Maaliskuun mussukat *HELMIKUUSSA* jo 5 vauvaa syntynyt

LD limatulpan erottaa todella selvästi, jos sen sattuu bongaamaan. Se on tosi sitkeää limaa ja mulla oli ainakin sellaine vahva klöntti (n. sormen paksuinen). Vahvin ja tahmaisinkaan valkovuoto ei vedä tupalle vertoja.. Sitä tiputteli viikon ajan niin, että väheni loppua kohden ja saattoi olla tulpattomiakin päiviä välissä...
 
Okei no ei kai siitä limatulpasta sitte voi erehtyä :)

flower: Juu suositteli syväpuhdistavaa ja aion sitä ostaakin! :) Ja blondi mulla tosiaan olinkin kun tähän muutin, ja muuttui sitten tosiaan vihertäväksi ja sitte yritin värjätä punaruskeemmalla pariin otteeseen muttei oikeen tarttunu.. Ja tosiaan semmoset koppuraiset ja kuivat oli nuo hiukset :O
Juomaveden maussa ei ole mitään kummaa, täällä siis tulee lähdevettä ihan hanastakin (niin oon kuullu), saman makuista kun pullovesi :) Mut voisko olla että suihkuihin tulee jotenkin eri putket.. Tai sitten mä en vaan maista vedessä eroa!
 
Täältä tulee nyt sellanen valitus virsi, että koittakaa kestää..

Mulla siis ollu perjantai illasta asti supistuksia. La päivällä kävinki näytillä ja makoilin käyrillä reilun puol tuntia. Siihen ei piirtyny yhtään supistuksia. Lääkärillä kun kävin niin kohdun suu kiinni, mutta pehmeä ja kohdun kaulaa ei jäljellä juuri ollenkaan...

Kivut vähän tasaantu siinä la illan ja yön aikana.
Mutta sunnuntai iltana vasta kaameet kivut alkokin. Koko yön valvoin ku sattu niin kovin ja olo oli muutenki tosi outo! Eilen aamulla en sitte sängystä juuri ylös päässy, niin kovat kivut oli.
Soittelin aamupäivällä jo äippäpolille että mitä teen, mut siletä neuvottiin vaan ottamaan panadolia ja lepäämään.
No mitä enemmän iltaa kohti mentiin sen kipeemmäks tulin. Illalla sit 5 aikaan lähin sairaalaan.
Siellä taas käyrillä makoilin ja KIPEITÄ supistuksia tuli 7min välein. Lääkärin tarkastuksessa kaikki oli samallalailla kun lauantaina. Olin sitte muutaman tunnin seurannassa, ja sitte lähin kotiin. Kipulääkettä sain myös ja se vähän helpottikin.
Nyt tänään ollu parempi mutta supistelee kipeesti kuitenki monta kertaa tunnissa.

Siellä vaan sanottiin että "voi olla että se käynnistelee sitä synnytystä nyt tai sit voi olla että ne supistukset loppuu..."
Ja kaikkein lohduttavinta oli että kun kysyin että voiko tää tilanne jatkua tälläsenä nyt pitkäänkin ni vastaus oli että voi.....
Sano ne kyl myös että vauva voi syntyä hetken minä hyvänsä....

Mä oon jotenki niin paskana.. olin jo valmistautunu siihen et se saattaa tulla pianki, mut nyt näyttää taas huonolta.
Ja ennen kaikkea mietin et millä mä selviin, jos en saa nukuttua kunnolla enää ollenkaan ja kipuja on koko ajan. Enhän mä pysty mitään tekemään.....

Tuskastunut Nunnika+Prinsessa 36+1
 
Nunnika, mulla on ollu samanlaista marraskuun lopusta asti. Välillä supistaa kipeesti monta päivää välillä säännöllisestikin ja välillä taas parempi. Voi hyvin olla että sullakin supistelu vielä helpottaa. Mulle on sanottu aina suppareista sairaalassa käydessäni että pää on ollu kiinnittyny. No sen kyllä paineesta aina huomaskin. Kuitenkin kaveri on aina noussu takas ylemmäs ja nyt taas pää on "irti". Mulla siihen pahimpaan supisteluun autto konttausasento ja pää laskettuna alas. Ilmeisesti helpotti sitä painetta. Toivottavasti sun pikkunen päättäis joko syntyä nopsaan tai lakata kiukuttelemasta ;)! Koita ottaa rennosti vaikka tiedän miten vaikeeta se oikeesti on... Ja täällä tollaset virret on sallittuja :D

Pilleriina ja Bibi 33+4
 
Nunnika: Voi ei, kuulostaa tosi kurjalta :( Koita jaksaa! :hug:

flower: Se sanoi että jonkin aikaa käyttää sitä, ainakin kahdesti ennen kuin alkaa värjäämään. Ja että aluksi hiukset voi olla koppuraisen tuntoiset sen shampoon takia, mutta sitten kun "asettuvat" niin voi siirtyä normaalishampooseen ja käyttää sitä syväpuhdistavaa kerran pari kuussa. Kuulostaako sun mielestä järkeenkäyvältä? :)
 
flower again Voi jännää, sulla on ihan pian vauva sylissä :heart:.

LD nätti tukka sulla, et kyllä ennenkään musta näyttänyt vanhalta, päinvastoin, sulla on lapsekkaat kasvot minusta :hug:. Sellaiset suloiset piirteet, minä oon ihan toisesta ääripäästä, näytän kuulemma ilkeältä :whistle:.

Mies ja synnytys mun mies on hokenut rv 12 asti ettei malttaisi millään odottaa että vauva syntyy. Luulen että on synnytyksessä oma ihana, kultainen ja RAUHOITTAVA itsensä. Tunteitaan mieheni ei aluksi osannut suoraan näyttää mutta vuoden tuntemisen jälkeen alkoi olla meistä se joka ehkä jopa enemmän rakkauttaan sanoo, nyt kun ollaan jo pari vuotta oltu yhdessä niin puhuu kyllä kuinka rakastaa. Ja tykkää kyhjöttää kyljessä kiinni.

Flower minunkin mielestä mun mies on tosi komea, en tiiä ajatteleeko muut sillä tavalla. Mutta omissa silmissäni mies näyttää niin sexyltä tummine silmineen ja hymyineen (tasaiset valkoiset hampaat, ah :heart:).

Kaikilla tuntuu olevan synnytysoireita paitsi mulla :wave:. Välillä jopa unohdan koko raskauden hetkeksi kun puuhailen...
Eikä meillä ole vielä esim. vaunuja tai turvakaukaloa... Jotenkin oon ajatellut että kyllähän sitä ehtii. Vaatteita on, mutta nekin pesemättä ja laittamatta. Mulle taitaa tulla kiirus.

tiinelli ja tyttönen 32+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
ld no mä voisin noiden vinkkien lisäksi antaa yhden millä voit vielä alkuun tehostaa vaikutusta: jos pääset saunaan niin tee seuraava: kostuta hiukset ja hiero se shampoo hiuksiin. älä huuhdo pois, vaan kiedo kostutettu pyyhe hiusten päälle ja mene löylyihin, noin 10 min riittää. sen jälkeen voit huuhtoa. vaahdota vielä kertaalleen ja sen jälkeen hoitoaine kehiin...

jos saunaa ei ole, niin kostuta hiukset, vaahdota shampoo hiuksiin ja laita foliota (siis ihan tavallista alumiini-folioo mitä joka keittiöstä löytyy ) hiusten peitoksi. ota fööni ja miedolla lämmöllä annat puhaltaa niin että foliokin lämpenee, ehkä sen 10min.mutta ei sitten liian lähelle fööniä ettei tule liian tukalat paikat ;)
ja sitte vaan huuhtomaan. ja toiseen kertaan voi vaahdottaa vielä. ja sit se hoitoaine. :)
näin aloittaisin ja just sit sen pari kertaa viikossa kuten sulle neuvottiinkin :)

tiinelli mun mielestä just jos ite näkee oman miehen olevan syötävä, niin pitää kyllä suhdettakin yllä tietyllä tavalla ;) eikä sen tarvii kun kattoa mua niin mä sulan ,,, on meillä varsin hyvät saaliit eiks ni :D

on supistellut puolesta päivästä saakka noin tunnin välein... kipeitä eivät ole, mutta hiukan arveluttaa et tästäkö tää lähtee :D
 
X3
Oho, jotkut on jo melkein lähdössä synnyttämään :) Tsemppiä! En nyt osaa oikein muiden juttuja kommentoida, kun en ole ollut kovin kauaa mukana :(

Mulla oli neuvola tänään, ja samalla kaavalla meni ku aina ennenkin. Sf 31 eli tasan keskikäyrällä, vauva alhaalla muttei kiinnittynyt, kaikki muutenkin ok. Mulle jäi silti jotenkin pettynyt olo käynnistä... ihan tyhmää, mut olisin kai halunnut jo kuulla että synnytys alkaa lähestyä. Olisin jo ihan valmis... mut eihän se näillä viikoilla vielä kovin suotavaa olis. Kerroin kyllä tädille, että supistuksia ja kipuja on paljon ja tiheästi, mutta kun ne ei vaan tee mitään...

Sain soittoajan synnärille kätilölle, voin vähän "suunnitella" synnytystä etukäteen. Eihän siihen ite hirveesti voi vaikuttaa miten tulee menemään, mutta kiva päästä kuitenkin juttelemaan! Mua mietityttää ehkä eniten se, että saanhan varmasti matkustaa ambulanssissa istualtaan. Kokemuksesta tiedän, etten kestä supistuksia makuultaan. Onko kukaan mennyt ambulanssilla synnyttämään? Missä asennossa matkustit?
Meillä on vauvakamat kasassa. Siis ihan kirjaimellisesti... pahvilaatikkokasa makkarin nurkassa odottaa purkamista, sairaalakassiakaan en ole pakannut. En jotenkin pysty aloittamaan sitä hommaa, kun sen jälkeen kaikki on tosiaan valmista vauvan tuloon... pelkään, et jos vauvaa ei alakaan kuulua, niin odottaminen käy sietämättömäksi... :ashamed:

Huomasin tänään neuvolassa, että oli TOSI vaikeeta antaa pissanäyte siihen purkkiin, kun sinne ei vaan näe enää! Aiemmin sain jotenkin mahan sivu kurkittua, mut nyt se täyttää ihan koko näkökentän ;) Miten teiltä muilta on purkkiin sihtaaminen sujunut?!

X3 ja Lahja (joka on muuten ultran mukaan tyttö) 34+4
 
Ei mennyt putkeen tän päivän neuvola käynti!!!! :(
Verenpaine huiteli 154/108. Muuten kaikki oli ok, HB 121, pissa puhdas.... Lääkäri kuunteli sydänäänet mutta ei tehnyt sisätutkimusta vaikka aika siihen oli varattu! Saa mun puolesta sitten jäädä kokonaan tekemättä, toista kertaa en sitä varte mene, nyt piti olla siihen aika mutta eipä tehty niin ei sitte!
Neuvola lääkäri laitto sitte lähetteen heti keskussairaalaan tuon verenpaineen takia.. Siellä mittailtiin ja edelleen yli 100 noi alipaineet. Siellä sitten lääkäri halusi ultrata ja teki paino arvion, tulos oli: 2609 g ja olen siis 36+2 viikolla, voiko tuo olla mahdollista..? Arvioitua syntymäpainoa ei sanottu. Lopuksi sain sitten lääkkeet verenpaineeseen, huomenna neuvolaan mittaamaan tuota että ovatko yhtään auttaneet.
Niin ja verikokeetkin ottivat keskussairaalassa, kaikki arvot oli hyviä, HB siellä oli 137.
Nyt sitten tuon verenpaineen takia 2 kertaa viikossa neuvolassa hyppöötä tiedossa. :ashamed: :|

Anteeksi nyt kun tulee vaan omaa napaa mutta suorastaan v*****aa tällä hetkellä :|

sasuma ja taapero 36+2 :kiss:
 
En mä kyllä usko, että olen ihan heti synnyttämään lähdössä. Se ihme vuotokin sitten loppu iltaa kohden.
alapäänturvotus Jep, niin on jälleen päässyt käymään. Onneksi ainakin aikasemmin on myös palautunut normaaliksi.

Töissä on tosi raskasta, jalkoihin sattuu varsinkin. Onneksi ei enää montaa viikkoa ole ennen äitiyslomaa.
 
Me käytiin tänään tyttöjen kanssa kellarissa: haettiin äp:n pakkaus täynnä vauvanvaatteita, hoitoalusta ja turvakaukalo. Tais olla viitisen kpl 56cm vaatetta kun menis pojallekin.. Lootan tungin sängyn alle, jos tyttöjen vaatteet tartteekin pestä :) pesuun heitin kaukalon pehmusteet, vaatteita ja toppahaalarin. Jaiks, pikku hiljaa tulee hommat näköjään tehtyä. Jossain vaihees täytyy viel pari listaa kirjotella: oma sairaalakassi ja likkojen yökyläkassit. Mut tuli kyl selkä kipeeks kun siel kellaris kyykkis, auts.

Katotaan moniko meistä poksahtaa tässä kuussa :)

t. Peppi ja alien 35+5
 
Sasuma, voi toi painoarvio olla oikeessa. Sanotaan että viimesellä raskauskuulla voi vauvalle tulla painoo noin 200g/viikko. Eli sulla olis laskettuna-aikana noin 3400g vauva mahassa. Toi koko arvio on kyllä melko herkkä virheille, mulle sanottiin että on pitkäjalkanen vauva tulossa ja noi kaavat saa liikaa painoo vauvalle just reisiluiden pituudesta.

Alapääturvotusta on täälläkin:wave:. Pesulla aina tulee kauhisteltua kun huulet tuntuu ihan karvasilta mahamakkaroilta:O. Turpeuden takia niitä ei saa ees peilin avullakaan sheivattua.

Miehen ulkonäkö viehättää mun silmääni, mutta luulempa ettei houkuttas keskivertonaista... Oon aina sanonu että miehn pitää olla sen kokonen etten mä pelkää rikkovani sitä ja se saa suojella mua jo olemuksellaan.:D Mies on 185 pitkä ja erittäin harteikas ja lihaksikas, valitettavasti etupainoo on kertyny etenkin mun raskauden aikana... Mutta kiharat pronssin väriset hiukset ja samanväriset silmät... Näin 14 vuoden jälkeenkin mun ei tarvi kun vaan aatella:p...
Miehen tunteilu ei oo mitenkään yleistä, mutta hellii ja hellyyshöpöttelyä pitää mulle ja mahalle päivittäin. Joskus oon saanu sen tiuskimisella itkeen ja voin sanoo että olin aika pitkään kiltisti sen jälkeen:ashamed:. Nyt raskauden aikana oonkin ton tavan saanu karsittua oikeestaan kokonaan ja aion näin jatkaakin. Mä oon halutessani tosi paha suustani ja välillä unohtuu että toi miehenjärkäle on oikeesti mua herkempi vaikka miehisesti yrittääkin murahdella, mun nallekarhuni :heart:...

( . ) Tänään taas supistaa. Ehkä toi pyykkien kumartelu kaapista ja koneesta ei oo mahalle mieleen... Pakko kumminkin yrittää pitää pyykit minimissä, samoin tiskit ja siivoomiset, jos vaikka sais tässä kuussa tulevalle mummulle synttärilahjan :D

Pilleriina ja Bibi 33+4
 
Heips =)

Kirjottelin aamulla jo valmiiksi jotain juttuja ja laitoin osan ihan paperille et muistan kommentoida. Mut enpä vaan muka saanu päivän aikana kirjotettua... No jos nyt sitten :)

Lirolle ainakin... Se hermosärky on ihan suunnattoman inhottavaa, tiedän tunteen. Mut eipä ne tuolla lääkärissäkään oikein mitään sille pysty tekemään. Synnärilläkin mulle sanottiin, et venytellä sitä ja kokeilla jos lämpötyyny auttais.

Kirppiksistä: Vierailen aika tiuhaan tuolla naapurikaupungin kirppiksellä. Lähinnä sieltä etsiskelen tuolle esikoiselle ulkovaatteita ja nyttemmin nuken vaatteisiin kankaita =) Vauvallekin olen katellut, mutta en ainakaan ennen joulua löytänyt mitään.

Lastenvaateasiaa vielä kommentoin. Mä tykkään kyllä pukea neidin nätisti ja katon että vaatteet on suunnilleen sävy sävyyn, eikä ihan mitä tahansa ole päällä. Merkkivaatteita meillä on tosi vähän.

Kasvatuksesta: Tarkoitus olis kasvattaa lapset kunnioittamaan itseään, toisia ihmisiä, eläimiä ja elämää yleensäkin. Täällä maalla on erityisen tärkeää, että osaa ottaa toisetkin huomioon. En siedä minkäänlaista toisten kiusaamista ja arvostelua. Itse koen olevani melko suvaitsevainen, olenhan ollut ulkomaalaisilla töissäkin. Haluaisin että lapsetkin oppisivat siihen, että kaikki ihmiset on samanarvoisia, mutta kun tuo mies on vähän sellainen jurrikka noissa asioissa. Saas nähdä miten tässä sitten onnistutaan.

Rehellisyyttä ja tunteiden näyttämistä mä arvostan, ja haluaisinkin et lapset siihen oppisi. Itsekään en tosin osaa oikein tunteitani näyttää, mutta jospa se tästä.

Nunnika: Tsemppiä =) Mulla noita tuollaisia kipuja on ollu jo useamman viikon, eikä loppua vissiin vieläkään näy.

Tosin tänään yhdelle kaverille sanoin, et jos tää tulee samoihin aikoihin ku esikoinen, niin sit syntyis kolmen viikon sisään. Kaverilla kun on la ens viikolla :)

Vauvaryhmän yhteydenpito: Olis ihana kun tulis sittenkin kirjoteltua, mut arki sitten näyttää miten käy. Esikoisen raskausaikana kirjoteltiin pienen porukan (n.15 aktiivista) kans suljetulla palstalla ja jatketaan sitä edelleen. Kiva on ollu kuulla lasten kehityksestä vauva-ajan jälkeenkin. Eli kysynkin, et olisko porukalla innostusta sellaiseen? Siis ihan suljettuun palstaan, missä vois kirjotella omalla nimellä ja laitella esim. kuvia vapaammin?

LD: Tuota kuvaa kun katoin, niin oon ihan varma et oon nähny sut jossakin...

Tuo meidän esikoinen sai aiheutettua hyvät naurut eilen illalla, kun menin peittelemään. Otin unipupun pois kasvoilta ja laitoin peiton, niin neiti tokas "kiikos" ja käänsi kylkeä. Ei meinannu äipällä pokka pitää. Kohtelias pitää olla joka tilanteessa :D

Tänään taas tuo avulias neiti päätti hakea äitille lisää kiisseliä kattilasta, siis hellalta. Yletti ilman tuolia ottamaan ja ihme kyllä ei menny edes pöydälle :)

Nyt en sit muista mitä muuta piti kirjotella... Taidanpa siis jättää tän romaanin kirjottamisen tähän ja jatkaa vaikka aamulla ihan omassa rauhassa...

-JennyA & pikkuhäärä 34+3-
 
Voi tota meidän poikaa, 2-vuotisuhma taas iskenyt kunnolla päälle oltuaan pienellä tauolla. Saa raivareita ja alkaa heitellä tavaroita tai lyödä eli pakko pitää kiinni ja sehän ei oo ihan herkkua tän mahan kanssa. Nyt on tullu sellaisia pari päivässä. Kun edelliset oli valloillaan, se oli enemmän sellaista heittäytymistä ja huutoa että sai antaa ollakin rauhassa mut kun heittelee tavaraa miten sattuu niin pakko on pitää otteessa. Hiki tulee :( Mut tää kuuluu kehitykseen eikä auta kun jaksaa kunnes taas helpottaa.

Miehen ulkonäkö viehättää. Ihana huomata että vielä 13 vuoden jälkeenkin välillä vaan jään katsomaan et onpa herkku :heart: Mutta ei nyt ehkä enää silleen mee jalat alta kuin silloin ekoina vuosina, oliskin aika kuluttavaa olla sellaisen hulluuden vallassa monta vuotta:) Miellyttää kyllä silmääni, ja usein sen mielelläni myös sanon ääneen. Mies ei oo niin kova hempeilemään sanallisesti, mutta tunnen silti olevani rakastettu, teoillahan se todellisuudessa mitataankin. On ollut nyt ihanan huomaavainen mua kohtaan kun oon ollut aika tuskainen tän supistelun ym kanssa välillä. Oikein hyvä onni on käynyt tuon miehen suhteen. Vaikka näihin vuosiin mahtuu kyllä niitäkin hetkiä että oon ajatellut ihan päinvastoin :whistle:

Nunnika ymmärrän kyllä ihan täysin että ottaa kupoliin. Voimia.

X3 joo sama sihtaamisongelma ja oon miettinyt et syy olis turvotus mikä tulee just kun lapsi painaa tuolla alhaalla.

tombatar mulla oli kans yhteen aikaan sormuksen alla punaista ihottumaa ja pelkäsin jo että olenko allerginen naimisissaololle :D mut onneks ei tarvinnut luopua sormuksista. Ja mäkin katsoin eilisen ja tän vauvaohjelmajakson kun pukkas kolmosia. Aika hurja maha oli sillä odottajalla tänään, ei kai tässä itsellä siihen verrattuna hätää :p

Mukavaa mammalomaa kaikille jotka ovat jo lomalle päässeet. Mulla ei paljon työnkuva muutu kotiäitinä kun äippäloma alkaa :). Mut onneks tuo kotihoidontuki muuttuu äitysrahaksi, se on hyvin tervetullutta!

Jano täälläkin. Viime yönä en juuri muutenkaan nukkunut, ensin ei tullut uni ja sitten kun tuli, heräilin vähän väliä ja ennen kuutta luovutin sen pyörimisen kanssa. Ja vettä piti vähän väliä saada. Oon miettinyt että eikös raskaus vähän ahtauta noita hengitysteitä, et hengitänkö sit enemmän suun kautta nukkuessa. Ekassa raskaudessa olin äitiysjoogassa ja siellä pakotettiin kokeilemaan sarvikuonokannua. Se varmaan olisi hyvä aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa mut se oli jotenkin kamalan ahdistavaa, inhotti huuhdella sillä nassu ja jäi melkein traumat ku topakka joogaohjaaja pakotti jokaisen käyttämään... Mut sellaiset jotka uskaltaa, voisi siitä hyötyäkin.

Leppismom 34+4
 
Mä jatkankin jo nyt... Mies tuli aikasemmin kotiin mitä odotin, joten ei tartte neidin perässä täällä juosta :)

Nyt tulee purnausta, hyppikää yli jos ette halua lukea. Siis on ihan pakko avautua yhdestä kaverista... Tää kaveri odottaa nyt toista lastaan ja musta tuntuu, et se on ihan ylihysteerinen. Kaikesta ajattelee aina kaikkein pahinta ja tutkii ihan liikaa kaikenmaailman nettisivustoja. Jotenkin alkaa tulla välillä korvista ulos tuo, kun jatkuvasti on jotain valitettavaa ja mä sitten yritän rauhotella sitä. Oon miettiny, että eikö tää ihminen pääsis itekin paljon helpommalla kun vähän rentoutuis eikä panikois joka asiasta. Välillä oikein säälittää se niiden esikoinen, kun äiti on tuollainen. Lisäks tää kaveri on varsinainen "kermaperse", merkkivaatteet yms. on tosi tärkeitä ja sit se ihmettelee ääneen, miks ei rahat ikinä riitä mihinkään. Miehensä tekee kahta työtä ja akka vaan ostelee itselleen ja lapsille kaikkea. Kuulin myös, että on työkkärissä kirjoilla, mut todellisuudessa ei voi mennä töihin, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa. Eli siis vetää työkkäristä rahaa enemmän ku sais kotihoidontuella, mut ei sit kuitenkaan ole valmis menemään töihin... Enpä olis kyllä uskonu et on tuollanen huijari...

Joo se siitä, eiköhän tää nyt riittäny, helpotti kun sai purkautua johonkin :D

( . ) Omaa jättinapaa :) Tänä iltana on alkanu tulla sellasia outoja tuntemuksia. Maha on tosi kipeä ja kova koko ajan ja alapäähän painaa tosi epämukavasti. Nyt on ihan sellanen olo, ettei viitti tästä sohvalta kyllä liikkua mihinkään, enkä kyllä tiedä pääsenkökään tästä ylös.

Nyt on pakko lähteä vessaan kuitenkin, siis ähräydyttävä tästä ylös :(

-JennyA-
 
Heipat kaikille..

LD näpsäkän näköiset hiukset. Oli varmasti mukavaa päästä kampaajalle nautiskelemaan :flower:

ON: Tänään neuvolalääkäri ja paikat kiinne (hiukan pahemenneet) sekä kaulaa 3cm mutta vauva tosiaan ihan alhaalla lähtökuopissa. Eli siis kiinnittynyt ja laskeutunut lääkärin mukaan. Sanoi että keskiarvioiden mukaan arvelisi synnytyksen olevan 2-3vkn aikana ajankohtainen. Toisaalta mä kyllä painoin tän villasella koska esikoisesta sanottiin myös että tulossa on hetkenä minä hyvänsä ja yliaikaiskontrollin jälkeen jolloin kätilö teki oikeen perusteellisen sisätutkimuksen alkoi supistelut 41+5 että se siitä :D Kuulemma on harvinaista että uudelleen synnyttäjillä vauva laskeutuu ja olisi kuulemma ollut todennäköisempää että paikat olisi alkanut jo kypsymään mutta toivossa on silti hyvä elää eli minähän toivoisin että syntyisi vasta rv41. Saataisiin tälläin muutto pois alta.. Huuh no aika näyttää luulempa vaan että olen täällä yhtenä kappaleena kirjottelemassa viellä rv42 :LOL:

Nyt lepäämään kun silmäluomet tuntuu taas painavan tonnin..
Dindei + pikku 36+2
 
Just tulin sieltä synnytysvalmennuksesta ja alkoi hirvittään koko synnytys! En haluakaan! :( Jotenkin jäi sellanen pelottelun maku suuhun. Ootteko te kuulleet että sikiö voi liikkua liikaa?? Että sekin voi kertoa siitä että sillä on joku hätä jos se alkaakin liikkua aktiivisemmin. Ja mä ku oon tämmönen neuroottinen.. huh huh. Synnytyssalikin oli aika pelottava. Ja sitten mut yllätti se ettei osastolla potilashuoneeseen saa tulla muut kuin puoliso. Vauvan isovanhempia voi tavata sitten siinä aulassa. Entäs jossei oo puolisoa.. Pitää ottaa selvää ku ei siinä viittiny ruveta asiasta huutelemaan.

Supistelee koko ajan, kivuttomasti tosin. Mut ikävän tuntoista. Ihan ylhäältä alas asti : /

JennyAdelina: voihan se olla mahdollista että oot nähnykin, jos täällä päin oot liikkunu :) Mulla oli kerran muuten yks kaveri joka ettimällä etti itelleen kaikkia sairauksia lukien netistä oireita ja sillonhan se just tuntuu että itellä on kaikki. Oli tosi rasittavaa aina vakuutella että tuskin sulla keuhkosyöpää on, tai aivokasvainta tms.

Flower: Kiitti vinkeistä, pitää kokeilla! :)

Huomenna onkin sitten neuvola. Kysyn kyllä tuosta sikiön "liikaliikkumisesta" että mitä se muka sitte tarkottaa..

LD + Pikkunen 33+1
 
ylläripylläri! saadaan jo tällä viikolla hakee koiravauva kotiin!!! hui ku jänskättää :ashamed: ja perjantaina haetaan ukkelin kans loppuja tavaroita vauvalle.

Jenny kuulostaa vähä siltä,niinku sulla alkais vaavi kiinnittymään...
ja jos sun kaveri ei ota kuuleviin korviinsa neuvoja,et valitettavasti voi oikein sille mitään :|

se suljettu palsta kuulostaa hyvälle. kai sitä aina jossain valissä ehtii koneellaki käymään.
jos joku vaan jaksas pistää pystyyn sit ku kaikki on saanu kääröt syliin
 
kasvatus Meillä on lapset kasvatettu kunnioittamaan vanhempia ja siihen että mikään asia ei ole itsestäänselvyys ja että pitää tehdä töitä jos jotain haluaa. Samaten myös toisten ja erilaisten ihmisten arvostus,kokoon ja ulkonäköön katsomatta on ihan must-juttu. Esikoinen on todella sosiaalinen ja ystävystyy helposti,ei koskaan juuri ihmettele muiden ´erilaista´ulkonäköä ja jos jokin mietityttää niin on kyllä kysynyt. Esim.kun ensimmäisen kerran näki tummaihoisen niin kysyi että miksi tuon miehen naama on noin ruskea?:whistle: Mutta ei siinä mitään,sitten vain aina selostetaan miksi tuo on tuollainen ja tuo tuollainen. En voi sietää rasisteja tai muuten vain ihmisiä jotka arvostelevat toisia ulkonäön perusteella:kieh: Mieheni tuppaa olemaan hieman rasistinen aina välillä ja onkin tässä vuosien varrella oppinut pitämään suunsa ihan kiinni kun minä olen lähettyvillä.
Samaten myös aikuisten nenille hyppiminen on todella raivostuttavaa,niin uhmaikäiseltä lapselta kuin teiniltäkin.
Itse olen myös ollut aivan kauhea teininä:ashamed: varastanut äidiltä rahaa ja haistatellut mennen tullen:ashamed: Mä en tajua miten äiti on kestänyt kun toinen veljeni kärsi vielä adhd:stä. Meitä on siis kolme sisarusta,nuorin veljeni on ollut meistä helpoin. Vähän arveluttaa miten itse selviän kun omat lapseni joskus kasvavat teineiksi.

miehen ulkonäkö ja hellyydenosoitukset Mä himoitsen miestäni kyllä:p Ja mies mua,ainakin silloin kun en ole raskaana :D JA ymmärrän sen täysin koska olen kaksi täysin ääripäätä ollessani raskaana ja kun en ole raskaana. Raskaana ollessa olen varsinainen Muumimamma joten ymmärrän jos ei erotiikan kuningatar tule miehelläkään ekana mieleen :D
Mies kuuluu myös tähän jörö jukka-kastiin,että ei yltiöpaljon lepertele mistä kyllä tykkäänkin toisaalta koska mun mielestä sellanen överi lepertely on ällöä ja menettää merkityksensä. Viikoittain mies sanoo rakastavansa ja halimme joka päivä:heart: Olen kyllä halikipeempi kun mies,myönnetään mutta ne kerrat kun mies sanoo sen rakkauden äänen niin se on joka kerta yhtä ihanaa:heart: Olen nähnyt miehen itkevän kaksi kertaa,ekan kerran kun kertoi äitinsä sairaudesta ja toisen kerran kun olimme riidelleet kovasti ja sanoin haluavani eron. Kuopuksen syntyessä mies nieli kaikki kyyneleensä :D Saapi nähdä miten käy tällä kertaa :)

toosaturvotus En ole huomannut varsinaista turvotusta mutta kipeä se on:kieh: Sellaista inhottavaa jomotusta jo nyt ilmennyt ja tuntuu ihan turpeiselta. Lovely :D

On Huomenna aamulla neuvolalääkäri ja vähän jänskättää mitä kohdunsuulla näkyy. Voin kyllä sanoa että petyn jos mitään ei ole tapahtunut :( Kivut on kuitenkin olleet kovat ja jatkuvia joten kyllä ottaa pannuun jos mitään ei tapahdu. Tosin kahden viikon päästä on se ultra ja mahdollisesti jo eka punktio joten ei tässä ylivoimaisen pitkä aika ole enää mutta silti. Mulla vieläkin kuplii se ihan pieni toive siitä alatiesynnytyksetä,mutta senhän pitää sitten käynnistyä spontaanisti.
Tänään kävin suuhygienistilla ja selvisin yllättävän hyvin,panikoin etukäteen aika paljon kun mulla on niin voimakas tuo hammaslääkäripelko. Mutta hyvin meni ja toinen erä otetaan viikon päästä. Reiät korjataan sitten synnytyksen jälkeen.

Ihana oli lukea noita vanhoja pinoja :D Voi dindei ja liro ainakin miten ykätäytteinen alku teilläkin oli:hug: Muutenkin mukavia turinoita :)

Nyt leffaa katsomaan,öitä :)

-Naurukohtaus ja Poikani 34+1-

ps. tää oli muuten se raskauspäivä kun esikoisesta meni vedet :) ja syntyi sitten 34+2 :) Mutta tuskin tässä tänään enää lähetään mihinkään :D
 
LD puolisosta Täällä ainakin niin, jos lapsen isä/puoliso ei ole tai ei ole väleissä niin voi nimetä tukihenkilön, joka voi tulla esim synnytykseen mukaan ja saada samat oikeudet kuin lapsen isä/puoliso. Kannattaa kysyä asiasta neuvolasta ja myös synnäriltä/osastolta.
 
Heipä hei,

ajattelinpa piiitkästä aikaa raapustella jotain itsekin. Ahkerasti olen kyllä käynyt juttujanne lukemassa, mutta kirjoittaminen todellakin jäänyt vähiin. Jotenkin ei pysty päivisin keskittymään ja iltaisin on sitten jo niin väsynyt ettei ajatus luista, mutta jos nyt jotain yrittäisin saada kirjoitettua..

Äitiysloma alkoi viime viikolla, tosin ei se elämää paljon hetkauttanut kun hoitovapaalla tässä muutenkin oltiin..Selvästi kuitenkin vaikutti sen verran, että kotia on pitänyt alkaa siivota ja järjestelemään paikkoja niinkuin edellisilläkin kerroilla..Pari päivää mennyt niin ettei ole malttanut vaan lokoilla vaan on kokoajan pitänyt keksiä jotakin tekemistä..kaikkea pientä..

Vauvan tarvikkeet Tuplarattaat ja pinnasänky ovat isommat asiat jotka jouduttiin hankkimaan, muut löytyykin jo valmiina. Tuplarattaita kattelin ensin käytettyinä, mutta melkein samalla hinnalla ostettiin kuitenkin ihan uudet. Käyttöä niille varmasti löytyy sillä meidän tämänhetkinen kuopus, tyttö 1 v 5 kk ei vieläkään suostu irrottamaan otettaan tuesta että kävelisi omin neuvoin..joten senkin kanssa eletään jänniä aikoja että lähteekö käveleen ennen vauvan syntymää vai ei..Pinnasängyn sain edullisesti käytettynä..

Vauvan vaatetus Meiltä löytyy hyvin paljon kaikenlaista epäkäytännöllistä vaatetta..syy siihen on että tyttömme kummitädillä on viisi tyttöä ja kummitäti on aikamoinen vaatefriikki, me ollaan sitten saatu heiltä kaikki vaatteet..löytyy farkkuja, suoria housuja, hameita, mekkoja sun muuta mitä en todellakaan itse ostaisi vauvalle, mutta kun ilmaiseksi olemme ne saaneet pitää olla kiitollinen..kotona meillä viihdytään paidassa ja sukkahousuissa tms. mutta kyläilemään ja muihin paikkoihin lähdetään sitten paremmissa vetimissä..

Oma raskaus Nyt on siis kasassa viikkoja 35+6, eilen oli neuvolalääkäri. Vauvan asento on vähän kummallinen, pää alaspäin, mutta ei lähelläkään kohdunsuuta..on puoliksi poikittain, vasemmalla puolella tuntuu selvästi kantapää ja reisi kun potkii kylkiluihin, ja oikealla alhaalla lantioluissa tuntuu kun koputtelee sinne ilmeisesti käsillään..toivotaan että asettuisi oikeaan paikkaan pian, sillä olo on aika epämukava noiden potkujen ja koputteluiden takia...asennon takia ei saatu todellista sf-mittaakaan..Meillä ei sanota minkäänlaista kokoarvioita, jos ei erikseen sitten lähetetä äitiyspolille ylimääräiseen ultraan ja kokoarviointiin..viimeksi tyttöä odottaessa kävin viikolla 40+0 kokoarvioinnissa ja arvioitiin 3,5 kiloiseksi mutta lähes 4 kiloinen sieltä sitten putkahti..

Muuten raskaus mennyt ihan hyvin, ei mitään suurempia vaivoja..Mitä nyt jos istuu liian pitkään alkaa oikeaan pakaraan särkemään ja jos seisoo liian kauan selkä väsyy..joten aika paljon on tullut löhöiltyä sohvalla ja painonnoususta sen näkee, tullut 16 kiloa lisää...

no tässä tuli nyt jotain kirjoiteltua, täytyy varmaan vähän aktivoitumaan tähän hommaan, ootte todella ahkeria kirjoittamaan..

muikkunuu79 ja asukki 35+6
 
Huh, hirviä määrä tekstiä :D

Edelleen on toosa ihan normimitoissa. Ei oo turvotusta siellä eikä onneksi missään muuallakaan.

Kasvatuksesta Kuria pidetään meillä 3-vuotiaallekin jo. Selkeät rajat on. Miehellä kurinpito on vaikeempaa, kun ei viittis kuunnella sitä kitinää ja huutoa. Olin ennen vauvan syntymää varma, et tukkapöllyä tulee saamaan, mut kuiteskaa ei olla otettu fyysistä kuritusta käyttöön. Ite oon saanut kaikkea mahollista nipistämisen ja nahkaremmin välillä ja oon pitänyt sitä hyväksyttävänä. Nyt ite äitinä oon jättänyt sen käyttämättä vaikka olin päättänyt vitsan olevan osa kasvatusta. Kummasti vaan se oma äitiys muuttaa arvoja :rolleyes:

Miehen ulkonäkö ja hellyys Ulkonäkö on ihan ok. Ei mikään unelmieni täyttymys, muttei rumakaan. Semmonen Jouni Hynysen tyyppinen heviukko ois se mun heikkous :p Se, et oon justiis ton ukon kanssa on enemmän siitä luonteesta ja luotettavuudesta kiinni. Annan enemmän arvoa luotettavuudelle sekä vakaalle ja turvalliselle elämälle kuin himolle. Miehelleni olen tärkein, mut huomioidaan täysin. Täysin päinvastainen tilanne kuin lapsuudenkodissa! Tämmöstä elämää mä tarvin ja haluan tarjota omille lapsillenikin. Pysyvää ja vakaata!

Kirppikset Melko aktiivisesti käyn juu. Itellä on pari kertaa ollut kans pöytä ja hyvin oon päässyt eroon kamoista.

Onkin sitten mennyt koko päivä kotona vaan, kun on toi pikkujätkä ollut kuumeessa. Se onkin sitten eka kerta tänä talvena, luulin jo et selvitään ilman mitään tauteja.

Gorthaur ja Hemmo 32+3
 

Yhteistyössä