Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

Iltaa!

Kuinka paljon teidän pikkuiset on ollu ulkona hereillä ollessaan? Meillä Siiri vasta tällä viikolla ollu pitempiä aikoja (yli tunnin) hereilläolosta ulkosalla. Tiistaina biitsikentän laidalla sitterissä ja sylissä sekä rintarepussa aika pitkään. Eilen biitsikisoja katsomassa rintarepussa ja vaunuissa hereillä yhteensä reilut neljä tuntia. Voiko tämä aiheuttaa yöllä rauhattomuutta? Meillä oli aika rauhattomat yöt juuri keskiviikkoa vasten yö ja viime yö. Onko kukaan huomannu vastaavaa? Ainakin Riksu ja Päksy kirjtottelitte viikolla rauhattomista öistä ja kuulosti niin tutulta! Meillä kun Siiri alusta asti nukkunut niin hyvin yöt, niin tämä on jotain ihan uutta - toivottavasti ohimenevä vaihe tai sitten noihin uusiin tekemisiin liittyvää.

Outius. Hienoa - teillä Annika oppinut kääntymään! Siiri edelleen maata möllöttelee selällään, kyljelleen kyllä kääntyy ja vähän on nyt ruennut vääntämään itseään siinä, mutta ei vielä mitään totista yrittämistä. Onnea myös muille pikkuisille uusista taidoista!

pidättekö minkä verran lapsosianne sitterissä ? Tapasin tänään kaupassa äidin, jolla päivän vanhempi tyttö kuin Siiri. Äiti kommentoi, että ei kuulemma suositella nykyään sitterissä pitämistä - itse en edes ole hoksannut ottaa asiasta selvää. Meillä Siiri usein ainakin ruoka-aikoina sitterissä pöydällä seuraamassa jotta saadaan syödä rauhassa. Samoin kotitöitä tehdessäni on sitterissä, jos ei lattialla viihdy.

Nyt elokuvaa kattomaan. Hyvää lauantai-iltaa ja rattoisaa sunnuntaita!

Kaatjuska ja Siiri 3 päivää vajaat 4 kk
 
Kaa
Sitterissä meillä vietetään aikaa varmaan liikaakin. Onneksi sekin aika on lyhentynyt nyt kääntymisen oppimisen jälkeen. Nyt poitsu on aika paljon lattialla.

Ulkona ollaan päivittäin joitakin tunteja. Ulkoilua harrastetaan kantoliinassa tai repussa, joskus rattaissa. Oli kyyti mikä tahansa, poitsu nukahtaa aika äkkiä. Saattaa katsella ympärilleen noin 15 minuuttia, sitten nukahtaa. Öihin tällä ei ole mitään muuta kuin positiivista vaikutusta. Päivinä joina ulkoillaan enemmänkin, poika nukahtaa todella helposti yöunille ja nukkuu hyvin. Jos lapsi on rauhaton öisin, voi olla kyse aistien "ylikuormituksesta", eli lapsi on saanut liikaa virikkeitä ja käsittelee niitä sitten unissaan.

Nukkumisesta; poitsu yllätti viime yönä ja nukkui kuusi tuntia yhteen menoon! Jee!! Normaalisti kun nukutaan sellaiset kaksi tai maksimissaan kolme tuntia kerrallaan. Äitikin sai neljä tuntia unta neljä tuntia kun meni nukkumaan ajoissa.

Kaa ja Poitsu 4 kk ja reilu viikko
 
sitteristä: Ilmeisesti sen takia ei suositella sitterissä kauan aikaa pitämään ku muka olis vaikutusta vauvan motoriikkaan. En tiiä sit onko perää. Meillä tosin ei kauaa pietetä sitterissä. Viihtyy enemmän lattialla ja vielä enemmän sylissä. :)
 
Ulkona ollaan sillai ku isompien kans tarttee olla....aamupäivät menee ulkona ja sit viel jossain vaihees myöhemmin iltapäivää. Että aika tavallisesti kai :whistle: Eeli viihtyy rattaissa sekä nukkuen että hereillä ollen, joskus jos hermostuu, niin kun pitää hetken sylissä pystyssä, niin aika pian voi laittaa takasin. Tänäänkin oltiin kaupungilla ja pihalla noin 11-17 eli kuutisen tuntia ja kerran nostin ehkä puoleks tunniks pois rattaista, muutoin oli täysin tyytyväinen oloonsa! Ulkona olon en oo huomannu aiheuttavan kellään levottomuutta, päinvastoin uni maittaa entistä paremmin.

Sitterissä oloa ei suositella motoriikan kehityksen kannalta, esimerkiks kääntymistä on parempi tietty harjotella lattialla ja niin päin pois ;)

Viljoja suositellaan aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra, ruis, vehnä....riisihän ei ole vilja, mut silti se ei sovi kaikille, useemmin kuitenkin ku kotimaiset viljat.

 
sitteristä tulin kommentoimaan. meillä siinä istutaan kun syötän, teen ruokaa tai itse syön. ei viihdy lattialla niin kauaa että kerkeisin syömään. jere kun kääntyy heti ympäri eikä siinä älyttömän kauaa jaksa maata mahallaan kun tulee kiukku.
eihän noita vauvoja suositella missään tollaisissa jutuissa (sitteri,kävelytuoli,hyppykiikku) pitämään juuri sen motoriikan takia.
vanhin lapsista tykkäsi todella paljon olla kävelytuolissa ja kaikki ryömimiset,konttaukset ja muut on tehnyt samoihin aikoihin kun normaalistikkin aloitetaan.
mutta kaikki tekee tyylillään =)
 
syömisestä: meillä on nyt muutama päivä maisteltu kiinteitä. Kalle kun on ollut niin kiinnostunu meidän syömisistä jo pidemmän aikaa niin ajattelin, että katotaanpa miten poitsu suhtautuu muuhun kuin maitoon, eli olisko meillä syömisen suhteen herkkyyskausi menossa. aloitin bataatilla ja kyllä Kalle idean ymmärtää, eli ei työnnä kielellä ruokaa ulos. Ilme on kyllä sellainen että " mitä sä äiti mulle oikein syötät?" Ajattelin ens viikolla kokeilla millainen vastaanotto on hedelmäsoseella. Mutta kaiken kaikkiaan pidän määrät vielä ihan maistelutasolla tonne 5 kuukauden ikään saakka.
Ulkona: ollaan viime aikoina alettu käydä ihan kävelyillä kantorepussa tai sylissä kun alkaa kotiseinät ahdistaa joko äitiä, poikaa tai molempia. Ulkoilun vaikutusta yöuniin en ole huomannut suuntaan enkä toiseen. meillä yöllä herätään 3-5 krt riippumatta siitä onko päivä vietetty kotosalla vai kylässä, ulkona tms. Kai tuo levottomuus osaltaaan liittyy siihen, että uusia asioita prosessoidaan yöllä. Toivottavasti tätä ei nyt kuitenkaan kovin monta kuukautta kestäis :headwall:
Kaa, onnittelut "pitkistä" yöunista!

Sitteristä: Luulenpa että aika harvassa nykyään on ne lapset jotka sitterissä viettää aikaa "liikaa". Tai siis aika hyvin on ihmisillä tiedossa että lattia on motoriikan kannalta parempi paikka. Meilläkin Kalle on sitterissä aamuisin kun syön aamupalan ja luen lehden ja ruoka-aikaan. Muutoinpa viettää aikaa sylissä ja lattialla. Toisaalta voi vauvaa lattiallakin pitää liikaa, kun tän ikäisethän haluaa kuitenkin äidin tai isän syliä kaikkein eniten.

Oletteko muuten hommanneet vauvoille aurinkolaseja? Meillä ei ole, ja olen miettinyt että pitäisikö hankkia. Meillä Kalle ei juuri suoraan auringossa ole vaan varjossa tai vaunuissa hereillä ollessaan.

-Riksu-

 
Sunnuntaita!

Sitterissä meilläkin istutaan silloin kun muu perhe syö tai likka ei viihdy lattialla. Mäkin oon kuullut ettei sitterissä istumista suositella motoriikan takia, mutta ei noita kaikkia ohjeita kannata ottaa niin kovin vakavasti. Tuskin kukaan vauvaansa sitterissä tuntitolkulla pitää, joten mä en usko et siitä on mitään haittaa. Oon myös kuullut että sylissä pitäminen kehittää lapsen motoriikkaa enemmän kun lattialla pitäminen. Tiedä sitten onko asia niin.

Zoe, meilläkin likka katselee telkkaria. :LOL: Telkku on aika hyvä lapsenvahti. :D

Meillä ei kyllä ole ollut mitään vaikutusta ulkona olemisella vauvan olotilaan. Tai jos on niin enemminkin niin päin et tyttö on rauhallisempi. Sen ainakin oon huomannut et jos tyttö ei nuku päikkäreitä ulkona, päivä on paljon levottomampi ja unipätkät paljon lyhyempiä. Sisällä likka nukkuu max. 1,5 h kerrallaan, vaunuissa jopa 4 h.

Aurinkolaseja meillä ei ole. Tai on esikoisen vanhat, mutten niitä oo kertaakaan likalla käyttänyt.

Meillä esikoinen on nyt parina viime aamuna herännyt jo kuudelta! :eek: :kieh: Eilenkin poika meni nukkuun vasta kympin jälkeen ja silti heräs jo kuuden jälkeen. Mä olin aivan poikki aamulla, ja meninkin sit takas nukkuun kun mies heräs ysin aikaan. En tiedä miten jaksan jos tota aikasin heräämistä jatkuu kovin pitkään. Mä oon aina ollut erittäin aamu-uninen, ja mun on tosi vaikea herätä aikaisin.

marza
 
Heippa kaikille!

Käytiin Turussa tanssimassa häitä. Oli kiva reissu. Poika oli tosi kivasti juhlissa. Ei vaan saanut oikein nukuttua kunnolla, kun oli niin kova meteli. Eilen sitten nukkui univelkoja pois..

Outius
Ajattelin kanssa mennä kokeilemaan ohjattua jumppaa, jos vaikka innostuisi taas liikunnasta. Meilläkin nuo kävelylenkit ovat jääneet vähemmälle, kun yksin ei tosiaan huvita mennä. Käydään viemässä koira aina päivisin kantoliinassa ja se on aika hikistä touhua.

Poika on nyt kääntynyt muutaman kerran itse, mutta ei ole innostunut asiasta. Ei yritä heti uudelleen samaa, vaan välissä on aina päiviä, jolloin ei käänny. Pyörii leikkimatolla päänsä ympäri ympyrää. :D Sängyssä poika on joka kerta eri päin, kun käy katsomassa.

Viime viikko oli tosi kiireinen, kun piti hoidella milloin mitäkin asioita iltaisin. Nyt sitten mies lähtee työmatkalle ja on pois ti-to. Ja ensi viikolla sama juttu. Onneksi ei ole koko viikkoa pois!

Soseista Syödään purkkisosetta. En ole tehnyt vielä uhtäkään ruokaa pojalle itse... Ehkä sitten keittiöremontin jälkeen. Nyt ei viitsi tehdä mitään, kun menee hukkaan, kun tyhjennetään pakastin. Ostettiin kaikki kodinkoneet lauantaina! Ne oli tosi hienoja ja innolla odotan, että saisin sen astianpesukoneen tänne!! Ja pesutorninkin laitoin miehen ostamaan ihan heräteostoksena!! :saint: Koneet tulee vasta ensi kuun puolessa välissä, joten tovi pitää vielä odotella..

Aurinkolaseista hankittiin babybanzit ja ne on ihan hyvät vaunujen kanssa, kun välillä osuu aurinko silmiin, niin ei häikäise. Ei kyllä joka kerta jakseta niitä laittaa...

zoe Olen täällä myöskin laittanut välillä pojan katsomaan telkkaria, kun pitäisi tehdä jotain.. Varsinkin kun mies oli pitkään poissa, niin oli pakko vähän opettaa katsomaan telkkaria, että ehtisi edes vessaan tai syödä itsekseen.. Mutta nyt kun poika on isompi, niin välillä kääntyy leikkimatolla silleen, että näkisi telkkarin, mutta harvoin istutan ihan tv:n ääreen. :/

kaatjuska Meillä poika ei aluksi viihtynyt sitterissä, mutta nyt pari viikkoa sitten huomasin, että siihenkin voisi välillä laittaa pojan! :D Viihtyi niin hyvin siinä katselemassa, kun tein kotitöitä. Ja sitten poika istuu sitterissä silloin, kun syötän soseita.

Nyt voisin mennä taas kokoamaan pari kaappia keittiötä varten!
 
Nyt on lomat lomailtu, ja arki taas pyörähtää käyntiin...Koko kesä ollaan menty ja reissailtu, välillä käytiin kotona vain pyykkiä pesemässä.

Soseet Soseita syöty nyt n kuukausi, ja teen ne pääsääntöisesti itse, mutta myös valmiita soseita ollaan maisteltu niin ei sitten tule ikäviä yllätyksiä, vaan molemma käy.

Hiustenlähtö Mulla lähtee aivan hirveesti hiuksia. Tuntuu, että alkaa kohta hiukset loppumaan. Aloitin nyt Priorin kuurin toivoen, että siitä olisi jotain hyötyä....

Kääntyminen Meillä Rasmus on kääntynyt jo kuukauden verran. Välillä on päiviä ettei käänny ollenkaan, ja toisinaan kääntyy koko ajan. Osaa kääntyä vatsalta selälleen, mutta ei tee sitä jos on itse kääntynyt selältä mahalleen vaan hänet pitää jossain vaiheessa aina käydä kääntämässä selälleen.

Sitterissä Viihtyy yhtä hyvin kuin lattiallakin.

Jos löytyy kahvi-/kävelyseuraa Kirkkonummi-Espoo suunnalta niin ilmottaudun vapaaehtoiseksi =)

Nyt soseiden keittelyn pariin....
 
Niin huono muisti että kertakaikkiaan unohdin neuvola-ajan. Ärsyttää ihan suunnattomasti. Olin vielä tarkastanut ajan ja olin varma että se on tänään aamulla mutta kun illalla katsoin niin se olisi ollut viime viikon torstaina. Että tälleen täällä:(

Mansikoita tuli eilen ostettua pari laatikkoa kun sai tosi halvalla. Pääsin keittelemään mansikkahilloa talveksi, tosin aivan liian hyviä oli seassa, että pakkaseen meni suurinosa kuitenkin.

Eilen shoppailureissulta onneksi löytyi yhdelle kummilapselle synttärilahja ja oli onneksi alennuksesta. Meillä on kolme kummilasta ja kaikkien synttärit on elokuussa. Kamala lahjojen metsästäminen aina kesällä. Mielellään alennuksesta ostaisi nuo lahjat.

Sitterissä
istumista on ajoittain kun oikein alkaa lattialla olo kiukuttaa mutta harvemmin nykyään enää. Telkkarin katsonta on täytynyt isommiltakin lapsilta rajoittaa kun nuorimmainen ei muuta tekisi kun katsoisi telkkaria. Kaikki toiminnot pysähtyy ja vain vahdattaisiin telkkaria. Mutta tämä tekee hyvää koko porukalle. Tunnustan että meillä on katsottu aivan liikaa telkkaria tai ainakin se on ollut taustalla päällä. Nyt toosan saa avata vasta kuudelta illalla.

Eilen pohdin että meidän täytyy kyllä päästä muskariin neidin kanssa. Hän tykkää kamalasti kun joku laulaa hänelle. Olisi sellainen yhteinen juttu meillä. Lisäksi yritetään päästä vauvauintiin. Ei olla kenenkään muun kanssa oltu niin nyt olisi kiva kokeilla. Nies menisi uimaan neidin kanssa ja me muut uitaisiin muuten vaan. Olisi sellainen koko perheen juttu.

Miten te muut? Oletteko ajatelleet vauvauintia tai muita juttuja?

Lotta ja neiti reilu 4kk
 
Moi!

Mies aloitti tänään työt loman jälkeen. :( On vähän surullinen olo, kun oli niin ihanaa kun mies oli meidän kanssa aamuisin kotona. Mutta kunhan tästä taas pääsee arkeen kiinni, niin eiköhän meidän päivät ala taas sujumaan normaaliin tapaansa.

Lotta kyseli vauvauinnista. Me ollaan menossa vauvauintiin likan kanssa. Tai oikeastaan se on perheuinti, eli se on tarkoitettu vauvalle ja perheen alle 3 -vuotiaalle sisarukselle. Meillä on tällä hetkellä varattuna toinenkin vauvauintipaikka, mutta sen taidan perua. Siinä olis huomattavasti parempi aika, pe iltana klo 18 kun tuo perheuinti on su aamuna klo 8.30, mutta sinne vauvauintiin ei saa ottaa sisarusta mukaan. Ja olis kuitenkin kiva et molemmat lapset pääsis uimaan. Myös hinnassa on huikea ero. Perheuinti on 150 ?/vuosi ja tuo toinen on 48?/kuukausi. Hintaeroa selittää se et perheuinti on kaupungin järjestämä ja tuo vauvauinti yksityisen yrittäjän, mutta siis melkein jo kolmessa kuukaudessa vauvauinnissa tulee sama hinta kun perheuinnissa koko vuonna. :eek: Ehkä me yritettään tsempata sunnuntaiaamuisin ja yritetään jaksaa nousta ylös. |O
Lotta, kannattaa muuten varmistaa et vauvauintiin saa tosiaan ottaa sisaruksenkin mukaan. Joissakin altaissa on rajoitus et kuinka monta hlöä altaassa saa olla samaan aikaan, joten siks sinne ei saa muut mennä kun vaan vauva+1 vanhempi. Yleensä noita rajoituksia on vaan pienissä altaissa, ei niinkään uimahalleissa tai kylpylöissä.

Myös muskariin olen molemmat lapset ilmoittanut. Esikoisen ilmoitin oikein konservatorion muskariin, mutta vauvan kanssa mennään ihan työväenopiston tai seurakunnan muskariin. Esikoisen kanssa ollaan ihan vauvasta asti käyty muskarissa ja aika monenmoista ohjaaja on pojalla ollut. Tuommoiselle 2-vuotiaalle on jo aika tärkeää et ohjaaja on mukaansa tempaava, joten siks ajattelin tällä kertaa panostaa esikoisen muskariin vähän enemmän. Vauvamuskarissahan äiti on aika isossa roolissa, eikä niinkään ohjaaja, joten silloin ei oo niin tärkeetä minkälainen ohjaaja on, kunhan osaa paljon lastenlauluja ja-leikkejä. =)

Myös äiti-vauvajumppaan tahtoisin mennä, mutta katsotaan nyt löydetäänkö sopivaa aikaa jumpista.

Koukkuuntumisesta; mä olen koukussa nettiin. :LOL: Kyllä on vähän orpo olo jos ei pariin päivään pääse lukeen sähköposteja ja tsekkaan kavereiden kuulumisia facebookista sekä tietty lukeen teidän kuulumisia. =) Oon myös koukussa irtokarkkeihin ja light-limsaan sekä autoon. Ei tulis mitään, jos mulla ei olis päivisin autoa käytössä. Oon niin liikkuvainen luonne, että on ihanaa kun voi lähteä silloin kun itse haluaa eikä bussien mukaan.

Tyttö nukahti sit äsken sitteriin. :eek: En ollut tajunnut et tyttö on nyt jo väsynyt, kun vasta noustiin sängystä. Tosin pötköteltiin ja leikittin sängyssä tunnin verran, joten tietysti tyttö siinä ajassa jo väsähtää. No siirsin tytön äsken sit vaunuihin nukkumaan, että saa nukkua vähän paremmin. Onneks ei herännyt siirtämiseen.

Nyt täytyy alkaa tekeen ruokaa esikoiselle.

marza
 

Meillä ei kääntyillä vielä. Oli poju mahallaan tai selällään, niin ei tee liikettäkään siihen suuntaan, että ympäri kierähtäisi. Pyörii vain kellotaulun mukaan ympyrää jonkin verran. Kovasti yrittää kyllä eteenpäin nostamalla peppua, mutta onnistuu vain peruuttamaan niin. :D

Ja sitterissäkin kyllä ollaan. Toivottavasti ei liikaa. Yleensä pidän niin kauan kuin hän alkaa itse siinä hermostumaan. Kun käyn suihkussa tai syömme tai laitan pyykkiä ym.

Aurinkolasit (Baby Banz) on. Meille ovat olleet todella tarpeelliset. Poju kun ei viihdy kauaa rattaissa selällään kuomun suojissa, niin olen laittanut vatsalleen ja kuomun pois edestä, niin katselee mielellään ohi ajavia autoja. Lasit päässä ja takahelmallinen lippis päässä, kun sitä aurinkoa on kuitenkin ollut. Viihtyy yllättävän kauan siinä vatsallaan, ei kotona sisällä lainkaan ole vatsallaan niin kauan. Tulee selvästi isäänsä, kun on kiinnostunut moottorilla käyvistä vehkeistä! :)

Lääkäri oli 4vk- ja 4kk-neuvolassa.

Meillä on vaatteissa koko 80 tällä hetkellä! Koko 74 on aivan liian jämpti.

Soseita ei vielä syödä, pelkällä tissillä yhä mennään.


Poju 4kk 25pv
 
Kaa
outius, kuulostaa tutulta. Meilläkin nukutaan kädet ylhäällä "Antaudun!" -asennossa. :D Ja jalat ovat myös sellaisessa sammakkoasennossa jalkapohjat lähes yhdessä. Näyttää rennolta...

Ja varpaat on löydetty (ja niitä on sen mukaan räpelletty) jo pari viikkoa sitten. Helpotti tuota kääntymistäkin, kun varpaat löytyivät. Sai jalat ihan ylös nostamalla hyvän voiman kääntymiseen.
 
Kaa
Ja vielä tuohon hammasasiaan piti kommentoida; itselleni on tullut ensimmäinen hammas vasta 9 kk iässä. Toivottavasti poitsukin tajuaa pantata hampaitaan mahdollisimman pitkälle. Saattaa muuten imetys "hieman" kärsiä... :D
 
Kaa
Jatketaan nyt vielä, kun tulee uusia asioita mieleeni; vauvauintiin ollaan menossa ja muskari kiinnostaa sitten myöhemmin (seuraavana syksynä?). Lisäksi aloitetaan yhteinen bailatino syksyllä. Siinäpä sitä tekemistä syksylle.

Kaa ja poitsu 4 1/2 kk
 
Moikka!

Poika nukahti, joten hetki omaa aikaa :)

Käytiin eilen 4kk lääkärineuvolassa - tosin melkein 5kk ikäisenä. Lääkäri ei ollut kyllä mistään kotoisin. Meillä kun vielä morotetaan, niin uhkaili että jos ei 5kk iässä ole hävinnyt, niin pistetään sitten neurologille tutkimuksiin. No mä siihen totesin et poikahan on ensi viikolla 5kk, ja kysyin, että mitä tuon pitkittyneen morotuksen takaa yleensä löytyy? Sanoi siihen, että empä tiedä!! Joo. Kannattaisi varmaan ottaa selvää. Neuvolatätiä vielä lähtiessä huikkailin, ja kysyin että mitä niiden pitkittyneiden heijasteiden takaa on löytynyt, niin tätsy sanoi että 30 vuotisella urallaan ei kertaakaan ole löytynyt mitään neurologisia ongelmia. Ja jos on säikky ja varovainen lapsi, niin ne heijasteet voi hyvinkin kestää yli puolen vuoden ikäänkin. Ja meidän poju alkaa itkemään mm. imurista, tehosekottimen äänestä ja iskän kovista aivastuksista, etenkin väsyneenä on säikympi. Mitat: 68cm/7950g/45cm Lisää kiinteää pitäisi kuulema antaa (ehdotti iltapuuroa), kun paino ei ole oikein tahtonut nousta. 1,5:ssä viikossa oli tullut vain 60g.

Neuvolalääkäriä vielä manaan: kun kysyin jotain (mulla oli lapulla kerrankin lista kysymyksia), niin vastasi aina, mitä omat lapset tai lapsenlapset ovat tehneet "meidänkin tyttö blaa, blaa.." Ei kuulostanut kovinkaan vakuuttavalta.

Sitteristä:
Pidetään siinä syönnin ajan sekä silloin, kun ei lattialla tai sylissä viihdy. Sanotaan sitä pojan tv-tuoliksi, kun vaikka niskat kenollaan haluaa katsoa telkkaria....

Vauvamuskarista, uinnista ja ym. harrastuksista: Muskariin mennään elokuun puolessa välissä, uinnista en ole ihan varma. Altaan hygieniaakin olen miettinyt: Mitenköhän monet vauvanpissit ym. tuotokset sinne ehtii session aikana tulemaan? Tuskin siellä sentään vaipat jalassa polskutellaan. En siis tiedä vauvauinnista mitään...... Äiti-vauva -jumppaa harkitsen syksymmällä.

Outiuksen tytölle onnea hampaista!
Jostain luinkin, että olisi ihan sama, viekö pienen vauvan muskariin vai laulaako ja loruttelee itse. Pääasia on varmaankin, että säveliä tulee :) Ja jos muskarin ryhmä on kovinkin iso, niin sehän voi olla vähän pelottavakin paikka.

Vanhempieni luona on muuten piano, ja otin Ilarin syliin kun soitin. No, sitten se halusi soittaa itse, ja otti etukenon ja kädet koskettimille. Kun niitä paineli, niin säveliähän sieltä tuli :heart: Äitini oli et "Ai kauhea, en olis uskonut että poika noin aikaisin....." No, ehkä se halusi kuitekin vain leikkiä, eikä ajatellut, että tässäpä minä poika nyt musisoin :LOL: Itse olen soittanut pianoa pienestä asti ja harrastanut muutenkin musiikkia, joten toivoisin, että poika jonkun instrumentin soittamisesta kiinnoistuisi. Ai juu: ja jalkapallokentälle meinaan viedä heti kun töppönen pitää!!

Aurinkolasit on (Julbot), mutta ei ole tullut käytettyä kuin pari kertaa. Pidän vaunuissa harsoa edessä enkä käytä liinaa/reppua, niin on olleet melko turhat kapistukset.

T:Marais ja Ilari, 5kk-
 
Heips!

Nyt hetki aikaa kirjotella kuulumisia, vanhemmat tuijottaa prätkähiiriä ja nuorin on unilla.

Noista unista vielä tähän aikaa tulikin mieleen, et kuinka myöhään teillä nukutaan vielä päiväunia? Nyt oon meinaan huomannu, et jos vielä puol kasin jälkeen on unilla niin silloin on myös ilta myöhäsempi. Ootteko herätelly vauvaa unilta jos on näyttänyt et menee kovin myöhäseks? Siis joko teillä on selkeä rytmi vauvalla? Meillä vain sinnepäin. No tulipa monimutkasesti, mut toivottavasti kuitenkin ymmärrettävästi :)

Sitterissä meillä ei neiti oo oikeen missään vaiheessa kovin viihtynyt joten ei siinä olla pidettykään. Lattialla viihtyy ja touhuu pitkiäkin aikoja yksikseen tai seuraneidin valvoessa vierellä :D

Vauvauinnin oon aatellu alkaa. Ollaan käyty isompienkin kanssa ja olen siitä tykännyt. Mun mielestä monessa paikassa vauvauinti on heti aamulla just sen takia et vedet ois puhtaampia. Ja ainakin niissä paikoissa joissa ollaan käyty on uinti loppunut kaikilta siihen jos jollain vauvalla on kakat altaaseen tullu, mut meen vauvauintihistorian aikana ei oo kyl kertaakaan niin käyny. Pari kertaa oon kuullu et uinnit ois jouduttu keskeyttämään. Niin ja kyllähän sen vauvasta näkee jos kakkaa alkaa änkeemään, silloin vauva nostetaan altaasta pois kakkaamisen ajaksi ja sen jälkeen voi jatkaa uintia. Pissasta vielä, et eihän se vauvan pissa niin vaarallista oo, puhdasta tavaraa jollei mitään tulehduksia oo :)
Aurinkolaseja meillä ei oo, mut miettinyt oon tarvisko. Taitaa jäädä hankkiminen ens kesään, katotaan nyt...

Nyt ollaan sit porkkanaa maisteltu parina päivänä ja tyttö tykkäs. Kova paikka se jotenkin oli ne kiinteet alottaa, mut kun sitä porkkanaa sin lusikalla lappo ei se niin kamalaa sit enää ollutkaan. Ihan muutaman teelusikallisen kärjen kerrallaan annan. Porkkanaa siks, kun ostin kaupasta valmista sosetta varuiks, mut mies innostu antamaan sitä sit samantien enkä siihen hätään kerenny perunaa tms keittämään. No jos sit muutaman päivän päästä antais jotain muuta makua. Pikkuhiljaa mennään jos mä saan päättää, mut mies on nyt ekaa kertaa innostunu vauvan kiinteistä, et voi olla et mennään nopsaan tahtiin :LOL: Mietin vaan et kuinka nopsaan se vaikuttaa maidon määrään, mut ei ainakaan vielä oo eroa imetyksessä huomannu. Ei kai se muutama lusikan kärjellinen vielä mitään teekkään ;)
 
Moi!

Outius onnittelut myös Annikalle merkkipäivänä! Niin vain taas kuukausi vierähti. Minusta kolme ekaa kuukautta ei menny erityisen nopeasti, mutta tämä kulunut kuukausi kyllä.

Siiri kävi eilen 4 kk- neuvolassa (syntymämitat):

paino 5815 g (3265 g)
pituus 62 cm (49 cm)
py 41 cm (34,7 cm)

Siiri sai rokotetutkimuksen toisen piikin ja ilta oli niin onnetonta eloa, että suppoa taas tarvittiin. Yö meni onneksi ihan OK.

Vauvauinti on tarkoitus aloittaa elo-syyskuulla.

Nyt pikku päivänsankari kaipaa huomiota... Vi ses!

Kaatjuska ja Siiri tasan 4 kk
 
Päksy-79: Meillä kumpainenkin muksu menee jo kasilta nukkuun joten tuo puol kasin päikkäreiltä herääminen olis ihan liian myöhään. Viimisiltä päikkäreiltä herätään aika vaihtelevasti, mut en anna enää puol seiskan jälkeen nukkua. Niin ja jos nyt joku ihmettelee että miksi kuiten jo kahdeksalta nukkumaan. NO en ole halunnu muuttaa tuota nukkumaan meno aikaa päivähoidon loputtua. Olis kuitenki tarkotus muksut saada jossain vaiheessa hoitoon ja helpompi näin piettää rytmi melkein koko ajan samassa että olis helpompi tottua siihen hoidon rytmiin. Ja ennen kaikkea pystyy parisuhdetta piettämään yllä. :p
Niin ja siitä herättelystä että mie ainaki olen esikoista herätelly sillon tällön jos meinaa liian pitkään nukkua. Kärtyhän se on ku mikäki. :attn: ei tässä talossa nukuta pitkin päivää. :LOL: :LOL:

Jaa pitäs vissiin itekki laittaa pää tyynyyn ku alakaa nämä jutut jo lentämään lapasista.

Ainiin vieläkö te muuten pumppaatte rintapumpulla?
Mulla se on ihan unohtunu ja tänään pitkästä aikaa toinen rinta arveli että olis ny tyhjennyksen aika niin silti en saanu pumpulla ku 60ml. Ennen joku 100ml tuli ihan hujauksessa. Niin ja jotain vartin vielä pumppasin.

Jossu ja Ninni 4kk 3vko
 
Pumppailen yhä. :) Vanhoja maitoja vedellään hyvällä halulla pakkasesta ja uusia laitetaan tilalle. Hetken oli vaihe, että ei annettu pulloa ja tuntui, että alkoi vierastaa sitä. Ja varsinkin pakastemaidolle irvisteli! Mutta ei enää. Nyt juotan itsekin välillä omaa maitoa pullosta, rintalämmintä vastapumpattua tai pakkasesta lämmitettyä. Että poju pitäisi sitä normaalina, eikä kummastelisi sitten hoitotilanteissa. Huomennakin on taas päivä, jolloin on iskän hoidossa, kun äiti lähtee syömään ja shoppailemaan ystävättärensä kanssa. Ja pulloon tuleva saalis on todellakin vaihtelevaa.. Joskus herahtaa 120ml/rinta ja joskus vaivaiset 20ml yhteensä... Kai se on kiinni omasta juomisesta ja syömisestä tai jostain, mistä lie. Niin ja toi kuulosti kans kyllä ihan tutulta, että rinta tuntuu täydeltä, mutta mitään ei silti meinaa saada tiristettyä.
 
Eilisen iakaisen nousun ja lyhyiden päikkäreiden jälkeen, on tosi ihanaa kun neiti nukkuu edelleen:) Nukahti illalla ilman kitinöitä ja piti seitsemältä syöttää vaikka nukkui edelleen. Ja vieläkin uni maistuu. Kohta mennäänkin neuvolaan. Saatiin täksi päiväksi aika unohtuneen ajan tilalle.

Jännittää miten tyttö on kasvanut.

Mennään neuvolan jälkeen kyläilemään ystävän luoksi. Päästään vähän tuulettumaan tässä.

Lotta ja neiti reilu 4kk
 
Heissan, saisikos liittyä mukaan Elli-neidin kanssa. Elli syntyi 23.3.2009 kuukautta ennen laskettuapäivää. Kiireellisellä sektiolla saatettiin neiti maailmaan mutta kaikki meni hyvin ja muutaman tunnin lämpökaapissaolon jälkeen tyttö pääsi äiskän kainaloon ja siinä pysynytkin siitä asti.

Ellin äidillä on ikää 26v ja isällä 25v ja Ellillä on kaksi isompaa sisarusta tyttö 4v9kk ja poika 3v

Ollaan vauvan kanssa edelleen täysimetyksellä eikä kiinteitä vielä hetkeen harkitakkaan. 4kk neuvola oli viimeviikolla ja tuoreet mitat ovat 59.2cm ja 5350g


Ja Keski-Suomessa asustellaan.


Olisi mukava päästä kirjoittelemaan teidän kanssanne ja ehkä listalaisetkin käyvät pikkuhiljaa tutuiksi.


t: Solina ja Ellinkäinen 4kk
 
Huomenia!

Onneksi olkoon Outius Annikan hampaista. Meillä ei ole vielä hampaat tulollaan, vaikka olenkin yrittänyt etsiä niistä syytä Kallen viimeaikaiselle kärttyilylle.

Nukkumisesta Juu, täällä kanssa nukutaan kuin maailman omistaja, kädet levällään ja jalat sillai hassusti sammakkoasennossa. Poju vie parisängystä melkein yhtä paljon tilaa kuin isänsä =) Viimeiset päikkärit meillä nukutaan viimestään 17-17.30 ettei yöunille meno myöhästyisi liikaa. Yöunille Kalle meneekin sit puol 8-8 aikaan ja herää 6-7 aikaan. Ja yöt on vieläkin aika rikkonaisia.
Harrastuksista: Vauvauintiin olis tarkoitus mennä, toivottavasti päästään kun täällä Oulussa on niin haluttuja nuo vuorot niin kuin varmaan kaikkialla. Itse ajattelin että meidän rytmien kannalta tuo iltavuoro olis parempi, enkä ajatellutkaan asiaa siltä kantilta että aamulla vesi olisi puhtaampaa. Pitääpä vielä miettiä mille vuorolle sitä yrittäis ilmottautua.

Koukutuksista: meitsi on koukussa nyt kotonaollessa tähän nettiin :D ja täällä fb:hen ja tähän keskustelupalstaan ja iltapäivälehtiin. Samoin nyt kesällä jäätelöä on menny aivan tolkuttomasti. Pakko yrittää vähentää :headwall:

Maidon pumppaus on täällä jääny ihan minimiin. Pitää olla tosi täydet rinnat että saan n. 60 ml- 100 ml pumpattua. Vaikka mulla on Aventin pumppu, joka pitäis olla ihan hyvä niin mulla ei pumpatessa maito ala herua. Toisin on kun Kalle imee, niin melkein heti tuntee herumisen käynnistyvän, mutta ei pumpulla. Olisko siihen vinkkejä?? On mulla jonkin verran pakastimessa pumpattua maitoa alkuajoilta kun rinnat oli yhtenään taynnä mutten ole uskaltanut niitä antaa kun meillä oli ärsyttävästi Kallella sammasta (mulla kanssa rinnoissa) samoihin aikoihin kun pakastin noita maitoja ja se ei kuulemma tuhoudu pakastettaessa. Mennäänkin sit Tuttelilinjalla jos olen käymässä jossain.

Solina tervetuloa.

-Riksu-
 
Solina, tervetuloa vaan keskusteluihin mukaan!

Kuten vihvi kirjoittelikin, uimavaippoja ei saa pitää vauvalla päällä uimahalleissa. Ne ovat epähygieenisiä, ja vauvat ovat tottuneet kakkamaan vaippaan, joten kakka tulee todennäköisemmin kun vauvalla on uimavaippa kun että sitä ei ole. Sen sijaan uikkareiden pitäis olla niin napakat, että jos vahinko sattuu, kakka ei pääse valumaan puntista ulos. Ja tosiaan vauvan pissahan on lähes steriiliä, joten se ei uimaveden puhtauteen vaikuta. Vauvauinnit on aamuisin juuri tuon veden puhtauden takia, mutta ainakin täällä treella järjestetään vauvauinteja esim. pirkanmaan ammattikorkeakoulun tiloissa, joissa altaat eivät ole yleisessä käytössä eikä kuka tahansa pääse sinne uimaan. Siksi myös niitä myöhäisempiä aikojakin on.

Mä en oo enää pumppaillu pitkiin aikoihin. Laitoin pumpunkin jo jemmaan. Meillä on muutenkin tuo imetys koko ajan vähenemään päin. Imetän tyttöä yöllä, ja aamulla heti kun likka herää. Muina aikoina annan tuttelia, koska tissi ei kelpaa.

Meillä likka nukkuu selällään, kädet ja rätti naaman päällä. Päiväuniajat likalla on aika säntilliset. Yleensä vikat päikkärit nukutaan siinä 18-19 aikaan ja klo 21 tyttö menee yöunille. Välillä likka saattaa nukkua puol kasinkin aikaan, mutta ei ne oo vaikuttanu yöunille menemiseen.

Nyt lähden likan kans neuvolaan, tuun sen jälkeen kertoon sit mittoja ja neuvolakuulumisia.

marza
 

Yhteistyössä