Marraskuun 2012 masuasukit <3 *syyskuussa*

Moikka ja mukavaa viikonalkua!

Daizylle suurensuuret onnittelut prinsessan johdosta :flower:

Neuvolan kotikäynti Juuh, meilläkin on kotikäynti vasta syntymän jälkeen sillä ekalla viikolla kun on saavuttu kotiin.

HB mittaus tosi nihkeästi täälläkin mittailtu alusta asti. Mulla vedelly lähes alusta siinä rajoilla, että pitäis rautaa rueta syömään (ollut siis 118 ja terkan mukaan rajana 115 että mennään lisäraudoille). Mutta jos olen pyytänyt, niin on mitattu. En ole itseäni niin "yleisväsyneeksi" tuntenut, että olisin kovin usein pyytänyt.

Kela vanha "ystäväni" Kela ei sitten hyväksynyt sitä mun taiteilemaa selvitystä 6kk tuloista vaan pyytää lisäselvitystä molemmilta työnantajilta. Vaikka toimin siis aivan heiltä saamieni ohjeiden mukaan, että omatekemä selvitys palkkanauhoineen riittää :headwall: Päätös pakkauksesta (pitäis tulla 2vkon päästä) ja lapsilisästä oli kyllä tehty, mutta ei samperi sitä raha-asiaa voineet sitten laittaa menemään niine hyvineen. Olis voinu sen muutosverokortin käydä tilaamassa, kun olis tienny päivärahan määrän, mutta ei sitten...

Nukkuminen on nyt sitten näköjään vaan katkonaista pyörimistä, lienee kehoa jo totutetaan tulevaan pätkäunisuuteen. Vaikea tosiaan löytää hyvää asentoa, koska Keijo majailee eniten edelleen täysin poikittain, sitten kun on kummalla kyljellä tahansa, niin se siellä potkuttelee ja venyttelee niin, että molemmat kyljet on kovilla :x Ja kun joskus pystyyn pyörähtää, niin pitää selkä kaarella istua, yhtään ei kärsi nojailla eteenpäin. Tästä voisi siis päätellä, että melko pitkä jannu hän on jo nyt.

Olot muuten lenssu yrittää tulla kunnolla päälle edelleen, se ei oikein päässy käyntiin viime viikolla. Meni sitten eilinen ihan pipariks, kun paleli ja särki päätä & jäseniä niin kovasti, että piti nukkua kahdet päikkärit. Ja illalla ei sitten meinannut uni tulla, kun oli nuokkunut monta tuntia päivällä. Herätys oli aamulla klo 5 ja sain itseni kyllä ihan hyvin ylös, kun mietin vaan, että on sitten viimeinen aikainen ma-vuoro ennen ä-lomaa, kolmen viikon päästä saa jo jäädä kotiin nukkumaan ja kaksi jäljellä olevaa työviikkoa on myöhäisempiä aloitukseltaan.

Lonkkakivut on nyt vähän helpottanu, aamusta on vetreämpi kuin illasta :) Jos olo jatkuu näin "hyvänä" niin jaksan varmaan kitkutella virallisen äippäloman alkuun. Mutta kun se olotila voi vaihtua hetkessä, niin en kauheasti enää suunnittele mitään pitkällisiä juttuja täällä töissä.

Hankinnat melkein loppusuoralla, pitäis vielä käydä sellanen tavaranhakureissu, vaipat, pullot, tutit, liivinsuojat ym. puuttuu. Vaatteet pitää vielä pestä ja laittaa sänky ylä- ja alakertaan eli alakertaan odottelemme äitiyspakkauksen ja yläkertaan ihana ensisänky (jossa olen itsekin nukkunut silloin muinoin) saadaan vasta kolmen viikon päästä. Jos Keijo päättää ennen sitä tulla maailmaan, niin täytyy sitten äitin lähteä tuomaan sit sänkyä meille jo aiemmin :D Mutta mä toivon, ettei ihan vielä olisi meidän vuoro lähteä laitokselle. Henkinen valmistautuminen on vielä pahasti kesken... Vai liekkö koskaan ihan täysin valmis.

Mutta nyt nälkä kurnii jo niin pahasti, että pakko mennä syömään.

Aurinkoista mieltä kaikille tälle viikolle! (vaikka täällä ainakin on aika harmaata sateen vuoksi)

Sandells & Keijo 31+4
 
Heippa :)

No siis joo... Mä luulen että noi parisuhdeongelmat on eniten mun omassa päässäni.. :ashamed:

Oikeasti meillä on kaikki tosi hyvin, jopa epätodellisen hyvin.. Mä kai vaan pelkään niin paljon kun kaikki on liian hyvin *pessimisti ei pety*. Kun en oo tottunut että elämä vois oikeasti kohdella meikäläistä kauniisti, ilman että sitten pasahtaa heti perään joku hirveä klöntti paskaa niskaan...

Kun vaan osais nauttia..

Eilenkin oli varmaan helpoin päivä ikinä lasten kanssa niin mä totesin miehelle että "tää on varmaan kato vaan sitä että nyt meillä sujuu niin kauan lasten kanssa tälleen kivasti ja ilman hirveitä stressejä, kunnes syntyy sitten koliikkivauva". :p Et ihana, oikee tämmönen pikku sunshine olen :LOL:

Ja jännä, mikä mulle on nyt kanssa tullut on se että en ole yhtään sinut nyt tän vartalon kanssa.. Edellisissä raskauksissa ei ole käynyt samoin. Nyt vaan jotenkin ahdistaa ja oikein odotan että pääsisin eroon tästä tukalasta olosta ja rajoittuneisuudesta.. Haluan päästä hyppimään ja pomppimaan ja juoksemaan lasten kanssa, makoilemaan lattialle lukemaan lasten kanssa kirjaa ilman että iskias päättää etten pääse enää ylös.. Haluan saada lapset syliin ilman että vatsa ottaa vastaan ja haluan päästä miehen lähelle kasvokkain, niin että kumpikaan ei joudu venyttämään itseään että voi antaa pusun tmv.

No mutta, enää ei ole kauaa :D ja sitten saadaan pikkuinen rimprenssa tänne :heart:

Kerpele 33+2
 
Huomenia vaan kaikille ja hyvää viikonalkua. :)

Hurjasti onnea Daizylle tyttövauvan johdosta! :flower: Hienoa, että asiat on hyvin vaikka kovin aikaisilla viikoilla vauva tulikin. Tästä se sitten alkaa, tosin toivon mukaan muiden vauvat malttaa odotella sinne lokakuulle asti. Mä kyllä toivon hartaasti, että ei itse tarvi marraskuulle odotella, vaikka marraskuun pinossa ollaankin. :)

miraaz Kamala kokemus sullakin ollut, onneksi kaikki on hyvin. :)

Mulla on tänään ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä. Sen kunniaksi tein aamupalaksi köyhiä ritareita (jotka kyllä sitten jouduin/sain yksin syödä :ashamed:)
No, juhannuksesta asti tässä ollaan oltu vähän niin kuin lomalla, että eipä tämä mitenkään tavallisuudesta poikkea, mutta onhan tää nyt sitten ihan "virallista" ja voi vähän paremmalla omallatunnolla olla vaan. :)

Ajattelin, että teen kaikki hankinnat, vauvanvaatteiden pesut, sängyn kokoamiset yms. äippälomalla, mutta huomasinpa vaan, että kaikki onkin jo valmiina. Vastasyntyneen vaatteet on pinossa hoitopöydällä, vähän isommat vaatekaapissa ja siitä vielä isommat porukoiden luona säilössä kun meiltä loppuu tila muuten. Ja joo, ollaan saatu aika paljon noita vaatteita, joten niitä nyt sitten riittää joksikin aikaa. Kaikki hankinnat on tehty talkkia, pesuaineita ja pyllynpesupyyheitä myöten. :D Vaippojakin on viisi pakettia odottamassa käyttäjää. Ainoastaan amme pitäisi vielä hankkia. Eli nyt sitten vaan tosissaan odotellaan. Onneksi on tuo esikoinen pitämässä normaalia arkea kasassa, tuntuu että muuten elämä olisi pelkkää päivien laskemista.

Varasin tänään kylpyläloman Naantalin kylpylään ensi viikonlopuksi. :) Tosi fiksua näillä viikoilla lähteä vielä kylpylään lillumaan, mutta ostin lahjakortin miehelle viime jouluna lahjaksi ja sen voimassaolo päättyy jouluna, joten nyt alkaa olla aika viime hetket käyttää se. Ajattelin, että ennen 36 viikkoa sinne on mentävä, ja viikon päästä poksuu 36, jotenka aika hyvin ajoitettu... En tiedä tosiaan miten ei olla aikaisemmin saatu aikaiseksi lähteä, helpompi se ois itselläkin ollut kun ei olisi tarvinnut tän ison mahan kanssa siellä vaappua, mutta meneehän se näinkin. Mieskin vaan tokaisi, että "onhan niitä synnytyssairaaloita sielläkin päin Suomea" kun mietin että mitäpä jos tuleekin lähtö just kun ollaan siellä. :whistle:

PikkuA ja poika 35+0 POKSPOKS
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millimama ja mnica
kerpele samoja tuntoja tuohon omaan kokoon ... ahdistavaa yrittää tehdä mitään kun mikään ei ole enää kevyttä, nopeasti tehtyä ja nautittavaa :D kaikkeen joutuu kurottamaan, kenkien laitto on ihan jäätävää... portaissa kulkiessa ei toivoakaan omien varpaiden näkemisestä...
maha on tiellä pahan kerran!
mutta nauti oikeasti jos kerran asiat perheessä oikeasti onkin hyvin :) silloin täytyy muistaa olla kiitollinen ja onnellinen siitä mitä on, jos kerran on!!!
seuraavaa päivää kun ei kukaan tiedä mitä vastaan tulee..

pikkuA ja kylpylä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kade jotta varmasti näkyy tämä vihreys sinne saakka! voisin antaa toisen käteni jos pääsisin rentoutumaan ilman kiirettä, lojumaan poreammeeseen ilman ainuttakaan lasta vahdittavana... ilman huolia, eikä tarttis kokata tai tehdä kotitöitä muutoinkaan!!!! Jos kohdunsuu on napakasti kiinni, niin sinne veteen vain huoletta :)
...kunpa itekin pääsisi vielä ennen synnytystä jotenkin rentoutumaan. ei vain ole minkäänäköistä lapsen vahdin saamis-mahdollisuutta... ja lasten tai ainakaan tuon taaperon mukana ollessa on rentoutuminen ja kiireettömyys kaukana :D ihana lapsi, mutta äitikin tarttis joskus huolettoman hetkensä...
NAUTI SIIS!!!! :heart:

päikkärit naukkailtu, hemmotteluahan tuokin tietty tavallansa on :) sit jos keittelis päiväkahvin ja ottais välipalaa ja suuntaisi vaikkapa ulkoilemaan taaperoisen kanssa....
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Heippa kaikille pitkästä aikaa!
En ole vamaan pariin viikkoon käynyt ollenkaan palstalla. Ihana syksy ja ihana äitiysloma on vienyt mukanaan ja oon vaan nauttinut olosta =) Kaikki on edelleen tosi hyvin. Vauva on jo lähtövalmiudessa kiinnittyneenä melko alas, mutta vatsa ei ahdista eikä haittaa tahtia. Äitiysloman alku on mennyt pestessä ja silitellessä pyykkiä, lastenhuonetta sisustaessa ja vaunuostoksilla. Ja pakkaseenkin on tullut leivottua herkkuja. Nyt voikin keskittyä koiran kanssa ulkoiluun ja päiväunihetkiin, toisin sanoen akkujen lataamiseen.

Lueskelen toisella kertaa näitä tekstejä. Mukavia syyspäiviä kaikille :flower:

idylli 34+2 :heart:
 
Täällä hb on mitattu joka kerralla ilman että tarvis pyytää tms. Tai no, tokalla käynnillä jätettiin väliin, kun ekalla kerralla oli 155, niin katsoi terkka että ei välttämättä tarpeen. Ja viimeksi kun oli 118 (pikkuisen noussut edellisestä) käski vaan jatkaa raudan syömistä samaan tahtiin, eli kerran päivään.

Joo täällä tosiaan on tuo neuvolan kotikäynti jo ennen synnytystä, tai en oikeastaan muista mikä tuo nainen nyt on, mutta huomennahan se varmaan selviää kun tulee käymään. Ja samalla varmaan muutenkin tuon käynnin syy. Luultavasti ensisynnyttäjiä tää vaan koskee ja ollaan muutenkin aika pieneltä paikkakunnalta. Tai nykyään kyllä osa isompaa kaupunkia, mutta kuitenkin. Ja tokihan on sitten synnytyksen jälkeenkin ihan neuvolan tätin kotikäynti.

Täällä nyt välillä pohdiskelen tuota vauvan asentoa, tai ettei kai vielä ole laskeutunut. Välillä tuntuu liikettä ihan alhaalla, äskenkin kyljelläni ollessa ilmeisesti käsi kaiveli ihan tuosta lonkan kohdalta. Ja välillä sitten istuessa tuntunut samanlaista keskemmällä, mutta siis ihan todella alhaalla. Tuntuu, että johan toisella on kohta käsi pihalla tuolta :D Jalat tuntuu kuitenkin suht ylhäällä vielä, mutta ei ihan enää tuolla tissien kohdalla. Ulkoisesti en kyllä ole huomannut mahan "tippumista" mutta tiedä sitten huomaisinko tuota muutenkaan. Eikä tuolla jalkovälissä varsinaisesti tunnu sellaiselta mitä moni on kuvannut, kun vauva on kiinnittynyt. Ei tunnu "palloa" jalkovälissä. Ja en uskokaan että kiinnittynyt olis vielä, sen verran liikkeet vielä vaihtelee paikkaa kuitenkin. Mutta viikon päästä tuon kait näkee kun äitiyspolilla on se kohdunsuun tarkistus. Tuolla kohdunsuulla tuntuu ajoittain myös painetta, ei onneksi kovin kivuliasta mutta ikävää silti. Ja usein silloin kun oon levossa ollut. Ja nyt myös ihan makuulla ollessa jos selälläni olen. Kyljelläni olen kyllä nyt muutenkin nukkunut, mutta välillä pakko lepuuttaa kylkiäkin hetki.

Tuosta kylpyläreissusta olen kade minäkin :D Mutta ihan turha sellaisesta haaveilla. Tai no, mikäs tässä estäisi, kun ei töissä enää ole, mutta yksin ei huvittaisi lähteä. Kun tuota miestä on älyttömän vaikea houkutella yhtään mihinkään. Harmittaa vieläkin kun ei kesälomalla käyty missään. Pari päiväreissua kyllä, mutta olisi se kiva edes yhdeksi yöksi ollut pois päästä arjen keskeltä. Kun se olisi vielä helppoa ollut, kun ei lapsia ole. Tai tää tulokas olisi toki matkassa kulkenut, mutta silti. Itselle kun välillä tuo tekisi hyvää ja sinkku aikoina tulikin reissattua ulkomaita myöten. Ei sillä ettenkö olisi valmis lapsen tuloon ja hänen kanssaan sitten olemaan, odotan kyllä sitä. Mutta olen vaan sen luonteinen, että vaihtelua kaipaan elämään. Ja tulevaisuudessa odotankin, että lapsi/lapset on sen verran isoja että heidänkin kanssaan reissuun pääsee. Mies voi sitten kotiin jäädä, jos ei sitä huvita :D

Väsymys ja jano täälläkin vaivaa. Tuntuu, että päikkärit on otettava, vaikka kuin olis nukkunut yöllä. Ja kokoajan saisi olla juomassa.

Tirppana 31+2
 
Mulla kans vauvakutsut tiedossa lokakuun ekana viikonloppuna.. :) Veljen tyttöystävä järkkää ja on niin ihanaa saada kaverit kerralla kokoon viä ennen h-hetkeä! Varsinkin kun joitain kavereista ei oo nytkään nähny vähään aikaan.. toivottavasti mahdollisimman moni pääsee! En siis tiedä ketkä tarkalleen ottaen on tulossa.. en halua tietää liikaa! :) Mut varmasti tulee mukavaa yhdessäoloa! :)

Hitsi, kun selkään ottaa tää koneella istuminen niin paljon, etten kyl pidempään tässä pysty kirjoitteleen.. :(

Nellielli ja pötkö 34+1
 
Äitiyspakkaus tuli tänään, oli vielä se vanhempi versio. Vähän harmittaa kun uutta toivoin, mutta ei voi mitään.. Ihan kiva on tämäkin :)

Neuvolan kotikäynti
on sitten synnytyksen jälkeen kun kotiutuu, ei raskausaikana vielä semmosii oo.

Vauvakutsut voi ku semmoset ois niiiiin kivat, mä oon aina halunnu! Harmi vaan ku mulla ei oo ketään semmosta kaveria joka semmoset järkkäis, saatika sitte semmosia ketä sinne vois kutsua.. :(

kiukuttelija 34+0
 
Noista vauvakutsuista piti vielä kommentoida. Ei taida olla täällä päin tapana järjestää, tai ainakaan en koskaan ole sellaisissa ollut, vaikka lähipiirissä kavereilla on useampia lapsia. Tai kai se on ihan ihmisestä kiinni, omassa kaveripiirissä sellainen ei vaan näköjään ole tapana. En varmaan edes uskaltaisi järjestää, kun pelkäisin, että nurkat täytyy vauvarojusta, jota on jo ihan enemmän kuin tarpeeksi. :D Mutta sellaiset illanistujaiset olisi kyllä kiva pitää vielä ennen vauvan syntymää, syödä ja höpöttää tyttöjen juttuja. Kaverilla on onneksi tuparit lokakuussa, jonne tietysti ängen mahani kanssa, jos vielä yhtenä kappaleena olen!

Neuvolan kotikäynti tehdään vauvan syntymän jälkeen. Meillä perhevalmennuksessa sanottiin, että heti pitäisi soittaa kun tietää koska sairaalasta kotiin pääsee, mutta itse kun esikoisen kanssa pääsin perjantaina kotiin, niin kyllä vasta seuraavalla viikolla soitin ja sovittiin kotikäynti. :) Ei sillä nyt mitään maailman hoppua kai ole, kun sairaalassa vauvan ja äidin voinnin kuitenkin tarkastavat ennen lähtöä.
 
Kerpele, vähän samaa juttua siis tarkoitin täälläkin että omassa päässä tuo parisuhde ongelma on ja en mitään muuta keksi kuin että mulla on liikaa aikaa miettiä asioita ja sitten kun tuo oma olo ei ole niin kamalan hehkeä niin tuppaa ajatus laukkaamaan. Mutta niinku jo sanoin niin onneksi näistä pystytään myös puhumaan ja jaksaa tuo ukkokulta tukea vaikka varmasti ei ole kivaa hänellekään.

Vuokrattavasta vaavisängystä
onko kellään kokemusta kellä siis lapsia ennestään? Kovasti olen tuota miettinyt että pitäisikö vuokrata. Pinnis meiltä kyllä löytyy myöskin mutta haluaisin alkuun pienemmän ja tuota kun pystyisi liikuttelemaankin niin ei tarvisi vauvaa heti alkuunsa laskea tuonne taaperon tasolle jos hetken tarvii käsiä johonkin muuhun...
 
  • Tykkää
Reactions: Kerpele
Neuvolakuulumisia ajattelin tulla kertomaan.

Eli pitkästä aikaan pääsi neuvolaan nyt siis 31+3.
# Eka kerta neuvolassa käynnistä oli jotain hyötyä. Nyt tuli äippäpolille lähete ensi viikolle luultavasti ja toinen kerta painoarvioon sitten viikolla 38. Mulla siis se RaDi.
# Painoa oli tullu 4 viikossa 500g, paino nyt 60,5kg ja nyt on tullut 5,6kg kaiken kaikkiaan. Varmaan se 8kg tulee mitä edellisessäkin raskaudessa. Se asia ainakin kunnossa.
# Paineet oli vähän korkeet, 137/83 mutta ne mulla monesti on koholla neuvolassa.
# HB oli noussut 138 ja rautaa ei ole tarvinnut syödä ollenkaan, aina ennen olen sitä joutunut symään rv:20 jälkeen.
#Sf oli 28cm ja keskikäyrällä mentiin.
# Rt oli nyt, mutta sanoi vauvan olevan korkeella vielä, että pääse vielä pyörimään.
# Sykkeet 145
# Supisteluista sanoi, että pitäs kolme päivää ottaa ihan rauhallisesti ilman mitään fyysistä heilumista, josko helpottasivat, vaikka kuuluvat jo asiaankin, mutta liikaa ei saisi olla ja jos jatkuvat niin lääkärille sitten aikaa ja katsotaan kohdun suun tilanne. Äitipolillakin kyllä varmasti kattovat sen, että eiköhän sinne asti pärjätä.

Eli kaikki kunnossa nyt vaan odottelemaan äitipoliaikaa, että näkee pikkuisen pitkästä aikaan. Jos se sukupuolikin vielä paljastuisi :) Vielä kolmisen viikkoa töitä ja sitten lomalle. Tuntuu kyllä aika käyvän vähiin, mutta aion kyllä kaiken laittamsen jättää sinne äitiyslomalle ja loput hankinnat myös. :)

Ihana syksyinen ilma, harmi kun nyt lenkkeilyn joutuu väliin jättää, mutta jospa muutaman päivän lepo tekis terää. Niin paljon kuin se onnistuu tässä muksujen ja töiden lomassa. :)

Aapaliini ja mukelo 31+3
 
Vuokrattava vaavisänky olis kyllä hyvä..mutta yritän nyt pärjätä ilman.

Kävin ostamassa Anita-tukivyön ja ah tätä ihanuutta! Ainoa ongelma vaan se että vauveli kovasti protestoi eli koko ajan kaivaa ja naputtaa tosta vyön kohdalta. Muutenkin on sellainen tyyppi että mikään ei saa mahaa painaa tai heti alkaa siitä kohdalta kaivelu. Iltaisin ajattelin lähinnä käyttää, ensin vastustin koko ajausta mutta moni on kehunut. Auttaa kyllä siihen venytyksen tunteeseen mikä mulla on se suurin ongelma. Sitä vaan pelkään että kun tähän tottuu, kohta ei pärjää ollenkaan ilman. :p

HilmaVilma 33+5
 
Pikaisesti kommentoin tuota vuokrattavaa Vaavi-sänkyä: Meillä oli se kun kuopus syntyi ja oli kyllä tosi hyvä kun oli! Meillä on kaksi kerrosta asunnossa, ja yläkerrassa pinnasänky ja makuuhuoneet. Alussa kun vauva valvotti ja piti kanniskella yms. oli tosi kiva kun oli tuo Vaavi-sänky alakerrassa. Itse sitten nukuin sohvalla kun vauva nukkui Vaavi-sänkyssä. Ei esim. esikoisen tai Isin ( tai kumpi meistä aina oli nukkumisvuorossa :) ) yöunet häiriintyneet. Ja se kun siinä on pyörät on tosi kätevä kun saa siirrettyä paikasta toiseen ja hytkyteltyä nukutusmielessä. Päivisin oli myös kätevä kun oli turvallinen paikka mihin vauvan laskea, oli ns. aina saatavilla ja sai vedettyä esim. mukaan keittiöön kun teki ruokaa tms. Suosittelen sitä kyllä lämpimästi, otetaan se tälläkin kertaa! :)


Erika76 & Iiris-Irmeli 34+0 ( POKS! ):heart:
 
Viimeksi muokattu:
vauvalla paikka myös vaunuissa mä olen pitänyt pienintä aina vaunuissa, ekoina viikkoina kun ei edes ulos mennä, on renkaat puhtaat. ja vauvan on hyvä ja turvallinen paikka sielläkin nukkuskella. meillä on iso koirakin joten sinne sen kuonokaan ei yllä :) ja taaperolta pysyy tarpeeksi suojassa alkuun myös.
itse yritän opettaa silti vauvan siihen omaan sänkyyn heti alusta nukkumaan, meillä makkari on alakerrassa, joten kuulen taatusti jos heräilee. Alkuun tuo taapero tarttee mun kaiken ylimääräisen huomion kummiskin :)
mutta sitterin hommaan varmaan myös.

tänään oli aikaansaava päivä, kämppä siivottu, lattiat pesty ja sitä rataa. ihana olla kotona kun kaikki on järjestyksessä. inhoan sitä et tavaraa lojuu niille kuulumattomilla paikoilla... no nyt on keittiöstäkin turhat veke.

aamun lääkärikäyntiä odotellen.... :) pitäkää peukkuja :)
 
ja kelan päätös tuli tänään: äitiysloma alkaa kuukauden kuluttua :heart: päivärahaa saan liki 200e enemmän kuin sain ite laskettua, tosi kiva homma. auto vaihdetaan mahdollisesti lähipäivinä, halvempaan kuin mikä nyt on, mutta eipä olisi sitten lainaakaan... -mutta tilaa oisi :)
kaikki järjestyy omalla painollaan :)
 
Huomiselle varattu lääkäriaika ja toivon että nyt saisin saikkua hiukan helpommin. voi toki olla vaikutusta että nyt haen sitä työterveyshuollosta. Vauva painaa milloin aivan ylös ja milloin taas ihan tuonne alavatsalle. Kaikki housut ahdistaa ja kiristää alavatsalta, tai oikeestaan housut ei kiristä vaan vauva painaa niin kovasti tuonne alas. Virtsarakko tuntuu olevan kovilla ja tuntuu että painaa pissat pihalle hetkenä minä hyvänsä.
Toivon että saikkua nyt huomenna saan, ei tarttis stressata töihin menemistä etenkin kun tiedän että tällä hetkellä siellä on kovasti puutoksia ja paljon sijaisia käytössä.

PikkuA Mäkin olen niin kade tosta kylpyläreissusta, mäkin haluaisin päästä veteen lillumaan. No mahtaiskohan tuo mies saada vaikka yhen ylimääräisen vapaapäivän? Miehellä helppo tilanne kun on omalla isällään töissä niin saa suhteellisen helposti vapaata mikäli tarvii. Jalkahoito tai joku hieronta olis kanssa bueno! Niin ja mulla ainakin Tyksistä hyvät kokemukset, et sinne vaan jos näyttää vauva syntyvän ennen aikojaan.

Vatsa on alkanut taas hiukan ahdistaa ja en voi olla miettimättä et tää syntyis jo ennen aikojaan. Sit olen myöskin miettinyt et kun vatsasta ahdistaa niin kovasti et mitä jos LA onkin laskettu väärin. No tuskinpa vaan.

Ylihuomenna sitten taas vaihteeksi neuvolaa, painoa on varmaan taas tullut ihan pirusti. Niin ja meillä ainakin aiemmin kotikäynti tehtiin syntymän jälkeen.

Niipa ja Pekkis 31+1
 
MOi!

Vauveli on kääntynyt tuolla masussa varmaan jotenkin eri asentoon, sen verran on alkanu sattumaan nuo potkut tuonne ylävatsalle. Ihan kauhea mylläys nytkin kun istuksin sohvalla:heart: Sattuuko vauvan liikkeet muilla?

Vuokrattava sänky: olisi kyllä varmasti tosi kätevä, mutta yritetään pärjätä ilman. Äitiyspakkauksen meinaan laittaa pinnistä pienentämään ekoiksi kuukausiksi. Meillä on kans vaunuja käytetty varsinkin yöaikaan sisällä, sellaiset rengassuojat on kyllä kätevät ettei tule likaa sisälle.

Kotikäynti neuvolasta: ainakin aikaisemmin oli vasta sitten kun vauva oli noin viikon vanha.

JOtenkin tänään on ahdistanu. Kaikkea pitäisi jaksaa kotona tehdä, mutta on jotenkin vetämätön olo. Ja sitten jotenkin kärsimättömänä odottaa synnytystä ja että saisi vauvan jo rinnalle. Vielä pari kuukautta pitäisi jaksaa odottaa. Toisaalta on ihana olla sairaslomalla kotona, mutta sitten on aikaa miettiä ja kelailla kaikenlaista. Yölläkin kun herää, ei välttämättä saa unenpäästä kiinni vaan ajatukset alkaa kiertämään kehää, huoh...Muutenkin tämä loppuaika on jotenkin tunteiden vuoristorataa, välillä on onnensa kukkuloilla, välilllä ottaa päähän kaikki. Ei oo helppoo:p Onneksi tänne voi avautua kun tietää, että ymmärrätte:)

-Melanie 30+5
 
vauvakutsut on ihana idea, ite oon vuosia sitte järkänny kaverille semmoset, suomessa ei todellakaan ole tapana :(
Mun mielestä se on kaunis ajatus, ja kolmannen kohdalla kaverini pitivätkin mulle yllärikemut, joista en tiennyt edes ajankohtaa :D
olin kyllä niin puulla päähän lyöty :D
arvailtiin nimeä, syntymän ajankohtaa , painoa ja pituutta. nuo laput on edelleen mulla tallessa ja jotain meni joistain ehdotuksista oikeinkin :) lisäksi jokaisen piti langasta ottaa sen mittainen pätkä, kuin arveli et mun mahan ympärys oisi. Ite voitin :D hahaha
oli kakkua, ja suolaista... ja lahjaksi olivat tehneet aivan ihanan vaippa-pyramidin jossa oli vauvalle kaikkea tarpeellista ensi alkuun :heart: pakattu oli sellofaaniin ja oli liki metrin korkuinen :D ihana :D lisäksi sain myös lahjakortin jalka-ja käsihoitoon :heart:
ilta oli ikimuistoinen vaikka kaikki läheisimmät eivät päässeetkään tulemaan. mutta ei se määrä vaan laatu :)

vauvan liikkeet sattuu no todellakin sattuu kylkikaariin!!!!! yö meni tosi huonosti, kerta on ylävatsa niiin niiiin niiiiiiiiiiiiiiin hellänä... laskeutuisi nyt alemmas pian niin mun olo helppais...

iiks, reilut pari tuntia aikaa ja tarttee lähtee lääkärikeikalle... mitähän tulee tuomioksi :D
 
Melanie Juu täällä on kans yks jolle tekee kipeetä nuo vauvan liikkeet. Välillä tuntuu hennolta pulputukselta, mut välillä tunne on viiltävä!!!

Pari tuntia omaa aikaa, sit hakee poika kerhosta ja eikun lääkärille. Yö ollaankin sitten taas mun äidillä niin ei tartte ajella iltasella 60 kilsaa takas.

Se olis tasan kaks kuukautta laskettuun!!!
 
Ja yksi vauvakin jo ryhmäämme :heart: Paljon onnea! Ihana kuulla, että kaikki on hyvin!

Terveydenhoitajan kotikäyntiä en ole saanut vielä kertaakaan. Vauvan kanssa on neuvolaan joutunut menemään. Olisin toivonut ennemmin kotikäyntiä sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Saas nähdä kuinka tässä kaupungissa toimitaan. Mutta ei siis mitään ennakoivia kotikäyntejä ole ollut, olen kyllä juurikin kuullut niistä.

Ikävää, että jotkut joutuu selittelemään sairasloman tarvetta. Höh ja pöh! Mä sain sen vajaan 3 viikkoa, kun pyysin. Tietty hoitoalan varmaan lääkäri ymmärtää.. Ja kyllä piristänyt oloa ja jaksaminen toista luokkaa tällä hetkellä!

Mitäköhän vielä piti kommentoida :confused: Dementia.

Omaan napaan sitten.. oli neuvolaa:
Painoa + 800g/vko (yht.n.11kg).
Sf ois vieläkin/taas 31cm (keskikäyrällä).
RR ok
pissa puhdas
RT vauva tuntuis olevan, tosin vaihtelee vielä asentoa kovastikin ja terkka sitä mieltä että helposti vielä pyörähtää ympäri. Mun mielestä on kyllä nyt ollut RT viimesen kuukauden ajan.
Sykkeet oli 120-130 luokkaa ja alle 120, taas kuunneltiin pitkä aika ja vaihtelin asentoa että sais vaihtelua ja ettei sykkeet laskis liian alas. En nyt oikein tiedä pitääkö noista sykkeistä jo huolestua? Terkka käski tehdä liikelaskentaa ja mennä toooooosi herkästi päivystykseen! Vauva on nyt liikkunut tosi hyvin, en ole nyt tarvinnut viikkoon liikelaskentaa. Mutta potkut ei satu tai ahista, ei ole kylkiluissa tai tunnu ikäviltä, mitä taas enemmänkin muistan edellisistä raskauksista. Mutta liikkuu ja möyryää hyvin, se on tärkeintä!

Tällä viikolla on isommat lapset vielä muutamana päivänä tarhassa ja sitten jäävät kotiin mun kanssa ainakin loppuvuodeksi. Tutustutaan sitten rauhassa kaikki uuteen tulokkaaseen. Kerhoilevat 3x/viikko pari tuntia kerrallaan. Toivottavasti uusi tulokas ois hiukka parempi nukkuja, antais edes 2h pätkän unta!

Toi vaavisänky vaikuttaa näppärältä! Varmasti hyvä hankinta! Mä en jostain syystä halua yhtään lisäjuttua tänne kotiin, vaikka sen sais sitten tietty palautettua kun on vuokrattava. Aluksi nukkuu siinä ä-pakkauksen pahvilaatikossa ( pinnis kootaan vasta sitten joskus) ja meillä on sitteri, kantoreppu ja kantoliina valmiina.

Yöt on nyt olleet hiukka pyörimistä ja heräilyä, wc:ssä tosin 1-2x vaan tarttee käydä, mutta muuten heräilen johonkin ja sitten isommat huutelevat sängyistään jotain tarpeitaan. Unia tulee nyt nähtyä paljonkin, muutamia jo synnytyksestä. Odotteluahan tämä loppu on, koska mahtaa h-hetki tulla. Tietämätöntä ja sietämätöntä, mutta myös ihanaa ja antoisaa aikaa tämä loppuraskaus.

Hevosenkenkä 34+0
 
lääkärissä käyty... ja niinhän siinä kävi kuin arvelin... kohdusuu on pehmennyt ja auki jo :D
autoilua voi jatkaa, omien tuntojen mukaan.. koiralenkit kiellettiin... rauhassa tarttis malttaa. ja nyt sit kun paikat on auki, ei tartte siis kylpylään ite haaveillakaan loppuaikana :)
ja sitten:
vauva vastaa viikkoa 33 :heart: painoarvio oli 2,1 kg. pari viikkoa katosi mun odotusajastani. uusinta-ultra kolmen viikon päähän. täysiaikaiseksi tuskin menee, koskapa silloin oisi jo pari viikkoa yliaikaisen kokoinen. eli mahdollisesti käynnistellään viikkojen 37-38 paikkeilla :) -tosin lääkäri meinas et ei ehkä tarviii käynnistelläkään, kerran supisteleekin siihen malliin jo et selkään käy. mutta satavarmaa on että lasketun ajan yli ei missään tapauksessa päästetä!
huh..
eli meillä sit enää semmoset 5-6 viikkoa vauvan tuloon :wave: alan pestä nyt kaikki vaatteet ja laitetaan se pinnasänkykin kuntoon sitten. lääkäri sanoikin et kyllä hän kehoittaa laittamaan kaiken nyt kuntoon.
hiilarit ja kaikki sokerit ja herkut nekin pois. ja tunti aterian jälkeen tarkka syyni sokereista. jos arvot kohoilee, joudun polille käynnille... toivotaan että ei pahemmin pomppisi..
aika kiva että aika lyheni tuosta vain :) en siis olekaan niitä tämän ryhmän viimeisiä vauvan saajia, nyt alkoi niin jänskättää, että kaikki mun päikkäri-väsymykset on jossain ihan muualla :D

mukavaa päivää kaikille, mä jatkan fiilistelyä odotusajan lyhenemisen johdosta, ja yritän silti käydä rentoutumaan sohvalle...

terveisin fourth gift ja pikkupallero jo viikolla 33 :heart:
 
Neuvola kotikäynti Eipä se ole mitenkään kovin yleinen ennen synnytystä, mutta tosiaan täällä omassa kunnassa se on ollut tapana. Se kuuluu enneltaehkäisevään perhetyöhön eli silloin on mahdollista vielä puuttua epäkohtiin jos niitä on. Lähinnä siis vaan kartoitetaan pikkuisen kotiolot.
Synnytyksen jälkeen en sitten tiiä onko edes tulossa kotikäyntiä. Todennäköisesti tulee.

maha eilen hoksasin että se on lähtenyt laskeentumaan. Närästys on loppunut ja kipuja on lantionseudulla jatkuvasti juurikin ikävää sukkapuikko kipua. Itse pikkuisen liikkeet eivät satu lähinnä ne kovimmat potkut ja pyörähdykset tuntuvat ikäviltä, mutta ei ne ole koskaan sattuneet. RT on nyt viihtynyt useamman päivän.

energia mulla ei oikein olis intoa tehdä mitään kotitöihin liittyvää. Nytkin olen aamulla suunnitellut sohvapöydän rakentamista kuormalavoista. Siihen saankin tarvittavat lavat ensiviikolla vielä pitäis käydä liimalevyä hakemassa ja sitten pääsee rakentamaan. Samalla suunnittelin koiralle makuupaikan tekoa samoista lavoista ja kyllä varmaan sen toteutankin siinä samalla.
Aamulla piti myös maalailla ovilistoja mutta eipä tästä talosta löytynyt yhtään pensseliä siihen touhuun joten illalla ei pääse laittamaan listoja paikoilleen.
No kun molemmat projektit meni puihin niin mietin et jos askartelis puulaatikot keittiöön ja olkkariin valmiiksi ja sekin sitten meni puihin hetkeksi kun kaikki työkalujen akut oli jälleen tyhjiä. Nyt sitten odottelen et akut latautuu ja sitten pääsee värkkäämään.

tarttee käydä ostamassa ne liimalevyt ja maalit jo valmiiksi niin et sitten jää niistä kiinni tää mun projektin jatkuminen. Samalla kun maalikauppaan menee niin pitää ostaa maalit myös olohuoneen muurin maalaamiseen jonka vois hoitaa pois päiväjärjestyksestä tässä tällä viikolla. On vaan siirtynyt ja siirtynyt se projekti kun ei olla miehen kanssa päästy yhteisymmärrykseen väristä.
Eli pesää olis hirveen kiva rakentaa mutta se kodinhoitopuoli ei just nyt kiinnosta :)

Vauva kutsut mä vierastan ajatusta ja muutenkin koko ideaa. Ei vaan ole mun juttu muutenkin inhoan olla huomion keskipisteenä. Ahdistun yleensä tuommoisista jutuista sama juttu oli polttarit jotka kaveri järjesti yllärinä ja se oli lähinnä vain ahdistavaa vaikka kyseessä ei ollut mitkään nolaus polttarit vaan ihan vaan saunomista ja yhdessäoloa niin silti. Hienoa kuitenkin että ne jotka asiasta nauttii niin jaksaa juhlat pitää/saavat juhlat kavereiden järjestämänä.

Nyt alkais kuulostamaan siltä että mulla on yksi täysi akku eli pääsen rakentelemaan :)

iia ja Anselmi 32+5
 
Aikamoisia uutisia sait tosiaan fourth gift :)

Tulin tänne pikaisesti lähinnä naureksimaan hyvin omituista untani viime yöltä:
Unessa Keijo oli syntynyt jostain (en siis nähnyt unessa itse synnytystä). Puimme Keijolle koon 56 vaatteet päälle ja mies kirjoitti äitiyskorttiin että poika syntyi klo 13:10. Äkkiä vauva olikin niin pieni ja liukas, että meinasin kokoajan pudottaa hänet käsistäni ja sain aina jalasta kiinni, ettei pudonnut lattialle asti :ashamed: Keijo myös kakkasi kokoajan, vaippa vaan paisui paisumistaan eikä me ymmärretty miehen kanssa vaihtaa sitä. Yritin myös imettää Keijoa, mutta hän totesi selvällä suomenkielellä ettei pidä maidon mausta :LOL:
Heräsin kesken unen kellonsoittoon ja olin hetken ihan pihalla, uni oli ollut niin todentuntuinen että meinasin oikeasti soittaa töihin äitiysloman nyt alkaneen, koska vauva syntyi mutta en nyt ole ihan varma minne se napero on luiskahtanut käsistäni...

Siis ihan seko uni, mutta jäin vain miettimään kun tuo kellonaika oli unessa niin selvä, että onkohan se joku enne, että jannu syntyy oikeasti klo 13:10 tai jopa päivämäärällä 13.10. Nooh, en minä nyt sentään noin hyvä oraakkeli taida olla, vaikka enneunia paljon näänkin.

No mutta meikä lähtee nyt töistä kotiin ja illalla olis viimeinen perhevalmennus.

Hyviä vointeja kaikille masunkasvattelijoille!


Sandells & Keijo 31+5
 

Yhteistyössä