*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

Raskausarvet, miulla ainakin on maha revenny nyt jo aika pahasti, maha on täynnään tulipunaisia arpia, eikä todellakaan näytä enää kivalta. Tiesin kyllä jo etukäteen tosiaan että miulla on taipumusta niitä saada :ashamed:

Lupaan pyhästi ja vannon että muutaman kuukauden päästä laitan tänne kuvan arpisesta mahastani!!
 
Minäkin voisin vihdoin ilmoitautua mukaan..

9.3. -- Amanda-80 -- 3.lapsi -- K-HKS

Taustalla olen palstaa jo pidempään seurannut.. Kohdunulkoisen raskauden jälkeen alkaa olla jo positiivisen toiveikas tulevaisuuden suhteen. Ihanaa olla raskaana ja odottaa pikkusen kasvamista:)
Ensimmäistä yhteistä odotellaan miehen kanssa. Mun tytöistä saadaan toivottavasti innokkaita apukäsiä.

Amanda-80 ja papunen 17+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74
Vali vali vali. Mutta siis mälsä viikonlopun aloitus, sain labrasta tiedon, että mulla on virtsatientulehdus uusinut jälleen :( Yhden antibiootin ehdin jo syödä ja vaiva poistui, mutta nyt parin viikon päästä uusi jälleen. Kenelläs muulla täällä oli siitä kokemusta ja kuinka tiheään tahtiin niitä oikeasti voi tulla peräkkäin? Kuinkakohan monta antibioottikuuria sitä uskaltaa nappailla? Kotikonsteista käytössä nyt myös karpalomehu, onkohan muita hyväksi havaittuja keinoja ehkäistä? Onni onnettomuudessa, että ei ole mitään muita oireita kuin kumma haju pissassa. Että onneksi ei tarvitse kärvistellä kamalissa kivuissa.

Ja sitten vielä semmoista, että meidän kesällä ostamat uudet P&T kärryt hajosivat tänään! En voi uskoa tätä, nyt on viime kuukausien sisään hajonnut kännykkää, kannettavaa, espressokeitintä ja sitten vielä tämä. Kärryistä on jotenkin pettänyt toisen puolen jousitus tai joku mekanismi, ovat siis ihan epätasapainossa ja valahtavat oikealle puolelle. Onhan kärryissä toki takuuta jäljellä, mutta nyt ne pitää sitten toimittaa huoltoon ja odotella korjausta ja ja ja... Meillä ei tietenkään ole autoa, joten kaikki edes takas kuskailut aiheuttaa lisää harmaita hiuksia. Mrrrr :mad:

Influenssarokotteen ajattelin ottaa, kun työterveyshoitaja tulee suoraan duunipaikalle pistämään. Kyllä sitä neuvolasta kovasti suosittelivat ja antaa vastasyntyneellekin jonkinlaista suojaa. Kausi-influenssarokotteessa ei käytetä sitä adjuvanttia, joka sikainfluenssarokotteissa oli niitä narkolepsiatapauksia aiheuttanut. Mutta ymmärrän kyllä, että monet kieltäytyvät ns. turhista rokotteista.

Hmm, olisikohan sitä tänään tuntenut jotain pienoista liikehdintää? Tulkaa jo liikkeet! Tule jo rakenneultra! Mene jo aika vauhdilla! Paitsi tämän viikonlopun saa hidastella, jotta ehtii lataamaan hieman akkuja :)

kwaidan ja Puh 17+2
 
Viimeksi muokattu:
En oo päässy aikoihin koneelle enkä ehdi nyt kaikkeen kommentoimaan mut..

Koirista olitte puhuneet. Mulla ja miehellä ei ole mitään lemmikkejä mut mun vanhemmilla on karjalankarhukoira narttu. Lenkille veisin mielelläni ja ajattelin et kaippa sitä vielä uskaltaa viedä kun siellä menen seuraavaks käymään.. Kova se on vetämään kylläkin ja varmaan sen perässä sais juosta mut kyllä pystyy käveleenki hihnan kanssa, lujaa vaan pidettävä kiinni. Kiva koira se on kuitenki.

Liikkeitä tuntuu joka päivä. Jos ne nyt on niitä. Kai ne nyt on? Toivottavasti! :D :D

Omppis ja papu 18+4
 
Influenssarokotuksen haluan ehdottomasti! Työterveyden kautta saa omalla kustannuksella, jos neuvolasta eivät anna ilmaiseksi. Harmi kun siirtyi neuvolakäynti nyt parin viikon päähän, niin ei saa ihan heti selvitettyä.

Sairastin maaliskuussa influenssan ja olin noin 3 viikkoa heikossa hapessa. Se alkoi aivan yllättäen, yöllä heräsin siihen että paleli kauheasti ja kurkku oli tulessa. Kuumetta piteli vajaan viikon eikä ollut mitään pikku lämpöä, joten olin täysin petipotilaana. Sen jälkeen oli pari viikkoa sitkeä yskä ja tajutonta voimattomuutta sekä yleistä huonoa oloa. Kesti pitkään ennen kuin palauduin normaalikuntoiseksi, saatoin väsähtää koiran kanssa kävelyllä kesken lenkin kun yleiskunto meni niin huonoksi. En missään nimessä haluaisi raskausaikana kokea moista uudelleen, liian tuoreessa muistissa!

Omppulimu jos koira on kova vetämään ja lenkitys sellaista kädet tärräten remmissä roikkumista, niin silloin en suosittelisi koiraa lenkittämään. Kaatumisriski on kuitenkin olemassa, jalat lähtee helposti alta jos karhukoiran kokoinen kunnolla reuhtoo. Itse pelkään just niitä koiran äkkinykäisyjä.

Tänään häämekkoa metsästämään :). Vanha juhlapukuni jota alun perin suunittelin vihkitilaisuuteen ei enää istu kropan muutosten takia. Tarkoitus on hankkia joku kiva, a-linjainen mekko jota voi käyttää ristiäisissäkin. Tuskin on kroppa silloinkaan vielä sen näköinen, että vanhat tyköistuvat mekot näyttäisi hyvältä... Meillä on pienimuotoinen siviilivihkiminen joten pukeutuminen on vähän rennompaa.

18+1

P.S: nyt yläkerran naapuri vasaroi jotain. Onko tosiaan lauantaina 8.20 ihan asiallinen aika aloittaa vasaran paukutus...
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan

Viikko taas lähes vierähtänyt
Olen tässä sairastellut viikon alkupäivät nuhaa ja kuumetta mutta nyt enää vain nuha riesana. Tänään olis tarkotus vielä käydä kaupassa, lähteä lenkille ja siivoilla ja löhöillä vapaa päivän kunniaksi huomenna onkin taas töitä
Olo,liikkeet ja masu olo on ollut ihan hyvä, välillä toki huonoa oloa ja närästystä, liikkeitä en ole pongannut mutta enköhän mä neki viel pongaa ja masu on kasvanut. Ihan sopivan kokoinen mulle.
Koira meillä on tuollainen pieni 8kg terrieri, ei vedä, joskus tosin innosttuu toisista koirista. Joskus kerran pari puolessa vuodessa otan siskoni koiran meille lähinnä 2-6pv hänen työmatkan ajan on sellainen 30kg, vetää mutta saan pidettyä hallussa. Emmä kävelyä koirien kanssa lopeta vaikka oonki raskaana. MUTTA jos koira on tosi kova vetämään että melkein kaadut niin kyllä minäkin jättäisin väliin
Kaikille viikonloppuja

Heidi ja Ihme 19+2
 
Nopponen! ja Minx82 vastaan teille näin yhdessä... Eli siis joo pitänee siis ottaa rauhassa vaikka tuntuu, että ei tee sitten muuta kun loju vaan tuolla sängyn tai sohvan pohjalla tai sitten jos kävelee niin se on niin hidasta että on jo jonoa takana ;) Olen siis tällä hetkellä opiskelijana. Tosin lisäopintoja terveydenhuoltoalaan :/ Eli siis täällä taas yksi hoitoalalla työskentelevä. Se minua ihmetyttää kun tämä opiskelu ei mielestäni ole edes tällä hetkellä rankkaa ja nyt pitää miettiä jo että mitennäiden opiskelun kanssa jatkaa kun koulu sijaitsee 1.5h- 2 tunnin ajomatkan päässä ja päivät ovat pitkiä... *huoh*
Eensimmäisen lapsen syytä ei tiedetä miksi se syntyi ennakkoon (viikolla 33+) ja tämä näyttää menevän samojen kaavojen mukaan että supistelee mutta mitään ei tapahdu ja sitten yhtä-äkkiä jo synnytäänkin. Tosin itsellänihän on noita ennenaikaisuuden riskitekijöitä kuten diabetes, keinoalkuinenraskas ja GBS :(
Sitä en itseasiassa tiedä, että seurataanko minua tiheämmin tuon ennenaikaisuuden takia. Kukaan ei ole siitä maininnut. Kävin tosin tuossa np-ultran aikaan jo kerran lääkärillä mutta aivan turha juttuhan se oli... Toivon kyllä että saisi tarkempaa seurausta nyt kerta tässäkin raskaudessa supistukset alkoivat näin aikasin.

Itseä vaan harmittaa jos joutuu nyt jättämään koulun kesken näiden supistusten takia, mutta toisaalta taas mikä tässä se tärkein asia olikaan?? Eli kyllä minulle on tärkeintä että vauva selviää ja kaikki menisi mahdollisimman hyvin! Ei auta kun kun elää päivä kerrallaan ja katsoa miten menee... Mitä muuta voiskaan tehdä?? Kiitos teille tuesta :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Sannamary tarinasi kuulostaa hyvin tutulta. Supistukset eivät tee mitään ja sitten ollaan yhtäkkiä synnyttämässä. Meillä tosi oli muutto takana enkä liiemmin varonut tekemisiäni. Sillä voi olla osuutta asiaan. Sama juttu tässä raskaudessa. Työ ei ole fyysisesti raskasta enkä tee raskaita asioita, mutta supistuksia tulee. En tiedä jaksanko odottaa maanantaihin asti vai kokeilenko päästä päivystykseen. Pää on lujilla.
Vaadi ehdottomasti tiukempi seuranta, niin tiedät missä mennään. Mulla seuranta tuli automaattisesti, kun kävin äitipolilla juttelemassa jo ennen raskaudensuunnittelua. Seurannasta ei ole ainakaan mitään haittaa.
Paljonko teillä tulee supistuksia päivässä? Mulla vielä alle 10 päivässä, mutta tätä menoa ei kauan mene, kun se ylittyy. Voimia supistusten pariin :hug:. Nyt ei ole vaihtoehtoja kuin kestää, jos nyytit halutaan kotiin. Ehdit suorittamaan opintoja myöhemmin ja voihan se olla, että selviät vähäisellä levolla. Toivotaan parasta!
 
Mulla ei ole vielä uusia raskausarpia tullut, mutta pari vanhaa on hieman pidentynyt.

Harjoitussupistuksia tulee usein, kun rakko on täynnä. Muutenkin niitä tulee aika usein, kun esikoisesta ne alkoi vasta ihan viimesillä viikoilla.

Nallu 18+0 POKS :heart:
 
Hillankukalle onnea mahdollisista kaksosista!! :)

Mam aivan ihana maha! Oon niin kade, kun oma ei muistuta vauvamahaa vielä lainkaan. :D

Nukkumisesta tykkään nukkua mahallani. Yleensä mulla on aina mahallani nukkuessa toinen jalka koukussa, on aina ollut mukavampi mahallaan nukkuessa niin. Viime yönä käännyin mahalleni muutaman kerran vahingossa niin, etten heti laittanut jalkaa koukkuun niin johan rupesi käymään mahtava myllerrys mahassa! Herään aina kun asentoa vaihdan ja vedin sitten kyllä jalan heti koukkuun, mutta kyllä se pikkaisen säikäytti ettei pieneen vain sattunut. Toinen oli kyllä viime yönä muutenkin hyvin aktiivinen ja potki kovasti asennossa kuin asennossa. Voihan olla että Toukka on muutenkin öisin aktiivinen, en vain ole huomannut sitä kuin vasta viime yönä kun nukuin huonosti.

Rasvaus En ole vielä alkanut rasvaamaan, mutta nyt on tullut vatsaan muutamia ensimmäisiä raskausarpia, että pitänee nyt aloittaa. Esikoista odottaessa en älynnyt mahaa rasvata ja sainkin aika mahtavat raskausarvet. Saa nähdä auttaisiko rasvaus tällä kertaa.

Harjoitussupistuksia luulisin tulleen nyt muutamana iltana kun tuntuu kuin kohtu kovettuisi mutta maha ei kovetu.

Influenssarokotetta en ajatellut ottaa. Meillä saisi kyllä työterveyden kautta mutta juuri vaihtui tuo työterveyspaikka ja joutuisi sitten ravaamaan eka reseptin lääkäriltä, sitten lääkkeen apteekista ja sitten taas lääkärille, niin suoraan sanottuna en viitsi lähteä. Meidän työterveys kun on vielä n. 30 km päässä niin ei huvita lähteä.

Unet Mun unet on viime aikoin ollut ihan pimeitä. Viime yönä näin unta, että mies järjesti meille yllärihäät laivalla. Sinne tuli joku tyyppi joka olis halunnut kuvata ne häät televisioon mut mies ei suostunu siihen. Sit tää tyyppi toi perunarieskan ja lahjo miehen sillä ja sai sitten kuvata ne häät.... Ihan omituista.....

Oma napa: Kiitos kaikille kommenteista koskien tuota meidän naapurijuttua. Aika stressaava tilanne, kun ei ikinä tiedä mitä voi käydä. Meidän tyttökin on 7v. ja hirmuisen sosiaalinen, hällä on naapurustossa paljon kavereita ja tykkäävät olla pihalla, niin ei heitä voi oikein sisälläkään pitää. Kovasti kyllä tytön kanssa keskusteltiin tuosta viimeisestä "välikohtauksesta" ja puhuttiin, ettei tuollainen käytös ole okei ja puhuttiin siitä mitä pitää tehdä jos kuka vaan tulee ehdottelemaan, että hän esittelee itseään ja häneen pitäisi koskea. Tyttö oli itse ollut sen verran järkevä että lähti pois kun näki tuon tapahtuman ja oli aika järkyttynyt. Puhuttiin miehen kanssa, että pitää siellä perheessä olla jotain pahasti vialla, että lapset "osaa" tuollaista ja tekee tuollaista. Toivottavasti se sossu nyt tosissaan reagoisi ja tekisi jotain mutta ei kyllä hyvältä näytä. Puhuttiin, että kohta laitetaan kyllä lehteen kirjoitus sosiaalitoimen samattomuudesta kun näitä asioita on taisteltu kohta 2 vuotta ja mikään ei muutu. Anteeksi taas hirmuinen vuodatus.
Olo on ihan hyvä, vauva potkii jo kovasti myös pitkin päivää, mukavaa kun tuntee liikkeet. :) Mun rinnat sitten näköjään tulee olemaan koko raskauden ajan arat, etenkin nännit.....

CandleLight ja toukka 19+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
Hillankukalle onnittelut mahdollisesti kahdesta pikkuisesta! :heart: Tsempittelyt samaan syssyyn niille, joilla on hieman vastoinkäymisiä! :flower:

Joku kysyi tuolla aiemmin liikkeistä, ja siitä miten ne on tuntuneet. Miulla ekat liikkeet oli joskus rv 14, sen jälkeen tuntuivat muutaman päivän välein "kuuntelemalla" sängyssä selällään, mutta nyt viimeisen kahden viikon sisään on ruennut tuntumaan kävelemisen jälkeen, pysähtyessä tai sitten tanssitunneilla. Melko lailla päivittäin tuntuu möyrintää nytten, ja mieskin on jo tuntenut masun päältä liikkeitä, välillä liikkuu enemmän, ja välillä vähemmän. Iltaisin tuntuu alkavan aina voimakkaammat liikkeet, taitaapi yökukkuja tulla tuosta pienestä. :D

Kiitokset muuten vielä onnitteluista, joita olitta laittaneet syyskuun puolella! :heart: Tällä hetkellä korteista ei automaattisesti ole tullut uudella sukunimellä kuin Eurooppalainen sairaanhoitokortti, Kela- kortti viipyy jossain. :O Pitänee ensi viikolla soitella tuonne, että missä viipyy, ja samaan syssyyn käydä uusi ajokortti tilaamassa. ELLE:n tilaus miulla on, niin oli sinne Allerille mennyt tieto automaattisesti sukunimestä. S- etukortin joutuu kaiketi itse tilailemaan, mutta Plussa-kortin pitäisi tulla automaattisesti.

Rinnat ovat kasvaneet melkoisesti, ja miulla toinen meni ihan kauheen araksi, ja varsinkin lävistys ärtyi. Otin tuon toisen korun suihkun jälkeen hetkeksi pois, ja aikomus oli korua vaihtaa, mutta tuo lävistysreikä kerkesi mennä umpeen n. kymmenessä minuutissa! :O Tän umpeutumisen jälkeen seuraavana päivänä ei näkynyt että koskaan ois lävistystä ollutkaan, ja aristaminen loppui kun seinään. Saas nähdä, että saako tuon toisen korun edes pitää; en varmasti ota enää uudelleen kumpaankaan lävistystä, kun koski niin pirusti.

Puhetta oli myös alaselän kivuista, ja niitähän on. Olen nyt yrittänyt ettiä matalempia _nättejä_ kenkiä, mutta ei oikein löydy miun makkuun olevia mistään. :( Alaselkä menee kipeeks jos kävelee pitempiä matkoja, mutta sen huomaa vasta selälleen mennessään, kun ei enää pääse kivuttomasti kääntymään sängyssä. Liian ison askeleen jos ottaa kävellessä, niin alaselästä vihlaisee kovasti, ja tuntuu että jalka kramppaa samantien. :O Tukivyön tilasin, mutta sen käyttö on unohtunut, mutta pakkohan sitä on rueta käyttämään, kun eihän tästä muuten mitään tule.

Viude & ? rv 18+3 (?) ja iän saa miullekkin päivittää, eli Viude 22v.
 
nyt taas pääsee vähästä aikaa kirjoittelee kun pikkunen on nukkumassa.:)

hillankukalle onnittelut mahdollisista ylläri kaksosista!:flower: aika jännästi käynyt!:)

influenssa rokote en aio ottaa, en ole näitten kolmen edellistenkaa myöskään ottanut

vauvalle tarvikkeita ainoo mitä ihan täytyy hankkia on jonkimoiset kaksosten rattaat, mieluiten peräkkäin istuttavat ja pieneen tilaan kasaantuvat. on iso auto mut pien takakontti, joten tuo voi tuoda haasteelisuutta.: /
sängystä olen miettinyt et osaisko sit tuo yks vuotias nukkuu jo reunallises sängys ja pinnasänky taas vauvalle vai pitäiskö hankkia toinen pinnis?
vaatteet ja tavarat muuten kyl löytyy....

liikket aika rauhallinen kaveri on, edellisen kans tunsin jo viikoilta 13+ ihan kunnolla, se oli kyl aika villi masussa ja istukka sijaitsi takana, mut nytkin oli ultraaja kattonut et istukka tulis sijoittuu taakse mut olisko voinut erehtyy kun mielestäni potkut tuntuu joko vähän ylös tai sivuille, muttei koskaan suoraan eteen... ja tosi harvoin tuntuu ei oo joka päiväistä. neuvolaankin on viel viikkoja aikaa ennen kuin kuulee taas pienen sydänäänet. toivottovasti alkais potkut pikkuhiljaa vahvistumaan...

mitens teillä miehet on mukana raskaudessa? mun ukko näyttää unohtavan et ees ootan ja ei samanlailla enää huomioi muutenkaan mun jaksamista ym. ehkä on kyllästynyt. ohan se monesti sanonut et hänelle olis riittänyt kaks lasta....

selkä alkaa mulla sanoo itsensä irti et pitäis löytää joku hieroja, joka sais vähän hierottuu paikkoja auki.

pepper& pikkuinen 15+5
 
Töttöröö tyypit!

Miun mies on ihan yhtä haltioissaan kun mie. Tää on meidän molempien ensimmäinen lapsi ja nyt kun maha näkyy, on sillekin jotenki tullu konkreettisemmaks koko raskaus.

Eilen olin kummini viiskymppisillä ja ihan tuntematon tuli kysymään, milloin miulla on LA! Tuli tosi hyvä mieli! oli kivaa käydä tuulettumassa, käytiin miehen ja kaverin kanssa pelaamassa vielä lautapelejä lähipubissa.

Liikkeet on tulleet tuntuvammiksi, nyt ne tuntuu jo liikkuessakin kovemmin!

Tuo lonkkakipu pahenee edelleen, liikunta sitä ei helpota. Ostin sellasen tukivyön, mutta alaselkäkipuun se auttaa, ei tuohon lonkkaan.

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille mahakkaille!

Nippa ja pave 18+1
 
Rv18 <3

Meillä tää raskaus melkeinpä unohtuu arkeen, ja kolmas lapsi tulossa niin aika menee siivillä :)
viime raskaudessa mies heräsi rakenneultrassa siihen että meille tulee oikeasti vauva, sai hepulin ja piti mennä ettimään vaikka mitä lastentarvike liikkeestä =P Aika neutraali on ollut tämänkin alkuraskauden ajan, saa nähä millon se taas tajuu :LOL:
 
Mielenkiintosta lueskella teidän kaikkien "vaivoja", kun itse odotan ensimmäistä ja viikkojenkin puolesta (nyt 15+3) olen tämän ryhmän häntäpäästä. :)

Mulla ei siis oo ollu vielä alkupahoinvointien jälkeen juuri mitään oireita. Paikat ei juuri kipuile, ja pömppäkin on vielä niin pieni ettei sitä muuten ku asioikseen tiirailemalla huomaa. Tosin on se kyllä nyt parin viikon sisään alkanu selvästi pyöristyä, joten jospa se siitä! Mutta kiva lukea teidän kuulumisia ja valmistautua tulevaan. Erityisesti liikkeitten tuntemista ootan jo ihan malttamattomana. Oon yrittäny kyllä välillä oikeen keskittyä tunnustelemaan, mutta ei kun ei. Ja onhan tämä aika aikastakin sille vielä. Ois vaan ihana tuntea että siellä joku tosiaan porskuttaa, kun seuraava ultrakin on vasta marraskuun lopulla... :|

Mutta semmosta ajattelin kysyä, että onko kellään kokemusta ilman autoa elämisestä vauvan kanssa? Kuinka ootte pärjänny? Oisko silti syytä hommata turvakaukalo, jota voi käyttää jos vaikkaa lainaa joltain autoa/käyttää taksia? Mulla ei siis oo ees ajokorttia eikä haluttais autoa hommata.
 
Onko teillä maaliskuumahoilla blogeja muuten? Aattelin ku ne tuntuu yleistyneen. Kyselin ku olisin ite kiinnostunu vilasemaan :) Mulla ei kylläkään ole, en tiedä mistä kirjottasin :D Itse seuraan kolmea blogia, vauvan saaneen kaverini, yhtä ainutta muotiblogia ja yhtä koulukiusaamisen vastaista.
 
Ilman autoa silloin kun mun tyttö syntyi, ei mulla ollut autoa. Kantokoppa hankittiin silti, kun auton kyydissä kuitenkin mentiin aina silloin tällöin ja joskus oli auto lainassa. Kyllä se on ihan hyvä olla olemassa vaikka omaa autoa ei ole, jos joskus jostain syystä pitää autolla mennä, niin parempi se koppa on olla olemassa.

Mies on ihan täysillä mukana raskaudessa. Tuntuu, että hää innostuu aina vaan päivä päivältä enemmän vauvasta, etenkin nyt kun liikeet tuntuu. Meidän perheessähän on jo 2 lasta, mutta tämä on meidän ensimmäinen yhteinen lapsi.

Blogi miulta kyllä löytyy: Sitruunaa ja suklaata
 
Piula kyseli autottomasta lapsiperhe-elämästä. Meidän kohdalla on onnistunut oikein hyvin, mutta varmasti sitten riippuukin, missä asuu. Asumme Helsingin kantakaupungin alueella, vierestä menee metroa, ratikkaa ja bussia, eikä aikatauluja tarvitse kytätä. Lastenrattailla pääsee kulkemaan ilmaiseksi julkisissa, joten ihan oikeata säästöäkin siitä tulee :) Minulla ei ole edes korttia, miehellä on, mutta tällä hetkellä ei tulisi mieleenkään hankkia autoa. Kantokoppaa tarvitsee kyllä ehdottomasti, mikäli mielii joskus autolla matkustella. Taksia jos joutuu käyttämään vaikka sairaan lapsen kanssa, niin harvoin niihin on mahdollista saada koppaa lyhyellä varoitusajalla, etukäteen tilattuna kylläkin. Kantokopan saa kuitenkin edullisesti käytettynä ja jos ei omaa autoa ole, niin ei siihen hirveästi rahaa ja ylimääräisiä ominaisuuksia kannata satsata: telakka ym. ovat siinä tapauksessa aivan turhia.

Ihana viikonloppu takana, ollaan edelleen mummolassa maalla, käytiin sienessä ja ollaan ulkoiltu! Kyllä näillä eväin taas jaksaa ensi viikon painaa töissä.

kwaidan ja Puh 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Miten mä olen ymmärtänyt, että influenssarokote olisi ilmainen riskiryhmille?

Kun meidän esikoinen syntyi, oltiin ilman autoa. Ollaan itseasiassa hankittu auto vasta nyt alkusyksystä. Hyvin pärjättiin ilman autoa. Synnärille mentiin ja tultiin taksilla, kelakorvaukset saa matkoista! Kaukalo me saatiin kummeilta lahjaksi ja käytettiin sitä sillon tällöin. Mulla ei ole ajokorttia, mutta miehellä on.

Blogi Mulla oli blogi, jonka kuitenkin lopetin justiinsa. Tarkotus olis odotusblogi perustaa alkuviikon aikana :)

18+1
 
Pikapäivitys kännykällä, anteeksi jo etukäteen mahdollisista kirjoitusvirheistä :D
Sokerirasituksessa torstaina käyty ja selvisin hyvin, ei tullut pahaa oloa ja litkunkin vietäisiin kerralla alas, niinkuin shotteja olisin kumonnut :LOL: toinen kerta on vielä tiedossa myöhemmin sukurasituksen vuoksi. Tulokset soittelen ja arvot olivat hyvät.

Influenssarokotteen otan, otin sen edellisessäkin raskaudessa.

Oksentelu on selätetty, viime viikolla tarvitsi tuota harjoittaa vain kaksi kertaa, joten voi oikeastaan sanoa että ohi on. Vielä vähän yli viikko rakenneultraan, jännittää jo.

Meliah 19+0
 
Viimeksi muokattu:
Hoomenta ja hyvää alkanutta viikkoa masubadit.. :)

Meilläkään ei ole auto ollut kuin viimeisen vuoden verran vasta ja hyvin ollaa pärjätty kun ollaan aina asuttu hyvien kulkuyhteyksien vieressä.. :)

Tigerina: Okei täytyy katsoa nyt miten ton oman influenssa rokotteen kanssa sitten käy :)

Haaveissapulla: On mulla tullut jalkoihin "läskiä" myös, mutta kyllä toi maha alkaa olemaan aika mahtipontinen etenkin parin kuukauden päästä :) Mut raskausaika on niin pieni aika, että koitetaan me kaikki nyt nauttia mahoistamme loppuun asti.. ;)

Mulla on blogi, mutta se käsittelee hiukan enemmän henkisempiä asioita.. :) En siis ole uskovainen, mutta lähinnä "rajan toista puolta" käsittelee :) en tiedä viitsinkö laittaa sitä tänne ettei mua ajatella ihan kukkuu tyyppinä.. :D

(.): Täällä siis voidaan "paksusti".. :D Viikonloppu meni rauhallisesti ja käytiin kylässä tutuilla ja oltiin kotona :) Tehtiin hyvää ruokaa ja leivottiin. Meidän äiti tokas mulle, että mulla on ihan samanlainen maha kuin esikoisesta eli aika mahtipontinen. Tosin pyydän seurantaan kun on poika todennäköisesti masussa niin tuon lapsen kasvun kun esikoinen oli 4400g niin en halua sen suurempaa lasta synnyttää alateitse, koska nyt mahtui juuri ja juuri tulemaan.


Hyvää alkanutta viikkoa kaikille tasapuolisesti ja toivotaan vähemmän vesisateita.. :) :wave:

mam ja riisi rv 19+3
 
Viimeksi muokattu:
Tänään vein lapsemme päiväkotiin ja ovessa oli lappu parvarokosta. Hitusen iski paniikki. Tänään pitää vaatia neuvolasta, että pääsen verikokeeseen. Siitä näkee onko tauti sairastettu aiemmin. Toivottavasti on. Onko muilla kokemuksia kyseisestä lastentaudista?
 
minkälaisia sykkeitä teidän masuasukeilla on ollut sydänääniä kuunneltaessa? itselläni oli tänään neuvola ja sykkeet toistamiseen 155-160. nyt spekuloinkin että olisikohan tyttö tulossa =). eikös sitä sanota että pojilla on alhaisempi syke, noin 140-150, ja tytöillä korkeampi, noin 150-160. kuinkakohan mahtaa pitää paikkaansa? ainakin esikoisen kohdalla (tyttö) sykkeet olivat noin 150-160 luokkaa.
 
Lexiina Hoitolapseni sairasti parvorokon edellisen raskauteni aikana keväällä (joka valitettavasti meni kesken, tosin parvorokolla ei siihen ollut osuutta). Muistan hyvin huolen ja epätietoisuuden, jota tauti aiheutti. Pääsin verikokeeseen, josta selvisi, etten ollut sairastanut rokkoa aiemmin, eikä minulla ollut rokkoa päällä näytettä ottaessakaan. Tuo parvorokko on kaiketi suhteellisen vähän tunnettu sairaus ja neuvolassa voi kuulemma olla hyvinkin erilaisia käytäntöjä, miten tautiepäilyä hoidetaan. Meidän neuvolassa ottivat asian vakavasti ja määräsivät vielä uuden verikokeen kahden viikon päähän, jotta nähtiin, etten ollut saanut tartuntaa viiveellä. En ollut. Moni on taudin sairastanut tietämättään aiemmin ja sen voi saada siis vain kerran. Tauti voi myös olla lähes oireeton. Kannattaa ehdottomasti vaatia verikoetta, jotta asia saadaan selvitettyä jo oman mielenrauhankin takia :) Aikuisen sairastuminen parvorokkoon on noin 10 % todennäköisyyden luokkaa. Raskaana olevan sairastuminen aiheuttaa ongelmia sikiölle noin 10 % todennäköisyydellä. Eli riski saada tartunta ja että siitä olisi haittaa vauvalle on erittäin pieni. Omassa terveyskeskuksessani ei kukaan ollut koskaan kuullut parvorokon aiheuttamista ongelmista raskausaikana. Lapsen pitämisestä poissa päiväkodista ei liene apua, sillä tauti tarttuu herkimmin kaksi viikkoa ennen puhkeamistaan. Jos tapauksia on jo ollut, et voi mitenkään enää estää sen mahdollisuutta tarttua omaan lapseesi. Toivotaan kovasti, että perheenne välttyy tartunnalta ja pääset pian verikokeeseen :heart:

kwaidan ja Puh 17+5
 

Yhteistyössä