~~~MAALISMASUT 2008~~~LOKAKUUSSA

Kiva, että muillakin on ollut pääasiasssa hyviä ultra-kuulumisia. Viime viikolla paljastui, että meille on tulossa tyttö =) monien poikien joukkoon ;). Rakenne-ultra oli siis viime viikolla ja kaikki näytti olen ok, onneksi! Olen alkanut myös tuntemaan liikkeitä.

Nyt mietimme kuumeisesti, että pitäisikö hankkia Brion kombit tai esim Teutonian/ Emmaljungan joggerit? Brioista on ilmeisesti paljon hyviä kokemuksia, mutta miten on joggereiden/ 3-pyörästen laita?? Onko kellään hyviä kokemuksia?? Onhan näitä vaunu-keskusteluja tietysti monessakin paikassa, mutta yleensä ne ovat liittyneet joko Brioihin tai Emmaljungiin..joten sen vuoksi kyselen.

Ninni, mahtavaa jos jatkat listan päiviyttämistä kun se sujuu sinulta!!

Hyviä vointeja kaikille!

Maalis-äippä ja salamatkustaja 19+5
 
Huomenta. minäkään en alakertaan vielä malttanut kun koneelle tulin, täytys kyl kahvii keittää =)
Hope; juu meidän äippä rahat määräytyy -06 vuoden mukaan, mikä on hieno juttu. toki sitä sit voi sovitella, jos tulot on hirvittävästi liikkuneet viimeisen vuoden aikana. mä saan kelan paperit ens neuvola kerralla eli vko 22. sit kuulemma saa ruveta niitä jo hakemaan. nopeasti aika siis rientää =)
ninni; itse tunnen myös nämä kaksi henkilöä erittäin hyvin. kuulun samaan Äkk porukkaan, josta oot kenties kuullu =) mahdetaankokan me sit tuntea? mulla kun ei sytytä yhtään...

täytys lähtee uimaan ja sitten vähän kaupungille. varasin eilen h&m lta sellasen harmaan villakangas takin, lyhyen, a-linjaisen ja vielä kokoa suuremman niin varmasti mahtuu massu sisälle. minäku päätin etten missään ryysyissä raskaus aikaa kulje. kunnon toppis jo on, sain työkaverilta eli se menee kovissa pakkasissa mut tää olis sit sellanen parempi takki =) täytyy tänään hakea se sieltä.
Nyt aamiaiselle ja uimaan. voikaa hyvin.
ps. millasii ne liitoskivut on? mulla tuntuu tuolla lonkassa sellasta vääntöö.. alkoi yöllä. kun on ihan paikallaan ok, mut heti ku liikkuu niin alkaa vääntää.. jotenkin tosi inhottavan tuntusta...

mä + voice 18+2
 
Ninni, joo siis koska Jyväskylä ei tarjoa rakenneultraa niin halusin sen siinä samalla. Tosi ihmeellinen oli vaan se täti kun soitin sinne ja sanoin että haluaisin että rakenneultra tehtäisiin siinä samalla, niin hän vaan tokas töykeästi että niiiin...4D-ultrahan ON rakenneultra! ihanku oisin joku idiootti tai jotain. :LOL: Mutta sori nyt vaan kun satun tietämään että 4D:n suositukset normaalisti ovat ~24-26rvk koska silloin vauvalla on jo enemmän lihaa luiden päällä ja selkeästi enemmän "vauvan näköinen". Näin siis siinä tapauksessa jos on normi rakenneultra takana ja menee vain ns. katselemaan vauvaa. Muttajoo. Jäi kyllä semmonen olo et kiva maksaa lähes 200 e tommosesta palvelusta.


Omaanapaa: Pieniä harjoitussupistuksia on nyt päivittäin ja ongelmana onkin että milloin niistä pitää huolestua. o_O Ja onko ainoastaan kipeät supistukset haitallisia, voiko esimerkiksi paikat lähteä avautumaan tommosista harjotussuppareista? Ite en oo huomannut mitään yhteyttä niiden ja esim rehkimisen/kävelylenkkien välillä. Että niitä vaan saattaa tulla vaikka sohvalla maatessa, kuitenkin aina vain 1 kerrallaan, ei perättäisiä. Kertokaahan viksummat pitääkö suppareista kuitenkin aina soittaa neuvolaan? Mies-raukka alkaa jo huolestua kun maha vetäsee ihan kovaks ja mä sanon että supistaa, et joko se syntyy vai mitä hemmettiä :D

Mulla on ollut 1. neuvolalääkäri, se oli silloin melko heti 1. neuvolakäynnin jälkeen. Ja nyt taasen kun on 22.11 2. neuvolakäynti niin about viikko sen jälkeen on toinen nlalääkäri. Näin siis meillä.

Tyttö- ja poikasykkeistä... Joo, mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vähemmän niihin uskon. Ja juuri noi ~150 sykkeet voi olla ihan kumpi vaan melkein joka kerta kun sitä ei lasketa oikein nopeaksi eikä hitaaksikaan. Meijän vilpertillä on leposyke about 140 ollut nyt tosi pitkään, ja sitkun innostuu saattaa paukkua aina tonne 150 asti, mut ei yli siitä kummiskaan. Ja niihin alkuraskauden sykkeisiin ei sit taas oo mitään luottamista sillä mitä pienempi ihminen-> sen nopeampi syke. Eli nyt vasta voi alkaa edes johonkin suuntaan ennustaa, vaikka aika rulettia taitaa olla nykyään. Ne vanhanajan tädit jotka ennusti sykkeistä sukupuolta, niin oon ymmärtänyt että enemmänkin siitä miltä ne kuulostavat, kuin nopeuden perusteella.

Painoa on mulla tullut tähän mennessä ~4 kiloa... Hoikkis ku oon aina ollu niin se on pikkasen huolestuttanut. Painonnousua oli kuitenkin viime neukkukäynnillä 233g/vk ja neuvolatäti sanoi että se on oikein hyvä, näillä viikoilla suositukset 250g/vk, eli käyrillä mennään... Rauhoitti jonkin verran, oon kuitenkin antanut melkein joka mielihalulle periks ja mättäny ruokaa menemään. Aijaijai.


Nyt se pitäis taas töitä jaksaa jatkaa, kohta onneks pääsee LOUNAALLE, ruoasta kun tuli puhe! Ja kai mä soitan sinne terveystalolle uudestaan vielä tänään jos saisin vihdoinkin sen 4D:n varattua, kun niillä vielä sen p*skapalvelun lisäks koneetkin reistaili eilen... arrrgh.

mamaL
Onni 20+5
 
Voihan bittiavaruus!!! Taas hävis mun pitkä teksti!!! AAARG!

hope08: Neuvolasta minulla sanoivat, että vuoden 2005 mukaan tai viimesen puolen vuoden tulojen perusteella.

ninni78: Jos vain viitsit, niin jatka ihmeessä päivitys hommia! Onnistuu sinulta niin näppärästi!

misupai: Ehdottomasti mies haluaa isyyslomansa pitää!

mammamuu: Minulla neuvolalääkäri oli rv 12 ja seuraava n. rv 27! Minullahan kanssa on osittainen eteisistukka. Liikkeet kyllä täällä tuntuvat oikein hyvin. Eilen mahakin heilahteli komeasti, kun meidän adhd vaaveli potkiskeli. Mutta kovin yksilöllistähän tämä on. Etköhän sinäkin pian ala niitä liikkeitä tuntemaan!

Täällä ollaan TAAS päänsäryn kourissa. Jatkuukohan tämä koko loppuajan? Mitens muiden päänsäryn laita on? Muutenkin vetämätön olo ollut. 4 vapaa päivää oon vain laiskotellut kotona :) Huomenna sitten taas töihin!

riksu + lätty rv 21
 
Minä nyt sitten päätin, että kyllä minä sen verran olen valmis köyhtymään ja femedasta ajan varasin marraskuun loppupuolelle! :D
Ei vaan jaksaisi odottaa... :/
Onneksi ja toisaalta "pelottavaa", että nää viikot vaan menee niiiiiiiin nopeasti!

Nyt siivoamaan :wave: :wave:
 
Kleopatra, meillä on kans marraskuun vikalla viikolla 4D-aika Femedaan, tosi jännää mennä.
Vaikka NKL:lla vihjaisivat vauvan olevan poika, itsellä ei ole ollenkaan vakuuttunut olo. Eli kiva mennä tarkistamaan asia.
Samoin mietityttää tulevan vauvan terveys. Esikoisella todettiin raskauden aikana vesimunuaiset ja se oli aikamoinen shokki, ja nyt otettiin toi ultra senkin takia.

Ippu, ihana masu! Mulla on kans tota kokoluokkaa...

t.pikkuvaemo
 
Koska sulla aika siellä Femedassa? Mulla 27.11 :D
Äitispakkaus on 140 ? jos sen ottaa rahana. Minäkin olen tarkka vaatetuksesta ja pakkaus vaatteiden suhteen ollut pettymys edellisillä, mutta nyt kun näin kaverin pakkauksen niin huomasin, että niitä vaatteita ehkä jopa voisi käyttääkin... *hieman turhamainen*
Noh, odottelen tuota sukupuoli vahvistusta ja teen päätöksen sen jälkeen... B)
Poikafiilis on itsellä, mut we´ll see... :heart:
 
Musta on ihana tuo vuoden 2007 äitiyspakkaus. :heart: Me kyllä otetaan se ja odottelen jo innolla! Tykkään varsinkin pakkauksen potkuhousuista ja ihanan paljon vihreetä, lemppari! :) Pääsee pukee vauvaa pikku kaalimadoks :D
 
kleopatra: 26.11. =)

Kiitos tiedosta myös mama-L, sehän on ihan kiva summa, esim. jos menee H&M:lle.
Juu, superturhamainen olen minä, myönnän ihan heti. Mut vauvanvaatteet on niin ihania ja kivempi niitä pikkuruisia vaatteita on ostella, kuin itselle mallia soputeltta synnnytyksen jälkeen :LOL:
 
Pakkauksesta: Musta se on aina liian poikamainen ja senkin vuoksi kun tytön sain niin yhtäkään vaatetta en käyttänyt. Mä myönnän kanssa, että olen SUPERTURHIS. :D Ja miehelle sanon aina, että olen jopa ylpeä siitä!!!
Tässä raskaudessa (joka siis tulee olemaan viimeinen)... Olen ostanut hirveästi ihania äitiysvaatteita :heart: Enemmän kuin aiemmissa yhteensä B)
Nyt vain odottelen, että masu kasvaisi ja pääsisin käyttämään niitä :whistle:
 
me6
Moikka

Äippärahan määräytyminen riippuu maalismasujen kohdalta siitä, koska hakemuksen jättää. Vuoden 2006 verotus valmistuu marraskuussa ja Kelalla on tiedot käytössä vuoden vaihteessa eli jos jätätte hakemuksen heti kun mahdollista niin voipi olla että raha lasketaan vielä 2005 verotuksen mukaan. Äippäraha hakemushan pitää jättää viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa. Itse aion varmistaa tilanteen ja jättää hakemuksen vasta tammikuun puolella, koska omat tuloni on huomattavasti paremmat (ei kuitenkaan 20%) kuin vuonna 2005.

Pomoni on kyllä ihana! Eilen saatiin suururakka valmiiksi ja hän komensi minut loppuviikoksi kotiin lepäilemään. Hoidan pari juttua meilillä ja olen kännykällä tavoitettavissa mutta muuta en kuulemma saa tehdä!

Viime yönä tulikin ekaan kertaan muutamana kuukauteen nukuttua todella hyvin. En herännyt edes aamulla kun lapset lähtivät kouluun/ eskariin. Tänään olenkin sitten makoillut meidän ihanalla sohvalla. Tilattiin se keväällä ja saatiin kesän alussa. On isohko 3m x 3,5m metrin leveä punainen kulmasohva, johon koko perhe mahtuu... Ollaan oltu huippu tyytyväisiä tähän!

Nyt meen tekemään omenapiirakkaa, niin lapset saavat lämpöistä herkkua vaniljakastikkeen kera kun saapuvat koulusta.

Me6 ja Vauhti rv. 19+2 (19+6)
 
Täällä meinaa syysflunssa ottaa meikäläisen valtaansa. aamulla kurkku karhee ja jotenkin sellainen nuhainen olo. Toivottavasti ei kovin pahaksi yltyis, raskausaikana kun ei voi mitään helpottavaa ottaa.

Ipulla ihana vauvamaha, itsellä on kanssa aikalailla samaa luokkaa, iso ja pyöree!!

Isyyslomasta, meillä mies pitää koko isyysloman yhellä kertaa, oli esikoiseltakin. Mukava kun saa yhdessä hoitaa ja tutustua uuteen tulokkaaseen. Tuumasinkin miehellä, että saa isyyslomallaan hoitaa sitten ruoka puolen meidän huushollissa! Jos sais olla vähän aikaa pois hellan äärestä!!

Mulla tuo äippäraha on sama kun esikoiselta, oon nimittäin nyt kodinhoidontuella! Ja Esikoinen alle kolme vuotta kun uusi syntyy niin saan saman kun siltä. Hyvä niin!! Ja ei meinata otta äippäpakkausta, rahalla meinasin hankkia seisomalaudan vaunuihin ja sitten ostetaan tutulta käytetyt kaksosrattaat. Riittää tuo raha niiden maksamiseen. Lopuilla mitä jää ostan sitten vaikka vaatteita vauvalle!!

Joku kyseli vaunuista, niin kävin viime viikolla pyörähtämässä lastentarvikeliikkeessä ja siellä oli sellasia Hergules merkkisiä vaunuja. Musta ne oli super ihanan näköisiä. Raikkaat kuosit ja jotenkin tosi kivan oloisia. Jos nyt odottaisin esikoista, niin ostaisin sille sellaisit vaunut!! Mutta tämäkin makuasia!!

Noista lääkäri käynneistä, mulla ollut yksi neuvolalääkäri! Oli silloin rv 12 ja sitten toinen on varmaankin joskus loppuraskaudesta. Näin oli ainakin esikoiselta. Musta se loppuraskauden käynti oli vaan aika turha, kun samat asiat katto kun neuvolatäti, ei siis ollut esim. mitään sisätutkimusta.

Mun tekis mieli ruvata vaihtamaan järjestystä tähän meidän tietsikka/vierashuoneeseen. On niin typerä järkkä ja tää huone viellä älyn sotkunen kun koirat asustelee täällä. Sänkykin ihan hiekassa, koirat nukkuu siinä vaikka omat kopatkin on!! Mut ei taida viitsiä ruveta kolistelemaan, kun tyttö nukkuu sisällä päivä unia!!

Ai niin, tosi kiva kuulla Mammamuu, että kaikki oli vauvalla hyvin!! =)

Huomenna olisi tytön puolitoistavuotis (tyttö täyttää tosin jo 1v ja 7 kk) neuvolalääkäri. Rokotus olis, toivottavasti ei tuu kipeeksi kun muutenkin ollu viime päivinä hieman kiukkuinen!! :kieh:

Muumi82 ja eppu 23+0 (niin ne viikot vaan vaihtuu)
 
me6
Mua jäi vaivaamaan tuo, että jos jättää tammikuun puolella äippäraha-anomuksen, että sitten lasketaan vasta 2006 työtulojen mukaan. Pelästyin, sillä mulla oli aivan surkeet tulot vuonna 2005 verrattuna vuoteen 2006 ja soitinpa kelaan! :)

Malmin kelassa sanottiin (juttelin pitkään puhelimessa ja oli asiallisen oloinen virkailija), että jos ja kun vauva syntyy vuoden 2008 puolella, äippäraha lasketaan vuoden 2006 tulojen (taikka sen puolen vuoden mukaan jos tulot on noussut yli 20%)mukaan. Jos vauva taas syntyisi ennen vuodenvaihdetta, raha lasketaan vuoden 2005 mukaan.

Omasta navasta
Rakenneultraa odottelen kiihkeästi
=). Se on jo ensi maanantaina. Onneksi olen töissä samassa talossa kuin ultra, ei tarvitse kauas matkustaa :p.

Heippa kaikille! Kirjoittelen enemmän kuulumisia kun pystyn. Nyt olen töissä.

Äitiyspakkauksesta. Me otetaan se pakkaus. Viime vauva-ajasta on jo 6 vuotta, elikä kaikki vaatteet on hävinneet/karanneet/kulahtaneet...


Helmi ja "tyyppi" 18+5.
 
Kun nyt on noista päiväraha-asioista ollut keskustelua, niin mitenkähän tämä homma mulla oikein menee... Kun aiemmissa tapauksissa olen ollut minimillä (en ehtinyt olla työelämässä valmistumisen jälkeen, eka muksu syntyi -01, sitten hoidin kotona, toinen -04 ja taas kotona kun kolmas syntyi -05), mutta nyt olen tehnyt pph-sijaisuuksia tämän vuoden alusta. Miten ne sitten laskee tämän homman, jos en saakaan enää töitä tämän jakson jälkeen (työsopimus loppuu 13.11.) tai jos en pysty näitä hommia jatkamaan (supistelee ja liitoskipuja...). Minä olin jo ihan onessani ajatellut, että nyt ei tartte kituuttaa sillä minimirahalla, kun ei se mihinkään riitä...
niin ja huomenna kerron sitten ultrakuulumisia, päästään miehen kanssa kahdestaan kattelemaan vauvaa...
mollamamma 19+6
 
Ultrassa on nyt käyty ja kaikki tuntui olevan hyvin. Ei se kovin kauan kestänyt mutta hyvin lääkäri selitti että missä mikäkin oli. Oli ihana nähdä pikkuinen taas ja saatiin mukaan pari kuvaakin. Meillä oli esikoinen myös mukana ja hän oli kiltisti koko ajan,mutta kun valot sammutettiin niin sit kuului hivenen inahtelua,mut ei tullu onneksi itkua.

Istukka oli hyvässä paikassa eli ei ole estettä normaaliin synnytykseen. Toivottavasti tämä nyt pysyisi vaan loppuun asti oikein päin ettei käänny perätilaan niin kuin esikoinen.

Me ei kysytty sukupuolesta mitään eikä lääkäri siitä sanonutkaan mitään. Säilytetään jännitys loppuun asti.

Nyt on tuntunut aika hyvin aamuisin ja iltaisin liikettä vatsassa. IHANAA! :heart:
 
me6
Helmi34 saitko vastauksen myös kirjallisena eli että on Kelan virallinen vastaus? Anteeksi että olen näin jääräpää, mutta olen ollut itse tekemässä ko. järjestelmää Kelalle ja tiedän, että siellä on aina vain valmistuneen verotuksen tiedot. Verotus 2006 valmistuu marraskuun aikana ja sen jälkeen Kela saa tiedot eli menee aina vuoden vaihteeseen. Jos päätös tehdään ennen uusien verotustietojen valmsitumista (tai että on Kelan järjestelmässä) käytetään v. 2005 verotustietoja.

Asia on toinen jos Kela jättää hakemuksen pinoon odottamaan uuden verotuksen valmistumista, mutta nykyisin kaikki hakemukset skannataan järjestelmään ja niitä tekee kuka tahansa missäpäin tahansa. Esim. Malmin konttorin päätökset voidaan tehdä Rovaniemellä. Kelaa mitataan päätösten teon nopeudella, joten en olisi ihan varma että seisottavat hakemuksia.

Mun ystävälle kävi juuri näin kuin kuvasin viime vuonna. LA oli maaliskuussa, jätti hakemuksen heti kuin vain voi ja päätös oli vuoden 2004 tulojen mukaan.

Toinen juttu on tuo 20% tulojen kasvu. Tulot pitää olla kasvanut enemmän kuin 20% koska siitä tehdään Kelassa ensin vuosiloma yms vähennyksiä. Mulle jäi kerran tulot 19,7 % kasvuun vähennysten jälkeen ja niinpähän jäin nuolemaan näppejä...

Mutta jokainentekee mitä tahtoo, halusin teille antaa vain varoittavan esimerkin. Its epelaan varman päälle ja jätän hakemuksen tammikuussa...

Me6
 
Terveiset ultrasta! :wave:
Kaikki hyvin, siltä osin kuin mitä rakenneultrassa tutkitaan ja mitä siinä näkyy. Kovasti kaveri potkiskeli ja liikkui juuri kun yritettiin sitä jalkoväliä sihdata, mutta kyllä se sukupuoli sieltä sitten selvisi kuitenkin! =)

Ippu 20+1
 
Ninni, no vihjeeksihän se oli ikäänkuin tarkoitettu... ;) Eli juu, ja ette voi uskoa kuinka onnellinen ihminen voikaan olla!! Enkä siis tarkoita todellakaan ettenkö olisi onnellinen pojastakin, tärkeintä on se että hän on terve, mutta silti! =)

Ippu 20+1
 
Hyvä kun varoitit! Mä aattelin testata ja kysyä joltain Kelan muulta virkailijalta. Katotaan sanooko ne asioita ristiin ;). Pitää tosiaan varmistaa, en tod. halua, että äippäraha lasketaan vuoden 2005 mukaan. Olin silloin melkein koko vuoden osapäivätöissä ja vuonna 2006 olin koko vuoden kokopäivätöissä.

 

Yhteistyössä