Maalismammat 2013 :)

Ja niin oksettaa ketään muuta värit? Meillä tässä läheisellä naapurilla on älöttävän värinen aita ja se saa yökkäämään joka kerta. Pitäisköhän käydä naapurille sanomassa että voitko maalata aidan eri väriseks niin ei tartteis yökkäillä ;D
 
Moikka kaikille :)

on taas väliä ku oon käynyt ut niin on väsynyt et ku noilta 3v ja 1,5v tytöiltä ehtii niin kaiken vapaa ajan käyttää lepäämiseen :)

Rva R tiedän miten hirveää toi on:hug: ,9kk sitten saman kokeneena. kovasti voimia ja onnea uuteen yritykseen!

Tigerina ihana mies sulla :D meillä kaksi lasta ja ies nyt vasta tän kolmannen aikana vähän näyttäny kiinnostuksen merkkejä :p ehkä johtuu siitä että noi kaksi oli ns. onnellisia vahinkoja ja tää nyt oli oikeen yrittämällä yritetty :)

Mertsuli ä olin juuri täytännyt 18 kun aloin odottaa esikoista ja syntyikin siis niin että olin vielä 18 ja sain kyllä mielestäni niin huonoa kohtelua ikäni takia ja kaikki katsoi kieroon :/ ja toinen syntyi kun olin 20 ja sillonkin vielä puhuttiin kun vajukille ja lapselle kaikki asiat että oikein ärsytti. nyt oon "jo" 22 että jos nyt saisin olla ihan normaali ihisenä enkä nuorena synnyttäjänä,sairaalan listoilla :D

Kävinpä siis varhaisultrassa ja sielä oli pienen pieni papulainen jonka sydän sykki komeesti :) vastasi viikkojaan ja oli munasolu irronut oikealta puolelta :) niin perusteellinen lääkäri oli. Hän kyseli kaikki edellisesistä raskauksista ja lapsien synnytyksistä yms ja kun kerroin syöksysynnytyksestäni hän sanoi että viimesen kuukauden aikana pitää viikottain ja 39 viikolla parin päivän välein neuvolassa tutkia kohdun suun tilanetta ettei tarvi synnyttää kotiin. tuli helpottunut olo kun otti heti asian uheeksi ja ei vähätellyt sitä itenkään. myös ihetteli tyttöjeni syntymä painon eroja ja kun kerroin erilaisista raskauksistani heidän aikana sain lääkärin lausunnon että lapsien iso painoero johtui täysin erilaisista raskauksista :) mua kun ei neuvolassakaan oo uskottu kun epäilin itse johtuvan siitä.

hyvää loppu päivää mammoille ja pahoinvoinnista ärsiville vinkkinä itse tehty smoothie on aika hyvin laskenut pahimmassakin pahoinvoinnissa!

Jossu ja papulainen 7+4
 
Heips!
Ekasta neuvolasta tämän uuden kanssa palattu. Puoltoista tuntia piti varata, mutta puolessa tunnissa päästiin pois. toinen raskaus siis ja heillä kaikki tiedot siellä. Eikä olla miehen kanssa mitään kovia kyselijöitä ;) Mies siis tuli mukaan, ja toivoo että pystyisi osallistumaan muihinkin käynteihin niinkuin ekan kanssa. Sydän ääniä ei täällä kuunnellla kuin vasta toisella kerralla :( Mutta eipä tässä ole enää kuin kolme viikkoa ekaan ultraan :) Nyt se tuntuu siltä, että on kunnolla alkanut raskaus, kun seuraavat on sovittu :)

Mertsuli Mä olin 20 kun aloin odottaa meidän tyttöä, ja ensimmäisiä meidän kaveriporukasta. Nyt siis olen 23 ja toinen tulossa. Et ole siis liian nuori :) Parempi nuorempana kuin liian vanahana.
Minulla myös oli tuo pelko, että en saisi lapsia kuin vasta 30-vuotiaana, mutta en siitä kyllä stressiä ottanut. Onneksi tapasinkin samanmielisen mieheni <3

Jossu90 Ihanaa, että oli noin asiallinen ultraaja. Täällä on saanut nyt lukea niin paljon huonoista kokemuksista. Hyvä, että on jollaine kunnollinenkin kokemus :)

Ps. Laskettua aikaoli neuvolan mukaan 22.3. Itse olin laskeskellut 20.3. Minulle kelpaa tuo 22. oikein hyvin. Ehdin olla sitten koulussa muutaman päivän kauemmin ennen äippälomaa. Mulla kun ei ole kiire synnyttämään, kun viimeksikin meni sinne 42. vkolle.

aLime 7+5
 
Rva R Voi ei! Suuret pahoittelut keskenmenosta. Kunpa äkkiä tärppäisi uudelleen ja paremmalla onnella!

doda Tuosta sukupuolen selvittämisestä, tällä kertaa ajattelin, että ei haluta tietää. Ekalla kerralla ei tiedetty kumpi tulee. Tokalla kerralla oltiin myös päätetty, että ei oteta selvää. Jostain kumman syystä suustani tuli kuitenkin tuo kysymys silkasta helpotuksesta, kun kontrolliultrakäyntien jälkeen selvisi, ettei meidän tytöllä ole mitään häiriötä kasvun kanssa.
Enpä ole kuullutkaan, että väritkin voisivat tehdä pahaa!

Mertsuli Olin 23 alkaessani odottaa esikoista. En mielestäni yhtään liian nuori. Vähättelyä en kokenut ollenkaan, tosin olen aina näyttänyt vähän ikäistäni vanhemmalta ja kuulemma siltä vaikuttanutkin. Teini-iässä oli kiva näyttää vanhemmalta, enää ei :whistle:

Jossu90 Onnittelut ihanista ultrauutisista!=) Mukava kuulla, että taipumuksesi syöksysynnytyksiin on huomioitu jo heti alussa. Aika hurjaa ja pelottavaakin varmasti, kun synnytykset ovat niin valtavan nopeita.

Oletteko ajatelleet käydä 3D-ultrassa myöhemmillä viikoilla? Me ei olla oltu kummastakaan. Viimeksi olin jo ajankin varannut, mutta sitten todettiin, että on turhan kallista. Ihania kuviahan siitä näkee ja saa, DVD:nkin taitaa saada aina mukaan. Ja toki sekin on ihan mielenkiintoista, että vauvan rakenteista saadaan tietoa mahdollisten sairauksien varalta.

Tällä viikolla on töitä vähän enemmän, en ole oikein ehtinyt kirjoittelemaan. Lisäksi väsymys verottaa voimia kun tuossa on nuo 1,5 ja 3-vuotiaatkin. Oksentelu on lisääntymään päin. Ei kiva, varsinkaan aamuvuoroissa : /

Jakselkaahan maalismammat!

Amarinwa, rv 9+0 UUSI VIIKKO, JEI!
 
Faelivrin
Täällähän on tänään höpötelty paljon. :)

Tigerina - On kyllä ihanan huolehtivainen tuo sun miehes. :)

Mertsuli - Minä täytän vielä tän vuoden puolella 22. Ja ikä tuntuu juuri sopivalta ajatellen sitä, että saan ensimmäisen lapsen. :) Mutta mulla on lähipiirissä kyllä tuttuja, jotka ovat 16-vuotiainakin saanet ensimmäisensä ja hyviä äitejä ovat kumminkin. Ei se ikä sitä sano. Ihmiset ja niiden elämät on aina erilaisia. Ja mun mielestä ei pitäisi ketään mennä arvostelemaan, oli sitten minkä ikäinen tahansa. :) Oma äitinikin sai muuten ensimmäisensä kun oli 18. Siihen aikaan sitä ei vaan kyllä oikein kukaan pitänyt kovinkaan kummallisena.

doda - Me ollaan miehen kanssa jo päätetty, että halutaan kyllä heti sitten tietää, että kumpi siellä on. Mun pitää päästä shoppailemaan ja sisustamaan pienen tulevaa huonetta. :) Mies se jo kyseleekin, että millon sen saa oikein tietää? :D

Jossu90 - Onnea iloisista ultrauutisista! :)

Amarinwa - Me kyllä mielellään mentäis tuohon 3D-ultraan, mutta se tosiaan on aika kallista lystiä, joten luultavasti jää menemättä. Miksi ne kunnallisen puolen ulrtat ei vois aina olla nuita 3D-ultria? Heh. :)

Joku muuten puhui mustikkakeitosta aiemmin, että se menee hyvin alas vaikka vähän etoiskin. Ostin sitä tänään ja ajattelin aamulla sitten kokeilla kun sillon mulle ei yleensä kyllä maistu mikään. Tänään kyllä alkoi kummallisesti tökkiä kun söin kanaa ja normaalisti pidän siitä ihan älyttömästi, mutta nyt en vaan saanut syötyä loppuun asti. Kyllä tää raskaus on sitten kummallista aikaa. :)

Mutta nyt toivottelen hyvät yöt! :wave:
 
Iltaa täältäkin. =)

Ihan alkuun pahoitteluni Rva R:n uutisista. :( Olen tainnut jo aiemminkin täällä sanoa et musta tuntuu että tuohon tilanteeseen auttaa paremminkin aika kuin mitkään sanat- halauksia ja voimia lähetän teille sinne silti. :hug:

Minä kävin eilen neuvolassa, ja nyt pääsee teiltä nauru. Olin siellä kaksi ja puoli tuntia!!:LOL: No todellakin joo. Tätä se on kun pienellä paikkakunnalla ollaan ja neukkutädillä oli jo ihan ikävä ollut kun ei olla aikoihin nähty ja sitten kysymään kaikki kuulumiset, koko perheen tietysti jne. =) Hän sanoi heti alkuun ettei ole kiirettä ja minä siihen että ei mullakaan mut kyllä tuo oli jo vähän turhan pitkä keikka. : / Kirjoitti ja haastatteli ja must jo tuntyi että onko tosi ettei mitään löydy vanhastaan-olenhan kuitenkin seitsemättä kertaa asiakkaana. ;)

No. Sain sitten päälle migreenin. Pitkästä neukkukäynnistä, syömättämyydestä ?? En tiedä mutta illan oksensin ja nukuin. Yöllä kolmelta heräsin juomaan. Lasi jaffaa ja ylös tuli välittömästi. Nyt hiljalleen hellittämään päin ja uskalsin avata pienesti koneen että tuun kuulumiset päivittämään mutta kyllä koko päivä on mennyt kärvistellessä. Ihan järjettömiä migreenikohtauksia ollut mulla viime aikoina. Kestää monta päivää ja sain ensimmäisen aurallisenkin tässä muutama viikko sitten. Isäntä jo luuli jotain vakavampaa ja soitteli yöllä ensiapuun. Näkö häipyi, sitten puutui vasen käsi, alkoi han älyttömästi väsyttää ja koko kroppa meni jollain tapaa veltoksi ja voimattomaksi. Puhe puuroutui ja kieli turpos sekä huulia alkoi pistellä. No se onneks nopeest selvis migreeniksi. Ja lääkkeenä tuo ihana Panadol mikä ei kyllä auta pätkääkään.. :( Nyt tulee taas pitkästi juttua plääh..

Ne ihanat uutiset!! Sydänäänet kuului!!!! :heart: Siellä se meidän pikku-figuuri jumpsutti! =)
Niin täydellisen ihanaa on ne ekaa kertaa kuulla. =)

Mutta nyt öitä!!

Vilijonkka33 rv.9+5
 
Heeip mammat :)

Tervetuloa uudet Tigerina ja Epsiliini mukaan kuvioihin :wave:

Täällä on taas jutustelut käynyt kuumana kun minä olen ollut sijaispatjana sängyssä...siis apua mitkä neljä päivää takana. Tänään ensimmäinen päivä kun on alkanut ruoka pysymään sisällä ja on normaali olo. Lauantai yönä alkoi oksentelu ja jatkui sitten su-ma väliseen yöhön asti. Sen jälkeen en sitten uskaltanutkaan syödä mitään koko maanantaina ja sitten tiistaina söin jugurtin joka onneksi pysyi sisällä. Virtsatieinfektio levinnyt munuaisiin joka aiheutti sitten kuumeen ja oksentelun. Hassua että sattui olemaan oireeton ennen näitä, mutta siis kovin yleistä että on oireeton raskauden aikana ja sitten vasta kun levinnyt pitkälle alkaa oireilemaan...kyllä on ollut tuskasta taivalta täällä...toivotaan että vältytte muut tältä hurjimukselta <3 ja tosiaan tietysti toivon että minillä on kaikki hyvin kaiken tämän ryöpytyksen jälkeen...:/

RouvaR: Tsemppiä uusiin tuuliin ja ihanan vahvana seisot siellä ja ihanan positiivinen olet, halit täältä sinne :hug:

Tigerina: Ihana tuo sinun siippasi :) mun puolisko tokas et onko se sit kun siitä alien leffasta kun se siellä liikkuu siellä mahassa. Sanoin että ero on siinä että meikäläisen sisällä kasvaa kyllä ihminen toivottavasti, kiitos ja hei :D kyllä siis täälläkin on mies innoissaan ja ei anna mun tehdä kauheesti mitään ylimääräistä. Ihania nuo siipatkin osaa joskus olla eiks je? :)

doda: Kyllä meillä otetaan selville kumpi on tulossa, ite oon niin malttamaton ja en ainakaan pystyis suutani kiinni pitämään josko siippa ei haluiskaan tietää kumpi on, sellanen räpätin kun olen :D

Mertsuli: Nyt odottelen siis esikoista ja ikää on tullut ruutuun jo 26 vuotta, taidan olla vanhin esikoisen saaja täällä :)

Ultraan olisi vielä hieman alle kaks viikkoa aikaa, kovasti sinne jo olisin menossa rakko täynnä että sais selville että siellä pienen pieni papunen kasvaa...voi tätä odottamista sanon minä, hah :) Onko teillä muuten alkanut masut jo kasvamaan? Ite huomasin tässä nyt kun olin pienellä oksudieetillä että kyllä siellä vaan pieni vauvakumpu on, kun normaalisti on ihan litteä vatsa ja olis varmaan kuopallaan josko olis ollu neljä päivää syömättä, mutta nyt ei masu kadonnut minnekään, se on aika söpö se pömppä siinä :)

Nyt tekemään voikkaria kun ruoka vihdoin maistuu, palaillaan taasen mammat ja voikaattepa kaikki hyvin ja oksuvapaasti <3

Myy* ja mini 10+0
 
Hei!!

Huomenna tähän samaan aikaan olis sit se eka neuvola :) jotenki kyl jänskättää. Isähän siitä jo hössöttänyt viikon :D

Musta on kyl ihana sekin et sisko 31 v. odottaa myös esikoistaan, eli serkuksilla tulis olemaan ikäeroo n. 2 kk. Ei kyl olla kerrottu kellekään sukulaisille viel ennen ku on tää "riskiaika" ohi eli 12 viikkoo ja eka ultra ohi ni tietää vähän paremmin et jyvänen selvii hengissä :)

Ihania kamalia menkkamaisia nappailuja ja kipuiluja on nyt ollu alavatsalla, mut juur sellasii et tiedän niiden olevan normaalei, eikä kipuiluu oo koko aikaa. Yskiessä ja nopeesti liikahtaessa vihlasee mut menee sekin ohi.

Eilen mies tuli kalareissulta kotiin ja ai ai kun se toi sitten 6 kpl taimenia mitkä oli koskesta pyytäny.. Mun pitikin täältä kysyy et mites te muut suhtaudutte tällaseen vapaasti kasvaneeseen järvikalan syömiseen? Haukeahan ei saa syödä ja isoista kaloista mieluummin vaan kasvatettuu.. Oon kyl pari kertaa villii järvikuhaa syöny. Aika arka näiden kalaruokien suhteen kyl oon.
 
Heippa, kylläpä oli taas uutisia, meni tovi kun tarkkaan luin kaiken. :)

RvaR otan osaa, syvät pahoittelut teille!

Tigerina mulla on sama juttu hedelmien kanssa, tekee mieli jatkuvasti syödä. Tuntuu vaan, etteivät pidä nälkää yhtään..! Kahvinjuonti on stopannut täälläkin, yökkäysrefleksi tulee jo kahvin hajustakin. :/

Mertsoli tsemppiä pahoinvoinnin ym. oireiden kanssa. Kyllä ne vielä ohi menee ja helpottaa. :) Toivottavasti!
Eikä minunkaan mielestäni 20v ole liian nuori äidiksi, jos itse lapsen todellakin haluaa. Minä olen 25v ensisynnyttäjä ja vissiin se on jo raja, että alkaa olla melko vanha ensisynnyttäjä, kun käsittääkseni 25v täyttäneet joutuu esim. sokerirasitustestiin automaattisesti.

doda, juu kyllä ajateltiin sukupuoli kysyä sitten rv 20 rekenneultrassa. :) osataanpahan ostaa tavaraa ja vaatetta ym. valmiiks pikkuselle.

Jossu90 onnea hyvin meneestä varhaisultrasta ja siitä, että olet tainnut ainakin hyvän lääkärin saada! :)

aLime onnea sinullekin onnistuneesta neuvolasta! Meillä näyttäisi olevan nyt sitten sama laskettu aika, ellei sitten minulla muutu neuvolan tai ekan ultran yhteydessa. :)

Vilijonkka33, onnea sinnekin sydänäänistä, ihanaa kun on ollut yli-innokas neuvolatäti. :D

Ihanaa, huomenna alkaa taas uusi viikko ja neuvola sen kun lähenee. Innolla odotan että tämä huono olokin menis ohi! Muutama viikko vielä, niin ehkä helpottaa... tosin olen kuullut tapauksista, että pahoivointi on jatkunut jonnekin rv20 asti tai jopa läpi koko raskauden. Hrrrr.... :(

Oletteko muuten laittautuneet tuonne Maaliskuun mussukat-ketjuun, missä listaavat lasketun ajan mukaan ym. meitä maaliskuussa poksahtavia?

mariana87 rv 7+6
 
Mariana87 - älä pelottele sen sokerirassarin kanssa :D :D :D onks pakko jos ei taho??? X/ toki varmaan kunnittain on omia käytäntöjä... Mut onks ihan totta noin et 25 alkaa olla VANHA ensisynnyttäjä??? Mihin tää yhteiskunta meitä ihmisiä ajaa??

Ite olen kyllä laittanut itteni tonne ko. listalle :)
 
Faelivrin
Huomenta!

Täällä päästiin sängystä ylös vasta puoli tuntia sitten vaikka kello soi kyllä jo kaheksalta. :D Hieman väsytti..
Ja tää oksetusolo vaan pahenee. :/ Joka päivä tulee syömisestä vaan vaikempaa ja nyt jo oon alkanut täällä yökkäilemään ja tekemään töitä sen eteen ettei tarvitsisi mennä pyttyä moikkaamaan. Ei kivaa ollenkaan. Toivon todella, että mä en ole niitä, joilla tää jatkuu koko raskauden.

Vilijonkka33 - Ihanaa kun pääsit sydänäänet kuulemaan! :) Onnea!
Mutta kyllä teillä siellä aikaa menikin. Yleensähän nuilla, jotka on jo aiemminkin olleet ne käynnit on huomattavasti lyhyempiä, mutta näköjään joskus näinkin päin. :)
Kuulostaa kyllä todella hurjalta tuo sun migreeni! Koitahan jaksella siellä. :)

Myy* - Onpas kyllä sullakin ollut hurjat olot siellä. Enpäs edes tiennytkään, että tuo virtsatieinfektio voi nuinkin rajuja oireita aiheuttaa. Jaksuja sinnekin! :)
Mun mielestä ei maha vielä ole kummemmin kasvanut, vaikka aina pienikokoinen oonkin, että varmaan aika helposti alkaa sitten näkymään. Mutta mies kyllä sanoi yksi päivä saunassa, että on tossa jo tommonen pieni vauvakumpu. Sehän se kyllä mua varmaan tarkemmin on katellutkin kun minä itte, niin huomaa eron nopeammin. :D

Tigerina - Kyllä mä ainakin uskaltaisin niitä taimenia syödä. Just katsoin niin neuvolasta saadussa lapussa taimenista on vaan sen verran, että meritaimenta ei hirveästi suositella, mutta sitäkin saa kuitenkin syödä 1-2 kertaa kuussa. :)

Faelivrin 8+6
 
Hei kaikille!

Tulin ihan nopeasti käymään kirjottaas enenkun unohdan tän jutun :) eli löysin yhdestä lehdestä tällasen tutkimus jutun. tekstii oli vaikka kuinka mut kirjotan teille ton oleellisen :D

Noin kymmenen prosenttia todetuista raskauksista päättyy keskenmenoon. On ollut tapana sanoa, että keskenmenoriski pienenee 12. raskausviikon jälkeen. Tämä raja on peräisin entisajoilta, jolloin ultraäänilaitteita ei ollut yleisessä käytössä: tuulimunaraskaudet vuotivat pois näihin aikoihin mennessä. Nykyisin tiedetään, että jos raskausviikon 7 jälkeen ultrassa nähdään raskausviikkoja vastaava sikiö, ruskuaispussi ja sydämen syke, keskenmenon riski on sen jälkeen enää 0,5 prosenttia

että kaikille jiotka on varhaisultrassa käynyt ja huoli on vielä suuri. hyvää aamupäivän jatkoa mammoille :) minä lähden synttäreille ja palailen kirjotteleen kuulumisia myöhemmin.

Jossu+papulainen 7+6
 
Moi!

Olin ekalla neuvolakäynnillä tänään. Hoitsu ei kyllä sydänääniä kuunnellu mut se ei vissiin aina kuulu edes ekalla käynnille?

Ekan ultran pääsin varaamaan, silloin olis 11+0 :)

Isä oli varsin innoissaan tästä käynnistä neuvolassa, sanoi että aikoo kyllä tulla muillekin käynneille mukaan ja tottakai myös ultraan :)

Ja joudun kyllä menemään sokerirassasiin, ku mun suvussa on diabetesta ja oon jo 25 täyttänyt, kuulun riskiryhmään, vaikka BMI ihan normaali. Mut onneks se on tulossa vasta joskus aikojen päästä!

Nyt vielä pari tuntia tehokasta työaikaa ja sitten kotiin viikonlopun viettoon!

Ihania odotuksia!

Tigerina, onnenjyvänen 7+0
 
Myy mie oon 28 ja esikoista odotan :)

Täällä on alkanut öllötys kadota mutta väsymys tullut tilalle,voi vitsit sitä voisikin nukkua 24/7 ja vielä hiukan lisää :D ja turvotus on ihan mahdotonta.
Mulla oli tuo eka neuvola jo kaksi viikkoa sitten ja np-ultra neljän viikon päästä.
Hei,onkos teille muille tullut jo painoa? Itsellä vaaka näyttää 1-1,5 kg lisää painoa riippuen päivästä.
 
Terkut yövuorosta!

Mulla piti alkaa 12 päivän vapaaputki, mutta se vaihtuikin heti kolmeen yövuoroon. Mies ei oikein tykännyt, kun meidän piti tänään reissuun lähteä, mutta viikonlopun öistä saatavat lisät ovat sen verran hyvät, että ahneus voitti. Nyt on ainakin hetki rauhallista, joten tulenpa heti kirjoittelemaan.

Viljonkka33 Ihanaa, että olet päässyt jo sydänäänet kuulemaan:heart:. Odotan kovalla innolla että pääsen kuulemaan taas! Jotenkin se on vielä konkreettisempaa kuin nähdä ultran ruudussa vauva. Huh, kun on ollut sulla inhottava migreeni!

Myy* Onneksi sait tautiisi hoidon, vaikka virtsatieinfektiota ei havaittukaan!

Jossu90 Kiva kun laitoit tuon tekstin=). Muistan lukeneeni tuon jutun esikoista odottaessani. Juuri sen takia olen joka kerta halunnut varhaisultraan. Sillä ultraan kuluvalla summalla kun saa mielenrauhan 5 viikkoa aiemmin kuin että menisi vasta np-ultraan. Tottakai keskenmenon riski on aina olemassa, mutta ainakin suurin vaara on ohi jo silloin kun varhaisultrassa kaikki on ok.

Tigerina Ei ole ihme, etteivät vielä neuvolassa sydänääniä kuunnelleet. Sen verran vähän on viikkoja vielä, että turhaa huolta saattaisi aiheuttaa, jos niitä ei kuuluisikaan. Kiva, että miehesi on innokas tulemaan neuvolakäynneille jatkossakin

Ainulii Voi kunpa sitä saisikin nukkua niin paljon kuin haluaa! Antaisipa kotiväki mun nukkua näiden yövuorojen jälkeen. Pelkään, että pahoinvointi yltyy, jos on kovat univelat ja töissä täytyy kuitenkin jaksaa. Mukavaa, että sulla on älllötysolo kuitenkin helpottanut, etteivät ole molemmat samaan aikaan!

Masun kasvamisesta ja painonnoususta Töissä yksi ihminen tietää raskaudesta (ja loput ovat jo nähneet omin silmin), koska sattui olemaan vuorossa silloin kun vuoto alkoi ja hänelle oli kerrottava miksi lähden kotiin. Eilen tämä ihminen kertoi, että häneltä oli toinen työkaveri kysynyt, mahdanko odottaa vauvaa. Kuulemma yleensä hoikassa vartalossani masu nyt pömpöttää. Ja onhan tämä aika mahdoton, ihan jo aamusta asti.. Painoa mulle on ruvennut aiemmistakin raskauksista kertymään alkuviikoilla. Niin siis nytkin, juurikin 1-1,5 kg suunnilleen.

Sokerirasituksesta oli myös juttua. Itse en ole joutunut/päässyt, koska aloin odottaa esikoista silloin kun kriteerinä käytettiin ainoastaan BMI:tä. Tuskin sinne tälläkään kerralla joudun. Tämän kopsasin Käypä hoito-suosituksesta:
Sokerirasituskoetta suositellaan valtaosalle raskaana olevista. Koetta ei tarvita, jos kyseessä on alle 25–vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (painoindeksi 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasituskoetta ei myöskään tarvita silloin, kun alle 40–vuotiaalla uudelleensynnyttäjällä ei ole aiemman raskauden aikana ollut raskausdiabetesta ja lapsi on painanut alle 4 500 g ja painoindeksi on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.

Eipä sitä kyllä ulospäin voi tietää, kenellä raskausdiabetes on. Hyvä ystäväni joutui iän perusteella sokerirasitukseen odottaessaan esikoistaan. Tämä nainen on himoliikkuja ja veti vielä raskausaikanakin combat-tunteja. On tosi pikkuinen rakenteeltaan. Mutta niin vain sokerit meni himpan yli viitearvojen. Hän oli itse tosi tyytyväinen, että meni kokeeseen, koska ei muuten olisi mitenkään arvannut, että se voisi hänellä olla. Hän noudatti diabetesruokavaliota tosi orjallisesti ja syntynyt tyttö painoi syntyessään 3600g. Painon nousu loppui siihen päivään kun kävi sokerirasituksessa. 8 kiloa tuli hänelle painoa raskausaikana ja kotiutui sairaalasta suunnilleen pillifarkut jalassa. Tulisipa itsellekin noin vähän kiloja! Mulla on molemmista raskauksista tullut noin 13-14 kiloa.

Tulihan joristua kaikenlaista =) Mukavaa viikonloppua!

Amarinwa, 9+3
 
Faelivrin
Ihanaa lauantaihuomenta! :)

Jossu90 - Kiitos tuosta jutusta, minkä laitoit. En ollutkaan itse aiemmin tuollaista päässyt lukemaan. Taas voi tässä mennä eteenpäin pikkaisen huojentuuneemmalla mielellä. :)

Tigerina - Juu ei meilläkään ekalla kerralla sydänääniä kuunneltu. Sanoi se hoitaja, että tulisi äidille muuten niin kova huoli, jos niitä ei kuuluisikaan.
Kiva, että sulla on mies noin innoissaan asiasta. :) Onneksi täälläkin. Nykyään kun mies tulee töistä niin se ensin antaa pusun minulle ja sen jälkeen masulle. :D

Ihanana yllätyksenä mua ei ole oksettanut eilen eikä tänä aamuna vielä ollenkaan! *koputtaa puuta* Täytyy vaan toivoa, että näin jatkuis.

Maha on kylläkin nyt ihan selvästi kasvanut. Pistin eilen päälleni farkut ja hieman tiukemman topin ja tajusin vasta silloin, että kyllä tuossa jo muutosta huomaa. Mies sanoikin, että näyttää jo ihan kunnon vauvamahalta. Tänään on tiedossa juhlat, missä on paljon meidän perhettä, täytyy valita päälle vähän jotain löysempää. Vielä kun ei haluta kaikille kertoa ja mun perhe on kyllä niin tarkkasilmäistä porukkaa, että varmasti alkaisivat jo jotain epäillä. Mutta vielä saavat pikkasen alle kolme viikkoa odotella sinne ultraan. :)

Mutta nyt tämä pallomaha lähtee syömään itse tehtyjä sämpylöitä! :)

Faelivrin 9+1
 
hyvää launtai päivää mammat :flower:

vilijonkka33 Mulla määrättiin viime raskauden aikana baanacodeja migreeniin,että kannattaa kysyä lääkitystä jos sulla on noin paha migreeni,nykyuään on niin paljon lääkkeitä mitä raskaana olevakin voi syödä.

mahasta ja painosta mulla on maha kyllä kasvanu jo ja mammahousut ollut käytössä jo toistaviikkoa :D ja painosta en tiiä kun en aio käydä puntarilla vasta kun neuvolassa :)

sokerirasituksestamä oon joutunu molemmissa raskauksissa käydä 2 kertaa ja nyt en sitte varmasti aio mennä. koskaan ei oo niissä mitään ollu ja viime raskaudessa istuin sielä aamu 8-12:30 asti kun niillä oli pikkasen ajat päin hemmettiä ja oli kyllä kuolema lähellä. ja mulla bmi on normaali ei ylipainoa ja suvussa kun on 2 tyyppiä niin siksi pitäs mennä.

jahas tänään taas lähtis uusi viikko. mulla vielä tonne neuvolaan aikaa kun on vasta 9+4 viikolla ja ultra ajan sit saa sieltä luvan soittaa :D

Jossu ja papulainen 8+0
 
vaivaapiko ketään muuta ummetus? :D siis järkyttävää täällä! sit kärvistellä kauheissa mahakivuissa ton takia! no joo olipa taas alotuspuheet :D täällä on alkanu nuo kohdun kasvukivut tuntuun jos äkkinäisiä liikkeitä tekee.eipä muuten kannata nauraa tai yskiä yhtäkkiä,tuli taas äsken koettua kantapään kautta kun tuli sen verran repivä kipu. jatkuva väsymys (24/7) ja välistä vaivaava huono olo jatkuu.
ja maha on kamalan turvoksissa,toiveajattelua että farkut menis jalkaan :D

mamma_84 ja uus viikko,8+0 :)
 
Aamuyötä!

mamma_84 Tutun kuuloisia ongelmia vatsan kanssa..:( Eikä se oikein edes helpota raskauden edetessäkään. Myös noita repäisykipuja tuntuu. Varovasti täytyy nousta esim. tuolilta ylös ja hiukan etukumarassa mieluiten.

Faelivrin Hieno juttu, jos pahoinvointi alkaisi hellittää! Täällä myös, ei ole nimittäin muutamaan päivään tarvinnut pönttöä halailla. Eivätkä yövuorotkaan ole suurempaa pahoinvointia aiheuttaneet.

Mulla piti olla tiistaina neuvola, mutta täytyy siirtää sitä, koska heti aamusta lähdetään ajelemaan pohjoiseen päin miehen sukulaisten luokse. Meidän piti lähteä jo perjantaina, mutta silloin ilmaantuivat nämä ylimääräiset yövuorot.

Tämän yön hommana olisi saada valokuvia tilaukseen. On niin aikaa vievää hommaa, että kotona siitä ei tule ikinä mitään. Kunpa olisi kuvat jotenkin järkevästi kansioissa koneella, mutta ei kun jokainen pitää erikseen katsoa ja laittaa tilaukseen. Tämän vuoden valokuvat ovat kaikki vielä tilaamatta, huoh..

Mukavaa alkavaa viikkoa!:)

Amarinwa 9+5
 
Huomenta!

Taas alkoi uusi työviikko, viikonloppu tuntuu jälleen olevan liian monen päivän päässä.

Ummetusta on kyllä ollut, ja kyllä se kipuiluna tuntuu jos ei vatsa toimi kunnolla. Olisiko hyvä lisätä vielä vähän kuituja auttamaan suolen toimintaa?

Repäisykipuja tuntuu kyllä ihan joka armas ainoa kerta kun nousen nopeasti, yskäisen, aivastan tai käännän kylkeä sängyssä.. Ihan kivahh..

Mies on alkanut puhutella minua "me"-muodossa: "teidän tarvii ottaa tätä ruokaa enemmän", "teidän tarvii nyt levätä", "nukkukaa hyvin"... aaaww <3

Pahoinvointi edelleen hämmästyttävän lievää, ei mun puolesta tarvitsekaan yhtään olla voimakkaampaa. Ainoa ongelma se että ku bussilla meen töihin, ni siel alkaa kuvottaan aika lailla, ennen ei tehny matkustaminen pahaa, nyt tuntuu ettei yhtään haluais mennä bussiin...

Hauskaa viikonalkua!
 
Faelivrin
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille mammoille! :flower:

Jossu90 - Voi että, tekis kyllä itsekin mieli jo hommata nuo mammahousut. Nyt kun ei päällä pysty pitämään enää ku sukkahousuja ja mekkoja. En vaan uskalla vielä, tuntuu niin aikaiselta ja vähän jännittäis, että jos joku huomais ne niin siinä ei enää paljoa tarttis selitellä. :D

mamma_84 - En voi kyllä sanoa kärsiväni ummetuksesta, ennemminkin toisinpäin. :D Mutta oonkin aina syöny todella paljon kuituja ja esim. leivistäkin valitsen aina sen kaikista kuitupitoisimman. Että kannattaa kyllä kokeilla! :) Mies aina sanookin mua kuituhipiksi :D

Amarinwa - Mä vasta tein tuota samaa valokuvahommaa! Sain kyllä jo katsottua kaikki kuvat, että mitkä teetetään, mutta vielä en ole tilaukseen asti niitä saanut. Jospa tässä joku päivä. :D

Tigerina - Suloinen tuo sun miehes. :)

Te kyllä pidätte mua varmaan ihan sekopäänä, mutta pakko on silti tämä paljastaa. Mä olen siis varmaan maailman innokkain jouluihminen ja kaikki, jotka mut tuntee tietää sen erittäin hyvin. No tästä johtuen täällä on jo viime viikosta asti yksin kotona ollessa kuunneltu joululauluja yms. :LOL: Joooo, mä tiedän, olen hullu, mutta minkäs teet.. Miehelle kun kerroin niin se sanoi vaan, että "Ei ihan vielä, jooko?" :D Yritin jo netistäkin katsella, että joko pystyy jouluverhoja tilaamaan, mutta muut ihmiset ei ilmeisesti ole yhtä aikasin liikenteessä tän jouluhössötyksen kanssa.
Viikonloppuna leivoin kynttilän valossa suklaapullia kun en ihan kehdannut pipareita alkaa vielä tekemään. Mies kyllä sillon sanoi, että on ihanan kotoisaa ja lämmin tunnelma. En sitten kehdannut sanoa, että sekin johtui tästä jo nyt alkaneesta joulun odotuksesta! :D
Tää sama hössötys on alkanut joka ikinen vuosi niin kauan ku mä vaan muistan ni aina elokuussa. En ymmärrä mikä mua vaivaa. :)
Mut joo.. jospa tää nyt lähtis tekemään jotain hyödyllistä.

Ainiin! Sanoin miehelle viikonloppuna vitsillä, että tuosta hippusesta tulee isona joulutonttu ja mies vaan tokaisi, että ei ihmettelis yhtään vaikka tuliskin, jos tulee enemmän äitiinsä. :D

Faelivrin & pikkuinen tonttu 9+3
 
Faelivrin, toi on kyl ihanaa toi sun omistautuneisuus jouluun :heart: pakko myöntää et itse en ihan noin innokas jouluilija ole, mutta kyllä mäkin haluan et koti näyttää, tuoksuu ja tuntuu joululta :) täs ihan alkaa hämmentämään et herranjumala, ensi vuonna meillä on ensimmäinen joulu PERHEENÄ. Aiemmin en oo joulusta innostunut joko A) koska kesät on ollu pitkälle lämpimiä tai B) syksy on ollu pitkälle alkujouluun saakka synkkä ja sateinen... Toivotaan et tänä vuonna tulee nätti lumipeite jo hyvissä ajoin eikä sulais heti pois MURR!
Ja noi joululaulut on kyl ihan parhautta! Samaten kaikki kynttilät :) Viime vuonna tein ihan ekan oman piparkakkutalonkin mut ei se perhana oo ihan niin helppoo ku miltä vaikuttais :D
 
Moikka :)

täälä ollaan huolestuneissa mietteissä :/ Raskausoireet on kadonnut kokonaan,kahteen päivään ei oo ollu oireen oiretta ja nyt vähän pelottaa et mitähän tuo merkaa. viimeksi kun oli se km niin oireet loppu vajaa viikko ennen vuotoa. ensi viikolla neuvola täytyy pyytää kauniisti et yrittäs ees kuunnella sydänääniä ja jos ei löydä niin jos voisi ultrata kun sielä sellanen vanha laite on mut sitä osaa käyttää vaan yks hoitaja ja sitä käytetään vaan hätätapauksessa.
No ens viikkoon kun jaksaa sinnitellä :(

tuli nyt törkeesti vaan omanapailtua :ashamed:

jossu + papulainen 8+2
 
Tänään käyty ensimmäisessä ultrassa (yksityisellä) ja kyllähän sieltä pieni möykky lötyi jolla kaikki hyvin :heart: Oli kyllä aivan valtavan huojentava ja liikuttava hetki kun tämmönen tunnehömppä oon =) Vastasi likimain viikkoja millä mennään menkkojen mukaan. Olihan sitä pakko tirauttaa muutama kyynel kun jo luulin ettei musta koskaan tule äitiä kun yritystä niin monta vuotta takana päin mutta näköjään niitä pieniä ihmeitä aina välillä tapahtuu

Mulla on ollut tosi kovia vatsakipuja ja sen vuoksi halusin mennä tarkistuttamaan ettei vaan kyseessä ole kohdunulkoinen raskaus kun kivut enimmäkseen kohdistuu oikealle puolelle. Mutta ehkäpä mulla on lääkärin sanojen mukaan vain sen puolen kiinnikkeet tiukemmat ja se vuoksi vaan siellä puolella kipuilua.

Jossu90 Mulla on myös raskausoireet häviämään päin. Väsymys helpottanut lähes kokonaan ja ainoastaan noi vatsakivut vaivaa niin ja edelleen kauhea vatsan turvotus. Lääkäri ei tänään siihen kommentoinut millään tavalla.

Mä olen kyllä jo käyttänyt kolmisen viikkoa mammahousuja kun ei vaan enään pysty pitämään tavallisia. En siedä minkään sortin kiristäviä vaatteita päällä. Mulla varmaan työkaverit huomanneet asian mutta kukaan ei ainakaan tähän mennessä ole uskaltanut suoraan kysyä =D

Pallosalama ja möykky 9+1
 
Heeip kaikille mammoille ja mukavaa ja toivottavasti lieväoireista alkavaa viikkoa:)

Täällä tosiaan vihdoin ja viimein saatu tämä neiti kuntoon ja terveeksi kaiken sen kärvistelyn jälkeen. Huoh oli kyllä tuskasta hommaa se :/ no mutta nyt uusoin asioihin. Enää hieman yli viikko ekaan ultraan.. Täällä jotenkin nyt ultran lähestyessä on alkanut enemmän tuo huoli siitä että onko siellä ketään nostamaan päätään.. Ein tietysti siihen kukaan osaa mitään sanoa jne joten sen ajatuksen kanssa on vaan elettävä kunnes varmuus saadaan siihen. Niinkuin te kaikki siellä hyvin tiedätte :) toivotaan että täällä myös saadaan hyviä uutisia viikon päästä.

Tässä kävikin hiukan ikävästi nyt kun siippa joutuu lähtemään matkahommiin niin ei pääse mukaan sinne ekaan ultraan :( mutta onneksi sitten hyvä ystäväni tulee mukaan ja oli hyvin otettu asiasta kun kesäisin että voisiko hän tulla mukaani. Onneksi on edes joku seurana. :)

mamma_84: kyllä on ollut ummetusta, ennen olin tunnetusti aina vessassa, oli ns. Suora putki, nyt ei ole merkkiäkään siitä... Turhauttavaa.

Tigerina: suloinen on kyllä tuo sinun miehesi :) ihan hymyn laittoi mun nassulle kun luin ton :)

Jossu 90: mulla on pahoinvointi hieman hellittänyt aikasemmasta. Kätilö sanoi minulle että osittain raskausoireiden Lieventyminen on sinun kehosi tottumista uuteen asukkiin ja kehon muutoksiin joten ei syytä huoleen :)

Tällaista tällä kertaa, palaillaan taas ja voikaapa hyvin ladies :)

Myy* + mini 10+ 5
 

Yhteistyössä