Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

Mulle ne sanoi neuvolassa silloin että kaks viikkoa ennen np ultraa verikokeisiin ja pissatestiin. Ja just että neljä tuntia aamupissan jälkeen saa vasta mennä. Labrassa pissatti niin ettei meinannu saada katkastua välillä kun piti kahteen pissata. :LOL:

Ja voi kauhea miten oli vuotanu se pisto haava kun tulin kotiin, ne 2 taitettua lappua mitkä se täti siihen teippas ni oli ihan läpi märkiä verestä..ei ikinä ole vuotanu noin. :O
 
Pipopoppari mulla tulee kyllä väliä nyt kolme viikkoa. Yritin kysellä meilillä tosta terkalta että onko siinä joku raja, mutta en ole saanut vastausta. No, ei voi minkään...

Miramei harmi että voit vieläkin pahoin! Mulla on kyllä onnea, kun en ole oksentanut raskauksien takia kuin yhden kerran elämässäni (silloin oli tulossa tuplat), ja kuitenkin raskauksia on ollut monta (neuvolassa kun merkattiin korttiin niin meinasin tippua tuolilta kun terkka sanoi sen ääneen, tää on kahdeksas raskaus! Kaksi niistä tosin ei mennyt loppuun asti). Paha olo mulla kyllä on alussa, niinkuin olis hirvee krapula, mutta oksentaa ei tosiaan tarvi. Tänään taas ollut vähän huonompi olo, niin heti tulee kyllä sympatiat sellaisille jotka kärsii tästä huonosta olosta koko ajan... Koeta kestää! Ja kaikki muutkin samasta kärsivät :heart:

uusis 11+5
 
Huomenia kaikille!

Enää viikko Np-ultraan :). Kävin maanantaina veri- ja pissakokeissa ja täällä päin piti pissanäyte ottaa kotona yön jälkeen ja toinen näyte labrassa, johon ohjeistus että vähintään tunti oltava virtsaamatta ennen tuota labran koetta, verikokeisiin ei ollut mitään rajoituksia syömiseen liittyen.

Omat oireet on loitonneet, pientä kärvistystä enää vatsahapoilla makuulla ollessa. Ja vihdoin ruokavalio alkaa olla taas oma normaali. Toivottavasti muillakin alkaa pian helpottamaan ja pääsee nauttimaan kasvavasta kummusta :).

Sorruin sitten vaunusivuille... Vaikka lupasin itselleni odottaa ultraan saakka.. Mutta täytyy sanoa, että jos kaikki menee nyt hyvin, niin haluan ehdottomasti jonkun kätevän travel systemin brio sing tai emmaljunga nitro tyyppisiin kärryihin. Noista brion on kauniimmat, mutta epäilen, että emmaljungat laadukkaammat. Orallakin oli joku kätevät oloinen setti. Ja sitten täytyy saada jotkut tukevat kärryt koirien lenkittämiseen. Onneksi noita on käytettynä paljon tarjolla ja katsoin, että 2007-2009 käyttöön otettuja saa reilusti alle 200€.

Pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille ja muille paljon tarrasukkia matkaan!

Amino 11+1
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenia :wave:

Susupala onnea ultra käynistä :)

Anna_bella meil kans mies kärsii sängyssä öisin! :D Ite nukun aina x-asennossa ja mies kiikkuu reunalla, mutta mä mahun hyvin. Mut sitten kun poika nukkuu vieressä, huhu.. Se nukkuu poikittain meidän välissä, siin jää 160cm sänky jo pieneks :D

Eilen olikin ihan hyvä olo, siit kunniasta innostuin hinkkaan kaappeja ja kaakeleita ympäri kämppää :D Tänään pitäs jatkaa viikkosiivousta ja saada se loppuun!
Maanantai ultraa ootan innolla, onneks aika on jo aamupäivällä :) Tiedän et alan vasta ootushuoneessa panikoida "ei siel oo mitään" tyylillä ja mies aina sanoo "on siellä, sen huomaa susta".

Meil otettiin miehen kanssa pikkasen eilen yhteen! Pyysin imuroimaan, ite en oo pystyny imuroimaan ties millon viimeks, mies käski raivata tavarat lattialta ensin pois. Mulla nappas kii heti, ehän mä ala raivaan, ei mullekkaan kukaan raivaa ikään mitään! Sit se jotenki jo johti siihen että mä huusin mun kamalia oloja ja että silti laitan tiskit ja pyykit joka päivä. Ukko alko sit tiuskien raivaan ja imuroimaan! Näin meillä siis!

KyyneltenHymy ja 12+0 ?! Maanantai kertoo tarkemmin :)
 
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja susupala
Huomenta!

Vaunuista mulla on briot, ovat esikoisesta jääneet ja niitä aiotaan edelleen käyttää. Olen ollut todella tyytyväinen, super hyvät ja erittäin laadukkaat vankkurit. :) Hyvät ja kepeät työnnellä ja vauva mahtui aika pitkäksi aikaa siihen koppaan. Pitää vaan hommata semmoiset maastohenkisemmät pyörät kun enää ei kitkutella kaupungin liepeillä vaan täällä landella. Lenkkitiet koostuu hiekkateistä joita ei hiekoiteta talvella, ilmakumirenkaat ois jees.
Kakksorattaina meillä oli vanhat emmaljungat, kevyet työntää joo mutta tosi pienet verrattuna noihin brion happyihin.

Miramei jaksuja pahoinvointiin! :hug:

Täällä pahoinvointi on tällä viikolla ollut lievempää kuin viimeviikolla. Toisaalta eilen kyllä taisi olla poikkeuspäivä että puklutti ja oli pala kurkussa pariin otteeseen i han kunnolla. Päätäkin särki illalla, olin aika väsynyt.
Ystävän luona kävin kahvilla ja hän sanoi että minun maha on kasvanut.. että ihme on jos ei muutkin kohta älyä. Ainakin mahaan kohdistuvia katseita on tullut bongailtua. Miehen ja minun porukoille olis tarkoitus kertoa tässä ihan lähi aikoina, huii!

Niinu 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenta! :)

Onnea Susupala hyvistä ultrakuulumisista! =)
Ja Hampulalle onnea ultraan. :)

Täälläkin on masu kasvanut jo palloksi. Isäntäkin eilen saunassa sanoi, että kyllä on tosi nopeasti kasvanut. Esikon aikaan vasta raskauden puolivälissä oli tämän kokoinen. ;)

Vaunuista meillä on Esikon Brio Happy Kombi, ja olen ollut hyvin tyytyväinen. :)

ON: Olo tuntuu normalisoituvan. Tosin väsymys aamuisin valtava. En tiedä minkä verran olisi sopiva määrä unta. Tämä harmauskin väsyttää vielä lisää.

Eipä kummempia. Mitenkäs se Mannaan NP meni eilen?
Ja kaikille pahoinvoinnista kärsiville iso voima:hug: :)

murri76 11+6, huomenna Poks* :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: susupala
Pientä vuotoa on täällä edelleen, pyyhkiessä tulee välillä vähän tuoretta verta tai sitten rusehtavaa. Mutta en ole huolissani, kun tietää mistä johtuu. Heti vapun jälkeen on kontrollikäynti ja katotaan onko se hematooma yhtään pienentynyt. Toki huoli on, kun se on ihan istukan vieressä ja jos se vaikka irtoaa sieltä ja irroittaa istukan myös. Eilen oli pientä kipua myös. Mut eipä tässä auta kuin odotella sitä seuraavaa ultraa.
 
Heippa kaikille taas pitkästä aikaa. Mahtavaa, miten aktiivinen tämä ketju on. On ollut ihanaa käydä lueskelemassa muiden kuulumisia vaikken itse ole tänne juurikaan ehtinyt kirjoitella. Meitähän onkin täällä jo aika kasa :)

Valtavan suuret pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille. Ihan jokaisen teidän kohdalla on noussut pala kurkkuun ja onpa täällä muutama kyynelkin teidän surunu vuoksi vuodatettu :hug:

Omaan napaan ei kuulu juurikaan mitään ihmeellistä. Oireet on ollu koko raskausajan todella lievät, mutta on niitä nyt tässä viikkojen aikana kuitenkin onneksi sen verran kertynyt, että pahimmista peloista ollaan noin niinkuin pääpiirteittäin päästy eroon. Olimme juuri viikon kunnon paahteessa ja vähän pelkäsin josko se pahaolo sieltä jostain helteestä pamahtaisi, mutta ei onneksi. En tiedä johtuuko hyvin ruskettuneesta mahasta, mutta mulle tuli maanantaina linea negra näkyviin :) Oletteko huomanneet muuten muutoksia ihon käyttäytymisessä raskausaikana? Mä en normaalisti pala käytännössä ollenkaan vaikka auringossa viihdynkin, mutta nyt tuntui että sai olla koko ajan lisäämässä rasvaa ettei kärähdä.

Nippu milestonejakin on taas tiedossa:
np 30.4
n 4.6
2. uä seula 27.6
(Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Rakenneultrako, jo?)

Sydänäänistä ja dopplereista on moni täällä puhunut ja kovasti olen itsekin miettinyt kotidopplerin hommaamista. Koska tuo np-ultra venähti meillä noin pitkälle, päätin varata lapsettomuusklinikaltamme neuvolakätilölle ajan jotta pääsen noita sydänääniä kuuntelemaan. Ja eipä ole paha hinta varmistukselle siitä, että tyypillä sydän siellä jumpsuttaa, 27€. Ehkä taidan kuitenkin jättää oman dopplerin ostamatta ja käydä tuolla klinikalla noita sydänääniä kuuntelemassa jos siltä tuntuu. Itseni tuntien panikoisin niin kovin jollen itse saisikaan niitä ääniä sieltä kuulumaan.

Sandaali 11+0
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Hassu juttu! Kohtu on kohonnut sen verran että olen tuntenut sen pari päivää (Yllättävän iso näille viikoille! Paljon isompi kun esikoisesta!) Hassun tästä tekee se että se on ihan vinossa! Tai siis tuntuu tuolla alhaalla vasemmalla. Esikoisestakin muistan että se aluksi tuntui vähän toispuoleisesti mutta siirtyi sit keskelle kun kasvoi lisää. Nyt kun se on jo näin iso niin tuntuu tosi oudolle kun on tuolla sivussa. En vissiin oo kovin symmetrinen :D

Raskausmaha tulee varmaan todenteolla esiin kohta kun kohtu alkaa puskea esiin. Taitaa olla vauvalla paljon tilaa tuolla polskia!

Iik! Tiistain neuvola ja ultra lähestyy! Eilen illalla kuulostelin liikkeitä vaikka ei kai niitä millään voi vielä tuntea. Ehkä muutaman viikon päästä.

Pitäisi kai olla mainitsematta ettei käy niin että nuolaisen ennen kuin tipahtaa, mutta pahin pahaolo on ehkä väistymässä tai sit oon oppinut syömään tarpeeksi usein. Samoin jäätävin väsymys alkaa helpottaa.

Susimieli ja Kuopus 8+5
 
Viimeksi muokattu:
Tääl koitan saada poikaa päikkäreille et itekkin pääsis huilaan! Tänään ei niin hyvä päivä kun eilen :(

Susimieli
ite en kyl löydä minkäänlaista kohtua makkaroitten alta :D En kyl muista et oisinko poikaa oottaessakaan tunnistanu. Eiks se tunnu kovempana?

Ihossa oon huomannu muutosta tissien kohalla :D Ne on ihan rutikuivat ja "hilseilee", ei auta vaikka kuinka rasvaa.

Tirppana onneks tiedät syyn ja voit varmasti olla rennommin mielin vuodon suhteen!

Tääl on kauhee tuuli, ihme kyllä vettä ei tuu just nyt. Ite oon soitellu taas liittoon ja nyt pitäs metästää tilinauhat, ensin vaan pitäs löytää palkanlaskian numero. Reipas kaks viikkoa aikaa ja sit oon työtön! Ahistaa hieman kun ei voi ite sit päättää millasta työtä haluaa ja ottaa vastaan, vaan se on joko tai. Karenssille ei oikeen ois varaa!
 
hei kaikki mammuskat :)

ihka ensimmäinen raskausajan ultra on takana! aamulla jännitti niin paljon että heräsin "jo" seitsemältä ja alkoi oksettaan kun niin jänskätti. onneks mies tuli mukaan niin sai kävelymatkalle vähän muutakin ajateltavaa.

ensin ultrattiin vatsan päältä, ja olin niin äimänä kun siihen näyttöön sit pärähti kuva, ihan sanoinkuvaamaton tunne! :) ihan oli siis siellä missä pitääkin ja kovasti oli liikettä, ainoastaan silloin kun otettiin alakautta niskaturvotusmittaa se nunnahti :D hoitaja joutu oikeen mahaa tärisyttään pitkän aikaa ja piti yskiä ja sitten jouduin vielä hyppimäänkin että heräis :D kaikki saatiin loppujenlopuks mittailtua, eli:

koko vastasi muutamaa päivää pienempää, nyt siis rv 12+0 neuvolakortin 12+2 sijaan. LA ei kuitenkaan lähdetty muuttamaan, säilyy kortissa 30.10., saanen silti myös jäädä tähän marraskuiseen ketjuun...? :) NL on ens tiistaina ja RU varattiin 17.6.

kaikki oli siis OK! :) oli ihan järjetöntä nähdä mahassa jotain liikkuvaa mitä kuitenkaan ei itse vielä tunne! nyt saa miettiä miten kertoo molempien perheille, jaiks!

tsemppiä nunnush:n tämänpäiväiseen ja muillekin jotka ensimmäistä ultraa vielä jännäävät! :) on tää vaan ihan uskomatonta <3


hampula ja pikku-napo 12+0
 
Viimeksi muokattu:
Susimieli: Me ollaankin samoilla viikoilla ja samanlaisia kokemuksia on täälläkin. Eli pahin pahoinvointi väistynyt, tosin iskee edelleen päälle, jos on kauan syömättä. Oksentanut en tosin ole missään vaiheessa, mutta oksettava olo on kyllä ollut. Eilen vielä oli megaluokan väsymys, mutta tänään tuntuu jo pirteämmältä. Toivottavasti jää pysyväksi olotilaksi! Samoin kohtu on kyllä selvästi esillä jo, mieskin on huomannut sen jo pitkään :)

Ihossa sellainen muutos, että finnejä on enemmän. Tämä muutos oli tosin hieman havaittavissa jo silloin, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön. Aavistuksenomainen linea negra on nähtävissä, muttei vielä kunnollista.

Anna_bella 8+5
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Määkin nyt rupesin koittelee tuntusko se kohtu siellä ja jotai kovempaa tunnen ja kans ihan selkeesti vasemmalla puolelle. voiks se olla se? :confused: pyysin miestäki koittaa muttei millää halunnu :O pelkää varmaa et siittä on jotai haittaa mut eihän semmosesta pienestä tunnustelusta mitää voi tapahtua..

pikkuinen masusa 10+3
 
  • Tykkää
Reactions: Mannaa
Moikka kaikille!

hampula onnea hyvistä ultra kuulumisista :flower:

Ihossa olen huomannut jonkin verran muutoksia: yläselkään tullut fiinejä sekä jonkin verran kasvoihin, iho on joka puolelta erittäin kuiva ja linea negra on haaleana näkyvissä ollut noin viikon jo.

Päänsärky on nyt vaivannut muutaman päivän ja eilen oli tosi pahana. Olikos se niin että Panadolia voi huoletta syödä? Onko muilla vaivana ollut päänsärkyä?

Pallu ja pojat 12+0 POKS :heart::heart:
 
Voisin tännekin laittaa ultrakuulumisia, vaikka facebookissa kirjoittelinkin jo niistä. :)

Niskaturvotusta 1,0mm. Sikiö on noin neljä päivää nuorempi (pituus 4,73cm), mikä tarkoittaisi että marraskuun puolellakin voi syntyä, mutta laskettua aikaa ei silti muutettu. Siellä meidän pikkuinen jumppaili ja näin pikkuriikkiset sormet :heart: Sain viimein kuulla sykettäkin (164) :) Tuntui todella liikuttavalta ja uskomattomalta nähdä tuollainen pieni elämänalku :heart: Kaikki rakenteet mitä sillä hetkellä voi nähdä olivat ilmeisesti kunnossa :)

Noh, sitten ehkä ikävämpiin uutisiin, mulla todettiin kaksi kohtua, tai ainakin tällä hetkellä uskovat niin. Tietysti olin aika järkyttynyt siitä. Sitten kun vielä eilen illemmalla vuosi vähän ohutta verta niin oli kyllä tosi epätoivoinen olo :( Mutta tänään ei kuitenkaan tullut verta ollenkaan, niin ehkä se johtui siitä kovakouraisesta tutkimuksesta, kun tarkistivat onko mulla kaksi kohdunkaulaa. Ja asiaa ei kyllä helpottanut se että sattui olemaan mieslääkäri. Vielä huonosti kommunikoiva sellainen.. Niin lueskelin sitten aiheesta ja keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen riski on ilmeisesti olemassa.. Toivon vain nyt parasta ja elän päivän kerrallaan.. Ja rukoilen. :(

Rakenneultra on 14.6.

Mannaa 12+2 (11+5)
 
nyt ku on rakko aika täys ku heräsin päikkäreiltä ni oli pakko si tunnustella masua uusiks. eipä si tarttenu ees tunnustella ku tosiaa se rakko nostaa kohtua ja maatesa näkyy selkee kumpu vasemmalla. kuinka innoisaan tästäki voi olla!! :D

PallukkaAllu oonki täälä jo kertonukki et mulla on kans ollu päänsärkyä joten et oo ainut :)
 
PallukkaAllu muakin välillä särkee päätä:/ joskus ruoka ja lepo auttaa, mutta pari kertaa oon ottanu panadolia kun ei oo mikään auttanu..

Manna voi vitsi oli ihana varmasti nähdä sormet ja kaikki:) Toivottavasti kaikki menee hyvin! Tutkitaanko sua nyt useammin vai mennäänkö normaalisti eteenpäin?

Omaa napaa, tänään ollut aika hurja aamu, kaikki kyllä siis hyvin, mutta pari päivää ollu siis "erikoisen" hyvä olo, eli pahat olot vähentyneet. Sitten tänä aamuna lugejen mukana tuli rusehtavaa vuotoa. Sydän hyppäs kurkkuun. Miehen kanssa puhuttiin ja lopulta varasin yksityiseltä ajan ultraan, koska tuli olo että miten tää viikonloppu menee:/ Tiedän että ehkä ylireagointia, mutta en osaa kuvailla miten säikähin. Sitä voi järjellä koittaa sanoa itselleen että kaikki on hyvin ja silti sydän hakkaa ja itkettää.

Aamulla klo 9 olin sit jo lääkärissä, ja lääkäri sanoi että hyvä kun tulin että turhaan ei tarvitse huolehtia ja stressata. Sit ultrattiin ja kaikki on hyvin, siellä se pieni pötkötteli, syke näkyi ja pienet jalat ja kädet ja se jopa venkoili vähän, heilutteli itteensä silleen että pää ja vartalo-osa liikkui pikkuisen sivuille. Lääkäri sanoi että se näytti sen mielestä kuin se olisi heiluttanut mulle että Äiti täällä on kaikki hyvin. Itku tulee kun mietinkin miten söpö se pieni oli. Kaikki oli siis hyvin, koko, limakalvot, kohdun kaula jne. Ei mitään merkkejä että jotain olisi hullusti. Varmaankin lugeja pistäessä on tullut joku nirhauma tms. Tää aamu on ollut siis tunteiden vuoristorataa mutta oon niin iloinen että menin lääkäriin ja näin pikkuisen:)
Nyt sitten rentoutuneempi olo, np-ultraan vielä 2,5viikkoa.

luna 8+6 (9+5)
 
Ihan normaalisti mennään eteenpäin, sanoivat vaan että rakenneultrassa varmaan näkyy paremmin. Ja tosiaan kyllä tommoset jutut saa säikähtämään :| Varsinkin kun on tunteet muutenkin pinnassa. Mut hyvä että sullakin vaavi kunnossa :) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: luna_82

Yhteistyössä