Marraskuun 2012 masuasukit <3 *syyskuussa*

Raskausarvista Ei oo tullut uusia.. :D Mulla siis on ennestään jo mahassa raskausarpia ihan kivasti..tullu sillon kun lihoin aikanaan ja eipä ne laihduttamisella hävinny.. : / No, mut ainakaan ei oo uusia tullu! ;)

Hitto, kun tää mun selkä ei tykkää tästä koneella olemisesta..tai ei oikeestaan ollenkaan istumisesta.. :( Ei jaksa kauaa olla..Hyvä kun jakso kaikki viestit lukee..

Nellielli ja pötkö 34+4
 
Kurja tuo sade ja tuuli tosiaan! En oo edes koiraa käyttäny vielä, vaikka eipä tuo sade tuosta taida kummeta. Tiedän, että koiraa kiinnostaa yhtä paljon ku mua (varmaan vähemmänki) mennä ulos ja kyllä se sitten kovan hädän tullen ilmottaa, että nyt pitää mennä!

Harjotussupistuksia on mullaki tullu nyt huomattavan paljon, eikä tarvi mitään ees tehä, mutta varmasti tulee jos jotain tekee! Vaikkei kipeetä ota, niin onhan se inhottavaa kun tommonen pallo kiristää tuossa.

Vauvakutsut riippuu niin paljon kaveripiiristä täällä päin, mutta kyllä niiden järkkääminen käsittääkseni on aika yleistä. Mutta mulla nyt ei oo toivoakaan, että joku järjestäis, kun täällä olevat kaverit ei edes tunne toisiaan. Tai sitte pitäis olla todellinen salaliitto kyseessä :D

Musta ei välttämättä kuulu sitten vähään aikaan mitään, kun muutetaan. Ei oo nettiä meillä vielä, kun pitää vähän pohtia eri vaihtoehtoja. Mokkulakaan ei välttämättä kuulu tai on ainakin toooosi hidas. Kuitu pitäis saada, mutta sen hommaaminen tarvii vähän pankista lainaa ensin... Mutta onhan noita paikkoja mistä pääsee sitte kirjotteleen kuulumisia.
Ylihuomenna on meidän muuttopäivä viimein. Onneks säätiedotus lupaa poutaa sille päivää! Jonku verran vielä pakkaamista ja huomenna mies tulee jo puoliltapäivin töistä, että saadaan kaikki sit valmiiksi.

Ja nyt munki rupes tekeen mieli pullaa!!! :D
 
Heippa taas!

viikossa ehtii tulla hirveesti kirjoituksia, kun en ole itse ehtinyt kommentoida mihinkään, ja nyt ei sitten muista taaskaan mitä piti sanoa...

Eli onnea kaikille äitiysloman aloittaneille (mä oon kateellinen, mutta 3,5 viikon päästä minäkin viimeisinä pääsen tässä kuussa aloittelemaan)!

Aika erikoista FG, että vielä viimeisellä kolmanneksella muutetaan noinkin paljon lasketun ajan ennustetta. Miten sitä ei ole aikaisemmin huomattu, esim. rakenneultrassa? Ei kai se haittaa, voi tulla vaan kiire jos asennoituu siten, että loppukuusta vasta :)

Täällä ei mitään ihmeempiä omaan napaseen, vauva on ollut pää alaspäin jo viikkoja, koska hikan napse tuntuu häpyluun vieressä ja potkut palleassa. Potkut havahduttavat yölläkin unista, ne unet ovat muutenkin niin kevyet nykyisin, että tuntuu että horroksessa menevät. Supistukset jatkuvat entisellään, eli niitä on useita päivässä, riippuen siitä, kuinka aktiivinen olen.

Tein eilen viimein toiseksi viimeisenä mahdollisena päivänä Kelan paperit netissä. Vielä pitäisi kiikuttaa palkkatodistuksia ja raskaustodistuksia, mutta siihenkin eräpäivään on vielä reilu viikko. Saapa nähdä mikä paketti sieltä kolisee postissa, kun kuulemma viikolla 40-41 vaihtuu uuden pakkauksen jako. Sinänsä sama, mutta ei ole jaksanut Kelan kanssa asioida, kun muutenkin ollut töissäkin pohdittavaa. Eilenkin raskaan toimistopäivän jälkeen oli pakko kuolevan lailla sammuttaa tajunta sohvalle että pääsi taas puuhailemaan illaksi omiaan.

Enpä jaksa valittaa silti enempää omista kolotuksista ja hitaasta puuskuttavasta liikkumisesta. Siskoni on edelleen sairaalassa vuodepotilaana lapsiveden menon takia viikolla 24+. Viikolla on raskaus taas mennyt eteenpäin, ja kovat toiveet on päällä ja yritän tsempata parhaimman mukaan. Ei ole olo enää niin maansa myynyt kuin viikko sitten, ja positiivisella mielellä seurataan vauvan päiväkampaa. Kumpa jaksaisi kasvaa vielä viikkoja sisällä!

Itse paremmilla viikoilla, marraskuisten viimeisimpinä,

Nynaeve ja Pp-poika 31+4
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Heipä hei taasen :)

Poksumaanhan
sitä pitää tulla kun taas on yksi viikko saatu täyteen, eli tällä hetkellä mennään jo vko 33 :heart:. Esikoinen käynnistettiin viikolla 36 joten jos samoilla menisi niin alkaapa käydä aikas vähiin, jäiks. Onneksi nyt nuo sokerit pysyneet paremmin kurissa kuin edellisessä mutta saas nähdä. Nää kun on niitä viikkoja että kasvaa räjähdysmäisesti. Viimeksi oli jo sen 2,2 kiloo :p Nyt myös alkanu pikkuhiljaa jänskättää että kumpi sieltä meille muuttaa...tyttö vai poika. Voi että, molemmat kyllä niin tervetulleita.

Vauvakutsut ei ole omassa kaveripiirissä olleet totetuksena mutta ajatuksia on ollut. Ei vaan kukaan ole saanut aikaiseksi kun kaikilla tuntuu olevan pieniä lapsia ja kiire aina. No eipä se haittaa, mutta mukavalta kuullostaa kyllä kellä niitä on pidetty :) Olisihan sitä voinut itsekin olla aikanaan aktiivisempi niin nyt olisi voinut toivoa omalle kohdalle.

Raskausarvet löytyy mahasta jo edellisen kohdalta ja ei ne nyt ainakaan ole vielä pahentuneet, vähän ehkä punertavampia kuin mitä tässä jo olleet. No ei voi minkään.

Miekin vähän pohdin tuota että muutetaan laskettua ihan noin viikoilla eteenpäin...jotenkin kummallista...

Firesun ja pulla tosiaan tänään rv 33+0
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
nynaeve no siis mullahan on mennyt käyrillä edelliseen neuvolaan saakka ihan normisti. Mutta koskapa sit kun sf-mittaa on mitattu niin se onkin pompannut 2cm yläkäyrän yläpuolelle :D
rakenneultrassa kaikki oli vielä ihan viikkoja vastaavia. kuten muutenkin. tää RD tosiaan voi tehdä sen ,että lapsi kasvaa isompana kuin muut aikaansa vastaavat.
Meilläkin tossa ultrassa painoarvio oli tarkalleen: 2,194g. joka vastasi viikon 33 painoa.
Laskettua aikaa ei varsinaisesti edes ole muutettu, yliaikaiseksi vain ei missään tapauksessa päästetä. uusinta-ultra tuo totuutta sit hiukan, koskapa sitten kun mulla on näiden uusien viikkojen mukaan 38 kasassa, niin sehän olis sit jo täysiaikaisen kokoinen :) eli viitisen viikkoa vielä :D ei ollenkaan paha :D

ei ole kiirus tullut ei... äkkiäkös nuo pikkuruiset vaatteet on pesty. tänään vaihdettiin auto, ja tilaa on nyt sit seitsemälle :D no onhan meitä siis jo iso porukka, ja koirakin mahtuu kärryyn mukaan sekä vaunut. tila-autot on ihania :)
kävin myös ostamassa hoitoalustan ja kassillisen lakanoita näille kahdelle pienimmäiselle. yhteensä näihin meni 13 e :D koneessa odottaavat aamua että pyörähtää masiina käyntiin taas :) harsot tarttis pestä vielä myös.

ensi viikon tilipäivästä ostan tutit, pullot, korvikkeet, vaipat, siteet itselle, rintakumin, liivinsuojia.... mitä vielä... ja ehkä sit jotkut imetysliivitkin varalle... ainakin sen takia ettei kaarituet pääse painamaan... niin ja kaiketi pakkaan jo jonkinmoisen sairaalakassin kyhäelmän valmiiksi. siihen malliin alakerta kipuilee ja supistelee, että oikeasti oon jo varautunut et lähtö voi tulla hyvinkin aiemmin, kuten lääkärikin arveli.

pinnasänkyä ei saatu varastotiloista vielä tänään, mutta ehtiihän senkin :) vaunujen kopan kiikutan myös sit jossain välissä valmiiksi alakertaan, jotta kaikki saa nyt sit jäädä odottavaan vaiheeseen :)

elikäs kaikki alkaisi olla melkeen valmiina :) kaukaloksi halutaan semmonen missä on isofix-kiinnitys. entuudestaan ei tuttu juttu, mutta nyt tuossa uudessa autossa on semmonen mahdollisuus ja kuulema äärimmäisen kätevä systeemi. mutta kaukalon osaa vaikka isäntä itekin käydä ostelemassa jos oon jo synnärillä :D onneks voin luottaa täysin sen valintaan.

semmosta tänne... odottavaa ja malttamattomuutta havaittavissa...
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
vastasyntyneelle kotiin vanupuikkoja ne on sit hei aivan ehdottomia!!! kun sitä napatynkää tarttee joka vaipanvaihdolla puhdistella sekä märällä, että kuivalla puikolla... niin niitä on oltava valmiina kun kotiutuu!

rintakumista sen saa sit parhaiten pysymään paikoillaan kun kastelee sen aluspuolen, mikä siis tulee ihoa vasten :) vinkkinä vaan jos joku tarttee :)

isyyspakkaus aiottekos ensi kertaa isäksi tulevia muistaa ??? mä tein aikoinaan oman paketin... isä olikin aika otettu :)

varpajaiset aikooko tulevat isät myös juhlia vauvan syntymää? Meil on isännällä jäänyt tämä kokonaan juhlimatta, saas nähdä pitääkö sitten kertarykäisyllä tupla-kemut vai pitääkö ollenkaan ikinä... mua ei haittaa jos kotona pitää, kunhan mun ei tartte kotiutuessa alkaa siivoileen paikkoja... eikä kyllä tämän miehen kanssa tarttiskaan .....

aaaahhhh jo supistaa taas, koko alavatsaan sattuu, selkään myös... iuh...puolisen minuuttia ovat kestoltaan nämä... voi että kun pääsisin jo kunnon hommiin, tää on sit rasittavaa toisaalta tämmöne :D mutta ei vielä, eiiiiii :)

nyt sit aivot narikkaan ja kohti BB:n tyhjäpäiden elämää nauramaan :D
 
Huomenia!

Varpajaisista. Ne tuntuu itse asiassa yleisemmiltä kuin vauvakutsut. Varmaan sen takia, kun sehän on yksi syy lisää nostaa kuppia :D Toivottavasti miehen kaverit järkkää sille jotain. :)

Nyt tuntee nuo masukin liikkeet tosi hyvin, varsinkin kun sillä on enemmän omia jumppatuokioita. Tosin tällä kaverilla on aika rauhallisia nuo liikkeet yleensä, mutta välillä villiintyyki. Aamulla kiva herätä kylellään, kun vaavi on painautunu tuohon ulkoseinään, että tuntee kunnolla, kun joku siinä on :heart:
Toivottavasti se vaan hoksaa jossain vaiheessa siirtyä siihen raivotarjontaan...

Tänään pakataan viimiset tavarat ja yritetään saada kämppä siihen kuntoon, että huomenna vaan tavarat ulos, kun noutajat saapuu ja mä saan hyvillä mielin lähteä eläinten kanssa evakkoon.

Erittäin mukavaa viikonloppua kaikille! Katsotaan millon pääsen sitte netin ääreen taas kuuluilemaan! =)

mnica ja möntti 35+1 :heart:
 
Huomenta.

Mulla oli rv 32 painoarvio ultrassa siis pullalla painoa jo tuo 2,2 kiloa. Lääkärin mukaan kasvaa keskikäyrän ja yläkäyrän välissä vaikka sf mitta meneekin yläkäyrän puolella. Tuon koon puolesta mulla myös todennäköinen käynnistys edessä ja ihan viimeinen on laskettuna aikana. Mutta todennäköisesti paljon aikaisemmin. Mutta ei se tarkoita että raskausviikot siitä mihinkään muuttuu. Onhan sitä paljon pienempiäkin vauvoja eikä niitäkään "peruuteta". :)
Oli nyt vaan pakko tarttua tähän.

Muuten iloista perjantaita. Saas nähdä miten tästä päivästä selvitään kun lupasin illaksi mennä vahtimaan veljen lapsia ja oma siihen tottakai mukaan. Kolme pientä ja tää maha :LOL: voi ei, kukahan siellä käskee ja ketä. Se onkin sitten varmaan viimeinen reissu ennen synnäriä... ei uskalla enää sitten itekseen lähteä niin pitkälle. Matkaa sellainen 120km suuntaansa. Onneksi jäädään kuitenkin yöksi ettei tarvi pimeällä ja sateella ajella takaisin.

Maanantaina alkais sitten virallisesti äippälomakin :heart:
 
Huomenia vaan :) Paljon on taas sattunut ja tapahtunut täällä. Fourth gift onnea viikkojen vähentymisestä! Ei tässä vaiheessa varmasti haittaa yhtään. Oon vähän kade, vaikka noita viikkoja mulla vähän enemmän onkin :D Mutta silti.. musta olisi kyllä ihanaa jos parin viikon päästä poikanen päättäisikin syntyä. Sittenpä syntyisi samoilla viikoilla ja päivillä kuin esikoinenkin (37+3 tai 4, en muista just nyt tarkkaan) Hyvän kokonen paketti oli tuo ekakin noilla viikoilla ja jotenkin tuntuu että tämä on vielä isompi..

Neuvolassa kävin alkuviikosta.
Paino noussut yhteensä 14 kg... :snotty: n, 750 g viikossa, mikä on kyllä hurja tahti, mutta jotenkin en enää tässä vaiheessa jaksa kytätä tota painoa, tuntuu että peli on jo menetetty :D
Sf-mitta 30,5 cm, vähän keskikäyrän alla. Sen puolesta ei pitäisi olla jättiläinen tulossa, mutta eihän tuo mitta kaikkea kerro.
RR 129/85, vähän koholla verrattuna aikaisempiin mittauksiin
Pissa puhdas, hemppaa ei mitattu, viimeksi oli ihan ok, 122.

Ensi viikolla olisi viimeinen lääkärintarkastus ja synnytystapa-arvio. Vähän jännittää, että minkä kokoiseksi lääkäri vaavin arvioi. Tuleeko täystyrmäys, näen suunnilleen jo painajaisia kuinka lääkäri saarnaa herkkujen syömisestä ja terveellisestä ruokavaliosta. Kääks..

Meillä on tällä viikolla ollut "vähän" ailahtelevainen tunnelma kotona. Yhtenä päivänä oli kiukkua, mökötystä, luurin lyömistä korvaan ja mykkäkoulua, sitten seuraavana päivänä mies tulee kotiin ja pussailee ja halailee ja on ihan häpihäpi. Pikkusen ottanut koville tää muutto, kun tota mun asuntoa ei meinattu saada millään tyhjäksi. Meillähän oli siis tällainen kahden kodin muutto, kun nyt siis vasta virallisesti astuaan yhdessä, aikaisemmin molemmilla ollut omat kämpät vaikka käytännössä vuoden päivät siellä mun kämpässä asuttiinkin. Tänään vihdoin ja viimein pääsen palauttamaan vanhan asunnon avaimen ja sitten siitäkin pääsee eroon. :) NIIN helpottavaa. Tuntui jo jossain vaiheessa ettei sitä ikinä saada tyhjäksi..

Täällä on noista hankinnoista ollut aika paljon puhetta. Itsellä on myös käynyt vähän niin, että itseni olen meinannut unohtaa, vauvalle vaan kaikkea tarpeellista osteltu. Imetyspaitoja voisi hankkia pari kappaletta, jostain henkkamaukasta, jos imetys ei tälläkään kertaa onnistu, niin ei sitten mene rahaa niin paljon hukkaan. Liivinsuojiakin voisi olla, niitä varmaan jo sairaalassakin saattaa tarvita. Imetysliivejä on pari esikoisen ajalta vielä tallessa enkä niitä ainakaan vielä osta lisää.

Ulkoisesti alkaa siis kaikki olla valmiina, mutta välillä mietin, että olenko henkisesti valmis tähän.. huh huh. On niin tottunut yksilapsiseen arkeen, että välillä mietin kauhulla miten sitä kahden kanssa pärjää. Iltaisin kun luen pojalle iltasatua ja tehdään muita iltatoimia, niin mietin, että mitenhän näillekin rutiineille käy jos vauva on koko illan rinnalla kuten esikoinen aikanaan tai jos vauva huutaa kaikki illat koliikkia. Mutta toisaalta uskon, että kaikkeen sopeutuu ja asiat menee omalla painollaan. Neljävuotiaalle se vaan voi olla vaikea aluksi hyväksyä että asiat muuttuu, vaikka vauvaa jo kovasti odottaakin. Mutta eihän tuon ikäinen vielä ymmärrä mitä se on, kun vauva oikeasti on siinä. Se ei ole vain söpö "mytty" jota voi ihailla ja silitellä. :D

Jaahs, kai sitä pitäisi liikkeelle lähteä. Hyvää viikonloppua kaikille! :) Ja nyt kun oli puhetta, niin pullaa tekee munkin mieli!! Onneksi ollaan menossa kyläilemään tänään, täytyy viedä vissiin kahvipullat tuliaisiksi..

PikkuA ja pikku-ipana-taapero (kuulemma vauva tuleva nimi, esikoisen mielestä) 35+4
 
Hellou,

Poksumaan tultiin rv. 34, jee.

Täällä on pesän rakennus vietti täydellä tohinalla päällä kun rupesin velipojan kanssa remontti hommiin, toivottavasti saadaan viikonlopun aikana mahdollisimman paljon tehtyä.

Supparit Eilen tuli taas iltasella kunnon sarjatulella suppareita ja kävi jo mielessä, että nytkö tuli lähtö. Onneksi kuitenkin levolla helpotti, tuon pikku neidin kanssa on vaan välillä vaikea levätä :)

Remontti reiska Inari & Juri Kakara 33+0
 
Hei kaikille!

Pitkästä aikaa taustoilta kuulumisia.
Olen tänään viimoista päivää töissä. Kesäloman kautta äitiyslomalle!!

Sain äitiyspakkauksen tällä viikolla ja ihan vähän petyin, kun tuli se vanha. Toivoin sitä uudempaa. Aika monta 50 cm vaatetta oli siinä ja sellaisia tylsiä valkoisia... Ei sillä muuten niin väliä, mutta molemmat vanhemmat lapsukaiseni ovat olleet yli 50 cm jo syntyessään. Toinen 51 cm ja toinen 53 cm. No kyllä siinä ihan tarpeellistakin oli. On varmaan asiat muuten niin hyvin että pienestä pitää valittaa : /

Yövalvomista on ollut täälläkin. Herään joka yö klo 02-04 välillä ja se on tehnyt töissäkäymisestä melko rankkaa. Onneksi ensi viikosta alkaen voi ottaa vaikka päiväunet, jos sille tuntuu.

Synnytys jännittää edelleen. En tiedä miksi. Tiedän että luonto hoitaa sen niin kuin parhaaksi näkee ja kyllä sen tietää milloin pitää lähteä laitokselle jne.

Ensi viikolla on aikaa laittaa kaikki valmiiksi, jotta voi loppuodotuksen huilata. Vauvan hankinnat alkaa olla jo hommattu, ehkä. Olen silloin tällöin ostellut, kun on sattunut tulemaan vastaan. Pitänee tehdä inventaario... =)

Siinä sitä omaa napaa pikaisesti, jospa sitä sitten enemmän kun kotona saa olla.

Hauskaa syksyn jatkoa kaikille!

Vesi ja pompula 33+3
 
Varpajaiset on meillä ainakin ollu miehen puheissa sen varran usein, että uskosin sen sellaiset järjestävän. :D Etenkin kun sen kaverit on niiden perään kans kyselleet. Ja pidän ihan itsestäänselvänä, että meillä kotonahan ne sitten juhlii, ja tietenkin myös siivoaa, ennen kun kotiudutaan vauvan kanssa.

Ja isyyspakkauksen tein miehelle. Ja annoinkin sen hänelle parisen viikkoa sitten. Kyllähähn tuo tykkäsi kovasti. Omalla vaisun varautuneella tavallaan oli iloinen. :)

Turvakaukalo käytiin ostamassa keskiviikkona Baby Stylesta. Brio Primo isofix-telakalla, joten on helppo kiinnittää ja irrottaa aina tarvittaessa. Nyt on sitten muutamia pikkujuttuja lukuunottamatta kaikki valmiina vauvaa varten. Ja ne puuttuvat pikkujutut ehtii vielä hankkia synnytyksen jälkeenkin, jos nyt yhtäkkiä tulisi lähtö synnärille. :)

Äitiysvapaa alkaa mulla maanantaina. Nyt on pari päivää vapaata, mutta sitten sunnuntaina menen vielä neljäksi tunniksi töihin, ja sen jälkeen siirryn toisenlaisiin tehtäviin. :D Eli samantien heti maanantaina alkaa pienten vaatteiden pesu ja sairaalakassin pakkaus. Pesänrakennuksen loppuvaihe. :D

Osaisikohan sitä oikeasti rentoutua vielä tässä ennen vauvan syntymää, kun kerran aikaa olisi ja kalenteri avoinna. Kovasti ajattelin alkaa verestämään nuoruuden akvarellimaalausharrastusta, ja ostin eilen sellaisen aloitussetin, jossa on värit, paperit, paletti ja siveltimiä. Musta vaan tuntuu, etten osaa enää maalata ollenkaan, kun siitä on niin kamalan pitkä aika. Jos ei onnistu, niin heitän nuo seinään ja haen sormivärit. :D

Acacia 34+3
 
Pitipä täältä töistä taas tulla poksumaan. Eli 32 viikoa täynnä. Jee...

Tosiaan maanantaina kävin siellä neuvolassa ja sain sen lähetteen äitipolille lääkärille ja ultraan ja nyt jo eilen tuli aika ja se on jo ensi tiistaina. Mahtava kun tuli näin nopeeta. Sittenpähän näkee vauvelin ja et onko kaikki kunnossa ja tietenkin se paino arvio kiinnostaa. Jospa ei täälläkään yli annettas mennä, jos tämä menee samoissa lukemissa kahden edellisen kanssa.

2,5 viikkoa olis vielä töitä, mutta 7 työpäivää enää. Et ei se äippälomakaan kaukana ole. Muissa raskauksissa en ole näin pitkään ollut töissä. Viimeksi jouduin saikulle 31 viikolla ja muutenkin olen aina aloittanut äippäloman aikastettuna, kun on työsuhteet olleet määräaikaisia ja loppuneet siihen, että jään äippälomalle. Hyvin ainakin vielä tuntuu pystyvän olemaan töissä. Ei supistele töissä ollenkaan, iltasin sitten kotona kyllä.

Nauratti tuo kun pullasta oli puhetta ja itse ennen kuin edes olin lukenut teidän pullan perään haikailuja otin ja leipasin 2litran pulla taikinan tuossa toissa iltana. Jännä miten niitä samoja himoja tulee samoilla viikoilla. :) Ja vettä munkin pitää juoda koko ajan ku kauhee jano päällä.

Vessassa pitää hypätä 1-3 kertaa yössä ja aina kun nousen autosta varsinkin iltapäivällä/illalla niin tulee aivan hirvee vessa hätä. Vauva jotenkin möngertää sellaisessa asennossa, muutenkin mönkii todella näkyvästi, lapsia naurattaa kun äitin maha liikkuu. :)

Olipas omanapaista.


Hyvää syyskuun viimeistä viikonloppua kaikille. Ja koitetaan vielä pysytä viikon pari ainakin kasassa itse kukin. :)


Aapaliini ja mukelo 32+0
 
Heips!

Hankintoja
Eilinen hankinta reissu ei sitten mennyt ihan putkeen.

Ongelma 1. Sitä puuttuvaa pehmustetta ei saa ostettua erikseen kaukaloon se on joko uusi kaukalo tai ehkä jos maahantuoja suostuu tilaamaan erikseen niin uudet pääliset koko kaukaloon ja nehän maksaa hyvinkin äkkiä saman verran kun ihan uusi kaukalo.

Ratkaisu: Aloitin tänään etsimään maahantuojaa, joka ei sitten vastaa puhelimeen, etsin Ebaystä ja löysinkin hakemani pääliset n. 50€ hintaan postikuluineen. Päätin kuitenkin odottaa iltapäivään, että jos se maahantuoja nyt sitten kuitenkin vastais puhelimeen jossain vaiheessa. Samalla päätin sitten laittaa nuo vanhat pääliset pesuun ja kas-kas mitä sieltä kaukalon salaluukusta löytyikään (löysin siis semmoisen säilytyslokeron). Se puuttuva kadonnut pehmuste. Nyt selvitään vain hankkimalla turvavöihin ne pehmusteet ja se olis siinä. (Kaveri ei itsekkään muistanut mihin sen pehmusteen on laittanut ja epäili että oli laittanut roskiin jostain syystä)

Kangaskaupasta piti hakea pinnasängyn reunasuojaan kankaita lisää lähinnä vanua. Pyörähdin kuitenkin siinä ennen kangaskauppaan menoa kirppiksellä jossa käyn aika harvoin ja BINGO! Löytyi käyttämätön pinnasängyn reunasuoja hintaan 2€. Alkuperäisessä pakkauksessakin oli vielä. Ei sitten tartte sitäkään tehdä itse tai ei kannata kun tuolla hinnalla löytyi valmis.

Pikkutilpehööri ostokset jäi hamaan tulevaisuuteen alkoi väsyttää niin kovin että kävin vain pikaiseen ruokakaupassa ja se oli sitten siinä.

Liikkeet Anselmi pyörähti taas eilen raivotarjontaan ja on ollut koko aamun aika hiljainen. Tarttee kohta alkaa tekeen liikelaskentaa vaikka eilen/yöllä oli kyllä erittäin aktiivinen. Hikkaa en oikeastaan tunne vieläkään sen näkee jos makoilee niin maha nytkyy ylös ja alas.

FG oon kyllä kade kun saat 2 vko pois odotusajasta ja ei tosiaan tartte pelätä et annetaan mennä yli lasketun ajan.

Omat olot turvottaa...pieni pelko et eikai ole myrkytysoireita. Tää on kyllä niin lievää vielä että tuskin on mutta ens viikolla neuvolassa ehkä saa lisä infoo. Yöllä heräsin närästykseen johan se olikin poissa melkein viikon. Muuten olo on hyvä mitä nyt ne liitoskivut kolottelee iltaisin ja välillä tulee semmoinen älytön väsymys ettei muka jaksais tehdä mitään. Supistuksia en ole havainnut yhtäkään...Ehkä mä osaan kuitenkin supistuksen erottaa jos lähtö tuumaa tulla tosin ehkä kuitenkin vasta tuolla vko 36 jälkeen mieluummin :LOL:
Päivä kerrallaan, vielä olis muutama päivä vapaita ja sitten alkais viimeinen työjakso. Outoa.

iia ja Anselmi 33+1
 
Neuvolakuulumisia tältä päivältä. Sf-mitta 30cm, eli keskikäyrillä hyvin menee. Hb 121, sekin vähän nousussa. Verenpaineet ja pissa normaalit myös. Syke 145-150, oli pikkuisella aktiivinen aamu, joten kuulemma sen takia varmaan noinkin korkeat. Ja ens maanantaina sitten se äitiyspolilla käynti. Siitä parin viikon päästä sit taas neuvola ja siitä sit 2 viikkoa niin lääkäri. Paitsi jos pitää uudemman kerran vielä siellä äitiyspolilla käydä, jätetään sitten kuulemma tuo lääkärikäynti väliin. Kiva kyllä saada se koko arviokin samalla. Itse en niinkään pelkää suurta koko, vaan että toinen olis pieni. Tosin sf-mitan perusteella luulis aika normaalimitoissa olevan.

Varpajaiset luultavasti mies pitää. Meinasi tosin vaan meidän molempien veljet kutsua, tuleehan siitäkin jo 4 henkeä. Tai 6 tulisi, mutta nuo kaksi nuorinta on vielä sen ikäisiä, ettei vielä alkoholia tarjoilla. Saa nähdä sitten minkälaiset on järjestelyt. Tässä meillä toki saa pitää, jos itse olen vielä sairaalassa. Mutta jos olen jo kotiutunut, niin saa nähdä miten sitten tekee. Kun ei tässä ole oikein mitään paikkaa mihin mennä pienen kanssa siinä vaiheessa. Paitsi ehkä veljen luo, kun siellä sitten olisi talo tyhjillään, tai sitten voivat pitää ne varpajaiset sielläkin. Saa nyt nähdä.

Turvakaukalo meillä ollut jo pari kuukautta, on myöskin isofix-kiinnitteinen. Mies kesällä osti myös uudemman auton, johon tuon sitten kiinni saa. Taitaa se jalusta olla jo valmiina siellä. Pitänee vissiin vaan hoputtaa, että ottaisi kohta sen auton jo käyttöön, se kun on seisonnassa ollut siitä kesästä asti tuolla metsän laidalla. Tutut ihmetelleet, kun se kaikkein uusin auto tuolla metsässä sitten seisoo :D Miehellä vaan kun on kaksi muutakin autoa tällä hetkellä liikenteessä, niin ei ole tuosta halunnut vielä maksaa kaikkia vakuutuksia ym. Kohta kuitenkin laittaa tuon harrasteauton sitten seisontaan talveksi ja ottaa sitten tuon uuden liikenteeseen. Kokeiltiin toki myös sitä istuinta minun autoon ja hyvin napakasti sen sinne kiinni saa, vaikka ilman sitä jalustaa. Saa se jalusta olla sitten siinä miehen autossa kiinni. Kun luultavasti ens kesäksi sitten vaihdetaan vähän autoja, eli ajan sitten tuolla uudella autolla ja laitan oman seisontaan kesäksi. Itselle en viitsi nyt mitään farmaria ostaa, tuo nykyinenkään ole ollut kuin vajaan pari vuotta minulla. Ja ei raaskisi vielä luopua, niin vähän ajettu ja hyvässä kunnossa kuitenkin. Ja konttiin kyllä mahtuu rattaatkin.

Yöt menee vielä ihan hyvin. Sikeästi nukun aina sinne kolmeen asti ja jotenkin huvittavaa, että herään aina samaan aikaan sitten sinne vessaan. Taas tutusti näytti kello 3.20 kun heräsin. Vaikka en aina samaan aikaan nukkumaan käykään. Tuon jälkeen sitten uudestaan nukahdan helposti ja sitten herään parin tunnin päästä kun miehen kello soi. Ja senkin jälkeen aika helposti saa unen päästä kiinni. Oon ihan hyvillään, että unenlahjat on kunnossa. Toivottavasti tällä tulokkaallakin on. Toistaiseksi en siis ole herännyt siihen, että toisella olis meno päällä mahassa. Saattaa hetkeksi herätä, kun vessassa käyn, mutta muuten nukkuu hyvin yön.

Turvotusta havaittu myös tällä viikolla. Yks ilta ihan huomasi sormista, että turvonneet ovat. Ja kipeät oli myös. Eilen oli vielä vähän myös, mutta tänään ei enää juurikaan. Koittanut nyt juoda tavallista enemmän.

Tirppana 31+6
 
Syksyistä perjantaita kaikille!

Hankinnat
täällä alkaa olemaan valmiina, itselle ajattelin pari imetyspaitaa ostaa vielä H&M:stä. Vauvan turvakaukalo tosin pitää vielä hakea mun äitin luota varastosta, mutta sinne ei nyt oo kun alle 10km:n matka ja siellä tulee käytyä viikottain joten sen kyllä äkkiä sieltä saa.

Mullahan on ihan tyttöolo, ultrassa ei siis olla kysytty kumpi tulee. No meillähän on esikon jäljiltä kaikki vaatteet valmiina tulokkaalle, ja pienet on neutraaleja väreiltään kun ei viimeksikkään kysytty kumpi tulee. Menin ja ostin silti kaverilta ison pussin pieniä tyttöjen vaatteita, sain koko pussin hintaan 5e, niin ajattelin että jos tulee poika niin annan nuo sitten vaan eteenpäin :) Kirppareiltakin tekis aina mieli ostaa jotakin ihanan vaaleanpunaista, vaikka tosiaan ei voi tietää kumpi siellä masussa köllii ja esikoiselta onkin tallessa sit kaikki aika pinkkiä koosta 62cm eteenpäin :D Nyt esikon ollessa (ens viikolla täyttää) 2v, on vaatekaapissa paljon muutaki kun pinkkä, oon tykästyny esim.keltaiseen ja oranssiin hirmuisesti viime aikoina.

Tosiaan ens viikolla ois 2v juhlat järjestettävänä, kiva päästä leipomaan, mä nautin kun saan laittaa kaikkia ihania herkkuja :) Saatiin just mun äitiltä arkkupakastin niin nyt mahtuu sitten enemmän leipomuksiakin pakkaseen.

Supparit on rauhoittunu mitä ne oli sillon viikko sit kun kävin siellä synnärilläkin käyrillä. Kyllä niitä vielä päivittäin tulee kun jotakin vähänkään raskaampaa kun istuminen tekee :D Mutta ei niin paljon kun viime viikolla. Mut kuuluu asiaan ja ei oo kippeitä :) Mäkin oon koittanut ottaa rennommin, mitä nyt tuolta 2v:n kans touhuilulta kerkeää. Nyt on neiti onneks päikkäreillä niin saa istua rauhassa ja keskittyä tähän netin ihmeelliseen maailmaan ;)

Sain ikuisuusprojekstin toissailtana valmiiks ja teetätin kuvat viimeiseltä 1,5vuoden ajalta :D Vähän jääny tää homma, mutta nyt otin itteä niskasta kiinni! Ja ihanan canvas-taulun teetätin kans esikosta.

Vaivaako muita levottomat jalat? Mulla on hirveää niitten kans iltasin tai siis just kun meen sänkyyn ja pitäs koittaa nukahtaa, niin johan alkaa se vimmattu jalkojen tempominen joka suuntaan, tuntuu että pitäs repiä ne irti. Tähän asti on auttanu jokailtanen magnesium ihan ok, eilen tuntu että lähtee järki! Pyörin ja nyin jalkoja varmaan tunnin ja sitten menin suihkuun ja vuorotellen suihkutin kuumalla ja kylmällä vedellä ja sitten laitoin villasukat ennen sänkyy menoa jalkaan niin aika nopeasti tuli uni.. Pitäsköhän ottaa tuo jokailtanen suihkuttelu tavaksi? Onneks tietää että tää loppuu synnytykseen tää vaiva, viimeks oli sama homma.

Mitähän vielä, ajatus vähän pätkii.. Neuvola ois ens tiistaina, sitä ootellessa.

miraaz ja peppi 33+4
 
Varpajaiset tulee varmasti miehelle järkättyä.. Miehellä on niin laaja kaveripiiri, että saa nähä kuinka isot bileet tulee.. :D no, se on kiva, että järjestävät..ja tiedän, et mun pikkuveli on ensimmäisenä järkkäilemässä.. Pikkuveli on siis miehen tosi hyvä ystävä.. ovat olleet jo monia vuosia ystäviä..jo vuosia ennen kun mä ja mies alettiin seurustella.. :) miehen kaa ollaan tavattu ekaa kertaa sillon, kun mies kävi armeijaa ja oli just mun pikkuveljen kanssa baarissa vapaata viikonloppua viettämässä.. ite en ihan kauheen hyvin muista, kun olin aika kännissä sillon.. ;) mut mies muistaa sen ensitapaamisen ja oli heti kyselly mun veljeltä, et kukas toi nainen oli, kun kävin sitä siinä halaamassa ja tervehdin tätä mun nykyistä miestäkin..oli siis iskeny vähän silmänsä muhun jo vuosia sitten.. ;) pikkuveli ei oikein ollu tykänny kun mies oli mun perään kyselly..eikä siitä sillon sit tosiaan viä mitään tullu..mäkin seurustelin sillon viä ihan toisen henkilön kanssa..mut siitä sit meni sellanen 6-7 vuotta kun alettiin oikeesti seurustella.. :D mut jopas taas rönsyilin aiheesta toiseen.. :LOL:

Vauvan huone alkaa jo näyttään paremmalta..lattia on laitettu.. ja tänään pitäis tapettia alkaa laittaan! :) pitäis viikonlopun aikana valmistua..sit täytyy vaan lähtee ostaan jotain lipastoo tonne huoneeseen jne.. Ihanaa! Jospa sitä ens viikolla sit alkais peseen vauvan vaatteita ja sais alkaa laittaan niitä paikoilleen! :)

Nellielli ja pötkö 34+5
 
Mulla on ihan hirveä riesa noista levottomista jaloista :'(
Ihan hirveän kauheaa :(
Oon kanssa yrittänyt kylmää ja kuumaa ja venyttelyä ja villasukkia ja magnesiumia. Joskus auttaa, useammin ei.. Pari tuntia menee nukahtamiseen ihan joka ilta.
Nyt oon saanut kahtena iltana unen sohvalla, tosin sohvalle oon siirtynyt vasta kun oon sängyssä yrittänyt 1,5h saada unta, että meneekö sohvalle nukahtaminen sitten vaan ihan uupumisen piikkiin..
Jos ei nuo levottomat jalat lopu synnytykseen niin se on sitten itseamputaatio tiedossa : /
 
Varpajaiset Mies ei ole tällä hetkellä puhellut mitään varpajaisista, mutta esikoisen kohdalla ei sellaisia pitänyt, vaikka niitä joku oli häneltä kysellytkin. Sanoi silloin minulle että hänestä tuntuisi oudolta juhlia (vaikka lapsen syntymästä onkin kyse) kun minä makaan kipuineni sairaalassa, enkä pysty kuin vaivoin liikkumaan.

ON Oon kyllä niin iloinen ettei mun tartte huolehtia enää siitä saikun hakemisesta, nyt vaan ollaan ja odotellaan. Parina viimepäivänä alakerrassa on esiintynyt enemmän vihlontaa ja painontunnetta. Eilen illalla tais tulla hippasen kivuliaampia harjoitussuppareita ja niitä tuli sitten myös yölläkin. Tai mitä suppareita sit olikaan.
Tänään kauppareissulla supisteli jälleen ja alakertaa vihloi reippaasti.

Nimi En muista olenko jo kertonut että nimi on valmiina ja esikoinen antoi myös oman ehdotuksensa pyytämättä ja se kuulostikin kivalle. Esikoisen nimiehdotus tulee sitten tytölle toiseksi nimeksi.

Niipa ja Pekka Perunapää 31+5
 
Kolmaskymmeneskuudesviikkoalkanut!!!! :D

Varpajaiset isäntä varmaan järjestää jo pelkästään kavereitten tai kaverin painostuksen tähden :D Ja saa mun puolestani järkätäkin, millon sitten haluaakin... Ite hän haluais ilmeisesti kuitenkin viettää kaiken mahdollisen ajan sairaalalla, joten todennäköstä on, että varpajaisia järjestetään sitten vähän myöhemmin... Joku tossa sanokin, että se taitaa olla vaan syy ottaa aika monelle, joten sen varjolla voipi sit pitää varpajaisensa vaikka ens keväänä, jos tahtoo ;) Mutta, jos nyt olisin hetken takakiiree vaimo, niin voisin laittaa ehdoiksi sen, ettei tarvii itte sotkeutua niihin millään tavalla... eikä mielellään olis ainakaan samalla viikolla kun kotiin päästään, kun kaipaan aikuisen enkä krapulaisen apua...

Täällä on nyt kaikki valmiina (?) eli jos lähtö tulis nyt, niin ei haittais. Eilen kiertelin kaupoissa koko päivän ja totesin, että tuskin olis enää onnistunut parin viikon päästä, joten parempi näin!

Viiltelyitä on jatkuvasti liikkeellä ollessa ja makuullakin ajoittain... Kivuttomia supistuksiakin on ollut öisin... ellei sitten vaan tuo vauva muuta asentoaan ja tunnu krampilta... asennosta ei edelleenkään oo mitään havaintoa. Itsestä kuitenkin tuntuu, että maha olis hiukan laskenut... ja ensimmäiset yöahdistukset synnytyksen alkamisesta on koettu myös ;)

Ens viikolla sitten nähdään onko mitään tapahtunut... tunnustan heti nyt jo, että jos ei ole, niin oon kyllä vähän pettynyt, kun olo on ollut jo aika hankala, niin ja alkaa noita viikkojakin jo olla..

Täällä on oltu myös aika hiljaa tää päivä, johtuisko eilisestä kaupunkireisusta... Ekan kerran tein liikelaskentaa ja tulipa se kymmenen liikettä sit kuitenkin lopuks.... Pitkä tunti oli!

sit alkaa tässä odotuksessa se odottelu vaihe :D

sisunen ja seve 35+1
 
Neuvolakuulumisia vain hyvin pikaisesti, ennenkuin ruetaan kattoo Ice Agea..

Hb oli vähän laskenu, mutta ihan ok kuitenkin.
Painoa tasasesti +500g/vko
Sf-mitta 31cm.
Verenpaineet ja muut kunnossa.
Vauva oli pysyny oikein päin!! =) Mutta heti jos kääntyy, niin yhteys neuvolaan -> tarkistetaan tilanne ja lähete ä-polille jos tarvis.
Anto mielialalomakkeen täytettäväksi ja ens kerralla (kahen viikon päästä) käydään sitä läpi. Ja seuraavalla viikolla sitten eli rv 37 on lääkärineuvola (ei tarvinnu aikastaa sitä kun vauva pysyny oikein päin).
Hirveetä miten nopeesti aika on mennyt, muutama viikko enää jälellä tätä odotusta, voih.



kiukuttelija 34+4
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
huomenta taas aikaseen.. uni ei puoli neljän jälkeen enää tullut millään....
tässä oon sit ollu koneella ja hörpin kahvia. kohta kun oon täällä kirjottanut ni alan sit silittää vauvan vaatteita, harsoja ja lakanoita :D

levottomat jalat mulla tuohon auttaa ne tukisukat. saatan siis ihan nukkuakkin ne jalassa. ja sitten on villasukat. kai se verenkierto jotenkin on siellä huonosti.. en tiedä.

hankinnat eilen ostin sitten pari-kolme vuotta vanhat gracon tuplat, peräkkäiset. hintaan 130e, sitterin hintaan 3e, ja gracon telakallinen kaukalo 20e. tutuilta osa ja osa ihan kirpparilta. nuo tuplat on aivan ihanat, ruskea-puna-sävyiset. ja tiedän ennestään, et kun vauva tulee taloon, voi se isompi sisarus olla suhteellisen mustasukkainen, ja jos tuplat on vierekkäiset, ei vauva saa välttämättä olla rauhassa :D
noilla isommilla mulla oli aikanaan vastaavat tuplat gracolta. oli kyllä huippunäppärät. näissä uusissa on kyllä isommat renkaat, ja tuon turvakaukalonkin saa niihin nakattua kiinni. pääsen siis helposti liikkumaan kotoa keskustaankin.
Kotivaunuina meillä silti jää olemaan nuo emmaljungat duo edget. Niihin on kiva laittaa vauva terassille unille. ja on sitten talven pahimmissa kinoksissa hyvät, kun taapero varmaan istuu sit pulkassa :)
mun ei pitänyt hommata enää mitään mut näin siinä vaan sitte kävi :D miestä hiukan hymyilyttää, mutta kyllä se tykkäsi kanssa :) mitäpä hän näihin kommentoimaan, mähän niitä enemmän käytän, ja enempi on itellä kokemustakin eri kärryistä :)

varpajaiset joo siis meilläkään jos nyt yleensä ollenkaan aikoo kemut pitää, niin pitää sit vasta paljon myöhemmin. nuo on mun mielestä kans ollut vaan tapana just sen takia et "onpahan syy ottaa"....
ja tiedän myös sen et mitä on tulla sairaalasta kotiin kun on just ekan lapsen saanut.. kämppä on kuin pommin jäljiltä, joka nurkilla tyhjiä pulloa, likaisia astioita, hajonnut ikkuna... vanhan viinan katku... ja kuka siivoo...minä.
never again!!!
muutenkin, jos mies pitäisi ne mun sairaalassa ollessa, sit se tulis sinne kattomaan vanhalle viinalle lemuavana... hyi yök että mä joskus olenkin joutunut kaiken kokemaan!!!
onneks tämän miehen kohdalla tietää et niitä tapojakin on :) tuota meidän taaperon kun olin saanut niin tää mieshän leipoi mulle suklaakeksejä kotona, ja toi niitä sit osastolle :heart:
aika herkkuu :D mitähän saan tällä kertaa :D hoitajat katteli onnesta soikeena, et no sulla on sit harvinainen mies, et he ei oo viel koskaan moista nähneet :D heh :heart:

muutenkin oli luksusta sillon tulla kotiin: kaikki oli tiptop, pyykit pestyinä, ruokaa valmiina, koti siivottu. mua oli siis odotettu :) hän oli jopa käynyt ostamas kylppäriin uuden maton ja uudet mattoon sopivat käsipyyhkeetkin...

en ikinä unohda näitä :)

joo viikot ne vierii, ja tietyllä tapaa tää on haikeaa. tietää että tää on nyt tässä. yhden pitkän vaelluksen loppu.
yhdessä ollaan mamma-rivistönä taaperrettu kuka mitenkin, mutta taaperrettu kuitenkin ja maaliviiva on jo näkyvillä. Suurin haaste on vielä edessä, mutta pisin ajantakso on takana taitettuna.
Luin joku aika sitten noita toukokuisia.... fiilistelin omia tuntoja ekoihin viikkoihin silloin.... miten kaukaiselta tuntukaan joku iso maha ja synnytykseen valmistautuminen. ja NYT se on todellisuutta :popcorn:

jännitetään yhdessä mistä kuuluu eka parkaisu ekana :D meillä on tänään miehen mummon hautajaiset, niihin koitan kömpiä tueksi mukaan. -tosin olenkohan minä ketä tarttee eniten tukea :D hormoni-pommi joka parkuu varmaan jo kappelin ovella,.... no, itkemäänhän sinne muutkin menee..
huoh....

jaaha taapero heräsi :D mukavaa viikonloppua :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Meillä tuo mies tuskin haluaa pitää varpajaisia sillä aikaa kun sairaalassa ollaan. Sen verran innoissaan jo odottaa, että vauva syntyy, ja varmaan viettää sairaalassa aikaa niin paljon kuin voi. Arkena jos syntyy, niin meinasi ruokatauollakin tulla sitten katsomaan, kun hänellä joka päivä taukoa on usein kolmekin tuntia. Ollaan puhuttu, että jos keskellä viikkoa vauva syntyy, hän voi siellä töissä olla sinäkin aikana kun sairaalassa ollaan. Kun ensinnäkin ei ihan helpolla välttämättä löydy sijaista ja just sitten kun on pitkä tauko aamupäivästä ja ehtii siinä välissäkin käydä vierailulla. Kunhan sitten kotiutumispäivänä tietenkin on vapaalla.
Jossain vaiheessa mies pohti, pitääkö varpajaisia ollenkaan, eli saa nyt nähdä. Kun ei tuo muutenkaan juo juuri koskaan, joskus saunassa käydessä sen yhden ottaa. Tuo on kyllä positiivinen asia, ihan tarpeeksi itsekin katsellut noita viinaan meneviä ukkoja. Mut toisaalta hyvä, että ottaa joskus edes sen yhden, voi itsekin paremmilla mielin ottaa. :D Siis juurikin sen yhden saunajuomana, ei oikein itsellekään maistu enempää.

Miehellä tänään autojen katsastuspäivä. Lähti sitä kesäajokkiaan katsastamaan, saa sen sitten laittaa kohta seisomaan. Sitten vielä tuon yhden pihalla seisovan auton katsastaa myös, se on tavallaan ylimääräinen auto, ja ollaankin se myymässä pois. Vaikka se onkin farmari, mutta vanhempi mitä oma auto.

Viime yö tuli huonommin nukuttua ja parikin kertaa piti vessassa käydä. Lisäksi vauva oli vähän levoton, potkiskeli hetken aina sen jälkeen kun takas koitin nukkumaan käydä.

Ja tänään sitten 32 viikkoa täys, mukavasti alkaa jo olemaan meillä loppukuisillakin.
Tirppana 32+0
 
Iltaa =) Onko täällä muuteen enää päivittäjää?.
Kamulla olis 25.10 laskettu ja heidän mukelo on massussa perätilassa ja nyt olis 16.10 sektio edessä. Meidän mukelo on ollu koko ajan perätilassa ja 2 viikon päästä olis sit neuvola ja katellaan tuota käännytys aikaa sit.. en haluis sektioon :ashamed: Mieluiten synnyttäsin ihan normisti alakautta,mut perätilassa en alakautta meinaa edes harkita. Mukelo ei kyll tee minkään laita aloitetta et haluis kääntyä itekseen.. No mutta huomenna vaihtus jo viikotki =)

rontti 32+6 huomenna siis 33+0 :heart:
 

Yhteistyössä