*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Että pitikin eilen mennä yheksältä nukkumaan:headwall: Nyt sitten oon taas neljästä asti kekkuloinu täällä keskenäni! Mies vaan kuorsaa, tekis mieli mennä tökkimään sitä hereille:stick:, "siun vauva ei anna miun nukkua!"! Kai se sitä on? Oon nimittäin jo monta viikkoa pärjänny tosi vähillä unilla, siis herään vaan ihan tolkuttoman aikaisin. Muuten ei olis niin ärsyttävää, mutta kun on niin pimeää aamuisin ja mitään ei viitti tehä, kun mies (ja meijän supervahtikoira) nukkuu.

Nopponen kuulostaa tosi hyvältä! Ihana että pääsit käymään kotona ja että pääset pikkusen luo viekkuloimaan! Voi vitsi, miten hyvä että siulla maito on noussu hyvin! Toivotaan että hyvin lähtee syömingit käyntiin teillä! Hrr, tuo leikkaushaava on kyllä saletisti kippee, mutta paraneehan se siitä!

Tuosta synnytystapa-arviosta, miulla ei o mitään käsitystä onks se täällä Pkssk:ssa rutiinia.

Löysin muuten tällasen THL:n asiallisen julkaisun mistä voipi tarkistaa esim minkä verran tehdään omassa sairaanhoitopiirissä sektioita, käynnistyksiä ja eppareita. Ensisynnyttäjistä tehdään näköjään Pohjois-Karjalassa n. 50 % eppari. Ja näköjään käynnistettyjä vaan 7 % synnytyksistä. Eppari on tuon julkaisun mukaan muuten ainoa toimenpide jonka yleisyys on laskussa, hyvä homma!
http://www.thl.fi/tilastoliite/tilastoraportit/2012/Tr27_12.pdf

Jaahas, taas yksi päivä joka pitäis hoidella alta pois. Vois tehdä tänään vaikka sen aamukamman niin tuntuis että edes johonkin edistyis tämä homma!

Nippa ja Pavel 34+4
 
Trikooliina on hyvä alussa :) Kuopus viihtyi erittäin hyvin liinassa, niinkin hyvin että sain itteni kipeeks siitä jatkuvasta kantamisesta. Esikoisen kanssa aloitin liinailun vähän myöhemmin ja kova kankainen liina oli hyvä vaihtoehto kun vauvalla jo painoa.

Nippa mie heräsin kans jo viiden maissa, voi vitsi että ärsyttää, selvästi alkanut hormonaalinen valvominen. Väsyttää ihan älyttömästi koko päivän ja yöllä uni ei ole enää niin syvää. Voi hemmetti, vielä monta viikkoa valvomista :D Pitää varmaan vaan lukee kirjoja ja tehä jotain pieniä käsitöitä kun ei nukuta. Ja yrittää sit päivällä nukkuu.. Mie en kyl osaa nukkuu päikkäreitä, se on pien ongelma. Ainiin, kävin muuten ostaa ruskeeta ja oranssia joustofroteeta eilen, nyt syyhyy sormet, kun vaan jaksas alkaa ompelee :) Tänää pakko mennä töihin 9-15 mut huomen ehkä kerkeis jos jaksaa :)

Loppuraskauden väsymys On niiiiiin väsyttävää :D Ihan mehut pois, ei jaksas mitään tehdä ja se tekee miut hulluks kun oon aina ollu sellanen sata rautaa tulessa.

dania: Mie käyn sit ristiäisiä varten ostaa jotkut muotoilevat housut tai mekon :D Ekassa raskaudessa en sellasia viel tarvinnu, tokassa palautumiseen meni kauemmin ja nyt tuntuu että maha kasvaa isommaksi niin varmaan palautuu huonommin.


(.) Näin viime yönä unta että synnytin tummatukkaisen ihanan pojan joka painoi 3490g :)

34+3 (2viikkoa ultraan...)
 
Viimeksi muokattu:
Mitäpä muuten olette mieltä, pärjäisköhän sitä ilman sitteriä vauvan kanssa? En ole sitä vielä hankkinut kun en millään viitsis uutta ostaa kun käyttöikä on kuitenkin aika lyhyt ja käytettynä en oo mieleistä löytäny. Esikoisen aikaan koin sen ihan käteväks et sai vauvan pois käsistä hetkeks kun teki jotain esim. keittiössä. Mut nyt mulla kyllä ois se kantoliina et ajasko se saman asian? Sit kun esikoinen alko syödä kiinteitä niin syöttäminen onnistu sitterissä kun ei vielä syöttötuolissa pystyny istuttamaan. Mut muuten oon vähän sitterivastainen et en hirveesti halunnu vauvaa siinä pitää. Hmmm, pitää miettiä... Ihana ois kyllä sellanen vanha kehto jos löytäs jostain kirpparilta!

Kutinasta Minullakin tissit kutisee jonkun verran, lähinnä hikoomisen takia. Lisäks nänneistä erittyy vähän kellertävää nestettä joka kuivuu koviks kiteiks. Niitä on pakko rapsutella pois kun alkavat kutista kun varisevat rintsikoitten sisään. Ihan mukavinta olis kun sais vetää ilman rintsikoita yöpaidassa päivät pitkät :D

Sone Olikohan tuo enneuni??? :D

Mukavia uutisia Nopponen!

Särö ja Jalo 35+5
 
Särö mulla ei oo kolmen edellisen kans ollu lainkaan sitteriä ja hyvin on pärjänny. Lapset on tottunu olee hyvin lattialla ym. Kiinteen ruoan syötön oon sit hoitanu sylissä tai kantokopassa...Itse olen kans sitterivastainen, mutta saa nähdä tarviiko nyt kahden kanssa semmoiset hommata.

Täällä tuli eilen hieman limatulppaa, mutta eipä sit mitään sen kummasempaa. Plääh sentään, olisin jo valmis synnyttämään...

Eilen alkoi virallisesti äippäloma, mutta kotona oon jo ollu reilu kaks kuukautta, hyvässä lykyssä vielä se kuukaus ennen ku vauvat syntyy...Odottavan aika ON pitkä :)

SoonFab ja vauvvat 35+1
 
Könkkänä mulle sanoi tuo lääkäri naikkarilla maanantaina, et enää ei tehdä sisätutkimuksia ennen synnytystä. Ja aiemmin puhuttiin 34 viikosta, et sit ei enää estellä, mut tuo oli kans sitä mieltä, et jos lähtee tulemaan niin tulkoon.??!! Aika jännä kun vielä pari viikkoa lisää kohdussa olis enemmän kuin tarpeen.

Leo81 hyviä uutisia sinulla!!

Greentea1 ohhoh, sinähän nyt rasvoja joudut käyttämään. Ethän käytä pesuainetta enää rintoihin??!! Se kuivattaa ja pistää kutiamaan. Mulla kutkuttelee silloin tällöin ja rasvaan tummelilla ;) Sillä oon joka raskaudessa rasvannut rinnat, masun ja alaselän. Ensimmäistäkään raskausarpea en ole saanut.
Jostain luin, että rinnat ja masu kutisee juur sen takia kun iho venyy, joten rasvausta rasvausta...

HaaveissaPulla ristiäisvaatteista: Ai kun oliskin ihana "pukeutua" ;) Mulla on ollut collarit ja pitkä toppi vallan päällä. Kauppareissulle saatan vetää ainoat äippäfarkut mitkä enää sopii. Mulla oli näitä pitkiä toppeja onneksi paljon ja pidempiä t-paitoja, joten masu pysyy piilossa. Mut kuinka ihanaa olis laittautua.. Saas nähdä mitä muotoja sitä on ristiäisten aikaan jäljellä..

Ja siitä löllöstä masusta---> nauru pääs kun muistin oman reagtion esikoisesta. Nyrkin pystyi työntämään keskeltä sisään melkein selkärankaan asti ja kyljellä maatessa pullalöllö valui ällösti pitkin patjaa.. Muistaakseni tuo asettui suht nopsaan kuitenkin. Sitä en kyllä odota, samoin kuin jälkivuotoja. Nekin kesti reilusti yli kk ja valuin todella paljon. Onneksi kesäksi ollaan "kuivilla"!!


Nopposelle jaksuja ja onnellisia hetkiä vauvan kanssa !!

Nippa ja Sone hui teidän nukkumisia!!!! Mä nukun n 8h yössä ja parhaimmillaan 1-2 päikkärit vielä päälle. Ennen en osannut nukkua päiväunia, mut kyllä tää raskaus opetti että nukutaan silloin kun kroppa niin sanoo. Ja kai tässä sohvailussa uni tuleekin helpommin.. Mulla on ainakin pää aina sekaisin jos en nuku riittävästi. tsemppiä teille!!


SaHi80 sulla ollut jännitystä sit kerrakseen, mut hyviä uutisia olet saanut ;)

Särö78 sitteristä. Mulla se ainakin toimi varakätenä. Pakko olla joku tuollainen käytössä kun kämpässä ravaa 3 koiraa. Lattialle ei siis viitsi hetimiten laskea ;) Ja syöttäminen oli siinä aika herkkua. Meillä myös oli tytöt katsomassa äitin suihkussakäyntiä joskus sitterin kanssa kun ei ollut uniaika suur silloin. Mä ostin myös sellaisen kevyen korisängyn mitä pystyy siirtelemään täällä. Voi sit nukkua tarpeen tullen keittiössä ja ulkona terassilla kesällä.. Tuumasin että helpottais varmasti elämää..

Omaa napaa sekunti. Vielä vaan juilii kohdunsuu ja limatulppaa tulee. Sen verran ronskisti se naikkarin lääkäri tutki, ettei ole kyllä seksi käynyt mielessä.. Suppareita vain muutamia, alaselkää repii menkkamaisesti ja alavatsa ihan kosketusarka. Siihen kun vauva tölväsee, kuuluu perkeleet!! Mut kasassa ollaan ja se on pääasia!!


Zuza ja kirppu 32+3 ja ihanaa, ihan just alkaa helmikuuuuuuuu ;)
 
Ja sitteristä vielä---> saman asianhan ajaa myös auton turvakaukalo. Eli jos käyttö olis vähäistä, niin tuolla pärjää. Samoin turvakaukalon saa köysillä kattoon ripustettua ja siitä keinun ;) Meillä oli kuopuksella ja äänistä päätellen oli hitti !!
 
Zuza mulla oli aika 13.00 eli saatettiin hyvinkin törmätä :) Kiva kuulla, että kaikki on hyvin ja raskaus jatkuu hyvillä mielin.

Nimiäistarjoilun ajattelin pitkälti tehdä itse, mutta toki apuja saan. Vieraita tulee varmaan noin 20kpl, vaikka kummeja ei olla vielä päätetty. Vaatetus on täysin auki. Veikkaan mun ongelman olevan enemmänkin se, että löytyykö istuvia vaatteita laihtumisen vuoksi. Nyt painoa tullut 5,5kg. Viimeks ei ehtinyt painoa tulla paljon. Kaikki lähti ja vähän enemmänkin. Nyt ei toivottavasti käy samoin, koska en halua olla liian laiha.

Päiväunet maistuvat täälläkin. Joskus otan muutamat unet päivässä ja joskus en ollenkaan. Yöt nukun suht hyvin, mutta syömisten takia ne jää mulle liian lyhyiksi ja siksi päikkärit maistuvat.

Raskauksien kestosta voisi meidän suvun kohdalla vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä. Siskolla ja äidillä ja minulla on ollut taipumusta synnyttää reippaasti ennen laskettua aikaa. Vain minulla on keskoslapsi, mutta muutkin ovat synnyttäneet pian täysiaikaisuuden ylittämisen jälkeen. Meillä kaikilla on myös ollut nopeat synnytykset. Kaikilla on ollut ainakin yksi synnytys, jossa ei tajuttu synnytyksen olevan lähellä ja lähellä oli, etteivät osa olisi syntyt matkalle. Siksi kovasti jännään, miten meille käy nyt. Jännittääkö muita, ettei ehdi sairaalaan tai ei tunnista milloin hakeutua sairaalaan?

Hienoa Leo ja Anncarol hyvistä kuulumisista. Nyt varmaan Leo pystyt aika rauhallisilla mielin odottamaan synnytystä, kun tiedät miten kohdallasi menetellään. Anncarolilla ei ole pitkä aika vauvan syntymään. Sitten saat nyytin syliin :heart: Ihana kuulla, että SaHikin on saanut huokaista helpotuksesta. Toivottavasti löytyi kaikkea kivaa vauvalle :)

Toivotaan Bingo, ettei kyseessä ole raskausmyrkytys. Onneksi nyt seuraat tilannetta, niin ei tule ainakaan täytenä yllätyksenä.

Ihana kuulla teistä Nopponen Kuulostaa, että kaikki on siellä niin hyvin kuin voi. Luultavasti sairaala-aikanne jää lyhyeksi. Joissakin sairaaloissa ei pääse kotiin, jos vauva ei osaa vielä syödä. Joissakin pääsee nenä-mahaletkun kanssa. Ei ole kivaa, kun vauva on sairaalassa. Siitä huolimatta nautinnollisia hetkiä kenguruhoidossa! Mä muistan ne ajat ja se oli jotain aivan ihanaa, vaikka ei ihanteellinen tilanne olekaan.

Sone mäkin näin viimeyönä synnytysunen. En muista mitä siinä tapahtui, mutta vauva meille syntyi.

Särö olen samaa mieltä muiden kanssa, ettei sitteri ole välttämätön. Vauvan voi laittaa lattialle tai kantoliinaan. Voithan kokeilla aluksi olla ilman sitteriä ja tarvittaessa hankkia sellaisen. Joku tuossa ehdottelikin turvakaukaloa. Se käy tarvittaessa hyvin.

SoonFab sulla on siro maha, vaikka kaksi vauvaa siellä asustaa :) Sinnikkäitä lapsosia, kun vieläkin pysyvät mahassa.

Könkkä ja Zuza kirjoittelitte tuosta, että vauva saisi syntyä jo 32+ viikolla. Yleensä rajaa pidetään 34+ viikolla. Kuulostaa siksi hurjalta, että 32+ viikolla annettaisiin syntyä. No eiköhän lääkärit tiedä paremmin. Onhan nuo jo ihan hyvät viikot. Meillä esikoinen syntynyt 29+ viikolla ja on terve taapero. Onnea toki noin aikaisilla viikoilla tarvittaan, mutta pitää myös kiittää Suomen hyvää keskoslasten hoitoa. Jokainen päivä ja viikko lisää masussa on vauvan kannalta hyvä asia, joten niitä toivon pienokaisillemme.

Saa nähdä tuleeko kohta lisää vauvoja tähän pinoon, kun monella jo oireita ilmestynyt. Kohta on jo helmikuu, joten saahan niitä alkukuun mammoille tulla pian. Nyt mulle alkaa ekaa kertaa tulla sellaisia fiiliksiä, etten ihan vielä haluaisi synnyttää, vaikka raskaudessa on ollut mutkia. Synnytyksen odottelu saa perhosia vatsaan.

Minx 34+6
 
Könkkänä Meillä on rv 36 rajana millon synnytystä ei aleta estellä. Aika jännä, että noin isoja vaihteluita : /

leo Olipas mukavaa, että sulla oli positiivinen äitipolikäynti :)

sahi sullakin ollut oikein positiivinen käynti, ihanaa! Nyt voin jo huokaista helpotuksesta :)

Nopponen Toivotaan, että pääsette pian kotiin koko perhe tuoksuttelemaan uutta tulokasta :heart:

sitteristä me pärjättiin esikon kans ilman koko vauva-aika. Sitte ku kiinteiden syöttöhommat alko, niin syötin joko sylissä tai sitten laitoin turvakaukaloon istumaan ja syötin sinä ja hyvin toimi :)

soonfab ihanan muhkea masu :D

Täällä kans ilmoittautuu yks yökukkuja! Voi luoja ku voi olla ärsyttävää, kun johonkin herään, niin sitten valvon sen 2-3h :headwall: Noh, jospa tässä joku yö taas sais koko yön nukuttua |O Nyt on muuten parina viimeyönä tullu muutamia aika napakoita supistuksia, ilmeisesti niihin oon yölläkin herännyt. On se vain jännä miten mulla tuo synnytys pyörii päässä joka ikinen päivä, sitä alkaa tässä jo ihan malttamattomana odottelemaan ;)

Alisa & Hippu 35+4
 
Nopponen mukava kuulla teidän kuulumisia! Toivottavasti saatte pikkuisenkin pian kotiin ja lähtee imetys hyvin käyntiin! :)

Onnea hyviä äitipolikuulumisia saaneille!

Sitteristä eihän se välttämätön ole, kaukalo ajaa saman asian silloin kun tarvitsee. Meillä on esikoisen jäljiltä hyväkuntoinen sitteri, päällyset juuri pesin siitä, niin otetaan kyl käyttöön. Esikoisen aikaan oli sitteri kovasti käytössä, tosin silloin ei ollutkaan kuin yksi käsipari hoitamassa vauvaa, tytön isä kun ei osallistunut mitenkään.

Sairaalaan ehtimisestä Täällä jännitetään, että ehditäänkö ajoissa jos synnytys menee samanlla kaavalla kuin esikoisen tai nopeammin (kuten neuvolassa uumoilevat). Esikoisen synnytykseen meni vain 1h 45min ja silloin asuttiin 10min automatkan päässä sairaalasta, nyt matkaan menee 30-45min liikenteestä riippuen. Saadaan kyllä olla ajoissa liikkeellä, veikkaan että mies kyllä on varmaan raahaamassa meikäläistä sairaalaan ennen kun minun mielestä edes tarvitsisi lähteä. :D

Soonfab ihana masu sulla! :)

Yöunista nyt on pari yötä nukuttu ihan suht hyvin, heräilly tietty olin vähintään 2krt vessaan. Pari yötä sitten nukuin tosi huonosti. Vaihtelee kyllä hyvin tuo miten nukun, välillä tosi sikeästi ja hyvin ja välillä taasen tosi huonosti.

Nimiäistarjoilua en ole edes vielä ajatellut. Paljon teen varmasti itse, mutta äitini ja tätini osallistuvat kyllä varmasti mielellään. Vaatetuksesta ei ole vielä hajuakaan, saa nähdä mitkä vaatteet menevät sitten päälle!

Synnytyksen jälkeinen maha :D Minäkin järkytyin esikoisen syntymän jälkeen että se maha ei heti palautunutkaa, kun ei kukaan ollut sitä minulle kertonut! Se oli kyllä aika pullataikina. :D Siihen tosiaan kannattaa varautua!

(.) Kävin äsken ostamassa imetysliivit! Nyt on kyllä hyvä mieli kun löytyi hyvät liivit näille meikäläisen isoille rinnoille. Onhan nuo kuin laskuvarjot (kokoa 85I)!! Mutta tärkeintä on kuitenkin, että ovat hyvän ja tukevan tuntuiset päällä. :) Maksoivat kyllä 60€, mutta ovat varmasti rahan arvoiset.
Pikkuinen möyryää taas kovasti, tulee hyvä mieli. :) Jospa jaksisi pian vaikka tehdä jotain projekteja pois alta kun olen kerta itsekseni kotona.

CandleLight ja poju 35+3
 
Helou!

Hirvee pyry ja tuuli ulkona,hrrrr.... Olipa melkonen reissu käydä esikoisen kanssa bussilla jumpassa, kun takas tullessa oli jo ihan univalmista kamaa: hirvee riiviö siis!

Toissapäivänä oli kontrolliultra ja hyvin neiti kasvaa: vattanympärys vähän yli keskiarvon ja pää vähän alle, reisiluu keskiarvossa--> meille syntyy siis pienipäinen pullukka!?:LOL: Ja nyt saatiin tosiaan tyttölupaus:heart: Tätä osattiinkin jo vähän aavistellakin.... Mulla on vielä yksi kontrolliultra vkolla 37 tuon kaksisuonisen napanuoran ja esikoisen pienen? syntymäkoon (2980g) vuoksi.

daniaMahanlitistysshortsit? Kuulostaa hyvälle, mullekin!:D Tosin ekasta raskaudesta palauduin kyllä tosi nopeasti, muutamassa vkossa olin samoissa mitoissa kuin ennen raskautta ja masukin hävis kyllä yllättävän nopeasti... Hyvä niin. Saas nähdä miten tällä kertaa. Painoa tullut nyt 10 kiloa,josta suurin osa kyllä ihan puhtaasti herkuttelemalla:ashamed: Viime raskaudessa painonnousu talttui puolivälin kohdalla, mutta nyt ei kyllä näytä mitään taantumisen merkkejä, päinvastoin....

Joku kysyi välilihan öljyämisestä. Aion öljytä, kuten tein ensimmäisenkin kohdalla. En tiedä, johtuiko siitä vai mistä, mutta mulle ei tullut ainuttakaan nirhaumaa alapäähän tuon ekan kohdalla, vaikka aktiivinen ponnistusvaihe kesti alle 10 minuuttia. Ja itse pelkäsin repeämistä jopa hysteerisesti. Niin hysteerisesti, että olin vähällä tilata sellaisen tolkuttoman kalliin venytyslaitteen, joita on olemassa:D

Täällä myös yksi yökukkuja. Herään MONTA kertaa yössä ja usein käy juurikin niin ettei unta tuu pitkään aikaan uudestaan. Päivällä oonkin sit järjettömän väsynyt. Nyt oon yrittänyt ulkoilla enemmän ja liikkua aktiivisemmin, jos se unikin maistuis sit paremmin. Ja voi luoja noita mun pandakarhun silmänalusia ja silmäpusseja. Noihin ei pakkelitkaan auta.... Hemmetti soikoon, näytän 5 vuotta vahemmalta kuin puoli vuotta sitten. Toki pieni ongelma,mutta aivoon ottaa silti. Nyt iho on ehkä hitusen parempi kun oon syöny tosi tunnollisesti raskausmonivitaa, lisäksi vielä d:tä ja omega3sia. Niin ja juonut tolkuttomasti vettä. Mut ei nekään näköjään ihmeitä tee...Hyviä vinkkejä äärimmäisten tummien silmänalusten ehkäisyyn/peittoon kuivalle ja tosi herkälle iholle?

Sitterinä meillä on babybjörnin balance ja oli kyllä esikoisen aikaan paljon käytössä ja aion ottaa käyttöön nytkin. Ilmankin varmaan pärjäis, mut itse koin hyväksi ja käteväksi...

Minx82 Mie jännään vähän tuota sairaalaan ehtimistä, jos synnytys käynnistyy vesien menolla. Viimeksi puhkaistiin kalvot ja puolen tunnin päästä olin jo ponnistamassa:O Eli jos vedet menee ja lähdetään viemään esikoista mummilaan, voipi tulla jopa kiire. Tätyy miettiä jo etukäteen miten tehdään. Et oisko nopeampaa, että mummi ja pappa tulis tänne tai jotain... Tai päiväsaikaan vois toki mennä suoraan sairaalalle ja isovanhemmat voisi hakea sieltä.

Suvun synnytykset Äidillä on ollu vaikeat, kivuliaat ja pitkät synnytykset. Kaikki kolme on taidettu käynnistää? Viimeisen eli minun kohdalla oli äidin hengenlähtökin lähellä kun sai sisäisen verenvuodon, johon vuorossa ollu hoitaja ei reagoinut riittävän opeasti vaan vähättäli äitini kiputuntemuksia:(Eli ensimmäisen perusteella en ole tullut äitiini. Sisko on saanut jo viisi ja etenkin viimeiset ovat tulleet vauhdilla eli ehkä me siskokset ollaan sit äitiä vähän hätäisempiä.;)

Kiva kuulla Nopposen kuulumisia! Toivottavasti poju pääsee ja oppii rinnalle pian.

Triida ja Milli-tyttönen 33
 
Viimeksi muokattu:
Nopponen: Kiva että pääsit kotona käymään! Voimia leikkauksesta ja haavasta toipumiseen! :) Varmasti helpottavaa kun vauva on nyt syntynyt, eikä enää tarvitse kotona maata ja miettiä epätietosena että millon tulee lähtö jne..

CandleLight: Varo vaan, tulee vielä autosynnytys sulle tai jotakin :D Noei, toivotaan että kaikki menee hyvin, syntyy sitten missä syntyy :)

Ristiäis/nimiäistarjoiluista oon ajatellu että tilaisin yhdeltä leipomolta voileipäkakun ja täytekakun. Vierasmäärästä ei olla vielä puhuttu, mut itellä ajatuksena olis miehen vanhemmat ja sisarukset, ja mun vanhemmat ja sisko+perheensä mut en usko et siskoni pääsee paikalle. Ja kummit tietysti, joista toinen on ilmeisesti miehen veli. Ite voisin laittaa päälle vaik punaisen kiiltävän mekon mikä mulla oli viime vuonna synttäreilläni :)

Kantorepusta/rintarepusta, multa löytyy se babyjörnin tummansininen rintareppu. Onks se siis jotenki ergonomisesti huono vai, ku olin sellasta lukevinani? Ostin sen käytettynä. Ajattelin ettei nii viitti rahaa laittaa ku oon nii lyhyt et jos menee selkä vaan paskaks sitä kantaessa. Ja sit ku tuli tosiaan vastaan edullisesti nii hommasin, vaikken tiedä kannattasko noita edes käytettynä ostella.. Ehkä alan harkita kantoliinaa.

Suvun raskaudet: ite oon syntyny sektiolla 39+0 ilmeisesti. Perätilan takia. Siihen mennes äiti ei kuulemma ollu nähny mitään limatulppaa. Äiti ite on syntyny kaks viikkoa yliaikasena sektiolla perätilan takia. Mut äidin pari sisarusta oli syntyny aikasemmin. Vaikuttaako yliaikasuuteen siis perintötekijät, kun nettiä yritin katsoa mut en sillee löytäny tietoa et varmasti vaikuttas? Vaan vähä vaan jotai sinne päin et ajatellaan et vaikuttas, saattaa olla jne.

Kiva kun varotitte, että maha on synnytyksen jälkeen lössö! En sitte säikähä.

Sairaalaan ehtiminen, no ei nyt hirveästi jännitä. Itsehän ajattelin kituuttaa kotona mahdollisimman kauan jos pystyn. Mut neuvolasta ajattelin kysyä et mikä on se tilanne millon on viimeistään jo lähdettävä, ettei kotiin synny. Itseni tuntien oon kyl varmaan siel sairaalassa jo sentin aukiolevana mankumassa kivunlievitystä tai jotain :DD

Sormet vaikuttaa turvonneilta. Yks yö en meinannu saaha ees sormusta pois. Nyt se jättää rinkulajäljen. Myös jalkapöydät saattaa olla vähä turvonneemmat. Tää on kai normaalia? Ettei tarvii olla huolissaan mistää myrkytyksestä? Päätäki särki yöllä ikävästi mut oli selkeästi lihaksista johtuvaa. Aamulla kävin vaa'alla ja paino oli 64+grammat päälle. Viime neuvolassa 18.1 62.7 ja neuvolan vaaka näyttää viel yleensä enemmän ku oma. Hmm..

Omppu ja vauva 35+1
 
Sitteri Mun mielestä sitteri oli kätevä silloin kun vauva rupes kiinteitä maistelemaan, muttei vielä osannut istua. Muuten me ei juurikaan pidetty esikoista sitterissä. Nyt tätä toista varmaan joutuu vähän enempi siihenkin laskemaan, kun esikoisen kanssa touhuaa jotain.

Nukkuminen Sen ajan kun nukun niin nukun hyvin. Mutta aina herään kun pitää asentoa vaihtaa. Alimmainen jalka ja käsi puutuu jatkuvasti. Liitoskivut valvottaa ja kääntyminen on yhtä tuskaa. Väsyttää siis |O

Nää kamalat kivut ja erittäin paljon huonontunut kunto vie iloa raskaudesta. Vauvasta toki olen iloinen, mutta en enää jaksaisi olla raskaana :( Mitään ei jaksa tehdä, iso maha ahdistaa ja huippaa helposti. Kivut rajoittaa myös tekemistä.. On niin huono äitiolo tällä hetkellä, kun fyysisesti ei jaksa oikein mitään.. Esikoisen pukeminenkin on sellainen urheilusuoritus, että huh huh! Ja siis ihan vaikka esikoinen olisi kiltisti paikoillaan..

Nallu ja pikkuveli 34+4
 
Kiitos sitterivastauksista! Taidan tehdä niin etten ainakaan alkuun sitteriä hanki, äkkiähän tuon ostaa vaikka Prismasta jos tuntuu et kädet loppuu kesken. Meilläkin lähinnä nuo koirat mietityttää et siks ois hyvä kun sais vähän lattianrajasta ylös.

Omppulimu Baby björnissä vauva tavallaan roikkuu pepun varassa jalat suorina eli ei tee hirveen hyvää selälle. En muista minkä ikäisen vauvan siihen sai laittaa mutta ei ainakaan vastasyntynyttä. Vastasyntynyt pitäis olla sellasessa sammakkoasennossa, esim. kantoliina on siihen hyvä. Baby björnissä taitaa olla sama homma kuin hyppykiikussa et ei saa hirveen pitkiä aikokja pitää. Ja minusta sillä oli jotenkin raskas kantaa, vauvan paino roikku olkapäiden varassa. Mut kannattaahan sitä kokeilla sit isomman vauvan kanssa, makuasioitakinhan nämä vähän ovat.

Särö ja Jalo 35+5
 
kaz
Sitteristä Meillä sitteri oli tosi kovassa käytössä, kun lattianrajassa kävi veto, niin en halunnut keittiössä pitää vauvaa lattialla. Sitteri oli siis pöydällä. Lisäksi tyttö nautti suunnattomasti sitterin keikutuksesta, kun oppi itse sitä keikuttamaan :) Otetaan käyttöön tälle tulokkaallekin, niin saa vauvan pois tytön ulottuvilta, jos sattuu olemaan kova moksimaan.

Kantorepusta Ostin manducan silloin kun tyttö oli pieni. Ei paljon ollut hintaeroa baby björniin, joten senkin takia. Siinä on tosiaan se vauvasovite ja sitä saa käyttää 3,5 kg alkaen. Myöhemmin käytin postinhakureissuilla ja muilla, niin ei tarvinnut vaunuihin laittaa ja tyttö tykkäsi kovasti. Aina kun näki että manducan otin vyötäisille, niin oli innoissaan tulossa syliin. Nyt syli on täynnä vauvaa, joten ei olla vähään aikaa reppua käytetty. Olisihan tuota voinut käyttää enemmänkin ja pienenä olisi pitänytkin, niin olisi tottunut siihen, mutta kun ei itse tullut hirveesti touhuttua muuta vaan vietin paljon aikaa vauvan kanssa, niin jäi vähälle käytölle. Kantoliinoihin en ole tutustunut.

minx ja nippa Kiitos tsempeistä tuon miehen naljailun vuoksi. Miehellä on nyt iso stressi siitä, kun sillä ei ole tilillään kymppitonnia pahan päivän varalle niin se on hirveen hermona kaikista meinoista yms. Muutettiin siis pari kk sitten uuteen kotiin ja joulun alla mies kävi autonkin vaihtamassa, joten sillä oma tili vähän vajui siinä. Meidän rahatilanteen puolesta moni kyllä vaihtaisi paikkaa meidän kanssa ja olisi onnellinen meidän tilanteessa, mutta minkäs teet. Kun toisella on periaate, että pitää hautoa hirveetä määrää rahaa tilillä oman mielenrauhan vuoksi. Ei meillä kuitenkaan tarvi sossun luukkua kolistella tms. Eikä kyllä ole tulot tosiaankaan samaa luokkaa mitä iltapäivälehdessä joku valitti, että ei pärjää 9100 euroa/kk tuloilla. Meidän tuloilla kuitenkin ollaan saatu pientä hoitolisääkin kelalta. Todettakoon kuitenkin, että ei ne suuret tulos vaan ne pienet menot.

kaz 34+2
 
Nopponen, hienoa että pääsit jo itse käymään kotona! Toivottavasti imetys lähtee sujumaan ja saatte pojankin pian kotiin.

Täällä käyty tänään taas neuvolassa pyörähtämässä, eipä siellä mitään ihmeempiä.
Paino 65kg (sama kuin kaksi viikkoa sitten)
RR 104/65
Pissa puhdas
Syke 150-170
Sf 28
Hemoglobiinia ei nyt mitattu, kun viimeksi oli hyvissä lukemissa. Vauva on nyt kääntynyt raivotarjontaan ja toivottavasti pysyykin. Pää on aika alhaalla jo. Tää pikkuinen hermostuu aina, kun mahaa vähänkin painelee, joten siksi noin hurjat sykelukemat. Matalahkoon verenpaineeseen sain ohjeeksi juoda kahvia ja syödä salmiakkia, jos tuntuu että heikottaa :)

Turvotusta on mullakin nyt ollut niin, että sormukset on jääneet kaappiin. Menis ne kyllä vielä sormeen, mutta puristavat, joten parempi etten laita enää. Viime raskaudessakaan en pystynyt loppuun asti pitämään. Käsittääkseni se, että turvotusta jonkin verran tulee, on ihan normaalia.

Raskauksien kestot on mulla olleet 39+2 ja 40+5 eli keskimäärin hyvin lähellä laskettua aikaa.

Sairaalaan ehtiminen ei sinänsä jännitä. Ainakin aiemmissa synnytyksissä eteneminen ensimmäisistä supistuksista oikeasti säännöllisiksi laskettaviin on kestänyt sen verran aikaa, että on ehtinyt hyvin valmistautua lähtöön. Meiltä matkaa sairaalaan on vaan 5km. Ainoa mikä mietityttää, on hoitajan saaminen ajoissa isommille lapsille, jos miehen vanhemmat ei olekaan paikkakunnalla, varsinkin jo lähtö sattuu tulemaan yöllä.

Synnytystapa-arviota ei ole mullakaan ollut missään raskaudessa. Neuvolalääkäri on vaan loppuraskaudesta arvioinut käsikopelolla, että vaikuttaa siltä, että vauva mahtuu hyvin tulemaan.

Nanna, suosittelen ceridal-öljyä suihkepullossa, sille voi olla käyttöä myös synnytyksen jälkeen jos tulee tikkejä, ja silloin suihkutettavuus on erityisen kätevää. Samaa öljyä voi käyttää myös vauvalle.

Huomenna olis sitten viimenen työpäivä ennen lomaa :)

Piikunen 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Nanna, ihan huippu tuo jalassysteemi ja ihana päällinen!

Tänään kävin jopa yliopistolla fiilistelemässä, hieman sellanen "pyöreä palikka neliskanttisessa kolossa""-fiilis tuli siellä muiden opiskelijoiden keskellä.. Kävin kirjastosta hakemassa kirjoja synnytykseen liittyen ja mies löysi ittelleen jotain oppaita isäksi tulemiseen, oli ihan innoissaan taas niistä:heart:

Kaz sepä se, hirveen helposti arkiset asiat ja varsinkin raha alkaa masentaa ja luo jännitteitä sitten suhteeseen. Me ollaan jotenkin henkisesti nyt päästy sen yläpuolelle, että ei oo paljon rahaa kun vauva on pieni. Kyllä varmasti sinunkin mies pääsee sinuiksi rahatilanteen kanssa un vauva tulee. Nää tuppaa vissiin olemaan miehille jotain henkimaailman juttuja nää raha-asiat.

Ah, mutta niin sitä päätty tän päiväinen yliopisto -ja kirjastovierailu lyhyeen. Hirveen paha olo tuli ja rupesi vihlomaan munasarjojen ja kohdun paikkeille ihan kauheesti. Tuntu samalta kun pahimmillaan kun mekkojen aikana viiltelee tuolta tai kun ovuloi ja se nippasee munasarjoista. Onko tuttua? Jottain helvatun kohdun venymiskipujahan nuo taas tietty on.. Kotiin kun päästiin, eikun oksentamaan. Nykyään tahtoo tulla aika usein ykä, varmaan vaan ahtaudesta mahassa johtuu.

Välilihan öljyäminen, Nanna mie tilasin netistä sellasta manteliööljyä ja sitä sekoitellaan vauvaöljyyn. Vauvaöljyä mie käytän paljon ite muutenkin ihan itteeni, kun se on niin mietoa!

Ja Soonfab4 magee masu!
 
Nanna Hieno tuo sänky! Minä haaveilen jostain kehdosta/korisängystä, jonka vois ottaa olohuoneeseen. Ois mukava kun vauva tuhisis siinä samalla kun leikittäs esikoisen kans. Jospa sattus kirpparilta löytymään. Tai sit teen tuosta äp-laatikosta.
Välilihan hierontaan voi käyttää esim. ceridal lipolotion-öljyä. Netistä löytyi muistaakseni ceridalin sivuilta ihan tarkat ohjeetkin siihen hommaan. Myöhemmin tuota öljyä voi käyttää vauvalla karstan pehmentämiseen.

Särö ja Jalo 35+5
 
Könkkänä miulla on vuotanu verta nenästä ihan koko raskauden ajan, vieläkin tulee välillä -lähinnä öisin kylläkin. Ja toi nälkä on totta, ahistaa kun pitää noiden sokereiden takia vahdata syömisiä niin tarkkaan, kyllä miulle tulee oikeesti jo kolmessa tunnissa ruokailusta uudestaan nälkä! Tää nälkä johtuu kyllä raskaudesta, siitä olen varma!

Paitsi korvien välissä oli kyllä se, että näin tänään kahvilassa laskiaispullan ja meinasin alkaa itkemään, kun en niin pitkään aikaan oo saanu syödä mitään hyvää! MIE HALUUN LASKIAISPULLAN!:kieh::headwall::':)laugh:
 
Viimeksi muokattu:
Könkkänä: Miulla on nenän limakalvot kuivanut nin paljon että veriklönttejä tuleee joka aamu kun niistää ja välillä vuotaa.

Nippa
Loppuraskauden pahoinvointi täälläkin, joka ilta ja yö oksettaa :/ Vähän samnatyylistä kun alkuraskaudessa.. Onks siulla ne sokerit nyt hallinnassa, haittaisko se yks laskiaispulla jos sen sallisitikin itelles :) Voi sinnuu :) Mie oon ollu omasta vapaasta tahdosta ilman herkkuja mutta voin vaan kuvitella miten rankkaa siulla on ollut noitten syömisten vahtimisten kanssa kun melkein kaikessa on sokeria.. (Miehän oon jättäny vaan karkit ja suklaat yms pois.) Onneks ei oo enää montaa viikkoa :hug:

Öljyistä Mie tilasin weledalta jotain synnytykseen valmistavaa öljyä, en sen kummemmin kerennyt edes siihen tutustua, se tulee varmaan huomenna :) Ja jotain rintaöljyä+ imetysteetä! Toivottavasti on hyviä! :)

(.) Tänään oikeen säikähdin peilin edessä miten isolta mie näytän!! Maha tuntuu kasvaneen hurjasti parissa viikossa ja muutkin on sen huomannu! Vähän jänskättää kuin paljon on taas paino noussu, ens viikolla neuvola...

Pahoinvoiva sone ja paavo 34+3
 
Iltaa foorumiin!

Könkkänä- mulla alkoi vuotaa verta nenästä kun mun hemoglobiini laski hurjasti. Raudan lisä syönnin jälkeen ei vuodelleut enää..

Nippatäti- voi, että minuakin harmittaisi sinun kengissä, kun mullakin, jolla ei ollut sokereissa häikkää, mutta oon yrittänyt välttää liikaa mussuttamista, on tehnyt välillä tosi tiukkaa ja oon repsahtanut aina silloin tällöin..

Nanna- tosi kiva idea ja kiitos kuvasta! Me yritetään saada jotain saman tyyppistä,aikaiseksi..

( . ) oli neuvola tänään ja ultrattin kun ei osannut kätilö tunnustelemalla sanoa miten päin vauva on. Ja vihdoin olikin kääntynyt oikein päin. Oli tosi pitkään poikittain eli aloin olla jo huolissaan, että kääntyykö se ikinä.. Ei ollut vielä kiinnittynyt, eli seuraavalla neuvola-ajalla ultrataan taas varmuuden vuoksi. SF mitta on nyt huimaavat 35-36 cm ja painoarvo oli 2,8kg. Täysien viikkojen arvioksi kätilö sanoi noin 4 kg.. Toivottavasti ei ainakaan yli menisi kauheasti kun pelottaa liian ison vauvan punkeeminen... Kaikki oli muuten hyvin, eli nyt vain osottavaisin mielin eteen päin.. Hurjaa vaan ajatella, että on vain 5 viikkoa jäljellä laskettuun aikaan..

Niin ja kaikki yö elijät, täällä olisi yksi lisää. Onneksi oon pois töistä nyt niin voi sitten ottaa päikkäreitä aina kuin huvittaa :)

Nopponen- kiva kuulla kuulumisia!

Hyvää illan jatkoa kaikille!!

Rena+ poju 35+0
 
Osaatteko sanoa, että jos olen vanhempieni luona kylässä, ja synnytys käynnistyisi esim yöllä, niin korvaisiko kela taksista/ambulanssista matkan sairaalaan? Vanhempien luota on vajaan tunnin ajomatka keskussairaalaan. Syy miksi mietin tätä niin se, että kyllähän vanhempien luona auto on ja äiti vois varmasti lähteä yölläkin viemään sairaalaan, mutta ei tunnu kovin turvalliselta lähteä kenenkään vasta heränneen kyytiin jos joku tilanne tulisi. Eli korvaako kela matkan, jos periaatteessa viejäkin löytyis? Ja en toki kyläilemään ole sinne menossa mitenkää raskauden loppuvaiheilla, mutta eihän elämästä vaan koskaan tiedä, jos vauva vaikka tuliski vähä etukäteen.
 
Sairaalassa ollaan edelleen
Eivät uskalla päästää kotio, masukki on vielä masussa. Jos vointi jatkuu pitkään näin huonona on käynnistys edessä.
Katsotaan nyt sitte että syntyykö sairaalajakson päätyttyä vai ollaanko kotona.

Synnytysten kesto
]Esikoinen syntyi Rv 23 ja kitän luojaani ettei tämä syntyny niin alikehittyneenä. Mutta kyllä hänestäkin kasvoi suht terve poika

Neuvola tai no täällä sairaalassa tehtiin. Vauvalla on asiat on hyvin :) painoa oli n. 2.5kg ja 43cm. Sf mitta 32cm. Hb 120 rautaa edelkeen. Painoa on tullut yht. 7kg ja nyt kiusaa TURVOTUS

Nyt tuntuu kuin aika menisi toodella hitaasti kun lähinnä saa makoilla ja vähän kävellä.

Palaillan!

Juli ja Ensku 35+4
 

Yhteistyössä