu 30+5
 
Särö Niinpä! Mä seurasin kovasti noita etsintöjä ja vaikka aikaa kuluikin, niin toivoin/odotin onnellista loppua tarinalle.

Painetta alapäässä on ollut jo muutaman viikon, himpun yli puolesta välistä asti. Välillä helpottaa ja välillä olo on ihan hirveä.

Hoitopöytää ei meille tule tällä kertaa lainkaan. Myytin esikoisen vanha pois vaikka olikin silloin ahkerassa käytössä. Mein pieneen asuntoon ei vaan mahdu sellaista :/ Sängyllä, sohvalla ja lattialla pitää vaan vaihdella.

Mä en ole vielä kypsä raskauteen, vaikka kipuja ja muuta vaivaa onkin. Lähinnä on sellainen malttamaton olo ja vauvan kaipuu. Vaikka nyt tuntuu aika matelevan niin jälkeenpäin huomaa, että aika on mennyt tosi nopeasti. Ja oon aika varma, että raskausaikaa jää taas kaipaamaan. En edes tiedä tuleeko meille enempää lapsia tämän jälkeen :/

Mahan muoto Mulla on aika saman mallinen maha kuin esikoisestakin, ehkä vähän alempana vaan. Mulla on tosi pyöreä, leveä ja iso maha kaikinpuolin, mutta takaa se ei näy. Sama oli esikoisestakin ja eri sukupuolta näiden pitäisi olla ;)

Kohta taas poksuu viikot, tänään 29+5
 
Hurjaa, että jotkut ovat jo viikoilla 31! Perässä tullaan resinalla :)

Hoitopöytää ei laiteta, ostetaan sellainen pehmeä hoitoalusta, niin kuin esikoisellakin (toinen vaipanvaihtopiste oli juurikin edestä täytettävän pesukoneen päällä).

Mahan muoto on suoraan eteenpäin, pyöreä jalkapallo :heart:

Uusi vuosi ollaan ihan kotosalla, toivottavasti naapurit eivät posauttele tolkuttomasti raketteja, jotenkin pelkään, että ne lentää meidän katolle ja sit on talo tulessa :/ Naapurin autotallille kävi muutama vuosi sitten näin....

Supistuksia ja alapääkipuja täällä supistukset on vähän vähentyneet, mutta alapäätä vihloo välillä niin, että kaksin kerroin pitää olla. Sisätutkimuksessa kohdunkaulaa oli vielä 3cm, eli ihan normisti. Mulla on jo 2 kuukautta ollut tää sama virsi, et voi kun vois jäädä jo kotiin..... Normaalisti teen töitä yötä myöten, taidan olla on/off-ihminen :), joko kiinnostaa kympillä tai sitten ei yhtään....

Pieni SF-mitta ja vauvan koko mietityttää, eli viikoilla 26+ oli tuo reilu 700 g kokoarvio, ja viikko sitten myös SF-mitta 20cm. Ei sanonut terkka mitään tuosta mitastakaan, vaikka itse neuvolakortista katsoin, että on alakäyrän alapuolella.

Lääkärineuvolaan ei täällä itä-suomessa taida päästä uudelleensynnyttäjät juurikaan, mä en pääse yhteenkään!!! Yksi oli mulla varattuna viime viikolle, mutta terkka sanoi, että kun olen niin hyvävoimaisen oloinen, niin hänestä se voidaan perua. Oli jo puhunut neuvolalääkärin kanssa, että hänestäkin tämä ok, kun ei "päässä heitä" ???? Tai ilmaisu taisi olla vähän keveämpi. Toinen syy oli se, että kun itsenäisyyspäivänä kaaduin, ja jouduin käymään polilla, niin siellä tutkittiin että vauvalla kaikki ok, ettei enää tarvita. Ei siis yhtään lääkärikäyntiä kunnan puolesta täällä...:ashamed:

T.Marais ja nuppunen 27+6
 
Viimeksi muokattu:
Sone*:Soitin neuvolaan äskön niin määräsi mut antamaan labraan pissa näytteet. Klamydian ja virtsatieinfektion varalta. Pitäähän ne pois sulkea, mutta ne on otettu tässä jo pariin kolmeen kertaan niin en usko mulla olevan niistä johtuvia supistuksia..:ashamed: To.3.1 klo.10:30 mulla on lääkäri joka tarkistaa tuon kohdunsuun eli ei oikein auta tähän tilanteenseen. Sanoivat vaan ,että mene synnäri päivystykseen jos menee pahemmaksi. sanoi myös, että kun menisi tuohon 33 viikkoon asti niin oltaisi jo niin hyvillä viikoilla jos syntyisi ettei olisi niin "paniikkia".

mam ja risbe 31+0 POKS POKS :)
 
Huomenta maalismammat!

Tulin nyt pikaiseen piipahtamaan taas täältä Hollannista käsin, kamalasti tekstiä tullut tänne joten kaikkeen ei ehdi eikä pysty ottamaan kantaa. Meillä lähtee huomenna aamulla muuttokuorma Englantia kohti, kohti uusia haasteita ja niin edelleen. =)

Joulu meni meillä aika kaoottisesti, ei oikeastaan voitu juhlistaa ollenkaan kun oli niin paljon pakkaamista ja muuta sellasta. Toisaalta, ei täältä Hollannista mitään jouluruokiakaan saa joten lasagne jouluateriana toimi ihan hyvin.

Vuodenvaihde tulee meillä menemään varmaan vähän samoissa merkeissä, purkaen tavaroita tällä kertaa. Hirveesti jännittää kyllä, kamalasti kaikkia asioita hoideltavana, ensimmäisenä tietenkin tärkeysjärjestyksessä neuvolaan pääsy, en oo käynyt missään kurkattavana sitten viikon 26.

Kassi ja valmistelut :LOL: en tosiaankaan oo ehtinyt ees miettiä, en edes tiedä tällä hetkellä missä sairaalassa ja missäpäin maailmaa synnytän.

Alkoholista, ei oo tehnyt mieli, hyvä näin.

Vaivoja on ollut ihan kiitettävästi, tossa jo murehdin joulunaikaan kun oli sellasia menkkakipumaisia kipuja. Mutta, päätin sitten ettei se murehtiminen auta, kun en mitään asioille voi ennenkun pääsen jonnekin missä hoitoakin on saatavilla. Yöt menee ihan minimiunella, oon nyt muutamana viikkona saanut nukuttua maksimissaan kokonaisen tunnin pätkissä yöt, päiväunia sitten ottanut aina kun tuntuu siltä. Stressi ollut aika kova tän tilanteen kanssa ja välillä miettinytkin että ois pitänyt se verenpainemittari kiikuttaa Suomesta mukana. Ja ne stixit että sais niitä proteiineja seurailla. Särkyjä myös liikkeellä, lonkat, jalat, selkä ja pää muistutelleet että tässä ollaan jo 8. kuulla.

Potkuja tuntuu nyt ihan jatkuvasti, välillä alapäässä niin että saa juosta vessassa kun toinen käyttää rakkoa jumppapallona, välillä ylhäällä kyljissä, joten liekö tuo kaveri pyörähtelee vielä tuolla eikä asetu lähtökuoppiin, hyvä niin jossei, en oo ollenkaan valmis :x

Raskauskypsähtäminen on tuttua silti täälläkin, ehkä eniten tän tilanteen takia. Turhauttaa kun ei pysty itse paljon osallistumaan tohon tavaroiden roudailuun täällä kotona, miesraukka valittelee polviaan kun raahaa laatikoita 3 kerroksen väliä, varastoidaan nyt ullakolle sellaista tavaraa mitä ei viitsitä jättää tähän alas pyörimään. Onneks on sellainen tilanne että tää talo jää tyhjilleen, eli me ei viedä nyt muuta kuin välttämätön tavara mukana, muut saa jäädä oottelemaan sitten toista muuttokuormaa. Päätettiin että olis liikaa alkaa viel kaiken muun päälle etsii vuokralaisia tähän taloon, eli maksellaan sitten sieltä Englannista käsin tämän juoksevat kulut siihen asti että pystyy keskittymään lopputalon tyhjentämiseen ja vuokralaisen etsimiseen.

Toisaalta on aika ihana lähteä uuteen paikkaan, vaikka alkuun on varmaan ankeaa kun ei oo tuttuja ja turvallisia tavaroita ympärillä, melkein kaikki huonekalutkin jää tänne, hankitaan kaikki uutta sitten sielläpäässä. Mistä tulikin mieleeni ettei vauvalle ole hankittu vielä mitään, onneksi viel ehtii, toivottavasti :LOL:


Huomenaamulla siis pärähtää muuttoauto pihaan. Meikäläinen varmaan hiljenee joksikin aikaa täysin, en tiedä ollenkaan kauanko menee ennen kun saadaan netti yms. asiat hoideltua. Tulen toki heti lukemaan kuulumiset ja päivittämään kun on mahdollisuus!

Oikein hyvää uuttavuotta kanssamasuilijat, wish me luck!!

 
Huomenta Mammat!

Joulu oli ja meni meidän perheellä tuolla pohjoisessa miehen kotipaikalla,mukavaa vaihtelua tähän kotona oloon,kun uusi vuosi menee ihan kotosalla.

Hurjaa aatella että osa on jo 30+ viikoilla =) vastahan sitä plussailtiin ja liityttiin maalismasuihin...Ihan kohta on jo MEIDÄN KUU =)

Moni on myös saanut jo äitysrahapäätöksen,minulle sitä ei oo vaan vieläkään tullut,hakemuksen olen jättänyt 9.11. no jospa se kohta...

Eipä tässä nyt muuta,ihan pikakuulumiset...

Jemimi ja pikku-ukko 28+5
 
Anncarolille tsemppiä muuton keskelle! Ei oo ihme jos vähän stressiä pukkaa, on se vaan aika ruljanssi muuttaa maasta toiseen!

Mam toivottavasti syy supistuksille löytyy ja niihin löytyisi jotain helpotusta!

Minx Kunpa vesirokko ei tulisi kovin pahana, inhottava tauti mutta onneksi se tulee vain kerran.

Hoitopöydän virkaa meillä hoitaa kodinhoitohuoneen taso, pehmustettu hoitoalusta siihen ja vauvanvaatteet laitan siihen viereen koreihin. Esikoisen aikaan ainakin toimi oikein mainiosti.

Mahan muoto on täsmälleen sama kuin esikoista odottaessa, samaa sukupuoltahan nyt on tulossa. Työntyy suoraan eteen, takaa ei näy eli tyypillinen poikamaha. Hieman on pienempi kuin esikoisesta näillä viikoilla, ympärysmitta on vaivaiset (?) 97cm.

Raskauskypsähtäminen Minulla kun ei ole noita vaivoja pahemmin ollut niin olen pystynyt nauttimaan ihan tästä raskaanaolemisesta. Tämä kun on todennäköisesti viimeinen kerta kun oon raskaana niin yritän nauttia tästä mahdollisimman paljon.

Särö ja Jalo 31+0 POKS! :heart:
 
joulu meni mukavasti ihanassa porukassa. ahmittua on tultu jouluruokaa nii et ihan hyvä kun on taas vuos odotettavana.=)

uusvuos menee meillä perheen kesken kotosalla lasten kanssa raketteja paukutellen, kyl ne värikkäät paukkeet vaa kuuluu uuden vuoden juhlistamiseen ja kun korvessa asutaan nii pakko niit on ite hankkia vaik turhan arvokkaita ovatkin. sit olis varmaan tarkoitus tehä taas vähän parempi ruoka.:) ens vuonna ei sit uskalla astua enää vaa`alle.:p

raskauskypsähtäminen ei oo ainakaan vielä iskenyt vaik näitä kipuja ja ongelmia löytyykin... liekö sit kun on kyseessä vika kerta nii alitajuisesti haluaa nauttia tästä.

mahanmuoto levis alussa sivuille mut nyt on työntynyt eteenpäin.

alkoholi ei tee yhtään mieli, oonki täs ollut jonku aikaa ilman ku maha koko ajan pystyssä nii tottunut. no, en mä muutenkaa pahemmin ole sitä nauttinut vain kun joskus harvoin käynyt ulkona viihteellä. viinit ei kuulu mun makunautintoihin.

anncarolille paljon jaksamisia muuton keskelle!

hankinnoista enpä oo viel paljoakaan hankkinut tälle tulevalle, tänään olis tarkoitus lähtee kattoo vähän alennusmyynteihin löytyiskö mitään kivaa pientä, ku sais vaa itteni liikkeelle, laiskuus iskenyt. vaipat ja tommoset hankin vasta ihan loppuvaihees, jos yllätys kävis et joutuiskin sairaalaan jo ennen ku on ne hankittu nii mies kyl osaa ne ostaa.

hoitopöytää ei ole, pehmuste on khh:een pöytätason päällä kätsysti.

hurjaa kyllä ajatella et maaliskuu lähestyy kovaa vauhtia, kohta alkaa tupsahdella meille jokaiselle vuorollaan nyyttejä syliin...:heart:

pepper& typsy 27+3
 
Hyvää joulunjälkeistä aikaa kaikille! Täällä joulu meni paikasta toiseen siirtyessä niin, että itselle jäi vähän semmonen olo, että oliko tässä joku joulukin välissä. Sanoinkin, että ens jouluna en lähde kotoa mihinkään, haluan olla vaan rauhassa. Uuden vuoden saa onneksi olla ihan kotosalla.

Paljon olette taas kirjoitelleet ja paljon olisi kommentoitavaa. Kyllästymistä raskaana olemiseen on ilmassa täälläkin, ja koska häntäpään maaliskuisia olen, niin kolme kuukautta pitäisi vielä jaksaa. Tuntuu pitkältä ajalta. Onneksi kuukauden päästä pääsen kuitenkin lomalle ja siitä sitten helmikuun lopussa äitiyslomalle. Työtkään ei enää oikein jaksa kiinnostaa, vaikka normaalisti hyvin viihdynkin. Varmaan sitten, kun pääsee lomalle, niin jaksaa tätä vaivaista oloakin vähän paremmin. Mulla ei onneksi mitään supistuksia ole ollut, mutta liitoskivut vaikeuttaa liikkumista ja lonkkasärky nukkumista, lisäksi närästää tosi usein ja pitkän istumisen jälkeen tuntuu liikkuminen tosi kankealta.

Hoitopöydästä. Meillä on alakerrassa kodinhoitohuoneen työtasolla sellanen paksu, reunallinen hoitoalusta pesualtaan vieressä. Yläkerrassa on vessassa muovinen hoitopöytähökötys, jossa on samassa myös amme. Se on aiemmin osoittautunut oikein käteväksi ihan pienen vauvan kylvettämisessä, kun ei tarvitse kumarrella.

Marais, mulla on kahdessa aiemmassa raskaudessa SF-mitta mennyt käyrien alapuolella, ja ekan raskauden lopussa olin sen takia ylimääräisessä ultrassakin, mutta ihan tasaisesti kasvaneita ovat molemmat pojat syntyessään olleet, tosin esikoinen painoi syntyessään vain 2820g. Eli ei välttämättä ole syytä huoleen, vauvat vaan ovat eri kokoisia. Ja SF-mitassahan voi olla senttienkin heitto ihan mittaajasta riippuen. Mulla nyt tää kolmas raskaus on ensimmäinen, jossa SF-mitta on keskikäyrän tuntumassa.

Maha on varmasti isompi muutenkin tässä raskaudessa kuin aiemmissa. Saman mallinen, eteenpäin kasvava on kuin aiemminkin, mutta ainakin omasta mielestä nyt jotenkin alempana kuin aikaisemmat. Ja meillä siis aikaisemmat lapset on poikia ja nyt pitäisi olla ultran mukaan tyttö tulossa.

Tsemppiä kaikille muuttajille, se on aina yhtä stressaavaa touhua, saati sitten raskaana. Samoin tsempit kaikille supistusten ja muiden vaivojen kanssa kamppaileville. Toivotaan mahdollisimman paljon lisäviikkoja vielä kaikille! Ensi vuoteenkaan ei ole enää monta päivää, se kun oli muutamilla seuraavana tavoite-etappina :)

Piikunen 26+6 (varmaan? ei näissä viikoissa meinaa pysyä kärryillä)
 
En ole kirjoittanut pitkään aikaan, mutta lukemassa käyn päivittäin. Sisäänkirjautuminen aina "tuntuu" hidastavan niin, ettei jaksa kirjottaa.

Joulu 3-v tyttö odotti joulupukkia joka päivä, joten pitihän se hankkia. Muuten joulu meni rauhallisesti oman väen kanssa. Alkoholia Jouluna ja muutenkin nautin alkoholitonta kuohuviiniä. Se on hyvää. Alkoholillisia juomia ei tee mieli, koska alkoholi on alkanut haista pahalle. Viime raskaudessa, kun aloin juomaan taas imetyksen lopetettuani, viini maistui ihan viinalle. Mutta nopeasti siihen taas tottui. =)

Hankinnoista Olen hankkinut tulokkaalle jo lähes kaiken: vaunut, turvakaukalon, sitterin, puuhamaton. Vaatteita on jo yllin kyllin, mutta silti aina jotain tarttuu vieläkin käteen. Tänään käytiin kirpparilla, ja muutama pieni mekko oli pakko ostaa. Viimeksi oli hoitopöytä, mutta nyt hankin pinnasängyn päälle laitettavan tason. Pinnasänky saadaan sukulaiselta.

Neuvola oli eilen, ja kaikki oli ok. Olen syönyt monivitamiinitabletteja, enkä ole joutunut vielä turvautumaan rautalisään, niin kuin esikoisesta. Vauva on ollut raivotarjonnassa jo pitkän aikaan. Pää on todella alhaalla. Syke 150. Rintojen alapuolella on kipeä kohta. Hoitaja arveli, että vauva potkii siihen paljon, että on mennyt araksi. Sf-mitta menee hieman keskikäyrän alapuolella. Kaikki samalla tavalla kuin esikoisestakin, joka oli siis myös tyttö. Mahan muotokin on minusta samanlainen. Eteenpäin työntyvä, ei niinkään sivuille.

Multa otettiin viime lääkärikäynnillä verinäytteet, kun mulla on veri Rh-negatiivinen. Katsoivat, ettei ole muodotunut vasta-aineita. Ei ollu.

Sairaalakassia en ole pakannut. Pakkaan sen vasta äitiyslomalla. Äitiyslomalle jään 28.1.2013 eli töitä on kolme ja puoli viikkoa jäljellä, kun menen takaisin töihin uuden vuoden jälkeen. Hommia on sille ajalle ihan riittämiin. En tiedä, miten edes ehdin kaiken tekemään.

Äitiyspakkauksen olen saanut, mutta en myöskään vielä äitiysrahapäätöstä.

Talvella on aika raskasta olla maha pystyssä, kun toppahousut ei mee kiinni, ja takki soi. En viitti ostaa uusia, mutta esikoisenkin kanssa on käytävä ulkona. Sitä vaan puhisee, kun pukee vaatteita päälle.

Mahakuvia en oo juuri ottanut, harmittaa. Esikoisesta otin jokaviides viikko, kun tein sellasta raskauspäiväkirjaa. Nyt en oo edes kirjotetellu mitään. Rv 30 piti ottaa kuva, mutta sekin unohtu.

SMV78 + tyttö, rv 30+4
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten käytyä synnäri päivystyksessä kun tuli pitkään kipeitä supistuksia.. kanavaa oli noin 3,5cm eli hyvin oli jäljellä. Kohdunsuu sormenkärjellä auki ja paikat oli hitusen pehmenneet. Eli lepoa ja tarkkailua nyt sitten vain. Painoarvio oli 1940g ja kaikkien mittojen keskiarvoksi kone antoi viikkoja rv32+0 tasan eli viikon enemmän kun tällä hetkellä on tasan 31+0. Viikolla 36 uuteen painoarvioon vauvan kanssa. Keskikäyrän yläpuolella meni paino pikkuisella. Ylä ja keskikäyrän puolessä välissä. Meinasivät jättää tarkkailuun supistusten takia, mutta kieltäydyin. Sanoin, että tulen jos tarve vaatii etten jää sairaalaan makaamaan jos ei ole aivan pakko :) Supistusten esto tabletit kuitenkin tehosivat.
 
Kännyllä netissä joten lyhyesti nyt...


Mam, hyvä että tabut tehosi ja toivotaan että tilanne nyt muutenkin rauhoittuisi, tosin jos päättäisi syntyä ennemmin niin hyvä että on ainaki kasvanu hyvin masussa :)
Miulla on tilanne parempi, supistelee mutta harvaksemmin nyt. Neuvolan ajanvaraus oli menny kii jo klo 13, joten ensiviikolle jää, pyydän sitten lääkäriajan ja kysyn josko saikkua.


Piikuinen, miullakin on tämä kolmas raskaus eka että sf- mitta ei ole pieni ja ultran mukaan vauva normikokoa. Toivon että vauva syntyisi kolmen kilon paremmalla puolella, ei tartteis sitten sokerimittauksiakaan.

mahanmuoto on nyt edessä enempi, aiemmissa leveämpi.


Sone ja paavo 29+5
 
Jospas minäkin pitkästä aikaa päivittelisin kuulumisia. Lukemassa oon lähes päivittäin käyny, mutta tuntuu ettei tässä mitään sen kummempaa itselle kuulu niin ei oo sitten tullu kirjoteltuakaan.

Joulu meni meillä sukulaisten luona kierrellessä. Yhteensä viikko oltiin kotoa pois, ensin mun kotikunnassa ja sitten miehen. Vaikka olikin mukavaa niin nyt on ihana olla taas kotona. Oon kyllä ottanu ihan rennosti koko loman, mutta kun ei toisten nurkissa saa kuitenkaan samalla tavalla levättyä ku kotona ni eilen kotimatkalla alko taas kovasti supistelemaan ja jatku illan kotona. Tänään on ollu onneks taas parempana. Tuntuu että mulla noihin supistuksiin ei oikeesti auta muu ku kyljellään makaaminen maha hyvin tuettuna. Muuten ei saa mahaa tarpeeks rennoksi ja suppailut jatkuu.

Neuvolassa oon käyny viimeks marraskuulla, reilun viikon päästä on seuraavana neuvolalääkäri vuorossa. Ootan kyllä että mitä se sanoo tuosta kohdunsuusta ku on kuitenkin nuita suppareita sen verran ollu. Töitä ois vielä reilu 6 viikkoa ennen äippälomaa jäljellä... Tällä hetkellä ei huvittais yhtään, sen verran hyvin on loma tehnyt tehtävänsä! :) No onneks tätä herkkua vielä uuteen vuoteen asti, 2.1. jatkuu hommat.

Tarvikkeita ja vauvanvaatteita en oo ostanu ite vielä mitään, mutta aika paljon on jo kertyny lahjotuksina tutuilta. Miehen siskolla on puolivuotias lapsi niin mm. sille pieneksi jääneitä vaatteita saatiin iso kasa joulureissulta mukaan. Vaunut ja turvakaukalo on isoimmat jutut mitä puuttuu, mutta en oo jaksanu vielä alkaa niitä metsästämään. Varmaankin ostan käytettynä huuto.netistä tai jostain. Pienet on meilläkin tilat niin ei kovin paljo etukäteen huvita hommata nurkkiin ylimäärästä tavaraa pyörimään.

Masussa ipanana pitää edelleen kovaa menoa yllä. Tuntuu jämähtäneen poikittain, kun vasemmassa kyljessä on jo pitkään tuntunu pää ja käsien hipellystä ja oikealle tulee jämäkämpiä potkuja. Vähän epäilyttää että mahtuuko toinen enää kohta kääntymään... Mutta jos ei niin kyllähän se sieltä leikkamallakin ulos saadaan. Eli kauheesti en moisesta jaksa ressata! :)

Mutta hyvää tulevaa vuotta kaikille, jos ei tässä ennen vuodenvaihdetta tuu uudestaan kirjoteltua!

Piula + poikanen
 
Greentea Itse sain kaverilta sellasen mikrossa käytettävän tuttipullon sterilisointipömpelin. Tuli sitä kyllä ihan käytettyä mutta en varmaan olis itse sitä ostanut, ilmankin pärjää. Imetystyynystä ei ole omakohtaista kokemusta mutta aion sen kyllä hankkia jos imetys tällä kertaa onnistuu.

Niittyvillalle paranemisia! Aina se flunssan mokoma iskee kun sitä vähiten kaipais!

Särö ja Jalo 31+1
 
Mam Toivottavasti supistukset helpottais! Hyvän kokonen vaavi onneksi jo on, jos päättääkin etuajassa syntyä :)

Imetystyyny mulla oli esikoisesta käytössä ja oli se välillä ihan kätevä. Alkuun piti vaan "opetella" sen käyttöä.

Tuttipullot ja tutit keittelin ihan vaan kattilassa. Ei ollut mikään paha homma, joten en kyllä mitään konetta osta nytkään sitä varten.

Niittyvilla Paranemisia ja tsemppiä!

Häät tuottaa stressiä, ihan hirveästi vielä tekemistä. Kahden viikon päästä olenkin sitten jo rouva. Häiden jälkeen alan enempi laittamaan vauvalle kaikkea valmiiksi, nyt yritän mahdollisimman vähän tehdä mitään "ylimääräistä" häiden ohella.

Nallu ja pikkuveli 30+0 :heart:
 

Yhteistyössä