Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Pitihän tulla pitkästäaikaa tännekki puolelle porisemaan - on nii kovasti ollu kaikennäköstä hommaa ja koneella tulee istuttua pikkupätkissä, niin tänne kirjottelu/lukemine on kova saavutus jo :LOL: millonkaha tää paniikki multaki hälvenee nii vois ottaa vähä rennommin? Johtuu varmaan siittä ku roikkuu ne viimeset hankinnat että vähä hermona täällä pyörää päivittäin että jottai täytys vielä tehdä.

Tänään käytiin jälleen neuvolassa 33+5!
*Paineet 111/82 eli ihan perus mitä mulla aina ollu about
*hemoglobiini noussu 125 JEE! Kyllä huomaa - ei väsytä nii paljon.
*Painoa oli tullu +453/vko nyt eli kokonaisuudessaa 10,7kg ekasta neuvolakäynnistä
*Sf-mitta oli pysyny ny samana ku kaks viikkoa sitte, eli 33,5 cm
*Poitsu edelleen RT:ssä ihan samoissa asemissa ku viimeksi ja siinä kyllä viihtyyki
*Liikkeet ++ jäbä potkuttelee, pyllyjyräilee ja hikottelee kovasti
*syke oli +140 eli ihan ok mitä aiemminki ollut
Taas parin viikon päähän seuraava aika ja sillon otetaan SAGA-näyte eli streptokokkibakteerinäyte (iiiiiks!) täälläpäin ainakin kuulemma otetaan kaikilta odottajilta loppuraskaudessa tuo. Ensi kerralla käydään myös synnytys läpi, mieski sinne tulee sitte mukaan :)
Hehe - eli meillä kaikki ok!

Me muuten osallistutaan nyt siihen pirkanmaalla toteutettavaan suureen unitutkimukseen! :D olin iha innoissaan heti mukana ku neuvolasta kysyttiin että haluatteko osallistua. Mies nauro vaan että jaa sä oot hänenki DNA:t luvannu jonnekki kloonausmateriaaliksi ilma häne lupaansa (tietenki hän itte kirjottaa suostumukset sitten kaikesta eikä pakoteta isää siihen) :LOL:
Se on tän vuoden aikana rekrytoitu joukkotutkimus minne annetaan DNA-näytteet äidiltä, isältä ja vauvalta ja sitten siihen täytellää sellaset isot unikyselylomakkeet loppuraskaudessa/kun vauva 2kk/kun vauva 2v. Mielenkiinnolla kyllä odotan sitä :D

Äitipolilla käytiin painoarviossa/sokerikäynnillä 32+1. Jäbän arvio oli silloin 1963g ja keskikäyrälle putosi, eli se siitä sokerivauvasta :D ensimmäinen painoarvio joka meni kaikissa suhteissa aivan rutkasti yli käyrien (syntymäarvio oli 4,5kg) nii oli kuulemma huonon mittauksen syytä. Hälveni huoli sen suhteen että ilmeisesti tämä tabu-lääkitys+insuliini on kuitenki sitte toiminu eikä ole odotettavissa jättivauvaa :) ja on nyt sokerit pysyny mittauksissaki kurissa - ihan perusruoalla! Seuraava kontrolli meni kuukauden päähän eli viikolle 36, sitte kai tulee se varmempi tuomio miten toimitaan :D en tiedä tehdäänkö sillon se synnytystapa-arvioki? hope so..

Valmennuksien piti alkaa eilen vaan tietenki heti oli sairastapauksen vuoksi peruttu se kun meillä ois tarvinnu mennä :D siispä ne lykkäysi viikolla ja met karautettii Taysiin sinne synnytyssairaalaan tutustuminen -käynnille.. Enpä kyllä voi sanoa että siinä mittää muuta hyötyä ois ollu ku että mistä ovesta mennään sisälle.. ryhmä käytettii vaan siinä ilmottautumisessa missä oon siis ennenki ollu ku äippäpolilla on kuitenki tullu käytyä.

Omaa napaa. Vointi on ollu ihan hyvä, ei oo mittää valitettavaa oikeastaa - paitsi vähä ahdistaa mahan koko ja on tosiaan tiellä joka mutkassa. Jonkin verran ollu mielialavaihteluita ja kärttyilyä kyllä ilmassa.. Oikeastaan muuta isompaa ei ole kuin jokaöinen närästys joka hoituu Renniellä ja sitte ku vähä rajottaa urheilusuorituksia ja riehumista niin ei lonkatkaan meinaa tipahtaa kävellessä. Portaiden nousuun on selkeästi löytyny se päivän kiintiö joka vielä menee mutta jos kolmatta kertaa nousee rappuja saman päivän aikana että on ulkona tullu oltua nii meinaa olla melkosta hilaamista..
Mies sai nyt vihdoin sen ajokortin ja onneksi tässä on aikaa harjotella tolla meidän koslallaki liikkumista :D ei nuo vanhat perhefarkut liiku ihan nii sukkelaan ku ne upouudet poljintehostetut autokoulun miniautot, nii tuotti vähän hankaluuksia tuo meidän auton kanssa taistelu.

Imetystyynyn mie väsäsin itte ku ei tosiaan tiedä kuinka tarpeellinen se on ja maksaa aivan sikana ne! Siittä tuli oikeen ihana, ja oli tosi helppo tehdäkin jos on vaan ompelukone ja jostain kekkasee sitä sisälmystä niin saa just niin muhkean ku itte haluaa. Kirjottelin siittä tuonne mun blogiin jos joku haluaa inspiroitua itse värkkäileen Lumen luomaa

Terkuin ja kaikille hyviä vointeja ja pitkiä hermoja hormoonipyörteisiin toivotellen;

Lumineiti + Villi-mies uubo 33+5 :)
 
Aapaliini: Meillä oli 30+1 painoarvio 1700 g, syntymäpainoarvio 3,5-4 kg eli jos samalla käyrällä kasvaa. Esikoisesta oli 32+1 2100 g, 35+1 2800g ja 37+1 3200g ja syntymäpainoarvio tuolloin 3,8 kg. Esikoinen painoi sitten 40+3 3782 g. Molemmat on kasvaneet keskikäyrän ja yläkäyrän puolivälissä.

Imetystyyny: Esikoisen aikaan ei ollut ja olis kyllä tarvinnut, sellaisia imetysmaratooneja oli. Pärjäsin kyllä tavan tyynyilläkin mutta vähemmällä niska-hartiasäryllä olis varmana päässyt jos olis ollut hyvä imetystyyny. Nytkään en kyllä aio imetystyynyä hommata, ainakaan etukäteen koska melko todennäköisesti 2-3 kk iässä siirtyy korvikkeelle jos vaan sopiva löytyy.

Leipominen: Täällä leipomisviikko edessä, esikoisella on ensi viikonloppuna synttärit ja samalle päivälle on nyt kutsuttu sekä kaverit että sukulaiset ja kummit.

Kuuma oli muttei ole enää. Liekö kyseessä sään viileneminen vai mikä..jano on edelleen ja valtaisa kylmän veden lipittäminen PÄIVÄSaikaan parantaa selvästi yöunia ja vähentää kuumaa oloa.

Tänään aloitin vihdoin ja viimein vauvatavaroiden laittamisen paikoilleen, toinen koneellinen vauvanvaatteita pyörimässä, yksi vielä tulee. Onkohan noin 56-62 cm vaatteita kuitenkin vähän turhan paljon |O vaikka vannoin että nyt en liika vaatteita haali. Esikoisella on aina ollut IHAN liikaa vaatteita, nytkin on sopivankokoisia pitkähihaisia paitoja 25 kpl (laskin ihan kun niitä on niiiiin iso pino) :ashamed:. Sairaala- ja kotiutumiskassi pitänee pakata myös ja tuli vaan mieleen että sairaalakassiin pitää muistaa ottaa vauvalle myssy kun niitä ei enää sairaalasta ei niitä enää saa/ole käytössä vaan käyttävät putkiharsoa. Vauvahan tarvitsee ihan alkuun hatun myös sisällä. Ensi viikolla jos sitten pesisi tutit ja pullot sekä rintapumpun osat. Lakanoita en varmana pese, ovat olleet tuolla lakanakaapissa puhtaina vaikkakin vuoden käyttämättä. Harsoja tarttee lisää, esikoinen oli niin kova pulauttamaan että nuo nyt olevat 6 kpl ei riitä kuin päivän tarpeeseen jos tämä tulokas on yhtään samanlainen.

Viikko vielä synnytystapa-arvioon..jokohan ne antaa sen sektioajan :confused: Perätilavauvan voisin alateitse synnyttää tai ainakin vakavasti harkita sitä mutta en nyt kun istukka on niin alhaalla ja haittaa tarjontaa sekä laskeutumista.

HilmaVilma 35+2
 
Kuuma ja hiki ON ON ON. Sellaisia kuumia aaltoja tulee ja varsinkin öisin herään usein hiestä märkänä.

Imetystyynyä en oo vielä malttanut ostaa, kun ne on melko kalliita. Ajattelin ostaa vasta lapsen synnyttyä, kun tietää, että onko sille tarvetta. Ei tule sitten turhaan ostettua, jos imetys ei suju tai jos tuntuu, että pärjää tavallisten tyynyjen ja tuolinnojien avulla.

Nyt on alkanut tulla niitä kuuluisia sukkapuikkopistoja ja vihlaisuja alapäähän. Mielenkiintoisia tuntemuksia. Lisäksi nyt on parin päivän ajan tullut limaa klöntteinä ja tässä jo mietiskelen, että onko kyseessä limatulppa. Onneksi heti alkuviikolla on lääkärineuvola, niin pääsee tarkistamaan kohdunsuun tilanteen. Eipä sen silti väliä, vaikka jo syntyisikin. Turvallisilla vesillä ollaan kuitenkin jo :)

Oon leiponut pullaa, suklaapipareita ja daimleivoksia pakkaseen vieraita ja ristiäisiä varten. Tai voihan ne syödä jo ennenkin, jos tulee mielihaluja :)

Mukavaa viikonloppua kaikille. Toivottavasti sade loppuu!

idylli HUOMENNA 36+0 POKS!
 
AAAARGGGGHHH! :mad:
Pitää tulla tännekin välillä riehumaan, kun isännän korvat ei enää kestä. Mulla on aivan järkky hormoonihuuruinen vitutus päällä, kaikki viduddaa niin maan perkuleesti. Itken ja huudan vuorotellen. Koko viikonlopuksi tulossa kohtapuoliin talo täyteen vieraita, en tiedä miten niiden korvat kestää, oppiipahan lapset uusia kirosanoja :ashamed:
Uloskaan ei viiti mennä riehumaan, kun on koko päivän satanu ihan kaatamalla vettä.

Että voihan kettu!
Kiitos ja anteeks!

Jakselkaahan työ muut paremmin!

Sandells & Keijo 33+1
 
Viimeyö tuli nukuttua vaihteeksi todella hyvin, mutta päikkärit jäikin tänään väliin. Nyt huomaan että jaksaa ite paremmin jos ottaa pienet unet päivällä. Jos tästä nyt pitäis lähtee synnyttää niin nukahtaisin varmaan kesken kaiken.
Mä olen kanssa lukenut lokakuisten pinoa ja samalla mietiskellyt että kohta kaikki se on meillä edessä. Alkaa niitä vauvauutisia tulemaan, ihanaa :heart:

Pelkopolille tuli eilen kutsu ja aika on 16.10.

Täälläkin on koko päivän sadellut ja tuolla pellolla näyttäis olevan kunnon lampi.

Viikonloppuja!
 
Kuuma mulla kerkes tässä muutaman päivän olemaan ja olenkin liihustanut sitten liian vähissä vaatteissa tuolla ulkona ja nyt tänään ollut ihan hirveen huono ja flunssanen olo.. Viime yönä kuorsasin kuulemma kuin pieni sika ja kurkkua aristaa ja nenä on nyt tukossa. Oonkin ottanut pari kertaa 1g panadolia tänään tähän oloon..

Muutenkin on koko ajan tosi fyysisesti heikko olo, ja seisominen on yhtäkkiä ihan raastavaa??!! Istuminenkin on ahdistavaa... Kivaa silleen kun tossa odottais yks kappale tiskivuoria mun käsittelyä. Lapsille sanoin vaan että nyt kannattaa oikeasti yrittää olla siististi koska äiti ei nyt pysty siivoamaan :D Nämä kolme- ja neljävuotiaathan toki tajuavat viestin.... ;)
 
Mullakin on toi Doomoon imetystyyny ja toimi hyvin imetysaikana, varsinkin siis silloin, kun vauva ihan pieni. Vieraille ja isällekin hyvä vauvanpitotuki esim sohvalla istuessa.

Neuvolassa: Vauva oli raivotarjonnassa, laskeutunut ja pää kiinnittynyt lähtöasemiin. HB 137, eli ihan huippu, ilman rautalisiä siis pärjätään. Painoa tullut nyt 14 kg. Lähtöpainoindeksi normaali, joten ei syytä huoleen. Tippui viimeksikin imetyksellä ja sen jälkeen treenillä yht. 20kg. Ja kuutisen viikkoa vielä..

Ja arvaa tekeekö mieli pullaa nyt fourth gift... Mutta yritän kuitenkin, ettei se 20kg taas mene rikki, joten yritän tsempata..

Kumisaapas 33+6
 
NEUVOLA KUULUMISIA 34+1

Painoa tullut yhteensä 4kg.
Sf 30 (keskikäyrä).
Sykkeet 130-140.

Kävi ilmi että 2 vkoa sitten tehty lähete ä-polille oli tullut takaisin kielteisenä eli säästösyistä eivät enää ota sinne imukuppisynnytyksen läpikäyneitä. Eli en pääse synnytystapa-arvioon vaikka ed synnytys oli traumaattinen imukuppisynnytys.. Tämä tuli täydellisenä yllätyksenä sekä mulle että terkkarille. Joten terkkari laittoi uuden lähetteen mihin kirjoitti että synnyttäjä vaatii päästä synnytystapa-arvioon :D Ensi viikolla soitto nlaan kysymään menikö tällä kertaa läpi. Mullehan sanottiin synnytyksessä että poika oli mulle liian iso (4180g) ja sen takia jotenkin mietittiin että automaattisesti pitäisi tehdä paino-arvio ettei taas joudu samaan tilanteeseen. Sain myös ajan nla lääkärille 1,5 vkon päähän JOS lähete tulee takaisin taas kielteisenä niin lääkäri voi laittaa synnytyspelon takia lähetteen ä-polille jolloin ne joutuu ottamaan vastaan. Tuntuu vaan aika turhalta tämmönen säätäminen tässä tilanteessa.. Epäilen että vastannut lääkäri ei edes ollut avannut papereitani ed synnytyksestä ja lukenut ne läpi, laittoi heti vaan kielteisen vastauksen kun näki että lähetteessä luki imukuppisynnytys. Meidän kunta siis nyt säästää kuluja tällä tavalla... Kaveri kyllä pääsi sekä rv 33 että 36 samaan arvioon pelon takia, että taas tulee iso vauva mutta mä en siis pääsis yhdellekään käynnille.

Eli tuli vähän erilainen nla reissu kun mitä olin ajatellut..

Huh muutakin tapahtunut täällä ja psyykkisesti aivan poikki joten lopetan tähän ja alan keräämään voimia huomiseksi...

Korvapuusti 34+1
 
Tänään ollut menkkamaista kipua alavatsalla ja harjoitussupistuksia tulee välillä. Selkään käy myös. No, oon lepäillytkin koko päivän tässä, mitä nyt ne vauvan vaatteet laitoin paikoilleen ja ruuat tein. Pitää vaan toivoa et menis huomiseksi ohi, ei ole aikaisemmin vaan tämmöistä oloa ollut. Mut onneksi ei tosiaan vielä niitä kipeitä supistuksia ole tullut. Vauva on kyllä ollut varsin aktiivinen koko päivän, eli sen puoleen ei huolta. Vaikka välillä ilkeältä tuntuukin kun toinen työntää itseään alas tai ylöspäin. Aika alhaalla tuntuu jo olevan. Lähinnä toki mietin miten tää vaikuttaa tuonne paikkoihin, ettei vielä alkais avautumaan tai pehmenemään, kun tosiaan sitä kohdunsuuta ei paljon enää jäljellä ole. Mut onneksi huomenna taas yks viikko täys, eli 33+0. :)

Leipoa tekis mieli jotain, en vaan tiedä mitä. Aika vähän tulee ylipäätään leivottua, mut nyt olis tarvikkeitakin kaapissa. Saa nähdä jos viikonlopun aikana innostuu.
 
leipomukset joo siis itehän niitä en voi syödä... yhden pullan maistoin että tiedän onnistuko. sämpylöitäkään ei juuri leivottuna uskalla yhtä enempää...
Mutta ovat pakkasessa valmiina sitten sitä aikaa kun vauvaa tulee joku ihastelemaan,tai on ainakin pelastuksena arkeen muuten vaan.
Ruokia aion tehdä kans ens viikon loppupuolella. annos-kokoina pakkaseen niin on sit itelle satsit valmiina, mieshän jatkaa töitään heti kun mä oon kunnolla kotiutunut. ei sit tartte yksin kahden pienen kanssa miettiä kokkaamisia eikä ainakaa ressailla siitä. ja joka päivä se lämmin ateria ON mun saatava :)

imetystyyny ei oo ollu kertaakaan, meillä on sit paljon muita tyynyjä ollu käytössä. ja vaikka en oo imettänytkään, on käden alla tukenut aina joko täkki mytyssä tai pari tyynyä. mä en edes yöksi kaipaa mitään makkaraa mun kainaloon,jotenkin ahistaa :D
mahan alle liiskaan sitten kyljelläni jonkun tyynyn.

supistukset eipä niistä huolta kannata kantaa, jolleivat ole kovin kipeitä... itellä tuntuu välillä niin kova polte selässä supistuksen tullessa, ja sen tietää mitä se tekee alakerrassa...aukoo minkä ehtii... mutta sopii mulle ... unelmaa ois jos sais hurauttaa vaan sairaalaan, ehtiä käyrille ja sit sais jo ponnistaa :) parin tunnin sähäkkä toimitus ja thats it :) edellinenhän oli vaan nelisen tuntia, ja vaarassa on et tämä tulee puolet nopsammin ... huhuuuuu :p

limatulppa jos on kirkasta niin ei varmaan ole limatulppaa. se puolestaan on rusehtavaa, ehkä jopa veriviiruista. ja jos ihan selkeinä klöntteinä tulee, veikkaampa et parin päivän sisään tapahtuu jotain muutakin :)
esikoisesta kun tulppa lähti aamulla, seuraavana yönä puolilta öin poika syntyi :)
kakkosesta ei lähtenyt, ja kolmosesta tulppaa irtosi kuukautta ennen lopullista syntymää... se oli ärsyttävää et niin kauan kesti, mutta lähtikin tosi pieninä satseina... en sit tiedä..

painoarviono olin sillon kohta pari viikkoa sitten, eli 30+4 ja painoarvio oli 2,194 kg.... eli vastasi viikon 32+4 kokoa. joka siis oli normipainoinen siihen nähden. mutta liian iso omiin viikkoihin. sitä tässä sitten jännäillään että mikä on seuraavan ultran ajankohta ja miten tää loppunsa näkee tää mahan kasvattelu...

mies harvemmin laittaa taaperoa unille, mutta tarjosi nyt apuaan, huomas varmasti et äiskä on IHAN puhki kun illan ulkoilujen jälkeen siivosin vielä keittiön, tiskit pyörii koneessa ja pyykkikonekin lähti vielä ilta-rallin heittämään.... jokseenkin hupaisaa kuunnella taaperon ihastelua, kun on niin kovin isänsä perään :) niin onnellinen lapsi, kun isi on vieläkin illasta niin lähellä :)

lakupussi odottaa kaapissa tuhoajaansa, eli mua :) kunhan bb alkaa ja talon kersat koisaa, on mun ja pussin yhteinen hellä hetki :)

nyt sit vielä pyörähdys netissä ja se on moro....
 
Moii!

Varpajaisista mies piti esikoisen syntymän jälkeen ne kun oltiin vauvan kans vielä sairaalassa, oli kaverin luona ollut joten kotona ei tarvinu siivota sen takia ylimäärästä :) Nyt pitää varmaan sitten kun me ollaan vauvan kans kotiuduttu, en halua että laittaa esikoista sen takia hoitoon että pääsee juomaan, ehtii ne sitten myöhemminkin.

Imetystyyny
kaverilta ostin, en tiiä merkkiä mut semmonen C:n muotonen jämäkkä on :) Viimeks ei ollu ollenkaan imetystyynyä, pärjäsin semmosella ikean pitkulalla tyynyllä, mutta nyt sain halvalla tosiaan niin ostin pois :)

Painoarvio oli viikolla 32+4 tasan 2kg, ei puhunu muuta kuin et keskikäyrällä kasvaa. Viikolla 27+3 oli painoarvio 1kg, ja sillon sanottiin että laskettuna aikana n.3,4-3,5kg. Meillä on vielä yks ultra rv 37, jolloin saadaan sit vielä viimeinen painoarvio.

Supistaa, kolottaaa, väsyttää.. :D Koko päivä menny leipoessa, huomena ois ne neidin 2v syndet. Mä painun tästä suihkuun ja sit koisiin että jaksaa huomena, rankkoja nuo juhlat :D

miraa ja peppi 34+4
 
Korvapuusti Harmillista että lähete tuli takaisin kielteisenä. Mulla on edessä pelkopolikäynti aiemman synnytyskokemuksen vuoksi, joka on jättänyt pientä ahdistusta takaraivoon juurikin tuon imukuppisynnytyksen ja siitä seuranneiden tikkien laiton takia. No poikahan oli nokka ylöspäin, että sen takia imukuppia jouduttiin käyttämään kun nenä jäi aina jonkun luun taaksen jumiin, kun ponnistettiin. Meillä mun mielestä terkka laittoi lähetteeseen syyksi vissiin et aiempi raskas synnytyskokemus tai jotenkin tähän tyyliin. Varsinaisesti ei laittanut syyksi imukuppisynnytys.

Mulla on nyt muutaman päivän särkenyt päätä, välillä menee pois ja sit taas jossain vaiheessa huomaa et se on tullut takasin, lääkkeitä en oo napsinut kun ei vielä niin kipeetä tee. Kauhukuvia raskausmyrkytyksestä asettelen itselleni, kun muuten niin harvoin päätä särkee. No turvotuksia ei näyttäis pahemmin olevan.

Poitsu lähti mummille, joten mä taidan vetäytyä alkuun ainakin tohon sohvalle makoilemaan.
 
Imetystyyny tuli juurikin hankittua edellisviikolla ja käytettynä ostin tutulta. Ihan hulluissa hinnoissa ne uudet! Katsoin netistä niin tuostakin olisi saanut uutena pulittaa 69€ :O

Kokoajan on KUUMA! Meillä on kaikki tuuletusikkunat auki yötäpäivää ja päivisin pidän vielä terassin ovea kokoajan auki. Ja liikuskelen kotona pelkissä alusvatteissa kun muuten on ihan pää märkänä hiestä. Toki tässä on kokoajan niin paljon tullut puuhattuakin että saattaa johtua siitäkin. Varsinainen työleiri täällä kotona :D

Meillä edellinen painoarvio 33+0 oli 1937g ja lääkärin esittelemällä painokäyrällä se sijoittui keski- ja alakäyrän puoliväliin. Ei siis onneksi mitään sokerivauvelia tänne ole tulossa ellei nyt sitten ota jotain loppukiriä. Ja toisaalta on niin siro poika että ei lähdetä etukäteenkään käynnistelemään jos tällä käyrällä pysyy.

Mä en tiedä johtuuko noista insuliineista vai mistä mutta tuntuu että oma paino on kyllä alkanut huristella uhkaavaa vauhtia ylös :O Siis ihan sellasta kohtuullista alle 400g/vko tahtia mutta kuitenkin! En mielestäni syö mitenkään erilailla ja nyt kun olen jäänyt kotiin niin fyysinen aktiivisuus on kyllä varmasti 10 kertainen työssäkäyntiin verrattuna. Koko päivä tulee hilluttua muuttolaatikoiden ja muiden kotihommien parissa ihan hiki päässä kun töissä käydessä koko päivä kului istuen tietokoneella. Ei tässä nyt vielä hätää ole kun mulla on ekasta neuvolasta tullut ehkä n.5-6kg painoa, mutta kun tavoite oli ettei yhtään tulisi :headwall:

Miten teillä muilla onnistuu vielä kävelylenkit ja muu liikunta? Mulla on kyllä tullut totaalinen stoppi niille. Varsinkin iltaisin tuntuu että vauveli majailee jo niin alhaalla että painaa jo tosi pahasti pissarakkoa ja tuntuu että koko maha ratkeaa jos joutuu yhtään enemmän kävelemään. Olo on sellanen kuin olis just joulupöydästä noussut vaikkei olis tuntikausiin pistänyt suuhunsa muruakaan. Ja kävellessä tulee tosi herkästi harkkasuppareita ja kylkeä alkaa pistää (just sillä tavalla kuin olis maha liian täynnä lähtenyt lenkille). Välillä tuntuu että jopa roskiksen vieminen (meillä on roskiksille ehkä n.300m) tuntuu ihan ylivoimaisen pitkälle matkalle ja se pitää taapertaa tosi hitaasti.
Täällä kotona kyllä jaksan hillua koko päivän putkeen, nostella ja purkaa laatikoita, selvitellä pyykkikasoja ja seisoa tuntitolkulla silityslaudan edessä ja silittää verhoja ja vauvan vaatteita.

Niin ja varpajaisista on täällä ollut puhetta! En ole miestä haastatellut mutta epäilisin että järkkäilee varpajaisia vasta joskus myöhemmin. Voi olla että käy vauvan synnyttyä jonkun tuopin ottamassa ja sikarit polttamassa mun veljeni kanssa kahdestaan, mutta isommalla porukalla pientä juhlitaan vasta vähän myöhemmin. Miehen läheisimmät ystävät asuvat niin kaukana, ettei kovin lyhyellä varoitusajalla pysty varpajaisia järjestämään.

Tsemppiä Sandelsille! Täällä kans tuo ukko-kulta hetkittäin ottaa kupoliin ja rankasti. Mun mielestä en saa tarpeeksi myötätuntoa olotilastani ja päinvastoin mies naureskelee iltaisin mun ankkakävelylle ja puhinalle ja voivottelulle :mad: Lisäksi on ihan selkeesti katkera siitä että saan jäädä kotiin kun hän joutuu lähtemään töihin. Ja ihan mielenosoituksellisesti ei sitten tosiaan laita tikkua ristiin täällä iltaisin (just sillon kun oma olo on kaikkein hankalin ja tosiaan tarttisin apua). Penniäkään ei ole myöskään laittanut mihinkään vauvahankintoihin, mutta omiin harrastuksiin on rahaa tärvääntynyt kesän aikana monta tonnia. Täytyy varmaan pitää joku perhepalaveri tässä joku ilta ja laittaa ukko kuriin :stick: Mä en ole mikään nalkuttaja enkä jäkättäjä vaan enemmin sellanen tulivuorityyppinen räjähtäjä kun se kilometrin mittainen pinna tulee vaan tiensä päähän (ja vähän alkaa tuntua että kohta vois olla sen aika)...

Mutta nyt valmistautumaan omille vauvakutsuille :) Kaverit ilmoittivat tässä pari päivää sitten että tämä iltapäivä olisi syytä varata heille ja että heillä on suunnitelmia mua varten. Eilen illalla tuli kellonaika ja koordinaatit minne pitää ilmestyä. Ihana nähdä kaikki ystävät koolla taas pitkästä aikaa :heart:

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Tuna ja Sintti 33+5
 
Nynaeve: kiitos kysymästä, kyllähän tuo töissäkäynti on ollut melko lailla rankkaa edelleen :( Mutta pakko on ollu oppia olemaan itselleen armollinen kun ei vain pysty enää samalla tavalla työskentelemään kuin normaalitilassa. Monestakin kohtaa olen oikaissut tai mennyt vaan siitä mistä aita on matalin. Tuskin muuten olisin jaksanut edes näin pitkään olla töissä. Ja nyt näyttää siltä, että jos muistan jatkossakin olla itelleni lempeä, niin jaksan kyllä olla virallisen äippäloman alkuun asti töissä. Oppilailleni olen ihan suoraan selittänyt etten ihan kaikkeen nyt enää pysty ja kyllä nuo ymmärtävät hienosti. Auttelevat sitten kaikenlaisissa käytännön jutuissa :heart: Mm. kun pudottelen lattialle vahingossa esineitä kädestäni tai mahani tuuppaamana niin heti tulee joku pyytämättä auttamaan :D
Se doomoon imetystyyny oli kieltämättä hinnaltaan aika suolainen, kyllä minäkin laitoin silmät kiinni maksaessa etten olisi alkanut itkemään :) Siitäkin huolimatta olen sitä mieltä, että se on jo maksanut itsensä takaisin vaikka en sitä vielä ole imetystarkoituksessa käyttänyt. Eräs selkävaivainen työkaverini oli kans ostanut samanlaisen aikoinaan vauvaa varten ja nykyään nukkuu sitten tyynyn kanssa hyviä yöunia.

Tunafish: mulla tuntuu tuo liikkuminen ihan samalta! Siis HARMITTAA ihan vietävästi kun tänäänkin on ihana syyspäivä ja voi kun tekisi mieli mennä ihan vaan rauhalliselle kävelylenkille. Mutta kun sen tietää että sadan metrin jälkeen on tuskat ihan hirveät. Mullakin tuntuu koko ajan kuin olisi syönyt kokonaisen joulukinkun ja pistää alavatsaan molemmin puolin.. ja sellainen olo että maha tipahtaa matkalle jos koittaa vähän "reippailla". Enpä olisi uskonut että minä kaipaisin liikuntaa! Nyt haaveilen jo vaunulenkeistä vauvan kanssa. Ja oottelen sitä aikaa jolloin ei satu, kolota, okseta, heikota, väsytä..jnejne.. valivali!

Anukkio ja Paavo 33+1
 
Oli pakko tulla kommentoimaan tosta liikunnasta tunafish ja Anukkio: mullakin liikunta aika vähissä. Aamupäivisin vielä voi yrittää jotain tehdä mutta sitten jos tekee ja muutenkin iltapäivästä on sellainen olo että maha tipahtaa just. Haarojen väliin ei paina vaan siis suoraan "eteen", kiristää ja vihloo milloin mihinkin. Liitoskivutkin on taas pahemmat kuin pari viikkoa sitten. Aika minimissä on siis liikkuminen. Tänä aamuna ulkoilin esikoisen kanssa hissukseen 1,5 h ja nyt sitten olen tunnin maannut sohvalla kun ei seisomaan pysty :kieh: Mies laittaa ruokaa.. Ihan hirveän optimistisesti en kyllä vaunulenkkeilyaikaakaan odota, esikoisen jälkeen tuntui pitkään siltä "että alapää putoaa" eli kun lihakset oli venyneet ja kun rasituksessa väsyivät, tuntui siltä että sisukalut putoaa emättimen kautta kadulle kävellessä. Lantiopohjanlihasjumppa sitten auttoi mutta hetkihän (lue pari kuukautta) siihen menee. Mä en edes revennyt pahasti tms. eikä virtsankarkailukaan ole ollut iso ongelma. Voin vaan kuvitella, mikä on tilanne niillä, joilla isommat tikkaukset pitäny tehdä synnytyksen jälkeen.

HilmaVilma 35+3
 
Tänään pikkasen koko ajan touhunut jotakin ja kyllä sen vatsassaan tuntee. Vatsa ollut pingottunut oikeestaan koko päivän ja nyt vasta tässä sohvalla ollessani se pingotus on loppunut. Ulkosalla meni pitkä tovi kun laitettiin noita ikkunalautoja ja maalailtiin niitä. Mönkkärillä käytiin tuolla pellolla ajelemassa, kun vesi vaan siellä lainehtii.

Muuten liikunta ja kävely tekee ikävää. Postilaatikolle on hippasen matkaa niin sinne kun kävelee tasaista rauhallista tahtia niin silti alkaa supistella ja alakertaa vihloa.
 
ulkoilu hidasta ja kömpelöä :D mutta pääasia että tulee sentään lähdettyy, paitsi ei rankkasateeseen... pienet tihkut ei vielä haittaa, mut kun saavista kaataa ni ei kiva... vallankaan kun ei ole sadehousuja... muuten kyl vedenpitävät kamppeet. koiran ja taaperoisen kanssa sit tuolla omalla pihalla keikutaan.

supistelee kyllä herkästi ja välillä tuntuu että vauva tippuu ulos :D liitoskipuja mulla ei siis vieläkään ole???!!! aika kivaa sinänsä, oon kyllä osani niistä aiemmissa odotuksissa saanutkin :D

aamupalalle todella hyvin nukutun yön jälkeen...
 
Oliskos se sitten tänään 33+0 POKS POKS!!

Käytiin tänään Ikeassa pyörähtämässä, juuri mitääne itarttunut matkaan ja sitten käytiin vielä reissun jälkeen Myllyssä syömässä ja prismassa, no prismassa sattuikin sopivasti olemaan tuplabonus päivät joten tehtiin nyt sitten noi tarvikehankinnat mitä piti vielä tehä. Nyt ei sitten oikeestaan tartte enää hankintoja tehdä. Kasaus ja pyykinpesuhommia vaan, mutta ne taidetaan vielä siirtää myöhemmille viikoille.

Ei oo tollaset kauppareissut mulle enää sopivia, kyllä pisti väsyttämään...
 
Hyvää maanantaita naiset ja hyvää yötä/huomenta :) se ois kello nyt yli puolenyön eli 37+0 POKS POKS POKS. Eli alas tulla beibi ulos!!

Mulla alkaa nää jalkojen turvotukset olla sitä luokkaa, että huhhuhuijaa. No, ehkä ne on osaksi itse aiheutettua, liikaa suolasta ruokaa. Onneksi jäävesi maistuu edelleen tooosi hyvältä.. :)

Mua on oikeasti alkanut ahdistaa se synnyttäminen, varsinkin jos tuo painoarvio pitää paikkansa. Ajattelin huomenna (tai siis tänään) soittaa neuvolaan ja kysyä tosta pelkopolista, että olisiko sinne mahdollista vielä päästä vaikka viikkoja jo näin paljon kasassa. En tiedä kerkeekö sinne enää mutta pitää kokeilla.. Kuulemma sektiota ei saa jos ei ole pelkopolilla käynyt. Eli sain sen käsityksen, että beibi on pakko puskea alakautta vaikka sattuis ja pelottais kuin ****sti. Tai siis tietty leikataan, jos on joku hätä tai muu "riittävä" syy. Yksi kaveri oli keväällä aivan puolikuolleena yrittänyt alateitse synnyttää ja lopulta sen mies oli joutunut kunnolla mesoamaan siellä ja suunnilleen uhkailemaan oikeustoimilla jos eivät pääse sektioon. Olihan se lopulta leikattu mutta kauheat traumathan tälle kaverille jäi. Ahdistaa tosi paljon toi lääkärien ja kätilöiden asenne, että alateitse on paras, tuli mikä tuli. Itse pelkään kuollakseni, että väsyn niin paljon että lopulta tulee joku hapenpuute ja aivovaurio... :( Ja toi painoarvio ei todellakaan helpottanut asiaa.

Se on kyllä ihana se Doomoon Buddy imetystyyny. Ihan kuolannut sitä netissä, nyt kun on noista imetystyynyistä ollut puhetta. Sen kanssa olisi varmaan niiiin mukava nukkua. On vaan sen verran hintava että ei kyllä pysty, ei millään. Mut jos sellainen olisi, niin varmaan nukkuisin sen kanssa myös raskauden jälkeen, ja siitähän mies tykkäisi... ;) Varmaan nakkaisi koko hökötyksen roskiin kun kyllästyisi että halailen hänen sijaansa tyynyä.

Mutta nyt nukkumaan.. jos siitä nyt mitään tulee. Tänään kun heräsin, niin en meinannut päästä sängystä ylös, sattui kylkiin niin hitosti. Olin varmaan yöllä kääntyillyt tai ainakin yrittänyt kääntyillä ja aamulla paikat aivan tohjona..Siis oliko tää viime kerrallakin yhtä vaikeaa?! :D Kai se aika on kullannut muistot.
 
Heissulivei kaikille! :wave:

Lomaa viikko takana ja kivaa on :) Tykkään näistä lepposista aamuista, kun ei ole kiire minnekään ja voi rauhassa heräillä ja pukeutua ja syödä aamiaista ja ja..

Imetystyynyä en ole kahden lapsen kanssa tarvinnut, vaikka täysimetyksellä on menty n.4kk. Käden alla on ollut aina joku tyynyt tms. ja kakkostahan nyt piti imettää seisaalleen juosten esikoisen perässä :D Ei ollut kovin rentouttavaa puuhaa. Mutta tulipa imetysasennot ja tavat tutuksi joka tavalla. Mulla on vähän se, etten halua mitään ylimäärästä nurkkiin pyörimään tai maksaa muutaman kuukauden tähden monia satoja euroja.

Liikunta mielelläni hölläisin tahtia, mutta lapset pitävät sen verran kiireisenä ulkoillessa, että hippaa on juostava ja palloa potkittava ja näiden lisäksi nyt harjoitellaan ilman apupyöriä pyöräilyä, joten pyörän vieressä saa toista tuntia juoksennella. Onkin sitten iltaisin tuntunut kropassa.

Välillä on tosi malttamaton olo ja odottaa koska sitä synnyttämään tulee lähtö. Edelliset on syntyneet aivan lasketun ajan tienoilla, joten oletan sen nytkin tapahtuvat 40+ . Nelisen viikkoa olisi siis odotusta jäljellä. Tällä viikolla onkin viimeinen lääkärineuvola ja toivottavasti saan lähetteen ultraan jos vauva vaikuttaa kovin isolta. Ihan vaan henkiseksi valmistautumiseksi :D.

Yöt menee välillä kivasti, välillä heräilen usein vessaan ja varsinkin aamuyöstä tulee valvoskeltia. Ja kirsoin just taas kellojen siirtoa. Nyt lapset heräilee siinä 6-6.30, joten parin viikon päästä heräillään klo 05. Siis että mä vihaan kellojen siirtoa :mad:!!
Nyt supistukset on selkeästi pitkäkestoisempia ja välillä ihan tuntuvia. Ajoittain tulee säännöllisesti 10-20min välein. Kohtu treenailee tositoimia varten. Onneksi ei yöllä vielä ole, lähinnä iltaisin.

Yön ja aamulla satoi vettä, mutta nyt onneksi näyttäisi tulevan kiva ulkoilusää. Ollaan kyllä säällä kuin säällä ulkona purkamassa energiaa. Nyt ruoka tulille ja pihalle!
Ihania odotushetkiä koko popppoolle!
Jännityksellä jo odotellaan synnäri kuulumisia! Alkaa viikot olla monella jo niin pitkällä. Tsemppiä! :heart:

Hevosenkenkä 35+6
 
Huomenet!

Onnittelut PikkuA isosta viikkolukemasta! Kohtahan täällä jo synnytetään täysillä viikoilla! Itse vielä jatkan mahan kasvattelua mielellään vaikka puolitoista kuukautta, ei oo kiire, kun la on vasta loppukuusta.

Hyvä Anukkio, että olet saanut työasiat sillätavalla, että ei ole tuskaa joka päivä! Pitää vain yrittää itsekin höllätä niistä paikoista missä voi höllätä, ja jättää asioita jo tekemättä eikä olla niin perfektionisti. Kaksi viikkoa jäljellä... Onneksi itselläni ei ole esimiestä tai työkavereita, joten tarvittaessa teen lopun ajan kotona, jos on huono olo.

Viime yö oli aika infernaalinen, tai oikeastaan ilta, ja siitä johtuen yöllä ei saanut unta. Yritän liikkua koiran kanssa joka päivä vähintään pari 15 minuutin lenkkiä, ja innostuin vaappumaan metsään miehen ja koiran kanssa vähän pitemmäksi ajaksi. Sitten tuntuikin, että häpyliitos repeää illalla ja lonkat irtoilee muutoinkin saumoistaan. Hyvä että pääsi sohvalta ja sängyltä ylös. Siihen vielä yhdistettynä 4 kertaa vessassa käyminen yöllä, kipeät kyljen vaihdot, niin olen nukkunut viime yönä pätkissä noin 3 tuntia :( Neljään asti selailin nettiä, kun ei uni tullut. Että näinkö se elimistö valmistautuu tulevaan valvomiseen ja muuhun! Poika vain melkein koko yön potkutteli ja venytteli yksiössään, joten sitä ei tuntunut äidin kolotukset häiritsevän :)

Nynaeve ja Pp 33+1
 

Yhteistyössä