Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Heips,

Taas on päässyt täällä käymiset vähiin. Meillä tuli molemmat pojat kipeäksi. Taas :/ . Olivat viikon terveinä ja taas kipeänä. Joona on onneksi vain nuhainen mut korvat oli molemmilla siinä kunnossa, että tuubitukset kaikkiin neljään korvaan sovittiin puolentoista viikon päähän.

Sikatauti: Meidän perheestä on nyt puolet rokotettu. Itse sain piikin eilen, kun oon riskiryhmäläinen. Joona sai piikin tänään, kun meidän kunnassa on jo ruvettu rokottamaan jo terveitä 6-36 kk ikäisiä lapsia. Luulenpa, että vanhempi poika saa rokotteen jo seuraavassa aallossa. Mies-parka joutuu odottelemaan omaansa vielä hetken :| .

Yöt on meillä selkeästi huonoja flunssien takia. Meillä siis oli jo ihana hyvien yöunien viikko. Nyt on alkanut taas unet parantua, kun flunssat on ohi.

Äh, Joona on niin väsy ja kiukkuinen, että pitää laittaa nukkumaan. Palaan siis uudestaan paremmalla ajalla.

Iines ja Joona 8 kk
 
Huomenta!

Ja mukavaa isänpäivän viettoa kaikille!!

Sitten meidän aamun unikouluraporttiin, toivottavasti ette kyllästy :whistle:

-Klo 21.00 Maito ja nukkumaan. Leo suuttui, kun en antanut nukahtaa rinnalle, mutta tyyntyi sit kantaessa. Puoliunessa sänkyyn

-Klo 22.00 Lyhyt tassuttelu

-Klo 00.30 Lyhyt kanniskelu

-Klo 01.30 Lyhyt kanniskelu

-Klo 02.30 Poika rellotti naama naurussa pinniksessä.... Eli ihan pirteä oli, reilun tunnin päästä (kantamista hiki päässä) luovutin, ja annoin maitoa. Kanniskeltiin vielä hetki, ja laskin pojan sänkyynsä teutaroimaan. Nukahti!!!! (klo 04.00)

-Klo 05.00 Miehen ajaminen sohvalle kuorsaamaan

- 07.20 Ylös ja maitoa

- 9.00 ekoille päikkäreille, herättelin maidon jälkeen ja laskin sänkyyn. Nukahti itsekseen!!! :eek:

Edistystä kai vähän tapahtunut, sillä ei parkunut kuten toissayönä, oli vaan melko tyytymätön ilme kun maitohanat ei auenneet. Ja ei ole nukahtanut itsekseen aikoihin, nyt teki sen peräti 2 kertaa. Toivottavasti ei ollut ihan sattumaa, vaan tätä herkkua tulisi enemmän.

Mies yöllä sanoi, et mun unikoulut haisee. Teki mieli alkaa rähjäämään, mutta en voinut, kun riiteleminen olisi varmasti pilannut Leon opit + sit tänään olisi ollut kurja viettää isänpäivää riidoissa. Kuulema ei näytä edistystä tulevan, ja Leo olisi tähän asti nukkunut ihan JEES. MINÄ SANON, ETTÄ UKKO ON OLLUT KYLLÄ AINOA, JOKA ON NUKKUNUT IHAN JEES. Ärrin murrin. Ärr.

Häipykööt koko ukko jaloista jonnekin kaverilleen, minä pidän tuota unikoulua itse. *pukee jo marttyyrin viittaa päälleen* Mies on tietenkin vain huolissaan omista unistaan.

Miten muilla unikoululaisilla sujuu, Vihvi, Kaatjuska jne? :wave:

T.Ehkä hieman edistyneet Marais ja Leo
 
Marais: Eihän sitä tuloksia välttämättä hyvin synny. Pitkäjänteisyyttä ja aikaahan unikoulu vaatii.. sanos miehelleski ;) tsemppiä vaan kovasti!! tiedän että yöt tuntuu piiitkiltä toisinaan!

Fasu: Jaksuja myös sinne! :hug: ikävää jos vähän väliä tapellaan.. kärsiikö kysyä mistä teillä hiertää? siis lapsenkasvatuksesta tms.

Meillä oli pojalla jossain veiheessa uni cd käytössä.. laitettiin tosi hiljaselle soimaan kun poika laitettiin nukkumaan. auttoi rauhoittumaan.

Viime yö oli levottomampi. Kääntyi koko ajan mahalleen.. ilmeisesti tuo ryömimään opettelu taas vaikuttaa.. ja tänä aamuna mönki patjoilta alas ja sohvapöydän alatasoon kiinni :whistle: toivon että ei ihan vielä tajuais alkaa itseään ylös vetämään koska ei ole kyllä vielä yhtään tasapainoa ja sitten kolisee :whistle:
Itse kilahdin miehelle viime yönä kun alkoi jo käsi puutua kun jatkausti tassuttaa ja kääntää tyttöä takas niin tuumin että millonhan ois minun vuoro taas nukkua kunnolla.. unisenä sitten tiuski mulle ja vetäsin vähän hernettä nenään.. aamulla kuitenkin oyysi anteeksi ja lupasi että ensi yönä hän taas hoitaa tytön. Saa nähdä.. toisaalta haluan itse hoitaa jennan koska miehellä töihin meno niin sais levätä kunnolla.

meillä juhlittiin ukkia ja isää jo osittain eilen.. tehtiin karjalanpaistia kera kaikkien höysteiden + sitten voileipä- ja täytekakku. Lahjat saivat tänä aamuna sitten =)
Siksi tehtiin jo kunnon ruoka eilen kun lähdettiin tänään kotia ajamaan jo ihan hyvissä ajoin.
 
Heips ja hyvää isänpäivää!

Sikarokotteesta oon myös mieli muuttunu, lähinnä siks, et mietin annanko ittelleni anteeks jos jotain tapahtuu ilman rokotetta. Siis tarkotus ois se rokote ottaa. Nyt tosiaan viikon ollu räkätaudissa et toivottavasti menee ohi rokotukseen mennessä. Kai me se sit lääkärinlassa saadaan.

Unikoulua täälläkin harjotetaan vaihtelevalla menestyksellä. Alkuun tosiaan kolme yötä meni et alko nukkumaan hyvin, ei koko yötä, mut ei heräilly enää kuin neljän viiden aikaan syömään. Mut nyt on taas menty varmaan kuukauden verran takapakkia ja Marais, tosiaan ainoa joka meilläkin nukkuu ihan jees on ukko. Silloin ko ekaa kertaa alotin tuon unikoulun meillä meni just noin ekojen öiden kohdalla. Eka yö huudettii, tokana vähemmän kolmantena ei juur ollenkaan vaikka heräili tiheään, mut neljäntenä yönä kun ite on ihan puhki ja valmis lopettamaan unikoulun tapahtu oikeesti muutos ja tyttö nukku pitempiä pätkiä.

Mutta meillä tullu neidille joku ihme juttu et viideltä täytys nousta leikkimään, huikkii ihan virkkuna sängyn reunan yli |O no josko taas kun parannuttas ni saatas unet paremmaks. Tsemppiä kaikille unikoulua pitäville. Pitkää pinnaa se vaatii... Mietin, et miten sitä jaksais yöllä muuten kuin antaa sen tissin suuhun et ite saa nukkuu. Nyt kun kesäloman jälkeen on ollu saikulla ym, vapailla on iltasin hyssytelly ekat hyssytykset kun vielä valvoo ja mä meen ajoissa (siis yritän mennä) nukkumaan. Siitä kiitos ukolle.

Niin ja tapaamiseen mäkin voin kyllä jotain tehä, jos vielä on tarvetta...
 
Heippa!

Meillä on yöt olleet katkonaisia ekaksi pojan flunssan ja sitten putkeen heti ylähampaiden puhkeaminen. Toinen ei ole vielä puhjennut, mutta ihan lähipäivinä taitaa. Viime yö meni sillain, että kympiltä (!) nukkumaan, kun yleensä menee ennen kahdeksaa, kolmelta parkumaan, pari tuntia iskän vieressä sohvalla unia ja sitten herätys viideltä. Noustiin sitten koko perhe viideltä, kun molemmat oli niin väsynetä, ettei yksin olisi jaksanut äkäisen pojan kanssa.

Unohdin muuten kertoa, että aloitin vauvauinnin Tobiaksen kanssa! Käydään kaverin kanssa, jolla on 4-kuinen vauva yhdessä uimassa. Eilen olisi mieskin päässyt ekaa kertaa mukaan ja uinnissa olisi ollut valokuvauskin, mutta flunssan takia piti jättää väliin. Kuinkahan usein noita kuvauksia on, kun olisi ollut niin kiva saada sukelluskuva pojasta!

Marza Kurja tilanne! Jaksuja ja voimia sinne! Väsyneenä tuntuu kaikki tosi paljon rankemmalta! Mulla oli pari viikkoa sitten ihan psyyke aallonpohjalla ja ihan hermot riekaleina, kun poika oli tosi kiukkuinen ja väsynyt ja olin yksin, kun mies oli työmatkalla. Mies joutui lopulta soittamaan äidille, että voisiko meitä auttaa ja apua ryupesi tulemaan. Siskoni otti pojan yöksi hoitoon ja unikouluun ja sain itse nukuttua pitkästä aikaa kunnon yöunet. Sen myötä tilanne helpottui ja arki rupesi taas sujumaan. Jos sanoisit miehellesi, että ensi yönä on sun vuoros herätä ja meet vaikka toiseen huoneeseen nukkumaan? Tai antaisi edes kunnon päiväunet, siis ihan parin-kolmen tunnin unet? Ja jos väsymys ei lähde nukkumalla ja irtautumalla arjesta, niin sitten kannattaa kyllä kääntyä neuvolan puoleen! Mutta helppo se on toisaalta sanoa täällä, että käänny jonkin tahon puoleen, kun itsellä on väsy ja tarvitsisi apua, niin en soita edes äidille... :ashamed: Jaksuja kuitenkin! :hug:

Unikoululaisille rauhallisia öitä! Meillä taitaa alkaa heti hampaiden puhjettua pieni unikoulu, kun ei poika suostu menemään edes yöunille ilman taistelua omaan sänkyynsä. Ja jos heräily öisin jatkuu, niin sitten pitää nekin opettaa pois. Mies vaan lähtee taas menemään muutamaksi viikoksi viikon kuluttua. Hm.

Päksy79
Kuulostaa niin tutulta. Poika haluaa nousta joka aamu viideltä nykyään yhtäkkiä. Ihan hirveetä. Eikä siutä saa kirveelläkään enää nukkumaan. Ja vaikka laittais myöhemmin nukkumaan, niin ei auta, viideltä noustaan. Siihen on tultava muutos heti kun flunssa ja hammasjutut ovat ohi!!

Hyvää isänpäivää! Ostin iskälle autoon navigaattorin ja iskä osti itselleen 33% venettä lahjaksi. Ensi kesänä päästään sitten purjehtimaan! :heart:

 
jaahas muistankohan mitä piti kommentoida
rokote ja kerhot rokotteen olen jo päättänyt että otetaan. ja alusat asti kun tuli tieto näistä rokotteista niin päätin että otetaan. mies sanoi ettei ota. hän saisi sen jo koska kuuluu riskiryhmään. vanhimman pojan rokotteesta täytyy soitella huomenna isän kanssa kun en nyt ole varma kuuluuko vielä riskiryhmään vai ei. minä kyllä väitin ettei kuulu mutta anoppi sanoi että kuuluisi.
meillä käy tyttö pari kertaa viikossa kerhossa ja kerran muskarissa eikä aiota niitä lopettaa tämän possulentsun takia. jos sitä ei todellakaan haluaisi saada niin tarvitsisi olla neljän seinän sisällä koko perhe. täytyy vaan muistaa hyvin pestä kädet kun tuolta maailmalta tulee kotiin. mie luulen että jos me jostain se saadaan niin poika tuo koulusta....
nukkuminen, unikoulu jaksamisia teille kaikille unien kanssa kamppailijoille :hug: meillä ei onneksi syödä öisin mutta nukutaan kyllä huonosti. en tiedä kiusaako hampaat vai jääkö illasta meno päälle. nukutan yleensä jeren omaan sänkyyn ja jossain vaiheessa yöllä kun en jaksa kättä roikottaa pinnojen välistä, otan jeren viereen. siinä saa helpommin tutin suuhun ja taputeltua pyllystä.
tapaamisesta ehdottomasti jätetään tulematta jos on kipeenä. ei ole kiva tartuttaa muita. ja muistetaanhan pestä kädet kun tullaan tapaamispaikalle ;) en pahemmin ole koskaan ollut tarkka käsien pesusta kun tullaan kaupasta tai yleensä jostain, mutta nyt sitä on tullut tarkemmaksi varsinkin tämän possunuhan aikana.
ja siitä miten sinne paikkaan osaa tulla. pistin tuolla aikasemmin tietoa mistä löytyisi kartta minkä voi tulostaa (niinkuin minä tein) koitan joa saisin sen kopsattua tähän.
http://www.juvenes.fi/Suomeksi/Juhla-__kokous-_ja_saunatilat/Saunat
toivottavasti toimii. sieltä siis voi katsoa sen sijainnin ja vaikka tulostaa.
tuo puhelimen numeroiden vaihtaminen muutaman henkilön kanssa on ihan hyvä idea jos jostain tuntuu ettei välttämättä löydä perille. ja sitten joku ehdotti nimilappua. sekin olisi hyvä idea kun mie tuskin heti muistan kaikkia :whistle:
minä voisin katsoa huomenna mitä kertakäyttö astioita meiltä kaapista löytyy. ne ei paljoa vie tilaa. nyt nukkumaan :wave:

cadillac ja jere 8kk ja päivä päälle
 
Tulin nopsaan vaan kommentoimaan unikouluasioita Maraisille ja muillekin. Hyvä Marais, että pientä edistystä on tapahtunut. Kyllä se siitä vähitellen. Ei pidä luovuttaa, vaikka tuntusikin raskaalta. Toisaalta ei kannata potea myöskään huonoa omaatuntoa, jos ei aina jaksa/pysty noudattamaan suunnitelmia sataprosenttisesti. Toivottavasti miehesi ymmärtäisi tukea sinua unikoulussa enemmän, ettei homma jäisi pelkästään sinun vastuulle. Meillä on sikäli erilainen tilanne, että Velmon järkyttävän huonoista unista huolimatta mä olen koko aika saanut ihan riittävästi unta, kun nukutaan vierekkäin ja tyrkkään aina tissin suuhun ja nukahdetaan molemmat saman tien. Rassaavaa on ollut se, että vauva heräilee niin usein silloin, kun en ole itse vielä nukkumassa ja olen täysin kiinni siinä klo 20 eteenpäin (ei mitään omaa aikaa tai miehen kanssa yhteistä aikaa).

Me ollaan siis noudatettu (tai ehkä pikemminkin sovellettu) niitä Pantleyn oppeja pari viikkoa. Kovin suurta muutosta ei unissa näy, mutta ainakin siitä hellästä tissinirroitusmenetelmästä on ollut hyötyä (ollaan noudatettu sitä vähän pidempään); poika saattaa välillä päästää irti tissistä syötyään ja nukahtaa sitten itsekseen.

Olen kuitenkin miettinyt, että pitäisikö ottaa "järeämmät aseet" käyttöön, koska tähän mennessä olen kuitenkin aina antanut tissiä, jos herää eikä rauhoitu heti muuten. Alustavasti harkittiin, että oltaisiin aloitettu jonkinnäköinen tassuttelu-unikoulu viikonloppuna.

Velmo syö usein päivällä niin vähän, että tuntuu, että on yöllä oikeasti nälkäinen (ei tietenkään läheskään joka kerta herätessään). Tänään söi kuitenkin illalla ihan mielettömän paljon puuroa ja vielä reilusti maitoa, joten olin varma, ettei ole enää nälkäinen. Niinpä kun heräsi ekan kerran puolen tunnin päästä, en antanut tissiä, vaikka itki aika kovasti. Tassuttelin vain, otin syliin ja lauloin. Ja ihmeiden ihme: poika rauhoittui ja nukahti itsekseen!

Olin niin innoissani tästä saavutuksesta, että päätin jatkaa samaan malliin. Toka herätys oli tästä vasta noin tunnin päästä (useimmiten herää 15-30 min välein alkuillasta). Tämä kerta oli paljon hankalampi ja jouduin monta kertaa ottamaan syliin ja kantamaankin, kun pelkkä tassuttelu ei auttanut. Suunnilleen vartin päästä rauhoittui kuitenkin taas ja nukahti. Jee!

Tulin nyt sitten vähän vahingossa aloittaakseni unikoulun ja yritän tätä jatkaa (toivottavasti yön uupuneina hetkinä pystyn pitämään päätöksestäni kiinni). Ajattelin kyllä antaa syödä yöllä pari kertaa, koska se ei häiritse mua ja voi ainakin varmistaa, ettei ole nälkäinen. Mietitään yösyöttöjen kokonaan lopettamista sitten, kun syö päivällä paremmin.

Pahoittelen pitkää sepustusta, mutta olen nyt aika innoissani ja piti kirjoittaa juttu ylös vähän omien ajatustenkin selventämiseksi, koska en tosiaan ehtinyt kauheasti miettiä tätä unikouluasiaa tai tehdä mitään kunnollista toimintasuunnitelmaa. Useimpien mielestä tää hehkutus kuulostaa varmasti naurettavalta, mutta meille nää on oikeasti isoja edistysaskeleita.

Ai niin, otettiin Velmolle torstaina sikainfluenssarokotus. Ei itkenyt ollenkaan, vaikka pikkaisen suu meni mutruun (jotain hyötyä niistä reisiläskeistäkin, kun taitavat heikentää vähän tuntoaistia :LOL: ). Ei ole tullut myöskään mitään oireita. Olen siis erittäin tyytyväinen, että otettiin rokote ja saatiin se noin aikaisin.
 
Heips!

Täällä aika monella on unikoulu käynnissä! meidän pitäis aloittaa kans jotain. Neiti herää noin 8-100 kertaa yössä itkemään. Osalla kerroista (suurin osa) rauhoittuu tutti suuhun ja uni jatkuu mutta edelleen hän syön sen 2-5 kertaa. joka kerta syö oikein nälköisen oloisena. voiko siis todella olla noin nälkä????? mä ite uskon siihen että nälkä on koska ei päivällä syö kovin paljon, väkisin en anna. ja ei suostu kyllä syömäänkään väkisin.

seisomista pitää harjoitella yötä päivää. hermo meinaa palaa ku yks herää yöllä ja köpii pystyyn vaan. päivällä sormet on aina jonkun oven välissä tai hirveellä huudolla kaatuu niin että pää on pahkuroilla.

muuten meillä vietetään kivaa elämää! suunnitellaa miehen kanssa kahdenkeskeistä lomaa keväälle! joku pikku juttu, yö tai kaksi mökillä saunoen ja NUKKUEN NUKKUEN JA NUKKUEN!!!niin ja kahdella kädellä syöden. tuskin enää sitä osaankaan... :) neiti alkaa jo hakemaan jotain sanoja. toistelee heppa, heippa, hyvä, pappa, ättä! ei osaa varmaan niitä yhdistää siis mihinkään mut höpöttelee vaan touhutessaaa.

pitää lähteä syömän ku hirveä nälkä raastaa suolistoa koko ajan. paino vaan laskee....
täyttä omaa napaa oli tämäkin viesti


T. Muty
 
tapaamisesta marza! sinä kun olet sieltä tampereelta niin mahdatkos tietää tuota tapamispaikkaa. jos osaisit sanoa lukeeko siinä ovessa jotain, onko niitä ovia monta vierekkäin tai jotain mistä osaisimme paremmin suunnistaa oikealle ovelle? katsoin kaappiin noista kertakäyttö astioista ja löysin pieniä lusikoita ja lautasia mitkä voisin ottaa mukaan. jos vielä joku toisi mukeja mistä voi juoda kafetta/teetä? ja sitten minä ainaskin käytän maitoa kafessa onko muita? sokeria? toisiko joku näitä vai mahtaakos siinä vieressä olla joku pieni kauppa mistä saisi maidon? siinä kun kuulemma on ruokapaikkoja ainaskin lähellä.
ja zoe meillä kaikilla on vähän epävarmaa tuo tapamiseen tulo. eihän sitä koskaan tiedä jos sairastuu edellisenä päivänä. täytyy vaan toivoa että pysyttäis terveinä =)
 
Iltapäivää,

Unikoululaisille paljon tsemppiä, kärsivällisyyttä ja kaikkea mahdollista!!! :hug:
Mä otin käyttöön n. kuukausi sitten Pantleyn oppeja ja täytyy sanoa, että muutaman päivän jälkeen ne alkoivat toimia :) . Meillä ongelmana oli pätkittäiset unet ja näin ollen unien vähyys. Joona oli myös kärttyinen ihan koko ajan. Totesin, että meillä saattaa olla tämä kroonisesti väsynyt lapsi ja tuolloin aloin tarkkailla Joonaa ja laittaa häntä nukkumaan aina kun näytti ekoja väsymyksen merkkejä (meillä hierotaan silmiä ihan ekana). Tämän myötä yöunet aikaistuivat, ennen mentiin nukkumaan 21-21.30 -> nykyään 20-20.30. Tuttia tarvii laittaa öisin 0-4 kertaa, ennen herätyksiä oli 4-tsiljoona. Aamulla herätään klo 8-9, ennen heräsi klo 6-7.30. Päiväuniin tuli kanssa paljon parannuksia. Ennen nukkui kolmet unet niin, että heräsi vartin välein huutamaan ja nukui n. 1 h/päikkärit (saattoi nukkua pidempäänkin). Nykyään nukkuu kahdet unet 1,5 - 2h kerrallaan eli 3-4 tuntia päivässä. Päiväunilla saattaa parkaista ja saattaa jopa vaatii rattaiden heiluttelua mutta on paljon helpompaa juosta vaan kerran pihalle rattaiden heilutukseen, kun ennen sai juosta jopa 5 kertaa ekan tunnin aikana. Unet siis parantui paljon meidän Pantley-koulun kanssa. Toki kaikki hampaiden tulot ja korvatulehdukset häiritsee mutta parempaan nukkumiseen palataan aina tervehdyttyä.

Joona sai lauantaina sikaflunssa-rokotteen. Eilen pojalla nousi kuume jopa 38,4 asteeseen mutta laski onneksi iltaa kohti. Kuume siis kävi vaan noissa lukemissa. Annettiin kaikesta uutisoinnista huolimatta parasetamolia yötä vasten, kun selkeästi arastelee edelleen piikityskohtaa. Saattaa ruveta jopa itkemään, jos esim. lelu painaa jalkaa :/ . Enkä kyllä yhtään ihmettele, itelläni on käsi ollut kipeä jo kolme päivää... No, kaikesta huolimatta, nää on musta pientä siihen verrattuna, että sairastais ko. taudin.

Pojat on molemmat kerranki samaan aikaan päiväunilla. Menenpä siis maistelemaan eilistä täytekakkua :p .

Iines ja Joona
 
Moikka kaikille!
Mie en ole edelleenkään etsinnöistä huolimatta onnistunu löytään oikeanlaista hammastahnaa :/ Pitää vielä illalla käyä prisman hyllyt kertaalleen läpi jos sieltä se nalle puh - tahna löytyis, mut siis meän apteekissa ei ollu yhtään lasten hammastahnaa... Outoa :/

Töiden suhteen tein sen päätöksen että ennen kesää en töitä etsi, siihen asti olen kotona ja jos sitten kukaan ei halua mua enää töihin niin omahan on tappionsa ;) Ja mielellään olen kotona niin kauan kuin suinkin :) Kummasti oma mielikin helpottui ku päätöksen teki, toki hirvittää vähän toimeen tulo kun uusi auto ym. maksettavana, mut eiköhän sitä aina toimeen tule jotenkuten!!!

Sikainluessa rokotteesta, itse olen ollut alun epäilyjen jälkeen ehdottomasti rokotteen puolella, ja päätös vain vahvistui sen pikkutytön kuoleman jälkeen. Jos tauti tulisi päälle ja jotein sattuisi pikkuisellemme, en ikinä pystyisi elämään tiedon kanssa että jätin vastoin parempaa tietoa rokottamatta! Niimpä Saaga sai perjantaina rokotteen, eikä nyt tähän päivään mennessä ole ilmennyt mitään ihmeempiä oireita. Jalka oli pe.iltana hieman kipeänä, mut annoin yöksi panadolia, eikä sen jälkeen ole jalkaa valittanut/varonut! Omille vanhemmilleni rokotteesta nousi kuume ~38,5C, mut laski samanpäivän aikana pois!

Voimia kaikille sairasteleville, unikoululaisille ja yökyöpelien kanssa eläville!!! :hug: Saagalla oli jossain vaiheessa yöt levottomampia ja itse olin jo ihan puhki silloin, vaikka kyseessä oli ihan muutamat yöt/viikko. Joten en voi kuvitellakkaan miten raskasta teillä on joilla heräily/huonot yöt kestänyt jo pitkään!!! Saagalla yöheräilyt jäi lähes kokonaan pois kun aloin antaan iltapuuron yhteydessä korvikemaitoa(siihen asti pelkällä rintamaidolla) n.120-140ml. Sen päälle juo vielä tissimaitoa(n. 1h päästä) kun menee nukkumaan. Luulen että Saagalla heräily johtui siitä että rintamaito+puuro ei riittänyt pitämään nälkää. Oiskohan maidon laatu muuttunut jo jotenkin laihaksi? Nykyään Saaga saa maitoa jokatoisella aterialla pullosta ja jokatoisella rinnasta. Tämän avulla on PAALJON virkeämpi ja touhukkaampi kokopäivän! Nukkuu heräämättä yleensä 20.00-04/05.00 ja ylös noustaan 7-7.30maissa. Yöllä jos muuten herää niin nukahtaa yleensä uudestaan kun laittaa tutin suuhun ja rievun kainaloon! En ole halunnut tuosta yhdestä yösyönnistä vielä opettaa pois kun se pidentää huomattavasti unta aamulla ja toisekseen Saagan (kiinteät)ruokamäärät on TOSI vaihtelevia, eikä koskaan hirveän suuria päiväsaikaan (max 1prk/ruoka). MUTTA epäilen/pelkään pahoin et meillä on vielä hereilemisten kanssa pahin edessä, kun Saaga oppii kunnolla liikkumaan.... Sitä siis odotellessa :)

Asiasta kukkaruukkuun....Löysin kauhukseni eilen illalla meän koiran etutassusta "kyynärpään" kohdalta sellasen ihosta kasvavan patin :( Se näyttää ihan joltain lihariekaleelta ja siitä on vähän tullut verta. Se on noin pikkurillin päänkokoinen. Koira nuolee sitä aika usein, mut ei se kipeä tunnu olevan, eikä jalka muutenkaan. Vaikkei tää mikään koira palsta olekkaan niin pakko tiedustella että tietääkö kukaan teistä keillä koiria on, et mikä tuo voisi olla? Pelkään että on joku pahalaatuinen kasvain tms(aina pahin ensimmäisenä mielessä)... :eek: Huomiseksi saatiin vasta eläinlääkäri aika, että sinne asti pitäis jaksaa odotella (ei todellakaan ole mun vahvimpia puolia)...

Ja jos ei jotain pahaa niin jotain hyvääkin: Saaga on oppinut taputtamaan ja vilkuttamaan ihan kunnolla :D Eilinen oli oikeestaan kunnon läpimurtopäivä näiden suhteen :D Reppana yölläkin kun heräs syömään niin taputteli sängyn pohjalla :LOL: Myös pinsettiote alkaa olla pian hallinnassa. Kovasti pihdit jo käy, mut harvemmin saa niihin vielä kovin pieniä asioita :)

Niin ja upupa... Paljon onnea lakista!!!!! :flower:

Terkuin,

-Viola ja Saaga-
 
Viola-85 Onko kyse minkärotusesta koirasta? Onko irrallinen patti vai kiinni?

Miulla on huomenna synttärit :)

Kohta syöpötellään.

Hitsiläinen ku on ranne kipee,,outo pahkura ranteen jatkona,,mikä lie..?
Minnillä on torstaina munuaisten ultratutkimus..
 
Mekin käytiin tänään sikarokotteet tai siis muksut sai. Saa nähä millon mie saan kun en kuulu mihinkään riskiryhmään. Eka pistettiin Ninniä ja sehän huusi pää punasena. En ollu hoksinu käydä niitä puudutus laastareita laittamassa labrassa. Isoveli pietti ninniä kädestä ja hoki "ninni ei ole hätää" :heart: Sulonen. Sen jälkeen oliki isoveljen vuoro ja hänkin huusi lähes samalla lailla. Tais säikähtää sitä Ninnin huutoa niin sitte alko oman piikin pistämistä jännittää. Kuumetta ei oo vieläkään kummallekkaan noussu, mut Esikoinen sano että pisto kohdat on kipeät. Otettiin siis samaan syssyyn kausiinfluenssa rokote kummallekki.

marsujasiskit: Onnea synttäreitten johdosta =) :flower:

Upupa: Hirmu paljon onnea valkolakista. Kova työ palkitaan. =) :flower:

Jossu ja Ninni (huomena) 8kk
 
Viola: Voisko olla koiralla ihan vaan joku syylä tms, joka on vähän hankautunut auki. Porukoiden koiralla kasvaa selässä selläinen pieni patti/syylä ja toinen on kasvanut hännän juureen.. vanhemmiten nuo ilmestyivät.. koiralla ikää jo 13v.
Toivotaan että ei ole mitään vakavaa!!

Mites Marza voi/jaksaa??? :hug:
Vaadihhan sitä omaa aikaakin itsellesi/ jokunne aamu millon saisit kunnolla nukkua. Tuli pahamieli puolestasi kun luin kirjoitusta ja ajattelin kuinka väsynyt olet, :hug:
Itsellä myös liika väsymys purkautuu toisinaan sillä että märy pääsee.

Meillä parani kans yöunet vähän kun aloin antamaan Jennalle pullosta maitoa illalla.. ja tottahan se on että jos imetin enää vain 2krt/vrk, niin ei maito voi kovin pitkälle riittää.. Nyt tyttö syö iltapuuron n.klo 19-19.30 ja nukkumaan mennessä 20.30 140ml maitoa. Kerran yössä syö enää.

Muty: Imetätkö? Itse ainakin huomasin sen, että tyttö kun teki 5kk:n ikäisenä tissilakon ja ei syönyt päivällä maitoa, niin otti sitten yöllä tarvitsemansa. Silloin meillä vasta aloiteltiin soseita, joten niitä ei kovin plajon mennyt. Sitten kun luovutin ja aloin antamaan pullosta (pullosta siis maito maistui ) niin ei ihan niin usein herännyt yöllä syömään. Eli voi tosiaan olla että pikku kaveri nälkäinne, jos ei päivällä ruoka uppoa.

Jenna ryömi tänään olohuoneessa jo mukavat pätkät =) siitä se lähtee :D

muksut nukkuu.. itse suihkuun ja miestä odottelemaan töistä.
 
Huomenta!

Tänään hakemaan itselle possurokotetta, toivottavasti ehdittäis ennen kauheita jonoja (rokotus alkaa klo 14). Ei houkuta viedä poikaa hirveisiin jonoihin, jossa parhaimmassa tapauksessa vielä liuta köhiviä ihmisiä. Leo saa omansa vasta ensi viikon keskiviikkona (!), ei hitsi että menee myöhään.

Toissa ja viime yöt meni samalla kaavalla, vähän parempaan päin. 00.30 kaksi herätystä peräkkäin ja sylissä heijaukset, sitten 04.00 annoin maitoa, ja klo 07.00 herättiin. Eikä itketty :) Eli toivottavasti nyt pikkuhiljaa.... yhden syöttökerran pidän näin aluksi ainaskin, kun tuon pojan painosta tuli eilen neuvolassa taas noottia. Mitat 75cm ja 8715g.

Koita Marza jaksaa! :hug:

Ja Misstra, tuntuu et jotenkin samassa veneessä ollaan, ja samat taitaa olla menetelmätkin! Onnea unikouluun, kerrohan miten teillä lähtee sujumaan!

Onkohan siellä tapaamispaikassa muuten sellanen aula, jossa päivystäisi joku aulaemäntä? Se ainakin sitten osaisi neuvoa meidät oikeisiin tiloihin :)

Voisiko joku tuoda vaikka nuo nimilapputarvikkeet, eli paperi/kartonkipalat, hakaneulat ja tussin? Nimilappuun voitaisiin sitten kirjoittaa sekä palstanimet että oikeat nimet =)

Myöhemmin lisää, nyt nukuttamaan poikaa! Ja muuten, vakoilin helmikuisten pinosta, että vauvoilla olisi kriisikausi viikoilla 33-39, jolloin nukutaan huonommin. Laskin kalenterista, että meillä helpottaisi sitten joulukuun alussa... :LOL:

T:Marais ja Leo, 8kk 4pv

 
Heippa taas,

Eli pojan nukkuessa jatkan.. Kohta lähdetään Refluksi-kontrolliin, ja keskustellaan samalla, miten ja milloin aloitellaan maitotuotteet, lisätään muita viljoja, kokeillaan perunaa.. jne. Nyt meillä on ollut monta kuukautta tilanne hyvä, mut Leon ruokavalio on aika yksipuoleinen. Pääasiassa bataattia, kaaleja ja possua, kaurapuuroa + päärynää, persikkaa, mustikkaa, vadelmaa ja luumua. Josko tuolta nyt saisi selkeät etenemisohjeet, voin sitten kertoa nuo ohjeet muille herkkämahaisille =)

Ihan hirveä ajokeli pk-seudulla, meidän pitäisi ajaa Espoosta Itäkeskukseen, ja tuossa räntäsateessa pitää varata tunti aikaa :/ Onneksi eilen ehdin haravoimaan pihan, pimeällä otsalampun kanssa... :LOL: Ei siis koskaan mene viimetippaan.... Mahtoi naapureilla olla hauskaa, jos huomasivat!

Ostin lastentarvikkeelta autoon sellaisen koira-peilin, josta peruutuspeilin kautta nään Leon. Näytti poika tykkäävän, kun koira laitettiin eteen :heart: Tykkää ihan hillittömästi mun vanhempien koirasta, hekotti ääneen, kun käytiin yhdessä kävelyllä, tai ihan vaan kun ikkunasta katottiin että HauHau on tuolla..

T.Edelleen M&L
 
Huomenta!

Poika unilla ja vähän omaa aikaa.
Rokotteesta: Onpa jännä miten eri aikaa saa rokotteen eri puolilla Suomea. Oulussa tää asia on muutenkin hoidettu päin persettä suoraan sanoen. Saas nähdä milloin poika sen rokotteen loppupeleissä saa. Meillä on neuvola vasta kuun lopussa.

Tuosta peilistä. Täällä se maksaa lastentarvikeliikkeessä 35 euroa. Musta ihan kiskurihinta enkä ole vielä hennonut ostaa.

Viola, onnittelut Saagalle uusista taidoista. Mekin ollaan kovasti treenattu vilkuttamista ja taputtamista mutta vielä ei Kalle ole hoksannut kumpaakaan. Vähän käsi nousee kun iskä lähtee töihin ja vilkutellaan toisillemme ja Kalle kattoo vierestä.

Marsu ja Siskit: Tuo patti voi olla sellainen ganglio. Laitappa tuolla hakusanalla nettiin. Itellä ei ole ollu, mutta kuulemma tosi kipeä.

Mulla on tosi paska-äiti fiilis. Tänä aamuna Kalle putosi sängystä :headwall: En yhtään kerinny ottaan kiinni vaikka vieressä pötköttelin. Kuulu vain kopsahdus ja itku alkoi. Poika putosi unipussinsa kanssa, niin toivottavasti se vähän pehmensi pään iskua.

Kallesta on muutenkin tullut sellainen ikiliikkuja että koko hereilläoloajan pönkää itteään pystyyn ja sit siitä heittää vaan kädet irti ja lähtee mukamas kävelemään vaikka jalat pettää heti alta. Ja mikään taso ei ole liian matala tai korkea etteikö sitä vasten vois nousta ylös. Onneks osaa myös tulla alas, tosin vaihtelevalla menestyksellä. Samoin konttaus on edennyt ja nyt silloin tällöin poika konttailee. Pakko jo laittaa poika matkasänkyyn jos pitää käydä vessassa tms. koska muuten ehtii vääntää ittensä ties mihin.

riksu ja Kalle 9 pv vajaa 8 kk, huoh ei ole meillä enää pikkuvauvaa vaan utelias tutkimusmatkailija
 
Kiitos onnitteluista :flower:

Mimosa sai eilen sitten possurokotteen. Illalla oli ihan normaali, nukahti itse asiassa tosi nopsaan mutta yöllä alkoi unissaan itkeskelemään, häädin miehen soffalle ja otin Mimon viereen. Reppana oli ihan tulikuuma! Tuikkasin mittarin pyllyyn ja se näytti lämmöksi 39. Supon laitoin, pari kertaa Mimosa vielä vehtas unissaan mutta peittelin ja silittelin ja laitoin tuttia niin nukahti uusiks. Aamuyhdeksältä kuumetta edelleen 38,7, laitoin toisen supon. Hymyileväinen oli typy, söi puurotkin hyvin mutta ei oikein halunnut touhuta lattialla yksin kuten yleensä aamuisin. Nukahti pian mun syliin ja on nukkunut nyt 1,5h, ramppaan koko ajan katsomassa onko se vielä elossa :ashamed: Mimosa ei ole vielä kertaakaan ollut kipeänä, oon siksi ehkä hiukan hysteerinen.

Itse saan rokotteen ensi viikolla (kuulun tähän 3-24-vuotiaiden ryhmään).

Nyt takkaa lämmittämään...

upupa ja Mimosa 8,5kk
 
Heipsan,

Pikaisesti tulin kommentoimaan:
MarsuJaSiskit: Kuten Riksu sanoi, niin ranteessa voi olla ganglio eli hyytelörakkula. Mulle tuli se ekan kerran opiskeluaikana, kun kirjoitin päättötyötä. Ergonomia ei ollut kohdallaan, ranteen jänteet ja hermot oli painuneena pöydän reunaa vasten ja siitäpä se sitten tuli. Se on mulla ihan kivuton mut ärsyttävä. Joskus tuntuu, että se aiheuttaisi pienoisen puutumisen tunteen mut muutoin en edes huomaa sen olemassa oloa. Silloin kun se ekan kerran tuli, niin se oli mulla vuosia. Sit se vaan yhtäkkiä hävisi. Toistamiseen kun se pullahti, niin se tuli isompana, jolloin lääkäri lykkäsi rakkulaan piikin ja tyhjensi sen nesteet. Siitä on nyt reilu puoltoista vuotta. Sen jälkeen rakkula on tullut ja mennyt omaan tahtiinsa :/ . Sain ohjeen, että sitä kannattaa hieroa, jolloin se voi hävitä ja sen jälkeen sitä samaa kohtaa kannattaa hieroa jotta patti ei ilmesty uudelleen. Mä en koskaan muista mitään hieromisia... :whistle:

Iines
 
Heippa!

Danjuska, Zoe, Marsu ja siskit: Niinkuin arvelitta kyseeessä oli syylä/hyvälaatuinen kasvain, joka oli revenny vähän juuresta, minkä vuoksi vuosi verta. Luojan kiitos!!!! :attn: Koira on meille kyllä melkeen yhtä rakas kuin kaikki perheen jäsenet, joten sitä on heti huolesta soikeana jos jotain sairautta ilmenee, eläinlääkäri kulut jo pikku jutuissa tahtoo olla niin pilviä hipovia! Pojulta poistetaan se pahkua huomenna, jotta se ei tulehdu ja ainakaan enää kasva/uusiudu! Toivottavasti kaikki menee hyvin, ku koira joudutaan nukuttamaan leikkauksen ajaksi!

Marsu... Minkä vuoksi teän Minni joutuu ultraan, jos saan tiedustella? Kannattaa tosiaan käydä omaakin rannettasi lääkärillä näyttämässä, ku nuo ranne jutut voi äityä melko kipeiksi hoitamattomina!!!!

Upupa: Paranemisia Mimosalle!!! Ainakin mun vanhemmilla kuume laski melko nopeasti pois, eikä muuta tullut rokotteen seurauksena, joten toivotaan että mimosakin pian toipuisi!!! Saagalle ei tosiaan rokotteesta tullut oikein mitään, kaiketi se kuitenkin toimii? :whistle:

Riksu: Kiitos! saagalla on ollut aikaa opetella käsien käyttöä, kun kiire sillä ei ole liikkeelle ollut :) Olimme itte oulussa vkonlopun ja ajoimme ohi keskustasta missä ihmisiä oli monta sataa metriä jonossa piikille... Näytti aika hurjalta :/ Jännä että Oulussa on voitu tehä tuo koko piikityshomma noin vaikeaksi ja annettuja ohjeita rikotaan kokoajan!!!! Oleksie muuten kuullu että viikonloppuna on Oulussa rokotettu muuten ihan terveitäkin vauvoja? Kaverini vauva sai lauantaina molemmat influenssa rokotteet (ei kuulu riskiryhmiin) . Kuulemma Kalevassa oli ollut että kausi piikin yhteydessä laitetaan vauvoille myös sikainfluenssa rokote, vaikka edes terveiden alle 3wee vuoro ei vielä ole?! Osa on sitten ollut tästä aika pahana kun epäreiluahan tuo on ettei kunnolla ilmoiteta ja osa saa rokotteen jo ennen muita... Kummaa hommaa :)

Sitten vielä turvaistuin asiaa: Ootteko hankkineet jo sellaisen seuraavan koon istuimen? Minkä merkkisiä istuimia teillä on/ootte suunnitelleet?
Me käytiin viikonloppuna investoimassa etukäteis joululahjaksi gracon comfort S... Pitkän harkinnan ja monen koeistumisen jälkeen päädyttiin tähän, kun Saaga näytti istuvan siinä parhaiten. Besafe oli loppujen lopuksi ainut mikä oli lisäksi harkinnassa. Olisin halunnut Römer- merkkisen, kun on saanut aina hyviä arvioita testeissä, mut niitä ei tuntunut saavan mistään ja suurin osa niiden istuimista oli kasvot meno suuntaan. Myyjä sai pitää pitkän palo puheen gracon turvallisuudesta kun satuin lukemaan vanhan testin missä penkki oli katkennu(?), lentänyt ja ties mitä... No Saaga ainakin tuntuu viihtyvän uudessa istuimessa paljon paremmin kun näkyy ulos ja istuin on vähän pystympi!!! =)

Nyt kaffelle ja lueskeleen uutta kaks plussaa kun neiti meni parvekkeelle päikkäreille! Siivotakkin pitäis kun eilinen meni koira paran pahkuraa huolehtiessa :)

Mukavaa tiistai päivän jatkoa kaikille mammoille!!!!! :wave:

-Viola&Saaga-
 
neuvola kuulumisia. suluissa 6kk mittoja
painoa 12 870 (10 900)
pituutta 76,5 (72)
eli ei ole vieläkään jeren paino ruvennut tasantumaan. kilo kuukaudessa näyttää vieläkin tulevan. mahtaa tulla iso jässikkä :D
todella hyvä tuuri meille kävi kun jere sai possu rokotteen. sieltä oli taas jäänyt jostain yli niin he antoivat niitä kaikille halukkaille ketkä olivat neuvolaan tulossa.
nuo vanhemmat lapset saa sitten varmaan ens tai seuraavalla viikolla.
olishan se kiva itekkin jo saada. kiva jos tulee viikon 40 asteen kuume niin millä ihmeellä sitä jaksaa noiden lasten kanssa jos ei saa ketään auttamaan. ja mun tuurilla silloin on pahin lumisade ja mies yötä päivää töissä.....
upupalle :hug: toivottavsti mimosan kuume hellittää pian.
 
Riksulle: Ällös turhia murehdi! Tiedän tunteen, Leo tippui multa 2vko sitten, ja väänsin itkua. Kuulema lähes tulkoon kaikki vauvat tippuu jostakin, useimmat sängyltä :hug:

Koirapeilistä: Se oli juu ihan liian kallis, mut satuin saamaan omalta kummitädiltä rahaa, et ostaa Leolle jotakin, niin se jotakin oli sit ensikengät ja peili :) Siellä lastentarvikkeessa oli halvempikin, jotain 19.90, mut siinä ei ollu koiraa (tosi olennaista) ;)

Ja Mimosalle parempaa vointia!

T: Possupiikitetty Marais ja ei vielä-piikitetty Leo
 
Moikka!

En olekaan pariin päivään käynyt koneella, kun en yksinkertaisesti ole jaksanut. :( Eilinen meni taas itkunhuuruisissa tunnelmissa, koska univelkaa on niin paljon. Mä en normaalisti tarvitse paljoa unta yössä, mutta kun kertyy monta yötä ettei saa nukkua putkeen edes 3-4 tuntia, niin johan alkaa väsymys näkyä ja tuntua. Mutta nyt asialle saadaan helpostusta, sillä mun mies on nyt saikulla. Ei tiedetä vaivaako sikanuha vai mikä, mutta sunnuntai-iltana nousi 38 asteen kuume joka oli vielä eilenkin, mutta tänään mies on ollut jo aika terve. Ja on siis huomisen vielä saikulla, että pitäkää peukkuja ettei miehen kuume enää nouse eikä kunto heikkene, että mä saan huomisen nukkua. :) Mies lupasi jo että jos on aamulla kunnossa antaa mun nukkua pitkään. Ja tänäänkin otin pienet päikkärit tuossa sohvalla. =) Mutta kiitos kaikille tsemppauksista. Ootte ihania. :hug:

Isänpäivänä oltiin tosiaan miehen vanhemmilla syömässä ja sunnuntain jälkeen myös anoppi, miehen sisko ja hänen miehensä ovat kaikki sairastuneet. Että siitä voisi päätellä että kyllä se taitaa possunuhaa olla, kun noin nopeesti tarttuu. Onneks meidän lapset ovat vielä pysyneet terveinä, samoin minä, vaikkakin mullakin aamualla hieman kurkkua kuivasi... Viikonloppuna olis tosiaan miehen kolmekymppiset, että täytyy todella toivoa että ollaan kaikki terveinä silloin.

Marais, mäkin olen etsinyt semmosta peiliä ties miestä. Joskus näin täällä yhdessä lastentervikeliikkeessä (muksutalli) semmoisen, mutta en silloin sitä sit ostanut, ja kun myöhemmin menin katsomaan niitä ei enää ollut. Hintaa sillä kapistuksella oli 24,90 ?. Täytyis mennä uudestaan jos niitä vaikka olisi tullut nyt lisää.

Tapaamispaikasta sen verran että siinä kauppakadulla ei ole muita kokoustiloja kun se yksi.Ainakaan niissä tiloissa. Sauna sijaitsee isossa kerrostalossa, jossa on tietääkseni myös ihan tavallisia asuntoja, joten mitään aulaa siellä ei ole. Mutta jos olette epävarmoja tuosta paikan löytymisestä, niin voidaan sopia et nähdään Hämeenkadulla Sokosen edessä, mikä on ihan siinä lähellä. Oisko se hyvä? Hämeenkadulle varmaan kaikki osaavat tulla? Sokoksen tarkka osoite on Hämeenkatu 21, eli se sijaitsee ihan toisessa päässä Hämeenkatua kun rautatieasema. Ja tosiaan ne jotka tulevat junalla, niin rautatieasemalta on Sokoselle matkaa alle kilometri. Eikä tarvi kääntyä mihinkään päin, kävelette vaan suoraan Hämeenkatua niin Sokos tulee vastaan sit lähes toisessa päässä. Ja ne ketkä tulee autolla, niin Sokosella on aika halvat parkkihinnat siellä parkkitalossa, noin euron tunti. Eli paljon halvemmat kun katupysäköinnissä. Kauppakadulla on kyllä myös paikkoja, mutta ne maksaa muistaakseni 2,80 tunti ja siihen saa jättää maksimissan tunniksi auton. Myös Anttilan parkkitalo on siinä aika lähellä, mutta sen hinnoista en tiedä. Itse parkeeraan lähes aina Sokoselle kun kaupunkiin autolla tulen. Niin ja mä voin kyllä tuoda kahvimaidon ja vaikka sokerinkin ja mukitkin.

Turvaistuimesta, meillä on tällä hetkellä esikoisella besafen izi combi -istuin ja aiotaan ottaa se likan käyttöön ja ostaa esikoiselle semmoinen turvavyöistuin. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä tuhon istuimeen. =)

Marsu ja Siskit, mukavaa synttäriä!! :flower:

Näyttää olevan aika paljon eroja tuon possurokotuksen ajankohdan kanssa. Täällä ainakin nettisivujen mukaan 6-35 kk:n ikäiset lapset rokotetaan ensi ja sitä seuraavalla viikolla. Yritettiin tänään soittaa neuvolaan, josko oltaisiin saatu se aiemmin, mutta neuvolassa oli vastaajat päällä. :kieh:

Kävin muuten aamulla likan kanssa Taysissa siinä päänaukileen tutkimuksissa ja kaikki oli ok. =) Kirurgi tutki aika kauan likan päätä ja totesi että aukileet ovat ummessa mutta kallojen saumat eivät ole, joten huolta ei ole. Ja koska tyttö vaikuttaa tyytyväiseltä ja terveeltä vauvalta, niin senkään puolesta lääkäri ei ollut huolissaan. Päänympärys menee lähes alimalla käyrällä mutta niin menee pituus ja painokin. Päänympärys oli nyt 42 cm ja sitä nyt vielä seurataan neuvolassa, mutta muuten ei mitään tutkimuksia enää ole. =)

Cadillacilla on siellä kyllä melkoinen jässikkä. =) Meidän esikoinen, 2v 5kk painaa vähemmän kun teidän Jere... :eek:

Täällä muuten on opittu kävelemään tukea vasten. =) :D :eek: Eilen likka meni taaperovaunua työntäen pitkin kämppää ekaa kertaa. Ja pieniä matkoja kävelee myös tuolia tms. vasten. Kiire tuntuu likalla olevan. :LOL: =)

Nyt tuli kyllä semmoinen romaani, että toivottavasti jaksoitte lukea. :D
Meen nyt laittaan likkaa päikkäreille, jos vaikka itsekin pääsis vähäks aikaa taas sohvalle makoileen. :D

marza
 

Yhteistyössä