Maalismussukat - syntyneet

Heips!

Isänpäivälahjan oli esikoinen tehnyt koulussa, kortti askarreltiin yhdessä, kuten myös papoille (joille vietiin lisäksi kukkasia). Mulla on tapana siltin ostaa miehelle lahja, vaikkei mun isä olekaan ;) Samoin mies osaa minulle äitienpäivänä, usein saan jonkun pihakasvin silloin.. :)

Hurjalta kuulostaa tuollainen lasten sairastelu, varsinkin ikävää jos näillä ihan pienillä on jotain... Meillä on ihmeen vähän nyt ollut, tuossa joskus oiskos ollut syyskuussa oli sellanen kuu, että tuntui siltä että koko ajan olis ollu joku kipeenä... nyt ei onneksi enää olla hirveesti sairasteltu... Aamulla tuo keskimmäinen oli vähän nuhanen, toivottavasti ei kehity miksikään isommaksi, kun sen tietää jos yksi sairastuu, niin kohta on muutkin kipeenä!

Meilläkin mennään eteenpäin työntämällä tuollaista tosi heiveröistä rahia edessään :D Laittelen vaikka kuvaa kun kerkíän. Taaperokärryistä osa on tosi huonoja, ainakaan tuota plaston versiota en suosittele... keskimmäinen meni sen kanssa ilman jotain lisäpainoa, koko ajan mahalleen. Välillä koitetaan myös tasapainoa ilman tukea, mutta ihan vaan hetken verran. Eihän tässä nyt enää ole kuin pari viikkoa siihen, että vauva on jo 8kk, tuntuu että koko vauva-aika on kohta ohi... :(

Jeps, nyt taidan keittää aamukahvit ennen uloslähtöä :)

Mindi83
 
8 kk:n neuvola pikanen päivitys....

paino: 8415 g
pituus: 70,5 cm
pää: 42,9 cm
kaikki oli kunnossa, kunhan ensin olin saanut soiton terkkarilta että mun pitäis olla siellä :D olin muistanut tunnin väärin kellonajan.... päiväkahvi mukissa mukaan ja kauheeta vauhtia kävelemään neuvolaan kymmenen minsaa :D ehtivä kerkii ;)
hiukan ne nauro mulle mut totesin et joooo, olkaa ilosia etten raahannu koko keitintä, tosin oisitte siitä tekin saaneet :LOL:

tarvii mennä :)
 
Oi ku kiva oli lukea näin paljon teidän juttuja! Olen ollut muka kiireinen, vaikka oikeasti olen nimenomaan aika paljon laiskotellut, monta päivää mökillä oltiin. Vaikka meille on arkista nähdä kavereita lapsineen ja puuhailla kaikkea kivaa niin nyt jotenkin olen nähnyt erityisen mukavia ihmisiä. Mieli on jotenkin vielä normaaliakin parempi =)

Sitten heti ikävään asiaan, tuo Tyrnävän palo, koskettaa tietysti täällä kovasti kun paikka on "lähellä" ja tapauksesta kuulee jatkuvasti. Kalevassa (tän alueen sanomalehti) oli sunnuntaina näiden edesmenneiden lapsien kuolinilmoitus, jossa kaikki halukkaat toivotetaan tervetulleeksi muistotilaisuuteen :'( Mua niin itketti kun katsoin ilmoitusta.

Heti perään iloisia uutisia; poika konttasi eka kertaa isänpäivänä, hyvä lahja oli isälle :heart: Onhan se jo yli 3 kk konttausasennossa ollutkin, joten on tätä odotettukin. Päivä oli oikein mukava kun tehtiin äitini kanssa ruokaa ja molemmat isovanhemmat kävi syömässä.

Mountain oli tissivieroituksesta kysellyt. Mulla ei ole tällä hetkellä mitään suunnitelmaa asian suhteen. Menee niin helposti, myös yöllä, lisäksi vauva syö oikein hyvin kaikkea mitä tarjoan eli syömättömyydestä ei ole tietoakaan. Erityisesti yösyöttöjä en ole lopettamassa vaan haluan nähdä lopettaako vauva ne itse. Vuoden ikäisenä en aio enää kuitenkaan imettää. Sitteri on meillä joskus aamu- tai iltapuurolla olohuoneessa ja samalla äippä katsoo jotain ohjelmaa. Muutoin ei ole käytössä ollenkaan.

Yhdessä juopottelu miehen kanssa on ollut aina mutkatonta, ei riitoja, erinomaisesti ollaan aina viihdytty. Oikeastaan koen, että se on ollut paljon kivempaa kuin ilman miestä. Mulla on ihan huippu hyviä ystäviä sellaisia kenen kanssa en juopottelemassa tykkää käydä ollenkaan. Tykkään enemmän "äijäilystä", että istutaan ja puhutaan mitä sattuu. En tanssi ja meikkaa vessassa :LOL:

Pahkuratädin minäkin muistan :wave: Missähän Tombatar on? Entäs henkilö, joka ei asunut Suomessa, en muista nyt yhtäkkiä nimeä. Mukava kun vanhat palstailijat kirjoittelevat.

Ai juu ja kulmien pigmentointi on ehkä parasta mihin olen pitkään aikaan sijoittanut!!! Suosittelen lämpimästi kaikille ketä aamuisin tympii kulmia meikata.

Nyt paapimaan. Huomenna tavataan koko perhe meidän huippu mukava kaveri perhe ja mennään ravintolaan herkutteleen :p

No vielä sellainen (joo ihan kohta meen ja FA jatkaa aamulla sitten) jos joku muukin on tuskaillut pienten hammastahnojen kanssa niin vihdoin löysin kaksi sopivaa eli fluoria maksimissaan 500ppmF elikkäs Elmex kids 1-6v ja Oral-B Stages Nalle Puh kuvalla ja nimenomaan tuolla kuvalla, kun muissa oli fluoria 1000 jne. Ostin Oral-B, koska Elmex on mun mielestä hirveintä tahnaa mitä olen kokeillut.
 
kiitos kaana puheenvuorosta :D aamun piristys lukea sun yöllä sepustamaa juttua, ite nukahdin jo puol 10 ..

tosin mulla ei ole päässä ainuttakaan juttua, ja yks ipanoista heräsi ja tuli hölpöttämään tähän, joten en saanukkaan keskittymisrauhaa koneiluun :D no, kahvia kahvia, ja koululaiset matkaan :)

mukavaa talvi-päivää ihmiset :)
 
Moi!
Miunki edellisestä viestistä on hurrrjasti aikaa, mut nyt pikaseen tulin kertoo kuulumisia :wave:

Tyttö liikkuu ryömien hurjaa vauhtia ja kontilleen on noussu jo kauan mut ei konttaa silti vielä. Seisomaan nousi pari viikkoa sitten ja nyt ottaa muutamia askeleita tukea vasten. Edellisen neuvolan mitat (6kk) oli 7900g ja 70 cm. 8kk neuvola meillä on vasta ens kuun alussa.

Meillä oli tolla keskimmäisellä lapsukaisella vesirokko joten nyt vaan ootellaan tuleeko se näille pienimmälle ja isoimmallekin, toivon kyl että tulee niin onpahan sekin sit sairastettu =).

Miulla loppuu äitiysloma joulukuun 9.pvä jolloin tyttö lähtee hoitoon :'( hain pph:lle sitä mut vielä ei oo päätöstä tullu. Harmittaa kun ei saada kaikkia tyttöjä samalle hoitajalle..

Tällästä meille tällä kertaa, nyt ei jouda tein jutuuja kommentoimaan kun neiti kiljuu tuolla lattialla kun ei pääse sohvalle kovastayrityksestä huolimatta :D

Minttis ja tyttönen 7,5kk :heart:
 
tyrnävän palo ensinnäkään en tajunnu maantieteellisesti sijoittaa oikeen mihinkään :D no, harmillinen joka tapauksessa. ihmiskunta alkaa olla jäätävässä tilassa, ihmissuhde-ongelmien vuoksi tappaa nyt omat lapset....
tämmöistä se on ja vaikea ymmärtää kuinka joku kykenee. onneksi , siis mun mielestä onneksi, isä jäi eloon. sietikin nähdä äidin tuska mitä teollaan aiheutti. ja toivottavasti kärsii lopun ikäänsä jostain vammasta moisen takia.
en toivo pahaa kenellekään, mutta tollaisen tehtyään, sietää tuntea tekonsa seurausten vaikutukset. järkyttävää.
äiti ei varmaan helpolla hänkään selviä.
mikä siinä onki, että jos parista toinen osapuoli haluaa erota, niin LAPSIEN kautta kostetaan ??????? eiväthän he ole se eroa tekevä osapuoli lähellekkään .....

onpa virkistävää todella, et näitä aiemmin palstalla olleita pulpahtaa poikkeamaan :)

tombatar mäkin kaipailen, sellanen värikäs ja temperamenttinen persoona takas riveihin, kiitooooos :wave:

samoin sane, mihin se nyt onkaan unohtunu. ja tää just kans kuka asui hollannissa tms... itku ku unohtunu nicci kokonaan...

mä vedin hiukset tänään taas tummaksi. meinasin jo kasvattaa kokonaan oman värin, ja vaihtaa. mutta en sit malttanu :D oonhan jo monta vuotta pitäny samaa tummuutta, jatkukoot sit....

naurukohtaus mitkäs siellä on tunnelmat toisen terapian jälkeen ??

mä ostin tänään pikamakaronia, ja ruuan joukkoon laitoin sitä. ja vauvaan upposi hullun tavalla :) ehkä se olikin kyllästyny SOSEISIIN :D
no, tästä eteenpäin uusin kokeiluin. ja yritän sormuruokailua noilla makaroneilla. keitetyillä siis.

jaa nyt alkaa iltatohinat :)
 
Juu, on tuo tyrnävän tapaus aika hirvittävä juttu. Kyllä tosiaan ihminen kaikkeen kauheeseen pystyy halutessaan. Jotenkin välillä tuntuu, että tälläisiä uutisia kauheen usein on tullut tässä esiin lähiaikoina. Vaikea kuvitella miten ajautuu tekemään jotain tuollaista.

Meillä keskimmäisen nuha, muuttuikin sairasteluksi ja nyt sitten keskimmäinen ja vauva on ollut kipeenä. Vauvalla räkä juoksee niin, että ei mitään määrää... hyvä kuitenkin, että tulee ulos. Itsellä on kuitenkin ihan hyvä olo, että vielä ei ole muhun iskenyt... vaikka yölläkin nämä sairastelijat olivat minut ympäröineet :D Vähän on vauva tuota toista korvaa "kosketellut" välillä... oon tässä miettinyt, että joskos menisin näyttämään varmuuden vuoksi.. on ollut kyllä muuten ihan hyvällä päällä kipeydestä huolimatta.

Mäkin muistan, että hollannista joku kirjoitteli... mutta nimimerkki on nyt kyllä mysteeri... vaikka yleensä muistan ihan pimeitä merkityksettömiä asioita hyvin :D Itse kyllä ihmettelen, että mihis kaikki muut "vakiot" (jotka siis usein kirjoitellut tänne vielä) on hävinnyt... mutta kaipa muilla on parempaakin tekemistä ;)

Tänään mulla ois joulukorttien tuunausta (kisakin ehdotuksen mukaan) tiedossa. Saas nähdä mitä saan aikaseksi... :)



Tässä meidän mimmi, vähän on mustelmaa ympäri päätä, näkee että on ottanut yhteen jos jonkinmoisen huonekalun kanssa (konttauskypäräkin kun on heitetty jo monesti nurkkaan) :D

Mindi83
 
Olen kadonnut uuden kodin ihanuuteen.


isänpäivä Tein kortin vaarille, papalle ja miehelle(pojan jalankuva). Miehen toive oli lepposaa kotona oloa ja tuoretta pullaa ja niin tehtiin.

vauvan puhe uusia äänteitä tullut paljon, e,ee, ei, vau va, ai, oo ihanaa kuunneltavaa ja päristelyn tilalle tullut sihinä

syömättömyys ei niinkään ongelma kuin juomattomuus. maitoa ei meinaa ottaa millään.
Nyt olen soseen sekaan laittanut kurkku ja porkkana raastetta ja hyvin on alas mennyt. Tänään otti ekan kerran puuron ilman soseutusta, eli karkeempaan ollaan menossa. nokkamuki treenit jatkuu ja nyt löytynyt vihosta viimein malli josta osaa juoda, jos kohta hiffais noi muutkin mallit

seisominen meillä noustin ekan kerran itse seisoon 11.11.11 ja tietenkin tietokonetta vasten, kone kun on rahilla edelleen. muutaman askeleen on tuettuna ottanut, mut en osaa sanoa onko vahinko askelia vai mitä

8kk neuvola on vasta ensi viikolla. Eikös 8 kk iästä aleta syömään kahta liha-ateriaa?? mun pitäs jotenkin saada mahdutettua, mut sit jää hedelmäsose pois kokonaan tai täytyy yrittää antaa klo 5 aamupuuro ja klo 8 hedelmäsose, no neuvolassa saadaan sit pähkäillä


apua, mun vanhempainvapaa loppuu 28.11 ja siitä mies jää isäkuukaudelle ja mä palaan töihin, ihan hirveetä miten nopeeta aika menee ja mulla ei mikään hinku töihin, vaikka mukavaa vaihtelua onkin.

meillä on nyt sähkärit hommissa ja poika vierastaa miehiä ihan hirveesti. siis oli kuka tahansa mies kyseessä niin itkuksi menee, naiset kyllä kelpaa. Nyt ei itekään pääse tekeen hommiaan, niin hyvää aikaa kirjoitella.

aika menee pojan kanssa touhutessa, asuntoa järjestäessä ja miettiessä mitä puuttuu. Muskari ja vauvauinti edelleen harrastuksisa ja kavereilla tulee käytyä. SIt meillä kun herätään jo klo 5, niin mennään jo itekin klo 20-21 välillä nukkuun. ei paljoa jää aikaa koneella olla, illasta kun kiva viettää hetki koko perheen kera kun mies tulee töistä


yhdessäjuopottelu alkuaikoina silloin tällöin ja ihan kivaa oli. kumpikaan meistä ei saa rähinä känniä. Nykyään mulla on todella negatiivinen suhtautuminen alkoholiin. ihan saunaoluen mieskin vaan enään juo ja baariin mua ei saa enään ollenkaan. ei kiinnosta, oon ollu ja nähnyt. Ite olen yhden sauna siiderin sillon tällöin ottanut ja kamalan morkkiksen saanut siitäkin. välillä mietin et ryhtyisi ihan absolutiksi. Mullahan on suvussa todella paljon alkoholismia ja sieltä juontaa täänegatiivinen asenne nyt kun on tuo ihana pikkuinen rikastamassa mun elämään, En haluu et hänellä alkolinhuuruiset vanhemmat.

yöt poika nukkuu 17-5 välisen ajan. noin kerran yössä annan tutin. pojan sänky niin lähellä, et nykyään työnnän pinnojen välistä hänelle käteen ja ite laittaa suuhun. näin mennyt nyt pariyötö, kun pohja laskettu ihan alas ja en ylety kunnolal ettiin missä vanha tutti sängyssä lojuu. No viime yönä kun aloitti ininän ja ooojensi n tuttia, niin pojalla oli käsi jo pinnoista pihalla vartoomassa et missä tutti viipyy.

Koska olette ajatelleet siirtää omaan huoneeseen nukkumaan? Mulla koko ajan mielessä et nyt muuttaa omaan huoneeseen, mut sydän vuotaa verta ajatuksesta. Vaatehuone tulee kuntoon sunnuntaina niin pojan huone sit kokonaan tyhjä ja vois muuttaa sinne.

sairastelu meillä toinen kierros nuhaa menossa. Lievänä nytkin oli, mut sitä rään määrää, jonka voi niistää vain äidin paitaa. Samoiten kun ruuan jälkeen suu pitää saada pyyhkiä äidin paidan helmaan, kaikki muu on tylsää. Siinä sit minä koetan putsata ja väistellä pojan aikomuksia.

tintti, ettei ole vyöruusua noi näpyt?

joulukortit ensimmäistä kertaa ajattelin väsätä itse. pilttipiiri lehdessä oli kiva ohje ja sillä teen. helppo tehdä. Mua on aina inhottanut joulukortit joissa esitellään omia lapsiaan. etenkin kun itse kärsi lapsettomuudesta. Täällä olikin kiva huomo asiasta laitettuna, en nyt vaan muista keltä. Oikeesti, kun itse kävi läpi hoitoja ja keskenmenoa niin luukusta tupsahtaa kato meidän hellyttävää lasta joulutamineissa. Onhan kortit sulosia, mut mä en muutenkaan haluu esitellä mun pikkusta koko maailmalel joak käänteessä.

sitteri ollut jo pari kuukautta kaapissa, en koe olevan enään tarvetta. tosin sit kun tarvii omaa tuoli, niin vois kaivaa taas esille. meillä on baby bjornin sitteri joka kävi isommalle ihan tuolina

nyt siivoon sähkäreiden jälkiä likasin osuus pitäs olla nyt tehtynä. Toivotaan et saavat kaikki hommansa tän päivän aikana. sorry nyt jää kirjotus virheet muokkaamatta ja siivous, poika huutaa mammaa
 
Mukavaa kun tuttuja palstalaisia on taas tupsahdellut tänne :)

joulukortit teen tänä(kin) vuonna itse. Olen aiemmin tilannut Ifolorista juuri noita lasten kuvia mutta tänä vuonna teemme tyttöjen kanssa itse.

sitteriä ei meilläkään juuri enää käytetä. Nyt kun poika on ollut kipeänä niin olen nukuttanut hänet siinä että pysyy pystyasennossa.

Lapset on olleet koko viikon kipeenä|O Maanantaina käytiin esikoisen ja Lennin kanssa lääkärissä ja esikoisella paha korvatulehdus(mitä ei kyllä ollut valittanut ollenkaan) ja Lennillä kova rahina keuhkoissa :( Esikoiselle antibioottia ja Lennille avaavaa yskänlääkettä.
Myös minä itse on nyt kipeänä :( Heräsin viideltä kun paleli ja särki joka paikkaa:headwall:Mulla ei ole ollut kuumetta varmaan 15-vuoteen niin tulipahan sekin ´ihme´nyt koettua. Menin sitten kuumaan kylpyyn kuudelta aamulla ja jatkoin sen jälkeen vielä hetken unia.Vein tytöt hoitoon tänään,olivat jo sen verran terveitä. Minä ja Lenni siis kipeinä vielä.
toinen terapiaistunto oli siis maanantaina ja meni taas erittäin hyvin. Terapeutti oli levittänyt pöydälle kortteja jotka kuvasivat tunnetiloja. Sieltä piti sitten valita parisuhteen tänhetkistä laatua kuvaava kortti,omaa itseään kuvaava kortti ja kortit sille mitä toivoisi parisuhteelta enemmän ja mitä vähemmän. Mielestäni tämä oli erittäin hyvä juttu koska mieheni ei tosiaan osaa oikein pukea sanoiksi tuntemuksiaan niin nyt kun ne olivat siinä mustaa valkoisella niin oli helpompaa. Itse valitsin parisuhteelle ´hämmennys´-kortin sekä omaa itseäni kuvaavan kortin. Pariuhteelta toivosin vähemmän ahdistusta ja enemmän rentoutta. Mies taas valitsi parisuhdetta kuvaavaksi kortiksi ´läheisyys´ja omaksi itsekseen ´mustasukkainen´.Hän toivoi parisuhteelta enemmän läheisyyttä ja vähemmän pettymyksiä. Oli ihanaa kun viimeinkin sain edes jonkin käsityksen miehen ajatuksista.Ensi viikolla sitten alamme puimaan tätä pettämisepisodia ja odotna mielenkiinnolla mitä mies ajattelee asiasta.Minusta tuntuu että tuo terapia oli parhain teko minkä olemme parisuhteemme eteen tehneet:heart:

Nyt ottamaan troppia,päätä jomottaa!!!
 
näpyistä piti todeta, että voi olla hikinäppylääkin..
kuinka usein käy kylvyssä? mä käytin ekrta viikkoon, mut alko ilmaantua vastaavia näppyjä, ja nyt vauva käy kahdesti viikossa. touhottaa muutenkin niin paljon että hikisenä on. ei siis ihme.

sanen vauvan nukkuma-aika on hurjan aikainen.... siis todellako jo iltapäivällä klo 17 yö-unille?????
ei toimis meillä. tai muutenkin ite koen että aikaisintaan 19:30 nukkumaan, muuten ei ehdi mieskään töiden jälkeen olla ollenkaan lapsen kanssa... ja muutenkin tykkään että päivä on sen mittainen kuin muillakin. vauvaa herättelen sitten iltaunilta välillä, että ei yöunet häiriinny. meillä nukutaan 21-08 noin suunnilleen. ja kahdet päiväunet.
tosin samainen rytmi on ollu isommillakin aikanaan.

jaaha kakka-postia tuotiin nenän eteen, ihana isoveli toi haisevan paketin :D
 
se uniaika oli siinä korjaus listalla, mitä en sit ehtinyt siis 1830-19 menee nukkuun. ELi aikasin meillä mennään nukkuun, joskus jopa klo 18. Nyt isä laitto pojan nukkuun. koko päivän kitissy ja nukkunut huonosti ja mä olen ihan poikki. ELi meillä toi perheen yhteinen aika illasta on vähäistä kun mies tulee 16.30 töistä ja heti melkein alkaa pojan yövalmistelut. Samoiten ilta menot on kaikki pois listalta

kuuma suihku ja pari jaksoa true bloodia, niin eiköhän äitikin taas jaksa
 
sane jokainen toki tekee omalla hyväksi havaitulla tavallaan... mutta ettehän te voi käydä missään/lähteä mihinkään/ eikä teille voi tulla ketään kun on vauva menossa nukkumaan-----
jää tolla rytmillä itelle illassa järkyttävästi aikaa, mutta ....
ei vauva ilmeisesti päiväunia enää nuku? entä ootko miettinyt, kun ite menet töihin, että miten kestät tai vauva kestää sen ettei näe äitiään kuin puoli tuntia päivässä, jos vaikka tulet myös 16:30 töistä?
En tarkoita tällä todellakaan mitään pahaa, on hienoa toki että vauva nukkuu koko pätkän kellon ympäri...
ja koska en ole koskaan törmännyt kehenkään, kuka laittaa lastaan yöunille noin aikaisin, haluan mielenkiinnosta kuulla syyt. ja että onko se lapsen oma rytmi, vai onko se vain opetettu siihen.
jos vertaa esim kaanan vauvaan, joka keikkuu yli-myöhään muihin verrattuna. mutta se rytmi sopii heidän arkeen. tämä rytmi sopii teidän arkeen.
näitä erilaisuuksia tulee, mutta mua ainakin kiinnostaa jo senkin vuoksi, et minkä verran lapsi on molempien vanhempien kanssa.
teillä varmaan isä sitten nousee aamulla aikasin myös että näkee lastaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
ja kun meidän piti esim yksi kaveriperhe kutsua kylään... niin niiden vuoden ikäinen lapsi menee klo 19 nukkumaan. no, äiti on töistään kotona noin puoli kuusi. näkee sitten 1,5 tuntia päivässä lastaan...
mutta ei me voida sopia viikolla lainkaan mitään, kun siellä ollaan joka päivä töissä, ja kun lapsi menee niin aikasin nukkumaan, niin kotona heidän tarttis olla jo klo 18. niin. ja meillä taas mun työt tulee loppumaan klo 16 samoin miehen loppuu yleensä myös. lapsi menee nukkumaan klo 21 joten iltavalmistelut alkaa noin klo 20. me kyllä ehdittäis kyläileen ja käydään monesti kaupassakin illalla, tai meillä käy kaverit iltakahvilla... tai käydään lenkillä tai uimassa tms.... mutta eihän noissa perheissä tehdä yhtään mitään missä lapsi oikeesti menee noin aikaisin nukkumaan....
ja sen vuoksi ei sitten päästä näkemään tätäkään kaveriperhettä ollenkaan....
 
Hei!

Meillä on omat koneet (2kpl) rikki ja oon kaverilta saanut lainaan koneen.Nyt huomaan miten riippuvainen oon netistä :ashamed:, facebookista olin pois pari päivää ja kyllä vaivas... Mulle tulee siellä päivässä aika paljon posteja inboxiin.

Vauva omaan huoneeseen nou, nou ja nou! Ei vielä ainakaan vuoteen :D
Nyt ostan Assille jatkettavan sängyn seuraavaksi, on nukkunut omassa sängyssään taas pari yötä hienosti mutta en tykkää noista pinnasängyistä. Assi meinaa pyöriä kun väkkärä öisin ja potkii mua naamaan kun on vieressä. Jatkettavalla saan tilaa perhepetiin lisää.

Vauvan rytmi musta on kiva että vauvan rytmi joustaa. On helpompaa meidän taloudessa. Esim. joskus iltapäiväunet venyy jos mies vaikka kärryttelee ulkona kun mä ratsastan, silloin Assi nukkuu pidemmät unet ja yöunet siirtyy.

Mindi oi kuinka söpö kuva!! :heart:

Sitteriä en muista koska olis käytetty.

Jee Jee!! HUomenna mies ottaa kaikki lapset ja menee anoppilaan yöksi niiden kanssa, mulla on tallin väen pikkujoulut täällä. Kylpytynnyri ja pihasauna lämpöiseksi, ensin totta kai pelleillään hevosten kanssa ja ajellaan mönkijällä. Sitten illalla baariin Chisua katsomaan. Eilen hain jo kaupasta juomista meille, kauheat kasat sidukkaa ja kaljaa, eiköhän siellä ollut eskarilaisen opettaja samaan aikaan kassalla :LOL: Pojat pitää tänään omille kavereilleen lasten bileet joten mun ostoskärry oli kukkuroillaan karkkia, jäätelöä, sipsejä ja alkoholia. Se ope vähän tuijotti pitkään... Minä, joka en osta koskaan mitään alkoholia normaalisti, olin ihan tulipunainen... Aion todellakin nauttia vapaastani ja tanssia sydämeni kyllyydestä lauantaina.

Meillä kävellään tukien kanssa jo pitkiä matkoja. Havahduin siihen asiaan että mun pitää alkaa ostamaan Assille kenkiä nyt pian. Sen verran tullut uutta kehitystä että päästää irti tuesta kun laskeutuu alas, ja tovin seisoo siis ilman tukea ja ojentaa kädet hitaasti maahan.

Flower tosta sormiruokailusta vielä, mäkin luulin ettei Assi osais syödä kunnolla mitään karkeampaa mutta äkkiä' ne harjaantuu. Meillä kans mä keittelen makaronia usein Assille naposteltavaksi. Naudanlihasta teen pehmeitä lihapullia mistä saa Assi pieniä paloja popsia suuhunsa, samoin kananliha menee hyvin omasta kädestä. Tällälailla meillä selätettiin syömättömyys. Eilen Assi söi rouhesämpylää kokonaisen, pienissä paloissa totta kai.
 
FA Pojan oma valinta. Musta on väärin koettaa toista väkisin pitää hereillä, simahtaa saman tien kun vuoteeseen vie. Klo 5 noustaan kaikki leikkiin pojan kanssa ja mä tulen oleen töistä kotona 15.30. Uskon et kun poika vanhenee, niin unirytmikin muuttuu, toivon ainakin. Itekään en tykkää aikasesta uniajasta, mut en mä sille mitään voi tässä tilanteessa, musta pitää mennä vauvan tahtiin ja me ollaan jo sopeudettu tähän rytmiin. Niin ja meillä ei ole oikeestaan ikinä käynyt vieraita tai me jossain, niin haitta todella vähäinen meidän elämään

3-4 päiväunet ottaa. 7-8.30 10.30-11.30 ja 14-15 yleensä, joskus ottaa vielä klo 17 aikaan. nyt jäänyt viimeset unet pois usein.ei jaksa pariatuntia kauempaa olla vielä hereillä. Poika ollut aina kova nukkumaan. Yhdessä välissä vein aina lenkille ja nukku sen ajan ja heräs n 18 pintaan ja silti halus aikasin takas nukkuun, et yritetty on

Ensimmäisen 6,5kk aikana poikahan ei nähnyt isäänsä oikeestaan ollenkaan kun rakennettiin ja uni rytmi oli mikä on. Tiedän kyllä muitakin vauvoja jotka nukkuvat kellonympäri 20-8, joka kyl inhimillisempi aika kun meillä. Ja ei se ajan määrä vaan sen ajan laatu on se mikä ratkaisee ja onhan meillä aina viikonloput
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Joo nukkumisajat on niin yksilöllisiä, ja jokaisen perheen itselleen sopivaksi muokkaamia. Meillä mennään edelleen 21-22, vaihtelevasti. Päikkäreitä sitten vedetään edelleen noin 9.30-11.30 ja 14-16, suurinpiirtein. Meillä tuollanen aikanen nukkumaanmeno ois varmaan ihan mahdotonta, paljon kuitenkin liikehdintää/ääntä ja pieni kämppä. Itsellä ois tässä toiveena, että tohon noin kasin pintaan saisin hänet kohta nukkumaan... eli samoihin milloin nämä isommatkin menee.

Kiva aamuylläri. Vaikka muistutin itseäni illalla, että "nosta tuo koiran vesikuppi pois..", niin eiköhän se siihen yöksi jäänyt ja aamulla sitten toimi vauvan uimalana, ihan märkänä lattia ja vauva :)

Muutenkin, onko teidän muiden vauvat hakoja etsimisessä? Siis, oikeesti jos mä laittaisin neulan heinäkasaan niin vauva sen sieltä kyllä löytäis, jos joku. Siis oikeesti, kaikki pienet mahdolliset asiat löytää ja imuroi laittialta ja jos justiinsa jotain jää niin siellä se sitten on jo...

Maidonjuonnissa on meilläkin tullut vaihtelevuutta, välillä voi juoda tosi hyvinkin... mutta nyt aamullakin vain 30ml puuron lisäksi.

Sormiruokailu: meillä vaan leikitään, mössää sormillaan. Ruokaa olen alkanut laittamaan enempi karheammaksi, ettei ole ihan niin hienoa. Mutta oon kyllä aika varovainen, meillä oli semmonen köhimistilanne tuossa hetken aikaa takaperin ja pelästyin...

Hauskaa perjantaina ja tulevaa viikonloppua vaan kaikille! :wave:

Mindi83
 
meillä syödään lattialta iiiiiihan kaikki. ja koska inhoan siivoamista, tää vaihe on niin rasittava kun saa paristi päivässä imuroida ainakin keittiötä. samoin eteinen on hiekassa kokoajan kun isommat ulkoilee kolmesti päivässä..

sanelle mietin, että entä jos antaisitte nukkua 17-18:30 tms päikkärit ja herättäisitte sitten? saattaisi se aamuherääminenkin vähitellen alkaa hilautua vaikka kohti aamuseiskaan, mutta tuskin ihan parissa yössä sitä muutosta käy. meillä saatetaan vikat iltaunet ottaa että herää 19:15 tms ja silti on ysin jälkeen yöunilla, nukahtaa noin 5min jälkeen. jokin lapset vaan tarvitsee paljon unta :D vielä hetki sitten V nukkui vuorokaudesta jonkin 18h.. ja nytkään ei varmaan paljoa siitä puutu.
 
ja kengistä tuli vielä mieleen. en edes ajatellut koko asiaa, aatteli että kävelee 13kk niinkuin isot sisaruksensa, eli huhtikuussa. ja piip, 7kk ikäisenä alkoi kävellä kun käsistä pitää kiinni . niin pitääkö sitä nyt sitten ostaa talveksi kengät näin pienelle, kun ajattelin että jotkin toppatossut vaan riittää.. toisaalta jossei aio maahan aina laittaa niin mitä niillä kengillä, niissä pääsääntösesti vaan palelee herkemmin jalat vaunuissa.
 
vauvan kengät jos ei ulkona kuitenkaan kävele, niin suosittelen ensi-askel sandaaleja käyttää sisällä. siis ei koko päivää :D lähinnä niin, että lapsi tottuu että kenkä on jalassa, ja saa tukevan kävely-asennon. talvikengät ei ole ihan niin paljon nilkkaa tukevia, vaikka tukevat toki, mutta näin ihan kenkäkauppiaan virallisessa opastuksessa olleena annan vinkin :)

unirytmi se on joo sellasta että kukin tavallaan. se vaan tässä harmittaa että just tuo kaveriperhekin niin kaikki menee vauvan mukaan. siis tarkoitan vaan että kun vauva tulee, niin eihän se sitä tarkoita että kaikki muu sosiaalinen elämä jätetään kun vauva nukkuu...
en moiti tällä nyt sanea, vaan mua vaan itteä harmittaa. ja näin on näkeminen ihan hirveen vaikee järjestää.

ite oon muutenkin ollu aina semmonen, että vaikka onkin ollu lapsia, pieniäkin, ei mun elämä muuten ole kauheesti muuttunut arjen suhteen. paitsi että on enemmän vastuuta ja hommaa :) ihan yhtä lailla sitä kaiken ehtii ja saa tehtyä. hiukset laitettua ja kaupassa käytyä :)

me lähetään nyt ulkoileen , mukavaa viikonlopun alkua kaikille :)
 
jos on kovin pieni asunto, niin voi olla vaikeaa olla elämättä vauvan mukaan, jos kaveri on herkkäuninen tms. mutta meillä ainakin on aina lapset nukkuneet yläkerrassa, vaikka alakerrassa onkin oltu kahvilla, saunottu tms kavereiden kanssa.

ja fysioterapeuttikin sanoi että ihan parhaat on kävelyyn paljaat jalat. ei siis tossuja tai kenkiä turhaan sisällä ellei ole jotain asentovirheitä joita kengillä korjattaisiin. kyllä niihin kenkiin ehtii tottua :) talvikengiksi ajattelin esim tepsuja tai superfittejä, riippuen millainen tuon jalka on kun alkaa kävellä itse. ne on ainakin mun mielestä hyviksi ja tukeviksi havaitut.
 
Unirytmi... Meillä mentiin esikon kanssa vielä muutama kuukausi sitten aina nukkumaan 19 aikaan, maksimissaan 19.30. Täyttää kohta siis 3-v. Nukkui vielä muistaakseni kevääseen asti päikkärit ja herää tietty aina aikaisin. MUTTA koen sen paremmaksi, että saan omaa aikaa illalla ja herään sitten aamulla kuudelta. Vauva menee nykyään nukkumaan 19 aikaan, nukkuu 2-4 tunnin päikyt päivällä ja herää keskimäärin 6 aikaan. Joskus nukutaan pidempään ja joskus vauva herää vielä illalla hetkeksi tai sitten ei. Joskus herätään yöllä syömään ja joskus ei. Nykyään esikko menee nukkumaan klo 20 ja herää klo 6-7:30. Ilman sitä omaa aikaa napsahtaisi kyllä päässä :whistle: Vieraat meille... Mitään ongelmaa en näe siinä. Jompi kumpi vanhemmista hoitaa pojat nukkumaan ja toinen turisee vieraiden kanssa. Jos ollaan itse kylässä nukkumaan meno viivästyy mutta eipä siitä mitään haittaa ole ollut.

Vauvalla on ollut kengät ulkona alusta asti, joten musta on outoa ajatella ettei lapsella olisi kenkiä ulkona varsinkaan talvella. Nukkuessa pihalla vaunuissa ei käytetä mutta muuten kyllä. Vauvalla on tällä hetkellä käytössä Vikingin Goretexit.

Vauva oppi eilen nousemaan seisomaan ilman tukea :)
 
meillä osataan nyt istua itse :wave: konttaus-asennosta nousee hienosti istumaan, aamulla oikein säikähdin mutta totta se oli :D

kyllä tottakai vauvan rytmin mukaan meilläkin aika paljon mennään, mutta en ota siitä kamalaa stressiä. voidaan kyläillä , meille voi myös tulla milloin vain. voidaan käydä kaupassa, aina on ruokaa, maitoa ja vaippoja mukana. nukkuu kun on väsynyt ja syö jos on nälkäinen. niin, no, kiinteät ei vieläkään oikein maistu kylässä mutta maitoa sitten.
maailma ei kaadu jos ei minuuttiaikataulu pidä joka päivä. yritän opettaa vauvasta sellaista että "noin suunnilleen"...

minäkin kokkasin tänään ruokaa pakkaseen, nyt vauvalla on lohi-, jauheliha- ja kanakastiketta pilttipurkeissa :) ei tartte kun keittää aina perunat tai mitä sitten kaverikis muille tekeekin.
1,5 tunnin urakka mutta taas on melkein kuukauden ruuat valmiina :)

mä saan miehen työreissulta kohta kotiin :heart: jäätävä ikävä jo, ja ihanaa päästä kainaloon!!!!!!
ihania viestejä se aina laittelee kun on ikävissään hänkin. kivalle tuntuu että kehtaa sen myös työkaverin kuullen sanoa että rakastaa mua ;)

viittiskös tekaista vielä sämpylöitä tänään :)
 
Tiinelli Tosi kivoilta kuulostaa teidän tulevat partyt! Pitäkäähän hauskaa! :) Chisun keikalle olis itsekin joskus kiva päästä.

Vauvan vuorokausirytmi Meillä on nyt viime aikoina siirrytty neljistä päikkäreistä kolmiin. Aamupäikkärit n. 30 min, keskipäiväpäikkärit n. 1,5 h ja iltapäiväpäikkärit n. 30-60 min. Vauva heräilee useimmiten siinä seiskan pintaan aamulla. Joskus (kuten tänään) heräilee jo aiemmin ja harvoin nukkuu pidempään. Nukkumaan vauva menee illalla useimmiten vähän ennen kasia. Tosi, tosi harvoin jaksaa enää ysiin asti valvoa. Useimmiten meidän kyläilyt sijoittuu päivään / iltapäivään. Iltasin ollaan useimmiten kotona. Niille, joille ei voida viikolla mennä iltapäivällä, mennään sitten viikonloppuisin. Pilkun tarkka en ole pojan nukkumaan menon suhteen, joten jos poika on hyvällä tuulella, niin hieman voi esim. kyläilyä venyttää. Meidän elämää ei kuitenkaan haittaa mitenkään se, ettei useinkaan iltaisin kyläillä. Näin tuntuu luontevalta. Toisinaan meillä käy iltaisin vieraita, mutta he on useimmiten miehen ystäviä (joilla ei lapsia), joten vauvan voi laittaa rauhassa nukkumaan ja vieraat voi jatkaa höpöttelyä olkkarissa.

Tänään poitsu on taas pitkästä aikaa harjoitellut konttausasentoa. Kovin montaa sekuntia hän ei siinä pysy, mutta hienosti se pylly nousee. :) En kyl usko, että vielä vähään aikaan eteenpäin menee tai pystyyn nousee.

Leppoisaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti :) toivottelee

Marni ja hymypoika 7 kk 3 vk
 
tuossa ryömii mun vauva suoraan nenän edessä :heart: kaksi merkittävää taitoa opittu tänään, joten mielenkiinnolla odotan tuleeko levoton yö...

meillä valitettavasti viikonloppujen kyläilyt on mahdottomuus, lauantaina yleensä aamun aikaisista tunneista saakka remonttia, ja sunnuntai on pyhitetty vain ja ainoastaan perheelle... tilanne muuttuu toki sitten kun tekemiset on tehty talon osalta....

tiinelli jeeeeeeee!!!!! jättimäisen ihanaa iltaa :hug: oot kyllä bileesi ansainnut kaiken tuon arjen pyörittämisen keskelle !!!!
määki haluun ystäviä saunailtaan meille, hiukan karaokee ja niin eespäin... tarvii alkaaki pohtimaan...

iiik mun rakas tulee pian :heart: eikä oo kun kolme tuntia myöhässä.... hmh... eipä menny duunikuviot kuten piti..
no, onneks saan sen takas ihan pian...

leivoin sitten kahden litran sämpylätaikinan vielä illan aluksi :) nyt täällä on vino pino tuoreita sämpylöitä :)

Flouveri :D
 

Yhteistyössä