Maalismammat 2013 :)

Faelivrin
Ohops.. pakko sittenkin vielä höpöttää kun oli näköjään samaan aikaan tullut uutta juttua kun kirjoittelin itse.

Ihania uutisia Vilijonkka33! :heart: Taidatkin olla meistä ensimmäinen ultrassa käynyt. :) Uskon, että olo on helpottunut, samaa kaivattaisiin täälläkin. Nyt vaan kylläkin näyttää siltä, että joudun odottelemaan sinne 12 viikolle. : /

Niin ja duulia, kuten tuossa aiemminkin mainitsinkin niin täälläkin siis syödään koko ajan ja ruokahalu on todellakin kasvanut, mutta se taitaa kuulua asiaan. :)

Mutta nyt siis hyvät yöt kaikille!
 
Duulia Kiva kun olet löytänyt joukkoomme, tervetuloa!=) Oireesi kuulostavat ihan lupaavilta. Eikä niitä pahoinvointeja yms tosiaan ollenkaan kaikille tule. Vaikka sellaista näin oireettomana ehkä joskus kaipaisikin. Yritähän nauttia hyvästä olostasi ja alkuraskaudesta!

Vilijonkka33 Upeita uutisia ultrasta, onnittelut!!:flower: Taatusti sitä on nyt hiukan keveämmällä mielellä. Eikös sellainen ole periaatteessa ihan mahdollista, että imettää kahta lasta samaan aikaan, sitä vastasyntynyttä ja aiemmin syntynyttä? Olen kyllä kuullut, että neuvolassa herkästi kehotetaan imetystä lopettelemaan, jos imetys on vielä käynnissä kun on uudelleen raskaana.

Myy* Kyllä taitaa äitisi nyt aavistella jo jotain kun tuollaisia pisti merkille. Ne äidit on välillä aika selvännäkijöitä näissä jutuissa ;)

mamma_84 Kiva kuulla, että tätä hervotonta turvotusta löytyy muualtakin=). Näin aamusta on ihan normaalin kokoinen masu, mutta iltapäivästä ei enää! Saati sitten illalla. Nyt pitäisi toden teolla panostaa lihaskuntoon, että säästyisi selkävaivoilta tässäkin raskaudessa. Tai tiistaina se sitten selviää ollaanko tässä raskaana vai ei..

Onko täällä muuten muita liikunnallisia odottajia? Nyt en ole vuodon jälkeen uskaltanut tehdä mitään, mutta muuten tykkään urheilla. Toki lasten myötä aika sille on vähentynyt rutkasti, mutta kyllä hikoilemaan täytyy päästä säännöllisesti, muuten hajoaa pää :p

Tänään on vapaapäivä, jihuu! Isäntä menee iltavuoroon, joten jotain kivaa voisi lasten kanssa keksiä tälle päivälle. Aurinkoa odottelen, mutta ei se ainakaan vielä ole näyttäytynyt.

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Amarinwa, siirtyi uudelle viikolle 7+0!!
 
Täältä tulis vastaleivottu plussalainen ja odottaja kans. :wave:
20 vuotta nuori, esikoinen on tässä kuukauden verran ilmotellut tulostaan mutta vasta parisen viikkoa sitten tuli varmuus kotitestillä. :rolleyes: Eli ei noi vissiin ihan niin varmoja ole.
Eka neuvola hoidettu maanantaina, tulevalla viikolla lääkärin ultrattavaksi että saadaan jotain varmuutta viikkotietoihin. Neuvolassa ei edes yritetty lotota laskettua aikaa, veikkaili vaan että jossain seitsemännen viikon kieppeillä saatetaan mennä. Maaliskuulle siis näillä näkymin tähdättäis.

Eli jänniä aikoja täällä elellään, varsinkin kun lähipiiristä ei muita odottajia (saati lapsia!) vielä pahemmin löydy. Kaikki on uutta ja ihmeellistä. Jotenka muiden samassa paatissa olevien seura kelpais. ;)
 
Faelivrin
Tervetuloa mukaan Rva R ja paljon onnea plussasta! :)
Täällä meitä onkin jo monta, jotka on samassa paatissa, eli tänne vaan höpöttelemään kaikkea mahdollista. :)

Amarinwa - Täältä ainakin löytyy yks liikunnallinen mamma. :) Oon kunnon himolenkkeilijä ja lenkkeilly oonkin ihan normaalisti koko ajan. Juosta ei vaan oikein enää voi ku jostain syystä sattuu tuohon mahaan sen verran juostessa, siis tuntuu sellainen paino siinä(?). Ja ennen tein joka ilta sellaiset 150 vatsalihasliikettä, mutta ne oon jättänyt nyt pois. Ajattelin, että se rutistaa tuota mahaa sen verran niin en uskaltanut jatkaa.

On kyllä eilisestä asti täällä hieman harmittanut kun tultiin siihen tulokseen miehen kanssa, että meidän pitää peruuttaa se aika, joka mulla on sinne yksityiselle. Se on vaan se hinta hieman liian iso meille. Mutta maanantaina ajattelin soittaa vielä kahdelle yksityiselle, jotka on nyt olleet kesälomalla ja kysellä niiden hintoja ja jos jommassa kummassa olisi meille sopiva hinta niin sitten varataan kyllä aika.
Mä olin jo päiviä täällä siihen ultraan laskenut ja tuntuu nyt kyllä kovin pitkältä tuo aika sinne neuvolan ultraan jos mitään muuta ei löydy. :/

Mutta toivottelen kuitenkin kaikille mammoille mukavaa keskiviikkoa! :)

Faelivrin 6+5
 
Rva R, tervetuloa mukaan!

Faelivrin Suoriin vatsalihaksiin kohdistuvat liikkeet pitää jossain vaiheessa jättää pois, mutta kyllä niitä varmasti vielä voi tehdä. Tai tietysti tekee vain sellaista, joka itsestä hyvältä tuntuu. Olen lenkkeillyt/hölkännyt/juossut aiemmissa raskauksissa rv 25 hujakoille. Sen jälkeen ei ole enää tuntunut mukavalta ja olen enemmän uinut ja käynyt salilla kävelylenkkien lisäksi. Omat tuntemukset on mun mielestä ollut aika hyvä mittari siinä, miten kannattaa liikkua. Kysyin asiaa neuvolasta esikoista odottaessa ja totesin, ettei siellä osata sanoa muuta kuin, että tämän sykearvon alla pitäisi pysyä.. Silloin neuvolath oli iäkkäämpi rouva, joka muutenkin kauhisteli liikuntaani ja synnytyksen jälkeisiä maratonsuunnitelmia.
 
Minä täällä pitkästä aikaa hei,

viestiketjun alkupäähän innoissani visersin menkkojen olevan myöhässä.. myöhässä ovat edelleen (nyt jo kaksi viikkoa), mutten ole kyllä raskaanakaan testien mukaan enkä lääkärin tekemän ultrankaan perusteella. Ovulaatio on kuulemma tapahtunut ja limakalvo näyttää normaalilta (kuulemma ehkä pienen pieni nesterakkula siellä oli!) mutta aika epätodennäköistä että raskaus siitä alkaa.. Ärsyttävää tällainen odottaminen ja stressaaminen. Eikä se taas ole hyväksi raskautumiselle.. Onnea kaikille odottajille :)
 
Työnnämpä minäkin nokkani pinoon. plussailtu on jo kohta kaksi viikkoa sitten ja viikot on jossain päälle 6 kohta seitsemän. Faelivrinin kanssa taidetaan olla tasan samoilla viikoilla, mitä nyt olen tätä keskustelua lukenut :) Neuvolaan en ole edes vielä soittanut, jospa tänään kerkiäisi siihen hommaan :)
 
Täälläkin yks pari viikkoa sitten plussannut. Esikoisen LA olis menkkojen mukaan 13.3. :)
Tuli aika yllätyksenä vaikkei ehkäsyä käytettykään, vaan oltiin päätetty että jos lapsi nyt tulee niin se saa tulla! :) Uskon että on aika epätodellinen olo ennen ensimmäistä ultraa...
Onnea kaikille plussanneille!
 
Faelivrin
Lämpimästi tervetuloa mukaan ja onnea plussasta, doda ja credente! :)

Amarinwa - Niinhän sitä tuolla neuvolassakin sanottiin, että se mikä tuntuu hyvältä, niin sitä voi tehdä. Mutta ne vatsalihakset ei vaan ajatuksena tunnu musta enää hyvältä niin siksi jätin ne pois. :) Lisäksi luin jostain, että jos synnyttäessä on kovinkin timmit vatsalihkaset niin se voi teettää jotain ongelmia.

NamNam - Kuulostaapas erikoiselta.. Millos sä saat sitten lopullisesti tietää?
On varmasti inhottavaa vaan odotella, mutta kuten itse sanoit niin ei ole se stressaaminenkaan kyllä hyväksi. Täältä toivotellaan tsemppiä jatkoon! :)
 
Lääkäri sano että odotellaan nyt vaan ainakin pari viikkoa ja sitten taas uusi testi jos menkkoja ei näy.. Sanoi tosin että olen vasta pillerit jättänyt pois ja voi olla että kierto muuttuu nyt aiempaa pidemmäksi ja sen takia menkkoja pitää odotella ennen kuin kroppa tottuu olemaan pillereittä. Ja toiseksi syyksi se epäili myös häähumua yms. mikä on jo takanapäin mutta on voinut aiheuttaa stressiä mikä näkyy nyt menkkojen puuttumisena. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia ennen kuin tulitte raskaaksi?
 
Hui ku uusia on paljon tullut vuorokauden aikana!
Onneksi olkoon kaikille plussaneilla ja hienoa kun liityitte seuraan hurmaavaan :)

NamNam Mun siskolla samankaltainen tilanne.Menkat toista viikkoa kadoksissa ja testit näyttänyt haamuja mutta kävi antamassa purkkiin näytteen joka oli negatiivinen eikä oikein ultrakaan näyttänyt mitään joten nyt vaan odotellaan että miten kävi.
Tsemppiä ja toivotaan että siellä pikkuinen tulossa on :)

Katselin telkusta ohjelman jossa puhuttiin vatsalihaksista ja raskaudesta. Siinä sanottiin että jos on kovin timmi vatsa niin raskauden aikana ne lihakset saattaa levii ja saatta tulla tyrä lihasten väliin.Joka vaatii leikkausta. Korjatkaa jos oon väärässä.
 
NamNam: mulla kävi juurikin niin pillereitten jätön jälkeen et kierto huiteli miten sattui. Ensimmäiset menkat tuli niinkuin pitikin mutta toinen kierto olikin 62 päivää, joten heitti aivan häränpyllyä. Puol vuotta meni ennenkuin sit raskauduin kun ensimmäistä yritettiin. Nyt meni sitten 3 kuukautta kun jätin pillerit pois. Ensimmäisellä kerralla jouduin syömään terolutteja että kierto rupes säännöllistymään.

Soitin tänään neuvolaan ja pääsen sinne vasta 23 päivä ens kuuta :/ joten pitkä aika odottaa mutta minkäs teet. Sillon taitaakin olla jo rv11. Jospa siellä joku tarrasukilla olis kiinni :)
 
Miten teillä oireet jos vertaa aikasempiin raskauksiin? Onko eroja? (samanlaisia,erilaisia?). Mulla ei ekassa raskaudessa ollu ku tissit vähä kipeenä,samoin viimeksi kun olikin se keskeytynyt km. Nyt on sit huimausta,pahaa oloa,alavattanipistyksiä,väsymystä ja mahaki turvonnu jo nyt.Ja kaikki oireet on tosi voimakkaita ku ennen ei tosiaan oo ollu ku yks oire ja seki aika lievänä :D

mamma_84 5+3 (VASTA!)
 
doda ja credente, lämpimästi tervetuloa mukaan!=)

NamNam Onpas tosi tylsää tuollainen epätietoisuus :(. Kunpa pikapuoliin selviäisi jotain, parhaana vaihtoehtona tietty raskaus!

mamma_84 Aiempiin raskauksiin verrattuna oireet ovat olleet hyvin samantapaisia; pientä menkkakipuilua (tosin niin kovia tuntemuksia ei ole ollut aiemmin kuin tällä kertaa vuodon yhteydessä), pientä huonovointisuutta silloin tällöin, huimausta, rintojen arkuutta, huutavaa väsymystä, turvotusta, täydellistä tunne-elämän epävakautta :p... Vielä ei ole ilmaantunut yhtä pahaa huimausta ja heikotusta kuin aiemmin. Väsymys tuntui tokassa raskaudessa pahemmalta kuin ekassa, mutta johtui varmaan siitä, että ekaa odottaessa pääsi vielä huilaamaan. Nyt nämä termiitit eivät anna hetken rauhaa. Tänään naapurin isäntä pelasti mut väsymyksen kourista ottamalla meidän poitsun mukaan autotapahtumaan, kun en itse jaksanut liikauttaa koiran lenkityksen päälle eväänikään kuin pakolliset. Ekassa raskaudessa turvotus ei myöskään ollut niin huomattavaa kuin tokalla kerralla. ja nyt tämä mahdollinen kolmas kerta näyttää vetävän siinä ihan uudet ennätykset. Kiva, että sulla on nyt noin voimakkaina oireet, lupailee hyvää varmastikin ;)

Amarinwa, rv 7+0
 
Heeip kaikki vanhat ja uudet maalismammat ja tervetuloa uusille mammoille sekä onnea plussauksesta :)

Täällä siis miniuutiset kerrottu äidille, siskolle ja isille tänään ja äiti ja iskä molemmat tirautti itkut, voi kun sulosta :) Äiti höpöttää ja masulle ja alkanu tietysti hössöttämään jo ruoasta ja että syödäänkö riittävästi jne. haha :) Kaikki meni siis hyvin :)

Nyt takaisin emännöimään vieraita. Oikein hyvää keskiviikkoa kaikille mammoille :)

Myy* 8+0
 
edelliseen raskauteen verrattuna on ehkä hieman vähemmän ollu oireita. palelu on kylläkin ollu aivan järkyttävää iltaisin ja tuo turvotus. Huhhuh, ei pitkään pysy salassa tää raskaus. Ja edellisessä raskaudessa mulla näkyi selvästi verisuonet rinnassa mutta tässä taas ei. Että onhan näissä raskauksissa erilaisuuksia.

Onko teistä kukaan äitipuoli?
 
Tänään oli sitten eka työpäivä loman jälkeen, tuntupas oudolle mennä taas töihin. Millon työpaikalla pitää kertoa vauvauutisia? Teki mieli jo kertoa varsinkin kun yksi toinenkin vauvamasu on töissä, mutta vielä on kyllä liian aikasta. Ja voi että, työhousut kiristi! Piti pyytää kokoa isommat. Tiedän, että lomalla tullut lisäkiloja, mutta mites voiko masuasukki jo nyt vaikuttaa asiaan kun tuntuu että maha on aivan turvoksissa varsinkin iltaisin...?
 
Faelivrin
Ainulii - Jotain tuollaista minäkin muistelen nuihin vatsalihaksiin liittyen. Lisäksi luin jostain, että ne vattalihakset voi siinä synnytyksessä jotenkin repeytyä ja eivät sen jälkeen palaa enää ennalleen, jos siis ovat synnyttäessä kovinkin timmit.

Myy* Ihanasti sulla on siellä läheiset ottanut uutiset. :) Täälläkin niin kovasti jo odotetaan, että päästäis kertomaan! Puolison vanhemmilla kun on vasta yksi lapsenlapsi ja ne tykkää lapsista ihan älyttömästi niin tiedän, että ne on siinä vaiheessa onnensa kukkuloilla kun saavat uutiset kuulla. :)

Tultiin ihan hetki sitten miehen kanssa pyöräilemästä ja huomasin, että ainakin mulla pieni liikunta tällai illalla tuntuu auttavan tuohon iltaturvotukseen. Ei oo läheskään niin pallo-olo ku aiempina iltoina. :)

Mutta Faelivrin toivottelee taas hyvät yöt, huomiseen maalismammat! :wave:
 
Mulla ainakin turvottaa mahaa iltaisin aikalailla! Ja samaan aikaan maha ja alaselkä
kipuilevat niin kuin olisi menkat, ei mitenkään hauskan tuntuista, mutta silti ihan kivaa että
on oireita;)
Tänään taas tein yhden positiivisen testin ihan omaksi iloksi vaan, kun tuntuu vielä nii
epätodelliselta tää raskaus että pakko varmistaa välillä oman mielenrauhan vuoksi
kun noita liuskatestejä vielä on jäljellä :D
niin omien laskujen mukaan la on 28.3 kun nyt on rv 4+5 (vasta) :D
 
Mulla edellisiin raskauksiin verrattaen ( kaikki 3 päättyny km) tässä on rinnat kipeämmät kuin aikaisemmin, mutta muut oireet ovat selvemmät, väsymystä ei ole niin paljoa ku aikaisimmissa eikä pahoinvointi ole niin pahaa.

Uteliaisiuuttani kysyn mitä te arvon Maalismammat teette työksenne ja milloin ajattelitte kertoa töissä raskaudesta?
Itse olen päiväkodissa lastenhoitajana ja omalle tiimille aattelin kertoa aikaisemmin kuin pomolle. Tosin mietin että milläs tekosyyllä pääsen karkaa neuvoloihin :D

Ainulii ja ötökkä 5+5
 
Heippa vaan kaikille! :) Kylläpäs ehti tapahtua yhden päivän aikana, kun maltoin poissa täältä pysyä eilisen.
Tervetuloa duulia, Rva R, doda ja credente!

Vilijonkka33
, onnittelut hyvin menneestä ultrasta! :)

Myy*, ihanaa kun perheesi otti niin hyvin uutisen vastaan! :)

duulia, millaisissa töissä olet, riippuu varmaan siitä milloin kerrot siellä vauvauutisia. Onko esim. jotain raskaita hommia, jota ei suositella raskaana tehtäväksi tms? itsehän varmaan saat päättää milloin kerrot esimiehelle ja työkavereille. :)
Ja tuo turvotus - kuuluu vissiin jo asiaan :D tuntuu olevan raskausoire tässä alkuvaiheessa monilla!

Voi kun tämä flunssa alkaisi jo mennä ohi :/ ensi viikolla on jo koulutukseen meneminen edessä, niin ei paljon ole intoa sairastella!
Tuntuu, ettei nyt ajatuskaan kulje, kun on niin tukkoinen olo, joten enpäs kirjoittele enempiä. :/

Lähen pariksi päiväksi siskon luokse, joten hyvää viikonloppua jo minun puolesta kaikille mammoille! :)

mariana87 rv 5+6
 
Kiitoksia kovasti kaikille tervetulotoivotuksista! :)

Tuossa eilisiltana kovasti hämmensi pienen ihmisen mieltä, kun alkoi semmosen tason huimaus ettei vessan oveakaan uskaltanut laittaa lukkoon - jos vaikka pyörtyiskin siellä. Ei liittynyt mitenkään nousemiseen tai äkkiliikkeisiin, vaan pyöri ja keinui ihan tekemisestä/tekemättömyydestä riippumatta. Kyljellä pötkötellen yritin lukea, niin tuntui kuin alkaisi silmät pyöriä päässä. :confused:
Kellään kokemusta vastaavanlaisista huippauksista? Onko ihan normaalia ja vaaratonta, pitääkö näistä kärsiä pitkäänkin? Yksin töitä tekevänä vähän jänskätän töihin menoa, ettei vaan sattuis mitään. :whistle:

Ja siitä saatiinkin mukava aasinsilta Ainuliin kysymykseen. Eli tarjoilijan hommissa puuhastelen, työpaikka on vaan juuri vaihtumassa niin pientä arpomista vielä tuon kertomisen kanssa... :headwall: Tiedän, että mahdollisella tulevalla työpaikallani on muutenkin ollut ongelmaksi asti meitä mammalomalaisia. Saapi nähdä, antaako rehti luontoni periksi pimittää tietoa pomolta sopimusten kirjoittamiseen asti. :rolleyes:
 
Kiitoksia kaikille tervetulotoivotuksista! :)

Mulla on sellainen tilanne että oon nyt kesän ollu päiväkodissa töissä, ja vielä jäljellä pari viikkoa. Sit lähden hetkeksi koulun penkille syksyllä. Enpä ehdi sitä kauaa käymään, kun sitten jään jo kotiin. Töissä ei tarvi pähkäillä millon kertoa, kun ne työt loppuu. :)

Mulla tosiaan ensimmäinen raskaus, ja oireita ei hirveesti oo. Rinnat on kipeät, toisinaan sattuu enemmän toisinaan vähemmän. Eilen illalla nukkumaanmennessä tuli ihan järkyttävän paha olo, tuntu ihan siltä että kohta oksentaisin, mut veden juomisella senkin sain sit kuriin ja olo tasottui. Väsymys on jotain sanoinkuvaamatonta. Tuntuu että voisin nukkua päivät pitkät. Saa nähdä miten ensi viikolla onnistuu ajoissa ylös nouseminen :)
 
Faelivrin
Mulla ois työnhaku edessä tuossa sitten kun syksy alkaa. Ja sitähän tässä onkin vähän mietitty, että pitääkö siitä raskaudesta heti haastattelutilanteessa mainita vai kuinka? Miten ite tekisitte? Niin ja töitä haen joku lastenhoidon tai asiakaspalvelun aloilta. :)

mariana87 - Toivon sulle kovasti pikaista paranemista! :)

credente - Täälläkin taistellaan tuon nukkumisen kanssa. Mulla nykyään aamut menee niin, että heräämisen jälkeen kerkeen olla noin puolitoista tuntia hereillä kunnes taas on pakko päästä vähintään tunniksi nukkumaan. Siitä kyllä sitten yleensä jaksan iltaan asti. Mutta jos taas en nuku silloin aamupäivällä niin sitten kyllä väkisin nukahdan iltapäivällä/illalla ennen kunnolla nukkumaan menoa.

Me ollaan viikonlopuksi menossa appivanhemien luoksi niin kyllä ne voi hieman ihmetellä ku miniä vaan nukkuu päivät pitkät. Normaalisti kun olen sekä aamuvirkku että sellainen yökukkuja ja aina täynnä energiaa. :)
 
duulia Työpaikalla täytyy käsittääkseni kertoa kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua äitiyslomalle jäämisestä, jotta saat äitiysvapaan alun palkallisena. Huom., tämä on KVTES:n ohjeistus ja jos alallasi sovelletaan jotain muuta työehtosopimusta niin kannattaa tarkistaa asia siitä. Ja tietty, jos työhösi liittyy raskaita nosteluja tms. juttuja, jotka rajoittavat työntekoasi, on työnantajalle syytä kertoa.

Itse olen ajatellut, etten asiasta työpaikalla puhu, koska pelkään raskauden vaikuttavan siinä tilanteessa kun meillä syksyllä tulee paikkoja auki. Enkä suostu potemaan asiasta huonoa omaatuntoa, koska kyseessä on yksityisasia, jota ei tarvitse työhaastattelussa kertoa. Se on tietty toinen asia, että saanko tätä turvonnutta masua kauaa piiloteltua :LOL:. Tänään meinasi oksu lentää töihin ajaessa aamulla. Onneksi auttoi kun veivasi ikkunan auki. Tuossa meidän reppanassa ei ole ilmastointia.. Niin juu, sairaanhoitaja olen ammatiltani.

Rva R Mulla oli todella inhottavaa kiertohuimasta esikoista odottaessa kun viikkoja oli 25-30. Kävin silloin lääkärissa, kun jouduin töissäkin oksentelemaan. Tein silloin kotihoidossa töitä eikä ollut kovin mukavaa oksennella mammojen vessoihin.. Lääkäri hyvin ympäripyöreästi totesi, että raskauteenhan voi liittyä millaisia oireita tahansa. Se meni sitten aikanaan ohitse, mutta oli tosi kurjaa. Millaiset verenpaineet sulla on? Monesti ne tuppaa alussa laskemaan ja voivat sitten aiheuttaa tuollaista tuntemusta kuin sinulla on ollut. Toivottavasti menee pian ohitse!

Myy* Ihanasti siellä otettiin uutisesi vastaan :)

Mertsuli Anna palaa vaan jos testejä piisaa ja sillä saat hyvän mielen! Mulla niitä on kulunut ainakin seitsemän :)

Voikaahan hyvin kaikki maalismammat!

Amarinwa, rv 7+1
 

Yhteistyössä