Marraskuun 2009 karhunpennut kesä ja heinäkuussa

Jopatu minne päin kreikkaan meette? Mulla myös kova matkakuume ja kreikan matka kiehtois ;) Mä olisin myös kiinnostunut Tupunalta kuulemaan kuinka teidän reissu suju. Lähinnä just päikkäreitten ja ruokien yms osalta. Ja miten kuumuus vaikutti vauvaan? Tosiaan teksi mieli lähtee reissuun mut sit mietin, että onks näin pienen kans vielä hankala reissata...

Täällä ei vielä lähdetä liikkeelle, mutta yritys on kova :) Oliver pyörii lattialla ja peppu nousee, mut ei oo vielä ymmärtäny et käsilläkin tarvis jotain tehä, jos haluaa liikkeelle :D

Arki sujuu mukavasti, poika on edelleen niin helppo ja tyytyväinen tapaus :)

Se olis sitten kesäkuu, joten hyvää kesää kaikille karhunpennuille ja äideille! B)
 
Hei Karhunpentujen äidin ja itse pennut!

Täällä yksi emo ja Nuutti-karhu haluaisivat liittyä joukkoonne! Olen aiemmin kirjoitellut tuolla joulutonttu-ketjussa lasketun aikani oltua joulukuun puolella, mutta nyt tuntuu, että siellä juttu meinaa lopahtaa ja toisaalta jotenkin tuntuu, että 5kk natiasten jutut on meillä jo jotenkin... vanhoja? Kun ollaan kiinteitäkin syöty jo suht pitkään jne. Eli josko täällä olisi meillekin "ajankohtaisempaa" asiaa :)

Nuutti syntyi siis 16.11. RV 37+0 Helsingin Kätilöopistolla Haikaranpesässä (täällä oli joku muukin ollut samaan aikaan Haikarassa!), 48cm ja 2810g oli hän saapuessaan. Nyt siis ikää mittarissa jo 6,5kk ja pari viikkoa sitten neukassa mitat olivat 68,5cm ja 7600g eli hyvin on kirinyt muut samanikäiset pojat kiinni :) Ryömitty on jo jonkin aikaa, samoin noustu konttaus- ja karhukävelyasentoon, jonkin verran mennään yhden polven konttaustekniikallakin eteen päin :D Kiinteitä siis syödään suht hyvin ja hampaita on ukkelilla alhaalla kaksi vieretysten. MAitoa kuitenkin menee vieläkin sen keskimäärin 800ml/päivä vaikka neukkatäti sanoikin, että rupeaa vähenemään se lipittely. Mutta välillä ei poika kyllä muuta huolikaan kuin maitoa. Oon nyt huomannut, että Nuutti selvästi tuntuu tykkäävän jo sellaisesti "pureskeltavasta" ruuasta. Ei yhtään niin mielellään syö enää ihan semmosia vauvasoseita kuin sitten jotain kana-pastaa jossa on hiukan sattumiakin. Turvaistuimista oli puhetta, niin meillä on jo istuin hankittuna, Britaxin Multi-tech (joka ei ollut autoliiton testeissä saanut kuitenkaan kovin hyviä suosituksia sen vaikean asennuksensa takia, mutta oikein asennettuna kuitenkin hyvä ) mutta ei olla vielä voitu sitä ottaa käyttöön kun on vasta 9kg lähtien tuo painorajoitus.
Niille, jotka pohtivat vielä istuimen ostoa niin kannattaa vilkaista noita autoliiton testituloksia jos kiinnostaa!

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Unikoulua pidin viime viikolla kaksi yötä, jonka jälkeen kaveri nukkui nätisti noin 3 yötä 19-04.30 putkeen ja sen jälkeen nukahti vielä pariksi tunniksi, mutta nyt... KAksi yötä mennyt aivan hulabaloona taas. Tai no vanhaan tunnin välein heräilyyn ei onneksi (kopkop ) ole vielä jouduttu palaamaan, mutta ekat unet vetelee kiltisti keskimäärin 19-03 ja sit alkaa sen päivänen tohottaminen! Pakko kierähtää mahalleen ja ruveta siellä pompsuttamaan kontillaan, jonkin aikaa hihkuu kunnes väsyy ja alkaa kitinä. Noin puolen tunnin-tunnin välein käydään kääntämässä poika taas selälleen että "nyt nukutaan" mutta ei. Sama jatkuu sitten sinne 06-07 saakka ja ekoille päikkäreille on siten päästävä jo 08.30 Toivon vaan että tää on pikaisesti ohimenevää... Noh, luulisin. Hänellä on vaan nyt joku kausi testailla omia taitojaan ilmeisesti. Onko muilla samaa showta ollut havaittavissa?

Sellaisat tähän hätään :) Mukavaa aurinkoista päivää kaikille täältä Helsingin Pitäjänmäestä!

Santeriina ja Nuutti 6,5kk
 
Jopatu Meillä tytöllä epäiltiin pissatulehdusta muutama kuukausi sitten. Pissa haisi ja tyttö oli kärttyinen, lämpöä ei ollut. Sairaanhoitaja otti pika CRP:n joka oli alle 10,eli normaali.Vein pissanäytteen labraan ja pissassa oli hieman bakteereja. Sovittiin että seuraillaan oireita, jos nousee lämpöä niin tutkitaan uudelleen. Pissa haisi viikon verran ja loppui. Eli mitään toimenpiteitä ei tarvinnut tehdä, eikä lääkkeitä syödä.

Täälläkin haaveiltu kreikan matkasta. Suunnitelmissa oli lähteä toukokuun lopulla. Mies on kuitenkin lomautettuna eikä töistä ole tietoa joten rahatilanteen vuoksi jätettiin matka tekemättä :/ Edelleen kuitenkin katselen äkkilähtöjä ja haaveilen matkasta :D

Täällä maisteltu muutaman päivänä kaupan soseita. Olemme lähdössä kahden viikon päästä viikonloppu reissuun joten piti kokeilla että kaupankin soseet maistuvat. Hyvinhän tuo niitä syö, maistuu niin liha- kuin kasvissoseetkin. Normaalisti syönyt itse tehtyä sosetta. Kaupan sileiden soseiden jälkeen ruvennut kuitenkin nirsoilemaan itse tehdylle kanasoseelle jossa on hieman "kanasilppua" eli ei ole niin sileää kuin kaupan sose :kieh: Saas nähdä täytyykö siirtyä kokonaan kaupan soseisiin vai onko nirsoilu vain hetkellistä. Tyttö ei muutenkaan tykkää mistään paloista. Kokeilin antaa pienen hipun kurkkua tytölle mutta yökkäsi sen heti pois.

Hyvää matkaa Jopatulle! :)

Tervetuloa Santeriina 82
 
Santeriinalle tervetulotoivotukset! Meiltä löytyy myös yöaikaan liikehtijä. Tytöllä on välillä kovastikin liikkumishaluja yöaikaan ja heräilen vähän väliä kääntämään tyttöä oikein päin nukkumaan. Itse siis havahdun pieneenkin ääntelyyn, tyttö ei varsinaisesti vaadi huomiota. Tyttö on nyt aloittanut aktiivisen liikkumisen, joten taitoja pitää sitten yöaikaankin harjoitella.

Esikko ja Vieno kohta 7 kk
 
Meillä myös tuota yöshowta havaittavissa. Poika nukkuis muuten hyvin, mutta kääntyilee nyt öisin mahalleen ja koittaa päästä eteenpäin, sitten kun väsyy alkaa kitinä ja äiti joutuu nouseen ja kääntään pojan takas selälleen/kyljelleen :kieh: sama on ollu nyt päiväunille laittaessa vaunuissa. Äskenkin kun nukutin Oliverin päikkäreille niin käänty vaunuissakin jo mahalleen ja aattelin, että ei siitä tuu yhtään mitään, niimpä nukutin sen syliin ja nostin sitten vaunuihin. Toivottavasti tätä ei nyt pitkään jakuis, aika rasittavaa nousta monta kertaa yössä kääntämään poika toisinpäin |O
 
Monella lapsi tuntuu kääntyilevän mahalleen nukkuessaan...mutta miksi ihmeessä käännätte lapsen takaisin selälleen/kyljelleen?? Meillä poika nukkunut kuukauden vanhasta vatsallaan ja edelleen nukkuu parhaiten niin =)
 
elli en mä muuten kääntäiskään, mutta kun poika on tosiaan siellä pää pystyssä mahallaan. Eli jos kääntyy mahalleen niin hyvin usein kuikuilee sängyssä pää pystyssä eikä osaa nukuhtaa ellen käännä poikaa oikenpäin. Mutta jos vain kääntyy nukkumaan mahallee nii n en silloin tietenkään häntä käännä :)
 
Santeriinalle tervetuloa, kyllähän tänne mukaan mahtuu.

Täällä kans yksi levoton nukkuja. Tai siis tilanne onneksi on hiukan rauhoittunu, mut pari kolme viikkoo meni ryömimään oppimisen jälkeen kun lähes kaikki yöt hilluttiin. Olihan sitä uutta taitoo pakko aina välillä kesken unien reenailla :kieh: Ja elli täällä sama syy kuin ellenllä eli kun kääntyy mahalleen alkaa hillitön touhu sängyssä, eli herää siihen kun kääntyy, eikä osaa nukahtaa joten on pakko käydä kääntämässä. Toki silloin harvoin kun jatkaa unia masullaan saa niin olla. Oon muutamia kertoja kokeillu etten mene kääntämän ja sit hilluu siä kunnes väsyy ja sit alkaa itku, ei siis jostain syystä tajua sängyssä ollessaan itse kääntyä selälleen vaikka sen taidon osaakin.

Jopatulle hyvää matkaa. Täällä kans yks jolla kovasti matkakuumetta, mut rahatilanne ei valitettavasti anna myöden :|

Turvaistuimista meille siis todennäköisesti tulossa selkä menosuuntaan istuin. Se on miehen mielestä ehdoton. Ja kyllähän mäkin sen kannalla oon, mut kun nyt sais aikaseks ni vois mennä liikkeeseen kattoon vaihtoehtoja.
 
Turvaistuimista : Tänne tulee Cybex Pallas jahka saadaan aikaiseksi käydä ostamassa. Muita ei edes olla vakavasti harkittu.

Täälläkin poika jossain vaiheessa öisin heräili kun oli kääntynyt vatsalleen. Asiaan ei reagoitu niin pienen kitinän jälkeen jatkoi unia. Nykyään ei enää kitise vaan jatkaa uniaan..
 
Heippa!

Tervetuloa vaan uusille :)

Meillä on nyt 4 yötä oltu syömättä öisin! Jippii! Ihan itse neiti päätti, ettei sitten tarviikkaan yöllä maitoa :) Joten tästä eteenpäin sitä ei kyllä tipu jatkossakaan! Tosin yöt on tuon jälkeen muuttunut meillä aika paljon levottomammiksi...toivottavasti on vaan väliaikaista. Heräilee tosi usein...ehkä parin tunnin välein huutamaan, välillä rauhoittuu pelkällä tutilla ja välillä taas saa silitellä hetken aikaa...mikäköhän vaivaa...?
Meillä myös alettu harjotteleen oikeen urakalla tuota konttausasentoa. Ei varmaan kauaa mene, kun lähtee eteenpäin!
Noista turvaistuimista...Miksi joidenkin teidän mielestä on parempi ostaa selkä menosuuntaan istuin? Mä oon jotenkin ajatellut että seuraava istuin olisi kasvot menosuuntaan. Mistään merkeistä tai malleista ei vielä oo mitään hajua...Tuota autoliiton sivua kun katsoo, niin valinnanvaraa ainakin tuntuu olevan :)
Meillä on ruvennu vihdoin nuo kiinteät maistumaan neidille, varsinkin aamupuuroa tuntuu uppoavan välillä samanlainen annos, mitä itsekin söisin! Maitoa menee varmaan semmosen 600-700 ml päivittäin. Lisäksi aamulla ja illalla puuroa, kerran luumusosetta ja nyt koitetaan löytää joku lihasose mikä sopisi. Ainakin riisi/broileri tuntuis sopivan, kun ollaan sitä nyt muutama päivä maisteltu!
Myös meille on ilmaantui kaksin kappalein alahampaita pari viikkoa sitten ! Mites muut hampaalliset, oletteko heti alkaneet totuttaa hammasharjaan?

Eipä muuta taas :)

Ansku ja Netta 6kk 3vko ja Nyyttikakkonen (rv 15+6) :heart:
 
Myös meillä on yöllä mahalleen kääntymisessä se huono puoli, että silloin tyttö tapittaa hereillä eli ei osaa mahalleen nukahtaa ja ei itse juuri silloin näytä osaavan kääntyä selälleen. Välillä tyttö on unissaan kääntynyt sängyssä myös poikittain, joten silloinkin saatan kääntää tytön oikeinpäin sängyssään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja elli1984:
Monella lapsi tuntuu kääntyilevän mahalleen nukkuessaan...mutta miksi ihmeessä käännätte lapsen takaisin selälleen/kyljelleen?? Meillä poika nukkunut kuukauden vanhasta vatsallaan ja edelleen nukkuu parhaiten niin =)
Juurikin siksi, kun poika ei ole ikinä tykännyt nukkua mahallaan vaan kääntymisen jälkeen jää juurikin kikkailemaan omiaan - huutelemaan seinille (sellasta normaalia käyttäytymistä :D ), jönköttämään kontallaan ja lopulta väsyy ja kun ei kunnolla mahdu kääntymään sit takaisin niin tulee kiukku ja pää hakkaa päätyseinään jne.. Eli aikalailla samat syyt kuin Ellenillä ja Millillä :)

Ja oikein meni tiedot Taaperot! Ensimmäinen on kyseessä ja synnäri oli KOS-H :)
 
Annsku, omasta mielestäni selkä menosuuntaan oleva turvaistuin on turvallisempi eli ainakin nokkakolarissa on se riski, että "tavara" jatkaa matkaansa kulkusuuntaan. Selkä menosuuntaan olevassa istuimessa ei lapsen pää ns. retkahda eteenpäin.
 
Meillä laitan pojan aina selälleen kun vien nukkumaan mutta heti hän kyllä kääntyy masulleen ja nukkuu niin koko yön.

kyllä piristi tuommonen pikalenkki kaupalle ja takas nyt pääsee leipomaan ihanaa suklaakakkua :p
 
Mahalleen kääntymisestä öisin:
Meillä poika teki pitkään samaa kuin monella täällä eli kääntyi mahalleen ja sitten pää ylhäällä kuikuili ihan virkeänä sängyssä. Kunnes sitten pari viikkoa sitten yhtäkkiä kerran pää painuikin takaisin patjalle ja poika nukahti mahalleen itse ensimmäistä kertaa. Ja sen jälkeen poika on nukkunut paremmin ja pidempiä pätkiä kuin koskaan!! =) Toivottavasti teidän muidenkin kääntyilijät joku yö tajuaa saman kuin meidän ukkeli! =)
 
Moikka pitkästä aikaa!

Me ollaan sit vihdoinkin alotettu kiinteiden maistelut! Tyttö syö ihan hyvällä ruokahalulla itse tekemää vihannes-lihasosetta. Ei edes haittaa vaikka ei oo ihan tasasta :D Kerralla menee n. 3 jääpalakuutiota (2 vihannes ja 1 liha ) ja kiinteitä annetaan toistaiseksi 2 kertaa päivässä.

Tässä vähän neuvolakuulumisia:
5kk: 6830 g, 61.7 cm, 41.1 py
6kk: 7465, 64 cm, 42.1 py

Öisin tyttö herää vieläkin 2 kertaa syömään. Huomenna alotetaan vaunutus-unikoulu (ei siis huudateta ), saa nähdä miten käy... Ainakin minä saan nukkua kun mies valvoo vaunujen vieressä :D Ton unikoulun idea on siis heiluttaa vaunuja aina ku vauva huutaa/inisee ja sitten kun nukkuu täydet yöt ni siirtää omaan sänkyyn.

Tyttö ryömii taaksepäin ja pyörii myös paikalla :D Ei tosin kauaa viihdy mahallaan vaan käntyy aina hetken päästä selälleen.

Tervetuloa uusille!
 
Kauhian monella teillä vaavelit mennä viipottaa jo eteenpäin ja nousee pystyyn yms, =) meilläkin yritystä on ollut jo monen monta viikkoa mutta mitään edistystä ei tapahdu =( polkee vaan paikallaan ja sitten menee hermo kun ei pääse eteenpäin.

Milloin se pääkaupunkiseudun tapaaminen on ja onko siihen osallistuja määrä lyöty lukkoon ja kuviot muutenkin?? Uteliaana tiedustelen, jos saataisiin mukaan vielä tulla...

Firesun ja Vilma 6kk1vko
 
Santeriinalle tervetuloa!

Annskun kirjoitus kuullosti tutulta. Tyttö vierotti itse itsensä rinnasta öiseen aikaan ja nukkui neljä yötä putkeen noin 21-07.00, mutta nyt viime yönä heräsi itkeskelemään kahden tunnin välein. Vaikuttaakohan meillä tuo unipussi kun tyttö ei ole ainakaan vielä "kop kop" öisin alkanut llikkumaan ja touhumaan sängyssä..

Santtu
 
jopatu ja ellen- meillä sujui reissu ihan hyvin, mä otin täältä mukaan kaikki soseet ja maidot ja maitojauhepurkin. aina oli lähdevesipullo mukana joka kivasti lämpeni rattaissa itekseen et helppo oli maitojauheesta tehdä maito =) soseita syötiin sekä hotellissa, että ravintolassa sillon ku me muutkin syötiin. kertakäyttö ruokalaput oli ihan ehdottomia!

oli aika lämmin muttei liian kuuma, mulla oli omat matkarattaat mukana (hotelleista voi saada aika surkeita rattaita joissa ei edes kuomua..) ja aurinkovarjo rattaisiin joten poju oli koko ajan varjossa, ja laitoin lisäksi kerroin50 aurinkorasvaa jalkoihin ja käsiin ettei pala. ei ollut kuuma vaikka oli t-paita ja shortsit ja hellehattu. (aurinkolasit oli kans hyvät)
hotellissa oli hänelle matkasänky jossa nukkui hyvin, rytmi pysyi ihan samana. päikkärit rattaissa tai hotellissa, riippui siitä missä oltiin hänen päikkäreiden aikaan.

mut loppujen lopuks oli aika rankka reissu, tietysti siihen vaikutti mun sairastuminen keuhkoputken tulehdukseen heti ekana päivänä :headwall: joka sai mun kunnon tosi huonoksi, hengästyin ihan rattaidenkin työntämisestä. myös sen takia, että poika ei kauheesti rattaissa viihtynyt vaan halusi että pikkuprinssiä kannetaan miehen kanssa vuorotellen, huoh. en lähtis ihan heti uudestaan, ehkä puolen vuoden päästä. mut siis ruokailut ja päikkärit sujui niinku kotonakin. :)

syömislakko täällä, pojalla selvästi nälkä ja alan syöttää, nii tarjosin ihan mitä vaan nii aina se heittäytyy 5 lusikallisen jälkeen jommallekummalle sivulle ja huutaa ja kitisee ja heittää nokkamukit ja muut tavarat mitkä kerkee nii lattialle. AINA! vain maito kelpaisi nyt yhtäkkiä :eek: en tiedä voiko johtua näistä keleistä ku on kuuma ettei maistu, et haluais vaan juoda koko ajan? ma ei tia! ku ei sille herkutkaan maistu (jugurtit)

nukkuminen sujunu aiemmin hyvin täällä nii viikon verran huuteli monta kertaa yössä eikä munkaan viereen nukahtanu niinku aiemmin, kokeilin sitä vinkkiä minkä joku laitto täällä 6kk sitten että kääntää vauvan sänky-toimii! B) nyt nukutaan meilläkin, ja kai se tosta johtu koska siihen loppu yöheräilyt... tsemppiä teille joilla unikoulu meneillään ja toivotaan ettei tarttis montaa yötä valvoa..

emmaljunga scootereista oli parikin kirjoitusta: meillä kans ja on ihan huiput!! unelmat työntää ja nostaa autoon yms. :)

valkolilja hyvä että saitte poikien ihot parempaan kuntoon :heart: mitä rasvoja käytätte? mun pojalla naamassa karmea ihottuma, eilen illalla jouduin vaihtamaan lakanat hänen sängystään kun reppana oli repiny naaman niin auki et oli pyjamat ja lakanat ja pehmolelut täynnä verta!! :eek: :'( lääkärit on aina sitä mieltä et atooppinen iho, laita perusvoidetta ja hydrocortisonia sillon tällön. ei auta! ja maidosta tämä ei johdu, pitäsköhän meidänkin jättää porkkana pois hetkeksi... :whistle:
kaheeta kattoa ku toinen raapii ja raapii ku kutisee :ashamed:

en muista mitä vielä piti kommentoida...

huih, mulla näppäimet kuluu kohta pois ku vaan kirjotan ja kirjotan, jätän nyt tilaa muillekkin, moikka! :wave:
 
Tupuna, meilläkin on tuota syömislakkoilua ilmassa. Ainoastaan maito maistuisi tytölle. Hampaiden tuloa olen itse veikannut syyksi, kun muutenkin tuntuu olevan normaalia kiukkuisempi.

Porkkana tai sitten päärynä aiheuttavat meidän tytölle suun ympärille ihottumaa. Täytyy vielä jossakin vaiheessa selvittää kumpi ihottuman aiheuttaa vai kenties molemmat. Toistaiseksi en tarjoile kumpaakaan.

Sain nyt vihdosta viimein käytyä ostamassa Stokken syöttötuolin, joten eikun sitä kokoamaan... :D
 
Eilen käytiin 6kk neuvolassa ja tässä olis tuoreita mittoja...tai laitan tähän meidän aikaisemmatkin mitat kun ne taitavat puuttua.
1kk 3950g 53,5cm
2kk 5000g 58,5cm
3kk 6430g 60cm
4kk 6995g 65cm
5kk 8150g 68cm

ja sokerina pohjalla sitten tämän hetkinen tilanne 6kk 8935g 70,5cm eli minne on kadonnut minun pienen pieni tyttönen =) on niin kamalan iso neitokainen jo.

Mä aikaisemmin jo kirjoittelin noista emmaljunga scootereista mutta pakko hehkuttaa vielä nyt useamman viikon käytön jälkeen että on kyllä niin kätevät ja hyvät. Ja varsinkin se kun meillä ei ole mikään tilaihme auto niin menevät pieneen tilaan ja mahtuu vielä muutakin tavaraa mukaan.

Ihan tajuton vauvakuume iskenyt, parina yönä nähnyt untakin vauvoista. Mies vaan tuntuu olevan sitä mieltä että typy saisi kasvaa ainakin parivuotiaaksi ennen kuin seuraavaa edes harkitaan ja kaksi on ehdoton maksimi...nyyh, mä olen aina ajatellut kolmea.

 

Yhteistyössä