Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Tervehdys!

Kylläpä oli noloa soittaa aamulla töihin, että Joo, neljä päivää äitiyslomaan ja minä tulin viime hetkellä vielä kipeäksi... Oikein rivakka vatsatauti sitten tuli jostain. Hartiat ihan kipeät aamun ja aamupäivän voimakkaasta oksentelusta ja maha edelleen kipeä. Mutta nyt on jo pari tuntia pysyny ruokaa sisällä, joten jospa meni tuollai nopeasti ohi. Ihan karseeta!

Mutta siis tulin oikeastaan poksumaan: 34 täynnä, WOUWOU, vaikea tajuta :D

Jaksuja kaikille ja mukavaa viikonloppua, älkää saako mahatautia!
Erityis-tsempit firesunille ja sisuselle :)

Sandells & mahataudista huolimatta kovasti potkutteleva Keijo-poika

PS. Kirppisreissulta jäi käteen 120€ + 50€ kun myytiin vanha sohva, voidaan la mennä tuhlaamaan se miehen kanssa loppuihin Keijon hankintoihin :p
 
Moi! Tilanne on onneksi rauhoittunut ja saatiin selvitettyä tilanne äitin kanssa. Se ymmärsi täysin,että ei aijota kutsua mun veljeä eikä hänen vaimoaan kummiksi. Veljeni ei ole ollut kiinnostunut luomaan muhun minkäänlaista pikkusisko-suhdetta, meillä ikäeroa reippasti yli 10 vuotta.

Oon miettinyt että onko kaikilla muilla täällä kunnon ultra laitteet neuvolassa vai miten se synnytystapa-arvio ja vauvan koko arvio tehdään sillon rv 36 tienoilla. Meillä ei ainakaan ole,ja se vasta tuntuukin odolta et heittääks se lääkäri ihan lonkalta asioita. Ja jos vaan on sama lääkäri niin se on sellanen alle 30v nuori mies.......varmaan just valmistunut!! Haluisin että päästäis tays:iin arvioitavaks!

No tää oli tällasta jutskailua:)

Uskomaton olo että mammaloma alkaa ens ma ja sitten se on hyvällä tavalla menoa:heart:!! Täällä kaikki suht valmista.
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Odottelen Voi miten ihana kommentti sulta! :heart: Mä vaan oon tottunu liikkuun paljon ja kauheeta olis jos en enää pystyis liikkuun..mulla hajois pää! se on vaan elämäntapa.. mut en mitenkään pidä huonompana ihmisenä, jos ei pahemmin liiku raskausaikana! Jotkut ei meinaa oikeesti vaan jaksa tai pysty..itellä ollu niin hyvin asiat, ettei oo paikat kipeet..oon siitä kyl ollu kiitollinen..paitsi tässä nyt istuessa selkä vaivaa koko ajan..ja rinnan alle pistää.. :( mut liikkuessa oon ihan kun ei mitään olis! :) Se on ihana tunne! Tietty en jaksa samalla tavalla kun viä ennen raskautta, mut oon vaan onnellinen siitä, et pystyn edelleen tekeen! :) Tänään pitäis mennä ensin tossa kohta pumppiin ja perään sit bodycombatiin! :) Mut siis tää liikunta ei oo siihen auttanu, etten olis lihonu.. ;) painoo tullu kohta 16 kiloa, vaikka liikun paljon! No, mä oon sit kyl ihan hulluna äippälomallakin leiponu pakkaseen kaikkee (meillä on pakkanen jo ihan täynnä) ja kyllähän leipomuksiaan täytyy maistellakin.. ;) ja oon kyl sellanen herkkupeppu, et huh.. :D vaik tuntuu, et sit kun syön siivosti ja jätän herkuttelut vähemmälle, niin se paino on noussu kaikesta huolimatta..no, synnytyksen jälkeen sit jos alkais tippuun, eikä enää nousis! :)

Meikkaaminen on munkin mielestä ihan jokaisen oma asia! Jos ei meikkaa, niin ei meikkaa..jos meikkaa niin sit meikkaa! Ite tunnen itseni pirteemmäks kun laitan vähän meikkiä! Mut mulla meikki on tosi pikainen..laitan vaan alaripsiin ripsaria ja meikkivoidetta kevyesti.. :) eli en mitenkään kummemmin meikkaa..mulla on kyl ripsipidennykset, et ne helpottaa mun meikkaamista muutenkin.. :) ja sit jos on jotain kummempaa tapahtumaa, niin lisäks rajaan silmät.. ja haluaisin laittaa usein myös luomiväriä, mut oon aika laiska sen suhteen.. :D Ja siis musta on parempi, et on ilman meikkiä, kun se, että meikkaa ihan liikaa! Mulla on yks kaveri, joka on kosmetologi ja se meikkaa ihan järkyttävän paljon! Se on musta paljon kauniimpi ilman meikkiä, mut silti sen on pakko aina vetää ihan karseet sotamaalit naamaan.. ja siis sillä on hirvee bilemeikki ihan arkenakin! kun se lähtee bilettään, niin ei sen arkimeikki ja bilemeikki pahemmin toisistaan eroa.. ei oo vaan kauheen nätin näköistä.. se kun olis niin paljon nätimpi luonnollisemmassa meikissä! Ja siis tää samainen kaveri ei omista minkäännäköisiä lenkkareita, joten se kulkee vaunuillakin lapsensa kanssa sellaset 10 sentin korkokengät jalassa ja minihame päällä kesät talvet.. ;)

Ite oon aina kateellinen niille, jotka on kauniita ilman meikkiä! :) Kun musta tuntuu, et näytän ihan joltain aaveelta, jos en laita sitä ripsaria ja vähän meikkivoidetta.. :D

Ja sain vihdosta viimein pyydettyä meidän toisen kummin.. :) Ja hän oli kyl sen jo arvannu, et varmaan pyyntöä tulee ja oli innoissaan! Ihanaa! Nyt on sekin asia selvillä!

Oli taas tullu niin paljon tekstiä, et jäi varmaan puoliin juttuja kommentoimatta, mut joku toinen päivä sit! :)

Nellielli ja pötkö 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Kummiasia Olen samaa mieltä kuin muutkin eli vanhemmat itse päättävät kenet lapselle kummiksi pyytää.

Kokoarvio Meidän neuvolassa ei ole mitään ultralaitteita. Siihen kokoarvioon (ultraan) pääsen nyt rd:n takia, mut ilman sitä lääkäri tekis mun mielestä vaan "kopeloimalla" kokoarvion ja arvion siitä mahtuuko alakautta. Esikoisesta muistaakseni mulle vaan sanottiin että mahtuu tulemaan alakautta ja neukkatäti jossain vaiheessa arvioi koon vatsan päältä.

Huomenna lähetään miehen sisarusten kanssa sinne laivalle, toivottavasti synnytys ei ala siellä ja jaksaisin edes kohtalaisesti pysyä hereillä.
 
Moikka

Tänään oli neuvola ja mukelo oli kiepsahtanut perätilasta pääalaspäin, ainut vaan et välillä on poikittain ni pitää yrittää painella ettei muksahda takaisin perätilaan =)

FB-ryhmä Täällä joku huutelikin pääsyä ryhmään, ni siellä on ollut keskustelua ettei ryhmään enää näin myöhään uusia otettas : /
 
Omenat mehustettu melkein 100kg raahasin niitä mehustamolle ja 54l tuoremehua olis nyt kellarissa tuhottavana :p
Tosin se rehkiminen ja nostelu siellä mehustamolla sitten kostautu välittömästi ja olenkin ollut klo 15.00 asti sohvan omana lonkkia ja nivusia kolottaa ja ilmeisesti iskias otti nokkiinsa no taaperretaan hiiiitaaasti tämä ilta kyllä se huomiseen mennessä on jo parempi. Kipulääkkeitä en ota kun vasta yöksi jos ei uni tuumaa tulla.

meikkaus mä oon niin laiska meikkaamaan että en jaksa vaivautua edes laittautumaan töihin. Johtuu kyllä siitä että kun olin ulkohommissa niin ei siellä kyllä viittinyt meikkejä naamaan laittaa. Olis ollut ripsarit poskilla vaikka olis kuinka vedenpitävää ja talvella naaman paleltumisriski on suurempi meikeissä kun ilman meikkiä. Helpommalla pääsi ilman laittautumista ja hiukset kun tartti olla aina kiinni ja kypärän kanssa ei voi pitää kun yksinkertaista löysää ponihäntää tai lettiä. Joten sitten kun siirryin ohjaamo hommiin on jäänyt se metsänpeikko look päälle enkä jaksa vaivautua. Kerran kun menin meikeissä töihin niin oli siinä äijillä ihmettelemistä että mistä nyt tuulee :D
Enkä jaksa vaivautua kotonakaan meikkailemaan eikä tuohon kyläkaupalle tartte laittautua sitten kun menee ihmisten ilmoille täältä maalta niin voi vähän ripsaria ja puuteria sipasta mutta siihen se jää hiukset on sillonkin pompulalla tai auki. Mutta niin mikäli olisin semmoisessa työssä, että voisin pitää rakennekynsiä niin minulla olis ne heti, olen ajatellut kokeilla ripsien kestovärjäystä jos sillä pääsis vähän helpommalla ja ei olis niin hirveä metsälook aina ja joka paikassa ja tosiaan laittautuisin jos vaan olis varmaa joka työpäivä että ulkohommiin ei tartte just sillon lähteä :D Jokainen ihminen on kuitenkin omalla tavalla kaunis ei siihen mikään tuulipuku tai meikittömyys vaikuta.
Virossa ja eritoten Isommissa kaupungeissa on nyt vaan tuo itsensä ehostaminen aika korkealla prioriteetti listalla kuten myös laihuuden ihannointi ei siellä kaikki kuitenkaan Saagimin muottiin mene itsekkin tunnen niitä jotka ei meikkaa pahemmin eikä kyllä juokse beauty salongeissa vaan tuulipuku päällä koirien kanssa lenkillä ;)

FB No ei sitten liitytä sinne turisemaan jatketaan sitten tällä puolella kiitos rontti1 infosta.

Nyt köpöttelen tekemään ruokaa alkaa taas vaihteeksi olemaan nälkä. Onneksi eilen tuli tehtyä iso kattilallinen Borssikeittoa.

iia ja Anselmi edelleen 35+0
 
Tsemppiä juuri sinne muuttolaatikoiden keskelle :hug: Täällä kans laatikoita ja romua on edelleen huiskin haiskin ja omakin olo on melko vetämätön : / Eilen neuvolassa tosin selvisi syy vetämättömyyteen sillä hemppa oli pudonnut sitten anemian puolelle ja oli 115.
Olisko sulla ketään kaveria / äiti tms. joka vois autella sua? Joskus tuntuu että noilla miehillä ei oikein ole tuota tilannetajua. Meilläkin mies vaan ihmettelee töistä tullessa että etkö oo enempää saanut täällä aikaiseksi päivän aikana :mad:

Pakko kommentoida tuohon meikkaamiseen ja etenkin Anu Saagimiin. Mun mielestä se ihminen on niin turha julkkis kuin joku vaan voi olla! Mitä helvettiä sekään on saanut elämässään aikaiseksi? Mitä sillä on väliä jos ulkokuori on kaunis jos on pelkkää paskaa sisältä ja elämässään ei ole saanut muuta aikaiseksi kuin lisättyä ihmisten ahdistusta ja pahaa mieltä. Ja ainoa keino hänelle olla jotain ja pysyä lööpeissä on laukoa naapurimaan naisista halventavia kommentteja. Aika ala-arvoista. Siis myös meidän lehdistöltä että elätetään tuollaista horopersettä ja maksetaan sille jotain noista lausunnoista.
Itse oon enemmän sellanen tapa-meikkaaja. Meikkaan kyllä joka päivä (jopa kotipäivinä) kevyesti ja laitan vähän hiuksiakin. Luomivärit ja huulimaalit on vaan juhlia varten. Mulla on tosi tummat hiukset ja käytän paljon mustaa sekä kirkkaita värejä vaatteissa ja näytän tosi kalpealle haamulle jos en yhtään korosta silmiä ja kulmia. Oma äitikin kysyy että oonko sairas jos meen kyläilemään ilman meikkiä :D
Mut sellasille raikkaille perus-suomineidoille kyllä mun mielestä sopii meikkaamattomuus!

Onkos täällä muut ensikertalaiset käyneet tutustumassa jo synnäriin? Me käytiin eilen Naikkarilla katsastamassa että mitä tuleman pitää. Ihan kivat tilat siellä oli ja synnytysosasto vaikutti rauhalliselle ja kotoisalle vaikka varmaan Suomen suurin onkin. Kokoonnuttiin ryhmän kanssa yhteen synnytyssaleista ja siellä käytiin sitten kätilön kanssa synnytyksen vaiheita läpi ja saatiin kysellä kaikkea. Viereisessä synnytyssalissa oltiin parhaillaan tositoimissa ja kuultiin vauvan ensi parkaisut :heart:

Neuvolassakin tuli käytyä eilen:
Paino - 1kg edelliskerrasta (yht. alusta 5,4kg)
RR: ei saatu
turvotus -
Pissa puhdas
Hb 115
Sf 33
RT tai avotarjonta (ollut aina ultrassa avotarjonnassa) mutta pää kuulemma viikkoihin nähden alhaalla
Sykkeet 140-150
Liikkeet ++

Onkos kukaan jo synnyttäneistä synnyttänyt avotarjonnassa olevaa lasta? Luin vaan tuolta tilanteista jolloin sectiota suositellaan ja yhdistelmällä ensikertaa synnyttävä, avotarjonta ja isohko lapsi on vahva peruste suositella sectiota. Hittolainen kun kaikkea tässä joutuukin murehtimaan : /

Tuna ja Sintti 34+3
 
Tunafish-78 Minä synnytin esikoisen avotarjonnassa.. Se tarjonta tosin selvisi vasta synnytyssalissa, kun pää oli jo osittain ulkona. Jos olisi aijemmin ollut tiedossa, niin todennäkösesti ois sektio ollu kun ensisynnyttäjä olin (kaveri joutui/pääsi(?) sektioon avotarjonnan takia, kun ensisynnyttäjälle sen verran vaikeampaa kuulema alakautta puskea ja imukuppia tms usein tarvitaan).
Kaikki päättyi kuitenkin (onneksi) hyvin, vaikkei mikään helppo synnytys ollutkaan. Ponnistusvaihe kesti 1h 40min (sen takia vauvan sokereita seurattiin tarkasti), poika meinasi jäädä muutamaan otteeseen jumiin ja sen takia toinen kätilö painoi/työnsi mahan päältä vauvaa eteenpäin samalla kun ite ponnistin.. väliliha leikattiin ja toisen asteen repeämät tuli, jossain välin oli osa tikeistä auennut ja haavat tulehtunu ja jotain ylimäärästä kudosta kasvanu -> muutaman ab-kuurin söin + paikallisia ab-voiteita, ravasin lääkärillä jne. n. 3-6kk:n kuluttua alko olla paikat suht kunnossa ja pysty jo istumaan hyvin, eli kauan vei toipuminen..

Siinä noin pääpiirteittäin mun kokemus.. ja jos haluut jotain muuta tietää, niin kysy vain :) oon vähä huono ite tarinoimaan, kun ei oikein tiedä mitä kertos :ashamed:
Ja tarkotus ei tosiaan ole pelotella tai mitään, kerroin vain oman kokemukseni asiasta. =)

kiukuttelija 36+3
 
niipa oi nauti risteilystä ja hemmotteluista, krapulattomasta aamusta ;) ja laivassakin on ensiapu, jos yhtään tuntuu niin sinne vain, ensin info-tiskille ilmoittamaan niin lääkintä-henkilökunta tulee kattomaan. tarvittaessahan helikopterilla pääsee pois JOS nyt siellä alkaa tapahtumaan jotain. toivottavasti teille tulee rentouttava ja kiva reissu joka katkaisee arjen sopivaan saumaan :)

synnytystapa-arvio en tiedä miten se nykyään esikoista odottaessa tehdään, mulle aikoinaan on tehty se synnytys-sairaalassa, sisätutkimuksella. ei ultralla.
luulenpa että jos lantio vaikuttaa ahtaalta, turvaudutaan ultraan ja muihin kuvaus-menetelmiin.
mulle on sanottu jo tuolloin että on hyvä että omistan synnyttäjän lantion. tilaa on. no sit vissiin ollut :D

ultra aika tuli postissa eilen, kolmen viikon päähän sain sairaalaan ajan. ja samalla on myös aika diabetes-hoitajalle, mikä on tosi rasittavaa koska siitä ei oo mun kohdalla mitään hyötyä eikä ees tarvetta, kun oon niin piirun tarkkaan koko ajan tehnytkin. mut mennään nyt sitten kerran kutsutaan, jos vielä loppuviikoille jotain uutta tietoa sattuu saamaan mitä ei ennestään tiennyt.
mä luulin että perunat ja makaronit ym hiilarit nyt tarttee jättää kokonaan pois, mutta tuo diabeetikon ohje kyllä antaa vain määrät et minkä verran joka päivä sais syödä. ota noista selko :D

meikkauksesta vielä se on kyllä just niin, et moni alansa ammattilainen laittautuu aivan samaan malliin niin arkena kuin juhlanakin. tiedän sen kun ite oon joskus ollut kauneudenhoito-alalla vuosia. siihen ikään kuin urautuu, ja samoilla rutiineilla menee aamusta toiseen, menee minne tahansa.
sit kun itelläkin työt vaihtui niin ei todellakaan kannattanut ajatellakaan pakkeleita vetää naamaan samalla tapaa kuin ennen :)
myös entisessä elämässä meikin alle oli helppoa ikään kuin piiloutua. kukaan ei saanut huomata että mulla oli oikeesti paha olla... kulissit pysyi järkkymättä.
nykyään on ihanaa kun on saanut vapauden olla oma itsensä, eikä se meikki ole enää niin tärkeä suoja, ennemminkin semmonen "virkistys"-momentti :)
eilen ostinkin sitten puuterin, meikkivoiteen ja kulmakynän. oon semmonen että käytän entiset aina iiiiihan loppuun ja sitten vasta ostan uuden. ja mieluiten ne edukkaimmat vaihtoehdot :) samaan lopputulokseen pääsee halvemmillakin puteleilla :)

avotarjonta itsellä ei ole kokemusta, mutta kaveri sai hiljakkoin toisen lapsensa, olikin avotarjonnassa. kova kuntoilija kaiken lisäksi, niin lihakset ei anna ponnistus-vaiheessa niin paljon myöten kuin taviksilla ... (siis taviksilla tarkoitan tavalliseen tapaan liikuntaa harrastavilla, tämä kaveri on harrastanut juoksua, punttia, spinnigiä... ihan säännöllisesti likipitäen laskettuun aikaan saakka.) niin ponnistusvaihe kesti tunnin...
tuo tarjonta hankaloitti asiaa myös, ja imukupilla oli lopuksi vedetty.
kunpa kaikki saataisiin normaaliin tapaan synnyttää ilman ongelmia... :hug: miettikää niitä entisajan äitejä ketä on vaan saunan lauteille laitettu ipanaa puskemaan pihalle... ei oo ollut epiduraaleja saati imukuppeja :D

mukavaa perjantaita kaikille, mä ostin pihalle eilen syksyn istutukset, tänään aamupäivästä ulkoilemaan ja samalla laittelen loput pihavalo-sarjat ja kanervat paikoilleen. ensilunta odottelen jo, rakastan talvea :heart:

FG ja pikkupallero :)
 
Eipä sen ihmeempiä kuin poks, poks 35+0.

Eilen illalla tuli melkein pari tuntia n.10 minuutin välein supistuksia, muttei ollut kipeitä. Luulenpa, että antaa ymmärtää syntyä ajoissa, mutta kuitenkin päädytään lopulta käynnistämään.

Inari & Juri Kakara
 
Kiitos kiukuttelijalle ja FG:lle avotarjonta -kommenteista! Haen vaan jotain perustetta sitten itselleni tehdä päätöksiä section suhteen synnytystapa-arviossa riippuen miltä se lapsen tarjonta näyttää. Kyllä mä ainakin tuon kiukuttelijan kokemuksen perusteella kallistuisin kuitenkin siihen sectioon mikäli avotarjonnassa edelleen pysytään.

Vauvan asennosta ja liikkumisesta vielä
: Neuvolassa tosiaan todettiin viimeksi että pienen pää on jo siellä melko alhaalla ja varmaan siellä pysyykin. Koitin selittää että mun mielestä meidän ipana kyllä kääntyilee edelleenkin yöllä poikittain masussa, mutta terkan mielestä se täytyy olla peppu ja varpaat jotka on sitten masun eri puolilla ja pää alhaalla. No eilen illalla mun epäilykset sitten osoittautui oikeiksi sillä pieni sai kovan hikkakohtauksen just sillon poikittain kelliessään ja kyllä se hikkaaminen vaan tuntui navan vasemmalla puolella kyljessä eikä ihan alhaalla, häpyluun takana kuten normaalisti. Meidän ipana siis vetää itsensä joka yö poikittain tuonne masuun ja kääntyy vasta sitten päivällä pää alaspäin :O Toivottavasti ei nyt sitten ota joku yö kasvuspurttia ja aamulla ei sitten enää mahdukaan kääntymään oikein päin :D

Hui Nukkis mitä tuntemuksia ja limatulppaakin olet bongaillut! Mulla on ihan samanlainen olo että ei hitto en vielä ole valmis! Vastahan mä tulin raskaaksi ja pikkuhiljaa alkanut tottua ajatukseen että keskenmenoakaan ei taida tulla. Nyt on kuiteskin kaikki synnäritutustumiset ja baby showerit vietetty, joten taitaa olla se viimeinen rutistus sitten vaan jäljellä. Itellä tosin ensikertalaisena tämä ihana tietämättömyys tulevan koitoksen kauheudesta!

Tuna ja Sintti 34+4
 
Täällähän nyt taitaa monella olla jo jännät paikat edessä. Toivon etten itse ihan vielä kuulu noihin.

Eilen illasta oli maha ihan älyttömän kipeä kahteen otteeseen, sellaista menkkamaista kipua, mikä sit meni ohi. Tänään ollut myös kerran tuollainen. Ja mietinkin että onko tuo nyt sitä supistelua vai mitä. Kun ei tosiaan ennen kivuliaita supistuksia ole tullut. Illalla olo helpottui kun kävi pitkälleen. En noissa muistanut kokeilla onko maha miten kovan tuntuinen, mutta illalla tuli myös sitten noita kivuttomiakin supistuksia, eli tunsi kun alavatsa oli ihan kova. Muutenkin oli sit maha aika hellänä illan ja vieläkin on. Pitää vaan toivoa, ettei noita enempää tulis ja tiistaina sit pääsee synnärille katsomaan tilannetta, kun on se kontrollikäynti. Sais nyt kuitenkin pikkuinen pysyä kasvamassa tuolla mahassa ainakin pari viikkoa, laskettuun aikaan kuitenkin vielä 6 viikkoa. Käsittääkseni eivät kuitenkaan enää estele jos lähtee tulemaan, kun huomenna on 34 viikkoa täys.
Jännät paikat siis täälläkin, kun ei jotenkin ole vielä varautunut synnyttämään ja kaikki valmennuksetkin on käymättä. Onneksi kuitenkin tiedän missä tuo synnytysosasto sijaitsee, kun siellä on nyt joutunut käymään. Tosin omatoimisesti olen tietoa etsinyt joten jotain hajua on mitä tulee tapahtumaan :) Onneksi vauva on ollut varsin virkeänä, se on kuitenkin tärkeintä, muusta ei jaksa niin panikoida. Ja onneksi viikonloppu edessä, on mieskin kokoajan kotona. Ja vois tän päivän projektiksi ottaa sen sairaalakassin pakkaamisen ainakin osittain.

Tirppana 33+6
 
Alkaa täällä olemaan toimintaa vähän itse kullakin jo näköjään :) Ja nukkis, kiva kuulla susta :)

Kiitos kaikille tsempeistä, niitä tarvitaan :) Ja todella toivon, että käynnistys onnistuis ja viikon päästä nyytti olis jo täällä :heart:

Olin kyllä vähän "järkyttynyt" aluks, kun tajusin, et neljän päivän päästä pitäis marssia synnärille ja mies menee tietty töihin! Pelkään jokseenkin sairaaloita, joten odottelu siellä yksin ennen kun miestä kannattaa kutsua paikalle, tuntu jostain syystä ahdistavammalta kun itse synnytys :LOL: Mut sit kun ajatus kiersi samaa kehää vuorokauden, niin olo onkin nyt yhtäkkiä melko rauhallinen. Parit hommat vielä viikonloppuna pitää tehdä siltä varalta, että ollaan sit muutama päivä pois kotoa ja tullaan vauvan kanssa, mutta kaikki alkaa oleen valmista :)

Tosta että tuntuu ettei olis viel ihan valmis, niin samanlaisia juttuja pyörii omassakin päässä... Mut lähinnä siltä kantilta, että tuleva viikonloppu voipi olla meillä se viiminen viikonloppu ikinä, kun ei olla vanhempia :O Tuntuu niin hurjalta, että elämä vois muuttua niin nopeesti, vaikka onhan tätä odotettu jo vaiks kuinka ja kauan :)

Ruokailussa ei oo tapahtunut ihan hirveesti enää muutoksia, mutta juomisissa kyllä. Mulle on tullut todellinen maitohimo. Ennen join vaan vettä ruuan kanssa, mut nyt pitää olla kylmääkin kylmempää kevytmaitoa! Lisäks puoleensa vetää kaikki mahdolliset sokeriliemet... Ihan tosissaan tarvii koittaa vastustaa noita himoja... Oma paino ei nouse yhtään, vaan kaikki imeytyy nyt vauvan navan ympärille :kieh: :stick:

Ihon kunto on jälleen hiukan huonontunut. Nyt on alkanut tuleen naamaan taas näppylöitä. Ne olikin poissa jonkun aikaa. Lisäks finnin tapasia tulee kyllä ihan rinnuksille, olkapäihin ja kyllä ihan sääriinkin... Tai paremminkin punertavia näppylöitä, mitä lienevät. Ja mullahan tuli noita luomiakin tohon kaula/rinnusosastolle ja siellä ovat pysyneet ja lisää varmaan tulee vielä :( Ensimmäiset raskausarvet tuli viikolla kymmenen...ja tasasesti niitä tullut lisää koko raskauden ajan. Peilistä niitä näen, kun suureks osaks ovat "kuun pimeellä puolella". Jonkun verran niitä on tullut myös lonkkiin. Ne on rumia, mutta joskos ne tosta vaalenis sitten myöhemmin... Pieni hinta kai tollaset viirutkin on siitä, että saa oman lapsen :rolleyes:

FB:hen ei mahdu, taitaakin olla netin ainoo keskusteluryhmä johon ei mahdu :D En ollut ite liittymässä sinne, vaikkakin yhdessä välissä kävi mielessä, että vois tulla, kun tuntui, et kaikki keskustelukaverit "katosivat" sinne ja täällä päivät pitkä odottelin uutta tekstiä palstalle ;) Mutta harmi niitten kannalta, jotka olisivat porukkaan halunneet mukaan keskustelemaan, et tollanen linjanveto on tehty... Varsinkin kun monella vasta nyt alkaa äippälomat ja olis enempi aikaa kirjotellakin. Toivottavasti, jos joskus perustetaan synnyttäneitten ryhmä, niin mukaan mahtuu, vaikka meniskin pari viikkoa lasketun ajan yli :whistle: Mut mä luulen, et kaikki täällä lähtökohtasesti haluaa olla sellasessa porukassa, missä tuntee ittensä tervetulleeksi ja porukan miellyttäväksi ja kiitos sille, joka kertoi asian oikean laidan, kun täällä sen fb-ryhmän perään on useemmankin kerran kyselty saamatta vastausta. Homma siis ok ja tänne tervetuloa nekin, jotka ei oo vielä uskaltautuneet kirjottamaan, vaan lueskelleet vaan palstaa taustalla :)

Väsymyksestä
, kyllä vähän vaivaa... Hemppaa ei oo nyt hetkiin mitattu, kun unohdin lääkärillä pyytää ja neuvolakerrat on peruuntuneet nyt sen ultran takia ja siellä ei mitattu... Mut uskoisin sen nouseen, kun rautaa oon kerran syönyt... Tosin uskon, että unet on käyneet sen verran levottomiksi, että yöt on siksi aika rasittavia :D Koitan nyt tosissani levätä, jos se suuri koitos sattuis maanantaina edessä olemaan. Keräillä voimia vaan ja syödä hyvin ;)

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti :)

sisunen ja seve 37+1
 
Ruoka Kyllä mulla menis hyvin alas! ja meneekin! ;) Varsinkin kaikki hyvä.. ja kyl sen huomaakin, kun sitä painoo on alkanu tuleen enemmän.. en mä paljoa pysty kerralla syömään, et tulee sellanen ähky olo..mut kyl kaikki kelpaa! Olis kiva, jos tulis sellanen olo, ettei maistuis ruoka.. mut ei..ei mulle! :LOL:

Ihon kunto on ollu hyvä raskausaikana! Mulla on ollu nuorempana tosi huono iho kasvoissa ja sit se siitä parantu, mut ollu edelleen sellanen, et kerää niitä finnejä aina välillä kuitenkin..nyt on ollu melkein koko raskauden iho tosi hyvässä kunnossa! Ja olis ihanaa jos pysyis samanlaisena raskauden jälkeenkin! :) On ollu tosi vähän finnejä ja muutenkin jotenkin vaan paljon parempi iho.. :) Talvella ny varmasti tulee taas kuivumaan vähän kasvojen iho ja iho muuallakin kropassa..mut se on mulle ollu normaalia joka vuosi..täytyy vaan rasvailla ahkerasti! :)

Väsymys Kyl välillä jumpillakin kaverit naureskelee, kun vaan haukottelen.. :D en vaan mahda sille mitään..varsinkin nyt, kun yöt on niin katkonaisia..ja vaikken olis ees kauheen väsyny oikeesti, niin silti kummasti vaan haukottelen välillä ihan koko ajan.. :D hävettää vaan, et kuvitteleeko ihmiset, et jumpilla on jotenkin tylsää tms.. :D

Nellielli ja pötkö 36+5
 
fb-ryhmän vastaanotto no onpa kumma ettei huolita! kaikki kun ei kypsy tuohonkaan asiaan hetkessä, niin kuulostaa kyllä aika epäreilulta just niitä kohtaan, keillä ei ole just sitä aikakaan ehkä tähän mennessä ollut, et ois päässy koneelle useesti.
mua ei henkilökohtaisesti haittaa, en halua niin tuttavallista tehdä tästä. epäilen vahvasti tämänkään palstan jatkumoa syntymän jälkeen... nyt sitä aikaa sentään hiukan on, mutta sitten ei välttämättä enää kiinnostuskaan riitä.
Porukkaan on tullut mukaan myöhemminkin uusia, ite kannattaisin sitä että reilu peli kaikille ja kaikki on tervetulleita, parempi myöhäänkin kuin ei milloinkaan :)

ruoka maistuis liiankin kanssa, mutta hiilari-laskuri nenän edessä mennään :D parin tunnin välein noin suunnilleen on suuhun jotain laitettava ettei sit sokerit heittelehdi vaan pysyis suunnilleen tasaisina.

ollako valmis synnyttään NO TOTTA VIE OLEN :D vaikka nyt ja heti!!!! se on jännää joka kerta, kun eihän mitenkään voi etukäteen tietää miten se menee, mutta mä oon niin ylikypsää kauraa jo tän suhteen :D ripeesti vaan kalvot puhki ja ipana ulos, kiittooooooosss :D
mut ei..... vielä on jaksettava odottaa nyt ainakin se kolme viikkoa. plöh... mutta vielä tämän kerran mä jaksan. luojan kiitos sit loppuu mun raskaana olemiset!!!!ei siinä mitään jos kaikki odotusaikana ois hyvin, mutta kyllä tää on ollu ihan jäätävä raskaus.
never ever ever again....

anu saagimista niin mä luulen et edelleenkään ei ollut kyse siitä et ois pukeuduttava leikkipuistoonkin minarissa ja saapikkaissa... vaan kokonaisvaltainen huoliteltu olemus. enkä sanois kyllä sitäkään naista rumaksi. näyttävä ja hoikka, kärkäs suustaan mutta niin virolaiset ovat :) heidän tapansa ilmaista asiat on aivan eri kuin suomalaisilla, siis puhetyyli on niin erilainen.

mutta samapa tuo. läpikäyty aihe lie jo :)

karkkikauppaan käy tieni mun aivan pian :p koko viikon kun on taas kiltisti ollut niin saa ansaitsemansa herkuttelun tänään pitää :) joskohan sitä jaksaisi kirpparillakin pyörähtää...
 
Pakko viä tulla sanoon että kyllä mä ainakin haluan että täällä KaksPlussassakin pysyy meidän keskustelu yllä, vielä vauvojen syntymän jälkeenkin!!!! Älkää nyt ainakaan luovuttako sen suhteen, ettehän, ettehän, ettehän? :O

Musta on kiva lukea näitä stooreja myös täältä :heart: Ja itsekin pyrin jatkossakin olemaan tälläkin puolen, jos täällä vaan porukka jaksaa kirjoitella :)

Nukkis + maha
 
Moikka taas!

huh, kun jotkut ovat pitkällä ja käynnistämisistä ja synnyttämisistä on jo puhuttu! Itsellä on vielä ajatukset, että kyllä se sitten joulukuussa syntyy viimeistään, mutta saapa nähdä... Kovasti on pää alaspäin kipeästi porannut jo pari viikkoa, että olisi mielenkiintoista tietä mitä siellä kohdunkaulalla tapahtuu omalla kohdalla. Eipä tosin ole kiirettä, pari pitempää reissua olisi kiva tehdä ja vielä tavaroita järkkäillä ja vaan olla ilman töitä ja kotona ja kaikkee :) Mutta eipä itselläni ole vielä niitä viikkojakaan yhtä paljon kuin muilla!

Saatiin eilen uusi äitiyspakkaus. Taidetaan olla niitä ensimmäisiä loppukuun marraskuiset, joille uusia paketteja on tullut. Ihan kiva symbolinen juttu, vaikkakaan ei kauheesti kyllä niitä vaatteita tarvitsisi, kun on kröhöm vähän liikaa tullut tulvimalla kirppareilta ja kavereilta... :) Mutta kun eka lapsi, niin kai saa vähän innostua? Nyt pesukone on vähän rallannut, kun on pitänyt pestä viimeisiä hankintoja.

Saapa nähdä miten äitiysrahat yms. rahat saadaan laskettua. Paketista ja lisästä tuli päätökset nettiin parissa päivässä liitteiden toimittamisen jälkeen, mutta rahahakemukset ovat nyt roikkuneet kolmisen viikkoa. Jospa sieltä päätöksiä joskus tulisi, olisi ihan mielenkiintoista tietää saanko viimeisen puolen vuoden mukaan rahan vai vuoden 2010 verotuksen perusteella. On kuulunut harmillisia päätöksiä, että tulot ovatkin nousseet "vain" 19 prosenttia, ja sitten päätös rahoista on ollut pienempi kuin mitä luuli.

Eipä tosiaan missään jumpissa tulisi mieleenkään käydä, hyvä kun joinain päivinä pääsee kierähdystekniikalla sängystä ylös, kun tuntuu että lantio on murtunut joka liitoskohdasta! Mutta hienoa, että joillain onnistuu, oon kateellinen :) Mää vaan vaapun niinkuin ankka eteenpäin, hitaasti, eikä niin varmasti :)

Ihon kunto oli alkuraskaudesta aika murrosikämäinen. En tiedä johtuiko vielä siitä, että ehkäisyn lopettamisen jälkeen hormonitoiminta oli ryöpsähtänyt normaaliksi, ja sen vuoden raskaaksi tulon yrittämisen jälkeen ei ollut vielä palautunut normaaliksi kohtalaisen kuivaksi ja näpyttömäksi. Aluksi oli mustapäitä ja jopa finnejä jonkin verran, mutta nyt iho voi taas hyvin ja on puhdas, vaikkakin rasvata ja öljytä pitää päivittäin. Kynsissä huomasin sen eron, että ennen kun olin krooninen kynsien repijä ja liuskakynsi, raskaaksi tulon jälkeen se homma ei kiinnostanut ollenkaan ja kynnet olivat vahvemmat kuin ikinä! Nyt sitten loppuraskaudesta liuskottuminen on alkanut uudestaan, mutta se kyllä voi johtua myös remppahommista. En tiedä sitten kumpi vaikuttaa kynsien kuntoon enemmän; omegat ja monivitamiinijutut, vaiko raskaushormonit. Varmaan sekä että?

Ruokahimot ja -halut ovat pysyneet ennallaan ja vaihdelleet, eli ruokaa menee, mutta kohteet vaihtuu! :) Nyt menisi sitten hyvin voideltuja voileipäkeksejä ja satsumoita melkein määrättömästi, ja Eilamaitoon tehtyä kaakaota, nam! Hedelmiä olen vetänyt koko ajan aika paljon. Ja vettä tolkuttomasti, koko ajan janottaa! Kyllähän sen juomisen ja hedelmien syömisen kanssa illalla joskus tuntuu että nyt räjähtää, mutta vielä on raskausarviltakin vältytty (ei tosin melkein 15 lisäkilolta!) :)

Jee, enää viikko virallisesti töitä, sitten voi vähentää niitä hommia!

Nynaeve ja Pp 33+5
 
Heips!

Kivulias yö takana mutta elämä voitti ja aamulla lonkka, iskias,liitos mikä lie kipu on historiaa ja mä pääsen liikkumaan normaalisti :D pienet on ilot mammalomalaisella

Raskausarvet onhan niitä tullut polvissa ja reisissä on uusia ja sitten viime viikolla oli "mahan pimeälle puolelle" ilmestynyt raidoitus. Olkoot en mä jaksa välittää kun en missään napapaidoissa kuitenkaan koskaan kulje ;) pienellä on tullut selvittyä ja haalistuuhan ne ajallaan. Rasvailen kuitenkin kroppaa näin syksyllä muutenkin enemmän kun on atooppinen iho.

keskustelupalsta ja FB ryhmä kyllähän täällä palstan puolella on keskustelu jonkin verran hiljentynyt keskiraskauden 3 sivua/päivä kirjoitusvauhdista ja osa on hävinnyt kokonaan FB:n puolelle. Itse nyt kuitenkin mieluummin sitten pysyn tällä puolella kerta ei mahdu mukaan. Mulla on vaan vähän samanlaiset fiilikset kun FG:llä että kunhan tässä marraskuulle päästään niin hiljenee nämä meidän keskustelut kun alkaa porukka olemaan synnyttämässä ja synnytyksen jälkeen ei koneella hirveästi ole aikaa viettää.
Et saas nähdä jaksaako sitä kukaan alkaa perustamaan synnyttäneiden ryhmää.
Omalta kohdalta on sanottava, että en ole liittymässä FB:n puolelle sitten edes synnyttäneisiin kerta teillä on ryhmä nyt siellä täynnä niin etteköhän te siellä sitten samalla porukalla jatka niitä keskusteluja ;) samalla lailla ei olla tervetulleita sinne silloinkaan.

Unet Ne on jättäneet mut nyt välistä mä en ole nähnyt vielä yhtäkään synnytys unta, en yhtäkään vauva unta en edes sairaalaan liittyvää unta. Mutta niin nyt ne unet vaivaa miestä :O Se on sen synnytysvalmennuksen jälkeen nähnyt jos vaikka minkälaisia vauvaunia. Viimeisimpänä se hoiti siinä unessä pyllynpesun painepesurilla :LOL: ja se pikkuvauva nukkui pizzalaatikossa yönsä. Että tämmöstä taitaa miestä jännittää tuleva aikalailla se kun on luonteeltaan enemmän semmoinen suunnittelija tyyppi et haluaa varautua kaikkeen ja mä taas oon enemmän semmoinen hetkessä eläjä ja annan tilanteiden viedä. Nyt varsinkin raskausaikana tuo tilanteen mukana meno on vaan korostunut en vaan jaksa tehdä hirveitä suunnitelmia yhtään mihinkään kun ei ne toteudu kuitenkaan. Vähemmällä vaivalla pääsee kun antaa asioiden mennä omalla painolla.

ON tänään on kyllä ihan vätystely päivä ei millään jaksa kiinnostaa siivous vaikka olis kyllä aihetta. Edes astianpesukonetta en jaksa lähteä tyhjentämään ja nyt viikonloppuna on vaan pakko alkaa laittaa tavaroita jälleen paikoilleen mä en vaan jaksa enää kattella noita "väliaikaisia" sijoituspaikkoja. Venynyt vähän turhan pitkään tässä kaikki kun ehtiihän sitä myöhemminkin ja tiedän jo nyt että kunhan tuossa alan tekemään ja laittamaan niin yöllä taitaa olla taas pieni välikuolema edessä kun kolottaa.
Argh, ei se auta kun nyt vaan sinnitellä ja lähteä tekemään jotain niin saa tälle päivälle jotain aikaiseksikin.

Hyvää viikonloppua kaikille koitetaan nyt vielä pysyä yhtenä kappaleena vaikka onhan siellä muutamalla jo melkein lähtökuopat kaivettu :)

iia ja Anselmi 35+1
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
FB Asiaa on moni perustellu sillä et ku ollaan näin loppusuoralla ni mix sinne uusia haluaa ja et siellä aika henk.koht jutuista keskustellaan/paljastellaan (omalla pärställä)
Onhan se ikävä jos tänne on uusia odottajia tullu ja haluis tonne ryhmään. Toivottavasti sopu silti säilyy vaikka osa onki myös siellä FB-ryhmässä =)

Kauhia ku täällä joka toisella on synnytys lähellä. Itellä ollu muutamia supistuksia, mutta eiköhän tässä joulukuun ekalle viikolle asti joutune kärvistelemään :ashamed: Hyvähän se on että asukas kasvaa ja voi hyvin massussa, mut pientä kateutta se silti tuo ku itekki kovin jo haluis murun syliin :saint: Kamullaki olis laskettu 25.10 ni seki jo saa sectiolla muksun 16.10 ja siitäkös sekateus vaan kasvaa :ashamed:

rontti1 34+5
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Eiku päätetään nyt jo, että tänne tulee joku Marrasvauvat ja äidit- ryhmä tai vastaava :) Ei sitä koneella välttis kerkiäkään olemaan heti kun vauvan on saanut maailmaan mutta varmasti ihan yhtä paljon sitä tukea tarvii vauva-arkenakin :heart: Vois jakaa synnytystarinatkin. Voihan sitä olla vaikka ja mitä mielenkiintoista sitten kun arki alkaa siinä rullaamaan! Harmittaa vaan että minen itse ainakaan osaa tänne jakaa kuvia : / Olen ihan tumpelo näiden koneiden kanssa..

Kyllä sitä oli kaikennäköistä murhetta ja iloa vauvan kasvusta, syömisistä, imetyksestä, sairauksista, yövalvomisista ja kaiken uuden oppimisesta. Arjesta lapsen/lasten kanssa, neuvolakäynneistä, yksinäisyydestä jne jne.. :saint:

Nukkis
 
Synnärillä kävin tuossa pyörähtämässä muutamien myrkytysoireiden takia. Tutkimuksissa kuitenkin kaikki ok, tosin verikokeiden tuloksia joutuu odottamaan ensi viikkoon. Sydänkäyrällä oltiin jonkin aikaa, mutta siinä ei onneksi ilmaantunut mitään huolestuttavaa. Painoarvio pikkumönkijällä tällä hetkellä 2500g, eli hieman sironpuoleinen. Kysyin myös varmistusta sukupuoleen, mutta meidän ehkä-neiti oli edelleen hyvin siveästi jalat nipussa, ettei siitä tullut sen selvempää. Saa nyt sitten nähdä, vieläkö tyttöveikkaus pitää vai tuleeko kauniisti pinkkiin mekkoon pukeutuva poika meille. :D

Facebook-ryhmään liittyen haluan vielä sanoa sen verran, että tosiaan siellä kun kaikki keskustelee omalla naamallaan, ja osalla on todella kipeitä ja henkilökohtaisiakin asioita ollut kerrottavana, ja tietynlainen luottamus on ryhmän jäsenten välille syntynyt ja kehittynyt. Itse olen sellainen, että minua arveluttaa hieman päästää nyt kuitenkin tuntemattomia ihmisiä enää tässä vaiheessa lukemaan niitä todella arkaluonteisiakin asioita. Siellä kunon keskusteltu sekä iloisista että surullisista aiheista, ja jaettu sekä purettu sydäntä ihmisille, joiden kanssa kokee jo tietynlaista kumppanuutta tai sielunsiskoutta. Ja kun ryhmä on muodostunut jo niin tiiviiksi, niin voisi olla sekä uusille jäsenille, että vanhoille kiusallistakin uuden ihmisen vastaanottaminen, vaikka muuten kemiat kolahtaisivatkin hienosti muun ryhmän kanssa.

Mutta näillä mennään, ja enemmistön mielipide ratkaisee, joten tilanne on nyt tämä. Toivottavasti kukaan ei ota tuota päätöstä henkilökohtaisesti, sillä sitä ei missään nimessä ole sellaiseksi tarkoitettu. :)

Acacia ja mönksi 36+3
 
siis voi kauhistus kun mua väsyttää! Oon yrittäny tässä lueskella näitä kirjotuksia, mutta ei oikein meinaa tulla mitään. Oon ollu tän viikon kyl tosi väsy ja paritki päikkärit joutunu päiväl ottaan sekä illalla saisin olla jo kasilta sängyssä! :(

Hemppaa ei oo otettu kolmeen viikkoon, mutta oon tän väsymyksen ilmaantuessa napsinu satunnaisina päivinä obsidanin loppuja, mitä on. Pitää ens viikon neuvolassa sitte kysyä, jos ottaisivat hempan.
Ärsyttää ku ois tekemistä, mutta ei vaan jaksa! Ku ei jaksa ees tässä koneella istua ja ottaa kiinni teidän juttuja!!! :D

Painoarvio oli muuten 3019 g. Mietin vaan, että mitä tarkoittaa, kun lääkäri merkannut kohdunsuu auki -kohtaan joko us.s tai ns.s ???

Yöt. määki saan nukuttua käymättä vessassa kertaakaan, mutta me herätäänki nykyään viideltä, jolloin aikasemmin tuli vessaherätys. Nyt oon välillä heräilly ja nähny jotain takaa-ajo-painajaisia, joista luulin päässeeni eroon jo muutama vuosi sitten. En tiiä onko vaikutusta, kun katotaan rikossarjoja ennen nukkumaanmenoa... :rolleyes:

Ois kyl kauheen kiva väkertää isyyspakkaus miehelle, mutta juuri nyt en löydä kyllä sellaista energiaa siihen. Ja turhaa tiesti ois, kun se haukkui mun hoitolaukkuostoksen, kuten sen turvakaukalon ja rattaatki... Olin hänen mielestään ostanu liian pienen hoitolaukun. Kyllä sitä tunsi ittensä taas niin huonoksi tulevaksi äidiksi koko loppupäivän. No mun pitää tehdä sille sitten hankintalista, kun vielä pitäis hommata ainaki amme telineellä ja kärryihin sellanen heijastin suoja, että mua tajutaan sit väistää ajoissa tuossa kylätiellä missä nopeusrajoitus 80 km/h, ellen halua rapatiellä kärrätä. Onneks liikenne on aika vähäistä, mutta riittää se ykski idiootti kuski, joka tykkää omistaa koko tien.

yyh, ei oo yhtään perjantaifiilis. Mies tiesti tulee töistä puhkuen remontointi-/ puunkantointoa, johon se toivoo munki osallistuvan edes jollaki tavoin.

Mutta toivottelen kuitenki hyvät viikonloput kaikille!
Pysytään viel yhtenä kappaleena, vaikka täälläkin olisi jo mukavaa saada oma keho takaisin, että pääsisi touhuamaan ja tutkimaan paremmin uutta ympäristöä!!!

mnica ja möntti 37+1

p.s. määki kannatan että laitetaan pystyyn sitte synnyttäneiden-ryhmä tuonne vauvat 0-12 kk palstalle! vaikka keskustelu hiljentyy, niin on se mukava käydä välillä päivittelemässä ja lukemassa neuvolakuulumisia ym. varmaan ainaki meille ensisynnyttäjille ehdoton vertaistuki! :)
 
oi se on perrrrrrjantai!!

täällä poika menee huomenna mummille yökylään ja iskä ja äiskä lähtee juhliin :) laatuaikaa ;)

ihon kunto on keskiraskauden jälkeen palautunut normaaliksi, eli näppyjä ei ole näkynyt enää. huh. se finniaika olikin kyllä niin hermoja raastavaa meikäläiselle..

parvorokosta sain kuulla hyviä uutisia, eli vasta-aine tulokset tulivat ja olen sen jo joskus aiemmin sairastunut. huh!

energian määrä on täällä aivan minimissään. hemoglobiini on alhainen, mutta on ollut sitä jo pitkään eli en usko, että siitä johtuu. kaikkea tehtävää olisi; pyykkien pesua, siivousta, kaappien järjestämistä.. ja haluaisin kyllä tehdä ja saada valmiiksi ennen vauvaa, mutta mistä sais voimat..

jalkojen pakotusta on taas tullut. toissayönä kukuin neljään asti, kun 'kipu' oli niin kamala. argh! hirudoid fortea sitten eilen levittelin jalkoihin ja kokeilin muitakin 'poppaskonsteja' eikä ainakaan niin pahana viime yönä ollut. nyt ensimmäistä päivää tukisukat jalassa. sormet ristiin, että nämä auttaisivat!

sisunen oioioi, niiiiin jännää!!! mä muistan vielä elävästi ton, kun oli SE viimeinen viikonloppu kaksistaan :) käytiin ulkona syömässä, leffassa, nautittiin ja silti oli niin malttamaton olo. :)

kivut joo, eilen vedin vähän pidemmän lenkin ja olikin yöllä alavatsa ja häpyluu järkyttävän kipeät. vieläkin kävelen ankka-tyyliin, kun ei muuten onnistu :ashamed:
ja supistuksista oon kanssa miettinyt kuten joku toinenkin kirjoitteli, että onko ne menkkamaiset tuntemukset sitä itteään? en ollenkaan muista että edellisessä raskaudessa olisi ollut tällaista.

vyöhyketerapia, onko kokemuksia??? itse varasin ajan 37 viikolle. kun luultavasti se lääkkeellinen käynnistys tuloo sitten 38 viikolla, niin yritän kyllä tuon edellisen viikon kaikkeni, josko lähtis itsestään. jännää!!! tekijä sanoi, että ihan hyviä kokemuksia on ollut, mutta synnytys ei käynnisty jos ei keho ja vauva ole sitä mieltä, että valmista olisi.

FB-ryhmä no hohhoijaa.. tuskinpa kovin moni sinne haluaa kun ei kerta tervetullut ole, vaikka sitten toisin siellä vielä päätettäisiinkin. itse en oikein jaksa tuollaista ymmärtää, mutta eipä mun tarvikaan ;)

annis ja bebe 35+1 (HUI ja ihanaa!!!)
 
annis_ me kans mennään varmaan ukon kanssa vähän kaupungille ostoksille, kun se on vielä "helppoa"... mut koitan pitää koipeni maassa, voihan noita yhteisiä viikonloppuja tulla, jos tuo ei suostu tuolta tulemaankaan vielä |O

Ja niistä menkakivuista mulle ainakin lääkäri sanoi, että nekin on supistuksia... Eli sellanen perinteinen menkkamainen tai niitten alkamista enteilevä kipu on supistus. Samoin myös alavatsan kiristelyt, tuntuu siltä, että rakko olis täynnä, mutta oot just käynyt vessassa...on vaikee suoristaa ittensä, kun kiristää...sekin siis supistus. En olis kyllä uskonut, mutta näin lääkäri sanoi :)

vyöhyketerapiasta
ei oo kokemusta yhtään, mutta tuolla lokakuisten pinossa näin (olisko ollut peräti tällä viikolla) listattuna jalkapohjien akupisteet ja ohjeet niitten painelemiseen. Näitähän kaikkia suositellaan, kun on viikot täynnä. Mielenkiintosta muuten, että ihan raskauden alusta lähtien mulla on ollut oikeessa jalkapohjassa kipeä kohta ja jostain akukartasta tarkistin, että kyseessä olis virtsarakon piste. Se on varmaan ylirasittunut jo ihan alusta lähtien :D Syyskuiset puheli myös vyöhyketerapiasta aiemmin ja toisille tuntui tuoneen synnytyksen ja toiset ei ollut kokeneet mitenkään hyödylliseksi... Varmasti vaikee arvioida, kun hoitoa saa vasta, kun viikot on täynnä ja lapsi voi syntyä sillon joka tapauksessa riippumatta mitä mamma tekee :) Mutta, eiköst rentoutuminen saanut jonkun hyvänolon hormonin käyntiin ja sit sen pitäis käynnistää synnytyksen? eli jos vyöhyketerapia rentouttaa, niin hyvinkin vois edesauttaa synnytyksen käynnistymistä?

Höh, mun pikasesta vastauksestani tuli romaani... nyt kuoriin perunat ja tekeen miehelle muusi :saint:
 
FB: Jos täällä kerran halukkaita on, voihan sitä joku perustaa toisenkin ryhmän sinne?

Ruokahalu ennallaan.

Iho oli alussa huonona ja nyt taas alkanut olla samanmoista. Välillä olikin tosi hyvässä kunnossa. Liekö jokapäiväisellä suklaansyönnillä jotain osuutta asiaan :whistle:

Synnytystapa-arvio oli tänään eteisistukan vuoksi (normaalisti täällä synnytystapa-arvion tekee neuvolalääkäri ilman ultraa jos ei ole mitään erityistä). Mukava käynti ja hyviä uutisia: istukka siirtynyt riittävästi eli alatiesynnytys mahdollinen. Toki on vieläkin ihan siinä kohdunsuun reunalla ja vuotoriski on normaalia suurempi mutta koska ilman vuotoja on selvitty tähänkin saakka, ei mitään suurta riskiä pitäisi olla. Ultrauksen aikana Väiski oli rt:ssa ja välillä vähän poikittain muttei kuitenkaan enää perätilassa. Neuvolassa vielä seurataan tuota tarjontaa ja sitten jos kääntyy pt:aan, uusi lähete ä-polille. Voi vielä kääntyillä kun ei ole yhtään laskeutunut tai kiinnittynyt, korkealla on. Kohdunsuu pehmeä, kiinni ja 2 cm eli tyypillinen tilanne uudelleensynnyttäjälle, ei huolta että ihan heti olisi tulossa. Paino-arvio (36+2) 2,9 kg joka tarkoittaa noin 3,6 kg laskettuna aikana. Eli vähän pienempi kuin esikoinen. Tämä on itseasiassa ainoa asia, mikä harmittaa..:ashamed: Mä olen varmaan jotenkin outo mutta olisin halunnut sen nelikiloisen vaikka tiedänkin että isomman vauvan synnyttäminen on vaikeampaa.. Ja mulla ei ole mitään hinkua saada tätä vauvaa yhtään ennen laskettua aikaa. Okei, olon puolesta kyllä mutta muuten en tunne vielä olevani valmis. Vähän haikea olo siitäkin että viimeisiä hetkiä koskaan olen raskaana..


HilmaVilma 36+2
 

Yhteistyössä