MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *maaliskuussa*

Nellielli, me aiotaan kertoa vasta 10-viikon jälkeen, ellei oo pakko aiemmin pahan olon takia. Aiemmista muksuista oon ite kertonu omille vanhemmilleni vasta rv12 aikoihin, mut nyt oon jotenkin niin malttamaton, et haluisin kertoo jo nyt!!! Viikkoja siis vasta 6+1 =)
Mut monestihan odottaja miettii ettei haluu kertoo, jos menee sittenkin kesken, mut eikös ne lähimmäiset oo just niitä ihmisiä, jotka haluu meille kaikkein parasta ja varmasti ovat tukena jos pahin tapahtuu.
Sit ihan muuta asiaa: Mulla on tänään ollu kauhee isomahaolo, farkut puristaa (ja mä kuvittelen vauvanalun vaativan tilaa, vaikka syynä onkin koko viikonlopun kestäny herkuttelu!!!) :LOL:
Ihkua iltaa!
Kasvimaa 6+1
 
nellielli Me ollaan kerrottu vain mun vanhemmille, jotka tietävät meidän keskenmenoista ja lapsettomuusjutuistakin. Muille kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen. Erityisesti mies haluaa pitää siihen asti salaisuutena enkä mäkään missään facebookissa halua asiaa huudella, kun kerran on kokemusta siitä, ettei kaikki sujukaan hyvin.

neitipippuri Eiköhän flunssa ole melko vaaratonta ellei miksikään pahaksi influenssaksi yllä. Hiukan asiaa sivuten, mulla yksi ensimmäisistä raskausoireista oli jatkuva nenän tukkoisuus :)

idylli 8+1
 
Viime yönä kävin taas pönttöön ottamassa kontaktia. Voisin sanoa että tässä raskaudessa tää oloilu alko paljon aikasemmin kuin edellisessä. Lisäks viimeks oli aamupahoinvointia niin nyt on ollu iltapainotteista. Oon huomannu et mun pitää syödä tosi säännöllisesti vaikka olis huono olo eikä yhtään maistuis.

Kertomisesta: me ollaan kerrottu kaikista lähimmille (eli siis tosi moni tietää) mut ollaan vannotettu puhumasta tästä eteenpäin. Ollaan aateltu puhua tästä avoimemmin sit vasta 12 viikon kieppeillä. Meillä siis kuitenkin huomenna oletettavasti 5+0.. ;)

Mä nukuin tänään vanhaa aikaa yli seittemään. Ihan luksusta!
 
Heips!

Mä kyselisin, et kuinka ootte kertonu lähisuvulle vauvasta tai siis lähinnä, että koska? Uskaltaako sitä kertoa vielä, kun tänään on täynnä 8+0?
Me ollaan kerrottu jo vähän niinku kaikille :D

Mä näen asian ehkä enemmän niin että jos raskaus keskeytyy tai tulee jotain muuta niin, no se on elämää. Jos muhun sattuu niin en epäile sitäkään kertoa ääneen sitten.

Ehkä sekin on ihmisen luonteesta kiinni jotenkin.. Toiset haluavat pitää asian yksityisenä mahdollisimman pitkään ja toiset sitten ovat tällaisia kita auki kailottajia heti kun jotain ihanaa tapahtuu :D Jokaisella on omat tapansa.. Mutta en mä näe että on mitään tiettyä, oikeaa hetkeä, jolloin asiasta voi kertoa. Jokainen tekee sen silloin kun siltä tuntuu.
 
Huomenta!
Tervetuloa uusille marraskuisille. Joulukuisten listakin on jo olemassa, joten niin se aika vaan kuluu.

Tänne ei ihmeempää. Älytön palelu jatkuu ja rinnat arat, joten oireita riittää ja se on hyvä juttu. Tällä viikolla ajattelin rohkaistua ja soittaa tytön 1v-neuvolan. Ei siis siinä tytön neuvolassa ole mitään pelottavaa vaan ajattelin siellä sitten ottaa puheeksi tämän ylläripyllärin. Onneksi on tuttu th jo 8 vuoden ajalta. ;)

Raskaudesta kertominen Ei olla kerrottu eikä kerrota. Huomaavat sitten kun sen aika on. Kun lapsia on jo useampi, kommentit harvoin on positiivisia ja niiltä ikäviltä ajattelin itseni säästää mahdollisimman kauan. "Meinaatteko jalkapallojoukkueen perustaa, ettekö tiedä ehkäisystä, maailman meinaatte täyttää, kuinka te mahdutte teidän asuntoon, onhan teillä jumalattoman suuret lapsilisät jne".

Muille lapsille kerrotaan varmaan siinä rakenneultran tienoilla. Pienemmät eivät vielä ajankulua ymmärrä, joten pitkä aika heillä on marraskuuta odottaa. Isommilla on muistissa kohtukuolema, ja kokemuksesta tiedän sen pelon, jonka uusi raskaus heissä aiheuttaa. Sen jälkeen kun odotus tulee heidän tietoon, olen jatkuvan tarkkailun alla. Jatkuvat kyselyt vauvan liikkeistä ja siitä onko vauva elossa. Parempi vaan kun tuo aika jää mahdollisimman lyhyeksi.

Minulla raskaus alkaa näkyä vasta rv 25-> joten ei tarvitse edes mitään varsinaista salailua tai peittelyä harrastaa.

Kaunista kevätpäivää kaikille ja hyviä vointeja!

Scala rv7+1
 
Viimeksi muokattu:
Varasin ultran tälle iltapäivälle.. huh.. saa nähdä näkyykö ketään ja jos näkyy niin millä viikolla.. kun ke tulee kolmeviikkoa täyteen plussa testistä.. mutta nyt tänään virallisesti kaksviikkoa että menkat on ollut myöhässä.. ehkä mennään siltäväliltä.. :O
 
Onpa tänne tullut paljon teksiä viime kerrasta, kun kävin lukaisemassa.
Tää on kyllä uskomatonta tämä väsymys ja kuvottava olotila.
Kun on asiakaspalvelussa töissä, niin kotona ei enää kauheasti jaksa hymyillä. Mieskin on kauhean kireän oloinen, vielä kun saisi hänetkin ymmärtämään etten ole hänelle vihainen, kun on vaan niin huono-olo. :(

Aada rv 6+0
 
Kiitos niille jotka vastas tohon kertomiseen! :) me miehen kanssa jo mietittiin eilen, et oltais kerrottu vanhemmillemme ja sisaruksillemme, mut ei sit kerrottukaan.. mut ehkä tässä vois toisaalta jo kertoa pian.. täytyy puhua viä miehen kanssa! :) Olis vaan helpottavaa kertoa, kun olo on niin kauhea koko ajan..ei tarvitsisi salailla pahaa oloaankaan, kun sen läheiset ihmiset tietäisivät, että olen raskaana..

Nellielli ja pötkö 8+1
 
Kertomisesta
Mä kerroin saman tien plussattuani mun äidille, kolmelle kaverille ja yhdelle työkaverille.
Sitten viime torstaina, 8+2, kävin syntymäpäiväni kunniaksi varhaisultrassa ja sykkeen nähtyäni kerroin myös veljelleni ja isälleni.
Ja eilen kerroin isoäidilleni ja kahdelle tädilleni. Ei ollut tarkoitus kertoa vielä, mutta isoäitini eli siis mummi, sai reilu kuukausi sitten aivoinfarktin ja on aika masentunut. Ja nyt häntä vielä peloteltiin sairaalassa että hänet laitetaan jo yksin kotiin pärjäämään. Ja tädit olivat myös peloissaan ja surullisia. Niin tuli sellainen hetki, että samperi, kerron nyt, on välillä aika myös hyville uutisille :) Ja sitähän se oli, hyvä uutinen. Siellä me vollotettiin aikuiset naiset :')
 
  • Tykkää
Reactions: Kasvimaa
Huomenta!:)

Ja moikka Erika, kiva kuulla sustakin "pitkästä aikaa"!

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille:heart:

Tuntuu, että olen niin kaukana teidän mahtavista 8+ raskausviikoista, että olen katsonut jo tuonne joulukuistenkin puolelle, että kuuluisinko sittenkin sinne. Mun laskettu aika menee ihan marras-joulukuun vaihteeseen, riippuen minkä ajan ilmoittaa kuukautiskierron pituudeksi (on olleet tosi epäsäännölliset).
Oireita ei ole muutakuin rintojen arkuus ja ehkä lievä etova olo jos ei ole syönyt vähään aikaan. Kaikki raikas kuten hedelmät ja appelsiinimehu maistuvat. Aikaisemmissa raskauksissa on ollut kova pahoinvointi, joten sitä "odotellessa".

Kertomisesta:Olen kertonut siskolleni, vanhemmilleni ja kahdelle kaverilleni. En ymmärrä kuinka saan pidettyä asian salassa tuonne 12 viikkoon asti. Silloinhan keskenmenoriski on pienennyt merkittävästi. Katsotaan nyt. Tuntuu, että vatsa on nyt jo (!) turvonnut ja sitten kun vielä pahoinvointi iskee päälle niin avot...

Täällä on kans yksi selkävaivainen odottaja. Selkä oireillut jo ennen raskautta enemmän tai vähemmän.:( Olen kyllä varautunut siihen, että ongelmia sen kanssa tulee kun raskaus etenee, mutta ei auta. Sairaslomaa haen kyllä herkästi ja kuuntelen kroppaani juuri selän osalta tarkasti.

-Melanie ja salamatkustaja 4+4 (?)
 
Moro!

Nyt on sitten ekassa ultrassa käyty. Syke näkyi kyllä vahvana, mutta alkion koko vastasi vain viikkoja 6+1, kun tänään pitäisi olla jo 7+5 : / Tutkimusta tehnyt lääkäri kyllä sanoi, että voihan olla, ettei nyt vain saatu otollisesta kulmasta kuvaa - mutta toisaalta hidastunut kasvu saattaa ennakoida vaikka tulossa olevaa keskenmenoa. Eli vähän niin kuin löysään hirteen tässä jäätiin roikkumaan : / Ensi viikon keskiviikkona tsekataan tilanne uudelleen. Mitään vuotoa ei kuitenkaan (ainakaan vielä...) ole ollut, mikä sentään on hyvä merkki.
 
Kovasti olette ultrissa käyneet ja monella on kaikki ollut ok se on hyvä juttu.
Mulla alkaa oleen nyt semmonen tilanne, että pakko kertoa töissä ainakin tehtävälistan laatijalle en vaan halua alkaa riskeeraamaan mitään näillä viikoilla. Esimiehelle kerron sitten kun muillekkin ei sen tartte vielä tietää. Paska juttu mutta minkäs teet.

Pahoinvoinnistakin olitte kertoilleet mulla oli tuossa muutama päivä ihan hirveet kuvotukset ja kaksi päivää tulikin eleltyä oikeastaan vain jugurtilla ja viinirypäleillä. Nyt on taas helpottanut ja kuvotus tulee ja menee miten milloinkin. Kahvia en voi enää juoda, siirryin kokonaan teehen. Töissä sekin aiheutti ihmettelyä vaikka olen kyllä kertonnut, että kotosalla tulee oikeastaan teetä vain juotua. Töissä se kahvi on ollut helpompi vaihtoehto.

Turvottelut kans tulee ja menee painoa on tullut 2kg johtuu kyllä tuosta turvotuksesta sormet on kun nakit ja maha välillä kun pallo :) Lisäksi tissit on kasvannut alkaa olemaan liiveissä kupit vähän ahtaahkot ja jos tää kasvu vaan jatkuu niin omg kuinka hirveet lollot näistä tuleekaan :| Lähtötilanne kun ei ole mitenkään pieni. Näiden lisäksi mahaa nipistelee välillä ihan kunnolla välillä vähemmän. Siellä se kohtu varmaan venyy ja paukkuu onneksi ei ole vielä alkanut tuntua selänpuolelle nuo kivut, lisäksi mahallaan ei oikein enää ole kiva nukkua.

Mies on ihanan ymmärtäväinen tai ainakin se yrittää kovasti ymmärtää missä mennään vaikka välillä se taitaa olla aika hankalaa.

iia 6+5
 
Täällä ei kauheen hyvät fiilikset, tai oli aamulla mutta loppui lyhyeen...Eli pyyhkiessä jäi paperiin punaista. Se pahin pelko toteutui mitä olen pelännytkin joka vessakäynnillä. Mitään kipuja ei ole, mutta ihan samalla tavalla alkoi keskenmeno viimekin raskaudessa.

No minkä sille sitten mahtaa, ei sitä asiaa voi miksikään muuttaa jos niin käy. Ultra varattuna perjantaille, siellähän sit viimeistään selviää....

Nelli (6+2 jos on)
 
Kehrä ja nelli-n :hug: Toivottavasti molemmilla kaikki hyvin siellä masussa kuitenkin!

Täällä kans punertavaa valkkaria havaittu viime keskiviikosta alkaen mutta ei mitään kipuja onneksi. Oon nyt vaan ottanut tosi rauhallisesti ja jättäny kaikki jumpat ja ylimääräiset riehumiset väliin. Perjantaina olis ar-ultra joten siellä sit selviää onko kaikki kuten pitääkin. Mä pistelen tota Klexanea joten sepä saattaa aiheuttaa vuotoherkkyyttä ja sitten vielä joudun laittelemaan noita Lugesteron -kapseleita eli vuoto saattaa johtua tästäkin. Ei auta kuin toivoa parasta.
Neuvola olis nyt varattu 11.4.

Me ollaan kerrottu molempien äideille ja viikonloppuna jouduin kertomaan yhdelle läheisimmistä ystävistä kun niin sinnikkäästi yritti mulle tarjota punaviiniä :)

Tuna ja sintti 5+6
 
Kehrä paljon voimia piinaavaan viikkoon mutta kaikki voi myös olla hyvin..alussa nuo pikkuiset on niin pieniä että jos ultraaja ei ole joku todella kokenut niinvoi saada mitat vähän huonommin.. se on niin niin pienestä kiinni. <3

Nelli_n Voimia sinullekkin<3 Vuoto voi myös olla ihan viatonta joillakin alkuraskaudessa on vuotoa.. jos sinulla ei oo kipuja niin uskon että kaikki on hyvin! <3

Ultra siirretty 2.4 jolloin on jo 7+ jotain..
Neuvolan varaan tänään kun menen esikoisen kanssa neuvolaan.. :)


kultakimpale2 ja pienen pieni rv6+3 (neuvolan laskukaavan mukaan 6+1)
 
Viimeksi muokattu:
Kehrä Toivottavasti kaikki on silti hyvin, vaikka vähän pienemmältä kaveri vaikuttikin!!!

nelli-n pidetään peukkuja, et on vaan alkuraskauden harmitonta vuotoa! Multa ainakin neuvolaan soittaessa (jo siis muutama viikko sitten) kysyttiin heti, että onko ollut vuotoa ja sanottiin, että alkuraskaudessa on ihan normaalia..
 
hellurei :) minäpä meinasin olla joulukuisissa, mutta soitto neuvolaan varmistikin asian: laskettu aika mulla 29.11 , joten tässä teille yksi odottaja porukkaan mukaan :wave:

neljäs on tulossa, olo onnesta soikea, kiirus kesken työpäivän näin kirjoitella, joten palaan kunhan oon lueskellut ketä täällä oikein hengailee...

-ja kerrottava on hyvinkin pian, koska mä turpoan ja paisun pullataikinan tavoin jo nyt... kauaa ei voi ees valehdella kellekkään :D

fourth gift ja pikkupalleroinen 4+5 :heart:
 
Moikkelis koikkelis!

Tänään on askarreltu pääsiäishömpötyksiä, risuja ja munia!

Me ollaan kerrottu myöskin jo melkein kaikille. En nyt muista ainakaan, että kelle ei olis kerrottu :D
Kerpeleen kanssa vähän samoilla linjoilla, että jos jotain sattuu, niin sitten sattuu, ainahan se mahdollisuus on. Lisäksi olen tosi huono pitämään salaisuuksia!

Aika matelee tooosi hitaasti! Eka nla on 3.4. Hetkinen, eli ensi tiistaina. No sillonhan ei varsinaisesti mitään uutta selviä. Täällä ei ole tapana ultrata nlassa. Tosin mulla on eri neuvola nyt kuin viimeksi, joten en kyllä tiedäkään. En usko kuitenkaan. Miehen mielestä se varhaisultra olis ihan turha, joten en nyt mene sinne. Mies sanoo, että keskenmenoriski on kuitenkin niin suuri, vaikka saiskin tietää että masussa joku oliskin. Että ei se kuulemma tee mieltä yhtään sen levollisemmaksi (mies on aina alussa näin positiivinen). =)

Täältäkin peukut kaikille tuhruileville, toivotaan että kaikki menee hyvin, loppujen lopuksi!

Imetystä olen jo alkanut vähän stressaamaan, kun kuopuksen kanssa se oli niin tajuttoman vaikeaa... :/ Mietin, että aionko edes yrittää kun se ei kuitenkaan onnistu. Esikoista imetin kyllä onnistuneesti puoli vuotta. Tytön kanssa sitten haparoiden ja kärsien meni huimat kaksi kuukautta!

Oireina täällä ollut nyt väsymys, mässäily, alavatsan nippailu ja kohdun kasvukivut ja selkäkipu ja turvotus.

Nyt leipomaan!

Rakkain terveisin lissukka 7+2
 
Kehrä ja nelli-n Täältä ette tipu *piste* kehrä miule sanovat viime raskaudessa että nää pikkuset ei kasva kaavassa joten 1. ultra voi sanoa koon vastaavan esim. 6+0 vaikka pitäs olla 7+0 ja 2. ultra sanoo että täsmää viikkoja täysin vaikka edellisessä ultrassa näytti pienemmältä joten noouu hätä,, sykekki sieltä jopa tavattu :heart: ja nelli-n Vuoto on normaalia,,usko pois, mieki vuosin ekaa odottaessa yhtenä päivänä kunnolla ja olin varma keskenmenosta mutta tuollahan tuo tytsy leikkii :heart:
 
Tänään meinasin varata jo tälle päivälle ultra-ajan, mutta en sitten varannut kuitenkaan. Hyvä niin meinaan 200€ on aika suolainen hinta jos ei sitten näykkään tarpeeksi. Meikäläisellä viikkoja rv6+ jotain. Voihan toki olla enemmänkin.
Loppu viikolle tai ens viikon alulle olis tarkoitus varata aikaa. Kyllä jänskättää..

Huomen aamulla ois sitten eka neuvola. :)

Muille kertomisesta.. tästä tietää jo tarpeeksi moni, kiitos vanhempien ja mieheni. :LOL: No ovat sen verta innoissaan että ymmärtäähän tuon.. mutta kyllä se olis kieltämättä tosi inhottavaa sitten kuunnella niitä voivotteluja jos meniskin kesken.

Oireista.. Suht oireetonta on täällä ollut, rinnat hieman arat edelleen.
Päänsärkyä on ollut välillä, inhottavaa kun ei oikeen viitti napsia mitään särkylääkkeitäkään. Mitä särkylääkkeitä te käytätte juuri esim päänsärkyyn?
Itselläni luottosärkylääkkeet ovat olleet aina ibumax tai aspiriini.
Aspiriinia ei kuulema suositella edes raskauden alussa, mutta ibumaxin ohjeissa kielletään vain raskauden viimeinen kolmas. (?) Joten uskaltaako sitä sitten tarvittaessa ottaa..
Itse kun en viittis hirveen hepposin perustein lääkkeitä napsia.

Tänään nukuttuna pitkät päikkärit, ja nyt ihan hölmö olo kun vapaa päivä mennyt nukkuessa.
En silti kyllä tunne itseäni väsyneemmäksi kuin ennen.

Toivotaan että kaikki pysyisimme pinossa sinne marraskuulle asti, paljon tarrasukkia meijän pikkuisille! :heart:
 

Yhteistyössä