Maaliskuun mussukat *HELMIKUUSSA* jo 5 vauvaa syntynyt

FA Sullahan on jännät paikat siellä! :) Muistelenko oikein, että sulla saattoi olla laskettu aika pari viikkoa aiemmin kuin nyt laskettu aika on? Tsemppiä! :hug:

Hirmu nopeeta selasin vaan pinon läpi. Täytyy huomenna syventyä asioihin enemmän.
Kauheesti taas tekstiä tullu! :D

Eilen oli täälläkin eka äitiyslomapäivä. Tuntuu hullulle ku ei ole työvuorolistaa! :D

Tänään kävin neuvolassa, jossa kaikki oli hyvin. Painokin oli tippunut 100g.

Nyt iltapalalle, suihkuun ja nukkumaan. Huomenna yritän kommentoida enemmän! :)

Tiitulipiituli 35+1:heart:
 
Täällä sitä taas vaan kukutaan. Yritetty on nukkua, mut ei tullu mitään. Vauva alkaa heti rokkaamaan ku yritän pistää maate. Supistuksia ei oo tänään tullu läheskää niin paljoa ku kahtena aijempana iltana, niitä kipeitä. Alkaa tulla sellanen olo että ehkä tässä ei tarvikkaa viel muutamaan viikkoon panikoida.. Toivotaan ainakin näin. Eniten mua harmittaa se että synnytyksen jälkeen en saa vauvaa vierelläni osastolle jos se johki keskolaan joutuu. Viimeksikin jouduin osastolle yksin kun oli se sektio. Olisin ees kerran halunnut siinä sairaalansängyssä maata vauvan kanssa.. Ei onneks oo montaa viikkoa että menee toi keskosaika ohi :)

SuzZ + masukki 34+5
 
Mä olen vissiin outo. Mulle iltaisin vauvanpotkut ovat unilääkettä. Nukahdan onnellisena, kun tiedän että vauvalla on kaikki hyvin ku liikkuu. Muutaman kerran vauvan hikka o valvottanut aamuyöstä. Ja aamuyöstä mä nukun muutenkin tosi huonosti.

miehestä Mullakin on komea mies ja omistaa namun takamuksen. Maha o vähän kasvanut nyt talven aikana. Mutta eiköhän se siitä kutistu, kun alamme taas kävelemään pitkiä lenkkejä, kun vauva on syntynyt. Me tosin ollaan vähän eriparia. Mä olen kaikkea muuta ku kaunis ja hoikka. Mutta silti rakastamme toisiamme.
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä "


Silvia ja viliANNA 34+1
 
Viimeksi muokattu:
tombatar en ole nyt käynyt vaunulassa, tuplat ostin silloin sieltä kun oli kaksi vauvaa pienellä ikäerolla. Mun miehen serkulla on kuulemma vuoden vanhat vaunut, niitä pitäis mennä katsomaan, siksi viivästynyt tämä vaunujen hankinta.

LD Minä oon ite ollut kaverin synnytyksessä mukana, mulla oli isän oikeudet siellä =).
Kyllä sinäkin uskallat synnyttää, jos minä oon siitä jo kahdesti selvinnyt niin selviät sinäkin :hug:.

Alapään turvotuksesta kauhealta näyttää ja tuntuu täälläkin...
Oon paljon jalkojen päällä päivän aikana ja sen kyllä tuntee tykytyksenä alapäässä illalla.

Eilen mua jopa supisti illalla, ja vihloi kohdunsuulle. Mulla kyllä oli toisen lapsen odotusaikana jatkuvia kipeitä supistuksia 3 viimeistä kuukautta ja silti syntyi vasta rv 40+1.

POKS POKS 33 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
aamukahveelta huomenta :wave: takana rauhallinen yö, nukuin tosi hyvin, lukuunottamatta yhtä närästys-kohtausta ;)
nyt kun aamusella oon töpsytellyt vessaan ja aamupalan laittoon ym, painon tunne alhaalla on melkoinen.....ja tuntuu kyllä et se mukula tippuu pian :D rauhallisesti siis otetaan joten tämäkin päivä menee varmaan palstaillessa :)

tiitulipiituli niin siis laskettu oli 9.3 mutta pitkään sanottiin että ois kahta viikkoa isompi.. tosin viimeksi kun oli viikkoja 32 ja kontrolli-ultra, niin lääkärin mukaan on ajantasainen... kyllä vaan jokainen sanoo oman mielipiteensä, enkä enää tiedä kehen uskoa :D mutta jos tämän viikon saan pidettyä sisällä tuon vekaran, niin kun 36 viikkoa tulee täyteen ens keskiviikkona, niin sitten saa syntyä jos on syntyäkseen... tosin mä kyllä haluaisin ne häät olla vielä yhtenä kappaleena... huoh :headwall: tämmönen tietämättömyys ei kyl ole kivaa, mutta mä en voi nyt muuta kun levätä ja ajatella kaikin tavoin positiivisesti.

LD harmi että sulle tuli pelko synnytystä kohtaan... keskity vaan siihen et se on jokaisella erilainen... jokainen tuntee kivutkin eri lailla... jännittää se muakin, et miten tällä kertaa sujuu mutta ei kannata kauheasti alkaa pohtimaan... se menee luonnon tarkoittamalla painolla eteenpäin... luota henkilökuntaan ja kerro heti miltä tuntuu... pelkoa ei silti tartte hävetä... oothan kohta elämäsi hurjimmassa vuoristoradassa, ja maaliin päästyä saat syliisi oman, ikioman tuhisevan vauvelin :heart:

kävelytuki meillä ei kyllä kummallakaan ole moista ollut käytössä... ja oppihan nuo kävelemään ilmankin... mietin vaan et kun kakkonen lähti niin aikaisin kävelemään, niin oiskohan ollut kätevä hommata se, niin ois motoriikka tullut paremmaksi nopsammin...no ikinä ei tiedä...

katkonaiset yöunet eli ne kertoo vaan kropan valmistautumisesta tulevaan,neuvolassa eilen siitä juteltiin, sanoi että ei kannattaisikaan alkaa kiukuttelemaan jos ei yöllä uni tule... että on vain hyvä jos sen voi kääntää positiiviseksi... niin kun mä sanoin että koko ajan odotan milloin alan kiukutella tms... mutta terkkari kehui ja sanoi kuinka vauvankin kannalta on erittäin hyvä että ei ala yölläkään, saati päivällä pinna kiristymään jos ei saa nukutuksi. voihan nukkua vaikka päivällä, jos mahdollista.
ja jos yöllä herää, niin nauttii vaan siitä ettei kuitenkaan tarvii alkaa touhuamaan mitään, vaan saa vain OLLA.... :) eli kun mieli on rento niin vauvakin voi hyvin :)

tsemppiä kaikille kipuiluihin ja olotiloihin, ei tätä kauaa enää kestä :) kaikki positiivisuus vaan peliin,mitä vaan kukin voi :) pian on vauvat maailmassa... pitkä matka on tultu..... oih :heart:

flower again ja rakkauspakkaus viikkoja tänään 35 :wave:
 
Huomenta!

Kävelytukea ei meilläkään ole tai mitään hyppykiikkuja. Ergonmisestihan noi ei ole välttämättä hyväksi, mutta olen kuullut et tietty helpottaa jos kotona on parikin pientä. Ostoaikeissa ei kuitenkaan olla... Ainakaan vielä.
Meillä poika nousi ylös tukea vasten jo 6kk ikäisenä ja 9 kk jo käveltiin. Silloin alussa (6kk) koin tosi hyväksi kirppikseltä 2 eurolla ostettun konttauskypärän. Jos tää kakkonen alkaa samalla tavalla touhuamaan niin voipi olla et itken jonkin härvelin perään johon sen saa kiinni. Esikon kanssa ei semmosta fiilistä tullut. Tosin tosi pieni oli silloin jo kun lähti ryömimään kierimään pyörimään ja silloin oli kyllä oiva apuväline laittaa sitteriin vaikka vessareissun ajaksi. Lattialla kun olisi saattanut löytyä vaikka mistä. No tietty myös koirat oli syy siihen miksi ei jätetty lattialle yksin.
Jonkin sortin ihmettelyä... Tää tuli mieleen kun juttelin kaverin kanssa ja joku muukin tais jo "valittaa" kaverista... (Mä sain siis kuulla valitusta kun ei saa mitään tehtyä kun lapsi ei anna)... Jokainen tietty tyylillään ja lapset on erilaisia mutta sen lapsen voi siis jättää vauvana yksin sitteriin esim vessareissun ajaksi! Sitä voi jutella sieltäkin ja pieni itkukaan ei maailmaa kaada. Kaverilla on aika samanikäinen poika jonka otti AINA mukaan oli kyseessä vessa tai jonkun tavaran hakeminen toisesta huoneesta... Edelleen roikkuu kiinni äidissä 24/7... Hyvä kun voi edes leikkiä yksin toisessa huoneessa!!!
Musta se on outoa kun puhutaan jo parivuotiaista lapsista... en tosin tiedä miten prosentuaalisesti menee mutta kaikki muut tuntemani on huomattavasti itsenäisempiä. Niinpä en keksi mitään muuta syytä kuin sen, että tosiaan sen lapsen kimpussa piti olla koko ajan.
Mä joudun välillä kurkkimaan pojan leikkeihin et onko kaikki ok ja mulle huikataan et juu juu :LOL: Yksin tuo touhuaa paljon ja eipä sitä haittaa vaikka laittelen pyykkejä ja teen muita kotihommia. Ei tartte olla koko ajan silmissä. Sitten kun haluaa leikkiä yhdessä, piirtää jne. niin kertoo ja muutenkin on omatoiminen kaikessa et tulee vaihtamaan vaippaa jos sinne on tullut pissa yms... Ellei sitten itse ota sitä pois, vie roskiin ja hae uutta.
Tulee kyllä just halaamaan ja pussaamaan mua ja vauvaakin kuulemma mutta sitten on sekin puoli et ollaan niin isoa miestä ja sanotaan et ei saa kun yritetään suukottaa. Sylissäkin viihdytään ja halutaan olla yhdessä, mutta sellainen minä itse-asenne ja omatoimisuus on selkeitä luonteenpiirteitä. Mä en voi nähdä sitä kuin positiivisena kun tulisin kyllä ihan rehellisesti hulluksi jos mua vadittais 24/7 istumaan kiinni kyljessä.
 
kisak joo aivan samaa mieltä tossa asiassa! mullaki oli kaveri joka ei voinu tehdä kans YHTÄÄ mitään, kun on toi vauva.... huooohh... kyllä se niin on että jos sen lapsen vauvasta saakka opettaa siihen että aina palvellaan ja paapotaan ja seurustellaan, niin eipä opi koskaa olemaan yksinkään... Ja kyllä todellakin sitteriin voi laittaa et pääsee itse vessaan tai suihkuun. jos ei raaski jättää eri huoneeseen ni ottaa vaik sinne mukaan... mutta kyllä itsestäkin tarvii huolta pitää...
 
Kisak ja Flower en myöskään oikein ymmärrä tollasia, jotka ei voi mitään tehdä pienen lapsen takia. En myöskään tajua sitä, miten pieni vauva totutetaan täyteen hiljaisuuteen, valottomuuteen ja ärsykkeettömyyteen kun se nukkuu... Meillä esikoisen unien aikana elettiin täyttä elämää, imuroitiin (siis jopa sen pinniksen alta kun se nukkui siellä) ja touhattiin normaalisti, joten tämä tottui elämän ääniin, eikä ollut herkkäuninen. Nyt kun menee jonnekkin paikkoihin kylälle, missä on pieni vauva niin siellä pitää olohuoneessa kuiskutella, ettei armas Hilma-Henrik herää pieneenkään yskäisyyn, kännykän ääneen tms.

Haluan, että mun tenava tottuu ihmisiin, ääniin ja myös pieniin yksinäisiin hetkiin. Ei se kuole, jos makaa sitterissä sen ajan, että äiti saa käytyä pissalla. Lapsista tulee tosi tosi vaativia ja hankalia, jos ne heti opettaa täyteen saatavilla-olo-valmiuteen, hiljaisuuteen jne...

( . )
Itku meinas yöllä tulla kun uni pakoili mua.. Oli levottomat jalat ja henkeä ahdisti (puuskututti ja vauva selvästi painoi keuhkoja..). Sain sitten jotenkuten nukahdettua, mutta hyvä yö ei ole takana. Onneks voin ottaa tänään päikkärit..
Mennään katsomaan kaikkia keittiökaappeja jne. uuteen kotiin, ettei sitten tarvitse vauvan kanssa lähteä heti synnytyksen jälkeen..

GCS15 ja Batman rv 35+1
 
GCS15: Joo samaa mieltä et ääniin pitää opettaa!!! Meilläkin saattaa koirat haukkua ja poika nukkuu. Mitä ulkonakaan nukkumisesta, ainakaan kaupungissa, tulisi jos ei ääniä sietäisi? Ihan vauvana poika nukkui usein olkkarissa kun katsottiin telkkua eikä ollut moksiskaan. Tuon hiljaisuuteen opettamisen kun tekee vauvana niin se seuraa kyllä mukana kauan! Tietysti jotkut on herkempiä kuin toiset mutta aina voi siedättää ;)
 
joo ja en kans tajua että jos vauva nukkuu niin ei voi just ees radio olla päällä... jos meinais elää kuten huopatossutehtaalla, niin ei hyvää päivää... koira ja kaks isompaa lasta tuo jo valmiiks meteliä... ei mitään huuto-konserttia tarviikaan pitää, mut sellaset normaalit elämisen äänet kotona... telkkari ja radio ne on päällä muutenki koko ajan täällä joten uskoisin että vauva on jo tottunut ääniin tähänkin mennessä :D
Miksi siis väkisin tehdä arki ja asiat niin vaikeiksi että on sitten ihan pulassa ??? :) niinpä...
 
mullaki on yks tuttava perhe,jossa on nyt 10kk ikänen lapsi. se ei pahemmin lattial oo mun aikana ollu,kiertää vaan sylistä syliin. äiti siis parikymppinen. ja eka lapsenlapsi sille mun tuttavalle.
mun lapset ny joutu olosuhteen pakosta oppimaan itsenäiseksi ku yh olin...
ja ääntä aina meillä ollu. vaikka sillon ei viel eläimiä ollu,nii kavereitä kävi ja televisio/radio aina päällä.

taas unessa masukki oli poika =) mulla oli muka kotona ultralaite ja sillä näin vehkeet ihan tarkasti. ei oo muuten tainnu kertaakaan olla tyttö... siis oon tyttövauvoista nähny pari unta,mut ne on aina ollu kavereitten lapsia.
no poikaa mulle on povattu :) ja pian on ultra,siellähän sen näkee sit...

mulla oli joku kysymys teille,mut en saa päähäni mikä se oli :headwall:

T&V 33+2
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen vissiin outo. Mulle iltaisin vauvanpotkut ovat unilääkettä. Nukahdan onnellisena, kun tiedän että vauvalla on kaikki hyvin ku liikkuu. Muutaman kerran vauvan hikka o valvottanut aamuyöstä. Ja aamuyöstä mä nukun muutenkin tosi huonosti.

miehestä Mullakin on komea mies ja omistaa namun takamuksen. Maha o vähän kasvanut nyt talven aikana. Mutta eiköhän se siitä kutistu, kun alamme taas kävelemään pitkiä lenkkejä, kun vauva on syntynyt. Me tosin ollaan vähän eriparia. Mä olen kaikkea muuta ku kaunis ja hoikka. Mutta silti rakastamme toisiamme.
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä "


Silvia ja viliANNA 34+1
Mun on ihan pakko sanoa että sit sun vauva ei potki niin lujaa :D Mä en oikeesti voi kuvitella et kukaan pystys nukkuu ku tää mun bilehile aloittaa riehumisen. Välil meinaa kyynel tulla linssii ku venyttää joka suuntaan :D
 
Huomenta!!

Limatulppa Irtosi esikoisesta samalla kun meni vedet. Kakkosen synnytys käynnistettiin ja tulppaa en pongannut ollenkaan.

Purkkiin pissiminen Mennyt jo jonkin aikaa "sokein silmin", kun on pötsi edessä, Mutta aina olen purkkiin jotain saanut enkä ole käsillenikään kussut eli ihan hyvin sekin kai sujuu! :D

sasuma Muutettiinko sulla viikkoja siis ultrassa? Eli oliko aiemmin pienemmät viikot?

LD Kiva, kantajalleen hyvin sopiva tukka!! =)

Raskausviikkoja Monilla jo 35 ja ylikin.... tuntuu että teillä synnytys jo ovella kun taas itsellä sinne tuntuu olevan vielä ikuisuus! :D

Meilläkään ei tule vauva kyllä hiljaisuudessa nukkuilemaan. Kun löytyy kaksi "hieman" aktiivista ja äänekästä muksua niin turha edes yrittää hiljaisuutta! Eli ihan normaalin elämän äänissä saa vauvakin unensa nukkua!

( . ) Nukuin yön super huonosti ja vielä muksut änkesi yöllä taas viereen niin nyt on koko kroppa ihan jumissa. Eilen illalla istuin koulunpenkillä 5 tuntia likipitäen putkeen ja tuntui että happi loppuu. Istuminen muutenkin tekee aika pahaa kun vatsa painaa niin pahasti tuohon rintojen alle ja koko vatsa kiristää... onko muilla tälläistä?? Kotona helpottaa kun pääse välillä makaamaan tai saa muuten oikaistua ruotoaan vähän väliä. Edelleen vaan ihmettelen miten mun maha kestää vielä tämän kasvamisen. Vauva tuntuu super isolta ja kauhistuttaa vähän onkohan tästä tulossa se 5kiloinen.

Mutta nyt mittaamaan sokereita ja napsimaan rennietä... närästää ja tekee pahaa ihan mielettömästi!! : /

Liro ja papunen 32+3
 
Huomenia!

Täällä on tosiaan jännät paikat monella. Mulla tuli ekaa kertaa tää palsta uniin ja LD:hän siellä pitkässä punasessa tukassa liihotteli, ei kyllä muistikuvaa mitä teki tai sanoi :D

Mies ja ulkonäkö: joo kyllä se miellyttää. Toki ulkonäkö ei merkitse ihan kaikkea, mut vaikee se on kuvitella jonkun öklötyksen kanssa alkaa peuhaamaan. Me miehen kanssa usein puhutaan, että useat tuttuvapariskunnat on osittain vähän samannäköisiä ja ollaan puhuttu, että ehkä meissäkin on jotain samanlaista... Mäkään en varsinaisesti halua mitään älytöntä yliampuvaa lepertelijää, kun jotenkin ei se sovi edes omaan suuhuni semmonen.

Lirolla: oli hauskan mallinen masu, taas mun mielestä kyllä ihan poikamasu. Ja näytti tosiaan ihan kuin vauvan selkä ois jotenkin "ulospäin" siinä =)

Mieheni vois kanssa just sanoa, että sieltä se vauva vaan plumsahtaa ulos :LOL: Meillä kun ykkösen synnytys oli vaikea, niin silloin kyllä mies herkistyi, en ole muuten kyllä nähnyt itkevän tai mitään, eikä silloinkaan itkenyt mut ääni vähän sortui ja silmät kostui. Nyt kun kakkosen synnytys meni hyvin niin tietty odottaa, että tämäkin menee... toivotaan näin. Aina on ollut kyllä avulias sairaalassa, tuo kauratyynyä ja muutenkin tekee kaikki mitä pyydetään. Viimeksi piti jaloista kiinni, kun meni totaalisesti voimat niistä.

Rasistisuus: joo meillä miehessä ehkä vähän samaa vikaa... ainakin on vahvasti sitä mieltä, että maassa maan tavalla ja rajojen ulkopuolelle kaikki jotka lakia rikkoo :D

Kävelytuki: no tästä oon kuullut, että voi tehdä hallaakin oppimiselle. Ei oo meillä ollut.

Hyppykiikku oli esikon käytössä ja hän oppi aikaisin kävelemään, kuopukselle ei ikinä tullut sitä kattoon laitettua, muistan kyllä että esikko oli ihan innoissaan siinä.

Konttauskypärä: joo enempi oli taas esikolla käytössä, kyllä se kuopuksellakin oli mutta harvemmin tuli pidettyä. Ihan hyvä kyllä jos kauheen äkisti alkaa menemään, niin suojaa sitten vähän sitä päätä.

Meidän kuopus, saa kanssa välillä jotain ihme "raivokohtauksia" vaikka yleensä on todella kiltti. Mut tosiaan ihan tyhjästä voi vetäistä hirveet huudot ja sitten maahan makaamaan vatsalleen... no se menee ohi hetkessä (itsee lähinnä hymyilyttää ) , mut täytyy ottaa vakavissaan. Kaipa ne kuuluu tuohon ikään, en kyllä muistais esikon tehneen noin. Otankin hänet varmaan huomenna neuvolaan mukaan ja katsotaan paino, on ihan hirveen huonosti syönyt lähiaikoina ja muutenkin kun on pieni niin vähän äitiä tuommonen harmittaa.

Vauva on liikkunut aika paljon tässä viimepäivinä, ei tunnu enää mitään teräviä potkuja, mutta möyrimistä. Aamuisin odotan aina ekaksi että tunnen liikettä, alkaa päivä hyvin sitten. Illalla alkoi päänsärky ja aamulla oli vähän huono olo, miettisin jo että toiv. ei ole mitään häikkää siellä, mutta nyt alkaa jo vähän helppaamaan.

Kai mun täytyy tästä alkaa jotain hyödyllistäkin tekemään, nää aamut kun pappa vie esikkoa niin on mulla vähän hitaammanlaisia...

Mindi83 32+3
 
Hui kun täällä on monet jo ihan menossa. :eek: Jännää.

Toivotaan, että flower Kerkiää rouviintumaan ennen kun vauva päättää tulla. :)

Alakerran turvotus Luulisin, että on. Tuntuu niin kovasti jotenkin ahtaalta tuolla alhaalla ja hirmunen painon tunne melkeinpä koko ajan, etenkin vessassa istuessa.

Lasten vaatetus Noista toppavaatteista sen verran, että kun tänä talvena ostettiin tuolle meiän ekaluokkalaiselle ihan joku halpis toppatakki ja housut. Niin takki kyllä kestänyt, mutta housuja saa olla korjaamassa koko ajan. Ei mitään vahvikkeita polvissa tai pepussa. Useammat toppahousut meillä kyllä onkin. Ite tykkään tuon ikäselle jo ostaa mieluummin takin ja housut kun sitten haalarin. Niin helppo, jos housut hajoaa, niin ei tarvitte koko pukua uusia. :) Mieluummin ostaisin jotkut henkseli housut, mutta jostain syystä niitä ei tuon kokoisia löydy mistään. :confused: Muutenkin esikoisen vaatetuksen kanssa meinaa olla välillä ongelmaa. Ensinnäkin siitä syystä, kun on niin pitkä poika (141cm), niin ei sitten löydy sellaisia vaatteita kun muilla ikäisillään on. Kun hirmu tärkeää olisi saada esim. joku paita missä joku tietty kuva, mutta ei niitä sitten enää niin vaan löydäkään tuota kokoa olevia, kun käyttää jo pari vaatekokoa isompia vaatteita, kuin useimmat samanikäiset. Myös kengän koko huitelee jo tuolla 36-37. Monot saatiin ostaa kokoa 39, kun oli pienet koot. :whistle: Eikä myös ole helppo löytää "ikätason" vaatimia vaatteita, monet tuon kokoiset on jo sitten ihan "isojen" poikien vaatteita. Tai sitten vaan etin vääristä paikoista. :D
Lisäksi vielä pojalla si-häiriö (lyhyesti;kaikki tunneaistimukset käy vähän ylikierroksilla), niin pitää olla tarkka vaatteen materiaalista, saumoista ja muuten istuvuudesta, kun muuten vaatteet "hiertää, kutittaa, puristaa, tippuu ym."
Toki tuohon häiriöön liittyy hirveän paljon muutakin. Vihdoin saatiin siitäkin diagnoosi viime syksynä ja poitsu pääsi aloittamaan toimintaterapian.
No nythän tää lipsahti jo tuosta vaatetuksesta ihan uusille urille. :D

Kuivausrumpua ei ole. Ehkä sitten joskus kun saa oman talon. :) En kyllä tiedä tulisiko sittenkään hommattua, vaikka näppärältä toki vaikuttaakin.

Vauvan tarvikkeet taitaa olla kaikki. Sitteri on vielä hakematta mun serkulta. Ja sitten nämä pienet tilpehöörit, vaipat, talkit, rasvat...

Miehen ulkonäöstä tykkään kovasti, tummat silmät, tumma tukka, itteäni isompi... =) Luonteeltaan on aika perus suomalainen mies. Ei nyt ehkä onneksi ihan niin jörrikkä, mitä tuo käsite yleensä pitää sisällään. :) Puhuu jopa tunteistaan, kun ensin vähän tökkii oikeaan suuntaan. :)

sasumalle tuosta painoarviosta, niin pitää kyllä varmasti hyvin paikkansa. Mein esikoinen painoi syntyessään (rv35+1) 2670g, ja syntymäpainoksi oli arvioitu n. 3,5kg. Kakkosen kohdalla tuasen painoarvio oli rv 36+1 2700g, ja syntymäpaino (rv 39+2) oli 3410g. :)

Piti vielä omaa napaa valittaa, mutta en taidakaan, kun nyt on niin hyvä ja kivuton fiilis. :D

Ammuska ja Touhu 32+1
 
KYSYMYS

Mulla on tippunut paino nyt alle viikon aikana yli 3kg. En oo dieetillä ja oon syöny iha normaalisti, jopa herkutellukkin. Oiskohan tähän jotain syytä. Joka aamu teen kotona pissatestin, ja se on ok. Ei ole mitään häikkää. Sokeriarvot on okei.. RV 34+5.
Huomenna on kyl neuvola, mut ajattelin yötä vasten ois kiva jotain tietää :D
muoks. eikä ole ollut turvotuksia...

SuzZ + masukki 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta kaikille..

Limatulpasta oli puhuttu niin pakko kommentoida ettei se aina kaikilla niin selkee ole. Minulla irtosi pikkuhiljaa esikoisen aikana sellasta kirkasta todellakin juuri kananmunamaista limaa ilman pientäkään veriviirua. Neuvola täti ja yliaikaskontrollissa kysyivät onko tulppaa irronnut niin sanoin ettei mutta kerroin siitä limasta niin molemmissa paikoissa sanoivat että juurikin se on ollut limatulppaa. Joillain taas kuulee tulevan selkeä klöntti tms.. mutta ei minun mielestä voi sanoa että selkee juttu kun en minä esikoista odottaessa ainakaan tajunnut että juuri tämä oli sitä. Nyt taas oletan omallakohdalla tuon olevan juurikin tuonlaista. Jotkuthan eivät ole koskaan edes nähnyt mitään limatulppaan viittaavaa..

Kävelytukea ei meilläkään ole eikä tule. Kuulemma voi vaikuttaa lapsen luonnolliseen kävelyn oppimiseen. Tosin jos joku tälläisen haluaa hankkia niin ymmärrän kyllä onhan se lapsi söpö kun se sillä viipottelee menemään. Kävely kärry meillä on ollut ja tuntunut tarpeeksi riittävältä.

Hiljaisuudesta lapsien kanssa meillä ei koskaan ole laitettu tv:tä tms hiljemmalle jos poika on nukkunut. Siis radiot, telkkarit ja jopa koiran haukkuminen ei kyllä yleensä ole haitannut meiän pojan unia.

Minustakin on muuten hauskaa lueskella vanhoja pinoja välillä. Oih tosiaan sitä pahaa oloa ja ihan alkuajan epätietoisuutta yms.. Ja nyt me ollaan kaikki jo loppusuoralla. Eiköhän tähänkin pinoon ala loppukuusta satelemaan vauvauutisia :heart: Olisi kyllä mukavaa jatkaa juttua lapsien syntymänkin jälkeen..

Viime yö oli taas niin mielenkiintoinen että! Nukuttuja tunteja on ehkä muutama; närästi, kolotti poika heräsi yökukulle jne... No silti ihan hyvällä tuulella noustu tähän päivään.

Dindei + pikku 36+3
 
KYSYMYS

Mulla on tippunut paino nyt alle viikon aikana yli 3kg. En oo dieetillä ja oon syöny iha normaalisti, jopa herkutellukkin. Oiskohan tähän jotain syytä. Joka aamu teen kotona pissatestin, ja se on ok. Ei ole mitään häikkää. Sokeriarvot on okei.. RV 34+5.
Huomenna on kyl neuvola, mut ajattelin yötä vasten ois kiva jotain tietää :D
muoks. eikä ole ollut turvotuksia...

SuzZ + masukki 34+5
onko sulla ollu turvotusta? jos kato olis ylimääränen neste vaan poistunu...
mulla taas meinaa kerätä nestettä ja siks sit painoki nousee vähä liikaa. :kieh:

miehen ulkonäöstä kyllä se miellyttää,vaikkei ookkaa ruskeita silmiä :whistle: ja joka päivä sanoo rakastavansa :heart: kotona ollessa aina pusuttelee ja halailee.
 
Kävelytuoli ja hyppykiikku Ei kuulu mun ostoslistalle. Eikä kummallekkaan ole tilaa.
Ei meille kyllä ole tulossa sitteriäkään. Hyvin tuo pikkuinen voi lattiallakin olla jumppalelun alla.
Meillä o töissä ollut pieniä, jotka selvästi viettivät paljon aikaa sitterissä ja liikkeelle lähtö oli hidasta.
Tripptrappin kaukalossa tulee syömään ja tota imetystyynyä voi käyttää lattialla vauvan tukena myös.

SuzZ Mun läskit saattaa ehkä vaimentaa niitä potkuja?
Mutta kova myllerrys tuolla mahassa iltaisin on. Toinen puoli mahasta kohoaa kunnolla ja pienen peffa on ihan selvästi siinä kohoumassa. Sitten taas kääntyy ja potkii ja taas kääntyy... Siihen mä sitten nukahdan.

Mä olen ajatellut että imuroin ... kun vauva nukkuu. Muistan ku serkku oli pieni ja heillä piti kuiskata ku vauva nukkui : / Toivottavasti en samaan sorru itse.


Silvia ja viliANNA 34+1
 
Huomenta =)

Esikoinen lähti taas niin reippaana isin mukaan kuuden maissa ja äippä saa viettää ihan rauhassa aikaansa. Kirjottelis pätkän ja lähtis sitten käväisemään koululla, pitää vähän asioita pistää järjestykseen ja kuulemma meidän harjoitusyrityksessä on tänään kakkukahvitkin =) Ajattelin sit pyörähtää kaupoilla hakemassa jotain vauvanvaatteita. Siis tämä tulokashan ei tartte vaatteita, varsinkin jos on tyttö, mut mä mietin illalla, et on se kivempi tulla ihan omissa uusissa vaatteissa kotiin. Shoppaileen siis :D Mut tietty sillä varauksella, jaksaako. Kun ei voi tietää miten maha reagoi autossa istumiseen...

Limatulpasta Muistaakseni mulla oli sellaista kirkasta limaa ja välillä klöntteinä, siis esikoisen aikaan. Nyt on alkanu tulla huomattavasti enemmän limaan ja välillä klönttejä, eli saattais olla nytkin irtoamassa.

Hyppykiikku, kävelytuki yms. härvelit Hyppykiikku on, tosin käytetty on kolme kertaa. Kaverin luona neiti viihty sellasessa tosi hyvin, mut kotona ei sitten viihtynytkään. Kävelytuesta olen kuullut, että on turha ja voi jopa haitata kävelyn oppimista. Ja kun mun täti lastenneuvolasta vannotti, etten sellasta neidille hommaa, niin annoin sit olla. Konttauskypärät yms suojajutut on mun mielestä aika turhia, ihan hyviä ihmisiä meistäkin on kasvanut vaikka vähän kolhuja on tullutkin. Ja onneksi tuo meidän esikoinen olikin aika varovainen liikkeissään :)

Vauvan tarvikkeet on onneksi kaikki valmiina :) Siis sellaiset isommat. Kestovaippoja löytyy iso pino ihan pienelle, lisäks on jo ostettuna yks paketti Liberoita ekoja päiviä varten. Talkit, rasvat yms joutaa ostaa sitten myöhemmin. Tutit ostin ja ne on sairaalakassissa valmiina, pullot on ennestään. Eli ihan hyvällä mallilla, vaatteet pitäis pestä, mut sen voi sit mies ja typy tehdä kun vauva on syntynyt. Tietääpä sitten tartteeko kaikkia pestä vai peseekö vaan unisexit =)

Miehen ulkonäkö Ei tuo mikään erityisen komea ole, mut menettelee. Mulle ulkonäköä enemmän merkkaa kuitenkin muut asiat. Kaikenlaista viimeisen reilun 15 vuoden aikana kokeneena arvostan enemmän sitä rehellisyyttä, turvallisuutta ja luotettavuutta (kuulostaa ihan auton mainospuheelta jostain syystä :D ). Mulla on ollu monenlaisia suhteita muualla asuessani ja valitettavasti on käyny niin, että ne kaikki on ollu ihan täysiä kusipäitä, varsinkin ne jotka on ollu vähänkään paremman näköisiä. Hakkaamista, liiallista alkoholinkäyttöä ja henkistä väkivaltaa on mahtunut enemmän kuin tarpeeksi :( Tämä mies on huomattavasti parempi...

Hiljaisuus: Mitä se on ;) Ei ole esikoista nukutettu hiljaisuudessa, ei me osata olla niin hiljaa jos vaan kotona ollaan. Touhutaan ihan normaalisti, tosin imurointia ei harrasteta toisen nukkuessa, mut kolinaa ja meteliä kyllä riittää muuten.

Ammuska: Miehen kummityttö kuuluu kokonsa puolesta samaan kastiin kun teidän esikoinen. Ekaluokkalainen ja käytössä nyt 150-160 senttiset vaatteet ja isommat kengät kuin äidillänsä. Ei siis lihava, vaan pitkä ja aika roteva ja vielä kaiken lisäksi tyttö :)

Kisak: Mä valitin kaverista :) Oli pakko kun se vaan ärsyttää niin hirveesti välillä, vaikka kaveri onkin. Tuollainen on kyllä kans ohan älytöntä, en oo koskaan ymmärtäny miks vauvaa ei muka voi jättää yksin siks aikaa ku käy vessassa :O Suihkussa kyllä itsekin kävin mieluummin silloin kun mies oli kotona, jos ei ollut niin sitten kävin kun vauva nukkui tai otin mukaan. Nykyään käydään tytön kans yhdessä suihkussa, jos ollaan kahdestaan kotona.

Mun mielestä lasta ei kannata opettaa siihen, että äiti keskittyy koko ajan vaan häneen. Meillä kyllä saa olla sylissä, jos niin haluaa, mutta pitää osata leikkiä yksinkin. Ja kyllä tuo tyttö osaakin, välillä pitää vähän olla maistelemassa keitoksia tai rakentamassa legoilla, mut hyvin viihtyy yksinäänkin kun vaan tietää et äiti tai isä on lähellä.

Suzz Ei tuon ikäinen vauva välttämättä joudu keskolaan, jos on hyvin kehittynyt. Siis jos on enemmän ku 34 viikkoa. Näin ainakin mulle sanottiin synnärillä. Jos kaikki menee hyvin, niin voi olla et saa jäädä heti äidin luo.

( . ) Alkaa ihan tosissaan hirvittää, millon tästä lähtö tulee... Jotain vuotoa tulee ihan tolkuttomasti. Aamulla kuuden aikaan vaihdoin pikkuhousunsuojan (Tenan) ja ysin aikaan se oli jo ihan läpi asti märkä. Ei ole hajusta tai väristä päätellen pissaa, eli olisko sitten lapsivettä? Vauva on kyllä tosi alhaalla ja painaa ikävästi, liikkeetkin tuntuu huomattavasti alempana ku eilen. Heräsin yöllä taas pari kertaa tosi kipeään supistukseen, joten saas nähdä :)

Mut nyt lähden suihkuun pikaisesti ja sit matkaan, ennenkuin tulee huono olo :)

-JennyA & pikkuhäärä 34+4-
 
Kävelytuoli ja hyppykiikku eivät ole olleet meillä käytössä, eikä tule. En koe niitä tarpeellisiksi.

Levottomat jalat ovat niin surkeat! Olen kärsinyt niistä aina ja tulevat silloin kun uni ei tule. Mulla auttaa kun laitan jalkojen alle kasan tyynyjä.

FA sulla tosiaan jännät paikat! Toivotaan että vielä vähän aikaa pysyisi mahassa.

SuzZ mun käsittääkseni nestettä voi kertyä, vaikkei se turvotuksena ilmenekkään. Onko sulla aineenvaihdunta muuten kiihtynyt?

Limatulppa lähti esikoisesta niin aloin heti tihkuttamaan lapsivettä, esikoinen syntyi seuraavana päivänä.

Mitä vauvalle päälle sairaalasta kotiutuessa? Yritän alkaa kassia pakkaileen, enkä tiedä mitä pakkaisin. Pitääkö vauvalla olla villavaatteet toppahaalarin alla kaukalossa vai riittääkö jos laitan peiton päälle ulkona ollessa ja otan autossa pois? Esikoinen oli kesävauva niin olen ihan hukassa. Meillä ei noita villavaatteita ole kuin 68cm eteenpäin, pitää kai lähteä ostamaan pienempää kokoa.

Meillä oli ensimmäinen terapiakäynti miehen kanssa. Hiukan outoa, mutta voi kai siitä apua ollakkin. Mieskin jopa puhui asioista :) Me ollaan ajauduttu erilleen miehen työkiireiden vuoksi, nyt mieskin on huomannut sen ja haluaa yrittää korjata asiat. Nyt minusta tuntuu kuin olisi entinen mies palannut tuohon ulkokuoreen, toivottavasti on vain tullut jäädäkseen. Seuraava aika on vasta keväällä kun tämä vauvan syntymä tulee tähän väliin.

Mua turvottaa ja paino nousee kohisten. Vauva puskee alapäähän kipeästi. Toivoisin jo syntyvän muuten, mutta kun on niin pieni vielä. Jouduttaisiin olemaan sairaalassa vain kauemmin. Miksi ihmeessä mulle syntyy näin pieniä vauvoja?

Peppioliina rv 36+5
 
JennyAdelina ihana kuulla :heart: Onneks nyt on noi supistukset vähentyneet. Eilen oli koko päivän aikana joku 3-4 kipeetä supparia.. :)
Peppioliina En oo huomannu. Muutaku ehkä lievää ummetusta mulla kyllä oli viime viikolla, nyt se on menny ohi. Olisko siinä sit ollu syy... Tulipa vaan yhtäkkiä mielee :)
Limatulppa esikoisen aikaan plumpsahti pönttöön. Mietin et WTF!? Kunnes sit tajusin mikäs hitto se olikaan :D Synnytys oli ollu käynnissä varmaan joku 10h siinä vaihees.. saatan kyl muistaa väärinkin ton ajan.

SuzZ + masukki 34+5
 
Peppioliina: Valitettavasti meidän neuvolassa ei vio tarkistaa onko lapsivettä, ei kuulemma ole niitä testitikkuja vai mitä lie ovatkaan. Lähin paikka missä vois tarkistaa on sit synnäri, enkä viitti sinne kyllä lähteä. Vuoto on ollu välillä sellaista vaaleanpunertavaa kyllä, eli saattais olla lapsivettä.

Muoks vielä... Niitä testejä ei saa täältä myöskään apteekista, ei löydy hyllystä. Olis pitäny sillon aikasemmin tilata...

-JennyA-
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä