Mamujen takia tytöt eivät uskalla käydä yksin kauppakeskus Jumbossa

  • Viestiketjun aloittaja tytöt pelkäävät mamuja
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Itis on ollut mamukeskus jo kauan.
Niin, olihan siellä maahanmuuttajataustaisia aina runsaasti, tosin silti vaikutti olevan ihan kantasuomalaisia enemmän. Mutta eikös tässä ollut kyse pelosta ja häirinnästä? En koskaan pelännyt enkä havainnot maahaanmuuttajien taholta häirintää tai muutakaan häiriötä. En oikein tajua, miksi kauppakeskuksessa kukaan näkisi syytä pelkoon, jos tummemman miehen tai vaikka miesryhmän näkee. Mistään kauppakeskusraiskauksista en ole koskaan kuullutkaan, paikka ei liene sellaiselle otollinen.
 
viera.s
Ei kai viheltäminen ole vielä kiellettyä? Ahdistelua?
Niinpä, monissa maissa aivan hyväksytty tapa ilmaista kohteliaisuus. Tottakai Suomessa on syytä opettaa, että täällä se ei ole tapana ja monet kokevat vislailun häiritsevänä, joten sitä ei pidä tehdä. Mutta vartijoiden saati poliisin sotkeminen asiaan, kun joku vihelsi, tuntuu aika ylimitoitetulta. Kun ei se nyt sentään mikään rikos ole ja kyllä suomalaisetkin sitä joskus tekee, eikä kaikki vislailun kohteeksi joutuvat koe edes asiaa häiritsevänä.
 
Ei kai viheltäminen ole vielä kiellettyä? Ahdistelua?
Jos mä haluaisin viheltelyjä niin voisin matkustaa etelänlomalle, mutta Suomeen en halua tuota aivotonta tapaa. Kyllä kiinnostus tai kehu pitää osata osoittaa älykkäämmin kuin viheltelemällä, tai huutelemalla kuin joku aivoton sonni.

Joskus nuorena se tyyli imarteli kun kävin etelän turistikohteessa. Mutta kun lomaviikon aikana saa 100-150 viheltämistä/ölähdystä niin se oli kyllästyttävää. (Tietty Jumbossa nyt ei niin monta mamua ainakaan vielä ole että luku olisi sama, mut se ei ole pointtini)
 
Jos mä haluaisin viheltelyjä niin voisin matkustaa etelänlomalle, mutta Suomeen en halua tuota aivotonta tapaa. Kyllä kiinnostus tai kehu pitää osata osoittaa älykkäämmin kuin viheltelemällä, tai huutelemalla kuin joku aivoton sonni.

Joskus nuorena se tyyli imarteli kun kävin etelän turistikohteessa. Mutta kun lomaviikon aikana saa 100-150 viheltämistä/ölähdystä niin se oli kyllästyttävää.
Eikö kukaan suomalainen oo oikeasti viheltänyt sun perään...koskaan?
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
vierailija
Oon käyny Jumbossa kahden viikon sisään 4 kertaa. Kertaakaan silmään ei oo pistänyt mitään erikoisempaa. Ihan rauhallista on ollut.

Kansainvälisyyttä näkyy, mutta esim venäläisten asiakkaiden määrä on ollut aiemmin isompi kuin nyt. Nyt taloustilanteen vuoksi venäjältä ei tulla Suomeen niin paljon kuin vuosi - kaksi sitten.

Toki utelijaita katseita kohdalle sattuu. Mutta kun oon ylittäny lasketun ajan viikolla ja mun pallossa on kannettavaa, katselee mua niin mummot, papat kuin myötätunnonsekaiset muut äidit. Ulkomaalaisetkin. Monissa maissa ei vedetä tavallista arkea tässä loppumetrien kondiksessa.

Toki on ihan hirveetä jos nuoret tytöt saa lähentelyä ja huutelua osakseen. Sitä ei tule kyllä sallia.

Mua ei oo koskaan ulkomaalaiset suomessa häirinny, mutta ihan umpi suomalaiset muutamia kertoja kyllä. Ainoa aggressiiviseksi ja pelottavaksi kokemani tilannekin on sattunu ihan suomalaismiehen kanssa.
 
Eikö kukaan suomalainen oo oikeasti viheltänyt sun perään...koskaan?
Siis täh? Mä olen suomalaisilta miehiltä saanut huomiota ihan yllin kyllin. Mutta se ei ole ollut niin aivotonta kuin joku viheltely tai huutelu (no nuorempana taisi varusmiehet jotain hihkua kun ajoivat ohi).

Se suomalaisten miesten tapa on katsekontaktia, juttelemaan tuloa (joo 99,9 % ei miehen lähestymisestä ei ole seuranhakua, tiedetään), halua olla pitempään seurassa mun kanssa jne. Joskus nuorempana kun kävin baareissa, niin olivat sielläkin kohteliaampia kuin etelän miehet: ostivat juomia ja juttelivat jne.
 
Viimeksi muokattu:
viera.s
Jos mä haluaisin viheltelyjä niin voisin matkustaa etelänlomalle, mutta Suomeen en halua tuota aivotonta tapaa. Kyllä kiinnostus tai kehu pitää osata osoittaa älykkäämmin kuin viheltelemällä, tai huutelemalla kuin joku aivoton sonni.

Joskus nuorena se tyyli imarteli kun kävin etelän turistikohteessa. Mutta kun lomaviikon aikana saa 100-150 viheltämistä/ölähdystä niin se oli kyllästyttävää. (Tietty Jumbossa nyt ei niin monta mamua ainakaan vielä ole että luku olisi sama, mut se ei ole pointtini)
Miten joku asia voi sinusta olla ok ja imartelevaa ulkomailla, mutta täällä hirvittävää ahdistelua? Ja siellä ulkomailla siedit nuo 100-150 vislausta/viikko, korkeintaan kyllästyen mutta et ahdistuen ja täällä saisit yhdestä ainoasta tapauksesta hirveän raivarin? Ei kai tätä voi maahanmuuttaja ymmärtää, en ymmärrä minäkään. Tosin en minä mitään yleistä vislailukulttuuria tänne halua, mutta en pidä siitä ulkomaillakaan ja olen välttänyt maita, joissa sitä häiritsevyyteen asti esiintyy.
 
Viheltely ja huutelu nyt vaan on alkeellista, ihan kuin nainen olisi riistaa, tai ihan kuin mun kauppareissua saisi siten häiritä. Haluan kulkea kaupungilla ilman tuota (no ikäni puolesta kohta saankin). Se on jonkinlaista tunkeutumista.

Juttelemaan tulo on kohteliaampaa, herrasmiesmäisempää jne.
 
Miten joku asia voi sinusta olla ok ja imartelevaa ulkomailla, mutta täällä hirvittävää ahdistelua? Ja siellä ulkomailla siedit nuo 100-150 vislausta/viikko, korkeintaan kyllästyen mutta et ahdistuen ja täällä saisit yhdestä ainoasta tapauksesta hirveän raivarin? Ei kai tätä voi maahanmuuttaja ymmärtää, en ymmärrä minäkään. Tosin en minä mitään yleistä vislailukulttuuria tänne halua, mutta en pidä siitä ulkomaillakaan ja olen välttänyt maita, joissa sitä häiritsevyyteen asti esiintyy.
Ulkomailla mä tiedän että se on vain se yksi lomaviikko, ja siksi otan ne lähentelyt kevyesti (noo viimeksi Kreetalla mukana ollut lapsi oli tehokas karkoitin). Mutta ärsyttäisi asua siellä viheltelyjen keskellä ja on ihanaa kun täällä ei sitä tapaa ole ollut.
Siksi mulla keittäisi, jos saisin täällä koti-Suomessa kohdata tuota ääliömäistä tapaa.

Mutta sen verran kiinnostunut jostain tietystä turistikohteesta että menen sinne, vaikka tietäisin että siellä miehillä on ääliömäisiä tapoja lähennellä. Menen sen kohteen kulttuurin ja rantojen tms.takia.
 
vierailija
Näitä irakilaisia pyörii Pitskussakin nyt, eivät ilmeisesti hallitse alkeellisempiakaan liikennesääntöjä sillä juoksevat laumalla päin punaisia valoja vilkkaasti liikennöidyllä väylällä. Todistin tämän itse toissa päivänä kun olin matkalla Konalaan päin ja kolme tyyppiä juoksi eteeni ja ehdin hädin tuskin jarruttaa. Jäivät tuijottamaan minua auton edessä, pelkäsin että tulevat juttusille, onneksi auton keskuslukitus on päällä ajaessani. Olen vaaleahiuksinen, kiltin näköinen kolmekymppinen nainen joten eivät varmaan minua pelkää.

Kaverin työpaikka on siinä lähellä, näkee joka päivä ikkunasta miten nämä miehet kulkevat isoissa laumoissa helsinkiläisten merkkiliikkeiden logolliset ostoskassit kädessä ja siistit ja muodikkaat vaatteet päällä. Kuulee vähän väliä miten autot tööttäilee, enemmän kuin koskaan joten arvaa että miehet lähteneet liikkeelle ja juoksevat keskellä tietä. Yhtään irakilaisnaista ei muuten ole näiden joukossa vielä nähnyt.
 
Niin, olihan siellä maahanmuuttajataustaisia aina runsaasti, tosin silti vaikutti olevan ihan kantasuomalaisia enemmän. Mutta eikös tässä ollut kyse pelosta ja häirinnästä? En koskaan pelännyt enkä havainnot maahaanmuuttajien taholta häirintää tai muutakaan häiriötä. En oikein tajua, miksi kauppakeskuksessa kukaan näkisi syytä pelkoon, jos tummemman miehen tai vaikka miesryhmän näkee. Mistään kauppakeskusraiskauksista en ole koskaan kuullutkaan, paikka ei liene sellaiselle otollinen.
No joo en ole itsekään pelännyt miehiä kauppakeskuksissa. Yhden kerran olen kadulla suomessa pelännyt miestä tavan takia miten katsoi. Silloinkin vain kävelin ohi.
 
viera.s
Siis täh? Mä olen suomalaisilta miehiltä saanut huomiota ihan yllin kyllin. Mutta se ei ole ollut niin aivotonta kuin joku viheltely tai huutelu (no nuorempana taisi varusmiehet jotain hihkua kun ajoivat ohi).

Se suomalaisten miesten tapa on katsekontaktia, juttelemaan tuloa (joo 99,9 % ei miehen lähestymisestä ei ole seuranhakua, tiedetään), halua olla pitempään seurassa mun kanssa jne. Joskus nuorempana kun kävin baareissa, niin olivat sielläkin kohteliaampia kuin etelän miehet: ostivat juomia ja juttelivat jne.
Etkö näe loogista selitystä sille, että maahanmuuttajat ei ilmaise kiinnostustaan juttelemalla, kuten eivät myöskään paikalliset ulkomaan lomilla? No eihän ne voi jutella, jos ei ole kunnollista yhteistä kieltä! Ja maahanmuuttajien katsekontaktiin pyrkiminen on koettu ahdistavaksi sekin. No oikeasti heille olisi paras opettaa, että satunnaisille ohikulkijoille ei pidä osoittaa kiinnostusta lainkaan, useimmat kokee sen häiritsevänä.

Juomien tarjoamista en itse todellakaan pidä hyvänä tapana osoittaa kiinnostusta, minusta se on sovinistinen ja materialistinen tapa. Ikäänkuin ostetaan toisen huomio, ja taka-ajatuksena usein saada muutakin. Vierailta miehiltä en ole koskaan tarjottuja juomia huolinut ja jos joku tuttu mies tarjoaa, ostan vaikka väkisin vuorollani takaisin.

Enkä kyllä muutenkaan ole kokenut suomalaisia miehiä mitenkään erityisen kohteliaina, seksuaalista häirintää heidän taholtaan on tullut vastaan paljon. Ja jos sainkin rauhassa kulkea Itiksessä, niin yritäpäs käydä Levin keskustassa kävelemässä yksinään. Johan on huutelijoita, parvekkeilta huudellaan saunomaan ja baareista liittymään seuraan. Eikä yhtään mamuja missään, vain suomalaisia ryyppyreissuillaan.
 
Ja siis täytyy sanoa että ei suomalaisetkaan miehet mitään gentlemanneja ole, kun mua on tultu umpijurrissa hakemaan tanssiin niin että äijää olisi pitänyt taluttaa ja tukea, niin en ole mennyt. Mutta siinäkin ylilyönnissä on jotain kohteliaampaa kuin viheltelyssä: se känniläinen tulee juttelemaan ja pyytämään tanssiin, vaikkei tajua miten paljon hoippuu.
 
Etkö näe loogista selitystä sille, että maahanmuuttajat ei ilmaise kiinnostustaan juttelemalla, kuten eivät myöskään paikalliset ulkomaan lomilla? No eihän ne voi jutella, jos ei ole kunnollista yhteistä kieltä! Ja maahanmuuttajien katsekontaktiin pyrkiminen on koettu ahdistavaksi sekin. No oikeasti heille olisi paras opettaa, että satunnaisille ohikulkijoille ei pidä osoittaa kiinnostusta lainkaan, useimmat kokee sen häiritsevänä.

Juomien tarjoamista en itse todellakaan pidä hyvänä tapana osoittaa kiinnostusta, minusta se on sovinistinen ja materialistinen tapa. Ikäänkuin ostetaan toisen huomio, ja taka-ajatuksena usein saada muutakin. Vierailta miehiltä en ole koskaan tarjottuja juomia huolinut ja jos joku tuttu mies tarjoaa, ostan vaikka väkisin vuorollani takaisin.

Enkä kyllä muutenkaan ole kokenut suomalaisia miehiä mitenkään erityisen kohteliaina, seksuaalista häirintää heidän taholtaan on tullut vastaan paljon. Ja jos sainkin rauhassa kulkea Itiksessä, niin yritäpäs käydä Levin keskustassa kävelemässä yksinään. Johan on huutelijoita, parvekkeilta huudellaan saunomaan ja baareista liittymään seuraan. Eikä yhtään mamuja missään, vain suomalaisia ryyppyreissuillaan.
Häh? Englantia osaavat suurin osa etelän karvaturreista? Sillä mä olen etelänmatkoilla heidän kanssaan jutellut.

Ja juu, en tykkää viheltelystä suomalaistenkaan harrastamana.
 
Etkö näe loogista selitystä sille, että maahanmuuttajat ei ilmaise kiinnostustaan juttelemalla, kuten eivät myöskään paikalliset ulkomaan lomilla? No eihän ne voi jutella, jos ei ole kunnollista yhteistä kieltä! Ja maahanmuuttajien katsekontaktiin pyrkiminen on koettu ahdistavaksi sekin. No oikeasti heille olisi paras opettaa, että satunnaisille ohikulkijoille ei pidä osoittaa kiinnostusta lainkaan, useimmat kokee sen häiritsevänä.

Juomien tarjoamista en itse todellakaan pidä hyvänä tapana osoittaa kiinnostusta, minusta se on sovinistinen ja materialistinen tapa. Ikäänkuin ostetaan toisen huomio, ja taka-ajatuksena usein saada muutakin. Vierailta miehiltä en ole koskaan tarjottuja juomia huolinut ja jos joku tuttu mies tarjoaa, ostan vaikka väkisin vuorollani takaisin.

Enkä kyllä muutenkaan ole kokenut suomalaisia miehiä mitenkään erityisen kohteliaina, seksuaalista häirintää heidän taholtaan on tullut vastaan paljon. Ja jos sainkin rauhassa kulkea Itiksessä, niin yritäpäs käydä Levin keskustassa kävelemässä yksinään. Johan on huutelijoita, parvekkeilta huudellaan saunomaan ja baareista liittymään seuraan. Eikä yhtään mamuja missään, vain suomalaisia ryyppyreissuillaan.
Joo, juoman ostamisessa on ikävänä puolena se, että nainen pakotetaan olemaan kiinnostunut miehestä.
Mutta mitä tarkoitat että ei baareissa edes saisi tulla seuraan? Vaikka baarit on tanssimiseen ja kaverien näkemiseen, niin (vaikken uskovana niissä käy) kyllä sen ajatus on myös että siellä saa vastakkaistakin sukupuolta lähestyä.
 
viera.s
Joo, juoman ostamisessa on ikävänä puolena se, että nainen pakotetaan olemaan kiinnostunut miehestä.
Mutta mitä tarkoitat että ei baareissa edes saisi tulla seuraan? Vaikka baarit on tanssimiseen ja kaverien näkemiseen, niin (vaikken uskovana niissä käy) kyllä sen ajatus on myös että siellä saa vastakkaistakin sukupuolta lähestyä.
Missäs minä kirjoitin, ettei saa tulla seuraan? Toki saa ja voihan sitä jutella uusien ihmisten kanssa, vaikka ei olisi mitään aikomuksia intiimimpään kanssakäymiseen. Ainut ärsyttävä juttu on se, jos ensin esitetään että ei ole mitään taka-ajatuksia, ja sitten kun hyväuskoisena toisen kanssa jutustelee, alkaakin yht´äkkiä armoton iskeminen. Viimeksi tähän syyllistyi eräs uskovaiseksi itsensä esitellyt nuori kantasuomalainen mies.

Mutta kritiikkini koski siis vain sitä, että juoman tarjoamisella pyritään se huomio ostamaan. Eihän siinä toki silti naista mihinkään pakoteta, koska voi vaan kieltäytyä juomasta. Joskus nuorena köyhinä opiskeluaikoina jotkut harrasti sitä, että otti kyllä tarjotun juoman vastaan mutta livahtivat samantien omille teilleen, jos mies ei kiinnostanut tai oli jo poikaystävä. Ei sekään minusta hyvä tapa, paras vaan tehdä heti selväksi, että ei ole ostettavissa. En minä sinkkuaikoinakaan ollut koskaan kiinnostunut miehistä, jotka eivät muuten osanneet lähestyä kuin juomia tarjoamalla.
 
Missäs minä kirjoitin, ettei saa tulla seuraan? Toki saa ja voihan sitä jutella uusien ihmisten kanssa, vaikka ei olisi mitään aikomuksia intiimimpään kanssakäymiseen. Ainut ärsyttävä juttu on se, jos ensin esitetään että ei ole mitään taka-ajatuksia, ja sitten kun hyväuskoisena toisen kanssa jutustelee, alkaakin yht´äkkiä armoton iskeminen. Viimeksi tähän syyllistyi eräs uskovaiseksi itsensä esitellyt nuori kantasuomalainen mies.

Mutta kritiikkini koski siis vain sitä, että juoman tarjoamisella pyritään se huomio ostamaan. Eihän siinä toki silti naista mihinkään pakoteta, koska voi vaan kieltäytyä juomasta. Joskus nuorena köyhinä opiskeluaikoina jotkut harrasti sitä, että otti kyllä tarjotun juoman vastaan mutta livahtivat samantien omille teilleen, jos mies ei kiinnostanut tai oli jo poikaystävä. Ei sekään minusta hyvä tapa, paras vaan tehdä heti selväksi, että ei ole ostettavissa. En minä sinkkuaikoinakaan ollut koskaan kiinnostunut miehistä, jotka eivät muuten osanneet lähestyä kuin juomia tarjoamalla.
Levi-kuvauksessasi: "ja baareista liittymään seuraan."
 
Tekee mamut mitä tahansa idioottimaista niin heti suvikset ilmestyvät paikalle selittämään miten se kuuluu heidän hienoon kulttuuriin ja suomalaisetkin tekee niin...
No en mä ainakaan mitään selittele. Mun mielestä on hyvä kun tulee talvi niin osa niistä tajuaa mennä muualle... Mutta täytyy sekin saada sanoa, jos ei ole havainnut Jumbossa tuota kuvatunlaista toimintaa.
 
Kodinturvajoukkoja todellakin tarvitaan, koska poliisi ei reagoi, ennen kuin jotain todella tapahtuu!
En mä kyllä tiedä, tulisiko siitä yhtään turvallisempi olo, että Jumboon tulisi vielä lisää miehiä maleksimaan.

Mutta se on tietysti totta, ettei poliisi voi reagoida ennakoivasti. Eihän ketään voi lähteä poistamaan julkiselta paikalta sillä perusteella, että "sä oot mies, joten sä saatat olla vaaraksi muille". Tai siis ei voi meidän yhteiskunnassa ainakaan.
 
vierailija
No en mä ainakaan mitään selittele. Mun mielestä on hyvä kun tulee talvi niin osa niistä tajuaa mennä muualle... Mutta täytyy sekin saada sanoa, jos ei ole havainnut Jumbossa tuota kuvatunlaista toimintaa.
Toi kommentti tuskin sulle oli osoitettukaan, koska sä et oo suvista nähnytkään. Aika nastya kommenttia oot mamuista heittänyt, etenkin silloin kun tämä massa-"maahantunkeutuminen" alkoi. Eiköhän kaikille ole selvä että et ole mikään suvis, niin aika outoa että koet tarvetta vastata tälläiseen kommenttiin suviksista.
 
Niin, olihan siellä maahanmuuttajataustaisia aina runsaasti, tosin silti vaikutti olevan ihan kantasuomalaisia enemmän. Mutta eikös tässä ollut kyse pelosta ja häirinnästä? En koskaan pelännyt enkä havainnot maahaanmuuttajien taholta häirintää tai muutakaan häiriötä. En oikein tajua, miksi kauppakeskuksessa kukaan näkisi syytä pelkoon, jos tummemman miehen tai vaikka miesryhmän näkee. Mistään kauppakeskusraiskauksista en ole koskaan kuullutkaan, paikka ei liene sellaiselle otollinen.
Näin juuri. Se, että joku pelkää ulkomaalaisen näköisiä ihmisiä, ei tarkoita vielä, että se pelko olisi aiheellinen - varsinkaan jokaisen ulkomaalaisen näköisen kohdalla. Ja tosiaan, kauppakeskukset ovat julkisia paikkoja. En oikein tajua sitäkään valitusta, että Itiksessä on kauheasti maahanmuuttajia, kun tosiaan suurin osa ihmisistä siellä on ihan kantasuomalaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Toi kommentti tuskin sulle oli osoitettukaan, koska sä et oo suvista nähnytkään. Aika nastya kommenttia oot mamuista heittänyt, etenkin silloin kun tämä massa-"maahantunkeutuminen" alkoi. Eiköhän kaikille ole selvä että et ole mikään suvis, niin aika outoa että koet tarvetta vastata tälläiseen kommenttiin suviksista.
No hyvä sitten. Täällä yleensä sanotaan suviksiksi kaikkia, jotka eivät jatkuvasti halua lukea mamu-aloituksia.
 

Yhteistyössä