Maalismussukat - syntyneet

Tämä vauvan rytmi keskustelu oli meillä kavereiden kanssa ihan vasta myös. Meillä vauvalla on tosiaan "outo" rytmi, mutta kuten FA totesikin niin meille niin täydellinen. Vauvahan nukkuu usein kellon ympäri klo 23-11, mutta nykyisin herää 10-> mitä olen vähän toivonutkin. Mulla on onneksi pari kaveria kellä lähes sama. Eilen mentiin klo 20 vielä kylään toiselle. Lisäksi, että rytmi on meidän perheelle täydellinen niin tykkään kovasti kun ehditään puuhastella paljon vauvan kanssa kun ilta ei ala kovin aikaisin. Todella paljon rajoittaa tekemistä ja näkemistä just näiden kavereiden kohdalla kellä alkaa ilta todella aikaisin tai ketkä ovat pilkun tarkkoja aikatauluista. En tarkoita kritisoida muiden tapoja, kaikki tekee kuten parhaalta tuntuu. Toki me ei ehditä juttuihin mitkä alkaa klo 11 (ellei ole pakko) mutta myös tuo illemmalla tapailu on nyt huomattu haasteelliseksi kun yritetään järkätä yhdistetyt äiti-lapsi pikkujoulut. Höh :stick:

Tiinellille mukavaa iltaa!!!

Mulle tapahtui aivan mahtava juttu torstaina. Inhoan yllätyksiä, eikä mun mies olekaan sellainen yllättäjä, onneksi, mutta nytpä oli, onneksi :LOL: Mun paras ystävä asuu Lahdessa. Hän ja mies oli selkäni takana pari viikkoa suunnitelleet ystävän tuloa meille. Mies sepitti mulle keskiviikko iltana jotain työmenoa tosi aikaisin torstai aamulle, mikä meni muhun täydellisesti. Sitten ihmettelin klo 8.25 kun heräsin, että no eipä hän vielä ole takas tullut kun oletin, että tulee pikaisesti vielä hetkeksi nukkumaan. Sitten mies tuli makkariin ja pyysi katsomaan keittiön ikkunasta jotain (tätä ihmettelin!) ja aivan unisena kysyin, ettenkö voisi makkarin ikkunasta katsoa :D no menin keittiöön aivan järkyt imetysliivit ja vielä järkymmät pikkarit jalassa (kyllä, olen oikein edustavana öisin) ja mun maailman paras ystävä seisoi siinä keittiössä :heart: Mulla tuli itku ja olin niiiiiiin iloinen!

Pitkään olen tätä henkilöä pyytänyt meille, tarjoutunut maksamaan puolet lentolipuistakin yms. Hänelläkin 2 lasta ja todellinen työnarkomaani on, kiireinen ihminen. Ja kyllä nyt hän seisoi siinä ja vain minua (no ok, ehkä kummipoikaansa enemmänkin...) tullut katsomaan :hug: Vaikka hän lähti jo eilen illalla niin olipa meillä mukavaa! Ai että olen onnellinen nyt.
 
kaana ihana ylläri :) just tollaset on niitä arjen helmiä :heart:

vauvan päikkäri-rytmitykset on vähän sellasia että niitä voi ite kyllä säätää, ja ohjata lasta rytmittymään. antaa nukahtaa kun on väsynyt, ja vaikka vartin-puolen tunnin päästä herättelee.
ite yritän aamupäivän unia lyhennellä että nukkuisi iltapäivällä pidemmät unet. ja kyl se niin on et kun on jo kolmas menossa, niin on paljon rennompi.

koko päivä menny lentämällä, vauva ei oo syönyt kunnolla koko päivänä, johtuen varmaan kaikesta hässäkästä vaihteeks. no eipä ole uutta. tämmösiä nää remppa-päviät välillä on :D
meinasin ite kilahtaa ihan kokonaan kun ei lepoaikaa jääny, mut sitten mies tuli taas lempeästi väliin :heart:mitä ihmettä mä tekisinkään ilman sitä....

huoh, nyt sauna ja sen sellaiset :)
 
Huomenta

Puuhellassa tuli, puuro tulossa ja pannukahvia nautiskellen alkaa pakkasSunnuntai (-6)

Meillä ainakan vauvantahtisuus ei ole menoa haitannut ollenkaan. Poika nukkuu reissussa, siirtymä ajat tai lähdetään kun on heräännyt, ei eletä kellon tarkasti, mutta vauvan mukaan. Mun sosiaalinen elämä on ihan yhtä vilkasta kuin ennenkin, ehkä aavistuksen jopa vilkkaampaa. Ei meidän sosiaalinen elämä ole häiriintynyt vauvan tahdista, vauvan ehkä häiriintyy mun tahdista.

Musta lapsen herättimen vartinjälkeen on ihan turhaa hommaa. Siinä sitten kitisee väsyneenä, kun ei ole saanut nukkua tarpeeksi. uni on kuitenkin lapsen kehitykselle tärkeää, etenkin aivojen. Musta ei olisi toista herättämään kesken unien vain siksi et haluisin toisenlaisen rytmin hänelle. Tän ekan vuoden aikana, kun rytmi muuttuu koko ajan valveilla olo ajan lisääntyessä, niin en edes näe syytä kovasti vielä rytmitellä. Meillä tosin aika säännöllinen rytmi onkin, mut poika on ne ihan ite muokannut. Sallan ehdotukseen, niin poika ei suostu enään ottaan unia klo 17 aikaan, vaikka tunnin vaunuttelis niin hereillä pysyy.

meillä otetaan askeli atuettuna, noon vaan taapero ikäisyys lähestyy. Olin eilen koulutuksessa koko päivän ja pojat oli kaksistaan. Hyvin oli mennyt taas kerran heillä. Saa pojat laatuaikaa keskenään.

Tänään hyödynsin pakkasta ja petivaatteet tuulettumassa. Tosin olis kiva jos mies ei sahailis puita meidän terassilla, niin olis kivempi tuuletella.

Pappani joutu terveyskeskukseem, niin pitää mennä piristä hänen päivää tänään. Ei mitään vakavaa, normi yleistilanlaskua.

Hyppykikku asennettu, mut ole poika oikein siitä innostunut. Ei minusta oikein ymmärrä jujua. Te keillä on, niin kuinka paljon teillä jalat ottaa maahan, kun keinussa on? Jos korkeuden säädöllä olis vaikutusta.

jaha poika heräs puurolle

leppoisaa sunnuntaita
 
Pakkashuomenta täältä etelä-suomestakin :) On kokonaista kolme astetta miinuksen puolella :D

lapsen rytmi Mä olen niin iloinen kun nyt kolmannen kanssa osaa jo olla stressaamatta. Esikoisen aikaan olin just sellanen että kyttäsin kiihkona kelloa ja mihinkään ei voinut mennä sillon ja tällön kellonaikaan. Se oli todella kuluttavaa :( Nyt toisen ja kolmannen lapsen kanssa tehdään asiat ihan niinkun on suunnittelutkin,lapsi sitten mukautuu siihen. Ja esikoisen aikana en esim.halunnut syöttää häntä julkisilla paikoilla kun se syöminen oli muutenkin niin vaikeeta niin sitten piti kaikki kauppareissut summuut ajottaa niin ettei ole syöntiaikaa. Nykyään en katsele kelloa oikeastaan ollenkaan,lähen ulos kun siltä tuntuu. Meillä tytöt 5v ja 3v eivät kotona ole enää pitkään aikaan nukkuneet päiväunia,hoidossa kyllä. Niin meillä se ei niinkään haittaa vaikka iltamyöhäsellä' vielä mentäis jonnekkin. Arkena tytöt menee nukkumaan kasin jälkeen,viikonloppusin ysin maissa,mutta ei me orjallisesti noudateta näitä nukkumaanmenoja esim.juhannuksena tyttelit nukahti vasta puolenyön aikaan:O Lenni nukahtaa yleensä 21-22 ja herää seiskan maissa suurinpiirtein. Nukkuu yhdet pitkät päikkärit lounaan jälkeen.

kaana Voi miten mukava yllätys!!!:heart: Tuollaiset nostaa arjen aina hetkellisesti ihan uudelle tasolle :)

kengät vauvalle en ole vielä oikein ajatellut asiaa. Jos poika oppii kunnolla kävelemään talven aikana niin sitten tottakai ostetaan mutta nyt mennään vielä töppösillä. Tosin ulkona kävely vaatteet päällä ja sisällä kävely on ihan eri asia,meillä ainakin tytöillä mennyt jonkin aikaa ennenkuin ovat oppinneet ulkona liikkumisen vaikka sisällä mennään jo ihan sujuvasti.

Täällä aletaan olla voiton puolella sairastelussa:saint: Esikoinen ja keskimmäinen jo ihan ok,pientä flunssaa vielä. Ja itselläni ei tosiaan ole kuumetta ollut sen torstain jälkeen,kauhea yskä kylläkin. Lennillä myös yskä ja kuume alkanut helpottaa,eilen ei kuumetta ollut enää. Nyt on vuorossa kyllä tukkonen nenä:|

Jaaha,jos lähtis vaihtelee petivaatteita,saneninnoittamana voisin myös tuulettaa peitot ja tyynyt :)

-NAurukohtaus ja Lenni 9kk-
 
Täällä kainuussa oli huikeat -13 pakkasta. Sai jo miettiä mitä laittaa neidille päälle.

vauvan unirytmi menee illalla klo 19.30 nukkumaan ja herää aamulla 7-7.30. Vielä muutama kk takaperin meni jo klo 19 nukkumaan mutta sain hiukan pidennettyä iltaa. Nukkuu 2-3 päikkärit, 2 lyhyet ja 1 hieman pidemmät max 1,5h. Mä annan nukkua sen verran mitä Venla itse haluaa, en mene herättelemään välillä.

sormiruokailu meillä on nyt ruokailut menny ihan pelleilyksi. Mun pitäs kokoajan olla antamassa Venlalle jotain käteen että jaksaa keskittyä syömiseen. Niinpä mietin että olisko venlan kohdalla hyvä kokeilla sormiruokailua?? Tähän asti olen syöttänyt itse, mutta välipalalla olen antanut Venlalle hedelmäsoseen lisäksi sormiruokaa. Tiinelli ainakin oli jo antanut leipää, millaista leipää olet antanut? oletko kuivattanut sitä vai ihan tuoretta? Ja liha, miten olet sen valmistanut?? uunissa vai keittänyt? Annatko koko aterian Assille sormiruokana?

kananmuna mun on pitäny kysyy tätä jo kauan sitten mutta huonomuistinen kun on..:headwall: Eli oletteko antanu keitettyä kananmunaa? Kun tossa äp:sen kirjasessa oli että helpon aterian lapselle saa keitetystä kananmunasta ja perunasta. Niin mietin vaan että jokohan tän ikäiselle saa antaa kananmunaa? Itse olen vauvana saanut pahat allergiset oireet kananmunasta sekä keitettynä että jopa kananmunan hajusta (esim. kun äitini on leiponut)..

seisomaan tukea vasten Venla on nyt ruennut harjoittelemaan nousemista tukea vasten. Imuroin torstaina, V toisinaan pelkää imuria niinpä jätin imurin imuroinnin jälkeen olkkariin että saa tutustua siihen ni kas kummaa neiti lähti kiipeilemään imurin päälle.:) Ensin oli polviseisonnassa ja siitä oikaisi itsensä suoraksi, piti äkkiä kuva ottaa ja mennä housunpuntista pitämään kiinni.:p

kengät vauvalle sain äitipuolen työntekijältä kauhean kasan kenkiä. Seassa oli kesäkenkää,talvikenkää,kumpparia. Olipa siellä Kuoman ensikengätkin. Mutta katsotaan miten neiti alkaa kävelemään..

Venla tänään 8kk :heart:, mihin tää aika juoksee?? Vastahan sitä maha pystyssä käveltiin:) Kohta olis töihinkin lähdettävä:O
 
Hui mitä pakkasia! Nojoo, tännekin kyllä saa mun puolesta tulla enempi ja sitä lunta, kiitos :)

Eilen laitoin rappujen edustan talvikuntoon, käväsin hakemassa havuja ja kaupasta uuden ovimaton. Muksut haluaa vielä pikkujoulukuusen, pienen sellaisen johonkin... saavat sitten koristella. Valoja on sisällä jo laitettu enemmän kun tarpeeksi, ulos en vielä ole viitsinyt laittaa.

Kaanan: miehellä hoksottimet toimii, ja hienoa että oikeesti keksii tuollaista! Vautsi vau :)

Kengät: mulla ei ole mitään tämän iän talvikenkiä! Lenkkareita kyllä löytyy, mutta ei mitään lämmintä.. paitsi yhdet tuollaiset saappaat, mutta ne on lähinnä vaan näön vuoksi jalassa, esim. kaupassa. Jos nyt alkaa ensivuoden alussa kävelemään varmemmin, niin varmaan täytyy käydä ostamassa. Eilen katsottiin keskimmäiselle uusia kenkiä, niin samalla tuli tsekattua vauvahylly, siellä oli aikamoista vaihtelevuutta kengissä, yhdetkin niin ulkonäöllisesti ihan mahtavat, mutta ei mitään tukea missään suunnassa. Saa nyt meidän tyttö kuitenkin ihan sisällä harjoitella ilman kenkiä tätä kävelyä kuitenkin vielä varmaan aika kauan.

kanamuna: en ole itse antanut vielä, mutta luulisin että tosiaan saa antaa. Mutta katjahei:n kannattaa olla varovainen, kun allergiariski on suurempi, jos sulla itselläkin on ollut allergiaa tuota kohtaan. Ilmeisesti aika usein voi kanamuna aiheuttaa jotain allergiaa...

Meillä ei kanssa haittaa, jos rytmi hieman muuttuu päivisin. Seuraavana päivänä käännän rytmin ihan samoihin missä ollaan mentykin. Usein myös ollaan liikenteessä ruoka-aikaan, kaikki kulkee hyvin mukana. Nyt kun lähdetään jouluostoksille niin vauva tulee mukaan :) Kyllä meille saa vieraita tulla, ja silloin eletään siis sen mukaan. Nytkin on jouluksi tulossa yövieraita :) Meidän kämppä on nyt ehkä vähän huonosti suunniteltu noin huoneiden puolesta, meillä kuitenkin tässä on jo pitempään ollut suunnitelmia muutokseen, jossa vauva pääsisi siis keskimmäisen kanssa samaan huoneeseen ja esikoinen saisi oman. Isot huoneet mahdollistavat yhden huoneen jakamisenkin. Mutta muuten meillä siis asunto sellainen, että täällä pääsee joka huoneesta toiseen huoneeseen, eli ympäri :)

Nyt aamukahvit kitaan ja ulos :)

Mindi83
 
Sormiruokailu teen esim. niin että keitän normaalisti vaikka lihakeiton (ja naudanlihat) ja ennen maustamista erottelen Assille oman osan, ja pienin paloiksi vihanneksia ja lihaa lautaselle ja siitä saa Assi itse popsia suuhunsa mitä tahtoo. Viimeksi paistoin uunissa porsaan sisäfileen ja tein perunamuusin sekä keitettyjä vihanneksia, lihaa ja vihanneksia Assi syö sormiruokana ja perunamuusia syötän välissä lusikalla. Leipää Assi saa ihan mitä sattuu milloinkin olemaan, siitä tykkää. Ja ihan leipää annan pussista päin, en kuivata tms. Hedelmiä myös pienin paloiksi. Banaanista Assi tykkää vaan itse haukata paloja.

Kenkiä ajattelin lähinnä ostaa jotkut tossutyyliset millä treenata sisällä ensin että ulkona olisi helpompi sitten kävellä. Me ollaan niin paljon pihalla ja en usko että Assilla kauan menee aikaa että kävelee.

Krapula!!! oli eilen ihan kauhea :cool:
Hauska oli ilta kaikin puolin mutta hyi mikä olo, mies oli tosiaan lasten kanssa pois kotoa yön ja meillä oli kovat bileet. Seuraavaan kertaan meneekin aikaa taas piiiitkääään ennen kun menen ulos.
 
tiinelli raskas työ vaatii raskaat huvit ;) kiva että oli kivaa :)

vauvalle kengät en taida hankkia, äitiypakkauksen puku ja siihen kuuluvat töppöset on meillä... jos kävelemään lähtee niin harkitaan tilanne sitten uudestaan. somisteeksi ainoastaan, en viitsi kalliita talvikenkiä ostaa. ellei kirppparilta tule väkisin nenän eteen.

sormiruokailu kovassa yrityksessä, mutta nihkeetä on. kaikki vedetään lattialle, paitsi maissinaksut :D leipää ottanut pieniä palasia ja tykkäsi. paahtoleipää pussista. ei paahdettuna.

tämä äiti on TOSI väsynyt nyt.... illalla pääsi itku... on vaan niin kovin raskasta tällä hetkellä kaikin puolin, ja vaikka kuinka yrittää, niin voimat ei riitä kun öisin ei saa kunnolla nukutuksi. vauvan vatsaa vääntää, ilmaa tulee kovasti. itkee välillä ihan lohduttomana. eilen illalla nukahti lopulta vaunuihin istuma-asentoon. on se huippu-hienoo, jos tän estolääkityksen vuoksi meidän yöt on seuraavan vuoden verran tämmösiä...
ruokahaluttomuutta on enemmän kuin ennen. ja läääkäri nimenomaan vakuutti, ettei tämä kuuri vaikuta heikentävästi mihinkään. eipä....
pakolliset asiat on univajeesta huolimatta pakko hoitaa, aamulla tuntui että pää räjähtää ihan kohta, mut nyt kun vauva on kohta kolme tuntia nukkunut ja ite saanut olla vain ja otinpa torkutkin, niin mieli on rauhallisempi taas. olkaa onnellisia kaikki te, ketkä olette saaneet terveen lapsen :wave: vaikka meilläkään ei sairaus tämän vakavampi, niin vaikuttaa se arkeen näköjään silti... :stick:
älkää siis välittäkö jos jonkun kommentin kirjoitan jos kuulostaa oudolta, on vaan aivot niin jumissa että epäilen kirjoitukseni tasoa suuresti ;)

vaunut heiluu, tsaude !
 
8kk ja 1 päivä. käänsin pääni ja ihmettelin hihkumista eteisessä, sielläpä se lapsi oli mahallaan ekalla portaalla. sai ekaa kertaa jalat alleen ihan kunnolla että kävi seisomaan ja riemuitsi. äiti vaan ei ollut riemuissaan (ja onneksi v ei tajua :D ) niin mun eka hämmentävä sana oli jotain tosi painokelvotonta ;)
se on niin kummallista miten ihmislapsella on kova halu ylös vaikka periaatteessa ei ole MITÄÄN järkeä asian suhteen. nimim. oon kokopäivän lohdutellut lasta joka kaatuu kun nousee polvilleen, menee hetken päästä uusiks ja taas sattuu.
 
FA jaksamista sulle :hug: Kun luin tuon viestin niin piti ihan toiseen kertaan katsoa, että niin oliko se siis tosiaan fa:n viesti!

Salla07 heh mulla ollut just samanlaisia ajatuksia. Hauska kun joku kaveri sanoi, että aivan ihanaa kun poika noin jo nousee, kohta alkaa kävellä jne. Olin hiljaa mielessä, että no ei sitten ole yhtään ihanaa, vaikka tottakai onkin, mutta kovasti tuon vauhti-veikon meno haittaa äidin tekemisiä :LOL: Annan pojan nousta ylös ja kokeilla kaikkea, mutta vahdin takana koko ajan. Jospa hän harjoittelusta oppis kohta itsekseen :whistle:
 
neuvola kuulumisia

8kk ikää, 9005g (7910g) 72,6 cm (70,5cm).
Lähete silmapolille saatiin, kun oikea silmä vieläkin karsastaa sisäänpäin. Varmaan tammikuussa päästään sit silmälääkärin pakeille. Kaikki oli muuten kunnossa.

Se mikä mua ihmetyttää, niin esikoinen kyseessä. Mamma ollut huolesta sekasin ja aikamoisen baby bluesin kourissa alkuraskaudessa. Käyty aika tiiviisti alussa. viimeksi poika oli -10 käyrää ja nyt 0 käyrää. Niin seuraavan kerran mentäs vasta 1 vuotis neuvolaan. Kiva jäädä ilman ohjeistusta hapanmaitotuottesita, kengistä ja kaikesta muusta mitä 10kk neuvolassa täällä on. Kovasti ihmettelen tätä päätöstä. Sit ymmärtäisin jos olis edes toinen lapsi kyseessä
Itse kun koen tän neuvolan tuen tärkeeksi. Taidan kyl soittaa jouluna ja varata aikaa.....

Meillä on ruvettu käveleen tuen kanssa:heart: ihana kun ei sit tiedä miten laskeuta, kun näkee jotain kivaa lattialla ja äitin pitää hieman avustaa.

kanamuna, olen antanut, ei oireita.

Ruoka tääl menee jo karkeampana, mut sormiruokailu ei poikaa kiinnosta yhtään. Huomenna aloitan uuden ruoka rytmin, eli klo 5-6 saa puuron ja sit kun herää aamu-päiväunilta niin välipalaa. sit lounas, päivällinen ja iltapala. Katsotaan mitä seuraa. Ehkä jos jaksaa aamusta valvoa pidempään, niin ei aamupala mene liian myöhäseksi ja ehkä rytmi muuttuu. No katsotaan, pojan ehdoilla mennään. Poika nyt viime aikoina ei vaan ole maitoa enään oikein ottanut ja musta pitkä aika olla "ruuatta" iltapalasta aamupalaa 12-13 tuntia, jos kuitenkin herää siinä välissä 2h. PAinoa tosin olli tullut hyvin. Isot annokset menee ruokaa. Tällä systeemillä saadaan 5 ateriaa päivään, ei muuten oikein onnistu

fa jos kohta ei pikkusen oireilu helpota, niin lääkärin pakeille ja antibiootin vaihtoon. Tuollaista kukaan jaksa.

Jahas mies tulee kotiin töistä kohta ja poika nukkuu, niin, hetki ihan omaa aikaa vielä jäljellä
 
Alkuyöksi maaliskuisille: meidän vaatimaton mörssäri tänään 8kk neuvolassa vaatimattomat 11350g ja 74,5cm :heart:

Eipä oo kyllä edelleenkään koko tahtia haitannu, nyt on muutaman päivän itse noussu seisomaan tukea vasten, sohvaa, pöytiä, kaapin ovia vasten ja hiljakseen jalkakin nousee ja pääsee vähän siirtymään tukea pisin!

Neuvolakäynnillä oli kaikki kuten pitikin, paitsi korvien kohtalo hiukka huolettaa, kun vielä näkyi tulehdusta varsinkin toisessa korvassa : / eikä isoveljenkään korvat ollu parantunu, kun pyysin samalla neuvolalääkäriä kattomaan ne, kun on ollu edelleen niin kiukkunen! Korvathan on jo kaks kertaa putkitettu ja nyt ei näkyny kumpaakaan, vaikka vasta kesäkuun lopussa viimeks laitettu...ja kolmas antibiootti peräkkäin tuli apteekista haettua :'( onneks ens tiistaiks on varattuna aika Eeliä hoitaneelle korvalääkärille, luotan, et hän löytää ratkasun, jälleen!

Rytmistä.....täytyy sanoa, et eipä tuu läheskään joka päivä katottuu kellosta, et koska laitan nukkumaan ja koska syödään. Nukutaan ku väsyttää ja syödään ku nälättää :) aina arkisin tietty koitan saada Niilon nukkumaan sillälailla aikasin ekat päikkärit, et ei tarttis kesken herättää, ku haetaan esikoinen eskarista, mut muuten saa kyllä nukkua niin kauan, ku millonkin tarvii! En mielellään herätä kesken unien, ku sit on vaan sitä väsykiukkua seuraaviin uniin asti....nyt on kyllä huomattavasti ruokailuissa annoskoot kasvanu viime päivinä! Varmasti vaikuttaa toi, et on oppinu nousemaan seisomaan ja koko ajanhan se konttaa isosiskon ja isoveljien perässä leikeissä, et energiaa kyl palaa. Saa syödä aina sen, mitä napa vetää ja silti menee maitoa aika tasaseen tahtiin koko pullollinen ennen nukkumaanmenoa ja yölläkin vielä purkki tai useimmiten pari, et nestettä saa kyllä.

Meillähän ei kukaan noista kolmesta isommasta nuku päikkäreitä eli on vain Niilon niin sanottu rytmi, mutta se on aika hyvin tottunu siihen, et nukkuu missä millonkin ollaan, vaikka sitten sylissä tai kaukalossa tai patjalla lattialla vaikka olohuoneen nurkassa =) tottunu niin kauheeseen menoon äänten suhteen, et ei oikein mistään hetkahda ja tänäänkin, kun nukahti kaukaloon neuvolasta tullessa, niin jätkä vaan nukkuu kuorsas, kun vähensin ulkovaatetta ja siirsin pinnikseen jatkamaan unia! Mutta ymmärrän kyllä täysin niitäkin, jotka ei pysty kulkemaan miten sattuu, vaan mennään vauvan rytmin mukaan, siten meilläkin kakkonen aikanaan oli, että oli tosi tarkka olemisestaan ja ympäristöstään eikä oo mun mielestä kenenkään etu, jos lapsella on huono olla ja äitikin vain stressaa....aikansa kutakin :whistle: enkä siis tarkota tällä, että itseäni häiritsis esim jos lapsi kitisee tai tuhtaa tai jotain, jos on meillä kylässä, sellastahan se välillä on, mutta itse jouduin aikanaan tuota kakkosta niin monta kertaa höynäyttämään ja keksimään millon mitäkin, että saatiin oltua edes jotenkuten normaalisti, että muutamat tuskahiet on tullu nostettua pintaan :D
 
Huomenta!

Flower: tsempit sinne, väsymys ei ole kivaa! Mutta varmasti sun iloinen luonne auttaa tässäkin eteenpäin :) Toivottavasti vauva on jo tottunut lääkkeeseen, harmillista tuollainen...

vattihatun poika onkin hyvänkokoinen, no hyvähän se vaan on että ruoka maittaa :)

Sane: pyydät sitten vaan, että pääset neuvolassa käymään.. etköhän pääse :) Kyllä mä muistan esikoisen aikaan oli neuvolatäti (kiva ja osaava) kyllä tosi ihana apu, ja aina sai uutta aikaa jos tarvitsi.

Meillä yöt menee yhä muutamalla herätyksellä... mulla itsellä on nuo niskat edelleen ihan jumissa, meinaan että nämä huonosti nukutut yöt, kun herää paikat ihan kummallisesti, käsi ties missä asennossa jossain ylhäällä puutuneena varmaan vaikuttaa tähän kyllä :D

Ihmeellistä on se, että vauvalle on nyt tullut takaisin tuo "rimpuilu" puetessa, siis aivan hirveetä.. miksi se nyt takaisin tuli?! Ei siis tuu mittää, kun yrittää pukea ja toinen ois kovasti lähdössä jo vaipat puolitangossa pois... Ärsyttää, kun vaikka kuinka koittaa puhella ja pitää ääniä niin toinen kovasti koittaa johonkin ihan muualle...argh :D

Meillä noustaan tukea vastaan seisomaan, muutamia askelia ottaa tukea vastaan ja nyt on alkanut koittamaan tasapainoa ilman tukea, eli seisoo paikallaan jo aika pitkän aikaakin, muttei vielä koita askelia. Oiskos tää nyt nopein meidän muksuista, hirvee kiire tuntuu olevan...

Nyt aamukahvin keittoon... meinas tänään käydä köpelösti ja meinasin (herätyskellona kun toimin) niin nukahtaa pommiin... :D

Mindi83
 
terveiset univajeen keskeltä |O
viime yö oli kans niin kamala ettei mitää järkeä. kitinää ja ítkua puoli 12 saakka. sain nukahtamaan vaunuihin pullon kanssa. ite nukuin sen ajan osaksi nojatuolissa ja osaksi sängyssä. viereenkään vauva ei suostunut jäämään. ainoa millä rauhottui, oli syli. no minähän kävelen ja hyssyttelen pitkin alakertaa, kun toisen vatsaa vääntää :/ vatsa alkaa rauhottua aamuyön puolella aina, nytkin kolmen aikaan kanniskelin vielä kerran, sit nukuttiin ... tosin en kyllä noussut miehelle puuroa tekemään... herättiin sitten vasta kahdeksan jälkeen.
eilen olin kahteen lääkäriin yhteyksissä, ja ensimmäinen ajatus oli toisella että ollaanko vaihdettu maitoa tai annettu muuten uusia viljoja tms. no ei olla.
sitten toinen lääkäri sanoi että kokeillaan vaihtaa lääke. hampaitaankin se voi tietysti huutaa, mutta se ei selitä noin kovia vatsan väänteitä. eli todennäkösesti siitä antibiootista on kaikki tämä.
mies onneks jeesaili illalla taas vauvan kanssa että sain ite makoilla sohvallakin välillä. hartiat totaalisen jumissa kanniskelusta.
eilen koitin päivällä nukkua mut oli jo niin yli-väsyny että alkoi vaan kiukuttaa kun menin sänkyyn :( siispä tein kävelylenkin vaunujen ja koiran kanssa ja piristihän se. ulkoilun merkitystä ei sais näin huonosti nukkuneenakaan unohtaa, vaikka ois kuinka väsynyt, nyt sen huomaa.
1,5 viikkoa kun on jatkunut tää sama rumba, alkaa näkyä pään toiminnassa. on ihan tööt. ruoka ei maistu itelle, mut makeaa tekis mieli aivan älyttömästi.
iloinen luonne auttaa kyllä, mutta täytyy sanoa että koville ottaa... jopa minä, positiivisuuden perikuva, olen joutunut nöyrtymään ärräpäiden maailmaan... yksin kotona päivän niin ei tartte kovinkaan iso juttu mennä pieleen ni sihahdan samantien....
kotityöt jääny aivan täysin, ja sekin stressaa :( en kestä kun hommat seisoo! eilen tein ison perunalaatikon, ei tartte ruuan laittoa jaksaa pariin päivään. mies syö kyllä vaikka viikon samaa ruokaa..
mutta sen huomasin itsestäni, että kun on riittävän väsyny, ei jaksa tännekään kirjottaa. taustailee vaan. joten koettava tämäkin oli :D
ilman tota miestä en kyllä jaksais tätäkään. se halaa ohi mennessään, ottaa vauvaa syliin, hoitaa koiraa, koittaa piristää mua, ja pelkällä kosketuksella viestii että koita kulta jaksaa...
joten kyllähän minä jaksan :) on vain opittava kuuntelemaan itseään, eikä viedä niitä viimeisiäkin voimia lattioiden luuttuamiseen tai pyykin viikkaukseen :) vauvakin on paljon rauhallisempi kun sen kanssa on, eikä huseeraa huoneista toisiin viemässä sitä ja tuomassa tätä.

mä palaan tänne vielä tänään, flunssaakin on päällä mulla ja vauvalla ... mur... mutta nyt vauvalla puuroa naamariin! kiitän tsempeistä, nyt pitää mennä. ja sori vuodatus, mutta hei, välillä minäkin :D
 
mukavammilla fiiliksillä mennään... kun ei huolehdi turhista, ei turhista asioista tule huolia :)

1,5 tunnin lenkki ystävän kanssa vesisateessa sai hermot jäähtymään, vauva nukkuu ulkona, minä sain rauhallisen kahvi-tuokion.

uusi resepti ei tullutkaan postissa tänään, eli vielä varaudun ainakin ensi yön valvomaan :( ei kiva juttu ollenkaan, mutta ei se ole vauvastakaan.

päivää piristi myös kotiin tuodut tilaamani matkarattaat :) mustat oran jovit, joisssa punainen istuinosa. ja on meinaan kunnolliset toplingit, eikä mitään pilipali-kankaita!
luulenpa että jätän ne meille käyttöön, näppärät, kevyet ja vauvakin tykkäsi :) näillä siis mennään jatkossa kylään/kirppikselle/kauppaan ja muutenkin jos autolla lähdetään.

kyllä elämä sujuu kun muista levätä, syödä, ulkoilla, ja ei eristäydy!!!!!
Tsemppiä kanssa-toverit :popcorn:
 
joo pukemisesta seuraa ihan Mahdoton parku ja erityisesti jos pitäisi saada lapaset tms käteen niin jo on kädet nyrkissä. ja 8kk ei oo kovin kivaa kauppaseuraa enää jos ollaan usempi tunti, hermot meinaa mennä kun pitäisi istua rattaissa. ja jos ottaa liinan ja kantotakin, on kuuma vaikka olis takki auki, mutta mihin ne ostoksetkin sitten laittas.. tänäänkin vaunujen korissa oli kauppakassi, ja vähän pienempi kassi kirppislöytöjä+joulukalenteri+sadesuoja, niin päätin vielä ostaa sodestreamin ja eihän se mahtunut mihinkään enää :D ja meillä on siis iso tavarakori emmaljungissa..
huomenna 8kk neuvola, jokohan olisi 9kg rikki. viimeksi oli 7.9kg ja aikalailla samat vaatteet käytössä on edelleen.
yöt on nyt pääsääntösesti nukuttu läpi, 21/22-7. nukkuu läpi vaikka mulla ei olis liivejä/paitaa, perhepedissä siis. ei tunnu paljoa maidon tuoksu haittaavan unia =) sitten seiskalta syödään, herää itse tai noustaan kellon kanssa (isompien lasten päiväkotipäivänä) tai sitten koetan tainnuttaa unille vielä jos ei tarvitse kahdeksan bussiin ehtiä!
pullosta saa maitoa tuohon aamunälkään, on saanut ihan aina, ja sitten päiväunien jälkeen ja ehkä joskus illalla, loput (3-sata) kertaa ottaa hörpyt tissistä. edelleen siis osittaisimetän, vaikka on tuttia ja pulloa niin ei tunnu haittaavaan. eilenkin oli 3h poissa balettitunnilla, niin mietin että oliko Vllä ikävä mua vai tissejä kun ekana heti repi paitaa mikä on ollut jo monta kuukautta merkki siitä että on tissiaika.
 
Meillä oli tiistaina lääkärineuvola, 7665g 68,7cm. Painoa oli tullu 2kk vain 660g ja pituutta 2cm. Musta todella vähän mutta lääkäri sanoi että tasaisesti kasvaa. Kaikki muutkin asiat oli hyvin. Kananmunasta kysyin, käski odottaa 10kk asti ja sillonkin hipaista ensin huulille hieman. On venla saanut hieman kananmunaa makaronissa eikä siitä ole mitään tullu, mutta siinä varmasti on niin pieni määrä.

FA oletko kokeillut maitohappobakteeritippoja?

Sormiruokailu sujuu jo ihan kivasti. Tein eilen Venlalle jauhelihapihvejä joita V sai itse syödä minä siinä sivussa annoin kasvissosetta.

mutta nyt täytyy lopettaa, neidillä menee hermot sylissä...
 
maitohappobakteerit ovat olleet kuurin alusta saakka käytössä, jo päivällä annan, tai viimeistään kahta tuntia ennen lääkkeen antoa. apteekin ohjeistuksen mukaan.
päivisin ei ilmavaivoja, ei mitään...iloinen ja hyväntuulinen tyttö, mutta nyt alkaa hänkin olla päivät tosi väsy. on kai kun ei kunnon unta saa hänkään :(
syö onneks paremminkin kuin hyvin.

hyppykiikun korkeudesta joku taannoin kyseli meillä se on sillä korkeudella, että vauva on jalat hiukan koukussa.rennosti pääsee itseään pomputtamaan ja kuitenkin niin että yltää seisomaankin itse hyvin.

pukeminen hihat ja tumput saa aikaan kiukkua ja vastaan pyristelyä. olenkin alkanut pukea eri järjestyksessä kuin tähän asti. eli ensin HETI tumput, sitten töppöset, jalat pukuun. jne jne.
kauppareissulla ei mene hermo kun ei pue liikaa päälle. jos on toppapuvussa niin otan joskus isommassa kuten prismassa puvun yläosan kokonaan pois. kirpparilla saatan ottaa koko päälisvaatekerran pois. siellä on niin lämmintä muutenkin.
 
Huomenta :wave:

8kk neuvola oli meillä tiistaina, tyttö oli 68.8cm ja 7910g, pituutta tullut 2.8cm ja painoa 330g.. Joten katjahei älä turhaan murehdi :) Paino meillä alko mennä nyt alaspäin, täti vähän ehdotteli 10kk tarkistusta, mut lääkäri meinas ettei todellakaan tarvii. On nyt tässä viime ja tän kerran välissä lähtenyt liikkeelle, niin tietenkin eri tavalla kuluttaakin ja lisäks on pieniruokanen. Isosisko oli ihana tos yks päivä: "Äiti, mihin Mirellan pepusta on hävinnyt kaikki rutut?" :)

Meillä siis liikutaan vieläkin ryömimällä, mutta niinkin pääsee äipän mielestä ihan tarpeeks lujaa :) Konttausasentoa jonkun verran hakee, mut ei malta ku pari kertaa siin itteään keinutella, kunnes jo lähtee ryömien eteenpäin. Tää on kyllä todella eläväinen tyttö, vaikka ei tosiaan nouse tai mitään sen tyylistä, on silti äärimmäisen vilkas, välillä pelottaa mitä tästä oikeen tulee... :p

Muutenkin väittäsin että temperamentiltaan haastava. Täältäkin joskus sillon luin, et vauvoilla erilaisia itkuja esim. nälkään ja väsyyn.. Ei meillä vaan, kellosta se täytyy kattoa, mikäköhän mahtais nyt vaivata.. Tohon lapsentahtisuuteen täytyykin sen verran sanoa, että väitän että on osittain myös lapsen temperamentista kiinni, miten lapsentahtisesti mennään/ on pakko mennä. Jotkut vaan sietää paremmin vaihteluita, toiset ei ollenkaan. Meillä esikko äärimmäisen helppo.. Voisin tehdä ja touhuta kaikkea ja lisäks oli todella hyvä nukkuja, nukkus siellä mis oltiin ja itasin kesti kovempaakin melua. Tää on ihan eri maata. Jos lähetään esim. kauppaan uniaikana, ni tää huutaa koko kauppa-ajan, ei todellakaan sit nuku siellä ja siitä on rentous kaukana. Mun on välillä pakko ollu esim. peruuttaa ystävien näkemistä, jos tytsy onkin herännyt aikasemmin ja päikkäriaika iskee just tapaamisaikaan, niin ketä siitä nauttis jos lähen ja sit tyttö vaan huutaa? Iltasin herää pienimpäänkin meluun ja väitän että nyt tässä perheessä on huomattavasti enemmän elämää ku mitä esikon aikana, eli tottumisesta ei oo kyse. Lisäks jos ei pääse nukkuun sillon ku väsyttää, menee nukkumiset ihan plörinäks. Päivällä nukahtaa väkisin valveilla pidetyn ajan jälkeen huutaen ja nukkuu ehkä 15min. jonka jälkeen koko loppu illan aivan poikki ja illallakin nukahtaminen vaikeaa, sekä lisäks yö menee levottomaks. Eli koen olevani huomattavasti rennompi äiti, kun teen lapsen mukaan.

Meillä ollu nyt jo pitkään levottomuuksia öisin välillä tuntuu ettei tosiaan oo nukkunu oikeen ollenkaan, mut niinkun Flowerkin mainitsi, ulkoilu on loistava apu väsyyn. Vaikka miten poikki olis, lähtee vaan, ni jaksaa taas :)

Flowerille jaksamista :hug:

Nyt vähän meikkaileen, pitäs lähteä tästä myllyyn ja ystävää tapaan, kuhan saadaan aamuhommat hoidettuu :) Mukavaa päivää kaikille!
 
Heips!

Huh, täällä sataa vettä... :( Taitaa olla mun toivoma lumisade vielä kaukana... Hassua oli laittaa, sadevaatetta esikoisen päälle aamulla... onneksi en pakkasten tullessa vielä kerinnyt laittamaan noita vähän ohkasempia vaatteita säilöön.

Meillä tuopukeminen on siis ihan vaipasta alkaen vaikeeta... Sukkahousut on ne kaikista hankalimmat laittaa. Muistelisin, että sillon oli myös vaikeeta kun vauva oppi kääntymään... mutta nyt siis taas tälläinen vaihe.

Muutenkin vauva on erittäin kiinnostunut kaikista "kielletyistä" paikoista ja miltein koko ajan saan olla nostelemassa pois millon mistäkin :D Kaappeja ei ole onneksi vielä älynnyt!

Hyppykiikkua voitais mekin kokeilla, mulla vaan edelleen se on tuolla kaapissa, enkä ole jaksanut laittaa, vaikka uskon kyllä että vauva tykkäisi siitä :)

Kävin läpi keskimmäisen lelut ja sieltä sitten kaikki "vauvalelut" laitoin omaan koppaan, niitä kertyikin iso määrä, mutta ei ne silti vielä vauvaa kiinnosta... enempi kiinnostaa juuri kaikki pienet roskat ja kynät.. jne :D

Me laitettiin eilen pikkujoulukuusi lastenhuoneeseen ja lapset sai koristella, hieno tuli :) Joulukalenterit on vielä ostamatta, kauheen kalliita nykyisin nuo ja sellaista ihan perusjuttua ei tunnu löytyvän? Viime vuonna sain prismasta 50% alennuksella kun menin oikeeseen aikaan, katotaan jos kävis tänä vuonna sama tuuri ;)

Mitäs joululahjoja meinaatte vauvalle ostaa? Tai isommilla lapsille?

Mindi83
 
Flowerille tsemppiä ja muillekin öiden kanssa painiskeleville! Täällä myös yöt ollu nyt ihan kauheita, minä kuumeessa, Assilla vuotaa nenä ja yläikenet ihan turvonneet. Viime yön unien saldo taas about 2-3 nukuttua tuntia...

kaarja meillä myöskin temperamenttinen lapsi ja VILKAS!!! On jo ihmiset alkaneet huomautella, aina tulee kuittia :"Onkohan sillä adhd?" tms...
Assi puuhaa koko ajan, menee kovaa pitkin kämppää ja tutkii jokapaikan. Koko ajan höseltää jotain. Yleensä uudet ihmiset katsoo Assin touhuja ja kysyy ikää, sen jälkeen ollaan ihan suut auki ihmeissään :O. Musta nuo adhd-kommentit on ärsyttäviä koska en usko nykyajan kaikkiin diagnooseihihn. Toki on olemassa oikeita ongelmia lapsilla mutta liian helpolla vedotaan ylivilkkauteen.

sane munkin mielestä voit pyytää vaikka ylimääräisiä neuvolakäyntejä jos yhtään oot epävarma mistään. Vaikka hyvinhän teillä tuntuu menevän.

Vattihattu, meilläkään ei kelloa paljon kytätä. Vauva menee nukkumaan kun on väsynyt ja syö kun on nälkäinen. Joskus jos kitisee, tarjoan ruokaa, syö jos maistuu. Teilä onkin hyvin kasvanut vauva :heart:
 
pukemiskiukut on meilläkin ihan hillittömät:O Siinä saa olla salamannopee ettei ukko saa raivareita ja just tumput ja töppöset on ihan yhtä venkuilua. Meillä on tuollainen Reimatecin talvipuku jossa tuo keskivartalo-osa on ihan luonnottoman lyhyt joten jos unohdan laittaa jalat ensin niin joudun vääntämään pojan kinttuja ties mihin asentoihin että saan mahtumaan lahkeisiin:headwall:

flowerille plajon voimia valvomiseen:hug: Mietin että jos teillä jo käytössä maitohappobakteerit niin auttaisiko jos antaisitte ne vasta illalla?

sormiruokailu on meilläkin aika amatööritasoa vielä. Pinsettiote on hyvin pojalla hallussa mutta tuntuu vain sotkevan ja viskovan ruokaa pitkin lattioita kuin keskittyvän syömiseen. Mutta hiljaa hyvä tulee :)

Meillä tänään kolmas terapiaistunta ja käsittelemme tänään tuon pettämisepisodin. Vähän itseä jänskättää että millainen istunnosta tulee:| Mutta toisaalta sitten se on käsitelty ja odotan innolla ammattilaisen näkemystä asiaan.
Mies on kyllä ollut viime viikkoina todella ihana:heart: Musta alkaa tuntua että olen rakastumassa häneen uudestaan koska tämä on todella tuntunut ihan siltä kuin olisi aloittanut parisuhteen uuden ihmisen kanssa:heart:
Me pidetään miehen kanssa pikkujoulut lauantaina ystävillemme ja odotan niitä kuin kuuta nousevaa :DIhanaa saada ystävät kasaan ja nauttia ruuasta ja juomasta:heart:

Jaaha,nyt laittamaan tytöt hoitokuntoon:wave:
 
huomenta :)

nyt jo hymyilyttääkin, eka yö liki kahteen viikkoon kun vauva nukkuu paremmin :heart: nukkui klo 21-03 välisen ajan kokonaan, kolmen aikaan väänti mahassa taas, mutta kunnon pieraisu ja sammui kuin saunalamppu :D
viiden aikaan sillä oli järjetön nälkä, itkukin oli niiiiiiiin kiukkuinen ja nälkä-itku... eli oisin saanut ruhtinaalliset unet jos itekin oisin menny ysiltä nukkumaan. Ei vaan uskaltanu mennä kun kauhula odotin sohvalla että jos nyt meen nukkumaan ni kyllä siellä kohta kajahtaa huuto ilmoille ;)
en aloita uutta lääkettä nyt sitten vielä... jospa se vain onkin ollut tottumista tähän lääkkeeseen. ja jos nyt lopetan tämän , onko seuraavat pari viikkoa yhtä kamalat kun totuttelee toiseen valmisteeseen...

vauva söi eilen aivan älyttömästi :D en tiedä mikä iski, mutta joka aterian veti ja maitoa reippaasti päälle, iltapuuron tein isomman kuin aiemmin, kaikki meni... aukoi suutaan vielä että joko se nyt loppui ? Annoin sitten vielä jogurtti-purkin (piltin vai minkä se oli) ja senkin söi kokonaan, ja vielä ennen nukahtamista liki 200 ml maitoa :O huh huh!

kaveritkin oli illalla kylässä, vauva nautti suunnattomasti kun oli muitakin naamoja kuin me isin kanssa ;)

rattaat on koeajossa näin sisällä, iiiiihanat !!!!

kauhee tuuli ja mulla kamala hedari...

jaaha nyt tuo mittarimato heräsi :heart: ihanaa päivää kaikille!!!

By the way, where`s Littledeath.... :wave:
 

Yhteistyössä