Maalismussukat - syntyneet

maitoa vauvalle ennen vuoden ikää siis eikö se juuri ole suolistossa se jutun juuri...??? ettei vauvan suolisto välttämättä kestä sitä kaupan maitoa vielä? nykymaito käsitellään niin pitkälle, että välillä tuntuu siltä ettei huvittais antaa kaupan maitoa lainkaan ees isommillekaan.. jos rasvaton maitokin käsitellään niin pitkälle, että siihen täytyy lisätä valkoinen väriaine, jotta sitä joisi edes joku... muutoin se on aivan likaisen harmaata...kaverin mies meijerissä töissä ja tiedän aivan tarpeeksi mitä maidollekin tapahtuu sinne päästyään, yök...huh huh, niin en kyllä anna alle vuodenkaan ikäiselle vielä.
en usko että vauvan suolisto kestää, niin, no, saattaa alkuun kestääkin mutta helpommin saattaa allergisoitua.
moni kelle edes korvike ei ole sopinut, niin tila-maito sopii.
läheiseni koki sen, että kun tila-maidon juominen vaihtui kaupan maitoon, saikin kättelyssä laktoosi-tsydeemin.
mutta eihän sitä etukäteen voi tietää kuka saa sen tai kuka ei. voihan jollekin sopiakin jo tosi pienenä.
mä yritän tässäkin pitää vauva-ajan erillään isommuudesta. kuten ton tutinkin kanssa. se on vauva, ja sillä sipuliini ;)

liikunta, olikos mountain kun tästä kyseli et kuka harrastaa.... miehen kans aloitettiin kuntosalin antimien käyttö, mutta kuukauteen ei olla päästy, ensin se oli flunssassa viikon, sit mää kaksi viikkoa, ja nyt on ollu kaikkee muuta pakollista. totesin kyllä, että ens viikolla ois PAKKO päästä, pää ja kroppa huutaa jo... mä huomaan selän ja hartioiden jumittavan aivan välittömästi, jos ei mitään tule tehtyä vaunu-koira-lenkkien lisäksi.

ulkona nukkuminen vauvalla on kevyt toppapuku, kypärämyssy, lämmin pipo, lapaset, töppöset, ja se äitiyspakkauksen makuupussi. niin ja vaunujen oma peite joka tulee neppareilla runkoon kiinni. hyttyssuojaa pidän aina myös, kun meillä naapuruston kissoja liikkuu talon nurkilla,sekä tosi paljon oravia, että jos ne siitä verkosta yrittää sisään vaunuihin, niin taatusti itkuhälytin ehtii reagoimaan penkomiseen ja siinä vaiheessa minä hätiin :) talitintit on kanssa yllättävän rohkeita!!! vaunujen aisalla jo seisoskelleet, enkä tosiaan halua etät ne koppaan sisään pääsisi...hmh...

ruokitteko pihapiirin lintuja talvisin :) mä ruokin :heart: musta on ihanaa kun kohta kun pakkaset alkais niin saa ostaa ekat talipallot, ja viedä jyviä lintulaudalle :) meidän pihalla viime talvenakin kävi kirjava lauma eri lajeja. lapsille kiva opettaa mikä on mikäkin, ja saavat ite nähdä linnut luonnossa, eikä vaan bilsan kirjassa ....

naurukohtaus miten on mennyt viime päivät lääkityksen ja miehen suhteen?? toivottavasti paremmin :hug:

vieläkö dindei käy enää edes lukemassa täällä ??? saati muut entiset palstalaiset, esim ketä siiryi vain suljetulle? olis kiva kuulla päivityksiä, oltiinhan niin kauan kuitenkin samassa veneessä ;)

mulla oli tiivis päivä lasten kanssa jälleen :heart: ulkoiltiin sitten koko revohka (eli minä, koira, vaunut ja lapset kun mies oli tietty töissä) ja 2,5 tuntia tallusteltiin pitkin poikin :) mindi sieltä kirkon ohitte töpötettiin ankkapuistoon :) en viittiny soittaa et ois nähty, kun meitä oli LAUMA paikalla :D vaikkakin kivahan se lapsille saattais olla tutustua heidänkin. no niin asiaan :D
raitista ilmaa saatiin roppakaupalla, ja yhet tietenkin nahistelikin kuten murkkuikäisten kuuluukin. ite huomasin vaan oman seesteisyyteni, kuinka pinna riittää valtavan pitkälle. toki jos kolme kertaa joudun samasta asiasta komentaa ni sitten sanon jo TOSI napakasti että NYYYYYYT loppu!

iltapalan aikoihin vauva nukahti alle viiden nanosekunnin :D eikä isommatkaan paljon yli klo 21 pysyneet hereillä. sauna lämpesi, ja muut kävi sillä aikaa kun mä sain vauvan nukkumaan. sit oli taivaallinen rauha ite olla löylyissä. heitin oikein pitkälleni ja nostin jalat seinälle. pojat että teki kutaa!!!!

nyt sitten kaikki nukkuu jo hyvää vauhtia, mä täällä kuuntelen kun ylläri-ylläri hiiri narskuttaa jossain päin keittiön kattoa tai seinää....:mad: myrkyt hommaukseen :D
tai oisko helpoin kaapata naapurin kissa toviksi ;) miauuuuuu :D

viikko on niin totaalisen täynnä sovittuja juttuja, että opittavaa on miten sopia menonsa. joskus vaan tuntuu kaikkien kasaantuvaan yhteen ja ainoaan viikkoon....

linnan juhlatsinne ei ole kans enää pitkä aikaa... joo ei tullu kutsua tänäkään vuonna ;) mutta kuinkas moni teistä kattoo juhlat? me miehen kans molemmat tykätty kattoa, se on ihana napostelu-ilta :D katetaan olkkarin pöytä vimpan päälle kaikkee hyvää syötävää ja siinä se ilta meneekin itteä lihottaessa ;) ja arvostellessa pukuja ja kampauksia :) ihanan turhamaista ;)

jaaha, huomenna kuullaan vauvan munuaisten varjoainekuvauksen tulokset.... hiukan jännittää mitä tuleman pitää..... no, joskos ainakins saatais lupa uimahalliin mennä!!!???? ois niin kiva..

kauhee selostus tulikin, mutta näin kun oma aika iski voimalla päälle, ei tarinan loppu ees häämötä... okein, no teitä ajatellen lopetan kuitenkin ;)

onnellistakin onnellisempi, vaikkakin aivan totaalisen väsynyt Floweri pesueineen :heart:
 
novelle jos vauvalla on nuha, niin hyvä konsti on kohottaa sängyn päätyä... noin 4-5 todella paksua kirjaa päätypuoleen... niin että kallistus on selkeä. silloin ei haittaa edes vaikka nukkuisi mahallaankin. ja jalkopäähän on hyvä laittaa peittoa lisää ettei satuta jalkojaan pinnoihin tms, kun kuitenkin valuu alemmas nukkuessaan. :)
 
Liikuntaa harrastana juu minäkin.

Kuulostaa flower kivalta teidän ilta. Me ollaan joka ilta ulkona mont tuntia ja siksipä sitä untakin aina piisaa.

Linnan juhlia katson jos tv päällä ja oikea kanava, mä en ite avaa telkkaria koskaan. En edes tarvitsis koko kapistusta.

Maitotuotteet olen pojillekin aloittanut siinä 10kk, ensin lantraan pienissä määrin korvikkeeseen. Tod.näk. haen täysmaitoni sitten lähitilalta, kun pojat oli pieniä niin minun mummolassa oli vielä lehmiä. Maitoa itse käytän vaan kahviin. Meillähän esim. puuro keitetään punaiseen maitoon, usein leivät voidellaan oikealla voilla jne. Mä haluan käyttää täysiä tuotteita, uskon että pitää nälkääkin paremmin ja kauemmin. Kastikkeet teen voihin myös ja kermaa aina :D. Me ollaan poikien kanssa hoikkia kaikki, mies on raskaampirakenteinen mutta hän veteleekin limsaa ihan liikaa ja ruokamäärät ihan älyttömiä.

Takertumisvaihe on Assilla aikamoinen. Ei pojilla ollut näin kova, tai sitten olen vaan unohtanut. Eilen nukahti omaa sänkyyn mutta aamuyöllä siellä seisoskeli ja huuteli. Otin viereen ja johan nukkui taas, tosin välillä aina kokeili mua, että olenko paikalla. Assi ei ole oikein itkenyt juuri koskaan lyhyen elämänsä aikana, marissut vain silloin kun joku asia ei ole hyvin. Nyt kun seuraa mua esim. pyykkien laittoon, saattaa lohduttomasti itkeä jos en heti ehdi ottamaan syliin, kyyneleet aivan valuu. Ja kun pääsee syliin, takertuu kuin apinanpoikanen muhun kiinni. Pahimmillaan tämä on silloin, kun mies töissä ja pojat koulussa. Kun talossa on muuta elämää niin helpompaa.
 
Maitotuotteet... Meillä on saanut joissakin muodoissa jo koska mielestäni on kuitenkin eri asia juottaa sitä maitoa kuin, että sitä saa pieniä määriä ruuanvalmistuksessa käytettynä. En usko, että joku tilkka esim. siinä makaronilaatikossa, mannapuurossa, riisipuurossa tai muussa vaikuttaa mihinkään enää tässä iässä. Myös jos saa maistaa rahkaa, jogurttia tai vaikka juustoa tuskin maailmaa kaataa. Näkisin et kyse on määristä ja laadusta.
Meillä ei myöskään käytetä margariineja tai rasvatonta maitoa. Olen samaa mieltä Tiinellin kanssa, että kannattaa suosia täyttä tavaraa! Tekisin puurotkin mieluusti täysmaitoon mutta joudun ne tekemään laktoosittomaan. Luomua tosin voisi kokeilla koska sen olen kuullut sopivan laktoosiongelmaisillekin, kuten täysmaidonkin!
 
Heh, flower oisit tullut vaan oven taa koko joukon kanssa, kyllä tänne saa tutut tulla :)

Maidosta: niin siinä jossain 10-11kk paikkeille oon noiden aikaisempienkin kanssa alkanut totuttamaan, pikkuhiljaa pienillä määrillä. Ei ole mitään ongelmia ollut näiden toisten kanssa ainakaan.

Joulukortit: meillä on ollut aika useinkin lasten kuvia, on ne kuitenkin niin iso osa tätä meidän joukkoa, joskus on koirakin eksynyt kuvaan :D Niin ja mieluummin varmaan ihmiset katsoo söpöjä lapsia, kuin meitä isoja ihmisiä ;) Ja kuvakortti on helppo, nopea ja suht vaivaton, ihan passeli mulle. Kisak: täytyypä tuunata varmaan tosiaan korttiakin vähän uuteen uskoon, ettei olis ihan peruskamaa.

Takertumisvaihe: ei ole vielä mitään ihmeellistä. Aika paljon menee itse tuolla lattialla ja tutkiskelee, ei seuraa mua. Mutta yöllä tuntuu haluavan enemmän sitä läheisyyttä, ja viime yökin meni sitä pahinta mahdollista rataa.

Linnanjuhlat: no täytyy kyllä sanoa, ettei pahemmin kiinnosta :D

Oon huomannut kanssa, että pikkulinnut on tosi rohkeita. Siis mulla on tossa oven edessä kynttilöitä ja ne käyvät jo niitä syömässä siinä. Ollaan tässä pihapiirissä kyllä syötetty, että ilmeisesti odottavat jo kuumeisesti :) Tässä liikkuu myös paljon oravia... Ja uskokaa tai älkää... tuossa viereisellä kadulla kuulemma asuu citykettu :)

Mindi83
 
Kisak meillä kans aletaan pian antamaan maitotuotteita ruuan valmistuksen yhteydessä. Mä uskon siihen että nykysuositukset on suuntaa antavia,on ne lapsoset ennenkin hengissä pysyneet. Lisäaineita ja kevyttuotteita meillä vältetään. Ja mun lapset kun pukkaa hoikistumaan tossa kävelyvaiheessa ja käyrät laskee, täysmaitoa on ihan neuvolasta käsketty antamaan. Enemmän rasvaa ja kaloreita kun esim. korvikkeessa. Esikoisen kanssa ramppasin painokontrolleissa hoikkuuden takia puoli vuotta vuoden iän jälkeen kunnes päätin piutpaut käyrät, poika kasvaa niinkuin kasvaa, on reipas ja terve kaveri. Enemmän huolestuisin lapsen ylipainosta, sekin on vanhempien vastuulla. On kovin kurjaa lapsille jos ei jaksa liikkua ja varsinkin jos kiusataan lihavuuden takia.

Kysymys teille, kenellä on jo vanhempia lapsia, mitä teillä lapset harrastaa?
Pojat pelas kesällä jalkapalloa, nyt se on vaihtunut sählyyn. Ja kaikki ninjatemput kiinnostaa =), yhdessä treentaan kärrynpyöriä jne. Minäkin vielä kevyesti kärrynpyörän heitän, puolivoltti meni vielä muutamia vuosia sitten. Ratsastusta pojat ei harrasta paljon, ei niitä kiinnosta kun ovat överit siitä saneet. Toivottavasti Assia kiinnostaisi, olisi ainakin lähtökohdat harrastukselle hyvät. Onhan Assilla jo nytkin heppa omissa nimissään :D. Meidän perheellä on kaikilla hevoset, heh! Miehelläkin...
 
Heipsistä!

Käyn lueskelemassa oikeestaan päivittäin, mutta ei vaan ole tullut kirjoiteltua!

Meillä typykkä alkanut nousemaan pystyyn kaikkea mahdollista vasten vaikka näin äidin mielestä ei siihen vielä olisi valmiuksia. Seisoessaan pikku mimmi varvistaa, istua ei osaa vielä ilman tukea ym. Saa äiti olla siis haukkana koko ajan ja olla vieressä ottamassa koppeja kun tyttö kaatuilee miten sattuu.

Ollaan siirrytty ruuan kanssa aika paljon ihan kotiruokaan (vauvan satsi pois enne mausteita) ja tyttö syö suurimmaksi osaksi sormiruokaillen koska niin menee parhaiten. Ruokaa tuntuu menevän aika huonosi (paitsi aamu- ja iltapuuro) mutta kyllä se silti ruokaa tarpeeksik saa kun on kasvattanut valtaisat posket ja kunnon reisimakkarat! :D

Imetän edelleen ja öisinkin roikkuu tissillä useamman kerran! Meillä 160leveä sänky ja nukutaan osittain perhepedissä, eli ekalta syötöltä typy jää äidin kainaloon nukkumaan! :heart:

Maitotuotteita on isommat lapset alkaneet saamaan 10kk iästä ja aika nopsaan siitä siirrytty myös tavis maitoon, eikä ole kummallekaan oireita tullut ja elossa ovat edelleen! :D Näin siis varmaan vauvankin kanssa, eli 10kk iästä pikku hiljaa alotellaan. Luulen että jogurtilla, raejuustolla ym.

Blogi mulla on joskus ollut... ihan tästä perhe-elämästä ja arjesta. Nyt olen miettinyt josko avaisi uuden. Samalla tavoin ihan arkeen liittyvän, mutta enemmän ehkä harrastuksiin, kirppistelyyn ym. painottuva.

Tutti meidän nappulalla on myös. On suussa nukkuessa ja sitten jos jossain lähdetään käymään. Joskus myös lohtuna hakee tuttia/tissiä jos on suruja... eli pää kopissut tms. :whistle:

Oma vartalo Oon nyt laihtunut lähtöpainosta 8kg. Tuo ihan vaan tarkkailemalla symisiä. Vielä olisi tarkoitus pudottaa AINAKIN 5kg, se 10kg olisi mun "unelma" mutta en tiedä onko kuitenkaan "realistinen" ;)

Lintuja meillä ei ruokita kun on oma kissa ja kauhesti kisuja naapurustossa. Kerran meidän pihassa pyöri kuusi kissaa samaan aikaan! Lintulauta olisi kisuille suorastaan noutopöytä! :D

Mutta nyt pikku mimmi päikkäreille kun alkaa tuolla äänensävy muuttumaan!
 
maitotuotteet olen muistaakseni ruvennut siedättämään juuri tuossa 10kk tienoilla. Ensin viileillä ja maitorahkoilla ja sitten 1veenä ihan tavallista maitoa.

joulukortit olen joka vuosi joko askarrellut itse tai tilannut Ifolorista lasten kuvilla varustetut kortit. Tänä vuonna ajattelin askarrella itse.

ulkona nukkuminen Lennillä päällä fleesepuku ja välikausipuku,töppöset ja tumput sekä fleesepipo. Talja on myös vaunuissa ja tarvittaessa joku peitto siinä jalkojen päällä kun pojalla tuntuu varpaat aina palelevan.

linnanjuhlat katson ja arvostelen :D

omia kuulumisia juu ei tosiaan kovin hyvin nyt mene..... :( Mä en tiedä että kehtaanko edes kertoa mutta tulee mitä tulee niin avaudun :( Lääkitys on mielestäni tehonnut hyvin,viime viikko oli kokonaisuudessaan todella hyvä,ruoka maistui ja jaksoin touhuta. Miehen kanssa otimme yhteen useasti ja se raastoi aika paljon. Jotenkin sen jälkeen kun tajusin että mies ei ole tukenut minua tässä masennuksessa,kun olisin häntä eniten tarvinnut niin mun tunteet on jotenkin turtunu. Hän ei tuntunut enää oikein miltään ja jos tuntuikin niin tunne oli lähinnä katkeruus ja suru :( No,viime launtaina mies oli lähdössä ystävänsä valmistujaisiin jonne myös minut oli kutsuttu. Olin kuitenkin sanonut etten aio lähteä mukaan koska ei ole ollut juhlafiilistä lääkkeenaloituksen jälkeen. Yllättäin lauantaina minulle kuitenkin tuli tunne toooodella pitkästä aikaa että olisi ihanaa päästä vähän tuulettumaan. Sanoin miehelle että jospa minäkin tulisin mukaan sinne valmistujaisiin. MIes katsoi mua alta kulmien ja mumisi jotain että ´no joo,tule vaan jos kerta haluat´:O Minä sitten että ´etkö halua minua mukaan?´Mies: No itseasiassa en,me kuitenkin vaan riidellään´:O:kieh: Me ei olla miehen kanssa riidelty humalapäissään enää moneen vuoteen joten se ei todellakaan ollut se oikea syy!!!!! Mä olin jotenkin ihan pöyristynyt että millaisella parisuhteessa mies ei halua naistaan mukaan parin yhteisen ystävän juhliiin???? Olen äärettömän vihainen ja ajattelinkin että jospa miehellä onkin joku toinen.No,mies lähti ja mulla vaan kasvoi tunne että haluan myös lähteä ulos. Vein lapset hoitoon ja lähdin parhaan ystäväni kanssa tuulettumaan.En ole koskaan ollut niin ´estoton´ja tanssin kuin päätön kana koko illan monta tuntia putkeen. Erikoisen humalassa en kuitenkaan ollut mutta voi että teki terää oikein kunnolla päästää paineita.Tässä on vaan yksi mutta.....Meillä on miehen kanssa yhteinen miespuolinen ystävä joka on ollut minulle erittäin tärkeä kaikki nämä vuodet. Hän on kuin isoveljeni,erittäin lojaali ja hellä mies.Olemme tunteneet jo yli 10vuotta. Hän liittyi seuraamme jossain vaiheessa iltaa kun pyysin häntä kuskiksi. Avauduin hänelle parisuhteestani ja hän tuki ja kuunteli ja jotenkin häneltä tuli ne kaikki sanat mitkä oman mieheni olisi pitänyt sanoa jo ajat sitten. Ja sitten....minä suutelin häntä :( En kerran,vaan ainakin kolme kertaa koko illan aikana.Mä en ymmärrä mikä ihme muhun meni!!!!!!!!!:'( Tämä kyseinen mies oli todella hämillään tilanteesta koska emme olisi ikinä voineet kuvitellakaan olevamme sellaisessa tilanteessa,se on täysin absurdi ajatus!!!!!!!! Siinä sitten selviteltiin asiaa ja mies istui kanssai aamuun asti meillä kotona ja puhuimme asiasta. Oma mieheni tuli sitten aamuyöllä kotiin ja alkoi heti tivata että mitäs täällä tapahtuu. Juttelimme asiasta ja menimme nukkumaan,en siis tietenkään kertonut mitään. Seuraavana päivänä olin todella pahana,olo oli niin epätodellinen ja tuntui että kaikki oli ollut vain unta. Oma mieheni sai kuitenkin tietää tästä tapahtumasta,en jaksa selittää koko stooria mutta hän kuitenkin nyt tietää. Maanantai ja tiistai olivat elämäbi kauheimmat päivät,syke ei laskenut kertaakaan alle 200. En nukkunut en syönyt,olin niin järjettömän ahdistunut. Miehen kanssa olemme puhuneet uudestaan ja uudestaan ja eilen hän käyttäytyi ihan normaalisti,halusi minut lähelleen ja kertoi kuinka minua rakastaa. Olen aika ahdistunut hänen käytöksestään koska se ei mielestäni ole tilanteeseen sopivaa. Luulen että mies kai viimein tajusi miten on kohdellut minua ja pelkää menettävänäs minut ja huomasi etten ole mikään itsestäänselvyys. Se on todella surullista että minun täytyi tehdä näin radikaaleja tekoja että mies tajuaa miten on minu kohdellut. JA en todellakaan ollut suunnitellut mitään tällaista!!!!! Inhoan itseäni tällä hetkellä,en sen takia että parisuhteeni saattaa kaatua vaan sen takia että minun takiani,miehen ja hänen ystävänäsä välit ovat ikuisesti menneet. Samaten kuin minun ja meidän yhteisen ystävän :( Mies on sitä mieltä että aikoo yhä tulla sinne terapiaan jos ajan saamme ja hän kai on sitä mieltä että parisuhteemme voisi jatkua,itselläni on aika sekavat fiilikset,mä olen jotenki ihan shokissa vieläkin koska sen voin teille sanoa että minä olen viimeisin ihminen kuka pettää toista,inhoan sitä ylikaiken.
Olen yrittänyt miehelle toitottaa että syy oli kokonaan minun ja että jos hänen täytyy päättää niin antaa anteeksi ystävälleen,ei minulle, Niin paljon minua harmittaa että olen tuhonnut hyviä ihmissuhteita:'(
Nyt en enää ehdi kirjoittaa,lapset pitää viedä ulos.

- Päästään täysin sekaisin oleva Naurukohtaus-
 
Naurukohtaus, iso hali! :hug:

Mä en ainakaan tuomitse sua, virheitä sattuu kaikille. Tuossa nyt ei mun mielestä mitään peruuttamatonta tapahtunut. Toivottavasti saatte miehen kanssa asiat kuntoon - mä uskon avoimeen kommunikaatioon kuitenkin niin, että kun asia on käsitelty, se on käsitelty eikä sitä tarvitse loputtomiin jauhaa.

Ulkopuolinen keskusteluapu varmasti auttaa. Tätä on jo ehkä ehdotettu, mutta kun tunteiden pukeminen sanoiksi on usein aika vaikeaa, niin mitä jos kirjoittaisit miehellesi kirjeen, ihan kaikesta siitä miltä susta tuntuu, mitä mieheltä toivoisit jne.

Samalla olisi tietenkin hyvä muistaa kertoa mitä miehessä rakastat, mikä hänessä on ihanaa, mitä yhteiseltä elämältänne toivot - positiivisia asioita.

Hyvä kun sait asiaa ainakin tänne purettua, paljon tsemppiä Kamiliyalta!
 
Naurukohtaus :hug:

Ehkäpä tämä on sellainen stoppi, sinulle ja miehelle mikä pysäyttää ajattelemaan.
Meistä jokainen ihminen mokaa joskus, ihan joka ainoa. Minä olen elämässä oikea munaamisen maailmanmestari, kaikenlaisia virheitä tehnyt. Tässä elämässä kuuluukin ryvettyä. Kyllä sinä tästä selviät! Tsemppiä koko sydämestäni toivotan!
 
mountain meillä sama ongelma ton tutin suhteen... Ei kelpaa toi isojen tutti ollenkaan puree vaan sitä.. Meillä käytössä ainun rengas tutti, ollut jo synnäriltä asti. Mikään muu ei kelpaa, silikoninen oli ensin sinne 6kk asti, sit ostin tollasen ainu mam tutin (iso tutti osa) ei kelpaa, ostin varsin sit kokeeksi ainun rengas tutin joka luonnonkumia kas kumaa se kelpasi se on samanlainen kuin toi 4-6kk tutti mutta se käy 6-36kk..

parisuhde menee päin persettä suoraan sanottuna... Monta kertaa olen miettiny että pakkaan tavarat ja lähden.. Mieheltä ei saa minkäänlaista tukea ja apua minkäänsuhteen.. Ja sit kehtaa olla vonkaamassa KOKOAJAN!!!:vampire: Ei tajua vaikka kuinka kerron mitä ajattelen..

takertumisvaihe en ole huomannu että olis.. Viihtyy yksinkin jonkun aikaa lattialla..

maitotuotteet varmaan 10kk iässä aloitellaan raejuustolla tai rahkalla..

FA sä kun käytät tota äp pakkauksen makuuupussia, niin kuinka sä saat sen pysymään rattaissa?? mun aivokapasiteetti ei vissiin riitä siihen että ymmärtäisin laittaa sen siihen oikein..:LOL: Meillä vaunuissa toi jalkapeite todella huono alareunasta jää roikkumaan 15cm josta menee kylmää ilmaa vaunuun..:(

naurukohtaukselle:hug:

linnanjuhlat eipä ole tullu katsottua..

mahallaan nukkuminen toisinaan kääntyy mahalleen nukkumaan. Olen antanut nukkua kun kerta osaa kääntää pään sivuttain.

yöheräämiset meillä ei enää syödä yöllä, mutta tyttö herää yössä 5-6 kertaa huutamaan joko asento on huono tai tutti on karannut.. Mulla oli jo ajatuksena laittaa tyttö omaan huoneeseen mutta en viiti sinne asti lähteä yöllä tuttia laittamaan..:snotty:
 
makuupussi vaunuihin eihän se vaikeaa ole :) sillai mä oon kaikilla lapsilla käyttäny, ja ratasosa meilläkin käytössä, avaan sen täysin auki, vauva sisään ja vetska kii :D
ja niin että vetoketju on siis keskellä vauvaan nähden. miten sen muuten voisi laittaa??
:D

naurukohtaus oi voi... morkkis on kamalin tunne mitä ihmisellä voi olla... mä mietin että olikos se mies kuskina koko ajan? siis sehän oli siinä tapauksessa selvinpäin? joten, ei vika todellakaan ole kokonaan sun!
Jos tämä tyyppi on vesiselvä ollu ja kolmeen suutelukertaan lähteny mukaan, sun aloitteesta? niin oishan se voinut topata, jo ekan kerran jälkeen et hei, mitä sä teet??
Asian ydin on mulla tässä se, että joo, olit pienessä sievässä, ei paha. Kamalasti stressaavia juttuja takana. JA jos oma mies ei osoita sellaista kiinnostusta ja välittämistä kuin enne ja kuin kuuluu, niin se lohduttava olkapää TUNTUU hyvältä. Anna aikaa tälle, ja menkää ihmeessä pariterapiaan jos sun mieskin vielä haluaa. jos kaikki konstit koittaa eikä silti tunnu hyvältä olla yhdessä, SITTEN erotkaa. Ei kuitenkaan ole tarpeen kohtuuttomasti itseään syyllistää, kaksi ihmistä tuohon tarvitaan...
VOIMIA!!!
 
katjahei en laita vöitä' kiinni, sieltä tuskin ihan niin vaan pääsee mönkimään pois... ilman että ehdin paikalle. vaunujen oma kiinnitettävä peite takaa yhdessä makuupussin kanssa, että kun vauva herää, alkaa pian ilmoittaan mulle että ahdistaa, tuu ottaa mut pois täältä :D
mulla on itkuhälytin ja välitön näköyhteys terassille, joten näin.... kun talven pakkaset tulee, vaunuihin on emmaljungan oma ratas-lämpöpussi, turvavöille on sen selkäosassa reiät, joista vyöt saa pujotettua.
 
Katjahei: Mä en tie millaiset rattaat sulla on mutta meillä on Emmaljungan cangaroot enkä käytä enää vauvalla niissä aappa-pussia (sama malli kuin äp-pussi) koska sitä ei saa kiinni. Riippuu tietty lapsesta mutta meillä tuo möngersi sen pussin kanssa olkkarin oven edessä ihan hetkessä alas jo aikaa sitten. Näin et vaunut liikkui mutta ennen kun sinne pihalle pääsin oli hän jo alhaalla. Jos et siis siinä ihan vieressä päivystä ja lapsi jo liikkuu sekä rattaista pääsee "liukumaan" alas niin en itse nukuttaisi siinä. Toisaalta siihen pussiin ompelee helposti ne valjaan aukot jos sitä haluaa käyttää eikä usko tarvitsevansa enää "ehjänä" tai että se ei haittaa myöhemmin. Meillä tuo teki myös sitä, että heräsi hiljaa, käänsi itsensä mahalleen, nousi istumaan ja siitä seisomaan siellä rattaassa. Olisi siis voinut kipata alas pitäessään kiinni kuomusta tai jostain rattaan reunasta. Nää alkaa olla jo niin nopeita ja helposti sieltä laidan yli keikkaa kun hieman kurottaa. Siinä ei pussikaan paljoa auta jos se siitä mukaan lähtee. Mullakin on siis aina suora näköyhteys rattaaseen on se etu tai takapihalla ja kurkin vähän väliä näkyykö liikettä. Silti olen yllättänyt sieltä kuikuilemasta ja kerran tosiaan liukui alas. Sen jälkeen otettiinkin käyttöön toinen pussi huolimatta et se on huomattavasti paksumpi. Mutta vähemmän vaatetta sitten sisään =)
 
Naurukohtaus Mä oon samoilla linjoilla muiden kanssa, eli vaikka olikin väärin sun miestä kohtaan lähteä suuteloimaan toisen miehen kanssa, niin mitään peruuttamatonta ei kuitenkaan tapahtunut. Hyvä, että teillä ei homma edennyt pidemmälle. Tottakai tapahtunut tuntuu varmasti sekä susta itsestä että sun miehestä pahalta, mutta ehkäpä tähän on nyt hyvä pysähtyä ja oikeasti miettiä parisuhteenne suuntaa. Ja ymmärrän sun miehen reaktion. Tuon, että hän tapahtuneen jälkeen hakee läheisyyttä. Tekosi osoitti, että et ole itsestään selvyys. Toivon todella, että saatte ongelmanne ratkaistua ja pariterapia on varmasti tosi hyvä ja tarpeellinen juttu.
 
Pikaseen annan nyt vaan naurukohtaukselle :hug: Voi sua, antasin niin oikeen ison oikeenkin halin, jos oisit lähellä. Kyllä kaikki selvii, jotenkin päin, ennemmin tai myöhemmin. Nyt on vaan aika sun käydä tällanen vaihe läpi, voimia ja jaksamisia sinne!
 
Huomenta!

Naurukohtaukselle vaan täältäkin voimia tilanteeseen. Toivottavasti saatte asiat miehen kanssa taas kuntoon. Tuosta tilanteesta sen verran, että joskus vaan tuollaista tapahtuu... ja sulla kun nyt on ollut muutakin tässä, niin älä ole niin ankara itsellesi. :hug:

Meilläkään ei makuupussi ole kiinni mitenkään tuossa ratasosassa. Usein vauva ilmoittaa aika pikaseen, että olen herännyt ja en usko kyllä, että vielä saa liikutettua itsensä täydessä vaatetuksessa pois makuupussista ja sieltä ratasosan peitteen alta alas rattaista, aikamoinen houdini saa olla :D

Tänään taas perjantai... mihin nämä viikot oikeen menee?! Mulla ois tarkotus lähteä käymään vähän kaupungilla... mistäköhän löytäisin joulukaramelleja? Myös pieniä peltisiä sydämiä ja tähtiä pitäis löytää, ilmeisesti pentikiltä vois löytää ainakin näitä. uudet kengätkin ois kivat ;)

:wave:

Mindi83
 
Suuri kiitos kaikille kommenteista:hug: Kyllä tää vaan on niin epätodellinen tilanne ja mua vihastuttaa suunnattomasti että kun hetken meni jo henkisesti hyvin,teen jotain tollasta mikä saa mielen ihan sekasin:headwall: Mutta tosiaan,ehkäpä tämä avaa uusia ovia parisuhteessamme. Saimme muuten parisuhdeterapia-ajan jo ensi maanantaille!!!:O Menemme tuohon lähikirkolle missä meidät ottaa vastaan psykoterapeuttiopiskelija. On viittä vaille valmistunut joten ei huoleta minua lainkaan vaikkei täysin ´pätevä´olekkaan. Saa kuulemma tarvittaessa täyttä työnohjausta ja muutenkin oli erittäin mukavan tuntuinen nainen. Olen äärimmäisen iloinen että saimme ajan nyt kun asia on vielä tuore jotta pääsemme heti sitä käsittelemään. Ja onhan meillä toki myös muita asioita selviteltävänä.
Mies on tosiaan viime päivät ollut jotenkin luonnottoman ihana:confused: Olen itseasiassa hieman ahdistunut hänen käytöksestään kun alkuviikko oli kuitenkin niin kaoottista ja mies oli todella vihainen. Jotenkin mietin että mitä jos mies nyt vain on jossain shokissa ja käyttäytyy noin ja sitten kun alan viimein uskoa että hän on aidosti muuttunut niin hän pamauttaa jonkin pommin että ´nyt erotaan´:( Nää on nyt todennäköisesti vain mun mielen harhaa mutta tällaista olen miettinyt ja ehkä siksi en ole antanut itseni mennä ihan täysillä mukaan tähän vielä. Tapahtuneesta on kuitenkin niin lyhyt aika vielä. Mutta uskon todella että terapiasta saamme ainakin uutta näkökulmaa asioihin,jos ei muuta.
Mutta sen voin sanoa että viime päivinä minulla ja miehellä on ollut aivan uusi,täydellinen henkinen yhteys. Mies on ollut kuin aivan eri ihminen,olen hieman hämilläni sillä hän on tosiaan niiiiiin erilainen. Ihan kuin alottaisi parisuhdetta täysin vieraan ihmisen kanssa. Ja se ei siis ole negatiivinen asia,päinvastoin.
Mutta saapi nähdä mitä tulevaisuus meille tuo. Olen kiitollinen ettei lasten ole tarvinnut kärsiä tästä,olemme molemmat pystyneet keskustelemaan hillitysti ja kontrolli on tilanteeessa pysynyt.

Nyt siivoilemaan,tilaamani uusi matto tuli eilen olohuoneeseen,pitää vähän taas järjestellä että saa uuden maton sopimaan paikoilleen :)
 
naurukohtaus onnea uudelle matolle :) kivaa piristystä arkeen. tosi hyvä että saitte ajan terapiaan jo niin äkkiä. silloinhan ne ongelmat onkin parasta setviä kun ne on ajankohtaisia, ei vuosia myöhemmin..... todella toivon solmujen aukenevan!!!

vauva ilman valjaita vaunussa meillähän on vielä sekin ettei vauva nouse mitään vastenkaan, saati ees itse istumaan... joten senkin takia saa aivan huoleti olla ilman kiinnityksiä. noilla vilkkaamilla se on toinen juttu. mutta en kans usko että jos on makuupussissa ja vaunujen päällä oleva, vaunuihin kiinnitetty peite on päällä, että vauva sieltä äkkiä ehtisi mönkimään pois...
mindin kans samoilla linjauksilla.

retkeily patjoilla kotona :D no meillä on olohuone ja makuuhuone aivan vieretysten, tuntuis tyhmältä roudata patjat olkkariin.... mutta isommat muksut patjailee meidän huoneen lattialla, useinkin :) tällä viikolla kaksi yötä nukkuneet omissa huoneissaan, muutoin meidän huoneessa. ja koko viikonlopun on luvattu et saa olla jos haluaavat... kivaa on antaa läheisyyttä vielä kun he itse sitä pyytää, kohta ne on jo niin isoja ja sen ikäisiä ettei varmaan kiinnosta ;)

lasten harrastukset no eipä ole mitään säännöllistä. ei kumpikaan ole oikein halunnut. tai no käydään me uimahallissa, ja ihan sitä rataa uimassa. isompi vallankin on huippuhyvä uimaan, nopeakin. nyt kun flunssasta toivuttu niin vois taas mennä. isänsä pakottanut harrastamaan mutta mä en viiti jos lapsi ei ihan ite pyytämällä pyydä ja toivo.
Pyöräileevät kouluun, siinäkin tulee jo liikuntaa, ja jotenkin oon ajatellu että ehtiihän nuo isompinakin sen oman harrastuksensa löytämään. En tykkää siitäkään että viikolla joka ilta olis jotain menoa, ja kellotettu aikataulu!!! Nautitaan ennemmin yhdessä olemisesta, ja liikutaan paljon yhdessä. Lapset myös nauttivat ihan eri tavalla kotona olemisesta meillä, kun ei olla jatkuvasti reissaamassa tai et meillä olisi joka viikonloppu yövieraita. on tykätty tehdä kodista KOTI, se kaikille turvallinen paikka olla ja viihtyä. eikä sellanen kääntymispaikka, missä jokainen syö kun ehtii ja kaikki näkee toisiaan vaan vilaukselta ja jonottamassa hampaiden pesulle ennen nukkumaan menoa.
nämä vuodet kun lapset on vielä pieniä ees jotenkin, loppuu ne aika äkkiä kuitenkin. harrastukset ei ole paha juttu, mut kyllä mun mielestä riittää et käy vaikka pari kertaa viikossa uimassa, sen lisäks kaverien kanssa joinain päivinä, ja perheen kanssa ulkoilemassa. Ja vallankin kun ei lapset ite hingu päästä mihinkään.

meil on ollu aivan outoa.... viime yönä vauva itki moneen moneen kertaan, kahdelta ja viideltä nousin kunnolla ylös. nukkui äärimmäisen levottomasti koko yön. aamulla ei kelvannu puuro eikä hedelmäsosekaan, eikä maito. lähdin sitten koiraa lenkittämään ja eihän se ottanu ees aamutorkkuja :O nyt puol 11 söi ehkä puoli purkillista ruokaa, päälle hiukan maitoa ja vettä, ja nyt nukkuu....
saas nähdä miten loppupäivä sujuu..
 
Kisak79 Meillä on emman yhdistelmävaunut.. Meillä ei nukuteta pihalla ollenkaan kun neiti herää heti kun vaunut ei enää liiku.. ja toisekseen meidän pihalla liikkuu kissoja niin paljon että en uskalla nukuttaa pihalla.. Ja neiti ei varmasti pysy ilman vöitä ratasosassa, kun jo vaunuun laittaessa se koittaa valua pois vaunuista. Täytyy kai ostaa sellanen lämpöpussi jossa on valmiit reiät noille vöille.. Onko nuo miten tilavia noi lämpöpussit?
 
lämpöpussi on ainakin mun emmaljungiin tosi tilava. tai en oo vielä sen kanssa kokeillu mutta näyttää tilavalta. ehkä jopa makuupussia enemmän... käytännössä jää kokeiltavaksi. vielä kun on 10 asteen lämpötilat päivälläkin, en viiti tupata talvivarustusta vauvalle. miten se muka tarkenis 25 asteen pakkasella...

toiset lapset ei nuku ilman että vaunut liikkuu, mun yksi lapsista oli kans sellanen :) kaksi tosi hyvää nukkujaa onneks on tullu :)

tämä päivä vauva nukkui aamupäivällä tunnin, ja iltapäivällä puoli tuntia... ihme kersa :D mikäs tää tämmönen unimäärä on, kysyn vaan :D iloinen ja tyytyväinen ollu hereillä ollessa, tutkailee itekseen paljon, joten luulenpa vaan että ympärillä oleva maailma sai unihiekat katoamaan ;)

mä sain kukkia :heart: ja ihan ilman mitään :) mies tuli töistä ja tavoilleen tyypillistä, yllättäen toi mulle kimpun ... ihanaa :) näin sen pitää ollakin että muistaa ihan muuten vaan mua, eikä vaan pakollisina päivinä...

illaksi kylään :) mennään iltaa istumaan kaveripariskunnan luokse. heillä laskettuun aikaan reilu kuukausi enää, vauvajuttuja varmasti höpistään :)
kyllä valtava haikeus iskee kun ajatteleekin odotusaikaa... hmmm vieläköhän mä jaksan mun järjen ääntä kauaa kuunnella ;)

mukavaa alkanutta viikonloppua, mä lähden kattomaan lapsille siistit releet päälle ja sit menoks :)

Flower again ja typy pian 8kk :)
 
flower: No täällä vauva ei juuri koskaan nuku ton enempää päivällä :D Ekat unet on suunnilleen puoli tuntia, ja toiset tunnin. Joskus saattaa iltasella vielä puolisen tuntia nukkua.

Tutit on niitä Ainun missä on rengas, on niitä 0-6kk ja sitten siitä kokoa seuraavia. Tutteja meillä on varmaan jotin 15kpl.

Täällä vauva nukkui ENSIMMÄISTÄ KERTAA yön yhdellä syötöllä. Olin niin iloinen sillon aamuyöllä kun tajusin ettei vauva ole syönyt puolen yön aikaan ollenkaan :D

Montako hammasta teidän vauvoilla on? T:llä on kolme, kaikki alhaalla.

Ihania kuvia olette taas laittaneet, itsekin voisin laittaa taas :)





Riemua hyppykiikussa :D

Itellä menee kai ihan ok nyt. Masennuslääkkeitä oon syönyt reilut kaks viikkoa joista vajaan viikon isommalla annostuksella. Mieliala on ehkä hieman tasaisempi. Ehkä hieman turta ja välillä tuntuu etten tunne mitään. Mutta siis parempi ehkä kuin ennen. Depressiohoitaja oli sitä mieltä että psykoterapia pitäs aloittaa. Mulla on paljon käsittelemättömiä asioita menneisyydessä jotka ahdistaa, nykyhetkessä ei niinkään. Mua ahdistaa aina aamusta asti jo kun tiedän että pitää mennä hoitajalle kaiveleen vanhoja, ja etenkin sen käynnin jälkeen. Oikeastaan mua alkaa jo nyt ahdistaa kun mietin eli ei enempää tästä.

Mä mietin että jään ehkä sittenkin vähäksi aikaa hoitovapaalle. No joo, työtä ei ensinnäkään ole löytynyt. Tosin en ole aktiivisesti edes hakenut. Mutta jos odottais siihen että lapsi on edes vuoden ikäinen.
 
huomenet mammat :)

ilta sujui kyläpaikassa loistavasti, otin puuron mukaan ja typy jopa söikin sen ;) kun hiukian ollu sellaset kuviot neitosella, että jos ollaan muual kun kotona niin en syö. en. onneks siis söi, lähdettii kotiin puolen ysin maissa, typy nukahti autoon. ja siirsin vain omaan sänkyyn. siitä jatkoi yöhön.
mutta heräsi sit taas kitisemään vaikka ja kuinka monta kertaa, yhdeltä kyllästyin ja annoin särkylääkkeen.. siihen loppui ja nukkui melkeen seitsemään :) eli hampaista taitaa johtua..

hampaiden lukumäärä alhaalla edessä kaksi, eikä muita ees ikenen läpi. ylhäällä pullottanut jo jonkin aikaa, mut ei ne taida ikinä puhjeta ;) nyrkillä kalutaan ja kuola valuu... :D

LD voi ihme kui söötti poju onkaan :) hyppykiikku meilläkin on ehdoton suosikki!
Ja mene ihmeessä terapiaan. tai mun mielestä toi sana psykoterapia on vähän semmonen sana-hirviö... itehän oon käyny jo kohta viis vuotta vai...ööö varmaan...välissä oli alle vuoden pitunen jakso etten käyny mutta mulla kanssa tuo entinen elämä kummittelee niin paljon, että jo neuvolan terkkari suositellut jatkamaan. ja toisaalta on ollukkin hyvä purkaa niitä vanhojakin, koska mulla ei silloin ole ollut ketään kelle puhua. nyt kun niitä tulvahtaa niin on heti puolueeton ihminen kuuntelemassa.

päikkärit niinno meillä normaali rytmi uniin ollu et aamupäivälä tunti-kolmekin ja iltapäivällä pari tuntia. sit kun on sellanen päivä ettei nukukaan niin johan tuntuukin oudolta :D

aamutoimiin mars :) tänään on kiva päivä, perhe yhdessä touhutaan päivä ja sitten miehen kaveri tulee käymään ja koko miesväki lähtee jääkiekkoa tillittämään. pojalle ihan hitti-juttu :) Ja me tytöt sitten saadaan mun kaveri ja sen pikkuinen vauveli tänne, ja leivotaan hyvää illaksi. jutustellaan ja kuunnellaan musiikkia. tyttöjen kemut siis :) no, vähän erilaiset kuin mitä tyttöjen ilta yleensä ehkä merkitsee sanoina ;)

siispä mukavaa lauantaita :wave:
 

Yhteistyössä