*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

CandleLight: tuo lansinoh voide on myös hyvä rinnanpäille mitä antavat täällä synnärillä. Meillä taas sanottiin, että se on ainut mitä ei tarvi pestä pois =D näyttää olevan eri käytännöt. Bepanthenista sanoivat, että jos on juuri laittanut olisi hyvä pestä pois...=D Mutta pirun kallis tuo pieni tuubi lansinohia on. riittoisa se kyllä on ja onneksi päiväystä jäljellä edellisessä tuubissa =) synnäriltä sai sitä lääkekuppiin mukaan ja se pieni nokare riitti myös pitkään. =)
 
Voiteista Minä suosin kans Bepanthenia, tuota Lansinohia saatiin kans synnäriltä pieniä näytepusseja. On kuulema hyvää rikkinäisiin rinnanpäihin mutta tyyristä. Minä ostin esikoiselle kaikki maholliset sinkkivoiteet, talkit ym. kun kuvittelin et ne on välttämättömiä mut loppujen lopuks ainoo mitä tarvittiin oli tuo Bepanthen :D Se oli hyvää kaikkiin vauvan pyllyn punotuksiin ja jos taipeista oli menny iho rikki niin sillä parani alta aika yksikön.

Toiveikas Minusta on kans tullut ihan friikki tuon vihreen värin kans. :D Poikien vaatteet kun on yleensä aina sinisensävysiä. Onneks nykyään on tarjolla aika hyvin muitakin värejä, etenkin vähän isommille lapsille.

Nukkumisesta Minulla on ollu nyt pari honompaa yötä, tähän asti saanukin nukkua oikein ruhtinaallisia yöunia. Yleensä kolmen aikaan herään vessaan ja sit vauva alotaa jytistelyt mahassa ja voi mennä parikin tuntia valveilla. Sit kerkeen pari tuntia nukkua ennen ku esikoinen herättää.

Vauvojen eroista Minä en oo hirveesti huomannu esikoisessa ja tässä tulokkaassa eroja liikkeissä tms. Asentokin on täsmälleen sama (peppu vasemmalla ja jalat oikealla) Hyvin samanlainen raskaus on kuin edellinen. Henkisesti tosin eka raskaus oli rankempi, olin paljon ahdistuneempi ja itkuisempi. Enteili jo ilmeisesti silloin masennusta mut eipä sitä sillon merkkejä tajunnu. Nyt on ollu ihan eri fiilikset mut en hirveesti uskalla vielä toiveita nostaa et synnytyksen jälkeen ois yhtään helpompaa.

(.) Minä ostin eilen sen potkurin (jee!) Nyt päästään liikkumaan ja ulkoilemaan paremmin kun ei tuosta kävelystä oikein tuu enää mitään.

Särö ja Jalo 33+0 POKS!
 
Mä oon kans laittanut bebanthenia aina rinnanpäihin ku aluksi ärtyivät... sitä suosittelivat synnäriltä esikoisen aikaan. Jos olin juuri laittanu, pyyhin vaan hyvin pois ylimääräiset huolellisesti, ne rasvat jotka ehti jo imeytyä ei enää vauvalle vaikuta vaikka imeekin, mielestäni... :) Mut oon myös kuullu et toi lasinoh-voide on oikeinkin hyvää, tosin juurikin kallista... (Pitänee muistaa pyytää sitä synnäriltä mukaan, vaikka kotona odottaakin täysi bebanthen-tuubi... ;) )

Vaunut meillä on esikoisen jäljiltä, erittäin hyvässä kunnossa. Brion-yhdistelmävaunut... tais olla vm 2007... ku ostettiin silloin -08 edellisvuoden malli ku puoleen hintaan saatiin silloin. :) Niissä on isot pyörät ja hyvä jousitus, minäkin osittain kuljen hiekkateillä kävelyillä... Mut ovat melko sirot että mahtuu kaupungillakin ihan ok liikkuun. Läjään saa myös yksinkertaisesti esim. auton perään mut mun mielestä on aika tilaa vievät siltikin, tosin ei oo kauheesti ollu eri malleja mitä vertailla. Mut hyvin ovat palvelleet, vauvankoppa meni yli vuoden ikään ainakin tytön kans ja sen jälkeen se vaan nostettiin päältä pois ja alta saa kärry osan kätevästi, vaikka olisi reissussakin, ei ole siis erikaseen kärryosaa joka pitäis vaihtaa tilalle vaan kärryosa taitettu alusta saakka kopan alle. Ihan jees. Suosittelen. Ainut miinus kärryistä on se kun selkänojan saa 3 asentoon, pystyyn, puoli-istuvaan ja makuuasentoon. Tytön kans jos hän nulahti ja aloin kesken matkan laskemaan selkänojaa alemmas, hän usein heräsi ku on aika tiukka se "vipu" josta väännetään ja sit rämistelin niiden kans ennen ku suostui kääntymään. Kyllä sen sit lopulta oppi ku tekniikan tajus... Mut jotenki tuo on suunniteltu siinä mallissa huonosti... uudemmissa malleissa varmaan briollakin edistytty, uskon.

Täällä oikeesti on ollut nyt parempi fiilis, ei oo jomotellu alamahaa menkkakipujen lailla ja supistanutkin on vähemmän, joskin tietty niitäkin tulee edelleen (loppuun saakkahan ne seurana toki on tässä vaiheessa). Mä todella uskon et varmaan se tulehus tuolla alapäässä pahensi niitä kipuja ja supisteluita, nyt 2 annosta jo lääkegeeliä laittanu ja viime yönä ei ollu jomotuksia, mitä on ollut lähes joka yö viime aikoina, liekkö kuinka kauan tulehdus siis ollut oireettomana (tai siis en oo tajunnu noita kipuja oireiksi...) ennen ku äityi niin pahaksi et tajusin mennä neuvolaan valittaan... Tän lääkekuurin jälkeen viel hiivanhoito (jep, sekin täällä edelleen; kierre siis jyllää estolääkityksestä huolimatta...), tosin kysyn lääkäriltä maanantain kontrollissa et pitäiskö jo kokeilla muuta ku canestenia ku ei estonakaan pidä sitä poissa. Josko sitten selättäisin kaikki vähäksi aikaa, tosin varmaankin hiiva lähtee lopullisesti synnytyksen jälkeen vasta, toivottavasti edes sitten viimeistään. Jotenkin on "likainen" olo ku koko ajan joku tulehdus, vaikka mielestäni olen hygieniani hoitanut hyvin, en liikaa pese, enkä käytä saippuaa jne alapäähän, vaihdan alusvaatteet päivittäin... Mut siis kait se on uskottava et raskaus tekee tän bakteerihäiriön nyt tuonne ku normaalisti ei oo ollu tulehuksia, pari kertaa hiiva elämäni aikana... :confused:
Mut siis hiukan parempi fiilis nyt, maanantain ultraa odotan ja jännitän joko antavat leikkauspäivän...??? Onko muilla joilla suunniteltu sektio takana, miten ajoissa saitte ajan leikkaukseen? Mulla ei siis liian lähelle la päästetä ku on se istukan vuoto/irtoamisriski loppua kohden niin suuri ja kotioloista voi olla kiire sit sairaalaan jos jotain käy...(Kunhan nyt saisin olla kotona siihen saakka. :) ) Arvelin vaan et kait ne kohta antaa sen leikkausajan ku ens viikko on jo rv 33+ ja leikataan rv 36-37; eihän siinä oo enää ku 3-4vk enää... Noh katsotaan. Nyt vaan pitää malttaa olla rauhassa vaikka olo fyysisesti tuntuu hyvältä, etten saa taas jotain istukan vuotoja aikaan ja joudu osastolle lepoon... : /

Nopponen 32+6 (eikös se huomenna vaihdu jo rv 34, tavallaansa.... :) )
 
Perjantaita!

Kiitos kaikki tuesta. Miulla on pitkän pitkä masennustausta varhaisnuorudesta, niin ottaa koville tämä mielialan lasku. Pelottaa että en tajua ite olevani niin syvällä että tarvitsisin apua. Mies sanoi eilen, että oon eloton ja tuijottelen tyhjyyteen. Hän on kovin huolissaan, haluis viedä miut johonkin missä mieli taiottais hyväksi. Sit miulla on paha mieli, kun en voi toiselle luvata että on jokin paikka jossa mielen sais paremmaksi. No, katsotaan miten etenee asiat. Ensi viikolla on neuvola, viimeksi 1,5 kk sitten ollut:O

Ajattelin laittaa kuvia noista, mitä oon askarrellu paskarrellu pikkuselle.

Unipussi:


70-luvun innoittamat henkselihousut:


College-takki, tästä tuli miun mielestä ihana, siinä on jotain army-henkistä ja samalla tosi suloista:


Takkiin kuuluvat housut:


Kaksi rengasliinaa:


Kreisin iso imetystyyny:


Mukava on askarrella, pysyy jotenkin järissään!

Mukavaa päivää masut!

Nippa ja pavel 31+6
 
[/URL][/IMG]

rv33+0

uutta masu kuvaa.. :) maha ei näytä tossa kuvassa enää niin valahtaneelta.. :) Kai se on vauvan asennosta kiinni kun välillä näyttää ja välillä ei.. vauvan pää kuitenkin ihan yhtä alhaalla kuin ennen.
 
Nippatäti kannattaa ajoissa hakea apua, koska silloin sinua voidaan auttaa paremmin. Jo taustasi vuoksi on hyvä jutella ammattilaisen kanssa. Jos sinä voit hyvin, vauva voi hyvin ja mies myös. Sinun hyvinvointisi vaikuttaa teihin kaikkiin. Miehellesi tai kenellekään muulle et voi luvata mitään, mutta hakemalla keskusteluapua olet silloin ainakin yrittänyt muuttaa tilannetta. Se on tärkeää! Rohkeasti vain juttelemaan! Kivoja vaatteita olet vauvalle tehnyt!

Kiitti Nopponen! Hienosti sinäkin siellä olet sinnitellyt. Jatkuva huoli vie voimia, mutta olet jo loppusuoralla! Jospa ma lääkärikäynti antaisi sinulle kaivuttuja tietoja ja sen varassa jaksat maaliin asti. Ajatella 3-4 viikkoa enää. Takanasi on rutkasti enemmän matkaa. Eikä matkoja voi verrata, koska tulevat viikot ovat vauvan syntymän kannalta paljon parempia kuin takana olevat. Huomenna taas poksuu, onnittelut jo etukäteen! Me päästään vähintään rv 34 poksuttelemaan. Näytä sinä mulle mallia =)

Minx 32+1
 
Sone: Mie ompelin kanssa vanhoista pyyhkeistä ns. pyllypyyhkeitä ison kasan, ja tarkoitus ois vielä värjätä nuo. :) Kyselit joustofroteen värjäämisestä, niin siinä se lopputulos riippuu ihan materiaalien määristä, jos siinä on keinokuitua vain vähäinen määrä, niin pitäisi suht tasaisesti värjääntyä. Mie värjäsin joskus sellasen paidan, jossa osa oli keinokuitua, mutta tosi vähän oli sitä kankaassa. Siihen väri tarttui muuten tasaisesti, mutta tarkkaan katsoessa näkyi sellaisia viiruja kankaassa, eli keinokuituja värjäytyneiden luonnonkuitujen seassa. :) Kivannäköinen tuli siitä nähden, eli kokeilemallahan se selviää!

Nippatätillä kivan näköisiä ompeluksia myös, ihanat nuo henkselihousut! :) Miulla on kanssa ollu mielessä imetystyynyn ompelu, mutta vähän oon ulalla, mitä sinne sisälle laittais, että tyyny ois jämäkkä. Kumminkin styroksipapanat ois aika jees, tai sitten joku raskaampi matsku, ettei ihan pelkkää pumpulia ois. :)

Raskausdementia meinaa taas vaivata, naurettiin, että miehellekkin tarttuu!:D Unohdellaan molemmat koko ajan, mie unohtelen sanoja/ juttuja ja etin tavaroita ihmeellisistä paikoista. Mistä lähtien muka jääkaapista on saanut uuden kahvipaketin loppuneen tilalle, tai hedelmäveitsiä säilytetty jauhokaapissa? :D

Viude ja Dude 32+1
 
Dania niin itelleskö ostit tuota Pamolia? siis Pamol F? juu eikun sen jälkeen on teksti, että vauvalle on pakko hankkia koko ajan jotain niin tuli heti paniikki ettet vaan anna vahingossa sitä vauvalle. =) Parasetamol ratiopharm on vielä halvempaa. näin vaan mainostaakseni. =D
 
Viimeksi muokattu:
Voi hitsit. Me ostettiin lastentarvikekirppikseltä turvakaukalo ja nyt vasta älysin, että siitähän puuttuu vastasyntyneen pehmusteet, siis "pienentimet". Vain pikkuinen neliönmallinen lisätyyny tuli mukana. En tiedä eikö tässä mallissa ole sen kummempia ollutkaan koskaan vai onko kadonnut edellisillä omistajilla johonkin.

Onkohan vakavaa? Lapsihan on toki tosi topattu talvikamppeissa kun la on 7.3. eli vähentäähän se vaatetuskin "hölskyntää"... Lähinnä sitä mietin, päästävätkö meitä sairaalasta lähtemään ja onko tää kaukalo nyt ihan asianmukainen? Bussia tullaan käyttämään etupäässä, koska uusi koti on hyvien kulkuyhteyksien päässä ja on kätevä kulkea vaunujen kanssa (+ilmaiseksi) ilman kaukalo-virityksiä ja vaunujen lyttäämistä takakonttiin.

Vielä 2 viikkoa muuttoon, lasken suunnilleen jo päiviä! Meitä ei pitele täällä nykyisellä paikkakunnalla mikään muu kuin minun työ, jonka takia ollaan tänne muutettu. Meillä ei ole täältä ketään tuttuja ja koko syksy on tullut elettyä melkoista erakon elämää. Ihanaa päästä sukulaisten ja kavereiden luo takaisin!

Maanantaina sitten ultraan "kasvukontrolliin". Jännään vauvan kokoa raskausdiabeteksen takia, mutta sf-mitta on ollut alakäyrällä eli tuskin on jättiläinen. Sitten on vielä yksi neuvolakäynti ennen muuttoa ja uudella paikkakunnalla mulla on lääkärineuvola rv:lle 36. Synnytys/perhevalmennuskin alkaa sopivasti samalla viikolla ja ehditään siihen mukaan vaikka muutto meneekin niin loppuraskauteen :). Samalla tutustuu muihin saman alueen masukollegoihin, mitä kovasti odotan tämän yksinäisen syksyn jälkeen :).

32 + 1
 
Viimeksi muokattu:
Nippatäti kannattaa vaan ottaa itteä jotenkin niskasta kiinni ja sanoa asiasta neuvolassa! Meillä oli eilen neuvola, jossa palautettiin voimavarakyselylomake, jonka pohjalta sitten ruvettiin neuvolalääkärin kanssa juttelemaan mun laskeneesta mielialasta. Lykkäs masennuslääkereseptin kouraan ja laitto kiireellisen lähetteen psykologille.

Vaatteita olen pessyt nyt koneellisen pikkuiselle valmiiksi. Olivat tyhjiösäilytyspussissa esikoisen jäljiltä. Eivät välttämättä ois kaivannu pesua, mutta pesin nyt kuitenkin. Lipastossa on nyt sitten yksi laatikollinen 50cm/56cm vaatetta odottamassa. Pinnasänky koottiin myöskin tällä viikolla =)

Kaukalo, sitteri ym on varastossa odottamassa.

tuplarattaat voi tuplarattaat! Ei vieläkään mitään hajua että mitkä hommataan. =/ No, onneks on vielä 2kk aikaa..

nukkuminen ei onnistu. Selkä ja lantio on niin kipeät ettei mikään asento ole hyvä, ja kylkeä ei saa käännettyä yöllä =( Esikoisen odotusaikanakin oli kipeä selkä ja lantio, mutta tää on jotain ihan hirveetä jo!!

(.) Meillä oli joulun jälkeen ultra tuon kipuilevan sektioarven takia. Arpi suht ok, mutta pikkuinen oli kääntynyt perätilaan, ja kolmen tarkistuksen jälkeen lääkäri totesi että isokoinen pikkuinen. Vastaa reilua 2viikkoa isompaa :( Vähän oli masis fiilis pari päivää tuon takia, mutta nyt jo hiukan helpottanu. Kerkee kuitenkin vielä hyvin kääntymään tässä. Helmikuun alussa seuraavaksi kontrolli, jolloin katsotaan uusi painoarvio.
Esikoinen oli syntyessään 3,5kg, ja katoin nyt, että sillon oli painoarvio samoilla viikoilla ollu 300g vähemmän kuin tämän kanssa.

Lisää paremmalla ajalla, nyt esikoisen kanssa iltatoimiin.

Santzuu+ höpöti 29+2 (kohta ois sitte viiminen kymmene viikkoa..)
 
Dania Kiitos! :)

Niittyvilla Ei meidänkään turvakaukalossa ole kuin se pieni tyyny pepun alle (vai mihin se nyt tulikaan). Ollaan ostettu tuo istuin kuitenkin 2010 ihan lastentarvikeliikkeestä, joten uskon olevan turvallinen. Ei meillä esikoinen hölskynyt ollenkaan istuimessa, onhan siinä kuitenkin säädettävä niskatuki yms ja vyöt oikein asetettuna pitää vauvan paikoillaan. Meillä on se Britax baby safe plus ja testeissä se on pärjännyt hyvin. Mä en oikeen edes ymmärtänyt mitä tukia tarkotit, joten sori jos ymmärsin ihan väärin :D

Nallu ja pikkuveli 31+6
 
Viimeksi muokattu:
Kaukalo on Römer baby safe, mukana tuli pieni irtotyyny mutta mielestäni niskaosa on kiinteä eikä sitä saa säädettyä. Täytyy vielä tutkia tarkemmin, kun päällinen on tarkoitus pestä ennen käyttöönottoa. Tässä 99% samannäköinen vaikka vuosimalli lieneekin eri:

Römer Baby Safe Plus Isofix 2008 - Autoliitto

Olo on välillä aika eksynyt tässä tavaraviidakossa, kun ei ole energiaa / kuntoa liikkeissä pyörimiseen ja tarvikkeiden vertailuun ja kunnolliseen perehtymiseen. Eikä ole ketään lapsellista kaveriakaan tässä kaupungissa joka voisi lähteä ostoksille mukaan, niin kömmähdyksiä tulee... Jospa tuo kaukalo ois nyt kuitenkin käyttökelpoinen ilman niitä pienentimiäkin... Posteljooni hyvä idis pyytää joltain lainaksi pienentimiä, luulen että yhdeltä kaverilta voisi liietä, jos niitä saa meidän kaukaloon viritettyä. Heillä ei tällä hetkellä ole käyttöä omalle kaukalolleen, mutta ei halunnut sitä myydä, koska on lisää lapsia suunnitteilla.

Olen ihmetellyt koko päivän peräaukon seudun kipua ja äsken totesin, että olen saanut häpyhuulten kipeiden suonikohjujen seuraksi peräpukaman! Istuminen on yhä vaikeampaa. Tulessa koko alakerta ja siihen päälle "revähtänyt" sisäreisi joka vaikeuttaa kävelyä ja pukemista. Noh, päivä kerrallaan, tänään pystyn vielä kävelemään hitaasti lyhyitä pätkiä ja istumaan, mutta huomisesta ei voi tietää... Olispa jo äitiysloma, töitä vielä 10 pvää!
 
Viimeksi muokattu:
Mulla alkaa olla jo kaikki valmiina. Viime vkl petasin äitiyskopan sängyksi. 3v esikoinen tuumas siihen, et et ei oo mikään sänky. =)

Tänään hain paketin, jos oli imetystyyny (ajattelin eka et hanki, ku en osannu käyttää sitä esikoisen aikaan, mut yritetään ny uudestaan). Samoiten tilasin imetysliivejä ja boobin imetyspaitoja ja muuta pikku tilpehööriä. Enää pitäs ostaa just noita tuttipulloja muutama, tutteja, siteitä, vaippoja. Lansinohia oon myös ostanu ihan ruokakaupasta. Muistelin,et apteekissa se oli hintava, mut tosi riittoisa.

Mulla on ihan julmetusti 50 ja 56 cm vaatteita, ku pistelin niitä kaappiin. Ei tarvi kyl enää ostaa yhtään lisää. Isommille vaatteille pitäs viel keksii paikka. On vähän säilytyspulaa.

Mä ostin nyt halvemmat vaunut, ku esikoinen ei juuri nukkunut vaunuissa, niin tuntu, et tonnin Emmaljungat ei ollu meillä hintansa väärti. Joten ostin tällaiset nyt:
TUTEK: Turran (Valkoinen nahka) | Yhdistelmävaunut | Lastenvaunut ja rattaat | BABYTOWN. Niihin oon jo hankkinut seisomalaudan. Ja kaukaloksi valitsin Cybex Aton 2 isofixillä.

Toi vanhasta pyyhkeestä peppupyyhkeiden tekeminen ja värjääminen oli hyvä idea. Pitää itekki tehdä, ku ei juuri oo tekemistä äitiyslomalla joka alkaa tasan kahden viikon päästä. Täänkin viikon oon ollu kotona, ku esikoinen on ollu kovas kuumeessa ja yskäs, ja nyt se yskä on tarttunut muhun. Toivottavasti jää vain yskään.

Tänään oli neuvola. Vihdoinkin painonnousu on maltillisempaa. Mut huomaa, ettei enää jaksa syödä niin paljon ku ennen. 11 kg tullu lähtöpainosta. Huh huh. Esikoisesta tuli yhteensä 10 kg.

Mut hyviä öitä,
SMV78 ja tyttö 32+5
 
Heipä hei!
Minä se täällä vaan huutelemaan tulin omanapaisia juttuja vaihteeksi kun tuo mies tuola töllöttäö TVtä olkkarissa enkä saa unta :/
No kiitos vinkeistä liittyen noihin harso yms juttuihin:)!!

Tänään kävin mikälie synnytyspäivystys nyt onkaan kun neuvolasta niin sanottiin...
Siinä sitten kun lääkärille pääsin niin sielä ultrattiin ja kaikki näytti hyvältä oli nnormaali määrä vettä, vissiin kohtalaisen iso oli poika tai reisiluu oli 7cm ja pää oli yli käyrien muut mitat oli keskikäyrän yläpuolella paino arvio 2100, tyyppi on ollut Kokoajan oikeinpäin ja on edelleen raivotarjonnassa kohdunkaulas jäljellä 4.5cm ja se oli ihan kiinni ja kiintee, eikä yhtään pehmennyt...sain myös ajan synnytystapa arvioon viikolle 38
Pieniä vaivoja lukuunottamatta kuullostaa minusta jotenkin liian hyvältä siihen mihin normaalisti olen tässä elämässä tottunut :) täytyisi osata iloita tällaisista asioista mutta jotenkin minulle tuli sellainen olo että jos kaikki muka on näin "täydellistä" niin olen varma että jotain kamalaa tapahtuu synnytyksessä tai vauvalla ei olekaan kaikki hyvin :/ no sitähän ei kukaan tiedä. Täytyisi vaan olla super iloinen että olen päässyt näin helpolla, lukuun ottamatta henkistä puolta joka ei aina ole yhtä vahvoilla!!
No mutta tälläistä täällä

Emsuli 32+0
 
Niittyvilla Jos sulla se pyllyn alle tuleva tyyny on niin uskon et se ihan riittää. Kai se tärkeintä on et vyöt lähtee oikeelta korkeudelta siitä olkapäiden takaa eikä liian ylhäältä ja ne saa säädettyä tarpeeks tiukalle. Me kun lähettiin esikoisen kans synnäriltä niin en laittanu sitä selkäpehmustetta ollenkaan kun olin niin peukalo keskellä kämmentä, hyvä kun sain vauvan siihen kaukaloon oikein päin :D Kotona sit säädin kaikki kohalleen lopullisesti.

Santzuu Hyvä että olet saanut apua mielialajuttuihin, toivottavasti siellä psykologilla käynti auttaa. Nippatädille vielä että ota tosiaan ihmeesssä neuvolassa puheeks, jos miehesikin on huolissaan. Niin kuin joku jo sanoikin niin mitä aikaisemmin noihin asioihin puututaan niin sen helpommalla yleensä pääsee. Minä kun en osannut oireita tunnistaa niin piti sit käydä ihan vaikeimman kautta läpi osastohoitoineen päivineen.

SMV78 Onpa hienot ja tyylikkäät vaunut! :)

Suloisia vaatteita olit tehnyt Nippatäti! :heart:

(.) Kylläpä taas eilen aiheutti koira sydämentykytystä! Istuin olkkarin sohvalla ja koira istu vieressä kun esikoinen ryntäs yhtäkkiä siihen niin koira säikähti, yritti väistää ja polkas suoraan mahan päälle tassulla! Tuli kyllä niin äkkiä se tilanne et ei kerenny mitään tehä! No vauva piti hirveet mylläykset mahassa, säikähti varmasti. Sit olin ihan kahen vaiheilla et lähenkö neuvolaan et kuuntelevat sydänäänet ja kuulostelin vauvan liikkeitä mut sit kun mitään kipuja ei ollu ja vauva liikku normaalisti niin rauhoituin. Onni onnettomuudessa oli et tassu osu siihen missä vauvan jalat on et ei esim. suoraan istukkaan (minulla on istukka edessä) tai vauvan peppuun tai selkään. No nyt tuntuu kaikki olevan ihan ok ja yönkin nukuin tosi hyvin, keskiviikkona ois neuvola niin siellä pääsee sit kuuntelemaan sydänäänet.

Särö ja Jalo 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Mä aattelin liittyä seuraan, olen jo lukenut pitkään teidän muiden keskusteluja, mutta en ole sitten aikasemmin liittynyt kuitenkaan. Jos nyt sitten. :)

Eli meillä on laskettuaika 9.3. ja poikalupaus on annettu. :) synnyttämään mennään naistenklinikalle. Olen hitusen alle 30.. kohta ne pyöreetkin tulee, ihan hetki vielä alle. ;)

On ollut helpottavaa lukea teidän muiden tekstejä, kiitos niistä. :)

Pikku M 32+0
 
Valmisteluista Mitään ei olla vielä valmiiksi laitettu. Vauvalle on kyllä vaatteita, mutta ne lojuu edelleen äitiyspakkauksessa ja kasseissa. Pitäis järjestää vaatteille kodinhoitohuoneen kaappiin tilaa, mutta, mutta, olen ollut niin laiskalla päällä sen suhteen. Mielessä kyllä on joka ilta, mutta en vain saa aikaiseksi. Turvakaukalo on myös ostamatta. Vaunutki pitäis pestä ja koota pinnasänky... En tiedä miten sitä on niin saamaton... Kaksi viikkoa vielä töitä ennen äitiyslomaa, että sitten viimeistään laitan kaiken kuntoon.

Kiitos vinkeistä, tilailenpa parit liivit ja imetyspaidat. Mekkoja haluaisin kanssa. Aika hintavia vaan tuntuvat olevan...

Torstaina kävin ultrassa ja vauvalla näytti kaikki olevan hyvin. Se vain alkoi mietityttämään kun vauva oli rakenneultrassa noin viikon pienempi kuin laskettu aika. Ja nyt oli kolme viikkoa pienempi! Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Pihlaja78 32+6
 
kwaidan Kiitos! Lääkärinkin meinasi, että "normaalia" pitäisi olla nämä lihasoireet, mutta sanoi, että jos jatkuvat vielä puoli vuotta synnytyksen jälkeen, nii sitten pitää alkaa tutkia : /

Viude Meidänkin vaavi oli ymmärtänyt kääntyä oikein päin *tuulettaa* :rolleyes: Hyvä, että sait ajan sinne pelkopolille, moni siellä saa apua omiin pelkotiloihin.

nippatäti Ihana masu :heart: Voi kunpa itekin osais ommella noin, ihania juttuja oot tehny! :)

emsuli Käsipyyhkeet käy pikkupyyhkeistä ja harsoja tieten kannattaa varata enemmän. Niitä kuitenkin tarvii olla vähän joka paikassa. :D Laukussa, vessassa/kodarissa (pyllypyyhkeenä), olkkarissa, makkarissa, pestynä kaapissa jne. Toiset pärjää vähemmällä, mutta ite tykkäsin, että niitä on reilusti, ettei sitten yht'äkkiä oo kaikki pyykissä.

OivaAino Määkään en oo laittanu vielä tikkua ristiin minkään suhteen, ei tässä oo paniikkia :D

Särö Joo, tuo Kappahlin new baby-vaatesarja on AIVAN ihana :heart:

mam voin vain kuvitella mitkä teidän perheen fiilikset on siellä koirasta luopumisen jälkeen :hug: Teitte varmasti oikean ratkaisun, jos koiralle ei löytynyt tarpeeksi aikaa. :heart:

Omaa napaa sen verran, että eilen oli neuvola ja lääkäri siinä samalla.

Hb oli noussu 104:stä 114, jihuuuu!!
Painoa tullu edelliseen kertaa +140g/vko (mullahan oli 2vkoa sitten neuvola). Nyt siis tullu yhteensä 8kg.
RR 106/63 ja pulssi huiteli 109 :/ Mut mulle normaalia näin raskausaikaan, ku välillä tuo sydän vaan sattuu tykyttelemään het niinku olisin lenkillä.
Vauva oli tosiaan kääntynyt nyt RT :)
Vauvan sykkeet 142

Lääkäri tarkisti kohdunsuun tilanteen ja siellä oli tapahtunu pehmenemistä ja kohdunkaula oli lyhentynyt sentillä eli oli nyt 2cm. Saikkua siis sain loppuajaksi (tasan 2vkoa). Lääkäri tuumasi, että nyt pitää 4 viikkoa rauhoittaa tilannetta, ei isoja siivouksia, seksiä ja rauhallisesti pitää ottaa.
Itestä tuntu, että töissä ois menny vielä ainakin viikko, mut parempi nyt sitten olla kotosalla ja ottaa rauhallisemmin :)

Alisa & Hippu 33+0 , PoKs! :D
 
Hei vaan pitkästä aikaa!

Mä kävin ottamassa omaa aikaa Prahassa joulukuussa mun äidin kanssa ja hyvin sujui matka näin masullisenakin. Just ennen lähtöä tosin ehdin jo miettiä, et entäs jos jakauduinkin jo Tsekeissä:D Rento oleminen ja uuden paikan ihmettely teki tosi hyvää ja tuntuukin et jaksan esikoisenkin uhmailuja nyt paljon paremmin kuin ennen matkaa. Matkan tavoite saavutettu siis.

Valmisteluista:Meillä ei oo juuri mitään valmiina. En oikein osaa aloittaa mistään, vaikka oon siis työttömänä kotona koko ajan. Ehkä se on just se ongelman ydin: kun on liikaa aikaa, alkaa vaan pyöriä paikallaan kuin hamsteri pyörässään.... No mut sen verran oon saanut aikaiseksi, et tein listan, mitä kaikkea pientä ja vähän isompaa (mm. keittiön ovet uusiksi) pitäs lähiaiaikoina saada tehtyä, osa vauvaan ja osa muihin asioihin liittyen.

Hankinnoista Melkeen kaikki on esikoisen jäljiltä tallessa, joten sen puoleen asiat hyvin. Onnistuin tosin viime kesänä saamaan Emmaljungien kuomun sisäosaa homepilkkua ja sitä olen tässä itkenyt jo useampaan otteeseen. Päätettiin, et pesetetään pesulassa homepesussa ja käytetään kuitenkin samoja vaunuja. Oon lukenut ja kysellyt asiasta nyt sieltä sun täältä ja tähän tulokseen tultu. En henno laittaa muuten hyviä vaunuja tän takia kaatikselle. Meillä on siis Emmaljunga City Crossit, joista jokunen kyselikin . Ovat olleet aivan loistavat vaunut! Jousitus on mitä mainioin ja näillä on kuljettu maita ja mantuja pitkin ihan kunnon rallimaastossakin ja erinomaisesti ovat toimineet. Myös juostessa olen näitä käyttänyt esikoisen vauvaaikaan. Ja quadrolift on kyllä kätevä kun muuntuu moneksi: ei tartte mitään lämpöpusseja kyllä sen lisäksi hommailla. Lisäksi plussaa siitä, että ratasosa on tosi nopea ja helppo kääntää vaikkei varsinaista heittoaisaa olekaan: just eilen käänsin ratasosan lennosta siten, että meidän 2 ja puol vee istui kääntämisen aikaan kyydissä ja hyvin onnistui:D Eli joo, tulikin varmaan selväksi. Suosittelen lämpimästi paljon liikkuvalle perheelle, joka haluaa kätevät ja kohtuullisen painoiset/kokoiset vaunut pitkäaikaiseen ja kovaan käyttöön. Ja ei, Emmaljunga ei ole maksanut mulle mainostuksesta, oon vaan ihan täysin tyytyväinen ollut noihin :)

Nippatädillä ihania ompeluksia. Mulla ompelukone odottaa edelleen alakerrassa tyhjän panttina... En oikein osaa tämänkään asian suhteen aloittaa. Josko vaikka lähtis siitä liikkeelle, et hommais pöydän, jolle tuon koneen sais asetettua. Onko teillä ompelevilla jotain hyviä vinkkejä sivutoista tai kirjoista, mistä sais aloitteleva ompelija jotain apua aloitukseen? Oon vasta saanut tuon koneen ja ommellut tosi vähän elämäni aikana. Ja helppoja vauvanvaatekaavoja oisin myös vailla...

Masukuvista sen verran, et must aei oo YHTÄÄN kuvaa masullisena. Täytyy korjata asia heti huomenna kun mies tulee kotiin, ettei kohta havahdu siihen, et on liian myöhäistä.

Lansinohia käytin esikoisen aikaan jo ennen synnytystä, eikä kyllä tullut missään vaiheessa mitään haavoja. Suosittelen siis. Aion käyttää nytkin jo etukäteen niin ehtii se iho siitä pehmetä jo valmiiksi. Muutenkin esikoisen kohdalla rasvailin ja öljyilin kaikki mahdollisia paikkoja, mut nyt on vatsankin rasvailut jääneet aika vähälle... Alaosastoakin öljysin loppuvaiheessa ja en tiedä johtuiko siitä vai mistä, mutta mulle ei tullut synnytyksestä ainuttakaan nirhaumaa alapäähän, ei pienintäkään. Pelkäsin repeämistä etukäteen jotenkin tosi paljon ja nyt taas ehkä vähän tuudittaudun siihen, et kun ei viimeksikään niin ehkei nytkään.

Imetyspaitoja mulla ei ollut esikoisen aikaan mut nyt ehkä pari haluaisin. Pitääkin tsekata noista paikoista, mitä ootte vinkanneet. Kiitos vinkeistä!

Niittyvilla Luulisi, että tyynykin riittää. Jos tuntuu että pää retkahtaa sivulle vauvan nukahtaessa niin onhan niitä ihan minikokoisia niskatyynyjäkin, jolla asian saa varmaan korjattua. Mun käsityksen mukaan noi pienennysosat lisää ennen kaikkea lähinnä sitä mukavuutta, ei niinkään turvallisuutta (paitsi tietty just tyyny, jonka avulla saa olkaimet oikeaan kohtaan). Korjatkaa toki jos oon väärässä!

Liikkuminen on jäänyt vähemmälle kun irtisanoin salijäsenyyden: / Ja nyt päätettiinkin miehen kanssa, et otetaan tuohon viereiselle äijäsalille puolen vuoden "jäsenyys". kun kustantaa meiltä yhteensä huimat 85 euroa koko ajalta! Laitteita siellä ei paljoa oo, mut eipä niitä hirveemmin tarttekaan. Mä näin jo sieluni silmin tilanteen, jossa oon isojen mörssäreiden ympäröimänä ja lasken lapsivedet betoniselle lattialle kesken treenin:D No mut toivotaan, ettei näin käy kuitenkaan... Mutta siis, äärimmäisen kiitollisena voin todeta, et voinnin puolesta pystyn edelleen liikkumaan tosi hyvin. Reipas kävely aiheuttaa vatsan kovettumista, mut ei juurikaan muuta.

Kotona olostaOletteko jo miettineet,miten kauan haluaisitte olla kotona? Esikoisen kohdalla jatkoin gradun tekoa pikkuhiljaa esikoisen ollessa vain 2 kk. Miehen vuorotyö mahdollisti tämän. Nyt on ajatuksena hakea erityispedagogiikan opintoihin syyskuun alusta eli täysipäiväisesti ehtisin olla kotona vajaa puoli vuotta ... Mutta nyt ois noihin vuoden kestäviin opintoihin tosi hyvä sauma ja laskeskeltiin et pärjättäs siten, että mies jäis vanhempainvapaalle ja mä toivottavasti saisin omaehtoisen opiskelun tukea. Toisaalta ois ihana olla ainakin yksi vuosi vain ja ainoastaan kotona. Mut toisaalta myös tää toinen vaihtoehto houkuttelee kovasti etenkin siksi, et mun työnsaantimahdollisuudet paranisi huomattavasti. No mutta, ainakin haen ja katsellaan sitä sit myöhemmin, miten tehdään, jos pääsen sisään...


Hyviä vointeja kaikille! Mä lähden valmistautumaan pienen nappisilmätytön ristiäiseen:heart: Ja jännityksellä odotan, meneekö joku meidän nimilemppareista;)

Triida ja Mili 30+???
 
Hitsi tänne tulee vauhdilla tekstiä.. :D Mahdanko pysyä teidän perässä ollenkaan.. :D

Niittyvilla: Onnea uuteen kotiin kun sinne pääsette :) ja tsemppiä noiden pukamien ja muiden vaivojen kanssa! :)

Santzuu:Paljon lääkäri antoi sitten painoarvioksi?

Emsuli:Ihan hyvän kokoinen vauva sieltä on sitten tulossa.. :) Yleensä tuo reisiluun mitta on se mikä lisää painoarviota joskus liiaksi.. Monella tutulla kenellä on ollut tuo mitta iso niin lapsi ei todellisuudessa olekaan ollut normaalia isompi vaan on ollut pitkä jalat sen sijaan :)

Särö:Onneksi selvisit säikähdyksellä koira jutun kanssa :)

Pikku M:Tervetuloa mukaan.. :)

Pihlaja78:Teille on ilmeisemmin vain tulossa siro vauva ei muuta.. :) Tuskin on syytä huoleen jos lääkäritkään eivät asiasta sen enempää sanoneet.

Alisa:koitahan sitten ottaa rauhallisesti kun kerta jo alkanee alakerrassa tapahtua :)

Triida:Mä ajattelin olla niin kauan kotona kun lapsen tarve näyttää sitä vaativan ja niin kauan kuin imetän ja imetän ainakin vuoden :)

( . ):Me oltiin tänään perheen kanssa caribian kylpylässä uimassa kun sielä on talvi rieha ja sai liput halvemmalla.. :) Näkyi muitakin raskaana olevia, mutta selvästi olin isommasta sortista mahani kanssa.. :D Oli tosi mukavaa kellua altaassa ihan ilman kipuja vaikka vessassa saikin ravata paljon :) Olisi mukavaa jos saisi olla ammeessa supistusten aikana, mutta ei tyksissä ole sellaista mahdollisuutta : / Onko ihmisillä kokemusta ammeessa olosta supistusten aikana? Onko auttanut minkä verran?

Täällä tuntuu, että vauva on valahtanut vielä enemmän alaspäin kivuista päätellen.. :( Kipuja on alapäässä pienenkin kävelmatkan jälkeen, vaikka kävely vauhti olisi hidasta. Vauvan pää kitsaa sielä ihan selvästi nyt enemmän.. :( Muilla samaa?

mam ja risbe 33+1
 
Liikkuminen on mulla lähinnä hyötyliikuntaa. Sen verran pahana on noi liitoskivut (varsinkin liikkumisen jälkeen), ettei kykene.

Imetyspaitoja mulla on muutama esikoisen imetysajan jäljiltä, enempää en varmaan niitä hanki. Yhdet imetysliivit sen sijaan olisi tarkoitus ostaa lisää :)

Nallu ja pikkuveli 32+0 :heart:
 

Yhteistyössä