Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Tirppana Epiduraalin voi saada vaikka synnytys olisikin jo käynnissä ja pitkälläkin. Lähinna sen saaminen ja "ehtiminen" riippuu sairaalan anestesialääkäritilanteesta. Joissain sairaaloissa voi olla esim. yöaikaan vain yksi anestesialääkäri ja sekin leikkauksessa, jolloin sen epiduraalin saaminen voi kestää.

Itse puudutuksen laittaminen ja sen vaikutuksen alkaminen kestää n. 10-20min. Yleensä kätilö tekee ne alkuvalmistelut ennen kuin kutsuu lääkärin.

Sinullakin viikkoja on jo kivasti kasassa, periaate ainakin ennen on ollut, että rv 34 jälkeen ei enää estellä jos vauva on tullakseen. Pientä kypsymistäkin voi jo alkaa ollakin, se kaikki on sitten pois siitä
synnytyksen hetkeltä.

Mulla on ollut tilanne, että kohdunsuu on ollut auki 4cm rv 35 ja lääkäri vaan höpötti, että syntyy minä hetkenä hyvänsä. Ja kissan pissat, 2 viikkoa mentiin yliaikaa, mutta synnytys oli sitten nopea, 1h 22min.
 
Moikkamoi taas.. Hirveän paljon tullut tekstiä ja tosi pitkiä kirjoituksia, eihän näissä pysy mukana :D Mutta kiva että on aktiivinen palsta, kun kohta ne vauvat vie mennessään eikä ehkä ehdi niin paljon kirjoitella.

Tuosta Facebookista, ymmärrän kyllä ettei sinne enää tässä vaiheessa välttämättä haluta "vieraita" jos on puhuttu henk.kohtasista asioista yms. Mutta en kyllä ymmärrä äksyilyä puolin ja toisin. Toivottavasti keskustelu voisi jatkua asiallisena. Itseä vähän harmittaa kun en silloin alussa liittynyt, mutta en kyllä enää haluaisikaan, ainakaan tähän kyseiseen ryhmään, juurikin siksi, että kaikki ovat niin tuttuja keskenään, että itselle varmasti tulisi ulkopuolinen olo ja varmaan aika pintapuoleiseksi jäisi keskustelut omalta osalta. Joku täällä ehdotti uuden fb-ryhmän perustamista, musta se olisi ihan hyvä ajatus tai sitten perustetaan uusi syntyneiden palsta tänne. Miten vain, mutta toivon mukaan porukka pysyisi mukana, vaikkei ihan joka päivä ehtisikään kirjoittelemaan!

Toissapäivänä kirjottelin/valitin taas pitkät tekstit, mutta ilmeisesti taas kerran katosi koko teksti bittiavaruuteen. Mä inhoan tota esikatselu-toimintoa, koska tosi usein oon unohtanut sen jälkeen varsinaisesti lähettää tekstin ja sulkenut sivun.. tyhmästä päästä kärsii :kieh:

Neuvolassa kävin siis torstaina. Verenpaineet juuri ja juuri "sallitun rajoissa", 139/89. Pitäisi seurailla, mutta omaa mittaria ei ole. Voin käydä tuossa naapurin terveysasemalla itsepalvelumittauksessa, mutta koska seuraava neuvuolakäynti on jo tiistaina ja viikonloppuna se terveysasema on tietty kiinni, niin eipä tähän jää kuin yksi arkipäivä aikaa mittailla.

Sain lähetteen pelkopolille, vaikka en välttämättä siellä ehdi käymään ennen synnytystä. Mutta jos ehdin, niin käyn.. Kerroin terkalle tästä ahdistuksesta ja vauvan koosta, mikä pelottaa tosi paljon. Käynnistys ei kuulemma "tämänkokoisilla" ole tarpeen, mitä kyllä vähän ihmettelen. Pitääkö lapsen olla viisikiloinen ennen kuin täällä päin Suomea aletaan miettiä että pitäisiköhän se saada ulos sieltä.. Eli käsitin, että vaikka pääsen painoarvioon rv 40, niin käynnistystä ei välttämättä saa vaikka lapsi olisi kuinka iso?! Mietin kyllä että voiko olla mahdollista... kuulostaa ihan sairaalta, että lapsen annetaan vaan paisua ja kasvaa vaikka viikolle 42 asti ja sitten "pakotetaan" synnytämään alateitse se jättiläinen?? Kyllä alkoi sappi kiehua.. Ymmärrän kyllä että vauvalle on parasta että saa tulla ulos sitten kun on itse valmis, mutta tuntuu jo kiusanteolta tällainen. Ei oteta äidin mielipiteitä ja toiveita huomioon. Lääkärin kommentti tuohon yli nelikiloiseen syntymäpainoon oli vain, että "tätä kokoluokkaahan ne nykyään tuppaa olemaan". Joo, sehän onkin todella pätevä syy olla käynnistämättä. Ei taas järjenhiventä koko hommassa...

Itsekin oon välillä kattonut tota Idyllin mainitsemaa Vauvan tarina-ohjelmaa. Ai että mua oikein ällöttää välillä kun se on niin siirappista, ne loput varsinkin. "Perheemme on nyt koossa, olen niin onnellinen, tuntuu kuin olisimme olleet tämän vauvan vanhempia aina". Ihan etoo välillä.. sellasta siirappia just ja hehkutusta vaan. Enemmän tykkään näistä suomalaisista raskaus-ja synnytysohjelmista jossa on vähän realistisempi meininki.

Toivottavasti kohta aletaan kuulla vauva-uutisia. Ja tietysti itsekkäästi ajattelen, että minulta itseltäni :D Ei vais.. Mutta tosiaan, oon kyllä ihan täynnä jo tätä raskaana oloa. Eilisilta oli varsinkin vaikea, vauva potkii ja liikkuu niin paljon, että tuntuu että joku alieni kohtaa tulee tosta mahan läpi. Iltaisin ei meinaa saada unta, kun säpsähtelee vähän väliä niihin liikkeisiin. Mutta hyvähän se vain on tietysti, että vauva liikkuu. Ei ole vielä kertaakaan tarvinnut tehdä liikelaskentaa. Edellisessä raskaudessa olin muuten jo näillä viikoilla iiiihanan pienen poikavauvan äiti :heart: Pikkuveli päätti näköjään antaa odotuttaa vähän kauemmin.

Piti vielä vaikka mitä kirjotella, mut nyt selkää särkee sen verran, että taidan mennä maate. :) Hyvää viikonloppua kaikille!

PikkuA 37+5
 
Kylläpäs täällä tulee tänään roikuttua, ei oikein jaksa muutakaan tehdä :)

Hei, jos halukkaita toisen FB-ryhmän perustamiselle on, voin perustaa meille tuon alkuperäisen ryhmän ulkopuolelle jääneille sellaisen?
Ajattelin jos tehtäisiin niin, että kaikki halukkaat ilmoittautuisivat mulle vaikka yksityisviestillä täällä, niin nähdään monta meitä olisi tulossa. Samalla voisi jokainen kertoa, haluaako ryhmän olevan
1) salainen eli sellainen, jonka vain jäsenet löytävät haulla ja näkevät ketä siihen kuuluu (edellyttää kaveroitumista perustajan kanssa ennen kuin voi liittyä) vai
2) suljettu, eli sellainen, jonka kuka tahansa voi löytää haulla ja nähdä jäsenet, ei kuitenkaan postauksia

Miltäs kuulostaa? :)
 
Kiitos vastauksesta scala, jotenkin vaan jäänyt tuollainen käsitys tuosta epiduraalista, mutta sen näkee sitten kun se synnytys alkaa mitä ehtii saamaan. Joo tosiaan kätilö sanoi että saattaa syntyä piankin, kun kohdunsuuta oli jäljellä vaan 15mm, kun vajaa kaks viikkoa sitten ultralla katsoivat. Mutta onneksi paikat ei vielä ollut auki tai pehmenneet. Tai sit saattaa mennä hyvin loppuun asti ja voi vaikka joutua käynnistämäänkin. Alkaa tässä olla jo aika rauhallisin mielin kun nyt tän pari viikkoa on eteenpäin päässyt, kun vauvallakin oli silloin painoa jo sen 2kg. Tosin tässä parin viikon aikana olo on mennyt siihen suuntaan, että saattais se synnytyskin olla lähellä. Alkuun oli vatsa vaan hellänä, ja nyt tosiaan noita lievästi kipeitä supistuksia tullut. No, tiistaina tosiaan tuon tilanteen sitten näkee mikä se on ja eiköhän tuo ipana sinne asti ainakin mahassa viihdy.
 
Kiitos paljon kaikille vastauksista käynnistykseen liittyen ja tsempeistä myös :) Voitte uskoa, että ilmottelen heti, kun koneelle pääsin, että miten kävi. Mut, edelleen varaudutaan myös siihen, että nyytti jää vielä toviksi mahan suojiin ;)

Tosiaan googletin netistä vähän noita käynnistysjuttuja myös ja niissäkin on niin monta tarinaa kuin synnytyksiäkin ja myös se onko kyseessä ns. kivuliaampi synnytys kuin "tavallinen" on nimenomaan sen kertaisesta synnytyksestä ehkä enempi kiinni kuin siitä tavasta... Itellä kun on eka synnytys, niin ei oo mihin verrata, varaudun henkisesti jumalattomaan kipuun... ja sit koitan kertoa sen kymmenellä :LOL: Mut tosiaan, noista vastauksista oli hyötyä, kun sitä synnytystilannetta ei pysty hallitsemaan, mutta ainakin nyt tiedän millon voin oottaa esim. sitä saliin siirtymistä =)

Idylli oot ihan oikeessa tossa kipu asiassa. Meilläpäin on sanontakin, että kärsi kärsi ruumis, kirkkaamman kruunun saat ja pitää paikkansa. Samoin nyt jo alkaa tuntua sellanen sosiaalinen painostus, kun keskustelee jo synnyttäneiden kanssa, että kuinka he ei saanu mitään kivunlievitystä ja kuinka sitä ponnistettiin sitten vaan ja revettiin tai ei, mut että ihan luomuna syntyi tms... Parhaita on lauseet "kyl sä siitä selviät, kun mäkin selvisin ilman mitään kivunlievitystä..." En mä ees sitä niin tosiaan jännitä, kun ei tiijä yhtään mitä oottaa.

PikkuA, mulle lääkäri sanoi, että ison lapsen on helpompaa syntyä luonnollisesti. Se mitä en tosiaan ymmärrä on, ettei sulla myös yritetä käynnistää nyt, kun lapsi ei olisi vielä iso :confused: Mullahan se suunnitelma meni niin, että nyt koitetaan jos tulis käynnistäen, mutta jos ei tuu, niin sit pitää antaa tulla luonnollisesti (tietty, jos sit alkaa meneen yli ni pakkohan se on käynnistää....) Reippaasti yli nelikilosen lapsen synnyttäminen katottiin ainakin meilläpäin turhan isoksi ensisynnyttäjälle, joten yritetään ainakin... Kuitenkin, jos mennään loppuun asti viikoilla, niin mulla kuulemma onkin oikein erinomanen synnyttäjän lantio ja tilaa tulla, joten kyseessä ei sinänsä olisi vielä iso riski, vaikka ei onnistuiskaan.... Ite painoin syntyessä 4980g :saint:

Toisen fb-ryhmän perustamisesta, mulle kelpaa kirjottelu täällä, kun porukkakin vaikuttaa taas melko aktiiviselta, mutta jos tällästä ryhmää perustellaan, niin innolla voisin olla mukana :) Lähinnä aattelen siltä kannalta, että ajatusten vaihto lapsen syntymän jälkeen sopis oikein hyvin feissariin, kun se on kuitenkin enemmän "käsillä" ja myös siksi, että siellä pystyy jokainen puhumaan ehkä vähän vapaammin, kun täällä avonaisessa ryhmässä... ja kuvien jakaminenkin siellä on vähän miellyttävämpää.. Ja salainen tai suljettu ryhmä, ei väliä sinänsä, kun postaukset jää kuitenkin meidän eikä koko maailman väliseksi. Mutta en haluis keneltäkään viedä vertaistukea, eli oliko täällä muita kuin FG, joka ei ole siitä feissarista kiinnostunut? Olin ymmärtävinäni, että sinulla fourthgift palstailu jäisi melko nollille kun vauva tulee, joten tällänen marraskuiset maailmassa 2012 ryhmä ei olisi sulta pois?

Ymmärsköhän kukaan mua :D
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
sisunen hiffasin kyl mitä ajat takaa :) siis en tosiaan ole lopettamassa, arveluttaa vaan miten ehdin ja jaksan saati missä välissä mulla on aikaa koneilla... kun vauva tulee on myös tuo alta parivuotias, kaksi kouluikäistä ja koira ... ja kun päälle tulee mahdolliset opiskelut niin hurjalta kuulostaa... tai ei muuten mut se kuinka saa omaa aikaa rajattua :)
en kuitenkaan fb:n puolelle ole tulossa, se ei oo mun juttu muutenkaan... :) tääl 2plussan puolessa jatkan rivien teettämistä siihen tahtiin kun aika riittää vaan :) mukavaa porukkaa täällä on :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Menkkakivut niitä on melkeinpä päivittäin paljon, samoin muita alaselän/-mahan koskuja, paineen tunnetta mahassa ja alapäässä joka säteilee reisiin yms. Toivottavasti ne sitten tekisikin jotain tuolla alhaalla, ettei tarvi "turhaan" niistä kärsiä. Tiistaina olisi lääkärineuvola, missä sitten selviää onko noista kivuista ollut hyötyä vai ei. Toinen puoli minusta on ihan varma että edes jotain on tapahtunut, toinen puoli sanoo että turha kuvitellakaan mitään semmosta.. Ääh.
Esikoisen aikaan mulla oli paikat täysin kypsymättömät vielä laskettuna päivänäkin, ei siis mitään edistystä ollut tapahtunut. Sillon tosin ei ollut minkäänlaisia supistuksiakaan, ennenkuin sitten ne synnytyssupistukset. Saapa nähä..

sisunen täällä ainakin oli synnytystä odottaville oma osastonsa, huoneet olivat synnytyssalien läheisyydessä, kun lapsivuodeosasto on sitte kauempana. Itse pääsin yhden hengen huoneeseen (kysyttiin haluanko mennä sellaseen missä muitakin, EI KIITOS), jossa oli sitten oma wc ja suihku. Toivottavasti tälläkin kertaa pääsee omaan huoneeseen!

Sairaalakassi vauvalle pakattu, oma vielä vähän kesken.. tai aika paljonkin, laukun sain etittyy mutta tyhjänä se tuossa möllöttää vielä :D

Uuden fb-ryhmän perustamisesta ei oo mikään välttämättömyys mulle, mutta toki jos semmonen perustetaan niin saattasinpa liittyäkin. Fb:n puolella tulee kuitenkin enemmän pyörittyä ja silleen.. mutta itse jos liittyisin, niin haluaisin että se ryhmä olisi salainen. Jatkan kuitenkin tällä(kin) puolella, vaikka se fb-ryhmä perustettaisiinkin. (nicki varmaan kyllä vaihtuu sitten, oon kyllästyny olemaan kiukuttelija :D pitäs vaan keksiä joku kiva.....)

Vielä oli vaikka mitä kommentoitavaa, mutta mies tuolla huhuilee syömään niin täytyy mennä.

kiukuttelija 36+5
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Pitänee vielä tuosta FB:stä kommentoida. Tuo uusi ryhmä kuulostaa ihan hyvältä, jos vaan porukkaa sinne löytyy. Itsekin voisin mahdollisesti liittyä. Joskus alkuraskaudessa meinasin tuonne nykyiseen porukkaan liittyä, mut se sit jäi. Toki olisi kiva jos täälläkin jatkettaisi sitten kun kaikilla on vauvat maailmaan saatu. Eiköhän sitä tule kirjoiteltua sen mitä ehtii. Kun kotosalla tosiaan on ja ei ole muita kuin sitten tuo yksi lapsi tässä. Paitsi jos on kovin vaativa tapaus niin varmaan vähemmän sit ehtii. Minulle tuo on ihan sama onko salattu vai salainen, kun en niin niiden eroa tiedä. Kunhan on vaan sellanen ettei sinne ulkopuoliset pääse kommentteja lukemaan. Tulee kuitenkin facessa aikaa vietettyä, tosin enimmäkseen vaan pelailen.
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Kiitoksia vain "osanotoista". :hug: Kyllä minäki oon aikalailla tottunut tähän yksinoloon, mutta onhan se välillä kiva nähdä muitakin ihmisiä kuin tuon ukon ja oman pärstän peilistä. Kohta on nyytti kaverina ja varmasti silloin vieraita meillä ramppaa ihan kyllästymiseen asti. :D Ainakin siinä alkuaikoina... Luulis ainakin.
Kävi se äiti tänään kahvilla miehensä kanssa. Sen mielestä tää mun maha on jo laskeutunu. Mieskin tais havahtua siihen että aika käy vähiin nopeasti ku äiti mainitsi et "Sehän on jo lähtökuopissa". :D Ainaki ilme oli sen mukainen... :LOL: Mutta niinhän se on, vähiin käy ennen kuin loppuu. Eihän tässä ole kuin se viitisen viikkoa... Hui. Vastahan minä istuin sängyn laidalla ja tuijotin epäuskoisena tikkua jossa näky kaks viivaa... :D

Tänään on jo taas vähän parempi päivä. Eilen oli semmonen kiukkuangstiärrimurri-päivä. :D Tietenkin tämä flunssa rassaa ja ääntäkään ei oikein tahdo lähteä, mutta noohh... Äiti toi mustikkamansikkasoppaa niin eiköhän sitä sen voimalla selvitä. :)
Siivoamaankin rupesin tuossa mutta mies komensi takasin sänkyyn lepäämään. :D Toisaalta, taka-ajatuksena tais olla se ettei sen tarvitte kuunnella minun napinaa siinä siivouksen lomassa ja sais itekki maata sohvalla kaikessa rauhassa. :)

Minä en tuota sairaalakassia ole vielä edes miettiny. |O Pitäis varmaan alkaa jo katteleen tavaroita kasaan.

Synnytysohjelmista en ole pahemmin seuraillut muuta kuin tuota Vauvan Tarinaa ja itteeki ärsyttää ku se on vähän sellainen lässynlää-ohjelma. "Niin ihanaa mussunmussun, tää synnytyski on ihan helppo juttu..." Yh. Nauratti kun tänään sitten havahduin nokosilta siihen, kun kakkoselta (?) tuli joku suomalainen ohjelma missä akka synnytti ja ihan reilusti voi v*ttua hoki :D Noissa amerikkalaisissa ne vaan ähisee ja puhisee... Voin luvata, että itelläki varmasti "muutama" ärräpää siinä synnytyksen aikana pääsee. Tuskin istun hiljaa ja punnerran penskaa ulos niin kuin istuisin pöntöllä p:llä...

Itse kyllä facebookissa päivittäin päivystän, mutta eipä minulla ole mikään tarve siellä mihinkään ryhmään päästä. :) Muutenkaan en siellä ole päivityksissä tästä raskaudesta vouhottanu. Ja vasta viime kuussa minä siitä tästä raskaudesta ylipäätänsä "julkisesti" mainitsin. :) Oli siinä monelle ihmeteltävää. :LOL: Useammat olivat kuuleman mukaan jo vähän aavistelleetkin, että taitaa meikäläinen paksuna olla kun ei ollut viikonloppuisin tullut niitä "vähän kaljaa!"-päivityksiä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
no mäki nyt kommentoin tuosta FB:sta, että mua ei ehkä kiinnosta liittyä sille puolen, kun yritän vähän rajottaa tätä netin käyttöä. Muutenkin osaan jumittaa sinne itseni aika lahjakkaasti, niin miten kävisi sitten, jos tää palsta olis siellä! :D
Oon yrittäny olla välittämättä noista kommenteista mitä tuosta nyt sulkeentuneesta ryhmästä on ollu, mutta todella toivoisin, että ne jotka on täältä sinne kadonneet, kävisivät päivittämässä tännekin tietojaan tai sitten ois sama, että poistaisivat itsensä tältä palstalta, jos eivät halua tänne enää olla yhteydessä. Meitä on kuitenki tosi pitkä lista tuolla alussa ja yli puolet tuntuu kadonneen jäljettömiin. Jokseenkin tyhmää, että tätä ryhmää/foorumia on käytetty hyväksi, että on voitu perustaa johonkin toiseen foorumiin toinen ryhmä. :|
 
Kiva kuulla scalankin kuulumisia taas pitkästä aikaa :heart: Hienoa kuulla, että siellä on kaikki hyvin ja kiva kun jaksoit täällä jakaa neuvoja, sulla kun on tuota kokemusta jo "muutaman" synnytyksen verran :)

Perustan sinne Facebookiin nyt ryhmän, katsotaan ketä sinne sitten loppujen lopuksi liittyy. Itse toki jatkan täällä myös, eikä fourth giftiä eikä muita FB-ryhmään haluttomia tietenkään jätetä yksin turisemaan :) Mutta juurikin sisusen mainitsemista syistä itse olisin tästä innostunut, voidaan vähän vapaammin jakaa kokemuksia ja halukkaat kuvia yms.

Tehdään ryhmästä siis salainen, eli sitä ei hakemallakaan löydä muut kuin jäsenet, eikä kukaan näe että olette siihen liittyneet. Laittakaa liittymään halukkaat mulle täällä yksityisviestillä nimenne ja lyhyt kuvaus profiilikuvasta, lisään teidät kaveriksi (voidaan sitten poistella toisemme) ja kutsun ryhmään. Varmistattehan myös, että teillä on asetukset niin, että teidät pystyy FB:sta tällainen ei-kaverikin löytämään ja lisäämään :)

Millimama
 
Viimeksi muokattu:
Minut saa kyllä tältä puolen listoilta poistaa jos haittaa että käyn vaan lueskelemassa.. Muutamasti olen romaanin kirjoittanu kuulumisia, kommentit kirjoittanu samaan romaaniin ja kas, mokkula pettää, romaani häviää ja tekis mieli heittää koko kone metikköön.. En jaksa alottaa alusta ja näin meni into koko touhuun, ei millään viitsiny alkaa selaamaan uusiksi mitä kaikkea piti kommentoida ym ym... tässä syy miksi minä roikun vaan listoilla ja luen...

fb ryhmään kuulun. lueskelen ja myöskin kirjottelen koska se käy helposti ja jutuissa pysyy mukana kun ryhmä on pieni ja tiivis porukka.. mitään en viitsi edes kommentoida mnican hyväksikäyttö lauseeseen... vedän pitkän viivan...
 
Mut saa poistaa listoilta :) En nyt niin kovin aktiivinen ole tosiaan tällä puolella ollut. Toi fb:n puoli tuntuu enemmän "omalta" kun siellä noin muutenkin tulee enemmän käytyä..

Scalan kuulumisia oli kiva lukea pitkästä aikaa, et ihan kokonaan kadonnutkaan :)

Lueskelen täällä varmaan jatkossakin silloin tällöin mutta listalla mua ei tosiaan tarvitse pitää jos se tuntuu jotenkin pahalta.
 
mnica nuo hyväksikäyttökommentit on jokseenkin ala-arvoisia. Toivottavasti sinulla ei oikeasti ole sellainen olo, että täällä olisi jotenkin käytetty hyväksi yksittäisiä ihmisiä tai sitten koko foorumia. Ihan väärinkäsitysten välttämiseksi, alla oleva teksti ei ole kuitenkaan mnicalle suunnattu, vaan eräille muille foorumin jäsenille.

Sitten ihan yleisesti, jos täällä alkaa olla näin vihamielinen ilmapiiri niitä kohtaan, jotka päätyivät facebookin puolelle, niin siinä tapauksessa saa minutkin jo poistaa listalta. Uskomatonta, että aikuiset ihmiset aloittavat tällaisen sodan sen vuoksi, että osa porukasta käyttää myös muita sosiaalisen median kanavia löytääkseen samassa tilanteessa olevia ihmisiä, niin siinä tapauksessa mieluummin pysyn poissa täältä kokonaan. Kaikki me olemme samassa veneessä, mutta eräiden suhtautuminen on sellaista luokkaa, että kuulostaa, ettei tänne ole tervetulleita ne, jotka tuolla fb:n puolella keskustelevat.

Nämä negatiivisen asenteen omaavat henkilöt ovat iso syy siihen, miksi tuo ryhmä suljettiin nyt uusilta. Emme halua sinne tällaista ala-arvoista käytöstä sotkemaan erittäin hyvää ryhmää. Täällä on jo pitkän aikaa ollut eräskin henkilö, jonka vuoksi olen viettänyt vähemmän aikaa tämän foorumin puolella. Toisten mielipiteiden mollaaminen ja lyttyyn lyöminen ei mielestäni ole asiallista käytöstä aikuiselta ihmiseltä. Eikä myöskään omien luulojen esittäminen faktoina ja jatkuva toisten vähättely ja oman paremmuudentunteen pönkittäminen toisten kustannuksella.

Ja sitten niille, jotka eivät ole millään tavalla ottaneet osaa tähän fb-keskusteluun, olen pahoillani, että teidät on vedetty mukaan tähän lapselliseen väittelyyn ja riitelyyn, jään itse nyt taka-alalle miettimään jatkoa. En tunne oloani enää mukavaksi tällä puolella, ja päivitykset saavat nyt minun osaltani jäädä toistaiseksi ainakin tähän. Toivotan silti kaikille hyvä jatkoa ja onnea ja menestystä uusina vanhempina. Oikein hyvää syksyn jatkoa!

Acacia
 
Voi kurjuus, että tämä meni nyt tähän :(

Mun mielestä ei ole ollenkaan tarpeellista poistella ketään listoilta, eikä muutenkaan jatkaa enää tästä asiasta "jauhamista". Eihän siitä ole kenellekään haittaa, jos keskustelua on muuallakin kuin täällä, ja jokainen käy sitten täällä lukemassa tai kirjoittelemassa ihan sen verran kuin haluaa. Omalta osaltani tuon alkuperäisen FB-ryhmän perustelut on täysin ymmärretty ja me muut halukkaat voimme jatkaa tuossa omassa, jonka perustin, sekä täällä. Mutta jokainen meistähän tekee omat päätöksensä jatkon osalta.

Surullinen Millimama
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! 35 viikkoa täynnä ja äitiyslomakin alkoi eilen!
Epiduraalista, eli mä halusin sen esikoisen synnytyksessä, kun olin 7cm auki (10cm siis täydet ja ponnistusvaihe). Siihen asti selvisin mainiosti ensin kotona lämpimällä suihkulla supistuksiin ja salissa ilokaasulla. Mutta tuossa vaiheessa, kun epiduraalin halusin, TOSIAAN halusin sitä. Kipu oli jo tuskaista. Epiduraaliannos kestää noin 2h, joten ehdin saada yhden lisäyksen ennen ponnistusta, joka sattui lisäyksestä juuri kahden tunnin päähän.. siitä johtuen ponnistus sattui aika paljon ja kesti noin tunnin. Eli se on ihan sattumasta kiinni auttaako se just ponnistukseen vai ei. Ponnistusvaiheessa lisäystä ei enää saa ja jos se on silloin vielä hyvin "päällä" se auttaa siihenkin.

mutta onhan se spinaalipuudutuskin kuulemma aika hyvä, sitä vois miettiä ehkä, jos tilanne etenee nopeammin. Sitähän ei voi lisätä, mutta sen jälkeen voi ottaa kyllä epiduraalin. Synnytys ei kuitenkaan pelota ja turvallisin mielin odotan toista lastamme syntyvän. Ja ties vaikka mikään ei mene niinkuin miettii, vaan vaikka joutuu sektioon. Ilokaasua vaan peliin kaikille!!

Kumisaapas 35 viikkoa
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Just just - no sehän tuli sitte selväksi, petturit ulos? Tuntuis olevan aika monen mielipide .... mnica veti kyllä pohjat tähän asiaan, tekis mieleni vääntää asiaa ratakiskosta, mutta alkaa tosiaan tuntua siltä ettet taida olla sen arvoinen että jaksaisin edes yrittää.. Eikä kovin moni muukaan. Hienoa vertaistukea täällä täytyy sanoa! :D

Minut saa kyllä poistaa listoilta myös - en kyllä tiedä mikä logiikka siinä on, tämä on julkinen foorumi ja tätä voi lukea ihan ilman nickiäkin ja saada sen hiljaisen vertaistuen jakamatta itse mitään, mutta jos tuntuu pahalta ja liian pitkältä tuo etusivun lista niin poistakaa ihan vapaasti!

Olisin ihan mielelläni neuvolakuulumisia ja muita peruskuulumisia käynyt jakamassa jatkossakin mitä olen nytkin jakanut, niin ois vertailupohjaa ihmisillä jotka täältä hakee puhtaasti raskauteen vertaistukea - mutta ei sitten kun meidän facebook-petturien raskaustilanne ei kerta kiinnosta :D

(Huom! En olisi tuntenut tarvetta tulla tätä facebookasiaa alunalkaenkaan tänne mesoamaan jos ei olisi tullut tosi ala-arvoista arvostelua ja ymmärtämättömyyttä ensin aika monelta facebookilaisia kohtaan ja aika monelle paha mieli ensin niin ihan sillä kävin tuon edellisen avautumisen tänne laittamassa ja sama juttu on tämänkin viestin kanssa - ihan verta nenästä kaivoitte, asialinjalla olisin pysynyt raskauspäivityksissä jos ei olis sorsittu toiseen suuntaan ensin)

Täällähän oli aikanaan aika pahaa bolemiikkia siitä että ei ole tarpeeksi raskausaiheista keskustelu mutta ollaan sitte täysin hiljaa kun ei olla tarpeeksi läsnäkään? Geez..

Komppaan Acaciaa siinä että tämä meininki on tällä puolen ollu muutenki tasasesti nii masentavaa ja mieltäpahentavaa, eikä keskustelu ole muutenkaan kirjoitusteknisesti täällä mitään helpointa..

Mutta hyviä jatkoja ja toivottavasti kaikilla joiden kuulumisia ei enää tule täältä lueskeltua menee loppuraskaus, synnytys ja vauvan kanssa alkutaipaleet hyvin ja terveyden merkeissä!

- Lumineiti
 
En usko, että nimi listassa on keneltäkään pois ja mun mielestäni me mahdutaan tänne ihan kaikki, ne jotka on fb-ryhmä ykkösessä ja nyt tässä toisessa, ne jotka on vaan tällä palstalla ja myös ne, jotka lukee tätä, mutta eivät ehdi, pysty tai jaksa kirjotella itte tänne. Kuten aiemmin sanoin, niin harmi, jos fb-ryhmään halukkaita jäi ulkopuolelle, kun eivät ajoissa "aktivoituneet" ryhmään lähtemään, mutta nyt kun toinen ryhmä on perustettu, niin eiköst se korjaa tilanteen? Ja mun puolestani tähän toiseenkin ryhmään saa aivan vapaasti tulla nekin, jotka on siellä ekassa ryhmässä, jos näin haluavat :)

Ollaanhan me hei sosiaalisia olentoja muutenkin ja meillä on myös omat perhepiirit, omat kaveripiirit yms., ei meijän niistäkään tarvii luopua, että voidaan täällä keskustella :)

Ei mitään rajasotia, kun positiivista kirjottelua, kun on näin positiivisesta asiastakin kysymys, joohan :)

edelleen vertaistukea kaipaava sisunen
 
EPIDURAALISTA niin Kättärillä eivät suostuneet antamaan sen vasta kun olin 7-8cm auki ja tyttö syntyi melkein heti sen jälkeen joten kyllä sen "myöhäänkin" ehtii saamaan.

KÄYNNISTYKSESTÄ niin mulla puhkaistiin kalvot kolmannen kanssa, synnytys ei ollut käynnissä mutta olin 1-1,5cm auki ja kalvojen puhkaisu onnistui hyvin.

ISON KOON TAKIA KÄYNNISTETÄÄN harvoin koska iso lapsi syntyy helpommin luonnollisesti (kokemusta on). Kaveri UÄ:ssä rv 41+0 todettiin että vauva 4,9kg EIKÄ käynnistetty ison koon takia. Vrk myöhemmin syntyi alateitse ongelmitta 4,99kg. Lapsihan kasvaa todella vähän rv 40-42 aikana, ei ollenkaan samaa vauhtia kun rv 40 saakka.

SUPISTUKSET loistavat poissaolollaan mutta ei se mitään. Aikaisemminkin ekat supistykset tulleet kun synnyty alkanut. Tänään normi kotitöiden ja lasten hoitamisen lisäksi reipas sauvakävelylenkki + pihahommia 2h eikä tunnu missään :D

Nyt kirjan lukuun...

Korvapuusti 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Acacian ja Lumineidin kans samoilla linjoilla siinä, ettei tunnelma tällä palstalla ole ollut kovin kummonen ja siksi minäkin tuolla fb:n puolella viihdyn. Siellä ei oo kenelläkään tarvetta päteä ja lytätä toisten kommentteja vaan tsempata toinen toistamme. Minut saa myös poistaa listoilta ihan huoletta kun se pitkä lista niin kovasti ahdistaa.

Pampula84
 
Täälläpä onkin tuliset tunnelmat :O Itse jatkan mielelläni vain täällä 2plussan -palstalla koska pidän FB:n kautta yhteyttä ihan oikeisiin ystäviin, tuttuihin ja sukulaisiin ja täällä jatkan mielelläni kirjoittelua vain anonyymisti nimimerkin takaa.
Joskus aiemminkin totesin että ollaan aika sekalainen sakki, joten tänne mahtuu monenlaista mielipidettä ja temperamentin astetta. Ollaan varmaan tosi eri ikäisia ja erilaisissa elämäntilanteissa, vaikka kaikki ollaankin vauvaa odottamassa suunnilleen samassa vaiheessa. Toisaalta juuri se porukan erilaisuus tekee keskustelun mielenkiintoiseksi. Oon jo monta ahaa -elämystä saanut, että asioista voi ajatella näinkin! :D

Mukavaa viikonlopun jatkoa mammat (ihan uhallakin mammoittelen silläkin uhalla että joku vihasi tätä sanaa) :D

Tuna ja Sintti 34+5
 

Yhteistyössä