Mamujen takia tytöt eivät uskalla käydä yksin kauppakeskus Jumbossa

  • Viestiketjun aloittaja tytöt pelkäävät mamuja
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
onko tää "matu" taas joku uusi sana? Näkynyt parina pv tällä palstalla, muualla en ole nähnyt. ?? Vai pelkkä kirj.virhe?

Meillä ei oo muksuja peloteltu puolihengiltä, ihan normaalisti nuo liikkuu ulkona, vaikka paikkakunnalla turvapaikkakeskus ja katukuva on "mamuistunut" huomattavasti. Siihen on jo totuttu parissa kuukaudessa täällä pienellä paikkakunnalla. Luulisi että siellä pk-seudulla olisi totuttu jo parikymmentä vuotta sitten?
 
vierailija
onko tää "matu" taas joku uusi sana? Näkynyt parina pv tällä palstalla, muualla en ole nähnyt. ?? Vai pelkkä kirj.virhe?

Meillä ei oo muksuja peloteltu puolihengiltä, ihan normaalisti nuo liikkuu ulkona, vaikka paikkakunnalla turvapaikkakeskus ja katukuva on "mamuistunut" huomattavasti. Siihen on jo totuttu parissa kuukaudessa täällä pienellä paikkakunnalla. Luulisi että siellä pk-seudulla olisi totuttu jo parikymmentä vuotta sitten?
Mamu = maahanmuuttaja
Matu = maahantunkeutuja
 
Käsittääkseni n. 1000 nuorta miestä olisi sijoitettu Jumbon läheisyyteen nyt syksyn aikana, että jos et nyt ihan viikon parin sisään ole käynyt niin varmaan tilanne on ehtinyt muuttua. Itse en ole käynyt, enkä kyllä taida pahemmin heidän kohderyhmäänsä osuakaan, että tuskin mua kukaan kummemmin häirittiskään.
Mun mies käy siellä päiväsaikaan usein syömässä ja sanoi ettei paljoo näy semmosia mamuja silloin ainakaan. Tietty se on työaikaa, et jos ne nukkuu vaikka?;)
 
vierailija
On uusi juttu: Jumbon ja lentokentän välille on perustettu vokki ja nyt siellä parveilee mamuja kuluttamassa aikaa.
Aviapoliksen alueelle lentokentän lähelle on perustettu kolme vastaanottoyksikköä ja lisäksi Tammiston suunnalla Auramon tiloissa on yksi yksikkö.

Itse kävin Jumbossa pari viikkoa sitten ja jo silloin siellä notkui matuja vaikka kuinka paljon. Tuolloin kaikki keskukset eivät vielä edes toimineet täydellä kapasiteetilla.
 
vierailija
Matumiehillä on muuten hauska tapa levittäytyä isolla porukalla kauppakeskuksen käytävälle ihmisten tukkeeksi ja aina naisen nähtyään oikein korostavat sitä että heidänhän ei tarvitse alempiarvoisiaan väistää.
 
Halmeen haamu
"Somalimukulat uhoaa jo lehdissäkin, että ne on Stadin kovin jengi. Kyllä sen verran pitää meidän kasvavasta nuorisosta löytyä yritystä, että näytetään kuka on isäntä talossa. Jätetään se liiman imppaaminen vähän vähemmälle ja pannaan paikat kuntoon niin mummotkin uskaltaa taas liikkua steissillä..."

"...Mä istuin yhtenä päivänä katukahvilassa Esplanadilla mukavassa seurassa. Silloin siihen tallusteli Abu-Papu ja sen kaveri Bingo-Bango suoraan päiväunilta. Ne haki jostain pari tuolia ja tunki röyhkeästi kahden suomalaisen tytön pöytään näiden kielloista huolimatta...

Mä en tiedä millainen istumajärjestys siellä teidän kamelinpaskaleirinuotiolla yleensä on, mutta täällä Suomessa ei nimitellä naisia eikä tungeta ilman lupaa toisten pöytään. Alkakaa kalppia takaisin rautatieasemalle. Tehän ootte varmaan VR:llä töissä kun te siellä aina roikutte? — — siinä vaiheessa mä nippasin sen pihalle koko terassilta ja se pyllähti kaaressa perseelleen jalkakäytävälle. Kännykkä sillä oli kädessä jo ennen kuin ilmalento päättyi ja hirvee molotus alkoi välittömästi..."
 
vierailija
Noi nyt on niitä jotka pelkää vähän kaikkialla. Ei ole vaikuttanut yhtään mun tyttöihin eikä niitten kavereihin vaan ne kulkee mihin haluaa. Mun lapset osaa haistattaa paskat kenelle tahansa ja sillä nyt vaan selviää kaikkialla. Me ollaan totuttu noihin ns mamuihin kun kasvaneet niitten kanssa. Tosin osa on syntyneet suomessa niin eihän ne mitään mamuja ole.
 
vierailija
Noi nyt on niitä jotka pelkää vähän kaikkialla. Ei ole vaikuttanut yhtään mun tyttöihin eikä niitten kavereihin vaan ne kulkee mihin haluaa. Mun lapset osaa haistattaa paskat kenelle tahansa ja sillä nyt vaan selviää kaikkialla. Me ollaan totuttu noihin ns mamuihin kun kasvaneet niitten kanssa. Tosin osa on syntyneet suomessa niin eihän ne mitään mamuja ole.
Itsetuhoisaa käytöstä...
 
vierailija
Sääli. Jumbo on ollut ainoa pääkaupunkiseudun kauppakeskus, jossa ei ole ollut ylettömän paljon mamuja. Lähiaikoina olemme menossa Jumboon ja jos tilanne on tosiaan tuo, että mamulaumoja liikkuu, niin valitettavasti siirrymme yhä enemmän käyttämään verkkokauppoja. Sääli tietysti Jumbon yrittäjille, mutta ehkä heidän kannattaisi itsekin vaatia enemmän asiattomasti oleskelevia poistumaan kauppakeskuksesta.
Jumbossa ei ole ollut mamuja, koska Jumboon pitää mennä autolla, junaa ei ole lähettyvillä. Nyt tilanne on muuttunut kun näitä vokkeja on noussut Jumbon läheisyyteen kuin sieniä sateella. Sen takia Jumbo on nykyisin täynnä matuja.
 
vierailija
Aaveelta tää keskustelu jo poistettiin. Mutta siis se mitä noissa pk-seudun kauppakeskuksissa oon nähnyt niin kyllä ne teinitytöt myös pelaa silmäpeliä, kun tulee tummat silmät ruske tukka yhdistelmä vastaan. Että jonkinlaista kasvatusta kotona noille alaikäisille, jos vanhemmat ovat huolissaan.
Sen takia olen siirtynyt tänne keskustelemaan. Täällä saa keskustella matuista, pakkasesta tai mistä vaan ihan rauhassa. Eipä tule Sanomalle enää klikkauksia minulta.
 
vierailija
Työntekijät eivät uskalla enää lähteä iltavuorosta kotiin, kun Jumbon ympärillä parveilee turvapaikanhakijoita eli miehiä. Osa henkilökunnasta on alkanut käyttää taksia iltavuorosta tullessaan.
Jumbossa asiakkaita kosketellaan ja perään huudellaan ja vihelletään

Muun muassa tällaista sai kuulla Vantaan Sanomat, kun se oli Pakkalan oppimis- ja informaatiotalo Pointissa järjestetyssä Naapurina turvapaikanhakijalle -asukastilaisuudessa.

Jumbo on mennyt alaspäin. Se on kohta kuin Itäkeskus.

Jumbossa asiakkaiden perään huudellaan, vihelletään ja kosketellaan. Asukkaiden lisäksi myös poliisin korviin on kantautunut tietoa, että tyttöjä tai naisia olisi lähennelty sopimattomasti.

– Se tieto meilläkin on. Yhtään rikosilmoitusta asiasta ei ole tehty. Asiat eivät tosin johda mihinkään, jos rikosilmoituksia ei tehdä, komisario Jorma Ojala Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.vahvistaa.

Suurin osa Vantaalle sijoitetuista 1 100 turvapaikanhakijasta on miehiä.

Pakkalalainen Mariina Seppä toivoo saavansa tilaisuudessa selvyyttä, kuinka paljon turvapaikanhakijoiden kanssa käydään läpi maan tapoja ja naisen asemaa.

– Jumbo on mennyt alaspäin. Se on kohta kuin Itäkeskus.

Toiveista huolimatta yhtään turvapaikanhakijaa ei oltu saatu mukaan.

Idea tiistai-illan tilaisuuden järjestämisestä syntyi sen jälkeen, kun sosiaalisessa mediassa on käyty aiheesta viime viikkoina vilkasta keskustelua. Paikalla olivat lähes kaikki mahdolliset turvapaikanhakijoiden kanssa tekemisissä olevat toimijat, kuten poliisi, Vantaan kaupunki, SPR, Luona Oy, kirkko ja pelastuslaitos. Toiveista huolimatta Pointtiin ei ollut saatu mukaan yhtään turvapaikanhakijaa.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/327221-jumbossa-asiakkaita-kosketellaan-ja-peraan-huudellaan-ja-vihelletaan
 
vierailija
Tänään kävin iltapäivästä. Paljon siellä näkyi Lähi-idästä tulleen näköisiä ukkoja. Eivät varsinaisesti olleet häiriöksi. Istuivat, kävelivät tai räpläsivät puhelimia. Nuoret naiset saattavat tosin kokea häiritseväksi sen äijälauman kyyläämisen, mitä varsin surutta harrastivat. Kauppakeskukselle ala-aulan penkeillä istunut lauma ei tietysti ollut kovin hyvää mainosta. Veikkaan penkkien lähtevän tuon tilanteen jatkuessa.
 
vierailija
Tänään kävin iltapäivästä. Paljon siellä näkyi Lähi-idästä tulleen näköisiä ukkoja. Eivät varsinaisesti olleet häiriöksi. Istuivat, kävelivät tai räpläsivät puhelimia. Nuoret naiset saattavat tosin kokea häiritseväksi sen äijälauman kyyläämisen, mitä varsin surutta harrastivat. Kauppakeskukselle ala-aulan penkeillä istunut lauma ei tietysti ollut kovin hyvää mainosta. Veikkaan penkkien lähtevän tuon tilanteen jatkuessa.
Tätä olen miettinyt, että nuo penkit varmaan lähtevät. Ei niillä enää kukaan kantasuomalainen voi istua, varsinkaan nainen. Aikaisemmin tuo oli hyvä tapaamispaikka kun odotteli kaveria niin siinä tuli istuttua - nykyään ei tulisi mieleenkään.
 
Ja taas suomalainen väistää. Näin se menee joka asiassa. Surullista.
Tällainen kehitys on kieltämättä ikävää. Tulee outo mielenyhtymä Yhdysvaltalaisiin idän puoleisiin kaupunkeihin (lännessä asuu usein rikkaat, idässä köyhät)... täälläkin Vantaalla asuu köyhät (idässä) ja Espoossa (lännessä) rikkaat.

Mutta miten tällaisen ongelman saisi ratkaistua? Siis fiksusti, ei mitään lahtaamisjuttuja tai "mee takaisin sinne mistä tulitkin?"
 

Yhteistyössä