Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

POKSIS!! 35+0 IIK ja KÄÄK!! :O Pikku paniikki aikoo iskeä, kun viikot alkaa tosiaan hupenemaan jo sellasta tahtia, ettei meinaa perässä pysyä.

Yöunet olis kivat.. Heräsin tällä kertaa jo viiden jälkeen, kun ei vaan saa nukuttua. Sitkeästi kuitenkin torkuin, tai yritin torkkua, miehen herätyskellon soittoon saakka, eli pikkasen reilut pari tuntia. Masumönkiäinen kerkesi siinä hikotella jonkin aikaa, myllätä vähän pidemmän aikaa, ja pari supistustakin siinä tuli. En olis halunnutkaan nukkua. :/ Noh, tänään sitten kaverin kanssa lounaalle ja ostoksille, jospa se tästä taas pikku hiljaa..

Acacia 35+0
 
Minulla tuohon kohdunsuun tilanteeseen vaikuttaa ilmeisesti sitten se, kun pari vuotta sitten tehtiin sähkösilmukkahoito. Siellä ottivat suunnilleen sormenpään kokoisen palan pois kohdunsuulta. Eilen ottivat varmuudeksi kuitenkin vielä näytteet, että nähdään onko jotain tulehdusta tms. No, saa nyt sit nähdä mitä tapahtuu. Toivottavasti mitään ei tapahtuisi ainakaan pariin viikkoon vielä, saisi pikkuinen vielä kyllä kasvaa tuolla masussa.

Parin tunnin päästä ottamaan sitten se toinen kortisonipiikki En tiedä sitten oliko sillä ensimmäisellä piikillä jotain vaikutusta tuohon vauvaan ja hänen liikkeisiin. Illalla oli kyllä ihan normaalia menoa, mutta nyt yöllä ja aamusta ollut vähän rauhallisempi. Onneksi kuitenkin liikkeitä on tuntunut. Pitänee kysyä vaikka tuolta äitipolilta kun sinne kohta menee.

Yö oli itsellä sitten taas rauhaton, kun asiat pyöri päässä. Ei nyt ihan vielä kuitenkaan haluaisi synnyttää. Kaikki perhe- ja synnytysvalmennuksetkin on vielä käymättä. Tosin tiedä sitten onko niistäkään kovin paljon hyötyä. Kyllähän monilla tässä tilanteessa on ilmeisesti hyvin mennyt sinne loppuun asti ja vähän ylikin. Mutta monikin sit taas on uudelleen synnyttäjä ja heillä kai tää paikkojen valmius on vähän yleisempää, kuin näin ensikertalaisella. Ja tokihan tuo säikäytti kun noita piikkejä pitää nyt ottaa ja käskettiin aika herkästi sinne synnärille lähtemään jos supistuksia tulee. Nyt aamulla kun koitin pikkuisen liikkeitä tunnustella, huomasin sitten noita kivuttomia suppareita. Välillä veti mahan ihan kovaksi. On noita varmaan ollut ennenkin, en vaan ole huomannut. Tosin jännä kyllä että levossa noita tulee. Sitä kireyden tunnetta olen kyllä joinakin aamuina huomannut, siis ihan levossakin.
Omaa napaa taas kerran, mutta kyllähän tää nyt vähän mietityttää tää asia.

Tirppana 32+3
 
tirppana tietenkin huolissasi olet :hug: mulla oli jo kakkosen kohdalla 6. kuulla kohdunsuu sormelle auki ja pehmenny. ei siitä mitään paniikkia kannata ottaa. jättää vaan esim uimahallin ja sekstailut pois :D
harkkarit jos on kivuttomia, niistäkään ei kannata peljästyä, kuuluu asiaan kohdun valmistella hiljakseen :)
uskoisin että nuo kortisoni-piikit on varotoimenpide JOS vauva tuleekin ajoissa. ole onnellinen että olet noin hyvin päässyt hoidettavaksi ja seurantaan :heart:
Ja jos vauva ei liiku yhtä lujaa kuin aiemmin, muista, että sun oma stressi vaikuttaa siihen...
Voimia kovasti, kaikki on varmasti hyvin, ja tänne vaan päätä purkamaan... :)
 
Kiitos Kuume uudesta ketjusta!

Eilen oli eka ja varmaan vika perhevalmennus. Aiheena synnytys, ja samaa jaadia oli kuin mitä synnytysosastojen sivuilla tarjotaan. Itselleni ei tilaisuus tuonut mitään uutta, mutta miehelle taisi olla hyvä kerrata jo hänelle kertomiani asioita, että ei ihan soitellen sotaan lähde tietämättä mitä voi olla tulossa :) No, se oli uusi juttu, että miehen pitää ottaa omat eväät ja sisäkengät mukaan, että ei pökerry nälkään tai nahkakengät mene pilalle roiskeissa :)

Haikaranpesästä kuvattu videokin oli aika siloitellun oloinen, synnyttäjä siinä vain ähkäisi kevyesti lapsen pihalle ja kaikki oli niin ihanaa. Voihan se niinkin mennä, mutta varoitin miestä, että suurella todennäköisyydellä toimenpide voi olla hieman äänekkäämpi, pidempikestoisempi ja raaempi muutenkin :D Joo, ja onhan ne Taysin synnytystilatkin Haikaranpesään verrattuna aika karun oloisia ja se yksi ainokainen ammekin taitaa olla lähinnä vitsi.

Ollaan me odottajat vain niin erikokoisia! Nukkis on tosi pikkainen, mä huitelen jo yli 90 kilon :( (no, pituuttakin on varmaan enemmän). Tissit on ämpärin kokoiset, persaus leviää, jalat on turvotuksesta ja sellusta ihan pölkkynä ja mahan ympärys on n. 113 cm. Pidän silti itseäni nättinä :) Eikä mulla ole (vielä) suonikohjuja tai raskausarpia missään! :)

Tilasin eilen täältä Nursing Bras - FREE UK Delivery imetysliivejä, tuollaiset Bravadon Seamlesit Bravado Body Silk Seamless Nursing Bra , joita on kehuttu paljon. Vertailin hintoja, ja säästän n. 15 euroa kipaleelta Suomen hintoihin verrattuna. Saapa nähdä milloin saapuvat, otan kyllä heti käyttöön kun tulevat.

Muutenkin olen tehnyt hamsterina kaikenlaisia hankintoja, ostin mm. Ruskovillan rinnanlämmittimet ja kapaloliinan, joka käy vaikka kesäpeittona, jos ei mukula kapaloinnista innostu. Kaikki alkais olla varmaan jo hankittuna pinniksen patjaa ja meidän patjan suojusta lukuunottamatta. Alkais vaan se äitiyvapaa, mitä niin kovasti jo odotan!

Torstaina taas sitten neuvola, taas saa järkyttyä painon lisääntymisestä... Katovuodet tulossa varmaan elimistön mielestä, kun normiruokavaliollakin tulee se kilo viikossa.

Hui, kuinka aika menee nopeasti (paitsi viimeiset työviikot)! Kohta täälläkin ilmoitellaan ekoista syntyneistä varmaan päivittäin. Minä tulen varmaan viimeisimpinä, mahdollisesti joulukuun puolella.

Nynaeve ja Pp 32+2
 
Huomenta päivää äidit :heart:

Kiitos Kuume uudesta pinosta :hug:
Ja kiva vielä saada uusiakin kuulumisia tähän porukkaan Charolina :)

Kyllä sitä alkaa itsekin jo miettimään että kuinka paljon tuo maha vielä oikein kasvaa?!? Joko se synnytys olis lähellä?? Minäkin kävin eilen katsomassa noita toukokuisia ja jo kesäkuisiakin! Ja vieläkin jotenkin osaan samaistua heidän alkuunsa ja intoonsa ja raskaustestin tuloksen tuijottamiseen :D Vieläkin itse mietin kenelle kerron raskaudesta ja miten kerron. Asumme siis muuttojen vuoksi aivan toisella paikkakunnalla kuin vanhat tutut ja sukulaiset, enkä facebuukkiin ole laittanut mitään "ilmoitusta" raskaudesta, niin todellakaan kaikki eivät vielä tiedä :) Toisaalta koko lapsen saaminen osaksi meidän elämään tuntuu vieläkin jotenkin kaukaiselta ajatukselta - voi tulla pienoisena yllätyksenä synnärillä, että pitääkös tuo nyytti ottaa mukaankin täältä :D
Toisaalta mietin myös meidän listan ensimmäistä lapsen saanutta daizya, sanottiin että kaikki on hyvin, mutta varmasti noin pienillä viikoilla syntynyt on vielä sairaalassa ja huoli ja väsymys on ihan eri mittaluokkaa mitä meillä.. Ja ongelmiahan voi tulla vaikka syntyisi myöhemmilläkin viikoilla..äidille ja lapselle.. Jotenkin tekee mieli muistaa ja toivottaa jaksamisesta, niin en osannu muuta kuin laittaa yksityisviestiä...

Ootteko muut kuulleet istukkaveren luovuttamisesta . Itse juuri törmäsin tuohon yhden blogin kautta. Synnytyksen jälkeen, kun napanuora on jo katkaistu, otetaan SPR:lle istukasta jäljelle jäänyt veri kantasoluineen talteen. Istukkaverestä saadaan kantasoluja vaikeiden verisairauksien hoitoon, kuten leukemian hoitoon. Muuten tämä syöpähoitoihin käytettävä veri menee ihan vain roskiin istukan mukana. Innostuin heti ajatuksesta ja aloin jo etsimään missä tuohon voi antaa suostumuksen. Mutta ilmeisesti se onnistuu vain Helsingin alueen synnyttäjille? Itselle tuli heti mielikuvat Elämä Lapselle konserteista, kun ne pienet reppanat istuu sielä huoneissa eristyksissä ja taistelee hengestään.. Tuossa linkki jos joku HUS:n alueella asuva kiinnostuisi SPR Veripalvelu - Istukkaverenluovutus

Kukas/ketkäs niistä sormien nivelkivuista mainitsikaan.. On muuten inhottavaa! Sormet ei taivu aamulla nyrkkiin ja kun töihin lähti ei saanut kunnolla puristettua ratista :D Jalkapohjat mulla ensin kipeytyi (jo kesäkuussa), niin ettei kävelemään päässyt. Ja öisin/aamuisin piti kävellä vessaan seinistä kiinni pitäen kun sattu jalkapohjiin niin paljon. Google-diagnoosiksi sain jo nivelreumankin todettua itselleni. Mutta tämäkin kuulemma vaan "Kuuluu raskauteen, helpottaa viimeistään kun lopettaa imettämisen" :D -ei vaan tahdo saada noita vauvan töppösiä valmiiks kun ei pysty pitää kiinni puikoista... : /

:heart: Niin ja kiitos vielä kaikille jotka annoitte pikaseen neuvoja sillon loppu kesästä, että kannattiko ottaa niitä rattaita ja muita varusteita sukulaiselta. Vielä matkallakin käytiin kurkkaamassa täältä neuvoja. Ja kannattihan ne ottaa. Tosi hyvälle setille vaikutti kun kaikki "matkustamiseen" tarvittava on nyt valmiina.

- odottelen ja jalkapalloilija vatsassa ensimmäisellä äitiyslomapäivällä -
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Heip,

terveisiä neuvolasta, nyt niitä on sitten 2 viikon välein :) Kaikki hyvin, verenpaineet 123/69, pissa puhdas, painoa tullut + 400g/viikko, kyytiläisen sykkeet vahvat 150 lyöntiä/minuutissa :heart: Sf-mitta oli kasvanut ainoastaan 1cm ja on nyt 31+5 viikoilla 29. Laskenut keskikäyrälle, mikä on kuulemma ihan normaalia tässä vaiheessa kun vauva on kääntynyt ja laskeutunut alemmas. - eli tuosta ei tarvitse olla huolissaan.

Kyytiläinen on siis pysynyt pääalaspäin ja nyt myös kääntynyt kasvot selkään päin; eli lähtökuopissa ollaan ;) - Hui.

Eilen kävin ostamassa vielä puuttuvia tarvikkeita; liivinsuojia, sinkkivoidetta + tavallista voidetta, topseja, siteitä (otin yösiteitä, kun ovat "paksuimpia", - osaisitteko kokeneemmat neuvoa mikä olisi paras?) ja sitten hieman tilpehööriä isyyspakkaukseen!

Kiitos Fourth gift ihanasta ideasta; olen isyyspakkausta alkanut tulevalle isälle kasaamaan ja uskon, että hän arvostaa sitä tosi paljon! Täältä linkistä tilasin pientä kivaa pakkaukseen www.isyyspakkaus.fi.

Odottelen Minä ainakin kärsin noista sormien ja varpaiden nivelkivuista. Turvotus on onneksi hieman helpottanut, kun viileämmät ilma ovat ilmaantuneet =)

Mukavaa tiistain jatkoa kaikille ja totta tosiaan, - ensi kuu on meidän kuu :wave:

Mamma2012 + kyytiläinen 31+5
 
Neuvolakuulumisia (.) viikolla 34+2. Paino -100g edellisestä käynnistä, paineet 122/92 (eli kohoamassa joten kotimittauksia alan tekemään), pissa puhdas, sf 32,5, alkaa olemaan jo vauva kiinnittynyt, syke 135. Ekasta neuvolasta 8kg on tullut lisää painoa eli ihan maltillisesti.

Raskaus seuraa edellistä raskautta katottiin oikein neukkutädin kanssa että ihan samoja juttuja samoilla viikoilla. Eli paino pysyy joko samana tai tippuu vähän ja paineet alkaa kohoamaan.

ipna 34+2
 
Nyt on sitten toinenkin piikki saatu. Eri kätilö kuin eilen ja samaa hänkin sanoi, että pitäis sitten tulla sinne synnärille jos kipeitä supistuksia alkaa yhtään tulemaan. Ei edelleenkään sanottu pitäiskö ottaa kuin rauhallisesti. Mut oletan, että se varmaan on ihan hyvä idea. Ja varmaan nyt tuonne seuraavaan käyntiin koitan ottaakin iisisti. Mikä on siis kahden viikon päästä. No, ei tässä tähänkään asti ole tullut rehkittyä, tai sen jälkeen kun töistä pois jäin. Oman voinnin ja jaksamisen mukaan mennyt ja samalla tahdilla jatketaan. Mitä nyt sovittiin, että mies saa hoitaa isoimmat kauppaostokset nyt jonkun aikaa ainakin. Mutta toki sitä voin sitten ne perustavarat sieltä kaupasta käydä hakemassa.
Nyt jo vähän rauhallisemmalla mielin tässä, kun vauvakin on taas tutun pirteä ollut aamun jälkeen. Ja kun ei paikat ole vielä auenneet tai pehmenneet, niin en nyt jaksa uskoa että ihan heti pariin viikkoon ainakaan olisi pois tulossa. Mutta hyvä tähänkin toki on vähän varautua.

Sairaalareissun yhteydessä tuli poikettua kaupungillakin ja H&M:stä sitten alessa oli kesävaatteita. Ja nyt kun tietää sukupuolenkin niin pitihän se sit ostaa vaaleanpunainen t-paita ja myös vaaleansininen mekko vauvalle jo ens kesäksi, kun parilla eurolla sai :D Ja myös talvihattu tarttui matkaan puoleen hintaan.

Kaverikin on tulossa tänne suuntaan loppuviikoksi ja tuli lupauduttua huomenna lähtemään kirppareille tuonne kaupunkiin. Hänkin suht samoilla viikoilla raskaana, joten yhdessä sitten vaaputaan tuolla kirppareilla menemään. Vaikka ei enää välttämättä vaatetta paljon tarviakaan ostaa, mutta tokihan sitä mieli tekee ostaa nyt kaikkea kivaa tyttöjen tavaraa :)

Tuota isyyspakkausta olen myös suunnitellut kokoavani, saa nähdä jos nyt edes jotain kivaa sellaiseen löytäisi.
Mies oli eilen tosi innoissaan kun sai tyttöuutisen kuulla, vaikka toki poikakin olisi tervetullut, kun ensimmäinen kuitenkin vasta kyseessä. Kovasti masua silitteli ja kyseli mitä sille isin tytölle kuuluu. :heart:
Itse toisaalta olen odottanut että poika tulisi, johtuu varmaan siitä kun itsellä pelkkiä veljiä ja serkutkin lähes kaikki poikia. Ja tän tulokkaan ainut serkku (toistaiseksi) on myös poika. Mutta tottakai tyttö on ihan yhtä tervetullut ja kovasti jo odottelen että maailmaan tulisi. Kunhan vaan malttaa marraskuulle odottaa, eli ei tulisi ennen viikkoa 37, mutta ettei menisi yli viikkoa ylikään.
 
Olipas taas tullut kovasti tekstiä =)

Paljon on kaikille ehtinyt tapahtua ja neuvolakuulumisiakin sai lueskella. Itsellä seuraava neuvola on muistaakseni ens tiistaina. Pelkopolille odottelen tällä hetkellä aikaa, mut ei vielä ole tullut. Eilen tuli päätökset äippärahoista ja tänään muisti iloisesti verohallinto.

Ihmettelen kovasti myöa noiden lääkärien kantaa raskaana olevien sairasloman hakemiseen. Itekin saanut hiukan käyttää puhelahjoja, jotta saikkua olen saanut. Kuten aiemmin jo sanoin, olisi pitänyt käyttää vaikka selkäsärkyä tai iskiaskipua tekosyynä, olis päässyt huomattavasti vähemmällä. Täälläkin monella viikot jo pitkällä niin eikö sitä nyt sitten jo voisi antaa.

Poju lähti mummin, serkkujensa ja tätinsä kanssa uimaan, olis itekin niin tehnyt mieli mennä veteen lillumaan, mut mietiskelin että millähän mallilla paikat mahtaa itellä olla, niin jäi nyt tällä kertaa sit väliin.

Kiitokset munkin puolesta uudesta pinosta!

Voi kun aika kuluis ja pääsis sinne kokoarvioultraan.

-Niipa-
 
Kiitos Kuume uudesta pinosta! :)

Charolina Tervetuloa! :wave:

Mä oon niin iloinen, kun vihdosta viimein vauvan huone ollaan saatu rempattua ja osittain jo kalustettuakin! :) alkaa oleen kaikki valmista. Oon jo pessy melkein kaikki vauvan vaatteet valmiiks ja osan asetellu lipastoon odotteleen. :) Lauantaihin mennessä pitäis olla kaikki muutkin pikkurempat valmiina tässä kämpässä. Ollaan siis kaikkee pientä tehty. Muutettu vähän kalusteiden järjestystä, laitettua taulua seinään jne.. Ihanaa kun alkaa kaikki oleen kohta just kohdillaan tässä kämpässä muutenkin! :) Selkä edelleen vaivaa, mut koitan sinnitellä sen hetken, kun tänne kirjottelen. :) Jotenkin ihmeellinen toi selkä, kun vaivaa vaan istuessa. Käyn ahkeraan jumpilla ja siä ei sen kummemmin oo ongelmia. Mut tää istuminen koneella tai ihan vaikka ruokapöydässä, niin heti iskee selkään joku kummallinen "lihasjumi" ja on todellakin tosi inhottava! No, mut jospa se tästä..viimeistään synnytyksen jälkeen! ;)

Nellielli ja pötkö 35+2
 
Varpajaisista ei olla puhuttu, että pitääkö mies niitä vai ei. Taitaa työt kyllä silläki painaa päälle et tuskin ihan heti kuitenkaan on pitämässä. Itsellä ei ole sitä mitään vastaa, pitää jos pitää. :)

Yöt sujuu miten sujuu. Joskus saa unen ihan helposti ja joskus saa ootella sitä nukkumattia monta tuntia... Viime yö oli kyllä kamala. Millään ei tullu unta kun ei sopivaa asentoa tahtonut löytyä... Heräilin koko ajan ja unet oli kyllä niiiiin omituisia (tosin niin ne on mulla ollut aina :D). Hassua etten usein nää mitään vauvaunia, lähinnä kaikki pienokaiset on olleet kissanpentuja joita olen pelastanut milloin mistäkin. Toissayönä tosin olin just synnyttänyt, makasin sairaalassa ja hehkutin huonekaverille kuinka ihana oli maata mahallaan. Ei haitannu vaikka maha roikku löysänä nahkana polvissa asti. :D

Sitten omaan napaan, tosiaan tänään aamulla kävin lääkärin vastaanotolla. Kaikki hyvin! :) Painoarvio oli 1.9kg, kohdunsuu ok joten eiköhän tässä ihan loppuun asti mennä...
Nyt hirveä siivousinto taas vaihteeksi päällä. Täytyneekin lähteä tästä tyhjentämään pyykkikone... :)
 
Hejdå!

Paljon tullut tekstiä ja kiitos uuudesta pinosta :)

Täältäkin neuvolakuulumisia tältä päivältä eli 34+1

paino +500g/vko, yhteensä koko aikana 12kg
pissa puhdas
turvotus -
RR 118/72
Sf 32,5, tippunut kahden viikon takaisesta 0,5cm, meinasi terkka että on laskeutunut jo ja pääkään ei enää kovasti heilunut eli kiinnittymässä on.
Liikkeet++ ja syke +150-160

Uus käynti jo viikon päästä :) Alkaa kyllä tuntumaan tää raskaus vähän raskaalta, liitoskivut on hirveät ja supistellu on, mutta kyllä tää tässä. Harmittaa vaan kun en jaksa pitkiä kävelylenkkejä tehä ja ne ois niin mukavia tuolla syysilmassa :heart: Noo vaunulenkkejä ootellessa.. Kertyny tuota painoakin aika reippaasti kun ei oo samalla tavalla kipujen takia päässy liikkumaan kun normaalisti, mutta eiköhän ne kilot lähe pois ,tai toivon ainaki että lähtee yhtä nopeaa kun viimeksi, mutta ressiä en aio ottaa.

Huomenna kierteleen kirppareita ajankuluksi, ja osteleen esikon 2v synttäreille vielä jotakin mitä tarttee, lauantaina meillä tosiaan juhlitaan neitin synttäreitä <3 Mihin tää aika katoaa? Tää toinen raskauskin on hujahtanut ihan käsittämättömän nopeasti ohi, jotenkin haikea mieli kun tietää että kohta ollaan lopussa vaikka sitä vauvaahan tässä kovasti ootetaan maailmaan saapuvaksi. Oon kyllä nauttinut tosi paljon näistä kahdesta raskaudesta, vaikka tällä kertaa liitoskivut onkin riesana, mutta varmaan tulee kuitenkin ikävä näitä raskausaikoja.. Kolmatta ei oo suunnitteilla ihan putkeen, pitää saada opinnot loppuun ensin :) Ja oon niin onnellinen että meillä on jo yks lapsi ja jotenkin ihan käsittämätöntä että oon kohta kahden lapsen äiti, molemmat kun on saaneet alkunsa kevyillä hoidoilla,ja esikkoa yritettiin yli kahden vuoden ajan. Lapset on kyllä elämän suurin lahja :heart: Voi että, menipä syvälliseksi mutta oon vaan niin happy :heart:

Ihanaa loppuraskatta kaikille :)

miraaz ja peppi 34+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tunafish-78
POJOINNNGGGG 32+0 elikäs 34+0 , se on sit periaattees 35.viikko menossa alkuun just ja nyt et näin :D hiphei ja sitä rataa :)

ja olipa vauva alhaalla eilisen illan huh huh sanoisin!!! alavatsaan viilsi niin et kaksinkerroin kävelin... möyrysi kolmisen tuntia putkeen, raivaten tietään ulospäin. poraili päällään ja uskonkin et laskeutui nyt lopullisiin asemiin. maanantaina on neuvola, kiva kuulla sitten mitä terkkari tuumaa :)
yön pikkuinen nukkui taas tosi hyvin, aamusta heräsi 6:30. kuten hyvin usein muinakin aamuina. eikä onneksi heränny yöllä, vaikka taapero kiljui :)
meidän yöt tulee olemaan vauvan synnyttyä varsin mielenkiintoisia :D

siivousintoa olis täälläkin, mutta toisaalta tarttee ottaa varovaisesti, kun kohdunsuu on kuitenkin jo auki ja pehmennyt....en sit tiedä mitä tekis :D ehkä mä käyn ostamassa tänään kans jotain koreja, mihin saan tavaraa nätisti pois näkösältä... kaikkea ois kiva tehdä, mutta kyllä vaan aika menee niin äkkiä tuon vipeltäjän kanssa, että päivässä on tosi vähän aikaa omille touhuille.
mä niin toivoisin että appivanhemmat ottaisi tuota pienimmäistä välillä käymään heillä, et saisin edes JOTAIN tehtyä täällä... tai hiukan edes vapaata.

mä en muistakaan enää mitä piti kirjottaa :D no, tulee kai päivän aikana mieleen, palaillaan siis asiaan :wave:
 
Huomenta huomenta.

Täällä on herätty aikasin. 4.30 mies lähti töihin ja taapero tuli meidän sänkyyn ja sen jälkeen vaikka kuinka yritin ei uni enää tullut. No sitten klo 6 päätin luovuttaa ja nousta ylös. Aamuyöt on just tällasia, jos herään kunnolla silloin, en enää saa unta. Valmistautumista kait tämäkin.

Eilen käyty äitipolilla. Paino arvio pikkasen reilu 2kg ja keskikäyrällä kasvaa, eli ei ole sokerit kasvattanut vauvaa. 38+ viikolle sain synnytystapaarvio ja katotaan sitten vauvan painoo ja sitä millon käynnistetään vai annetaanko käynnistyä ite. Kohdun suu oli vielä kiinni ja kaulaa 3cm. Eli touhuta saa niin paljon kuin jaksaa ja pystyy. Harjoitus suppareita kyllä oli koko illan ja nyt aamustakin. Niitä sukkapuikkokipuja on nyt parina päivänä ollut mullakin ja tänään on särkenyt tuolta alhaaltam jospa se vauva alkais laskeutumaan alemmas, kun on vielä aika korkealla. Rt:ssä oli mikä kans jännitti etukäteen.

Varpajaisia ei meilläkään isäntä ole ikinä pitäny, et ei varmaan nytkään. Saa toki jos haluaa, mutta haasteellista saada tietenkin isommat muksut jonnekki, varsinkin kun jo synnytyksen ajaksi pitää se jotenkin järjestää.

Meillekin tuli muuten tyttölupaus eilen. :)

Ja siitä syystä ne 56cm poikien vaatteet jotka olin pessyt kaappiin, meni takas varastoon ja nyt voipi sitten pikkuprinsessalle jotain kivaa ostella. Onneksi mulla ei kauheasti ole edelliseltä tytöltä jäänyt varsinkaan noita pieniä vaatteita, että voi ostaa ihan luvalla. :)

Päivän jatkoja kaikille. :)


Aapaliini ja mukelo 32+5
 
  • Tykkää
Reactions: harakanhattu
Pitkästä aikaa ajattelin muutaman sanan kirjoitella, lukemassa olen kyllä käynyt ahkerasti. Kiitokset muuten uudesta pinosta päivittäjälle! :)

Eilen aloitin äitiysloman, ihanaa! :) Pitihän se aloittaa shoppailemalla, ostin mm. imetysliivit ja imetyspaidan. Tänään ollaan menossa valitsemaan vaunut ja turvakaukalo ja samalla ajattelin ostaa ammeen. Sen jälkeen onkin kaikki tärkeimmät hankinnat tehty ja pikkuinen saa saapua :)

Tänään poksuu, eli 35+0 kasassa, ei enää paljoa jäljellä! :heart:
 
Heissan kaikille!

Tänään paremmalla mielellä kuin maanantaina!

Maanantaina oli tosiaan neuvola:
Kun mentiin miehen kanssa neuvolaan ja neuvolan täti kysyi, että miten menee niin ihan tuli itellekin yllätyksenä että purskahdin itkuun. Mieskin ihan säikähti ja sanoi, ettei tiennyt mun ihan noin väsynyt olevan. En tajunnut sitä itsekään, yritin vaan pinnistellä eteenpäin. Terkka siitä vaan sitten totes, että hänpä käy lääkärin juttusilla nyt heti ja kun kerroin että edellisellä viikolla lääkäri oli vaan käskeny pärjätä väsyn kanssa, niin terkka vaan totes että jos itku jo pääsee, niin ei sellasen kanssa tarvi vaan pärjäillä. Viikon määräsi nukkumislomaa ja ens ma katotaan tilanne uudestaan.

Samalla käynnillä selvisi myös syy mahdottomaan väsymykseeni. Onneks hemppaa vielä mittaillaan loppuraskaudestakin, kun oli mulla valahtanut 120 -> 112. Ei ihmekään kun on hengästyttäny viime aikoina niin kovasti. Nyt raskauden ensimmäinen rautakuuri päällä, terkka vaan oli aika ihmeissään, kun se sano, että loppuraskaudesta hemppa yleensä nousee eikä laske...

SF-mitta oli edelleen liian pieni, vain 26,5 kun Keijoa ei vaan saada pystyasentoon neuvoloiden aikana. Nyt jos ei ensi viikollakaan saada parempia mittoja niin terkka laittaa lähetteen äitipolille kokoarvioon. Oli puhetta myös siitä, että miksei pystyasento kiinnosta Keijoa kuin hetkisen silloin tällöin ja esitin omat epäilyni napanuoran lyhyydestä. Rakenneultrassa silloin se kätilö nimittäin totes, ettei pahemmin näy nuoraa vapaana, että taitaa olla aika hintsusti. Niin jos sitä kovin lyhyt pätkä vaan on, niin eihän Keijo sitten voi olla muuta kun poikittain, ettei nuora kiristy äärimmilleen. Terkka oli miettiny sitä samaa ja totes vaan että jos näin on, niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Keijon syntyä sektiolla ja ennen LA:aa. Minä kyllä toivoisin, ettei tilanne olis näin, mutta se selvinnee sitten viimeistään synnytystapa-arviossa, kun sinnekin kuulema joudun/pääsen.
Muuten oli kaikki ennallaa, tosin sykkeet heitteli laajalla kaarella 120-180, mikä on kuulema tässä vaiheessa normaalia.

Onko muut muuten huomannu vauvan liikkeissä moro-heijastetta? Kun mä olen tässä viikon-pari ihmetelly miks Keijo aina joskus alkaa tekemään tosi äkkinäisiä ja nopeita liikkeitä, ihan kuin se sais jonkun "kohtauksen" tuolla masussa. Selasin sitten nettiä ja sieltä luin tuosta moro-refleksistä, joka liittyy jotenkin sikiön lihaksiston kehittymiseen, alkaa yleensä vkolla 32 ja samainen refleksi jatkuu syntymän jälkeenkin n. 4-5kk ikään saakka. Se on aika hassun tuntuista, kun se nyrkittää kuin kone, yleensä tuntuu että se on säikähtäny jotain ja sen jälkeen se matsi alkaa :D

Närästys hävisi, kun lopetin kahvinjuonnin. Kahvia tulee toooosi kova ikävä : /

Varpajaisista täällä ollut kovasti puhetta, mies on niistä kyllä puhunut, mutta kun sen kaikki kaverit ja veljet asuu niin kaukana, niin saa nähdä milloin ehtii järjestää. Mutta tuskin ainakaan sillä aikaa, kun laitoksella ollaan, luulen että enemmän kiinnostaa esikoinen kun ryyppääminen :kiss:

Saatiin eilen tietää, että Keijolle on syntymässä kolmas serkku huhtikuussa :heart: Kaikki muut serkukset on sitten syntyny keväällä, meidän Keijo on erityinen kun synttärit osuu loppuvuoteen :)

Mutta nyt pitää lähteä tekemään jotain hyödyllisempää. Mä odotan että toi rautakuuri alkaa vaikuttamaan, että saisin virtaa loppuajaks, ärsyttää itseäkin, kun pitää ihan pikkuhommiinkin aina kauheesti tsempata itteään.
Mistään pesänrakennusvietistä ei täällä ole kyllä vielä tietoakaan, me vaan Keijon kanssa chillaillaan :D

Ihanaa päivää ja loppuviikkoa kaikille!

Sandells & Keijo 32+6 (hui hui, huomenna taas poksuu)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää aamupäivää vaan kaikille! Kivasti taas kuulumisia tullut tänne. :)

Nyt on pakko tähän omanapailla taas. Aamulla kävin lääkärintarkastuksessa ja synnytystapa-arviossa. Vauvan paino tällä hetkellä 3,3 kiloa:O Olen aivan kauhuissani, painoarvio laskettuna aikana 4,1 kiloa ja jos menee yli niin sitten vielä enemmän.. Ensisynnyttäjä vielä olen, kun ekasta tehtiin sektio. Eli voin sanoa että ei paljon naurata. Tosi apealla mielellä oon ollut, äiti soitteli just lääkärin jälkeen ja itkuhan siinä tuli. Se sitten yritti lohduttaa ja kannustaa, että on ne muutkin selvinnyt jne. mutta kun mua muutenkin pelottaa toi synnyttäminen ja sitten vielä jotain yli nelikiloista pitää alkaa puskea! Huono omatuntokin soimaa, omaa syytä tämä kai on, kun en ole osannut makeanhimoani pitää kurissa. :( Nyt se sitten kostautuu... Lääkäri kuitenkin sanoi, että ihan "alateitse synnytettävän kokoinen" eikä kuulemma aihetta huoleen. Pääsen kuitenkin oman mielenrauhani takia rv 40 kokoarvioon. Kohdunkaulaa oli vielä 2 cm jäljellä joten ei ole odotettavissa että vaavi ihan heti olisi tulossa. Kuulemma tosi alhaalla on jo ja muuten lähtökuopissa lantiossa kiinni. (tai no en muista kyllä mitä ilmaisua lääkäri käytti :D )

Toinen huoli oli paino, joka on noussut viikossa 2,5 kiloa(!!!) Enkä ole tässä viime päivinä edes mässäillyt mitään. Terkkari epäili sen olevan joku "piikki" eli kun eilen söin illalla ennen nukkumaanmenoa metukkaleipää niin nuo turvotukset on siitä tulleet. Kehotti sitruunavettä juomaan. Verenpaineet ja pissa oli kuitenkin ok.

Että joo.. kai noita 50 senttisiä vaatteita voisi alkaa sitten pakkailla takaisin kasseihin ja heivata verkkovarastoon kirpputorimyyntiä odottamaan.. Onneksi en ole niitä itse ostellut kuin muutaman alennusmyynnistä, suurin osa saatu käytettynä tutuilta. Ja noita 50-56 senttisiä vaatteita on oikeasti aika paljon meillä...

Onnea Aapaliini tyttölupauksesta! Ja olikos joku muukin saanut tyttölupauksen.. en nyt löytänyt sitä näin äkkiseltään, mutta onnea siitäkin! :)

Mä olen myös käynyt lueskelemassa noita toukokuisia ja jännä miten tuntuu että tuosta omasta alkuajasta olisi jo ihan tuhat vuotta aikaa. Ja toisaalta aika kuitenkin mennyt tosi nopeasti. En ole huomannutkaan kesäkuisten pinoa, onko sellainenkin jo olemassa.. Huhhuijaa :)

Mulla oli muuten neuvolantädin kanssa hieman erikoinen keskustelu. Tai erikoinen ja erikoinen, mutta vähän jopa ärsyynnyin tädin asenteeseen. Terkkari siinä otti verikoetta ja puhui, että hyvä tarkistaa nämä veren vasta-aineet, ettei tule ongelmia tulevissa raskauksissa. Sanoin sitten että ei ole huolta, tämä on viimeinen.
Terveydenhoitaja sitten alkoi pitää siinä hirveää palopuhetta kuinka varmasti vielä lapsia hankin, niin ne kaikki sanoo, että tämä on viimeinen ja että kyllä viimeistään kolmenkympin paremmalla puolella (oon nyt 26) se vauvakuume vielä tulee. Vähän kyllä nousi niskavillat pystyyn, miksi ihmeessä se on niin kauhea asia, että jossain vaiheessa sen lapsenteon haluaa lopettaa?? Eikö muka kaksi lasta riitä.. Heitin siihen sitten, että täytyy varmaan pistää mies sitten vaihtoon, kun se on puhunut vasektomiasta. Vähän meni täti vaikeaksi kyllä siinä kohtaa. Onneksi ei ollut oma terveydenhoitaja kyseessä.

Mutta nyt voisin mennä nokosille ennen kuin mukulaa lähden hoidosta hakemaan. :)

PikkuA ja poika 36+2
 
Oli pakko tulla pikaseen kommentoimaan.

Sandells81: Mulla on ollut vauvalla tuota sätkymistä mahassa. Ja olen välillä miettinyt ja ollut huolissaan, että mitä se on. Kiva oli saada selvyys, että se on ihan vaaratonta. Synnytyksen jälkeen nuo heijasteet on voimakkaat ollut ainakin meidän muksuilla. Välillä ihan yhtäkkiä tosiaan käy mahassa sellanen niinku nopea hikotus tai värinä ja se alkoi tässä aika vasta ehkä viime viikolla. Muutamia kertoja päivässä olen sen huomannut. Muissa raskauksissa en ole sitä huomannut, mutta on tainnu kaikissa muissa olla istukka edessä ja nyt takana. :) Kiitos tiedosta :)

Aapaliini ja mukelo
 
Sandells Hyvä että sait nyt vihdoin sitä saikkua, toki ihmettelen hiukan myös että miksei voinut antaa vielä enemmän...

Facebookista oli aiemmin puhetta, et porukkaa kiinnostais liittyä ryhmään. Olikos se Henna-Riikka joka niitä pyyntöjä otti vastaan, vai miten meni?

Raskausdiabeteksesta synnytyksen jälkeen Oliko jollain kokemusta rd:sta aiemmissa odotuksissa. Nää odotusajan jutut on ihan selviä, mut miten sitten synnytyksen jälkeen? Saanko ite syödä synnytyksen jälkeen periaatteessa mitä vaan? Vauvalta mitattiin niitä sokruja sitten ja seurailtiin? Jos jollain tietoa niin olis kiva kuulla.

-Niipa-
 
RD synnytyksen jälkeen, mulla oli ensimmäisestä myöskin ja toisaan vauva oli sokeritipassa pari päivää ja iteltäni mitattiin paastoarvot kolmena aamuna kätilön läsnäollessa. Kehotettiin vielä ite mittailemaan noin viikon ajan että on palautuneet normaaliksi. Sitten jälkitarkastuksen jälkeen oli se sokerirasitus uudestaan. Mulla ainakin palautu arvot takasin normiin heti kun pullan sai ulos :) Ja tuli kyllä syötyäkin ihan normaalisti ja herkuteltua aikas paljon kun oli raskausaikana "tsempannut".

Neuvolassa tänään, verenpaineet huiteli ihan missä sattuu 140/98... eli perjantaina uudestaan mittaamaan. Painoa oli tullut nyt lähtötilanteeseen 2kg eli siitä onneksi sain kehuja. Vauva oli pysynyt rt ja toivottavasti ei enää mahdu kääntymään. Neukkutäti meinasi varailla aikoja jo valmiiksi marraskuun alkuun niin totesin vain että ei kannata, kyllä tää tässä kuussa jo ulos tulee :) Ens viikon perjantaina ois äippäpolilla kokoarvio taas ja luulen kyllä että heilutaan jos siellä 3kg paikkeilla.

Firesun ja pulla....huomenna vasta poksuu
 
PikkuA ja vauvan koko no hyvän kokoinehan hän on :) äläkä huoli, tulipa kolmas mullakin hyvin alakautta, vaikka painoi 4,6 kg :) kyllä ne lääkärit osaa arvioida mahtuuko vai ei :) ja voin lohduttaa et lainkaan en erottanut ponnistaessa, et oliko päälle 3-kiloinen vai päälle 4-kiloinen tulollaan. ihan yhtä lailla sitä väännettävä oli :)

rd raskauden jälkeen.... vauvalta mitataan sokerit välittömästi syntymästä myös. ja jos on jotain heittoa, ne laittaa tipan. niitä arvoja mittaavat ja jos kolmena päivänä on arvot ok niin pääsee kotiin.
omat syömiset saa olla kuten ennenkin. ja mulle ainakin tehtiin vasta puoli vuotta synnytytksestä uusi rasitus. että elimistö oli ehtinyt kunnolla raskaudesta toipumaan.
nähtävästi tässäkin taas on paikkakunnilla noita eroja miten toimitaan.
ite odotan et saan alkaa laihduttamaan :D mies on jo pistänyt niin paljon kroppaa uusiksi koko tämän ajan, et oon ihan kade, mäki haluun :D mutta muuttunut ruokavalio meillä pysyy kyllä hamaa tulevaisuuteen , se on toiminut kyllä...

selkää polttaa ja alavatsaa jomottaa.... supista ei, mutta jopas on metka olotila... vauva liikkuu paremminkin kuin hyvin... reisiin säteilee, joten epäilen kyllä että supistuksiin liittyy. reisillä en ole polttoja aiemmin tuntenutkaan mutta NYT. voi elämä...
huh... ulos tarttis pakertaa tuon taaperon kera... onneks paistaa aurinko :)
 
Lisäilin nuo Tirppana83:n ja Aapaliinin tyttölupaukset listaan. :heart:

Omanapaisesti vaan lääkärineuvolakuulumisia eiliseltä rv 33+3:

Painoa edelliseltä käynniltä 1kg (noin 250g/vko), yhteensä tullut +4kg
Sf-mitta 33 senttiä (hui!!!)
Hb 104, rautakuuri jatkuu
RR 102/68
Pisassa leukkarit + (tänään kävin viemässä näytteen labraan)
Vauvan sykkeet 150, pää jo alhaalla ei kuitenkaan kiinnittynyt
Kohdunkaula 2,5cm; pehmeä ja ulkosuu sormelle auki, sisäsuu suljettu. Ihan normaali uudelleensynnyttäjän tilanne siis.

Sain sairauslomaa nyt sen 10 päivää, mikä oli jäljellä ennen äitiysloman alkua. Toisaalta helpottavaa, mutta oli aika haikeaa käydä palauttamassa avaimet työpaikalle. Mun tulee työtä ja työkavereita ikävä vielä monta kertaa ennen töihin paluuta.

Tarkistin vielä lääkäriltä ja niin kauan, kun kohdunsuu on sisältä suljettu, on uiminen ok. Niinpä suuntaan huomenna tai viimeistään perjantaina esikoisen kanssa uimahalliin. :)

Nyt sitten vaan opettelen kotona oloa... Omituista.

Kuume ja pikkuinen 33+4
 
Neuvola kuulumisia

painoa tullut 790g/vko eli kyllä tällä vauhdilla ja turvotuksella 20kg menee rikki ennen h-hetkeä :(
pissa puhdas
hb 131
RR 112/70
Sf 31cm ala- ja keskikäyrän välissä kasvaa
ja perätila merkattiin jälleen Anselmille. Vaikea arvioida kuulemma miten päin se tuolla on kun vetää itseään niin kovasti kippuraan.
Syke pyörii siinä 138
Th tuumasi että jos ei lääkäri aika olisi niin lähellä hän laittaisi ylimääräiseen ultraan lähetteen täällä kun lääkärillä on ultralaitteet niin odotellaan taas 2 vko.

Tuomionpäivä :D 16.10 (rv35+5) olis lääkäri ja mikäli on perätilassa niin lähete ä-polille rv37 jossa tutkitaan voidaanko kääntää, mahtuuko tulemaan vaikka perätilassa syntyisi vai varataanko suoraan aika sektioon. Mikään noista vaihtoehdoista ei kyllä kuulosta mielekkäältä ja pysyn vieläkin kannassani, että perätilaista en ala alakautta pusertamaan pihalle. Saa olla aika hyvä lääkäri perustelemaan miksi pitäisi yrittää, jos nyt paikat olisi tarpeeksi väljät, että se olisi mahdollista.
Ei siis paljoa ole vaihtoehtoja :)

Huomenna poksuu ja alkais taas uusi ja viimeinen työrupeama ennen äitiyslomaa...hui.

iia ja Anselmi 33+6
 
Heippa :) Tulinpa pikaisesti kirjottelemaan..

Tuli tosta mororefleksistä mieleen tosiaan noi vauva "sätkykohtaukset". Meidän typy säikähtelee mun pieruja :D :O Se on jotenkin tosi hassua, vaikka ei sais nauraa kun toinen pelästyy... :ashamed:

Varpajaisia ei ole tulossa meille. Meillä se on isäntä joka hoitaa perheen kun mä en pysty, ei ole mitään mahdollisuuksia pitää mitään varpajaisia.

Mä olen nyt miettinyt lapsilukua tässä ja aika pitkälti tullut siihen tulokseen että tähän jää meidän lapset. Enempää ei vaan tule. Ihan siksi koska mä olen nyt "jo" 28-vuotias ja mies on 33, niin ehditään vielä sitten tulevaisuudessa vielä elää rauhassa sitä kahdenkeskistäkin elämää ja hoitaa sitten vaikka niitä lapsenlapsia :) Ja sitäpaitsi raskaana oleminen on aika raastavaa, vaikkakin mulla on tämä kolmas raskaus ollut helpoin kaikista ja olen älyttömän kiitollinen että olen saanut kokea myös raskauden joka ei ole ollut pelkkää ahdistusta ja tuskaa, niin silti. En yksinkertaisesti jaksaisi enää olla raskaana kertaakaan. Viidestä lapsesta olen haaveillut, mutta enää en. Nyt keskitytään tähän meidän kolmikkoon ja yritetään heille rakentaa maailman paras lapsuus vaan :)

Kerpele rv 34+4(?)
 

Yhteistyössä