MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *maaliskuussa*

vuodoista/ultrasta jännä miten paikkakunnilla otetaan tää juttu eritavalla huomioon,,täällä pääsee neuvolan kautta vuotojen takia aikas nopeaan ultraan jos viikkoja kasassa 6-> ja vaikka ei olis vuotoja vaan ikäviä kipuja ni ultraan pääsee neuvolan kautta ku käy otattamassa eka testit (virtsatulehdus,emätintulehdus,klamydia) ne pois suletaan ja sit ultraan jos testit puhtaat. Ite pääsen nyt neuvolan kautta ultraan ku ei olla varmoja millä viikoilla liikutaan.
 
varhais-ultra itellä taas niin matkan päässä sairaala ja odottajien poli, että ennemmin maksan yksityiselle sen muutaman kympin. mulla toi vuoto alkoi kun olin vielä tehnyt raskaammin sinä päivänä. pelkäsin hullun tavalla, ja soitto neuvolaan tuotti tylyn vastauksen. -he ei omista ultra-laitetta, enkä pääse heidän kauttaan ennenkuin viikoilla se ja se... eli ei mulla ollu sillon vaihtoehtoa. hyvä tuuri kävi, kun soitin joskus klo 16 aikaan niin mulle oli aika lääkärille jo klo 17:30.
paikkakunnissa todellakin ON eroja. ja ainakin tuo edellinen neuvolan täti oli aivan kamala monessa suhteessa. kaikessa vähätteli ja naureskeli, tokaisut iski kuin pilkkana suoraan sydämeen.
enkä ole ainut kelle tehnyt saman.

jaaha täytyy rientää ..
 
Tervehdys kaikille, mukavaa lukea kuulumisianne.

Mä varasin tänään ekan neuvolan, meni kolmen viikon päähän eli rv 9:lle. Sanoin kyllä puhelimessa, että pitäskö mun tulla jo aiemmin kun tää on eka ja mä oon aika vanha mutta ei kuulemma...odottelua siis luvassa. Viime viikon tissiarkuus ja kuvotus on vähän vähentyneet, nyt vaan paleltaa ja väsyttää. Ja nenälimakalvojen turvotuskin hävisi, omituista! Toivottavasti kaikki on kunnossa.

Aurinkoista viikkoa kaikille,
terkuin empiria 6+1
 
Toisaalta se on aika epäreilua miten epätasa-arvoisessa asemassa sitä ihmiset onkaan kun toisaalla tutkitaan ja toiset on yksin vaivojensa kanssa. Mä en ite jaksa rueta tappelemaan neuvolan kanssa ja äitiyspolille jo soitin kun oon ollu siellä lapsettomuuden tutkimuksissa/hoidossa. Ensiapuun en oo menossa kun oon ite sairaalassa töissä ja siellä on sen verta paljon tuttuja että saa olla pää kainalossa ennen kun sinne menen. Ei auta kun vähän kuvetta kaivaa mutta saapahan ajan silloin kun haluaa. Ja kun noi äippäpolin lääkärit oon kiertäny tässä muutamassa vuodessa niin kaikki ne tuntuu yhtä persläpejä olevan ettei sinänsä sinne niin hirveesti houkuttele menemään.

Ja mitä työelämässä olen huomannut niin saa niitä tutkimuksia enemmän kun tahtoiskaan kunhan ikää rupee olemaan semmonen 80v. Sinne ne meidän verorahat menee niin ei ole vara tutkia nuoria ihmisiä. :headwall:
 
Yritin jo aikasemmin kirjottaa tänne, mutta jotenki tää sivu jumahti, enkä sitten enää päässyt ollenkaan koko kaksplussalle. Yritetään nyt uudestaan, en kyllä varmaan muista kaikkea..

Tänään oli siis eka neuvola ja hyvin meni. :) Neuvolantäti oli sama kuin viimeksi ja ihan huippu kiva! Laskettu aika on neuvolan mukaan 5.11. eikä 7.11. niinku ite laskin. Eli viikkoja olisi nyt 8+1.

Paino oli pudonnu puoli kiloa, kun viimeksi tähän aikaan oli jo kolme kiloa lisää.. Viime raskaudessa tosiaan tuli se ~25kg, joista puolet roikkuu vielä mukana. Normaalipainossa kuitenkin mennään (bmi ennen edellistä raskautta oli 16, joten "pieni" lihominen ei haittaa). Kunpa vain nyt ei ihan niin paljoa tulisi kiloja!

Iho mulla on huonontunut ja finnejä on tullut hirrveesti naamaan, selkään, olkapäihin ja rintoihin.

Ultrakin varattiin viikon päähän, nyt kun vain malttaisi oottaa sinne! :) Huiii.
 
Hei te finninaamat ja rasvaletit! Sanotaan, että tyttö vie kaiken äidin viehätysvoiman, naama rasvoittuu ym. Niin mullekin kävi tyttöä odottaessa! :)
Anteeksi kun tunkeudun ketjuunne Heinäkuun ketjusta, oli pakko vaan tätä kommentoida.

Mulla on koko raskauden ajan kukkinut naama, päänahka ja selkä hirveästi, ja poikaa odotan ;) että ei se välttämättä tarkoita että tyttö olisi tulossa :)

Tsemppiä kaikille marrasmammoille odotukseen!
 
Anteeksi kun tunkeudun ketjuunne Heinäkuun ketjusta, oli pakko vaan tätä kommentoida.

Mulla on koko raskauden ajan kukkinut naama, päänahka ja selkä hirveästi, ja poikaa odotan ;) että ei se välttämättä tarkoita että tyttö olisi tulossa :)

Tsemppiä kaikille marrasmammoille odotukseen!
Heh, no ei tietenkäään tarkoita. Onhan niitä kaikennäköisiä muitakin vanhankansanuskomuksia! Mulla on tytöstä ollut tyttöoireet ja pojasta ihan selvät poikaoireet. Niitä on kiva miettiä ja verrata! :)
 
Apua se olis tänään klo.14 jälkeen,, ultra siis,,miten mie voin tehä koko päivän töitä ja hui hui hui.... entä jos siellä ei ole mitään tai siellä on kax tai tai tai,, sydän hakkaa jo nyt ni varmaan "kuolen" odotustilaan :D
 
rontti oi ihanaa :) jännätään sun puolesta! kaikki menee varmasti hyvin :flower: ja ne liikutuksen kyyneleet kun näkee oman pienokaisensa.... epäusko ja pelko vaihtuu päinvastaisiin tunnelmiin :) :hug: sitten heti pian kertomaan kuulumiset!!!!

me julkistettiin asia :D enhän mä voinut olla hiljaa :D ja nyt on niin kevyt askel, kun ei tarvii jännätä ketään eikä mitään :) voi vaan olla onnellinen ja nauttia :heart: mä värjäsin eilen hiuksenikin, olikin jo kamala tyvikasvu. mutta vaikka huono olo valtaisikin päivällä alaa, en halua silti näyttää homssuiselta... vaan huoliteltu ja siisti ja meikattu , niin olo on itelläkin paljon paljon parempi :)

aivan mahdottoman ihanaa päivää kaikille :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
rontti1 Me ollaan sitten samassa tilanteessa samaan aikaan, jännitetään yhdessä.

Eilen rohkaistuin ja soitin neuvolaan, ja ajan ultraan neuvolalääkärille sain jo täksi päiväksi. Mullahan ei mitään vuotoja ole ollut, joten sen puolesta olen rauhallisin mielin. Tämä mahassa oleva ylläripylläri kun sai alkunsa kierukasta huolimatta, niin nyt sitten arvioidaan kuinka pitkällä ollaan ja missähän se kierukka on vai onko missään? Oireita on, joten uskon, että mahassakin on eloa. Kokemusta kun on myös keskenmenoista ja oireiden loppumisesta.

Pääkaupunkiseudulla asustan ja täytyy sanoa, että mulla on aina hoidot, tarkastukset ja ultraukset toimineet tosi hyvin onnistuneissa ja keskenmenneissä raskauksissa, en voi julkista puolta moittia. Täällä meillä on siis terveysaseman neuvolassa ultra, joten se puoli hoituu siellä ilman lähetteitä minnekään. Toki np- ja rakenneultrat tehdään synnytyssairaalassa.

Synnytyssairaalan tiheisiin kontrolleihin "pääsen" raskauden puolivälistä lähtien, kun taustalla on kohtukuolema. Se tekee myös sen jälkeen alkavista raskauksista riskiraskauksia.

Aniit Mulla tuo kotidoppler on ollut käytössä jo useammassa raskaudessa. Kuten tuolla jo joskus aikaisemmin kirjoitin, niin se ei ole heikkohermoisen laite. Varsinkin alussa äänien löytäminen voi olla haastavaa, ja pienen paniikin saa helposti itselleen luotua.

Viime raskaudessa sain äänet kuuluviin jo rv 8+4, mutta siinä oli jo varmaan kokemusta ja sattumaakin mukana. Tiesin mitä etsiä ja mistä, vauva sopivalla kohdalla niin kuuluihan ne. Meidän neuvolan th ei edes kuuntele ennen rv12, koska laitevalmistaja sanoo, että aikaisemmin ei ole takeita kuulumisesta. Aiheuttaisi sitten ottajissa vain huolta, jos ei kuuluisi.

Nyt täytyy lähteä odottamaan, että aika matelee iltapäivän puolelle...

Scala rv 7+3
 
Huomenia!

Tsemppiä ultraan menijöille, jännäää!!!

Ja kiitos kaikille tsempanneille. Mitään punaiseen viittaavaa ei ole näkynyt sen yhden vessapyyhkäisyn jälkeen. Sen sijaan PAHOINVOINTI on tullut kuvioihin. Yölläkin herään siihen hirveään tunteeseen kun oksettaa. Eilinen oli ihan helvetillinen päivä. Ei oikein mitään saanut aikaiseksi kun pahoinvointi iski. Huomaan et syöminen auttaa hetkeksi. Ja kaikki terveellinen eli kaurapuuro, hedelmät jne. Ja etuvarustus edelleen SATTUU ja on tosiaan isontunut ainakin sen yhden koon. :LOL: Eli näillä oireilla näyttäisi ettei raskaushormoni ainakaan ole laskemaan päin, joten ihan toiveikkain mielin olen menossa perjantaina varhaisultraan. Jännää!!!

Tyttö-poikakeskustelusta. Minulla on kaksi tyttöä ja kummassakaan raskaudessa ei ollut mitään pahoinvointia. Muutenkin voin erinomaisesti. Ainoastaan painoa tuli ihan liikaa. Nyt tulee mieleen että oisko sitten poika kun näin oksetuttaa...

Mutta jos siellä ultrassa pettymys tulisikin, niin olen nyt iloinen että olen malttanut pitää kieleni kurissa ja olla kertomatta lapsille. Itse asiassa olen miettinyt että kertoisin vasta sen np-ultran jälkeen niin olisi vielä varmemmalla pohjalla. Muille ei kerrota ennen 12-viikkoa.

Nelli 6+4
 
Ai voi tytöistä ja pojista tulla erilaiset oireet? Kumpikohan siellä sitten nyt on, viimeksi syntyi tyttö. Olisipa mielenkiintoista tietää. Omiin oireisiini en nyt niin luottaisi, koska muutenkin kärsin esimerkiksi huonosta ihosta. Pahoinvointi oli viimeksi yökkäilyn tasolla vklle 16 asti, aina jos tuli nälkä. Kovin pahasta pahoinvoinnista ei ollut kyse. Nyt sanoisin, että vielä vähemmän on pahoinvointia. Mutta nyt sitä yökkäilyä tulee ihan ihmeellisistä asioista, kuten jos näen koirankakkoja tuolla kadulla (ja niitähän on PALJON!). Pitää vaan katsella muualle kuin maahan, kun tallustelee ja samalla tietysti yrittää varoa, ettei astu kakan päälle :whistle: No joo, akne ei ole ainakaan vielä äitynyt ihan kamalaksi. No, viikkoja on vasta 6+4, joten kyllähän tässä ehtii. Ar-ultra on ensi viikon torstaina!! Tsemppiä kaikille oireiden ja ultrien kanssa!
 
Mulla on niin tyttöolo kun ei pahoinvointia ollenkaan ;) Kaikki kaverini kenellä ollut pahoinvointia ovat saaneet pojan :D Mutta olisi kiva kuulla niiltä kenellä on jo aikaisemmin lapsia, että miten teillä on oireet ollut erilaiset poikaraskaudessa ja tyttöraskaudessa. Pikkuprinsessa olisi kyllä ihana saada mutta kumpikin parempi :heart:

Micaela + pompula 9+0 *POKS!!*
 
Viimeksi muokattu:
Täällä sitä ollaan taas töissä ihmettelemässä missä välissä voi oksentaa ilman, että kukaan huomaa. Olen hakenut vakituista toimea ja en haluaisi, että tämä paljastuu ennen kuin siitä on päätetty. Vähän hankalaa vaan, kun vessassa on paperinohuet seinät ja se on meidän taukotilassa. :/

Oi, tänään taas ultria, onnea niihin. Pääsettä näkemään kuinka pieni :heart: lyö. Vielä olisi melkein viikko siihen omaan. Oireita onneksi on, mutta kyllä se tätä raskautta edeltänyt tuulimuna sen aiheuttaa, että en ole vielä osannut juurikaan iloita tai olla onnellinen tästä raskaudesta. Lähinnä vaan pelottaa, niin että hengitys salpautuu. Pieniä onnen hetkiä välillä tulee, mutta valitettavan katoavaisia ovat.

Tyttö- tai poikaoloista on ollut puhetta. Mulla on aika vahvasti poikaolo. Pahoinvointi on aika paljon pahempaa kuin esikoisesta ja väsymystä onneksi vähemmän. Tukan rasvoittumisessa en ole huomannut eroa. Luulen silti, että toinen poika olisi tulossa. Meillä on sukuun viimeksi syntynyt tyttö 18-vuotta sitten, mun nuorin serkku. Kaikki mun serkkujen ja sisarusten lapset sekä mun esikoinen on poikia. :) Joten kai me hyvää putkea jatketaan. Olisi se muutenkin niin helppoa, kun olisi kaikki vaatteet ja muut valmiina. Muut vauvatavarat meillä on aika unisex-väreissä (vihreää ja ruskeaa), joten menevät kummalle tahansa.

Nyt takaisin töihin
Kuume ja pieni 6+4
 
Moikka kaikille!:wave:

Paljon on tullut tekstiä, enkä millään muista mitä kukakin oli kommentoinut, mutta erityistsempitykset verenvuotojen ja muiden epävarmuustekijöiden kanssa kamppaileville:hug:

Ajattelin, että olisi mukava, että kaikki merkkaisivat tekstinsä alle raskausviikkonsa, niin pysyisi paremmin mukana millä viikoilla kukin menee...mitä mieltä muut ovat?

Itselläni alkaa pahoinvointi nostaa päätään, nyt jo! Juuri kuudes viikko alkoi.. Kääk, millaiseksiköhan se vielä yltyykään?! Mulla on aikaisemmat poikaraskauksia ja aivan kammottavia pahoinvointeja olen silloinkin potenut. Sairaslomaa olen joutunut niiden takia hakemaan... Ja huonot olot on aina painottuneet jostain syystä iltaan. Eilenkin jouduin menemään tosi aikaisin nukkumaan kun iski hillitön uupumus ja pahoinvointi. Myös yöllä heräsin äklöön oloon. Aamulla olin sitten kuin toinen ihminen:flower:

En ole vielä soittanut neuvolaan, ehkä huomenna voisi sen tehdä. Samoin ajattelin varata varhaisraskauden ultran tuonne 7+ viikolle. Kait se on ihan hyvä aika? Aikaisemmista en ole siinä käynnyt, mikä lie neuroosi on iskenyt, kun haluan varmistua raskauden normaalista kulusta mahdollisimman aikaisin..Muutenkin paljon enemmän pelkoja tässä raskaudessa kuin aikaisempien kanssa. Esikoista odottaessa en osannut pelätä mitään ja kuopusta odottaessa kaikki meni "siinä sivussa".

Muita oireita pahoinvoinnin lisäksi on ollut rintojen arkuus, repäisykivut ja menkkajuilinnat. Lisäksi on koko ajan nälkä! Saa nähdä mikä sadankilon keijukainen musta tulee tätä menoa, kun syön jatkuvasti :LOL:

-Melanie 5+0 pokspokspoks:)
 
Viimeksi muokattu:
nelli-n ja micaela itse olen kuullut sanonnan "tyttö vie äidin kauneuden" Eli kaikki on haastavampaa tyttö-raskaudessa: enemmän kiloja kertyy, naama kukkii, oksettaa ym. Mun kaveri sai pojan ja oireeton raskaus :)
 
Viimeksi muokattu:
onneaa kaikille ultraan..tulkaa äkkiä kertoo mitä siel näky ja mitä viikkoja vastas :) täällä sormet ja varpaat ristissä toivon hyviä uutisia :heart:

tyttö/poikaoloista: tähän voin jotain sanoa 5 lapsen äitinä ;)
meillä on jokainen raskaus ollut erilainen.tytöstä tuli vissiin vähiten painoa vaikka kaikki rasvainen ja makea uppos kyllä..kevyt ruoka on yleensä merkki tytöstä..ei meillä.
yhdestä pojasta oli pakko saada kalatuotteita..
yhdestä pojasta taasen ainut mikä maistui,oli salaatti ja mehujää..
viimeisin poika oli ihan tyttöolo..mutta poika tuli..ja vatsa mulla on näyttänyt 4 raskaudessa että tyttö tulisi.pöh,yksi tyttö tosiaan vain on..
nyt on jotenkin tyttöolo,mutten luottaisi siihen kyllä pätkääkään..
ainut mitä on ollut ainoastaan tytön kanssa,mitä on nytkin,on tuo tukan rasvoitus,ja naaman kukkiminen.näytän muutenkin ihan zombille..:LOL:

sellaista tälläerää..

5+4 :)
 
Oireista: mulla siis esikoinen on poika ja olin kyllä jkv pahoinvoiva silloinkin viikolle 10 asti. Mut iho voi tosi hyvin, karvat kasvo hitaasti ja hiukset oli kauniin kiiltävät. Nyt on kyl ihan toisin. Paino vaan nousee, karvat kasvaa ja hiuksetki on. :/ Jännä nähdä mitä luvassa vielä. :)
Meillä on tulossa mun geenivirheen vuoksi istukkanäyte n. viikolla 12. Siinähän saa sitten samalla halutessaan tietää myös sukupuolen. Viimeksikin halusin niin eiköhän nytkin niin tehdä. :)

Tsempit ultriin! Meillä se on tasan kahden viikon päästä.

Aniit 5+2
 
heippa :)

sukupuolesta.. olot on niin samat ollu joka odotuksessa. tää on niin tuttu kaava. kroppa pyöristyy samoin, eikä siitä voi sanoa mun kohalla että kumpi tulee. itse asiassa ei edes koskaan oo haluttu tietääkään kumpi on. tulkoon kumpi vaan :)

koti-doppleri... en huoli... en koe tarpeelliseksi.

muutenkin koitan olla huolehtimatta turhia. luotan luonnon hoitavan tavallaan. jos koko ajan miettisin onko kaikki hyvin, ei varmasti enää olisikaan. liika stressi on pahasta tässäkin. ennemmin käännän huolet iloksi, ja onneksi :) onnellisena ja iloisena ja odottavana on paljon kivempi kuin jatkuvan murehtimisen ja märehtimisen alla... yhtään hetkeä en voi muuttaa toiseksi, ainoastaan omaan asenteeseeni voin vaikuttaa. ja jos asenne on myönteinen, vaikuttaa se myös raskauteen myönteisesti.

paha olo velloo, mutta purkkaa tai vissyä, tai jotain vaan suuhun niin lievittyy :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kasvimaa
Heipsan, pikainen pölinä tähän väliin.

Aniit, saako kysyä mikä geenivirhe? Miten se vaikuttaa?

Tässä vähän niistä poika- ja tyttöoireista.

Akuutti | yle.fi | Arkistoitu

Googlella niitä löytää lisää. Sit on niitä kaikennäköisiä testejä

Will I have a boy or girl? Can I choose the sex of my baby?
Kiinalainen syntymäkalenteri

Sit oli vielä yksi, mutta en nyt löydä sitä.. Mulla on kaikki testit aina pitänyt paikkansa ;D

Muoks. tässä vielä se yksi
Childbirth dot org - Girl or Boy Gender Predictor
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti Idyllillä ja kaikilla muillakin on kaikki hyvin.

(.) Verikokeessa käyty kaksi kertaa ja samoin ultrassa! Tänään 6 + 1 ja siellä se masuasukin pikkuinen sydän pompsahteli :) Helpotuksen huokaus ja koitan nyt vähän rauhoittua ja lopettaa tämän itsensä ja oireidensa tarkkailun. Sepä siinä on, kun ei niitä oireita kovin paljon ole ollut. Hyvä vointeja kaikille,

t. Adagio 6 +1 (jäi *poksauttamatta* eilen kun olin niin hermona, että onko masussa ketään)
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele

Yhteistyössä