Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

4kk neuvolassa käyty,suluissa 3kk mitat
paino 6865g (6445g)
pituus 62,5cm (59cm)
pipo 41,5 (40,5)

soseita tosiaan ollaan syöty jo noin kuukauden ajan ja puuroja ollaan maisteltu noin viikon verran.neuvolassa suositteli antamaan päivässä jo 2 kertaa vihannes-soseita kun painokäyrä on laskusuunnassa.3kk neuvolassa painokäyrä oli +20 ja nyt oli +8.
parisen viikkoa ollaan käännytty selältä mahalleen mutta ei vielä toisin päin,ja paljaalla lattialla pyöritään ympyrää.
onnea hampaita jo saaneille!mitkä hampaat on puhjennu eka?meillä ei vielä hampaita ole,mutta alaleuan ikenet on KAIKKI ihan turvoksissa.neuvolatätikin meinasi että tulisi takahampaat eka kun sielä ikenet ovat kaikkein turvoksissa.
mulla lähtee vieläkin hiuksia ihän älyttömästi.muutenkin ohut tukka niin varmaan kohta olen kalju.
oletteko jo saunomassa ollut vauvojen kanssa?me ollaan pari kertaa käyty,mutta kun meillä on sauna vasta 20.30 ja tytsy on tottunut jo siihen aikaan saamaan iltapalaa niin eihän siitä sitten mitään tullut.
eipä mulla sitten muuta,tervetuloa uusille taas mukaan

miitzuli ja tytsy 4kk 3pv :heart:
 
No niin, neuvolasta kotiuduttu. Tässä 4 kk: mitat, suluissa 3 kk:n mitat.

Paino 6495 g (5745g)
Pituus 62 cm (59,2 cm)
Pipo 40,2 cm (39,0 cm).

Neuvolakorttiin lääkäri kirjoitti seuraavaa:
"Iloinen tyttö :). Punaheijaste +/+. Sydän ja keuhkot ok. Vatsa pehmeä. Femoralispulssit +/+. Lonkat paikoillaan. Vatsallaan varaa suorin kyynärvarsin, kääntyy itse vatsalleen. "

Eli ihan hyvin likka kasvanut, eikä kiinteiden alottamisella kiire. Ajattelin odotella tuonne elokuun loppuun, ja sit vois jotain kiinteetä sapuskaa aloittaa maisteleen.

Nyt lasten kanssa ulos, kun aurinkokin paistaa niin ihanasti. :)

marza ja likka 4 kk 1 vko
 
saunasta: En ole vielä käyttänyt enkä meinaa käyttääkään ku lähempänä vuoden ikää vasta. Suihkuhuoneeseen jää sitteriin köllöttelemään ku me muut saunotaan. saa nähä kohta varmaan ei enää pysty niin tekemään, ku enää ei meinaa viihtyä siinä. Täytyy sit mun ja isukin mennä eriaikaan saunaan.
 
Heippa

Kiinteistä on ollu paljon juttua. Meillä alotettiin kasvis- ja hedelmäsoseet muutama pv ennen 4 kk ja nyt alotettiin puurot viime lauantaina, viikkoa vaille 5kk iässä (soitin neuvolaan ja varmistin asian). Syynä puuron aikastamiselle oli yöunien lyheneminen, tuntu että kaverilla oli nälkä jo neljän tunnin päästä, ku jossain vaihees jo nukuttiin 7 tunnin pätkiäkin. Kaurapuuro on kyllä nyt selkeesti ihan lemppari, ja tänään ku maistettiin kasvis-lohisosetta ni selkeesti kyllä kans tykkäs. Meillä on ongelmana kiinteiden kanssa ollu se, että poika ei suostu syömään korviketta pullosta/mukista. Soseen tai puuron joukossa saa menemään mut ei muuten. En sitte tiiä, ku oksensi sitä aika rajusti kerran että jäikö siitä kammo, kun sitä ennen meni hienosti. Mutta eipä hän oo päivällä kauheesti maitoa kaivannutkaan, joskus vaan miettii et saako tarpeeks nesteitä.. Imetän siis edelleen illalla puuron päälle, yöllä kerran ja aamulla puuron lisäksi.

Saunaan meilläkin pääsee vasta aikasintaan jouluna, mutta tod näk vasta vuoden ikäisenä

Päikkäreitä nukutaan hyvin epäsäännöllisesti, toisina päivinä pitkään ja hartaasti, toisina päivinä muutaman kerran puolisen tuntia kerrallaan. Nyt on vihdoin ja viimein suostunut nukkumaan myös paikallas olevis vaunuis :D

Kahvitteluseuraa itsekin kaipailis vertaisporukasta, me kun satutaan olemaan ensmäsiä kaveriporukassa ku alko vauvautumaan niin ei oo muita samassa jamassa olevia. Lapsettomille kavereille ei viittis kyllästymiseen asti jauhaa vauvajuttuja :)

Höm, jospa menis petaamaan petiä vielä ku poika nukkuu, kaveri onnistu sotkemaan aamulla melkoisesti meiän sängyn :p

Agda ja melkein 5kk ikäinen kölliäinen
 
Moikka taas!

Kyselenkin nyt seuraavaa:
Onko muilla syönnin jälkeen sellaista jalkojen koukkuun vetämistä, ähellystä ja kipristystä? Meillä sitä on nyt alkanut olla, ei tosin joka syötöllä, eikä kestä kuin hetken. Mietin, että annankohan liikaa ruokaa, kun menee about 2,5 desiä kiinteitä yhteensä päivässä. Ja 7-8 imetyskertaa päälle. :whistle:

Ja annahan olla jos kakkaa pukelletaan samaan aikaan kun imetetään: ihan mahdotonta riuhtomista välillä :) Taidan olla ihan yliherkkä kaikille mahavaivoille niiden meidän refluksi-hankaluuksien jälkeen, vieläkin seuraan tarkkaan, enkä uskalla huokaista helpotuksesta.

T.Marais ja Ilari 5kk-
 
Neuvolassa käyty ja edellinen oli 3kk iässä:

Pituus: 64.5cm (60.9cm)
Paino: 8370g (7125g)

Eli ihan komeasti on kasvettu. Se mikä nyt otti neuvolassa päähän, oli kielteinen suhtautuminen täysimetykseen puolen vuoden ikäiseksi. On kuulemma herkimmillään opettelemaan nyt niitä kinteitä ja se että vauva on iso kokoinen, niin voi hyvin pian alkaa syömään vieläkin tiheämmin. Minä yritin sanoa, että minusta on mukavaa ja helppoa imettää. Ja että olin ajatellut täysimettää. No, katsotaan nyt vielä kuukausi ja sitten on kuulemma viimeistään aloitettava.

Minä en vain halua aloittaa, kun kasvukäyrä kasvaa hienosti ja on erittäin kehittynyt ja kaikinpuolin hyvin voiva vauva. On niin pettynyt ja kiukkuinen olo.

Lotta ja neiti 4.5kk
 
moikka

oonpas tippunut ihan kokonaan kärryiltä.. no jos nyt yrittäisin kuroa kiinni :)
On siis kesäloma miehellä lähestymässä loppuaan ja ihan samat fiilikset kuin Marza (?? ) oli aikaisemmin tuonne kirjoittanut.
Eilen palailtiin maalaismaisemista kotiin.. toisaalta oli ihana tulla kotiin, mutta taas toisaalta sitä jää kovasti kaipaamaan.

Jos ensin omia kuulumisia niin täällä on kans yöt alkaneet olla levottomia.. Jenna oppi ihan kunnolla käntymään mahalleen 20pv ja se vei yöunetkin.. Uutta taitoa harjoitetaan yötä päivää ja sitten hermostutaan kun mahallaan ei nää kunnolla eikä pääse eteenpäin :whistle:

Kiinteitä; meillä syödään velliä iltaisin. Vielä ei ole kiirettä soseiden kanssa.

unet; Yöunille alkaa 20.30-21 ja herää 1-2, syö ja nukkuu 5-6 ja sitten vielä nukkuu (jos nukkuu |O ) meillä on alkanut myös kalkatusta kuulua öisin ja aamuöisin.. tyttö siis alkaa höpöttämään silmät kirkkaana omia juttujaan ja hihkuu ja jumppaa.. itseä ei kovin plajon jaksa keskellä yötä huvittaa..
Viime yönä heräsi kahdelta ja viideltä katsoin kelloa ja sen jälkeen olin nukahtanut. ensin oli hyväntuulista juttelua ja sitten kiukkuista natinaa kun mahalleen joka välissä punki.

Päivällä nukkuu aamupäivästä tunnin mittaiset unet ja sitten yhdet pidemmät unet ja illasta vielä yleensä pikku torkut.Mutta niille meno on tarkkaa.. jos ei ennen kuutta ole vaunuissa ja unessa niin sitten ei saa millään nukkumaan ja kitisee väsymystään.

pumppamisesta; en ole pumpannut enää vähään aikaan.. vaikka maitoa kyllä tulee niin en ole katsonut tarpeelliseksi.. tarkoitus olis muutamien kuukausien päästä imetys lopettaa.. en osaa tätä perustella mutta jotenkin tuntuu vaan siltä.. jos siis sitten raskii jättää imetyksen. tuntui jotenkin haikealta velliäkin rueta antamaan.

koukussa
olen naamakirjaan :whistle:

sitterissä pidän mahdollisimman vähän mutta jonkun verran kuitenkin siinä on. Tuntuu että on tällä hetkellä ainut paikka missä vähän aikaa niihtyy eikä turhaudu. Sylissähän toli viihtyy mutta silloin ei tule omista hommista mitään..

ulkona on jonkun verran.. välillä köllöttelee sitterissä ja välillä viltillä varjossa. + sitten vaunulenkit jolloin nukkuu. Sylissä viihtyisi myös ulkona mielellään ja katselisi ympärilleen.

meillä lääkärinneuvola vähän venyy ja on vasta 18.8, eli 4.5kk on tyttö tuolloin.

pääasiassa Nennukka on oikein aurinkoinen ja hyväntuulinen tyttö ja monesti olen ihan ääneen ihmetellyt että voiko näin helppoa vauvaa ollakkaan =) illasta nauroi isoveljelleen kikattaen kun poika Jennalle pelleili :heart: =)

sitten loppuun kysymys että onko kuinka moni jolla menkat alkaneet?? ja ennen kaikkea tuliko ihan yllättäen vai?? muistelen että pojan syntymän jälkeen alkoivat ihan yks kaks mitään ennakko varoituksia. nyt luulin jo hyvän aikaa sitten että alkaavat, mutta erehdyin.. nyt on taas tullut ( sori :ashamed: ) paljon limaa jossa vähän verta aika-ajoin ja mahakivut ovat aika kovat.. tätä jatkunut jo miltei viikon verran. Oon ollut kuin ö aapisen lehdellä että mitä helkkaria tämä on.. just semmoista limaista valkovuotoa mitä raskaana ollessa.. ja olin jo yksi yö ihan paniikissa kun näin unta että olin raskaana.. ajattelin että voi ei ja olin helpottunut kun tajusin että oli unta :ashamed: vaikka toki kolmas lapsi on pienenä haaveena vielä takaraivossa mutta järki jarruttaa :whistle: ;)

mutta nyt pitää kömpiä nukkumaan että jaksaa taas mahdolliset yö hulinoinnit |O
sori omanapainen teksti tällä kertaa.

danjuska ja jenna (miltei jo 4kk)
 
Kaa
Menkat tulivat tasan 4 vkoa synnytyksestä ja sitten vielä toisen kerran niiden jälkeen. Sitten ei mitään... olotila oli tuossa pariviikkoa sitten niin epäilyttävä että piti raskaustesti. Negatiivinenhan se oli, onneksi. Mutta nyt siis vaan odotellaan kovasti seuraavia menkkoja, jotta saadaan kierrot kuntoon. kova toivehan olisi saada se sisarus tuolle poitsulle, mutta kuitenkin vasta vähän myöhemmin...

Kaa ja poitsu 4 kk 2 vkoa
 
Heissan ja kiitoksia mukaan pääsystä.

Hampaita ei ole vielä näkynyt meidän pienillä. Kahdella isommalla ekat tulivat 5kk iässä joten jos sitä ensikuussa niitä odottelisi tällekkin.

Nukkumisesta, leveesti osaa tosiaan pieni nukkua. Äiskä ja Iskä saa lainata sitten loppuatilaa mitä jää. Vieressä nukkuu siis Ellinkäinen.

Harrastuksista: Vauvauinti aloitetaan heti kun uimahallin remppa valmistuu. Isompiekin kanssa siellä käyty ja kovasti tykätty.

Maidon pumppauksesta olette myös keskustelleet. Olen aina silloin tällöin yrittänyt pumppailla ja nyt pitää pumpata ahkeraan joka päivä että saa pakkasen maitovarastoja kartutettuja ( tai on siellä jo kolmisen litraa että luulisi niiden riittävän hetkeksi ) Ja samoin pitää tytölle nyt alkaa päivittäin pullosta lypsettyä tarjoamaan että pärjäävät iskän kanssa kun äiti joutuu leikkaukseen.
Mulla siis sappikiviä jotka kipuilee tosi pahasti väliin ja nyt lupasivat että kahden viikon sisään leikataan. Pitäkää peukkuja...

Komeita neuvolamittoja monella.

Meillä ei tosiaan olla vielä kiinteitä aloitettu vaan täysimetyksellä mennään kerran tuo maito tuntuu riittävän.

Saunassa ei olla käytetty vielä pikkuista kun ei omaa ole. Mutta varmaan sitten jos päästään vauvauinti aloittamaan niin sielläkin sitten uinnin jälkee käydään saunassa syömässä ja kuivattelemassa.

Lotta, jos vauva kasvaa hyvin ja on tyytyväinen niin ei varmastikkaan ole mikään kiire aloittaa kiinteitä vielä hetkeen. Pidät vaan vauvan ihan rauhassa täysimetyksellä jos se teistä tuntuu parhaalta vaihtoehdolta ja jätät th:n kommentin omaan arvoonsa.

Sitterissä tulee pidettyä vauvaa silloin kun teen ruokaa tai syödään JOS VIIHTYY mutta jos ei viihdy niin sitten kantoliinaillaan.

Varoitus sitten, mä olen kantoliina fani. Vaunuja ei olla edes pariinkuukauteen käytetty ollenkaan kun neiti kulkee mulla liinassa jokapaikkaan ( paitsi autossa on tietty turvakaukalossa )


t: Solina ja Ellinkäinen 4kk
 
Moikka!

Voi prkl. Mies lähti eilen pubiin, enkä oikein saanut nukuttua. Kolmen aikaan sitten nukahdin, ja viideltä heräsin ihmettelemään että eikö "se" vieläkään ole tullut. Mielessäni jo pelkäsin ja kuvittelin kaikenlaista, ja 3 tunnin manailun jälkeen nousin yläkertaan. Siellähän se nukku pojan leikkimatolla luurit korvilla - oli tullut 4 aikaan, ruvennut kuuntelemaan musiikkia ja nukahtanut. Ja sitten ihmetteli, miten olen vihainen kuin ampiainen. Voi hitto, kyllä muuten väsyttääkin :headwall: :headwall: :headwall:

Ai niin Solina, minunkin puolestani tervetuloa! Lisäilen sinut lähiaikana etusivulle, mikä olikaan synnärisi?

T:Kiukkuinen Marais
 
solinalle tervetuloa joukkoon :wave:
taas väsyttää |O jere ei syö yöllä enään kuin kerran mutta tuttia saa pistää taas tiheämmin suuhun. jos se nyt vaan johtuis tästä kuumuudesta.
marza meillä ihan sama tuon imetyksen kanssa. eli yöllä imetän ja aamulla mutta muuten ei tissi enään kelpaa. harmittaa todella paljon kun on se vaan niin paljon helpompaa mennä johonkin kun ei tarvitse miettiä pullon lämmittämistä :/
nukkumis asento täälläkin asuu sammakko ;) nukkuu kädet ylhäällä ja jalat kuin sammakolla.
sauna ei olla vielä käyty ja luulen että menee sinne jouluaattoon eka kerta.
unet rytmi on nyt muuttunut ja iltaisin menee nukkumaan siinä kahdeksan aikoihin. ekan kerran syö noin kolmen aikaan ja ylös noustaan 6-7 välillä.
päikkäreitä ottaa kolmet. aamulla on hereillä noin puoltoista tuntia kunnes nukkuu noin puol tuntia. sitten hetki hereillä ja taas nukutaan 2-3 tuntia. vielä myöhemmin ottaa nokoset puolesta tunnista puoleentoista.
soseista tällä hetkellä saa aamulla puuron (saanut nyt kaks päivää),päivällä kasviksia,iltapäivällä hedelmäsosetta ja nukkumaan mentäessä velliä.
tänään sitten vielä nautitaan auringosta kun jälleen on luvattu vesisadetta. kyllä tää kesä on ollut sateinen :/
 
Solina: Tervetuloa mukaan:)

Nukkumisasento: On tuo kuuluisa sammakko-asento:) Jotenkin tosi hellyttävä katsella neitiä kun se nukkuu tuossa asennossa.

Unet: Yritetty muuttaa aikaisemmaksi nukkumaan menoa. Ja meneekin tuossa puoli yksitoista ja herää puoli seitsemän aikaan syömään ja jatkaa pari tuntia vielä unta. Päikkärit on sitten arvoitus. Puolenpäivän aikaan yritän laittaa ensimmäisille ja sitten nukutaan pikku pätkiä miten sattuu.

Lotta ja neiti 4,5kk
 
Tervetuloa Solina ja onnea leikkaukseen! :flower:

Arvatkaas mitä? Mimosa oppi sitten vihdoin ja viimein viime perjantaina kääntymään! Voi että olin onnessani. Mies höpötti just puhelimessa kun neiti alkoi tuossa leikkimatolla punnertamaan itseään mahalleen ja mä huusin äkkiä miehelle ''Se kääntyy! TUU KATTOO MIMOSA KÄÄNTYY!'' ja toinen tulee haavi auki ihmettelemään meidän ihmettä ja puhelimesta kuuluu vaan ''haloo? haloo?'' :D

Ja kääntymistähän on harjoiteltava myös unissaan, aamuyöstä alkaa kova ähinä ja öhinä ja levoton liikehdintä kun muru unissaan kääntyilee. Ja mä en saa nukuttua jos Mimosa pitää minkäänlaista ääntä. Onneksi kestää vain noin tunnin kerrallaan nuo öiset harjoitukset.

Harrastukset joko muskari, vauvauinti tai äitilapsijooga, saas nähdä mikä noista on sopivimpaan aikaan meille. Ja onko ryhmät kuinka täynnä, ja kuinka hurjaa hintaa noista pyytävät.

Koukussa olen Coca Colaan, nettailuun (lähinnä uutiset, sää, tämä palsta ja FB ) ja lukemiseen. En mihinkään noista onneksi niin pahasti, että oikeaa elämää häiritsisi :)

Saunassa Mimosa on ollut pari kertaa jälkilämmöissä kylpemässä. Mutta ei kauaa kerralla, eikä kuumassa.

Kiinteitä menee aamulla puuroa 1,5dl, lounaaksi kasvissose 1,25dl, päivälliseksi hedelmäsose 1,25dl ja illalla puuro 1,5dl. Yhteensä siis 5,5dl ja sen päälle tissiä 6-8 kertaa päivässä. Terkka kehotti aloittamaan lihat, ajattelin Lapinmatkan jälkeen aloitella ja silloin siis hedelmäsose aikaistuu välipalaksi, kasvissose siirtyy päivälliseksi ja lounaaksi saa lihasosetta.

Sitterissä Mimosaa lähinnä vain syötetään, joten pitkiä aikoja ei siinä vietetä. Jos ollaan kaksin, ja täytyy imuroida niin myös silloin laitan Mimon sitteriin.

Tämän päivän suunnitelmissa ajelemista (mies alkoi nyt opettamaan mua ajamaan) ja sitten auton siivoaminen, voi järkky missä kunnossa meidän auto on, puoli suota ja neljäsosa Yyteriä on jalkatilojen lattioilla.

Sonispherepäivä meni muuten loistavasti, Mimosa oli vähän kaipaillut tissiä mutta oli syönyt sitten vähän normaalia enemmän kiinteitä äidin ollessa hevittelemässä. Metallica oli LOISTAVA, samoin Linkin Park ja se väenpaljous oli uskomaton... Mutta vessaan sai jonottaa yli tunnin, ruokaa ei kannattanut edes yrittää lähteä jonottamaan ja kalja-alueille ei päässyt kuin murto-osa halukkaista. Olin kotona puoliltaöin ja jalat olivat ihan soosia, kantapäistä lähti tunto puolivälissä kotimatkaa, mutta oon kyllä iloinen että lähdin vaikka aluksi hieman epäröin. Upea reissu :)

Nyt aamupuuroa Mimosalle!

upupa ja Mimosa 5kk 5pvää
 
Moikka! Aurinkoinen päivä tulossa! Mies on ollut työmatkalla taas kolme päivää, mutta tulee tänään kotiin! Jee! Hyvät pjuolet noissa matkoissa on rahat, mitä tulee ja se, että on auto käytössä. Vähän reviiri laajenee meillä.

Ruoka
Poika syö enää aamuisin tissiä, muuten mennään tuttelillä. Aamupäivällä annan soseen ja illalla puuron. Nyt oon miettiny, että pitäiskö antaa aamupuuro tai iltapäiväsose.. Kumpihan ekaks..?

Päivärytmistä Poika haluaisi mennä aina vaan aikaisemmin nukkumaan, mutta kun ei viitsis laittaa seitsemältä yöunille. Yritän aina pitää vauvaa hereillä tunnin verran. Nukkuu noin klo 20.15-06.30 joka yös. Sitten syö ja jos hyvä tuuri käy, niin nukutaan vielä kahdeksaan, yleensä ei käy.. Nukkuu noin neljät päikkärit, joista yhdet taitaa olla pidemmät.

Kantoliina Viedään koiraa kantoliinan avulla aamuisin ja päivisin ulos. Iltaisin mennään koko perhe kävelylle rattaiden kanssa. Poika viihtyy tosi hyvin kantoliinassa, mutta alkaa tuo trikooliina kohta olla vähän kiristävä.. Olisko ehdotuksia isomman lapsen kantoliinaan? Mikä olisi hyvä?

Keittiöremontti lähestyy. Yritin myydä huuto.netissä kapeaa astianpesukonetta. Sitä huudettiinkin ihan hyvin, mutta juuri ennen sulkeutumista yksi huusi sitä, eikä sitten ikinä ottanut yhteyttä eikä häneen saanut yhteyttä. Nyt asetin yhden pisteen rajan ostajiin, jotta ne, jotka eivät ole aikasemmin tehneet kauppaa, eivät voi huutaa kohdetta. Olisin myynyt sen ihan mielelläni sille toiseksi parhaimman huudon tehneelle. :kieh: En todellakaan ole mikään rasisti, mutta jos ei ymmärrä ihan kaikkea käyttöehdoista ja eikä ole rahaa maksaa huutoja, niin ei pitäisi mennä sotkemaan muiden kauppoja. Siskolla kävi ihan samalla tavalla pari kuukautta sitten.

Marais Kauheeta, kun pitää olla huolissaan, eikä saa sitten itse unta! :(

Tobiaskin oppi alkuviikosta vihdoin kääntymään!

Mimmu ja Topsu 4,5 kk
 
Heipsan,

Pitkästä aikaa "pääsin" lukemaan palstaa ja juttujanne. Meillä on mies ollut jo kohta 5 vkoa lomalla ja vielä on ensi viikon kotona. Kaikennäköistä on tullut puuhailtua ja aika tuntuu rientävän ihan siivillä.

Kiinteistä: Meillä mennään edelleen täysimetyksellä. Oon koittanut Joonalle parina eri kertana antaa puolikkaan teelusikallisen (eli yksi vauvalusikallinen) kiinteitä ja siitä on tullut niin kamala itkut ja huudot, että ollaan pidetty taukoa. Koitettu on maissi, päärynä ja riisi :/ . Maitoallergia on melko todennäköinen, sillä eilen reissunpäällä oli pakko syödä ruokaa, jossa oli maitoa ja nyt on pojan masu sekaisin, samoin unet :( . Mä en tiedä mitä tehdä kiinteiden kanssa, vielä pelkkä imetys 8-9 kertaa päivässä riittää.

Joonalla on kauhea kiire eteenpäin :eek: . Taitaa olla parista viikosta enää kyse, kun meillä lähdetään kunnolla liikkeelle. Vatsallaan poika viihtyy suurimman osan ajasta ja pyöriikin napansa ympäri aika vikkelään. Kova kiire olis isoveljen perään ja ryömimistä harjoittelee koko ajan. Esikoisella oli sama tyyli ja oikean tekniikan hokasi jo alle 6 kk iässä. Näyttäisi Joona olevan samassa aikataulussa.

Kantoliina on meilläkin taas pienen tauon jälkeen käytössä. Mulla oli hyvä sidonta hakusessa ja pari päivää sitten otin itseäni niskasta kiinni ja opiskelin kantoliinakanavan sivuilta Kietaisuristin sekä tuplaristin.

Päivärytmi on meillä taas vähän hukassa. Joona on selkeästi siirtymässä kaksiin päiväuniin mutta on päiviä, jolloin tarvitaan vielä kolmet. Masuvaivat sotkee hiukan kuvioita ja poika onkin välillä kolmen unen päivinäkin kiukkuinen ja kärttyinen.

Mies alkoi keittää kahvia, joten mä menen putsaamaan pari desiä mustikoita jäätelön kaveriksi :p .

Iines ja Joona melkein 5 kk
 
Vauvauinti tuntuu olevan suosittu harrastus - mekin aloitamme sen ensi viikolla. Aika tyyristä tuo 65 euroa kuussa on, mutta toisaalta siinä pääsee puuhaamaan kolme ihmistä ja jos Ada vain nauttii, niin ehdottomasti on rahan arvoista. Tuo uimavaippakäytäntö näyttää vaihtelevan paikan mukaan; meille nimenomaan sanottiin, että kaikilla alle 3-vuotiailla on oltava vaippa, joko kestona tai kertana.

Uinnin lisäksi ajattelimme aloittaa muskarin, jos mahdumme MLL:n ryhmään. Kalliimpiin yksityiskouluihin ei nyt ole varaa, kun kämppää ja hoitovapaata varten pitäisi saada rahaa säästöönkin.

Ada oppi jo alle nelikuisena kääntymään vasemman kyljen kautta mahalleen ja eilen meni vauhdilla jo oikeankin kautta. Pyllyä tyttö myös työntää kovasti pystyyn, harjoitteleeko sitten ryömimistä vai konttaamista varten? Peppu on usein ylhäällä myös yöllä, sillä Ada ei suostu enää nukkumaan selällään tai kyljellään, vaan kääntyy aina nukahtamisen jälkeen mahalleen ja retkottaa siinä sitten tyytyväisenä - ihan kuin äitinsä aikoinaan. Nytkin nukkuisin mielelläni mahallaan, mutta maitotisseillä se ei tunnu mukavalta!

Nukahtamismaratoneihin kyllästyneenä päätin tällä viikolla kokeilla päiväunille nukuttamista ilman tuttia. Meidän touhuneiti nimittäin siirtää lutkuttamisella unille menoa niin, että syö sitä viisi minuuttia keräten energiaa, on taas pirteä puolisen tuntia ja alkaa sitten kitistä väsymystään. Tiukasti sylissä, mutta ilman tuttia huutaa ehkä voimakkaammin, mutta simahtaa parissa minuutissa ja on paljon pidempiä aikoja hyvällä tuulella.

Nyt vauvauinnin infoon!

Minilla ja Ada 4kk 2vko
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa. Meillä on aloiteltu kiinteiden syömistä jo kuukausi sitten ja vauveli onkin syönyt tosi mielellään. Nyt yhtäkkiä ei kiinteät enää maistu yhtään ja kun masua ei enää saa niin täyteen niin yöllä herätäänkin sitten parin tunnin välein syömään. Olisko mitään ajatuksia mistä tuo yhtäkkinen kiinteistä kieltäytyminen vois johtua? Ollaan kokeiltu vanhoja tuttuja ruokia ja vähän uusia, kummatkaan ei kelpaa. Erityisesti illalla kiinteiden syöttäminen aiheuttaa oikean raivarin, päivällä niitä saattaa vahingossa vähän mennäkin. Yöunien kannalta tämä rytmi ei vaan ole kovin kiva. Kaikki vinkit ja ajatukset otetaan ilolla vastaan, mitä kannattais tehdä?

Cattitude + vauveli (huomenna 5kk)
 
Moikka!

Mä oon koko aamun jumittanut koneella yrittäen etsiä kaverin huomisiin polttareihin jotain ohjelmaa. Kaasot oli aivan liian myöhään liikenteessä eivätkä muutenkaan tunnu olevan mitän järjestelijä-tyyppejä, joten otin ohjat omiin käsiini ja aloin suunnitella ohjelmaa. Huomenna olis siis tarkoitus kaapata kaveri kotoaan ja lähtee viettämään polttareita. Koko päivä niissä mulla menee, mutta yöksi aion tulla kotiin, vaikka mökkikin olis vuokrattu. Haluan olla heti aamusta kotona kun lapset herää. :heart:

Lotta, noita ohjeita kiinteiden aloituksesta on niin monta kun on neuvolantätejäkin. Jos susta tuntuu hyvältä ja parhaalta lapsen kannalta täysimettää puolivuotiaaksi, niin tee ihmeessä niin. Ja mun mielestä teilläkään ei ole mikään kiire kiinteille kun noin hyvin teillä kasvetaan. =)

Onpas hassua kun joillakin jo käytössä 80 cm vaatteet. :eek: :D Meillä esikoisella (2 v.) on edelleen käytössä parit 80 cm housut sekä paljon t-paitoja, vaikka pääasiassa käytän nyt 92-98 cm kokosia vaatteita esikoisella. Niin ne lapset kasvaa eri tavalla. Likalla on nyt käytössä pääasiassa 68 cm vaatteet, mutta tänäkin aamuna laitoin likalle 56 cm bodyn päälle ja se oli aivan hyvä. =)

marza
 
Heips!

Tosiaan nyt ollaan maisteltu kiinteitä vajaa viikko ja ihan vajaa kaks teelusikallista saan menemään kerrallaan :LOL: , kerran päivässä sosetta maistellaan. Eikä oo kyllä tuo määrä vaikuttanu mitenkään imetyskertoihin, päinvastoin tuntuu et ois lisääntyny. Melkees siis täysimetyksellä mennään. Tissin perään on tuo tyttö :D

Lotta, oon kans sitä mieltä, et jos vauva hyvin kasvaa rintamaidolla niin ei oo kiirettä alottaa kiinteitä jos siltä itestä tuntuu. Moni Terveydenhoitaja tuntuu ajattelevan, et jos on iso vauva tarvii välttämättä kiinteitä aikasin. Sillä maidollahan ne vauvat isoks on kasvanu :) Pienet vauvathan ne kiinteitä yleensä ennemmin tarvii kun rintamaito ei selvästikkään riitä.

Meillä on nyt löytyny jalat tai oikeestaan puoltoist viikkoo sit ja samoihin aikoihin opittu kääntymään vatsalle myös toisen kyljen kautta. Alkuun kierähti vain vasemmalta puolelta.

Niin ja korvia ja tukkaa repii varsinkin väsyneenä.

Meillä nyt käytössä 62cm vaatteet, tutan 56cm housut sopii myös. 68cm käytetään, mut hiukan reiluja, eipä se silti menoa haittaa. Tosiaan 5v:n kaapista pistin just pois 98 kokosii vaatteita joita esikoinen käytti 2 vuotiaana :D et tosiaan kasvaa eritahtiin. Saa nyt sit nähä tän neidin kasvutahti.

Kantoliinaa mekin täällä jonkin verran käytetään. Meillä on rengasliina ja pitkä trikoinen. Tarttis taas vaan tosiaan ottaa Iineksen tavoin itseä niskasta ja kerrata niitä sidontoja, ovat jonnin verran päässeet käytön puutteesta unohtumaan.
 
pikaisesti tulin lukaisemaan..

täällä ollut helteen takia kiukku päivä.. ei oo tyttö nukkunut ja ainoa paikka miessä viihtyy on syli |O onneksi saa naperot kohta unten maille.

Cattitude: Onko mahdollista että ois tulossa hampaita?? Miellä esikoinen kieltäytyi syömästä soseita lämpimänä kun alkoi hampaita tehdä.. söikin sitten pitkään ihan huoneen lämpöisiä tai aavistuksen viileitä eväitä.

nyt tyttöä laittamaan unille
 
Vaatteista käytössä 62-senttiset, muutama vaatekappale 68-senttisiä. Useissa potkareissa varsinkin leveyttä meidän keijukaiselle ihan liikaa! Näyttää aivan pussihousuilta...

Vauvauinti olis tarkoitus aloitella, myös muskari kiinnoistais. Samoin äiti-lapsi-kerhossa rupeen varmaan käymään Siirin kanssa heti nyt syksyllä - lähinnä tavatakseni muita mammoja ja saadaksemme päiviin sisältöä ja vaihtelua miehen ollessa töissä.

Yhtään ei taas muista, mitä piti kommentoida. Siispä lataamann aivoja punkan pohjalle. Öitä!

Kaatjuska ja Siiri 4 kk 3 pvä



 

Yhteistyössä